Visa fullständig version : Fri tillgång grovfoder året om - debatten

mackan
2007-06-17, 17:56
Är lite nyfiken och har inte hittat ngn diskussion ang. detta på forumet, finns det redan en sån får ni hänvisa mig!

Är lite nyfiken på det här med att det blivit så populärt senaste åren med fri tillgång på grovfoder. Läste i ngra nummer sen i Hästfocus tror jag det var, att veterinärer nu säger att de börjat se resultaten av denna relativt "nya" metod i sverige, och att hästarna inte är fysiskt skapta att ha så gott om mat hela året runt. Argumentet var att det nu med metoden ngra år på nacken, börjar synas tecken på att hästars kroppar reagerar på detta. Leder, hovar, andra fysiska reaktioner osv (erinrar mig inte fler detaljer) hade börjat visa reaktioner som man trodde kunde härledas till så rik tillgång till mat året om. Argumentet från veterinärernas sida ang. detta var att hästens kropp är programmerad på att ha lite mindre rikt om foder vintertid... Tycker det är intressanta rön, och borde stödjas över de redan etablerade fakta att hästen förändrats otroligt lite som domesticerad, från det den var vildhäst, när det gäller fysiska och psykiska behov.

Vill gärna höra tankar och åsikter - gärna baserat på bra bakgrundsfakta/argument. OBS! Alltså inte bara generella påståenden att man anser det är bra eller förkastligt.

:bow:

Forest Autumn
2007-06-17, 18:48
Är lite nyfiken och har inte hittat ngn diskussion ang. detta på forumet, finns det redan en sån får ni hänvisa mig!

Är lite nyfiken på det här med att det blivit så populärt senaste åren med fri tillgång på grovfoder. Läste i ngra nummer sen i Hästfocus tror jag det var, att veterinärer nu säger att de börjat se resultaten av denna relativt "nya" metod i sverige, och att hästarna inte är fysiskt skapta att ha så gott om mat hela året runt. Argumentet var att det nu med metoden ngra år på nacken, börjar synas tecken på att hästars kroppar reagerar på detta. Leder, hovar, andra fysiska reaktioner osv (erinrar mig inte fler detaljer) hade börjat visa reaktioner som man trodde kunde härledas till så rik tillgång till mat året om. Argumentet från veterinärernas sida ang. detta var att hästens kropp är programmerad på att ha lite mindre rikt om foder vintertid... Tycker det är intressanta rön, och borde stödjas över de redan etablerade fakta att hästen förändrats otroligt lite som domesticerad, från det den var vildhäst, när det gäller fysiska och psykiska behov.

Vill gärna höra tankar och åsikter - gärna baserat på bra bakgrundsfakta/argument. OBS! Alltså inte bara generella påståenden att man anser det är bra eller förkastligt.

Jag vet inte om du anser mitt svar passa in bland dem du önskar få. Det känns inte som om jag har några bra bakgrundsfakta men jag läste också den artikeln och har tänkt en hel del på den. Det är ju helt klart att hästar precis som vi människor är biologiska varelser anpassade att leva på stenåldern. Deras och vår egen biologiska utveckling har ju inte gått i samma takt som den tekniska utvecklingen. Det finns ju en ganska stor debatt om vår egen kost med många olika bantningsdieter. Däremot så tycker jag nog att villkoren för hästen har förändrats mycket sedan den enbart var vildhäst. Vi rider på dem och kräver ett arbete av dem som gör att de året runt förbrukar betydligt mer energi än de gjorde när de gick vilda eller kanske inte? I alla fall bör det ha varit så när hästen användes som arbetshäst och fick arbeta många timmar om dagen jämfört med dagens "lyxhästar" som kanske rids en timme om dagen. Sedan bör ju detta vara olika för olika raser beroende på vilket land dvs vilket klimat hästen kommer ifrån. det finns ju platser på jorden där de bör ha haft tillgång till riklig mat hela tiden.
När det gäller mina egna hästar kan jag tänka mig att låta fullblodet och travaren gå på fri tillgång året om. De hade kanske klarat det. I alla fall på vintern. Nu får vi faktiskt begränsa betestiden på vallen annars blir i alla fall fullblodet, som är ganska svårfödd under vintern, rund som en tunna trots ridning. Newforestponnyn och russet kommer aldrig i livet (inte mitt i alla fall) att få fri tillgång på mat. Den risken kommer inte jag att ta. Ja det var lite om mina tankar. Jag tycker att detta är mkt intressant och hoppas att många kommer att svara.

mackan
2007-06-17, 20:01
Tack för nyanserat och intressant svar - precis vad jag letade efter och uppskattar! jag hoppas också att många kommer svara i tråden, tycker ämnet är tänkvärt och mycket mycket intressant.

tycker som du säger att rasen och individen nog definitivt är ngt att ta i beräkning, men kanske är det inte ens så enkelt som rasen.... Har själv ett fullblod som är lätt att hålla i hull och han skulle gladeligen stå och proppa i sig hela dan året om, och bli smällfet. Hankan bli riktigt tjock sommartid och klarar lätt att gå ute dygnet runt i flertalet månader så länge betet är vettigt, osv. Men fettman tror jag inte ens det var debatten i det som jag - och tydligen du också läste utan det var andra problem utöver det. som du säger så är det ju inte heller så att dagens "lyx" hästar, som till merparten i sverige ju dessutom är hobby hästar som varken tävlas eller tränas i ngn egentlig bemärkelse, utan som du säger jobbar max någon timma per dag, i lätt arbete.

intressant ämne som sagt och jag hoppas som du att fler delar med sig av tankar och åsikter runt det hela!

gutenviks
2007-06-17, 20:16
Detta var en intressant tråd! Av mina tre hästar är det bara den varmblodiga ridtravaren som jag skulle kunna ha på fri tillgång på grovfoder och det beroende på att han gör av med mycket mer energi både i hagen och i ridpassen. Men både dom andra som är svenska halvblod, kan jag inte ha fri tillgång på, dom skulle båda bli vandrande tunnor, detta trots att dom rids dagligen.

Luleå
2007-06-17, 21:16
I vilt tillstånd består hästbeståndet av: Hingstar, unghästar och ston som kontinuerligt får avkommor. Det vill säga kategorier som är lite mer energikrävande än valacker och ston som inte får avkommor.

Det är en av flera aspekter på saken.

Yrla
2007-06-17, 21:18
Intressant! Vågar mig på en svammlig fundering även om jag inte läst artikeln.

Jag tror att det beror mycket på näringsvärdet i det som ges fri tillgång av. Människor i allmänhet ger kanske fri tillgång utan att veta vad de egentligen ger? (Det vill säga ingen analys)

Men jag tror också att de eventuella problem som uppstår till följd av fri tillgång på hö borde vara betydligt lindrigare än problem som beror på överutfodring av kraftfoder (vilket jag tror är ett större och allvarligare problem).

Visst det skulle kanske kunna ligga något i att hästkroppen inte klarar att bara stå still och vräka i sig - vilket de ju ofta gör med en bal i hagen. De borde väl egentligen ströva omkring och söka föda.

Men jag är ändå skeptisk till att det skulle vara skadligt om man vet vad man ger och det är anpassat till individen och dennas arbete.

mackan
2007-06-17, 21:31
Jo jag tror det ligger mkt i det du säger.

ang. huruvida det är skadligt, så tycker jag kanske egentligen att mer intressant än att det skulle vara rent ut skadligt, är om man uistället ställer den helt fria tillgången till den portionerade tillgången.... dvs att det kanske finns en nyans i det så frekventa argumentet att hästen är anpassad till att äta hela dygnet igenom, dvs kontinuerligt hela dagen..... vintertid, och som ngn annan sa - beroende på vart i världen hästen vistas, dvs under vilka klimatförhållanden etc, borde detta inte stämma, om man skulle se till "ursprunget".... i den bemärkelsen tycker jag teorierna kan ha en viktig poäng. det är ju som så mkt med oss människor isåfall om det stämmer - dvs vi snappar upp en del av hur ngt fungerar - och applicerar det som en universal sanning - som alltid ska gälla. Utan att ta med vissa faktorer i beräkningen.

