Visa fullständig version : Svårt gårdsval

Fredag
2007-06-19, 23:12
På flera år har det inte funnit en enda gård värd att bjuda på där jag bor, helt plötsligt finns det två samtidigt! :banana:

Så olika och så svårt att jämföra. Båda samma prisklass ungefär, gård 1 kanske 10% dyrare. Hjälp mig värdera dem mot varandra. Magkänslan säger Gård 1, hjärnan Gård 2...

Gård 1:
Plus:
Ligger 6 km från större samhälle och jobb.
Kakelugnar, mysigt hus, tilläggsisolerat
Mycket mark, 10 ha åker och 10 ha skog
Stor ladugård i bra skick, får plats 5-6 boxar
Bra grannar (i alla fall 2 av 3)
Ligger högt och myggfritt

Minus:
Elelement (luftvärmepump köpes!)
Ingen tvättstuga/-maskin :eek:
Hopplöst kök, fast ändå mysigt
Skogen är en katastrof (sälja till grannen förhoppningsvis)
Ingen el i ladugården
Höja taket i stallet (fast bra förutsättningar för att det ska gå enkelt)
Ingen paddock (ännu)

Gård 2:
Plus:
"Allt" klart i huset, modernt renoverat
Underbart stall för 2 hästar med ränne o sadelkammare (vill har fler
platser!)
Väldigt fin trädgård
Massor av bra-att-ha uthus
Ett av uthusen bör gå att göra till stall för 3 hästar av "utestallkaraktär"
Jättefina ridvägar
Grushåla nära som verkar fungera som ridbana
Tillgång till någon ha bete gratis från kommunens mark

Minus:
2 mil till jobbet
Bara 1,5 ha bete
Ensamt läge (jag är själv)
Vedeldat (+elpatron), fast stora ackumulatortankar
Dåligt isolerat
Svårt att locka inackorderingar om jag bygger ut???
Mycket insekter/mygg!

Hjälp...!!! :o

Fredag
2007-06-19, 23:15
Därmed inte sagt att jag får någon av dem även om jag försöker.
Banken kanske säger nej (kontaktade, räknar åt mig nu).
Jag kanske inte kommer att ge högsta budet.

Gård 1 är på anbud till 9 juli, gård 2 säljs privat.

Skyman
2007-06-19, 23:20
Hej!
Jag hade nog valt gård nr 1, Dels pga mer mark och Nära ett större samhälle, Det gör allt så mycket enklare. Dessutom lättare med inackorderingar.
Att det Ligger högt och Myggfritt är ju som en ren befrielse!

Allt det andra går ju att ändra på så att säga.

Men det är ju mycket jobb..

Mvh Maria

MadicDomino
2007-06-20, 00:06
Hej

Jag skulle valt gård 1 :) taket kan du säkert få hjälp med att bygga av en firma om du bor "så pass nära" stan... Även nära till ditt jobb :)
Även det bästa av allt, är MYGGFRITT! Skall du ha inakodering får du bädde lätt att få ditt folk. Att dra el är inte det svårast (lång kabel + spade = el :) !)

Att insolera är både lång tidskrävande och jobbigt! Och kostar mycket! Tänker bara på vår sommar stuga på vinterna när man kommer up. Jätte svårta att få up värme och behålla den :confused:! Och där är ingen insolering.

Detta med skogen, behåll den i såfall.. Och anställ ett företag att kapa lite :D Taadaa! du kännar pengar samtidigt som skogen blir undan röjt.

Med mer mark kan du ex om du sälja mark till en galen tysk som vill bygga sommar stuga och känna en slant till :)

Mvh
Eran Emma

boccia
2007-06-20, 01:03
Jag hade valt gård 1, mest pga mer mark, men även grannar/ närhet till samhälle spelar in. Är själv på gårdsjakt, då vi ska flytta till småland och jag äntligen lyckats övertala min man att man inte måste bo i villaområde.

Fredag
2007-06-20, 07:02
Hej
Detta med skogen, behåll den i såfall.. Och anställ ett företag att kapa lite :D Taadaa! du kännar pengar samtidigt som skogen blir undan röjt.

Med mer mark kan du ex om du sälja mark till en galen tysk som vill bygga sommar stuga och känna en slant till :)

Mvh
Eran Emma

Skogen är tyvärr så illa skött så att den gallring som så depsserat behövs kommer att kosta pengar, inte generera. Ett "Gudrun-hygge" planterades i fjol där ca 1/3 av plantorna dött. Bara arbete - inga pengar någonstans i kikarsikte på den skogen. :(
Det enda den kan ge i dagsläget av värde är brännved, men det går att köpa utan att bli ruinerad.

Mark till galna tyskar finns! I en mygghåla direkt vid Nissan. Kan man väl sätta upp en friggebod vid stranden och ta en mille betalt? :angel:
Därnere vill väl ändå inte hästarna vara.

Targa
2007-06-20, 08:42
Spännande, Fredag!!

Jag håller på gård 1 - mer mark o framförallt nära till grannar. När man är själv (som ju jag oxå är) är det superskönt att ha bra grannar i närheten om något skulle hända. Ett taskigt kök går att fixa till, liksom ett gammalt stall, och en tvättmaskin kan man köpa - men att bo själv, långt från närmaste granne i vintermörkret när stormen viner och någon av hästarna får kolik t ex - nej, huva, det skulle jag aldrig klara!

Fredag
2007-06-20, 09:52
Hej Targa - kul att du hittade hit! :)

Jag känner mest för gård 1 helt klart. Men gård 2 har ca 2-3 km till ett samhälle med affär, så det är inte helt ute i bushen.

Det där med tvättmaskin är liiite mer komplicerat, finns ingen bra "lokal" att sätta den i. Tidigare ägare har haft en i köket. Badrummet finns inte ens skohornsmöjlighet att få in den i. Funderar över köksingångens hall, om den går att göra om till grovkök/tvättstuga (ca 3 kvadrat kanske...).

Ladugården på gård 1 har inget häststall, det är kostall i dagsläget med allt vad det innebär av rivning av foderbord och omgjutningar.

Skönt att fler håller på gård 1, jag är inte helt ute och cyklar alltså - trots att det är oerhört mkt mer att göra!

Nicke
2007-06-20, 10:11
Skulle nog ha satsat på Gård nr. 1.

Se skogen som din hage!!!

I framtiden tror jag att skog som naturbete kommer att bli mycket eftertraktat och bristvara. Fång förekommer allt mer, och naturbete är ett bra sätt att minska risken.

