Visa fullständig version : Ni som lämnat ut på foder
Vad har fodervärden fått med för papper? Om hästen endast ska användas hemma till allroundridning och lite avel?
Fudnerar på om jag verkligen behöver lämna med hästpasset`?
nightcrawler 2007-06-19, 10:44 kan inte det här men passet ska man nog inte lämmna i från sig. för då kan väl fodervärden ändra ägare och du står helt plötsligt utan häst. vet inte hundra men har för mej att det är så annars får nån rätta mej
jaa dte var lite så jag tänkte lämnar inte licensen heller eftersom det inte ska vara tävling
Passet ska väl vara där hästen är?? Det är vad jag har hört i alla fall... När jag lämnade ut min f.d häst på foder fick fodervärden bara med sig sin del av kontraktet eftersom passet inte var färdigt då, men det skickade jag upp senare när det var klart
linhe063 2007-06-19, 11:11 Passet är en värdhandling som jag personligen inte skulle lämna ifrån mig allafall inte till någon jag inte kände väldigt väl. Men passet ska å andra sidan följa hästen, men det tror jag inte gäller vid utlåning av häst på foder utan med det menas nog vid försäljning. Ska hon inte tävla och du kan närvara vid t ex vaccination och andra situationer där passet kanske behövs så är det väl inga problem, kan ju bli jobbigt om du bor långt borta. På tävling behöver man ju inte ha med passet om man har ett separat vaccinationskort vill säga...
passet följer hästen, punkt slut.
vi lämnade ut passet till fodervärden MEN, vi tog ägarbeviset och bevarade det hemma.
Jag ringde upp advokat precis.
Passet ska stanna hos ägare! Samma som försäkring, man kan ge fodervärden en fullmakt till försäkringen men då ska bolaget skicka all apapper till mig.
Lovisaleonora_ 2007-06-19, 11:31 Enligt gällande regler ska passet alltid följa hästen, men jag hade personligen inte lämnat ut det till fodervärden. Å andra sidan ska vaccinationer t ex införas i passet, vilket blir knivigt...
Passet är bra att lämna med. Jag har haft foderhäst & då fick jag med passet för tänk om någoting skulle hända & han måste avlivas direkt & det flesta som avliver hästar måste ju ha passet att kolla på men om det är akut så kanske du inte hinner dit med passet & måste hästen då lida & kanske till och med dör lidande? det skulle ju inte vara så kul för både dej & hästen :( Nu menar jag inte att det kommer hända något men man måste ju alltid vara på den säkra sidan & vara berädd om oturen var framme. Så jag tycker du ska skicka med passet för det är det säkraste även så ska den som har hästen, ha passet som jag hört så det är nog bäst du skickar med passet tycker jag:angel::angel::angel:
Lillatrotter 2007-06-19, 12:38 Min häst är utlämnad på foder jag har passet kvar själv, därimot så har fodervärden ett vacc häfte där jag har allt uppskrivet samt i passet, så det är väldigt bra, då man kan skriva in det i passet vid nästa vet besök, Det är så mkt skumma människor där ute så jag skulle inte våga lämna ut hästens pass,
Jag fick med alla papper på min foderponny, men jag skulle aldrig få för mig att göra något med dom:eek:
Jag skulle inte lämnat med papperena, för man vet inte vad folk gör, tyvärr :cool:
Min häst är lämnad på foder för tävling och träning i hoppning. Jag pratade med ridsportsförbundet som rekommenderade att behålla passet själv men att kopiera vaccinationsbevis och hästbevis så att fodervärden kan visa upp vid tex tävling eller veterinär. Har funkat perfekt. Jag skulle aldrig lämna passet då de då har möjlighet att göra en hästägarändring om de är "fula". Inte för att jag vet hur de gör men det finns folk som rånar banker och det vet jag inte heller hur man gör... även fast det skulle vara lägligt nu och åka iväg på en härlig utlanssemester Hi, hi
Jag ringde upp advokat precis.
Passet ska stanna hos ägare! Samma som försäkring, man kan ge fodervärden en fullmakt till försäkringen men då ska bolaget skicka all apapper till mig.
hm okey.. men om fodervärden ska tävla? och vaccinationer osv?
mariahmia 2007-06-19, 20:00 SJälvklart skall papperen följa med hästen. Man vet aldrig när man kan behöva intyga att hästen verkligen är den som det sägs att den är. Och samma sak om något skulle hända. Däremot så behåller ägaren ägarbytespapperen och så har man ett kontrakt mellanägare och fodervärd. På så vis kan ju inte fodervärden komma undan med att göra något knasigt.