Forest Autumn
2007-06-17, 21:49

Jag tror att det beror mycket på näringsvärdet i det som ges fri tillgång av. Människor i allmänhet ger kanske fri tillgång utan att veta vad de egentligen ger? (Det vill säga ingen analys)

Men jag tror också att de eventuella problem som uppstår till följd av fri tillgång på hö borde vara betydligt lindrigare än problem som beror på överutfodring av kraftfoder (vilket jag tror är ett större och allvarligare problem).

Visst det skulle kanske kunna ligga något i att hästkroppen inte klarar att bara stå still och vräka i sig - vilket de ju ofta gör med en bal i hagen. De borde väl egentligen ströva omkring och söka föda.

Men jag är ändå skeptisk till att det skulle vara skadligt om man vet vad man ger och det är anpassat till individen och dennas arbete.

Jag tror också att för mycket kraftfoder är ett betydligt allvarligare problem.
Det var ett tag sedan jag läste artikeln. Jag har för mig att den handlade om utfodring av hösilage ur storbal?
Men jag hänger inte riktigt med i resonemanget ovan. Hur kan man anpassa fri tillgång till en individ och dess arbete? Det ligger väl i själva begreppet fri tillgång att hästen äter så mycket den vill? Det är klart att man kan välja hur pass kraftigt grovfoder den får men...Det kan också vara lite vanskligt att försöka styra det den vägen.
Jag har också läst tidigare att en del menar att hästen själv vet hur mkt den behöver och inte äter mer än så. (Så pass förståndiga är nog inte mina hästar).

Invinciblestables
2007-06-17, 22:13

Håller med här! Helt klart så är en överutfodring av kraftfoder ett större problem. Hästen är ju av naturen en grovfoderomvandlare och att ge fri tillgång på grovfoder är inte något problem tycker jag. Så länge man tänker på vad för sorts häst man har samt att man tar hänsyn till ras och värden i grovfodret tycker jag att fritillgång inte är något som bör vara skadligt. Bättre att ge fri tillgång på grovfoder och mindre eller inget om så är kraftfoder.

Kicki :)

syrran
2007-06-17, 22:26
Nina tankar och åsikter är (utan att ha läst artikeln)...

Fri tillgång måste anpassas efter vad det är för grovfoder du har samt vad det är för individer som skall fodras.

Vissa individer är ju som bekant lättfödda... Kan ta fjorden som jag har här om vintrarna... fri tillgång för henne skulle innebära katastrof...
Möjligen att man skulle kunna ge henne näst intill fri tillgång av halm eller liknande..
Korsningen däremot har under flera år haft fri tillgång och klarar det utmärkt.

En annan aspekt på detta med fri tillgång ...

Många gånger finns det en foderplats i hagen. De innebär att hästarna inte förflyttar sig speciellt mycket under dagen. De kan stå timma ut och timma in på samma ställe och äta oavbrutet.
De gör alltså inte av med någon energi i större utsträckning i sökandet efter foder.

För att motverka detta krävs alltså stora hagar... där den fria tillgången finns utspridd över ett stort område. Hästarna tvingas att röra sig för att ta sig från ätplats till ätplats. Kunde man dessutom på ett bra sätt försvåra lite för hästarna att hitta foderplatserna.. jag menar att de måste söka dem.. då efterliknar vi ju det vilda tillstånde ännu mer. Då börjar vi nog närma oss en lösning som fungerar.

mackan
2007-06-18, 08:54
Ja det håller jag med om - men vilken fri tillgångs anläggning har detta system - i princip inga.

Björk
2007-06-18, 09:02

Jag har inga vetenskapliga studier bakom mina argument. Men min egen erfarenhet av egna (islands)hästar har visat mig att omkring 99% (jag vill inte säga 100, för naturligtvis kan det finnas undantag)av individer över 3 år inte kan gå på fri tillgång på foder dygnet runt utan att bli feta. Många människor som jag träffar som har hästarna på fri tillgång och påstår att det går bra; tja, det får stå för dem, men i mina ögon är även deras hästar feta.

Hästar i turridningsverksamhet och dylikt; som får jobba kanske minst 4-5 timmar per dag och däremellan gå på kraftigt bete eller (på vintern) fri tillgång på kraftfoder: DE är undantagen och brukar kunna se okej ut i hull.

Unga hästar (upp till 2-3 år) anser jag däremot helst BÖR ha fri tillgång på grovfoder. Så även högdräktiga och digivande ston.

För fullblodsraser kan säkert fri tillgång fungera bättre för fler än bland islandshästarna.

Wentona
2007-06-18, 09:32
mycket intressant diskussion. jag hade faktiskt missat artikeln. Jag kollade lite på nätet avseende rön och råd om grovfoder och letade lite i mitt minne efter andra undersökningar och forskningsresultat jag läst om.
Jag vet att mälarkliniken och slu tillsammans forskat på magsår hos hästar - något som blivit mycket vanligt tydligen pga för dåligt med utfordring av just grovfoder (och för mycket kraftfoder?). Hästar är byggda för att äta nästan dygnet runt, men kanske då med mat med lägre energiinnehåll än det braiga höet/silaget vi ger dem?
Ett annat problem kan vara för lite motion? Även i en lösdrift behöver hästarna inte vandra för att hitta maten utan kan ställa sig på samma ställe hela tiden och äta - i naturen vandrar de långa sträckor för att hitta bra mat. Kan det ha med saken att göra att det kan bli problem månne?

Arne Lindholm på mälarkliniken berättade när jag var där på en föreläsning att om man får problem med överviktiga hästar på fri tillgång på hö, kan man ge en skvätt havre. då försvinner bukigheten och hästen blir piggare och rör sig automatiskt mer även i hagen. Det har jag gjort och det funkar utmärkt! Jag har mina hästar på i princip fri tillgång till kvalitativt bra, men näringsmässigt "lagom" rikt hö hela vintern. jag har halvblod, varmblod och ponnyer. De har anpassat sig bra. vad jag märkt är att hästar som alltid fått fri tillgång till hö hela livet äter mindre och håller normalvikten bättre (nästan så jag måste tilläggsfodra extra när det är kallt), tex mitt åttaåriga halvblod som alltid fått fri tillgång. Hon håller sin idealvikt exakt hela tiden. En häst som fått vara hungrig i ett stall halva livet äter tills den "kolapsar" i början och då får man vara vaksam. Men även detta har reglerats med tiden.... jag hoppas vi får än mer input i denna debatt här på tråden med erfarenheter och funderingar för ämnet är mycket intressant! så tack för ett bra inlägg!

TomasN
2007-06-18, 10:38
Jag har inga vetenskapliga studier bakom mina argument. Men min egen erfarenhet av egna (islands)hästar har visat mig att omkring 99% (jag vill inte säga 100, för naturligtvis kan det finnas undantag)av individer över 3 år inte kan gå på fri tillgång på foder dygnet runt utan att bli feta. Många människor som jag träffar som har hästarna på fri tillgång och påstår att det går bra; tja, det får stå för dem, men i mina ögon är även deras hästar feta.