Dessutom kan man få EU-bidrag, betesbidrag för olika djurslag, tom för några få djur, tex köttkor, som då ev kan finansiera en del av hästhållningen. Kolla upp reglerna, det kan löna sig!

ang
2007-06-20, 10:18
Det enda du inte kan förändra i efterhand är LÄGET. Rusta, bygga om och bygga till - det går. Om inte nu så om några år. Jag skulle därför fokusera på just LÄGET.

Trots allt har du avståndet på gård 2, och det kommer inte att minska ;) Med dagens bensinpriser så ska det vägas in också - under flera års boende ...

Lipan
2007-06-20, 11:04
Jag håller verkligen med! Läget är det viktigaste när jag tänker mig gård, läget och storleken på mark.

Så jag röstar för gård 1 :bump:

Fredag
2007-06-20, 11:37
*kl*

Svarar alla full i skratt - vad roligt att vi är så överens! Mina vänner (ej hästfolk) tycker givetvis att gård 2 är det vettiga valet.

Bensinpriset är inte att förkasta, dels med tanke på middagsfodringar (högrindar med timer är bra dock har jag hört) men också om man har någon häst som behöver extra övervakning pga sjukdom, fölning... Besvärligt med avstånd och inga grannar inom synhåll.

ang
2007-06-20, 12:14
... och i förlängningen tror jag Gård 1 är mera lättsåld, vilket är en trygghet att veta även om man inte planerar att göra det. Skulle man av olika livsval bli tvungen, är det skönt att veta att det går lätt.

Bensinpris gäller ju även "utom hästar"; resten av familjen, jobb etc.

Dalidah
2007-06-20, 12:32
Absolut gård 1, den har flest möjligheter! Tror att du skulle låsa dig på nr 2, även om allt inte kan bli klart just nu på 1:an. Allt tar sin tid, och om du lägger upp en plan på 5-10 år (beroende hur mkt du får låna och kan göra med en gång:smirk:) Prioriterar vilka saker du vill ha först, hur många stallplatser behöver du från dag 1? Jag tror att denna kan bli din drömgård om du ger det lite tid, dessutom (fattade för att du var ensamstående) så kanske du träffar nån så småningom som vill dela den ekonomiska bördan:love:(om 10-15 år:angel:)

Jag skulle prioritera följande:
*Lyfta taket
*El & vatten
*Boxar för husbehovet
*Ridbana
*Bygga ut huset med en groventre/tvättstuga (9kvm)
*Fler boxar och inackorderingar....

Sedan finns det säkert 100 saker till och därimellan, men denna gård har ju möjligheter att förändras och utvecklas till det du vill iallafall:bump:

pemma
2007-06-20, 12:35
Precis som du säger så hade jag också tyckt att alt. 1 är bättre om man ska välja med hjärtat.
Där finns ju goda möjligheter, men också mycket JOBB! Jag tycker det beror ganska mkt på vilka kontakter du har/vad du kan göra själv. Att höja taket, fixa el etc kommer att kosta en hel del.
Och elementen känns ju mindre kul.

P g a allt som behöver göras (sånt tar alltid mer tid/blir dyrare än vad man planerar av någon anledning..), så kanske alt. 2 är lättare på nåt vis.
Det som bekymmrar mig med alt. 2 är nog främst att du skriver att det är dåligt isolerat, men samtidigt modernt renoverat. För mig låter det lite konstigt att man inte fixade isoleringen om man ändå var igång och renoverade?

Du ska inte lyssna på andra, det är du själv som ska välja! Satsa på det som känns bäst. Det låter ju som om du själv gillar 1:an bäst och då tror jag också att det blir bäst i slutändan!

Det finns inga bilder man kan få se?

Lycka till!!;)

Targa
2007-06-20, 13:00
Tror jag har hittat nr 1 på Hemnet i "din" kommun - är det huset med jordkällaren??

I så fall - det ser väl fullt beboeligt ut!!

Fast mycket jobb med ladan ....

Fredag
2007-06-20, 13:05
Jag har massor av bilder på framför allt gård 2, men inget på nätet.

Jag hade ju kunnat länka till objekten förstås, ena ligger hos mäklare, andra på Blocket.

Gård 1:
www.maklarhuset.se/ViewObjekt.aspx?objektid=205129

Gård 2:
www.blocket.se/vi/12349175.htm?ca=20_s

(SKvallra nu inte för några konkurrenter!!!)

Fredag
2007-06-20, 13:07
Gård 1 är fullt beboelig, om än omodern. Ja, beboelig när tvättmaskinen är på plats!

Fredag
2007-06-20, 13:08
Flex boxar kan man ju vänta med, men samtidigt är det inte så mkt större kostnad att inreda 6 än 3 boxar när man ändå håller på. Själva stalldelen måste ju totalrensas från koinredningen och taket höjas ändå, oavsett antalet.

Invinciblestables
2007-06-20, 13:09
Skulle tveklöst välja Alt. 1! Närheten till jobb sparar ju en del kostnader. Huset är tilläggsisolerat ett stort plus. Att dola med kök och tvättstuga är ju både billigare och enklare. Mer mark och större la´gård samt att om ni tar ut skogen alt. säljer så får ni ju en extra slant där.

Lycka till med dina husköp, Kicki :)

Invinciblestables
2007-06-20, 13:12
Efter att ha sett bilder så tycker jag ännu mer Alt. 1 :banana:

Kicki :)

Fredag
2007-06-20, 13:18
Skulle tveklöst välja Alt. 1! Närheten till jobb sparar ju en del kostnader. Huset är tilläggsisolerat ett stort plus. Att dola med kök och tvättstuga är ju både billigare och enklare. Mer mark och större la´gård samt att om ni tar ut skogen alt. säljer så får ni ju en extra slant där.

Lycka till med dina husköp, Kicki :)

Tack för stödet!

Det finns ingen skog att ta ut. Den gallring som så desperat behövs kommer att kosta mer än den ger pga det dåliga tillståndet. Den nyplanterade delen måste kompletteringsplanteras pga torkan i fjol.
Nä, mitt enda alternativ här är att sälja till en av grannarna, men de lär inte ge många kronor. Lockfågeln är åkermarken som ligger på samma skifte och egentligen "hör" bättre till grannen (inringad av hans mark). Skogen är nog bara ett besvär, för vem som än äger eländet. Har aldrig sett maken till misskött mark!

Fredag
2007-06-20, 13:19
Skulle nog ha satsat på Gård nr. 1.

Se skogen som din hage!!!

I framtiden tror jag att skog som naturbete kommer att bli mycket eftertraktat och bristvara. Fång förekommer allt mer, och naturbete är ett bra sätt att minska risken.