Hon ska inte tävlas på, utan avel endast.. som jag skrev högst upp ;)
Vacc kort medföljer
okey, men då är det kanske inte så viktigt :)
men jag tänkte, om man behåller ägarbeviset hemma, då kan dom väl inte på något sätt fiffla med passet?
Man skulle ju iprincip kunna göra ägarbyte på vilken häst som helst. Men kommer det ut i domstol så måste man väl kunna visa ett kvitto/ägarbevis.
Jag lämnade passet till fodervärden, passet ska du följa med hästen, men ägarbesviet behåller ju självklart jag.
Man skulle ju iprincip kunna göra ägarbyte på vilken häst som helst. Men kommer det ut i domstol så måste man väl kunna visa ett kvitto/ägarbevis.
Jag lämnade passet till fodervärden, passet ska du följa med hästen, men ägarbesviet behåller ju självklart jag.
men man måste ju skicka in ägarbeviset med den nya ägarens adress på baksidan?
så gjorde jag också :)
joo men det kan ju säljas utomlands oxå, då spelar inte ägarbeviset så stor roll. tror jag..
Jag lämnar iaf inte passet.
Vita_N_6520 2007-06-19, 20:59 Jag skickade med passet till den första tjejjen, men behöll ägarbeviset.
Även vaccinationsintyg och licens (tror jag iaf, är inte säker på licensen)
Den andra fodervärden (släkting) skulle varken tävla eller göra nånting, plus att vi bor bara 10 minuter ifrån, så då behöll vi alla papper och fixade med vaccin själva.
Dom skulle jag nog inte lämna papprena till :angel:
Jag skulle naturligtvis lämna med passet!!!!
Litar jag TILLRÄCKLIGT mycket på fodervärden för att anförtro denne min häst så är väl passet en bagatell!!!!!
Skulle aldrig lämna ut hästen till en person som jag inte litade på!!!:eek:
Vita_N_6520 2007-06-19, 21:01 Håller med dig faktiskt.
Om personen känns oseriös, skulle jag aldrig lita påa tt den höll hästen i bra skick.
Sen vet man ju aldrig med någon människa om den skulle få för sig om att sälja hästen, men då tror jag ju mer på att den säljer hästen utan papper.
Tycker inte dte har med förtroende att öra, jag litar på denna tjej till 100 % Men dte känns bättre att ha det själv under kontroll. Det är trots allt mitt ansvar hästen befinner sig under
Passet är bra att lämna med. Jag har haft foderhäst & då fick jag med passet för tänk om någoting skulle hända & han måste avlivas direkt & det flesta som avliver hästar måste ju ha passet att kolla på men om det är akut så kanske du inte hinner dit med passet & måste hästen då lida & kanske till och med dör lidande? det skulle ju inte vara så kul för både dej & hästen :( Nu menar jag inte att det kommer hända något men man måste ju alltid vara på den säkra sidan & vara berädd om oturen var framme. Så jag tycker du ska skicka med passet för det är det säkraste även så ska den som har hästen, ha passet som jag hört så det är nog bäst du skickar med passet tycker jag:angel::angel::angel:
Vi avlivade vår shettis idag. Han som gjorde det bad inte om några papper alls. Han tog emot betalningen opch frågade om jag ville hålla..Var mkt trevlig och bra på alla sätt men några papper bad han inte att få se.
Hon ska inte tävlas på, utan avel endast.. som jag skrev högst upp ;)
Vacc kort medföljer
Brukar hingstägare/seminstation vilja (alt kräva att få) se passet i samband med betäckning/seminering?
När jag jobbade på stuteri så gjorde vi aldrig det
Supermoose 2007-06-20, 08:52 Brukar hingstägare/seminstation vilja (alt kräva att få) se passet i samband med betäckning/seminering?
Ja det är många som vill se iallfall när det kommer en som för dem inte är känd.