Jag har delvis samma erfarenhet. Jag skulle inte säga att 99% inte klarar det. Så stor andel tror jag inte på. Det jag märkt är dock att vissa i flocken klarar det men vissa (de flesta vuxna hästar) blir för feta. Vid kallt väder vintertid funkar det men annars lägger de på sig för mycket.

syrran
2007-06-18, 10:46
Ja det håller jag med om - men vilken fri tillgångs anläggning har detta system - i princip inga.

Nej de flesta har en matplats....

Jag försöker ordna det på detta vis.
Jag har en foderhäck där jag lägger ut större delen av dagsgivan.
Den är uppäten någon gång fram emot middagstid. (13.00 tiden)

Förutom foder i foderhäcken.. så lägger jag ut ett antal mindre givor runt om i hagen. På olika platser varje dag. Det innebär att när foderhäcken är tom i min hage så tvingar jag mina hästar att börja söka efter foder...

Jag har ganska stora vinterhagar så det blir en del vandrande för dem innan de hittar fodergivorna. (en del för mig när jag skall lägga ut dem :cool:)

Fjorden går i en egen hage. Helt enkelt för att hon inte är kompatibel fodermässigt med korsnigen. I hennes hage finns också små fodergivor utspridda lite här och där... alltid på olika platser varje dag. Till henne sparar jag de lite mer skogiga hagarna. Helt enkelt för att där är det lättare att "gömma" hennes givor... samt att det finns lite mer långt gräs kvar sen sommaren som hon kan gå och pilla med.
Hon får inte hö eller ensilage i sin hagen om dagarna. För henne är det halm som gäller.

Björk
2007-06-18, 11:52
Jag har delvis samma erfarenhet. Jag skulle inte säga att 99% inte klarar det. Så stor andel tror jag inte på.
Nej, inte bland hästar generellt. Den siffran avsåg jag nog mera gälla islandshästar som är "min ras".

Lavinia
2007-06-18, 14:50
Hej!

Jag har provat denna vinter med häst på fri tillgång på hösilage.. Min häst är en connemara och således mycket matglad. Trots detta har det fungerat mycket bra med fri tillgång, så länge hon har ridits.. Nu har hon vilat ett par veckor pga skada och genast kom magen fram..

Fördelarna jag sett på henne är att hon varit mycket lugnare (inte lika hysteriskt hungrig) och gladare. Hon har själv fått välja när hon ska äta, vilket ge mej fördelen att jag slipper anpassa mina tider efter hennes mattider.

Nackdelar är ffa att hon inte KAN vila för då blir hon tjock..

Vi har även behövt prova med fri tillgång på småhästarna (shettis och b-ponny), men dom har inte gått upp märkbart i vikt (än i af).

/ lavinia, som gärna har fri tillgång, men då i komination med motion! Fetma är inte bra för lederna!

mackan
2007-06-19, 08:58
ditt utfordringssätt är ju det optimala men nog ganska sällsynt om vi pratar fri tillgång. Såg att de gjort ngn ny studie nu där det tillochmed blev tydligt att hästar på box föredrog att "leta" efter sitt grovfoder, dvs när detta var utfördelat i olika portioner på olika ställen i boxen.

ang
2007-06-19, 10:44
Den undersökningen såg jag också, och det är intressant. Våra hästar (2 st) får alltid minst 4 högar, och vintertid med ökad giva långt fler. Och de vandrar alltid, innan högen tar slut.

Vi försöker ha "fri tillgång" på STRÅ, men enbart hö funkar inte för våra vallacker - så det serveras halm både ute och inne under vintern. Den ena är otroligt "tidsinställd" över året vilket märks på pälssättning/ fällning och viktfördelning under året. Han blir också märkbart lojare på hösten så ofta känns han som en riktig urhäst.

Nu blir det ett TROR men jag tror att det är viktigt att ha hela bilden klar för sig:
- var och hur lever hästen under dygnet, box, hage och träning.
- vilken näring får hästen och vad behöver den.
- hur är hagen beskaffad, gynnar den lek och rörelse?
- flock eller ensamgående?
- vilka skador kan härledas till denna hästhållning respektive till SIS, skoning samt dålig utrustning?

Det finns nog flera faktorer att ta hänsyn till gällande "fri tillgång" än detta - men det är ingen lätt fråga med ett entydigt svar eller ens som underlag för jämförelser.

Netika
2007-06-19, 12:13
Inte läst artikeln.

Är det inte så att man ställer "fel" fråga?
Grovfoder kan ju vara så mycket; alltifrån proteinstint ensilage till halm.

Kanske vi är för dåliga på att anpassa grovfodert till våra hästar. Det med mest energi och protein kanske inte är det bästa just för den egna hästen?
Jag löste problemet med att blanda hø/høsilage med gyllengul fin havrehalm till de hästar som blev feta av enbart hø/høsilage. En annan fördel var att då åt de dessutom långsammare, när de först skulle pilla ut varje høstå før att sedan ge sig på "reservprovianten". Längre ät-tid per grovfoderenhet alltså; bra før både sysselsättning och magar.

Så de evt problem man kan få med fri tillgång på "grovfoder" kanske mera handlar om frågan: Är vi tillräckligt duktiga på att anpassa grovfodret till våra hästar/den individuella hästen?

(Att hästens mag-tarmsystem är gjord før att äta nästan jämt kan vi väl enas om??)

Targa
2007-06-19, 13:01
Så de evt problem man kan få med fri tillgång på "grovfoder" kanske mera handlar om frågan: Är vi tillräckligt duktiga på att anpassa grovfodret till våra hästar/den individuella hästen?

Det kanske är så att vi överlag odlar alldeles för "bra" grovfoder idag? Och använder oss av för näringsrika marker och dessutom tillskottsgödslar?
Det kanske inte alls är den typen av grovfoder som en normalpresterande häst med fri tillgång på grovfoder behöver?

mackan
2007-06-19, 16:22
ang, Netika, Targa - nu börjar det bli intressant tycker jag!

jag tror definitivt det är som ni är inne på, att metoden kanske blir för "generell" och man smäller upp en stor silage rundbal med toppvärlden för sina lättfödda hästar av rasen x och y, för att det verkar vara en bra lösning och man vet att många gör så och hästar ska äta kontinuerligt. Och sen så funkar det mindre bra därför att resten av variablerna inte passar in i ekvationen.

med andra ord är väl kanske inte situationen så "unik" utan snarare bekant så som vi ju ofta lär oss runt just framför allt hästarna. att det inte alltid går att generalisera utan många faktorer måste tas med i bilden för att det ska bli "rätt".
det viktiga är väl isåfall att nå ut med den nyanserade bilden till alla. Det tycker jag isåfall inte illusteras eller talas om ordentligt i samhället utan vad jag sett och hört så förespråkas ofta fri tillgång som ideal lösningen på allas hästhållning punkt slut.....

pippi27
2007-06-20, 08:32
*kl*
Mycket intressant diskussion.
Jag har mina två shettisar på lösdrift med just fri tillgång på hö.
Inte heller jag har några vetenskapliga bevis för mina påståenden utan det helt min egen uppfattning det här.
Det jag ser är att mina två mår bra. Båda är i bra hull, hm mja, den yngre har lagt på sig nu när det blivit grönt i hagen, men det har han gjort varje år och det försvinner snart.
Båda hästarna arbets regelbundet. De körs och rids, det longeras och tömkörs.
Eftersom den yngre har lättare att lägga på sig hull har jag medvetet ett hö som många skulle klassa som skithö, lägre värden. För mina passar detta hö ypperligt! För den äldre shettisen så fodrar jag upp med krafft.
Jag har aldrig haft problem med dåliga hovar, fång, dåliga magar mm.