Dessutom kan man få EU-bidrag, betesbidrag för olika djurslag, tom för några få djur, tex köttkor, som då ev kan finansiera en del av hästhållningen. Kolla upp reglerna, det kan löna sig!

Låter tilltalande, men är svårapplicerat här. Skogen ligger på ett annat skifte längre ifrån gården, nås via ett servitut över grannens mark.

ang
2007-06-20, 13:24
Huset gård 1 är finare, men "gårdsplaneringen" med byggnader etc verkar vara bättre på 2:an om jag uppfattat allt rätt.

KungTulle
2007-06-20, 13:28
Skogen är tyvärr så illa skött så att den gallring som så depsserat behövs kommer att kosta pengar, inte generera. Ett "Gudrun-hygge" planterades i fjol där ca 1/3 av plantorna dött. Bara arbete - inga pengar någonstans i kikarsikte på den skogen. :(
Det enda den kan ge i dagsläget av värde är brännved, men det går att köpa utan att bli ruinerad.

Hyr ut skogen till lajvare? Man kan latt ta ett par tusen per helg.....Eller till airsoft eller paintbollspel???

/KT

KungTulle
2007-06-20, 13:31
Jag hade kopt gard ett eftersom det ar svarare att kopa till mark till an gard an att kopa en gard MED mark.

Hus kan alltid renoveras och stall kan alltid byggas.

Ev kan du ju bygga uteboxar sa lange tills du har mojlighet att bygga om stallet till ratt takhojd. Eller en mindre ligghall och ha hastarna i losdrift.

Dessutom ligger det nara ett samhalle ar det lattare att hyra ut boxar och betesplatser till andra om du nu skulle vilja detta sa smaningom.

/KT

KungTulle
2007-06-20, 13:33
Ladugården på gård 1 har inget häststall, det är kostall i dagsläget med allt vad det innebär av rivning av foderbord och omgjutningar.

Fast da finns det kanske ett MJOLKRUM????? Dar inne skulle du ju kunna bygga en tvattstuga kanske?

/KT

Fredag
2007-06-20, 13:44
Nä, faktiskt inte konstigt nog! De kanske inte hade just mjölkkor? Eller så mjölkade de för hand och hoppade över mjölkrummet.

Paintball låter som en hit! De kommer inte att se skymten av varandra trots 5 m avstånd i den skogen... :D

Lajvare tycker jag verkar intressant, leker de alltid krig - eller? Ängen nere vid Nissan kunde funka, för de kan väl kriga mot mygg också så får man lite nyttigt gjort samtidigt? :angel:

tashinajess
2007-06-20, 13:47
Gård ett ser jätte trevligt ut, massor av jobb med att få till fungerande stall iof.
Men det är speciellt med sådana gamla gårdar jag anser att dom har en underbar charm som är svår att återskapa.

Nu låter det som att du är bestämd på att sälja skogen, men det är ju mycket värt att ha lite kvar som betsmark åt hästarna och skydd.

kanske går det att vårda den så att den längre fram kan ge återbäring, för som du låter får du inte ut så mycket i dagsläget om du säljer.

Lycka till, avundas dig dina gårdköpar planer. :banana:

pemma
2007-06-20, 14:47
Hmm, tycker det var ett svårt val även efter att ha sett bilderna.
Gård 1 kan säkert bli jättefin, men där är ju också mycket jobb att göra.

La också direkt märke till att gården säljs med total friskrivning. Det behöver ju inte betyda något direkt, men se till att gör en ordentlig besiktning om det blir aktuellt med köp.
Det är ju ett val som säljaren gör att sälja på det viset för att slippa framtida bekymmer, men det måste man ju vara uppmärksam på som köpare.

Sedan vet jag inte riktigt, men kolla ovanvåningen nogrannt, får nån känsla av fukt eller något när jag ser bilderna på väggen (t ex i sovrummet), men det kan ju bara vara bilderna som luras!
Vad ligger uppvärmningskostnaderna på i det huset? (kunde inte hitta det i annonsen, brukar ju anges annas)
Anbud är alltid lite knepigt också, eller är det öppna bud så att säga?

Personligen (för att gå emot alla andra) har jag nog lutat åt gård nr 2 just för att det mesta känns färdigt där. Men! har du tid/ork/råd, så känns det ju som gård nr 1 har större möjligheter.

Ska bli spännande att följa hur det slutar!:D

Tacitus
2007-06-20, 15:18
Vinnaren är.... gård nummer 1 !

Gård nummer 1 verar utvecklingsbar och har ett bra läge medan 2:an verkar vara ett "torp" med dåligt läge som du växer ur ganska fort.

1:an har ganska lagom med mark för dina behov, mark är en tillgång - aldrig en belastning !. I synnerhet när det verkar vara bra mark med bara 0,8 ha impediment, lysande.

Skogen är bara 9-10 hektar så den klarar du utmärkt av att röja själv med "manuell upparbetning" om du bara har viljan och klarar av att hålla i en motorsåg (vilket inte är så särskilt svårt, man lär sig på en pisskvart)

Det enda negativa jag kan komma på med 1.an skulle vara gårdsbilden då du har delat på 2 håll, men ta hö på åkern vid skogen och så småningom kanske du kan köpa mark av grannen för att få en bättre gårdsbild...:d.

Jag hade valt 1.an garanterat.
Marken och läget betyder mer på en gård än något annat.

Och ärligt... 1,5 hektar är väldigt lite mark när det väl kommer till kritan.

Fredag
2007-06-20, 15:39
Ni "håller" flera på att jag borde behålla skogen. Men kan jag få 400 000 för den så finansierar det alla byggnationer som behövs på gården. Utan det så blir lånet så stort att jag knappt mäktar med misstänker jag.

Men utan grannarnas vilja så blir inte skogen såld ändå, för jag ger inte bort den helt klart! Så ödet kanske får besluta.

Jag är övertygad om att det går att röja för hand, även om jag är livrädd för motorsågar. Det är ju inte så mycket - som sagt. Men man har heller ingen tillträdesväg för virket utan får ta ut allt via åkern, baklänges, upp till en kilometer (skogsremsan är ca 100 m bred och 1 km lång rakt in i skogen, nedanför ligger åkern på ett par hektar). Tjurig granne sedan lång tillbaka vägrar ge tillträde på hans väg som är nära. Servitutvägen inne i skogen är det långt till och går över fleras marker.
Allt låter som ett enda stort bekymmer, men, men...
Steg 1 är att se vad grannarna är intresserade av att bjuda för skiftet.

hingstsugen
2007-06-20, 20:21
Gård 1 utan att tveka! Synd att den inte låg i stockholm! :love::love:

norrland65
2007-06-20, 20:42
Vi har ju köpt gård för inte alltför länge sedan. Förstår dina kval! :)

Det du ska tänka på är kostnader för renovering. Även om det kan verka lite, så drar det ihop. Hus nr 1 verkar ha mycket renoveringsbehov. Det kostar. Sen kostar det att inreda stall osv. Allt annat kostar också, alla stora och små saker som man måste ha. Huset kan stiga rejält under budgivning, och sen ska du lägga till för renovering. Det du måste fråga dig själv är om det är realistiskt.