TS: Nu vet jag inte hur långt du har till din fodervärd/häst men vad gör du om din häst blir skadad och det bäst verkande preparatet är något som gör att hästen inte får gå till livsmedlesproduktion senare, för att få detta preparat utskrivet så skall det skrivas in i på passet, kastar du dig på stört in i bilen och kommer med passet på omgående då (under förutsättnng att du går att få tag på/är där passet är) eller är det bättre att din häst får ett liknade preparat men som inte är lika bra?
MissMolly 2007-06-20, 09:09 Om du inte litar 100% på din fodervärd så behåll ägarpappret, men skicka med passet! I ditt fall ska ju hästen inte tävla men om den skulle det så krävs passet.. Likaså om det händer en otäck olycka o hästen ENLIGT VETRINÄR PÅ PLATS behöver avlivas på plats så behövs passet. Skriv ett ordentligt fodervärdsavtal. Komplettera gärna fodervärdsavtalet med en bilaga som MYCKET noggrant visar vad som ska göras vid ev avlivning pga olycka. En fodervärd har ju inte befogenhet att ta det beslutet om inget finns skrivet.. lite jobbigt för ev fodervärd om hästen lider o man inte får tag i ägaren... MEN DET SKA JU INTE HELLER KUNNA MISSBRUKAS AV FODERVÄRDEN.Skulle det göras ett ogiltigt ägarbyte så måste ett kvitto kunna visas upp i rätten o det finns ju inget sånt, bara ett riktigt fodervärdsavtal. Så se till att ha ALLT svart på vitt är mitt råd.
Jag har rätt nära och vid olycka slkulle jag kunna ta mig dit fort..
Men hur noga är d eg med pass på hästar vid avlivning? HAr avlivat några senaste året och ingen bad om pass
vänta lite nu... ägarbevis? då jag är i färd med att sälja min häst så låg jag senast igårkväll o funderade på hur sjutton man gör, det måste ju finnas något papper man skickar in.. typ som med bilar. det ska alltså finnas här ngnstans menar ni? hur ser det ut? gulp...
Det är ett A4 papper från ASVH där det står att du är ägare och om du ska byta ägare ska man fylla i nya uppfifter o skick ain det
Supermoose 2007-06-20, 10:58 Jag har rätt nära och vid olycka slkulle jag kunna ta mig dit fort..
Men hur noga är d eg med pass på hästar vid avlivning? HAr avlivat några senaste året och ingen bad om pass
och du är alltid hemma? Aldrig bortrest? Om fv skulle behöva passet omgående är det verkligen alltid lösbart?
Nikki o Fabian 2007-06-20, 11:04 Alltså, fodervärden SKA väl ha passet om denne har hästen, dom två hör ju lixom ihop. Tänk om nått händer eller man vill ut o tävla eller liknande.
Jag har både pass o ägarbevis till Fabian trots att jag inte äger honom, alltså, då har jag ju ägarens ägarbevis.
Och nu när han är kvar i Skåne o jag hemma i Sthlm under sommaren och jag har skaffat hästvakt, då lämnade jag hans pass i stallet, just för att OM det skulle hända nått.
alltså jag tänker inte börja diskuttera mina åsikter och era åsikter i frågan eller hur ofta jag är hemma och vad jag har för möjlighet att komma ut till stallet.
Men, om jag är bortrest är mina föräldrar tillgängliga med pass
Tråden skapade jag för att fråga hur folk har gjort.
jag ringde advokat och fick mitt svar.
Supermoose 2007-06-20, 13:32 Vill du inte ha våra åsikter så förstår jag inte varför du gjorde en tråd över huvudtaget, varför ringde du inte advokaten från början?
men du!
jag började här för jag trodde någon VISSTE. Tydligen inte för det är ju bara vad ni TYCKER man ska göra. DÄrför ringde jag advokat för och veta hur lagen säger.
Supermoose 2007-06-20, 15:01 Du frågade hur "vi" har gjort inte vad lagen säger :smirk:
För slakt krävs pass, inte för avlivning.
jessivega 2007-06-21, 08:16 jag har lämnat ut min häst på foder på obestämd framtid,skall användas som sällskap o som skogsmulle.O givetvis lämna jag med passet!där vaccinationer mm står.skulle d hända nåt så dom behöver snabbt iväg till klinik så skall allt antecknas där i..själv står ja för försäkring...:):banana:
Passet följde med hästen, ägarpapperet stannade hos mig.