Höet fodrar jag med på detta vis : flera småhögar i uteboxen som är 4x5m, en utfodringsplats ute där jag lägger större delen av fodret och sedan tar jag en promenad i hagen och kastar ut hökakor lite här och var.

ang
2007-06-20, 09:54
Tidningen HästFocus öppnar jag numer inte särskilt ofta för de för mig är mästare på att GENERALISERA. Och just generellt sett så är ju fri tillgång det bästa - det tror jag alla egentligen håller med om, just för att hästen genetiskt sett är konstruerad för detta.

Men när man viker från det generella resonemanget och börjar tala om individen, då följer den högst troligt lika lite mallen här som i foderstatsberäkningen. Det finns som sagt fler parametrar och variabler att väga in för att få teorin att passa in på individen.

Det mest intressanta för mig blir då hur man/ jag skall gå tillväga för att kunna anpassa verkligheten så pass bra så att det inte blir för stora ingrepp på hästens välfärd samtidigt som djuret skall fungera som mitt fritidsnöje. (För att dra det långt, men det är ju därför de flesta av oss håller hästar).
Vad är viktigt?
Vad är genomförbart?
Hur skall vi nå dit?

Fröken_Skåne
2007-06-20, 09:58
Rent krasst sätt kan man ju påstå att hästar som har fri tillgång på grovfodor blir mer harmoniska hästar, de hetsar inte över maten vilket minimerar hetsätning vid kraftfoder som leder till foderstrupsförstoppning

mackan
2007-06-20, 10:03
Tidningen HästFocus öppnar jag numer inte särskilt ofta för de för mig är mästare på att GENERALISERA. Och just generellt sett så är ju fri tillgång det bästa - det tror jag alla egentligen håller med om, just för att hästen genetiskt sett är konstruerad för detta.

Men när man viker från det generella resonemanget och börjar tala om individen, då följer den högst troligt lika lite mallen här som i foderstatsberäkningen. Det finns som sagt fler parametrar och variabler att väga in för att få teorin att passa in på individen.

Det mest intressanta för mig blir då hur man/ jag skall gå tillväga för att kunna anpassa verkligheten så pass bra så att det inte blir för stora ingrepp på hästens välfärd samtidigt som djuret skall fungera som mitt fritidsnöje. (För att dra det långt, men det är ju därför de flesta av oss håller hästar).
Vad är viktigt?
Vad är genomförbart?
Hur skall vi nå dit?

Nu var det ju i.o.f inte tidningen själva som uttalade sig om detta, utan en veterinär. Men jag håller med.

dock så tror jag inte alla riktigt har insikten att man inte alltid KAN eller BÖR generalisera. så i det avseendet blir generaliseringar skadliga. alla har nog inte den kunskap att göra som du själv gör, dvs analysera och ställa frågor utifrån och utöver det generella.

mackan
2007-06-20, 10:05
Rent krasst sätt kan man ju påstå att hästar som har fri tillgång på grovfodor blir mer harmoniska hästar, de hetsar inte över maten vilket minimerar hetsätning vid kraftfoder som leder till foderstrupsförstoppning

DET tycker jag är en generalisering.
Haft många hästar och stått i många stall. 4 utfodringar per dag i givor som räcker länge. Uppstallning på halm. Aldrig sett stressade hästar eller haft hästar som kastar i sig kraftfoder och fått foderstrupsförstoppning. Så att hårddra det som du skriver tycker jag inte är skäligt.

ang
2007-06-20, 10:13
Nu var det ju i.o.f inte tidningen själva som uttalade sig om detta, utan en veterinär.
Och jag håller med om att min generalisering över tidningen var onödig för frågeställningen i tråden den också. :o

Ellyne
2007-06-20, 10:14
Jag har inte läst artikeln men tänkte bara komma med en liten tanke:
Jag tror fri tillgång på grovfoder mestadels är bra. Men problemen är bla att folk inte analyserar, och det blir svårt att veta hur mycket hästen kastar i sig - alltså hur mycket näring den får i sig. Vet man att höet har den näringen att den bör äta 10 kg, och hästen äter ca 10 kg när den får välja själv - ja då är det ju bra.

Som vissa nämnt ang. kraftfoderproblemet, så håller jag med. Det är nog mest därifrån sjukdomarna kommer. Och fri tillgång på kraftfoder... Huh! Det skulle jag aldrig ge till nån häst!! Kraftfoder är massa näring inproppat i liten massa till skillnad mot grovfodret och denna näringsbomb gör ofta mer skada än nytta.

En annan sak jag tänkt på är den hygieniska kvaliteten. Jag har sett hästar stå i hagen och äta hösilage direkt ur plasten! Hur vet man att det inte är mögligt? Hästar brukar ju äta det mögliga ändå. Jag menar att man måste kolla att grovfodret är bra, det är lika viktigt som när man portionerar.

Kanske är det så att när man ger fri tillgång, glömmer man bort att höet fortfarande ska ha bra näringsbalans och hålla god kvalitet hygieniskt...:idea:

Forest Autumn
2007-06-20, 13:14

Hmm. Jag är inte så säker på att alla hästar genetiskt är konstruerade för att stå framför en ensilagebal och äta kraftigt grovfoder året om. Nu gör jag själv en enorm generalisering och jag har läst hela tråden så jag vet att det inte är så ni menar men om man funderar vidare: Ta ett russ som ex. Vad är den konstruerad för att äta? Vad ska vi ge den under vintern för att det ska likna villkoren som vildhäst på Gotland?

Pontevecchio
2007-06-20, 14:02
Jag tror inte att den fria tillgången i sig är farlig utan snarare vad den innehåller.

Silage är ett kanonbra sätt för många att få fräscht hö året om men ståendes utomhus i ett par dagar öppnad?

Kanske blir foderstaten för enformig när hästen bara äter en sorts hö hela året om. Få verkar ju dessutom ha koll på ca/p och andra mineraler, kan en del av problemet ligga däri?

cactuspower
2007-06-23, 01:30
Nu har jag inte läst igenom allas inlägg.

Men jag håller med och tycker också det är intressant med de nya rönen. Själv hade min fri tillgång tidigare (första 1-1½ året jag ägde henne). Men då var hon väldigt mager, dessutom unghäst och behövde verkligen lägga på sig. För hennes del tror jag det gjorde gott men givan trappades upp succesivt också ska tilläggas. Dock så sista tiden på fri tillgång tyckte jag att hon nästan svullnade upp och vart nästan fet och att det var lite för mycket utav "det goda". Vi hade dock ingen analys på hösilaget och balarna och kvalitén var lite skiftande, ganska jobbigt faktiskt.

Sedan jag bytte stall innebar det också att rutinerna vart lite annorlunda. Utfodringar 4 ggr per dag på regelbundna tider och jag bytte till hö. Kommer forsätta att ha samma leverantör då vi samkör och höet därifrån är Bra.

Själv tycker jag att hästens tuggbehov är viktigt och att den har tillräckligt stimulans och har saker och ting att göra både inne och ute eftersom att en häst i 'vilt tillstånd' trots allt äter ca 20 timmar om dygnet vad jag fått höra/läst dock är det ju inte så att det är uppbyggt så att de har fri tillgång på kanonhö jag tror faktiskt att det kan bli en nackdel till hästen då att de blir för övergödda och i stället 'svullnar upp'.

Själv så tycker jag den bästa basen är utfodringar flera gånger per dag 4-5 gånger minst med tillräckliga givor och ett bra balanserat foder anpassad för individen. Fodret ska innebära att hästen får tillräckligt tuggbehov. Generellt räknat med ett bra hö brukar jag anse att ca 9-12 kg hö är ganska normalt till en normal halvblodshäst men sedan varierar det givetvis beroende på värden och indivd, nu menar jag grovt räknat.