Vis av mina erfarenheter skulle jag välja hur nr 2, även om det är längre till jobbet. Ett färdigt hus i samma prisklass, blir defintivt billigare i längden. För det är ju inte bara bensin som kostar, även lån för renoveringar kostar!

Norrland

Fredag
2007-06-20, 21:14
Du har inte lite priser att slänga ur dig vad era renoveringar har gått på?

Cyklade förbi mitt kommande hemman (gård 1) idag igen och kollade läget. Pratade med grannen som använt rännet som förråd samtidigt. Kollade med honom hur det var med takläckor, men det verkade inte så farligt som jag trodde, det är nog ändå bara enstaka lagningar som behöver göras med takplattorna för att komma tillrätta med det mesta. Där sparar man genast 100 000 kr i ett plåttak mindre! :)

Banken skulle höra av sig i morgon, ska få hjälp med värderingen.

Innova
2007-06-20, 21:36
Har inte sett nån av gårdarna... än

Men angående bristen på tvättstuga... Min tvättmaskin har hamnat i köket, inte det allra bästa kanske, men bättre än att tvätta hemma hos mamma.
Jag bor btw i ett litet torp på gigantiska 51 kvm. Köket är nog det största rummet.

lille skutt
2007-06-20, 21:38
Nämän du det är la klart att du ska bli Torupsbo:D
Det är faktiskt bara 12km till jobbet ditt...har 2km till stallet till mina pållar och "ditt" ligger på vägen dit.
Är ett super mysigt hus och hade själv köpt det om vi hade fått plats.
Tänk vilka muskler pållen din får i skidbacken!! Och sedan har du ju grusplanen nedanför perfekt att markarbeta på!!!:banana::D

TomasN
2007-06-20, 22:00
Följande gäller för villor: Läge, läge och läge.

När det gäller en gård kan man tillfoga: Areal, areal och areal..

Stopek
2007-06-20, 22:29
På flera år har det inte funnit en enda gård värd att bjuda på där jag bor, helt plötsligt finns det två samtidigt! :banana:

Så olika och så svårt att jämföra. Båda samma prisklass ungefär, gård 1 kanske 10% dyrare. Hjälp mig värdera dem mot varandra. Magkänslan säger Gård 1, hjärnan Gård 2...

Gård 1:
Plus:
Ligger 6 km från större samhälle och jobb.
Kakelugnar, mysigt hus, tilläggsisolerat
Mycket mark, 10 ha åker och 10 ha skog
Stor ladugård i bra skick, får plats 5-6 boxar
Bra grannar (i alla fall 2 av 3)
Ligger högt och myggfritt

Minus:
Elelement (luftvärmepump köpes!)
Ingen tvättstuga/-maskin :eek:
Hopplöst kök, fast ändå mysigt
Skogen är en katastrof (sälja till grannen förhoppningsvis)
Ingen el i ladugården
Höja taket i stallet (fast bra förutsättningar för att det ska gå enkelt)
Ingen paddock (ännu)

Gård 2:
Plus:
"Allt" klart i huset, modernt renoverat
Underbart stall för 2 hästar med ränne o sadelkammare (vill har fler
platser!)
Väldigt fin trädgård
Massor av bra-att-ha uthus
Ett av uthusen bör gå att göra till stall för 3 hästar av "utestallkaraktär"
Jättefina ridvägar
Grushåla nära som verkar fungera som ridbana
Tillgång till någon ha bete gratis från kommunens mark

Minus:
2 mil till jobbet
Bara 1,5 ha bete
Ensamt läge (jag är själv)
Vedeldat (+elpatron), fast stora ackumulatortankar
Dåligt isolerat
Svårt att locka inackorderingar om jag bygger ut???
Mycket insekter/mygg!

Hjälp...!!! :o

Jag har efter många underbara år 2 mil från jobbet på en mysig liten gård insett att jag vill bo närmre allt. Visst var det kul när allt var nytt och jag själv höll igång två hästar, men nu när jag vill ha bara en så är det omöjligt att få hit en inackodering och det känns lite ensamt. Låter på dig som om du egentligen känner likadant.

Låter som om mycket mark är mer värt för dig nära jobbet än pluttlite långt bort.

Hälsning Maja

Fredag
2007-06-20, 22:55
Jag var faktiskt förbi ditt stall igår kväll för att se om du var där! :)
Men det var du inte...
Grusgropen är nog toppen att rida i - och alldeles gratis är den. Fler boxar kunde man bygga i ena uthuset som ligger läng med infarten till stallet. Men avståndet... Suck.

Nja, tror att det blir bud på gård 1, men får jag inte den och gård 2 fortfarande inte är såld så hoppar jag nog på den istället. En liten idyll med bra träningsbackar för pållarna! (Och bete har ju du så att det blir över misstänker jag?)

corzette
2007-06-20, 23:42
Går mot strömmen å säger nr 2.

Ingen av dem har i nuvarande skick ett fungerande stall...
nr 2 har ingen mark men enligt mej om du nu vet att du får "låna/arrendera" marken runt huset så är läget på den marken betydligt bättre ur hästsynpunkt. Nr 2 behöver du troligen bara sätta in boxväggar där du vill ha dem, behöver inte höjja tak. (det GÅR att höja tak och det finns folk som gör det men så HIMLANS lätt ärdet ändå inte, vi gjorde det på förra stallet men finns inte en chans att det skulle funka i nya stallet då takets bjälkar står på loggolvet).

För mej hade helt klart nr 2 vart ett bättre alt :)

för även om nr 1 har mer mark så ligger de ju inte ens i samma skiften ...

Fredag
2007-06-21, 06:59
Men det är ju runt 8 ha åker/äng på samma skifte som gården ligger på gård 1!
Andra skiftet med skogen och 2 ha åker hade jag ju tänkt sälja ändå.. ;)

norrland65
2007-06-21, 11:43
Du har inte lite priser att slänga ur dig vad era renoveringar har gått på?.

Svårt att säga. Men ett hus med så mycket renoveringsbehov som nr 1 + inreda stall så räkna med att 200 000 - 500 000 kr går snabbt.