Självklart skrev vi ett fullgott fodervärdsavtal som vi har var sitt ex av.
Skulle fodervärden sedan göra en fuling med ägarbyte så borde väl domstol kunna utläsa ägarskapet. Kostnaden för det torde väl betalas av den förlorande fodervärden?......
mizz_perfect 2007-06-21, 21:57 jag har 4 hästar ute på foder just nu. (shettisar)
jag har passen kvar hos mig och har dragit kopia på alla viktiga sidor. veterinären får sen fylla i ett vaccinationskort istället och sen för annan vet in det i passet. har stortsett bara dålig erfarenhet av fodervärdar.
det går inte att ändra ägare genom passet. du har ägarbevis samt köpekontrakt där du står som ägare. för att det ska kunna ändras måste du skriva under ett ägarbyte.
jag skulle inte tipsa någon att lämna ut passet. behöver fodervärden så kan dom få låna. sen vilken lag som gäller eller inte är en annan sak. men kan inte ens fodervärden hålla reda på en simpel kopia på passen så varför skulle dom kunna hålla reda på passet? folk är inte rädda om det dom inte äger. sen kostar det garanterat dig allt besvär att fixa nytt pass!:devil:
Vad har fodervärden fått med för papper? Om hästen endast ska användas hemma till allroundridning och lite avel?
Fudnerar på om jag verkligen behöver lämna med hästpasset`?
På mitt pass står det att det ska medfölja hästen men att ägarbeviset ska hållas. så jag har skickat passet till min häst fodervärd.:)
Min fodervärd har hästens pass för att kunna stämpla in vaccinationer o dyligt. Dessutom så har hon varit på klinik en gång då han gått omkull o skadat sig, midicner han behandlades med är instämplat oxå. Desutom har fodervärden fått försäkringsnummret om i fall att. Han har varit ute 11månader nu o de ska honom ett år till iallafall.
Ägarbeviset har jag hemma dock
corzette 2007-06-23, 16:00 jag har 4 hästar ute på foder just nu. (shettisar)
jag har passen kvar hos mig och har dragit kopia på alla viktiga sidor. veterinären får sen fylla i ett vaccinationskort istället och sen för annan vet in det i passet. har stortsett bara dålig erfarenhet av fodervärdar.
det går inte att ändra ägare genom passet. du har ägarbevis samt köpekontrakt där du står som ägare. för att det ska kunna ändras måste du skriva under ett ägarbyte.
jag skulle inte tipsa någon att lämna ut passet. behöver fodervärden så kan dom få låna. sen vilken lag som gäller eller inte är en annan sak. men kan inte ens fodervärden hålla reda på en simpel kopia på passen så varför skulle dom kunna hålla reda på passet? folk är inte rädda om det dom inte äger. sen kostar det garanterat dig allt besvär att fixa nytt pass!:devil:
Låter som den bästa lösningen och håller med om hur det är med att låna ut... Folk är hel enkelt sej själva närmast och andras saker är inte lika mkt värda när det kommer till "kritan"....
Jag kommer behålla passet. Skadar sig hästen skall fodervärden inom 8 timmar kontakta mig via telefon. Jag kommer vara föräldraledig när hästen är utlånad och kommer utan problem kunna åka med passet till hästen.
Jag skulle aldrig skicka med passet.
Av den enkla anledningen att passet skall vara hos ägaren. Enda gången det ska följa med hästen som ni säger är vid ägarbyte. Gör en kopia av de viktigaste uppgifterna som stam och reg. nr osv så behövs inget mer.
Jag skulle aldrig skicka med passet.
Av den enkla anledningen att passet skall vara hos ägaren. Enda gången det ska följa med hästen som ni säger är vid ägarbyte. Gör en kopia av de viktigaste uppgifterna som stam och reg. nr osv så behövs inget mer.
jag har alltid hört att passet ska följa med hästen av den anledningen att hästen måste avlivas snabbt. Hästen får ju inte slakatas/avlivas utan pass.
*kl*
I passen från SCS så står det klart och tydligt att ägarbeviset ska vara hos ägaren och passet där hästen här.
Nu har jag iofs hästen på station och passet här men det är ju en kortare vistelse och stationen har fullmakt att göra vad som behövs.
|