När jag har tagit hänsyn till min egen hästs foderstat har jag också räknat med fördelningen på dygnet. Vet faktiskt ingen som har gett så pass mycket kvällshö till sin häst som jag gör men då får våra hästar kvällsgivan vid 19-20 på kvällen och får inte frukost förens runt kl. 7 dagen därpå. Jag tycker att det går för många timmar då till morgonfodringen om hästen då äter upp på någon halvtimma-timma och sedan står och inte har någonting att göra.

Själv försöker jag göra så gott jag kan. Ute i hagen har min häst för det första i regel alltid haft åtminstone en hästkompis. Nu är båda två de som hon gått med tyvärr sålda/återlämnad till fodervärden men jag hoppas verkligen att hon får en ny hästkompis i höst. Tyvärr verkar flera i stallet vara lite emot att släppa ihop sina med andra hästar av diverse olika anledningar.

Men vidare, utfodringar sker annars hos oss vid ca kl. 7, 12, 16 och 19-20. Alltså kan det gå nästan ett halvt dygn till nästa fodring därför ger jag min häst 6½ kg hö varje just nu varav åtminstone hälften läggs i hönät med små små maskor (dessa kan de inte fastna i och de har längre sysselsättning ) . Detta gör att min häst har ett par timmars sysselsättning kvällstid, brukar normalt sätt också slänga till något kilo halm på kvällen och då har hon oftast några strån kvar på morgonen. Det tycker jag bevisar att jag ändå har lyckats uppnå en lagom balans med utfodringsgivan och att hon har någontnig att göra.

Ute har hon hästkompis för den sociala delen samt att jag brukar lägga ut lite halm för sysselsättningens skull samt även lite granar och dyl. på vintern.

Nu hetsäter tyvärr min kraftfodret men det beror på att hon försvarar maten så och har

Nu kom jag ifrån ämnet lite men hur som helst så kan man alltså se till att hästen ändå kan vara lugn och harmonisk utan att ge den fri tillgång jämt. Jag tycker att folk som ger fri tillgång nästan oavsett vad de har för hästar ibland kan vara lite väl bekväma.. det finns ju andra alternativ, kan man inte gå ihop och lösa utfodringstillfällena finns det t.ex. automatiska grindöppnare osv. till hagen som man kan använda.

Visserligen jag tror att svårfödda hästar i regel är bra att ha till fritillgång så att de i alla fall har möjligheten att pilla i sig så mycket de kan. Likaså kan det vara lämpligt till unghästar. Men mer normalgödda hästar ska man vara lite uppmärksam tycker jag, det är viktigt att man har en lagom balans och det är inte bra om hästen är varken åt ena eller andra hållet att den är pinnig eller smal - lagom är bäst!

Man ska tillgodose hästens tuggbehov det är viktigt, något kg om dagen extra är jättebra för att de ska ha något att göra också. Men jag tycker förövrigt att man kan ge hästen stimulans på andra saker också, den ska inte stå och äta precis jämt. Den ska kunna leka och ha social kontakt med andra hästar och gärna på i flock, den ska kunna tugga på saker, den bör motioneras på ett eller annat sätt (dvs man kanske generellt sätt rider någon timma om dagen) . Hästen ska inte bara stimuleras till att ha något att göra bara enbart genom maten utan kringmiljön anser jag vara minst lika viktig.

Förövrigt skulle jag också kunna tycka ibland att det vore toppen om det fanns hö med lägre kvot på just för sysselsättningens skull då vore det också ett alternativ för de med mer lättfödda hästar att kunna ge fritt men det verkar som om att kvoterna i regel bara ökar, och om man som i mitt fall kan få tag i bra hö för 2 kr/kg verkar det ju onödigt att försöka få tag i hälften så bra hö för samma peng det är ju trots allt samma jobb för bonden och de ska ändå ha lika bra betalt och fodret ska trots allt vara tillgodosett till hästen och därför kanske det i stället blir åt andra hållet att jag får lägga till en massa foder för att få det lagomt. Nej, då köper jag hellre ett grovfoder som jag vet är bra och sedan kompletterar tuggbehovet med halm osv.

Men jag förstår att det faktiskt kan vara jobbigt för de som har hästar som lätt blir övergödda att hitta lämpligt grovfoder till dessa (syftar på hö/silage) .

Amk
2007-06-23, 13:16
Intressant tråd!

Det är ingen lätt ekvation att lösa de här med hästarnas fodring. Jag (och det flesta) har svårt att fodra 5 ggr per dag, och då är det som att välja ellan pest elelr kolera. Antingen fri tillgång, eller för få fodringar.

Jag har en teroi om att det kan fungera att ha fri tillgång om hösilaget har sämre värden. Alltså kanske en kvot på cirka 5. Då vi har både unghästar, valacker, digivande ston och föl tillsammans är det helt omöjligt att med grovfodret ge alla lagom mycket näring. Så jag tror för min egen del att ett sämre hösilage räcker till de äldre hästarna, medan unghästarna behöver kompletteras med kraftfoder.

Tror ni att detta är en bra lösning? Det bästa vora ju att fodra varannan timme lelr något, men det är ju stört omöjligt. Fetma är absolut inte bra, men inte långa uppehåll mellan måltiderna heller. Så hur gör man?

Nicke
2007-06-23, 13:33
Intressant tråd!

Det är ingen lätt ekvation att lösa de här med hästarnas fodring. Jag (och det flesta) har svårt att fodra 5 ggr per dag, och då är det som att välja ellan pest elelr kolera. Antingen fri tillgång, eller för få fodringar.

Jag har en teroi om att det kan fungera att ha fri tillgång om hösilaget har sämre värden. Alltså kanske en kvot på cirka 5. Då vi har både unghästar, valacker, digivande ston och föl tillsammans är det helt omöjligt att med grovfodret ge alla lagom mycket näring. Så jag tror för min egen del att ett sämre hösilage räcker till de äldre hästarna, medan unghästarna behöver kompletteras med kraftfoder.

Tror ni att detta är en bra lösning? Det bästa vora ju att fodra varannan timme lelr något, men det är ju stört omöjligt. Fetma är absolut inte bra, men inte långa uppehåll mellan måltiderna heller. Så hur gör man?

Man kan använda grindöppnare, så kan man fodra så många gånger man vill, om man tycker att det är värt att investera i sådana apparater ekonomiskt sett.
Hästarna mår iaf bra.
De får mat många gånger, och man kan själv styra mängden, och hästarna slipper bli feta.

Amk
2007-06-23, 13:58
Jovisst. Men säg att du har 6 hästar, och kan fodra själv 2 ggr/dag. Då ska du ha 2-3 grindar, som går in till foderhagar. Det tar hemskt mycket plats att göra hagar för så många hästar. Vi har en grind som funkar bra, men det är fortfarande ett problem att få plats med 2-3 relativt stora hagar I den vanliga hagen. Hästarna behöver ju rätt mycket utymme för att alla ska få äta.

Nicke
2007-06-23, 14:06
Jovisst. Men säg att du har 6 hästar, och kan fodra själv 2 ggr/dag. Då ska du ha 2-3 grindar, som går in till foderhagar. Det tar hemskt mycket plats att göra hagar för så många hästar. Vi har en grind som funkar bra, men det är fortfarande ett problem att få plats med 2-3 relativt stora hagar I den vanliga hagen. Hästarna behöver ju rätt mycket utymme för att alla ska få äta.