Jag håller med om att avståndet kan bli trist i hus nr 2, men samtidigt kan det bli lika trist att inte ha råd att renovera hus nr 1.

Men det behöver ju kanske inte bli så för er, beror ju också på huspriserna. Här i mina krokar har vi en överhettad husmarknad med skyhöga priser. Så det är klart, hästgårdar här prissätts därefter. Kanske kan ni få huset till rimligt pris, och då är det ju inget problem att låna till renoveringar.

Norrland

Sar
2007-06-21, 14:36
Jag går mot strömmen och rekommenderar gård 2... Jag skulle aldrig någonsin köpa ett hus med elvärme, har man vattenburen värme med vedeldning kan du bli helt självförsörjande om du skulle vilja. Möjlighet finns ju också att sätta in pelletspanna el.dyl. Även med luftvärmepump så blir man väldigt beroende av elbolagens kostnader.
För pengarna du sparar på elen kan du betala av ett lån på en kallstallsmodul om du vill utöka antalet platser.
Det enda jag tyckte lät dåligt med gård 2 var myggigheten. Bete går ju allra oftast att arrendera på flera år och två mil till jobbet är (i alla fall för mig) en baggis.
Nä, passa på att njuta av gård 2:s trädgård och fina ridvägar istället för hektiska renoveringar på gård 1.
Vi renoverar en gammal prästgård för fullt, och trots att vi gör jobbet själv och har tagit till i de ekonomiska beräkningarna så blir det så HIMLA DYRT!

Joura
2007-06-21, 15:20
Jag hade faktiskt också valt att titta mer på hus nr 2!!

En idyll som själen mår bra av.. Det är dyrt att börja renovera, det drar med sig mer än vad man har räknat med.

Elvärme är allt annat än billigt, vårat lilla hus kostar skjortan att värma upp med just el även om vi nu eldar i våran vedspis.

Det där med marken är jag inte orolig för och har aldrig varit det heller. Har man bara någon vinter hage så brukar det ordna sig. Här i kring finns det enormt mycket bete att få och våra pållar har fullt upp med att beta av allt gräs som vi har i år.

Hoppas att du hittar "din" gård så småning om och en sak är att inte ha för bråttom utan man ska känna efter om man kan tänka sig att kunna bo där i många år framöver. Det är ju inte som en lägenhet där man kan flytta igen om man nu inte skulle trivas.

Lycka till!!

Fredag
2007-06-21, 19:36
Jag ska ha en snickare med mig och titta lite närmare på gård 1 i mitten av nästa vecka, liksom ett närmare snack med banken och deras värderingsman. Efter det får jag ta ett beslut.

Men än så länge är mina planer nog rätt fasta på att lägga bud på gård 1 och hoppas får den. Om inte, håller jag tummarna att gård 2 inte är såld ännu och satsar på att köpa den om jag får.
9 juli går anbudstiden ut för gård 1.

tara
2007-06-21, 19:56
Det här med skötsel av skog är inte så svårt, faktiskt. I mellansverige finns ett kooperativ som heter Mellanskog och där äger skogsägarna gemensamt. Där får man hjälp att göra skogsbruksplaner och allt det kan heta och man har en egen liten gubbe som håller reda på skogen. Om det behövs gallras etc. Man får ju mindre profit på skogen än om man är själv ute i skogen och hugger och har egen traktor, men det går att sköta med hjälp av såna här skogskooperativ. Jag vet inte vad det kan heta i södra Sverige.

Kolla upp skogskooperativ i din närhet om du ska köpa den med skog för det kan vara bra att ha skog om man ska elda med ved i framtiden.

Gikan
2007-06-21, 20:01
Gård nummer 1!!!!!!!!!!!!!!!:bump::p:banana::D:rofl::love::ide a::cool::bow:

Fredag
2007-06-21, 21:02
Det är egentligen av rent ekonomiska skäl jag planerar sälja skogsskiftet. Tror helt enkelt att ekonomin inte kommer att gå ihop annars om jag ska bygga om till stall, fixa ridbana samt en del på huset.
Men visst hade det varit trevligt att behålla skogen, det är ju inte mer än 10 ha ändå - hanterbart känns det som.
Det finns en ny och fräsch skogsbruksplan gjord inför köpet där alla kommande åtgärder är listade. Inte för att man behöver den till denna skogen, det är bara att använda ögonen och sunt förnuft...:crazy:

boccia
2007-06-25, 10:03
Angående elvärme så hade(har) vi det i vårt hus (villaområde). När vi köpte det för ca 1 år sedan låg beräknad elåtgång på 25000kWh om året.:eek: Vi installerade en pelletskamin, och nu är elen nere i 12000kWh/år (senaste månaden 475kWh)
En pelletskamin liknande vår klarar av att värma ett hus på ca 150kvm, och sparar massor av pengar i längden. Eftersom det finns kakelugnar så är det ju bara att elda i dem, de håller värme jättebra.

Tror stenhårt att alt 1 är mest lämplig som hästgård.

Fredag
2007-06-25, 12:27
Ja, och sätter man dessutom in en luftvärmefläkt för 15-20 000 kr så tror jag att 95% av värmebehovet är täckt utan att köra elelementen. Man kan behålla dem i några år för att se om de behövs alls eller ej, det ger sig.

Det är så spännande, jag hoppas verkligen att jag "får" gården!!! :bump:
2 veckor kvar exakt, nedräkning...

Tabitha
2007-06-25, 14:01
Ettan är absolut det bästa alternativet enligt mig! Skönt med egen mark också - det är vanskligt att vara beroende av andra för att kunna ha hagmark till hästarna. Lycka till! :D

Chlo
2007-06-25, 16:01
Jag skulle också välja gård nr 1. Finns marken kan man alltid fixa allt annat man vill ha senare när man har tid, ork och råd. Likaså med huset. Det går att renovera och byta värmesystem m.m. när man väl har pengarna, men att köpa till extra mark är inte alltid det lättaste...

Chlo
2007-06-25, 16:11
Efter att ha sett bilder så tycker jag ännu mer Alt. 1 :banana:

Kicki :)

Ja, jag håller fullständigt med! 1:an var ju ett jätte vackert hus och 2:an ett vanligt "tråkigt" hus som inte ens hade något tegeltak. TS, tänk på att det heller inte är helt billigt att i framtiden byta tak på 2:ans hus. Papptaken (som det såg ut att vara) håller ju dessvärre inte lika länge och de kräver en del underhåll.