Om du har tillsyn 2 ggr/dag och då samtidigt fodrar, och har 4 grindöppnare, får hästarna mat var 4 :e timme. Och det är ju inte så illa. Storleken på mathagar beror som sagt på mängden hästar, storleken på dem, och flockens sammansättning. Hagar på minst 30*40 meter borde räcka om hästarna normalt är någorlunda sams. Men det är klart, har man liten hage normalt sett, går det väl inte att ordna. Det gäller att ha tillräckligt mycket mark. Maten behöver ju också spridas ut på väldigt många högar. Helst dubbelt så många som det finns hästar.

ang
2007-06-23, 21:12
Hmm. Jag är inte så säker på att alla hästar genetiskt är konstruerade för att stå framför en ensilagebal och äta kraftigt grovfoder året om.
Jag tror du missuppfattar mig. GENERALISERINGEN är att alla hästar förmodligen funkar bäst på fri tillgång. I PRAKTIKEN kommer detta att behöva utredas;
- hästens levnadsvillkor i dag; stall, hage, träning, miljö osv.
- hästens behov i dag, kontra vilket grovfoder vi kan erbjuda.

Fri tillgång i all ära, men det kanske är på strå (halm) likväl som på hö/ensilage. Det är DET man måste kolla nogrannare, för det funkar inte på domesticerade djur som inte knallar X antal mil per dag och som inte behöver hålla värmen som en vildhäst osv.
(fast det där resonemanget är också till stor del gravt generaliserande ... ;) ).

Sputnik
2007-06-23, 21:19
Jag tror på fri tillgång på grovfoder för att hästar är konstruerade att äta 16-20 timmar om dygnet. men då gäller det att värdena stämmer så att fodret kan täcke det mesta. en högpresterande häst kanske inte mår bra av att alltid ha magen full osv. men jag arbetade i ett galoppstall där de i stort sett alltid hade mat i höhäken o de hade aldrig problem med vävning eller krubbitnin osv.
JAg skulle vilja ha fri tillgång men pga den varierade flocken går det inte.
Däremot står min på halm är ute så mkt det bara går och får 10kilo hö på natten ca. har aldrig haft kolikproblem eller annat kanske bara flax.

Nicke
2007-06-24, 09:49
Jag tror på fri tillgång på grovfoder för att hästar är konstruerade att äta 16-20 timmar om dygnet. men då gäller det att värdena stämmer så att fodret kan täcke det mesta. en högpresterande häst kanske inte mår bra av att alltid ha magen full osv. men jag arbetade i ett galoppstall där de i stort sett alltid hade mat i höhäken o de hade aldrig problem med vävning eller krubbitnin osv.
JAg skulle vilja ha fri tillgång men pga den varierade flocken går det inte.
Däremot står min på halm är ute så mkt det bara går och får 10kilo hö på natten ca. har aldrig haft kolikproblem eller annat kanske bara flax.

Fri tillgång på halm är jättebra. :bow: Det blir aldrig kolik pga av magproblem, och hästarna är aldrig hungriga. Och så kan man reglera hötillgången till de vanliga måltiderna, om man nu inte har fri tillgång på hö.

Forest Autumn
2007-06-24, 11:57
Jag tror du missuppfattar mig. GENERALISERINGEN är att alla hästar förmodligen funkar bäst på fri tillgång. I PRAKTIKEN kommer detta att behöva utredas;
- hästens levnadsvillkor i dag; stall, hage, träning, miljö osv.
- hästens behov i dag, kontra vilket grovfoder vi kan erbjuda.

Fri tillgång i all ära, men det kanske är på strå (halm) likväl som på hö/ensilage. Det är DET man måste kolla nogrannare, för det funkar inte på domesticerade djur som inte knallar X antal mil per dag och som inte behöver hålla värmen som en vildhäst osv.
(fast det där resonemanget är också till stor del gravt generaliserande ... ;) ).

OK jag missuppfattade dig. Det är klart att hästar bör äta hela tiden. Det tror jag verkligen annars mår nog inte tarmarna bra. Jag har tänkt mycket på hästmat denna vinter eftersom min häst fick fång. Då kan jag tycka att det är extra noga att magen mår bra. Jag gav henne mat flera gånger om dagen (5 eller 6) och hon hade fri tillgång på halm.

ang
2007-06-24, 15:35
Det är ju lite jobbigare med dom här hästarna med lägre behov, där man inte kan ha fri tillgång pga för bra värden med mindre än att hästen blir lika rund som ensilagebollarna ... :crazy:
Vi kör därför också med halm som komplemet sedan flera år tillbaka.

axel
2007-06-24, 16:34
Bra tråd:)
Det här har jag tagit upp tidigare i barfotatrådarna- där man ska ha lösdrift o fri tillgång på hö/ silage.

Unga, dräktiga, digivande eller ridskolehästar som utför hårt arbete kan klara av det eller vid stark kyla.

Man hänvisar till modeordet "naturlig hästhållning" o ger alldeles för mkt av bra foder.
i såna fall skulle det vara naturligt med halvsvält under vintern, fast de har ju uppfunnit "bark o kvistdieten" nu :mad: Även på tunna hästar som utför arbete.

Sen undrar jag hur bra det är med en stor mage o hur det påverkar ben, rygg o leder? För att ha en hållbar rygg krävs det oxå magmuskler.
Har aldrig sett en gravid kvinna eller gubbe med ölmage, som har haft några bukmuskler- o hur går de- ankor:D

Jag är övertygad om att hösilaget har bidragit mest till det ökade fånginsjuknandet.
Min fick det när jag la ut mkt av det för att det var kallt.
vilken häst åt mest? Jo den som behövde minst?

Har sen fången inte gett mer hö( har slutat med silage) vid kyla, utan portionerar ut oftare istället, för att se att den andra äter oxå.

undrar oxå hur kyla påverkar fuktigt silage. Kan det verkligen vara bra att det fryser:confused:

Forest Autumn
2007-06-24, 18:08
Det är ju lite jobbigare med dom här hästarna med lägre behov, där man inte kan ha fri tillgång pga för bra värden med mindre än att hästen blir lika rund som ensilagebollarna ... :crazy:

Ja, jag har fattat det som att det är bättre med ett bra hö med högt proteinvärde och så då lägga till halm i stället för ett sämre hö med lägre protein men mer kolhydrater (för fånghästar)ö. det förutsätter att halm i så fall är bättre än hö vilket jag inte är säker på. Men nu kommer vi nog lite av tråden. Här finns många andra sådana trådar.
Men jag menar ändå att detta inte är lätt för alla olika hästar med alla olika behov.

Forest Autumn
2007-06-24, 18:16
Jag häller med dig! Jag läste ditt svar efter mitt svar ovan.
Jag tror inte heller att det är bra med stor mage är ganska säker på att det var därför som min fick fång.
Jag hänger inte riktigt med på resonemanget om gravida kvinoor men det är nog min hjärna som har stängt av för kvällen.
Har egentligen ingen aning om fruset ensilage. Intressant fråga. Jag vet inte om fruktan fälls ut när det fryser?

axel
2007-06-25, 08:40
Jag menar att magen är tung o stor o det blir svårt att få muskler där när allt tar emot.

Nicke
2007-06-25, 13:19

Ja vi med mindre kallblod på lösdrift brottas ständigt med denna problematik.
Jag har löst det med flera grindöppnare som portionerar ut kontrollerad mängd hö per gång, samt fri tillgång på halm, och givetvis individuella tillskott till varje häst varje dag i samband med visitation inomhus.
Men har man inte analyserat höet finns iaf risken för bollform :D
Höet är för det mesta rena raketbränslet här.
Skulle jag bara ge den mängd hö som behövs som grovfoder, skulle de förmodligen få magsår av hunger. Därav halmen.

thorelicia
2007-07-25, 09:01
MMMM:banana:
En bra debatt!!!!
Jag håller med att alla hästar kan inte ha fri tillgång...att gömma lite är ett bra upplägg speciellt i en kanske lite tråkigare vinterhage då bristen på sysselsättning minskar.
Halm inne stimulerar ju också hästen....helt klart.