Tabitha
2007-06-25, 16:28
Det går att renovera och byta värmesystem m.m. när man väl har pengarna, men att köpa till extra mark är inte alltid det lättaste...

Ändra på läget är också smått omöjligt.!

Fredag
2007-06-25, 20:29
Nä, nr 2 har inte papptak, det är flagande plåttak. :smirk:

Får rapportera på onsdag när jag haft snickaren att titta på nr 2. :)

mizz_perfect
2007-06-25, 21:00
jag skulle faktiskt inte köpt något av dem. är för många minus som spelar in. dels ingen mark och sen ett jättejobb att höja tak och installera bra värme innan det går att driva bra.

BernT
2007-06-25, 21:15
Inte säkert att Gård 1 är myggfri när hästarna kommer dit :p

Fredag
2007-06-25, 21:19
Alltså, de här två gårdarna är första intressanta på ca 8 år som dyker upp i dessa trakter - samtidigt dessutom!
Ingen säljer någonsin jue...:confused:

Korrektion, det har funnits till salu på längre avstånd (2-4 mil), men då har det ingått mellan 50-80 ha skog vilket gör det hela omöjligt för mig som är ensamstående att lösa ut.

Fredag
2007-06-25, 21:45
Den är nog rätt myggfri runt gården som ligger hyfsat högt och öppet. Värre på markerna längst ned mot Nissan, där är det nog inte så nådigt...

Illa
2007-06-25, 22:04
Jag tycker helt klart gård ett. Känns som att den gården har mest potential att passa dina behov.
Gård två är visserligen mer "färdig" (vilket för mig inte bara är till fördel). Men bara 1,5 ha mark på 5-6 hästar fungerar inte tycker jag. Även om man kan arrendera så är det inget man bör förutsätta när man köper. Det kan ändras snabbt.

Men har en fundering angående gård nr 1 och det är den delade brunnen. Hur god är vattentillgången?
Ska även hästarnas vatten tas därifrån?
Som det ser ut på bilderna är det äldre personer/person som bott i huset, dessutom utan tvättmaskin och diskmaskin(?). Troligen blir vattenförbrukningen större för dig. Räcker vattnet?

Synd att vägen går så nära, annars är gården :love:

Fredag
2007-06-25, 22:21
Vattentillgången påstås vara god. Grannen som har brunnen är lantbrukare med både kreatur och grisar.
Annars finns det två grävda brunnar på den egna marken, varav en under ladugården. Ingen aning om vattenkvaliteten dock. En granne längre bort har grävd brunn och det vattnet är ok.
Men det är troligtvis en anledning till att man valt att dela vatten med grannen en gång!

Vägen är nära, lite synd. Men å andra sidan behöver man inte ploga så mycket snö för att komma ut med bilen! :D
Det är inte direkt någon genomfartsled heller som tur är.

MadicDomino
2007-06-26, 11:45
*knapplån*

Hur har det gått mad banken och har du lagt dett bud än :D ?

Mvh
Eran Emma

Fredag
2007-06-26, 13:00
Banken halar, de försöker hitta en värderingsman åt mig. Verkar inte helt enkelt då deras ordinarie fallit för åldersstrecket.
Pengarna låter det som att de inte tycker är något problem för mig, men det vill jag har svart på vitt för de verkar låna ut pengar hur lättvindigt som helst och jag vill inte stå där om 2 år och vara bankrutt. De har noll koll på hur dyrt det är att ha hästar...
Sista anbudsdag är 9 juli, så det är gott om tid än! :)

Zuukii
2007-06-26, 13:28
Tänk på det långsiktligt. Räkna ut vad som eventuellt kommer behövas göras inom några år vilket av alternatvivet som isf är bäst?. Hur mycket kostnader måste du lägga ut osv? Tar du exempelvis gård 1 så kanske både lada och annat måste målas om, rustas upp. Vissa saker kanske måste bytas ut i huset. mögel? har du kollat upp sånt? Min pojkvänn är byggkille och skall med sin bror köpa upp lgh/hus och renovera upp dom. Han vet en hel del. Så även om en annons låter bra och även synen första gången du ser det så kan ett hus bära på mycket oroväckande saker under sitt skal så att säga. Detta kan kosta flera 100 tusen för dig. mögel, röta osv är inte och leka med och bara ett rum kostar ju skjortan att ornda upp. betala en bra mögelperson eller besiktningsman det är det iaf värt.. det är mitt råd. så du inte får en chock efter att du köpt det.

Fredag
2007-06-26, 16:10
Är det någon som läser här som kan räkna på skogens värde?

Vilken siffra är aktuell idag att räkna på när träden står på rot i en fastighetsförsäljning? Jag har olika siffror som skiljer rätt mycket, båda påstås komma från färsk försäljningsstatistik. Den ena ligger på 406 kr/kbm, den andra 611 kr/kbm - det är rätt olika...
Ovan gäller träd som är större än 10 cm.

Som jag förstått det så värderas oplanterad skogsmark till ca 10-15 000 kr/ha. Åkermark häromkring 30-35 000kr/ha.

Hjälp med skogen - snälla? :bow:

Strajder
2007-06-26, 18:09
Kolla med Hushållningssällskapet! De har värderingsmän som kan både jordbruk och skog. Använde själv en av deras värderingsmän för några år sedan, din bank godtar säkert deras värdering också!

Fredag
2007-06-26, 21:42
Åh, tack! Jag ska tipsa banken om detta - för de är de som står för värderingen! :D
De hade rpoblem att hitta "rätt" värderingsman/kvinna så det kan säkert vara ett bra tips för dem. Det är liksom inte samma sak att värdera en villa i stan som ett lantbruk!

jezzibell
2007-06-27, 00:17
Hej hej,

Lite tips:
När man köper lantbruk/jordbruk/hästgård, så kan man låna på landshypotek:
http://www.landshypotek.se
Mycket förmånligt, och efter att ha varit medlem ett tag, så får man även ränteåterbäring som avräknas från ditt lån.
De är dessutom experter på gårdar och kan värdera gården rätt.

Besiktningsman brukar man väl ta dit, när man fått ok att köpa och då är det en klausul när man lägger handpenning att man besiktigar inom några dagar. Det blir ju dyrt annars att anlita besiktningsmän på gårdar som du kanske inte ens köper tänker jag ;)

Jättespännande, jag håller alla tummarna :)
//Jezz

Fredag
2007-06-27, 06:59
Tack för tipset!
Om inte annat kan jag använda deras räntor till att pruta hos min egen bank, de verkar rätt förhandlingsbara om man har torrt på fötterna. :)

Att lägga in en "besiktningsklausul" var kanske ingen dum idé heller.

jezzibell
2007-06-27, 13:39
Tack för tipset!
Om inte annat kan jag använda deras räntor till att pruta hos min egen bank, de verkar rätt förhandlingsbara om man har torrt på fötterna. :)

Att lägga in en "besiktningsklausul" var kanske ingen dum idé heller.