Hur långt det går mellan fodringarna har också betydelse, att fodra stråfodret först så det blir lite i en tom häst mage.
Det största problemet är väl ändå allt kraftfoder vi stoppar i våra hästar???!!!!

Behöver hästen verkligen uppåt 5-6 kg kraftfoder totalt? Jag fick lära mig en gång för länge sedan att räkna efter regeln 6kg hö = abbsolut ej mer 'än 2kg kraftfoder totalt!!!

Sen får man ju självklart se till individen....hur fett hö eller silage du har...

Även om du får en bred analys på silage / hö så speciellt silage kan ju variera rätt kraftigt mellen balar/ängar....

Men halm tycker jag att man skulle använda mer nu när silaget oftast är fööör näringsrikt för de flesta att "bara" pyssel äta med!!!

Jag kan dock hålla med om att de flesta hästar som står på fritt i hagen blir mycket lugnare men jag tror inte att alla kan klara detta och speciellt inte i ett stall där fullblod och shettisar skall dela samma bal!!!
Man måste lära sig att "se" sina hästar bättre och inte ge "vad grannen" ger!!!

thorelicia
2007-08-01, 07:29
:rofl::rofl:FÖRTYDLIGANDE:
om JAG GER 6KG DÅ EJ MER ÄN 2KG KRAFTFODER givetvis andras det på olika hömängd men förhållandet mellan kraft och stråfoder skall ligga där.

Centaur
2007-08-01, 09:07
Har inte läst artikeln, vad var det man menade var skadligt?? Vilka följder skulle det få?? Hästfocus är ju inte den mest seriösa tidningen så man kanske ska ta det med en nypa salt också - dom gillar ju strasser....

Hur som helst; av mina två hästar så kan den ena utan problem ha hö dygnet runt - han tycker inte det är så jättegott så han äter MAX 10kg. Andra slukar i sig snabbt, men även han blir ju mätt, har han fått en väldigt stor kvällsgiva så ligger det oftast lite kvar på morgonen. Så jag tror faktisk inte att han skulle äta dygnet runt även om det fanns möjlighet. Han skulle rota runt höt i boxen istället. :p

Titta på hästarna i hagen. Jag ser mina från fönstret, och dom pasuar ofta i ätandet! Dom står en timme och sover/vilar då och då.

Så frågan är ju om hästar som har fri tillgång verkligen äter så mkt oftare än en häst som utfodras 4 ggr dag.......

bigganl
2007-08-01, 22:28
Jag har i och för sig inga rena fakta som du sökte, men jag kanske får vara med och tycka änd`? Jag tror också att det finns negativa effekter av den fria tillgången. Jag har inget emot det egentligen, men om jag skulle ha fri tillgång på grovfoder skulle jag behöva ett hö med ca 4 MJ/kg för att det skulle fungera. Vart hittar man sånt? Det mesta i höväg håller ju 7-9 MJ på ett ungefär och det är ´långt ifrån alla hästar som skulle gå att ha på fri tillgång.

Hallonkvist
2007-08-02, 17:33
*KL*
Alla verkar utgå från hästens näringsbehov,jag håller med om att man få försöka balansera upp det för att undvika över/underhull,men ingen tänker på att hästar äter lite men väldigt ofta.De har små magsäckar.Och därmed så undrar jag :Ingen som tänker på sysselsättningen för hästen vintertid då de inte hittar grässtrån att plocka med? Många får dessutom "ovanor" pga sysselsättninglösheten.Vävning,krubb bitning ,slå iväggar osv osv...

Man kan lösa fri tillgång enkelt med lite material och tid.Då har de att göra plus att de får "pula" lite för att få i sig.
http://www.sundhast.se/harmony.htm

Ska tillägga att jag inte läst artikeln men däremot de flesta svaren i debatten här.

Forest Autumn
2007-08-02, 19:57
*KL*
Och därmed så undrar jag :Ingen som tänker på sysselsättningen för hästen vintertid då de inte hittar grässtrån att plocka med? Många får dessutom "ovanor" pga sysselsättninglösheten.Vävning,krubb bitning ,slå iväggar osv osv...

Mina hästar har inte fri tillgång på grovfoder. Jag är helt övertygad om att det aldrig hade fungerat med två mycket lättfödda ponnyer och två stora hästar som är mer åt det svårfödda hållet. Men de är ute så mycket som möjligt i stora hagar och där finns det ganska mkt för dem att stoppa i sig hela tiden.

Hallonkvist
2007-08-02, 20:29
Övertygad? Då har du alltså provat?Även vintertid har de att sysselsätta sig med då? Nu utgår jag från vi har snö också;)

bigganl
2007-08-02, 20:31
Jodå man kan tänka på tuggbehovet även om man inte kan ha fri tillgång på hö. Jag lägger alltid ut halm vintertid så att hästarna ska ha lite att plocka i mellan fodringarna. Vi har gott om träd i hagen så de går och plockar lite i grangrenarna också.

bigganl
2007-08-02, 20:45
Tack för länktipset. Nu ska jag bygga till vinterhagen. :idea:

Forest Autumn
2007-08-02, 20:46
Övertygad? Då har du alltså provat?Även vintertid har de att sysselsätta sig med då? Nu utgår jag från vi har snö också;)

Nej jag har inte provat och kommer inte att göra det heller. Den ena ponnyn har haft fång. Hon blir lätt överviktig trots ridning. Jag tänker inte ta någon risk.
Jag bor uppe på en av åsarna i skåne. Vi har ofta snö på vintern. Jag tycker nog att de har en del att sysselsätta sig med även då.

ameo
2007-08-02, 20:54
Mina hästar har inte fri tillgång på grovfoder. Jag är helt övertygad om att det aldrig hade fungerat med två mycket lättfödda ponnyer och två stora hästar som är mer åt det svårfödda hållet. Men de är ute så mycket som möjligt i stora hagar och där finns det ganska mkt för dem att stoppa i sig hela tiden.
Med ett lite grövre hö så tar det längre tid för dem att tugga i sig en massa mat.
Sen är det faktiskt så att de hetsäter en del i början, men sen när de inser att maten finns på plats hela tiden så lugnar de ner sig.

Jag hade alla mina hästar på fri tillgång för första gången i vintras och det fungerade utmärkt, trots blandning av shettisar, halvblod och fullblod...

http://user.tninet.se/~vlt942v/hohack2.jpg

Det var först framåt slutet av våren som jag tyckte att de blev feta. Men det beror nog på att jag köpte ett mer finstråigt hösilage då, men högre värden i. TIll och med det högdräktiga fullblodsstoet blev fet av det...:bow:

Forest Autumn
2007-08-02, 21:01
Tack för tipset. Jag tror säkert att det fungerar för dina hästar.
Jag tycker att mitt sätt fungerar bra som det är.
Usch nu låter jag totalt insnöad men i detta fallet kommer jag att fortsätta som jag gör. När det gäller annat om hästvård är jag öppen för nya alternativ.

Sar
2007-08-03, 13:30
Hur mycket räknar du med att dina halvblod pular i sig per dygn?

Aliina
2007-08-18, 18:23
vart får man hästmat ifrån? Alltså beställer man? ni som har egna hästar på gård alltså....vart får ni tag på maten?

Pollux
2007-08-18, 18:42
*kl*

Jag var på besök på ett konvalecentstall för några dagar sedan. Där berättade innehavaren att hästarna fick fri tillgång till grovfoder (ensilage) och att de i snitt åt 37 kg per dag och häst! :eek:

Man kan väl tänka sig att hästarna där som var konvalecenter hade lite långtråkigt och därför åt mer, samt att de allra flesta hästarna var tävlingshästar som normalt sett får en begränsad tillgång på grovfoder och därför passar på när det bjuds!

syrran
2007-08-18, 20:26
*kl*

Jag var på besök på ett konvalecentstall för några dagar sedan. Där berättade innehavaren att hästarna fick fri tillgång till grovfoder (ensilage) och att de i snitt åt 37 kg per dag och häst! :eek:

Något som hade varit intressant att veta i detta sammanhanget... vad låg torrsubstansen på för procent i det ensilaget...