Ja.
Vi var ju runt och tittade på en del gårdar innan vi fick tag på vår mark. Och det brukar vara så då, att säljaren uppger ju allt som han vet om gården, ev. brister och så. Sedan förhandlar man om priset. Vanligaste är budgivning (vilket jag tycker är bättre än anbud;), sedan när man nått en överenskommelse om pris och att det är du som får köpa kontaktar du en egen oberoende besiktningsman.

Om sedan då denne upptäcker några brister som säljaren inte redan uppgivit, så kan man antingen förhandla om priset, eller acceptera priset ändå (beroende på bristerna) alternativt inte gå vidare med affären om man tycker att bristerna är alldeles för stora etc.

Lägger du handpenningen innan besiktning, så bör detta finnas med i avtalet.
/Jezz

Fredag
2007-06-27, 20:47
Nu har jag kollat räntorna lite och Landshypotek var inte så förmånliga ändå, t ex Länsförsäkringar är billigare.
Men, tack ändå för tipset, alla mottages tacksamt!

I övrigt så har snickaren som var med mig idag inte upptäckt några obehagliga fynd som jag inte sett själv. Min plan på att lyfta taket i stallet tycker han funkar, men tyvärr hade jag missat att takstolarna trots att går ändå ner till takbjälkarna trots att det är så högt på rännet. Så det blir något mer komplicerat när man ska växla av helt klart, om än inte omöjligt på något sätt.

kopia
2007-06-28, 14:39
Du får olika värdering beroende på vad virket blir, tex massaved/timmer. Sedan spelar det så klart in hur mycket det är. Du kan också ha fått olika uppgifter om olika sorters kubikmeter används (m3to / m3fub / m3sk).
//Kopia

Fredag
2007-06-28, 15:01
När det står på rot, skiljer man på om det är timmer eller ved då? Jag trodde man körde mer schablonartat än så. Det handlar ju inte om virkesförsäljning i det skedet, men det kanske är fel tänkt av mig?
Det mesta i detta fall handlar nog ändå om massaved eftersom skogen är så misskött och det mesta som man hämtar ut är gallringsved.
Men sågverkstimmer kan det ju bli en vacker dag. Nästan hälften är faktiskt furu!

Vad jag vet så handlar alla siffror i sammanhanget om m3sk.

Fortfarande inga synpunkter på priserna, förutom det du sa?

kopia
2007-06-28, 16:11
I en värdering så skiljer du på massaved/timmer.
Jag kollade som hastigast på skogsbruksplanen och det är, som du skrev, massaved som är aktuellt. Av de siffror du skrev är 406 det som ligger närmast, då menar jag som värderingsunderlag. Skulle du skriva kontrakt med någon som gallrar åt dig så kanske du får ett pris på runt 300kr/m3fub (kanske högre eftersom gården ligger nära massabruk) sedan dras kostnaden för avverkningen.
//Kopia

Fredag
2007-06-28, 21:18
Ok, tack för att du engagerade dig! :bow:

lil-sis
2007-06-28, 21:38
Nu har jag inte läst allt men...

Måste du höja taket i stallet? är det inte lättare att bara ta bort det befintliga innertaket? Högt i tak i stall är ju ingen nackdel...

Det beror väl iofs också på hur du ska förvara grovfoder osv.

Tvättstuga är ju "bara" att bygga till, t ex i det befintliga uthus som är närmast.

Och luftvärmepumpar betalar igen sig ganska fort, så det skulle jag prioritera ganska högt.

pmm
2007-06-28, 21:50
Reagerade direkt på en sak. Servitutet på vattnet. Vill bara lämna en stor varning.

Släktingar till oss delar brunn med grannen (har nötboskap), de köpte även en bit mark och drog om servitutsvägen till skogen. Allt är korrekt gjort och ritat på karta och alla som ska vara med har vart med (förutom köpare och säljare)

De har bott där i många år, aldrig vart några problem.

Men så tog dottern över gården, och nu är polisen ute några gånger i veckan!

Hon påstår att det ska gå en 6m bred väg igenom marken de köpte, och att de tillhör henne.
De är hot, de parkerar traktorer och vagnar överallt så de inte går att komma fram.

Och allt började med vattnet, brunnen och pumpen finns uppe hos dem, medans strömmen är i ladugården.
De har under vintern slagit av strömmen flera gånger så att pumpen frysit sönder, och sen vägrat vara med och betala.

Ja det är krig rent ut sagt.

Så blir det gård 1. Som jag valt. Borra/Gräv en egen brunn!!

kopia
2007-06-28, 22:41
Kul att kolla skogsbruksplaner utanför mitt vanliga jobb :D. Om du vill kan du ju kolla lite iförväg om det finns någon virkesköpare som är intresserad av att köpa din gallring. Den är ju inte så stor, men det kan ju samordnas med grannar. Hör med dem vem de brukar anlita.
//Kopia

Fredag
2007-06-28, 22:41
Det finns faktiskt redan 2 egna grävda brunnar på gården, ena under ladugården och ena på gårdsplan. Av någon anledning valde man ändå grannens vatten en gång.

Fredag
2007-06-28, 22:44
Måste du höja taket i stallet? är det inte lättare att bara ta bort det befintliga innertaket? Högt i tak i stall är ju ingen nackdel...

Det beror väl iofs också på hur du ska förvara grovfoder osv.

Även om jag öppnat till nock så kvarstår de låga takbjälkarna med sina ännu lägre bärlinor, så det hjälper liksom inte. Måste växla av dem ändå, sedan är ju liksom det värsta gjort. Snickra lite brädor som galv och innertak är jag inte rädd för.

Foder finns ju resterande halva av rännet till, om man skulle vilja.

Fredag
2007-06-28, 22:52
Kul att kolla skogsbruksplaner utanför mitt vanliga jobb :D. Om du vill kan du ju kolla lite iförväg om det finns någon virkesköpare som är intresserad av att köpa din gallring. Den är ju inte så stor, men det kan ju samordnas med grannar. Hör med dem vem de brukar anlita.
//Kopia

Just nu gissar jag att alla bolag är rätt så överbokade med alla småpartier med barkborreved.
Men till hösten borde det ju ha tunnat ut en del?
Entreprenörer finns det gott om här i alla fall och precis som du nämnde tidigare så finns det ett pappersbruk bara 6 km bort (jobbar där).

sassiball
2007-07-03, 19:53
Hur har det gått?