Ju lägre torrsubstans i ensilaget ju mer måste ju hästen sätta i sig för att få tillräcklig mängd ....(torrsubstans)

ameo
2007-08-18, 21:55
Grovfoder, dvs hö och ensilage, köper man oftast hos nån bonde i trakten (om man inte odlar själv), kraftfoder hos någon foderleverantör.

Piraja
2007-08-18, 22:03
*kl*

Man kan väl tänka sig att hästarna där som var konvalecenter hade lite långtråkigt och därför åt mer, samt att de allra flesta hästarna var tävlingshästar som normalt sett får en begränsad tillgång på grovfoder och därför passar på när det bjuds!Låt oss säga att ensilaget hade en ts på ca 55% = 20,35 kg torrt hö. Låter inte helt galet, nej...

Pollux
2007-08-19, 08:43
Men då räknar du på ett torrhö som har 100% ts. 85% är ett rimligare värde och då blir det 24 kg. Ingen större skillnad men i alla fall.

Marie_K
2007-08-19, 10:22
Kl..

Jag hänger inte riktigt med på detta varför inte alla hästar skulle kunna gå på fri tillgång. Det handlar ju om värdena i höet/silaget. Behöver inte vara någon skillnad på hö och ensilage. Det handlar ju också om när det är slaget?

Jag tar på egen vall och väntar alltid lite längre för att få dom värden som passar mina lättfödda hästar. Just i år pga regnet blev proteinet löjligt lågt istället och jag kommer även ge lucern. Men under normala förhållanden är det bara att vänta in rätt tidpunkt för just mina hästar innan jag slår vallen!

Sen kan jag mkt väl förstå att fri tillgång kan bli krångligt för dom som köper hö och inte får tag på rätt värden, då kan tex en fånghäst få problem givetvis.

Eller om man har en brokig samling hästar med behov av väldigt olika värden etc.

Men varför skulle inte en häst kunna äta vad den vill om värdena är helt rätt för just den hästen (oavsett vad för häst det är)?

syrran
2007-08-19, 12:01
Kl..

Jag hänger inte riktigt med på detta varför inte alla hästar skulle kunna gå på fri tillgång. Det handlar ju om värdena i höet/silaget. Behöver inte vara någon skillnad på hö och ensilage. Det handlar ju också om när det är slaget?

Jag tar på egen vall och väntar alltid lite längre för att få dom värden som passar mina lättfödda hästar. Just i år pga regnet blev proteinet löjligt lågt istället och jag kommer även ge lucern. Men under normala förhållanden är det bara att vänta in rätt tidpunkt för just mina hästar innan jag slår vallen!

Sen kan jag mkt väl förstå att fri tillgång kan bli krångligt för dom som köper hö och inte får tag på rätt värden, då kan tex en fånghäst få problem givetvis.

Eller om man har en brokig samling hästar med behov av väldigt olika värden etc.

Men varför skulle inte en häst kunna äta vad den vill om värdena är helt rätt för just den hästen (oavsett vad för häst det är)?

Om... du har möjlighet att få fram ett grovfoder som verkligen ligger rätt i värden till just din typ av häst så skulle det ju i princip gå bra..
Problemet ligger ju i att detta är svår för att inte säga omöjlligt för de flesta hästägare...

Sen är ju frågan om hur den fria tillgången serveras... Jag menar att det är lika onaturligt med en ätplats med fri tillgång som det är med hästar som inte har fri tillgång.

Hästarna är skapta att vandra under tiden de söker sin föda. De gör alltså av med energi under tiden de äter. En häst på fri tillgång med en foderplats rör sig inte alls....
Det fungerar som tur är på de flesta hästar... Men inte på alla...

Jaba
2007-08-19, 12:55
Jag har endast serverat fri tillgång inne året runt till travhästar (och ett halvblod) som gått i gräshagar på dagarna och betat i sig 15-20 MJ. Och dett ahar gått bra. Dom har anpassat sitt grovofoderintag utefter tillgången på gräs. Kratfoder har till och med varit nödvändigt att ge.

Min erfarenhet av dessa hästar har varit att dom äter mycket fler antal kilon/ dag om du skulle dela ut dom vid x antal fodringar än om dom hela tiden har grovofder i boxen.

Jag hör oxå till den som anser att alla hästar kan gå på fri tillgång. mAN måpste bara anpassa värderna på grovofderet till hästens intag. Och det är här många stupar i dag. Många anser att hästen ska ha fri tillgång (utan analys) för dennes bästa men skiter i om den är fet, bukig och /eller har proteinbrist. Vilket är ännu sämmre i mina ögon.
Dom hästar som blir feta sliter de nog pål eder m.m. på som vet. i hästfocus ville poängtera. Dock tycker jag att han drog alla över samma kam. Endel har ju faktst analys.

Piraja
2007-08-19, 13:36
Men då räknar du på ett torrhö som har 100% ts. 85% är ett rimligare värde och då blir det 24 kg. Ingen större skillnad men i alla fall.
Jag genade lite för att visa ett exempel. Skulle bli för rörigt annars;)

Hannely
2007-08-20, 12:27
*kl*

Jag funderar lite över att så många upplever att hästarna står still och proppar i sig hö/hösilage konstant när de har fri tillgång. När jag hade min på lösdrift med fri tillgång upplevde jag att de betedde sig på samma sätt som på betet, dvs att de åt en stund, vilade en stund, lekte lite, strövade omkring mellan favoritplatserna. Ofta enligt ett rätt så identiskt tidsintervall från dag till dag.
Numer står min häst uppstallad, dock med min målsättning att han ska ha fri tillgång på hö de timmar jag själv bestämmer över. I hagen får de tyvärr bara lunchhö, en giva på ca 2 kg. Men från insläpp till utsläpp får han så han alltid har kvar, och vet ni vad? Det går åt lika mycket som om han gick på fri tillgång dygnet runt.... Då är detta en mycket matglad herre som äter det som sätts framför honom.
Sen beror det väl på vad man har för hagar. Har man en fyrkantig sandpaddock på 50x50 meter så är det inte så konstigt om hästarna äter, det är ju det enda som erbjuds dem att göra. Har man däremot en kuperad hage så inbjuder det till rörelse och annat att pilla med. Ett tips är ju att ha vatten i ena änden och foder i den andra, så tvingar man hästarna att röra på sig mer.

Tuva-Li
2007-08-22, 12:56
Sen är det faktiskt så att de hetsäter en del i början, men sen när de inser att maten finns på plats hela tiden så lugnar de ner sig.

Jag passar in en liten fråga där...
Jag kommer testa fri tillgång efter betessäsongen är slut, dvs när de ändå är vana vid fri tillgång på gräs.
Hur länge är det rimligt att det "hetsäter" på ett ungefär? Räknar man med en vecka, en månad? Säkert olika, men skulle vara intressant att höra så jag vet när jag ska fundera på om mina hästar funkar eller inte, på fri tillgång.
Likadant med fetma, hur feta får de bli innan man ger upp? Konstig fråga, men ändå. När borde de vara tillbaka i hyfsat normalhull enligt din erfarenhet? Ska man acceptera en viktuppgång första månaden eller första tre månaderna?

Själv känner jag att jag vill testa hela vinterhalvåret, men jag har en inackordering som är tveksam och jag vill kunna stå på mig om prövoperioden.