Fredag
2007-07-03, 22:30
Mmm... Det är nervösa tider! Jag har inte lagt mitt bud ännu, velar lite hur tuff jag ska vara. Nästa måndag (9 juli) är sista anbudsdag.
Gissa om jag går som på nålar och är nervös! :crazy:
Som om det inte räcker så är en av mina bästa vänner en budkonkurrent, inte någon lätt sits - och han vill "bara ha stället för att ha lite att pyssla med", inga djur eller så alltså... :mad:

jezzibell
2007-07-03, 22:35
Mmm... Det är nervösa tider! Jag har inte lagt mitt bud ännu, velar lite hur tuff jag ska vara. Nästa måndag (9 juli) är sista anbudsdag.
Gissa om jag går som på nålar och är nervös! :crazy:
Som om det inte räcker så är en av mina bästa vänner en budkonkurrent, inte någon lätt sits - och han vill "bara ha stället för att ha lite att pyssla med", inga djur eller så alltså... :mad:

Ooo, -shit!
Bästa vännen som konkurrent... avundas dig verkligen inte!
Och att inte kunna tala öppet med vännen om budsummor etc.
Ghaa! Och kanske fiska vad vännen tänker lägga för bud för att själv lägga sig strax ovanpå.. :rofl:
Håller tummarna.
//Jezz

Fredag
2007-07-03, 22:45
Det är verkligen en jättesvår sits. Vi har sista veckan klart tagit avstånd från varandra och så kommer det nog att förbli tills det hela är över, funkar liksom inte annars.
Hoppas innerligt att det inte blir efterverkningar när försäljningen är klar. Vet att jag själv kommer att ha oerhört svårt att acceptera om han får gården, vilket jag kanske inte borde rent moraliskt, men jag tycker inte ha behöver bjuda på just denna som ändå har den öppna marken som jag så depserat behöver och han ändå struntar i (han vill "påta" i en större trädgård och en skogsdunge).
Mer hjärta än hjärna m a o, men känslor är svåra att styra över!

kokkorn
2007-07-03, 23:47
Jag hade kört på gård 1 först och sen gård 2... Tvättmaskinen kan du ju ha kvar i köket (tror jag läste förre ägaren haft den där) så länge och ta allt efter hand...och det omoderna med gård 1 är ju bara så mysigt!! =)

kokkorn
2007-07-03, 23:51
Du kan kanske gräva ur golvet när du än¨då ska ha ut kostallet och då tjäna några cm...??

bubbel
2007-07-04, 03:16
Definitivt 1:an. Du kan ju alltid kasta ut badkaret och sätta in dusch+tvättmaskin :)

Förövrigt tycker jag att det är lite taskigt av din "vän" att ge sig in i en budgivning där han vet att du har mer "nytta" av stället :/

Fredag
2007-07-04, 06:57
Du kan kanske gräva ur golvet när du än¨då ska ha ut kostallet och då tjäna några cm...??

Hade allt tänkt försöka slippa spetta väck allt golv. Måste man ändå på taket har det egentligen ingen betydelse om det är 20 cm eller 50 cm, samma jobb liksom.
Men tanken var god!

Fredag
2007-07-04, 06:59
Definitivt 1:an. Du kan ju alltid kasta ut badkaret och sätta in dusch+tvättmaskin :)

Förövrigt tycker jag att det är lite taskigt av din "vän" att ge sig in i en budgivning där han vet att du har mer "nytta" av stället :/

Badkaret gör givetvis mycket mer nytta ute i hagen till hästarnas vatten! Men, jag tror att de centimetrarna kommer att nyttjas till övrig förvaring i badrummet. Ett skåp eller ngt.
Tvättmaskinen är bökig!

Och polaren borde fatta - ja. Men samtidigt har det varit så oerhört få ställen till salu i dessa trakter som varit någorlunda intressanta, så jag förstår honom även om jag inte är glad åt det.

hingstsugen
2007-07-04, 08:38
...och han är inte intresserad av gård 2?
Hittade han gård 1 själv eller var det genom ditt prat om gård 1 som han blev intresserad?

Fredag
2007-07-04, 15:38
Gård 1 finns hos mäklare, så den hittade vi båda två därigenom.
Gård 2 har jag inte vågat berätta om och han vet nog inte om den. Vågar inte berätta om den heller eftersom den är min Plan B! Tror inte att den är såld än...

hingstsugen
2007-07-04, 18:30
Det är inte värt att styra över honom på gård 2 då?

Fredag
2007-07-04, 19:15
Jag har verkligen funderat på det och jag är osäker. Har låtit slumpen avgöra genom att inte säga något utan låta honom upptäcka den på egen hand.
Går inte gård 1 i lås nästa vecka kommer jag definitivt inte avslöja mitt alternativ 2 i alla fall förrän jag köpt alternativt ratat stället.
Möjligtvis är det helt fel strategi, men nu är det nog för sent oavsett eftersom det är så kort tid kvar (han kommer liksom ändå att bjuda på gård 1 tar jag för givet).

hingstsugen
2007-07-05, 10:06
Knepigt läge!
Är det öppen eller sluten budgivning, dvs får du veta de andra buden och vem som lagt dem?
Om det nu inte är flera budgivare med er, kan du ju kanske göra så att du tar ett snack med honom om du ser att han ligger högre än dig i budgivningen om att det finns en till gård til salu som kanske skulle passa honom.
Du kan ju tillochmed göra det efter han har lagt det högsta budet och fått gård 1. Ligger du under honom kan ju han kanske köpa gård 2 istället och dra sig ur gård 1 så att du får den!
Eller så är du nöjd och glad med att han köper 1 :an och du 2 :an! (om möjligheten fortfarande är kvar!)
Du skulle ju också kunna göra så att du erbjuder säljaren av gård 1 redan nu ett bra pris och ser om de vill sälja den innan budgivning ( vanligare än man tror)

Som sagt knepigt läge!

Fredag
2007-07-05, 11:53
Budgivningen är sluten. Man vet inte ens om det kommer att stanna vid anbud eller om det blir någon form av auktion efter att de tittat på buden (troligt). De bestämmer sig inte förrän det är dags tydligen, vanligt häromkring - åtminstone med denna mäklare.

Skulle jag ha lagt en "förhandsbud" borde det nog ha varit för ett par veckor sedan. Nu, bara 3-4 dgr innan buden ska vara inne (och några kanske redan är inne) är det nog inte lönt.

Jag tror att när väl buden är inne, så kommer jag och min kompis att börja prata med varandra. Höra vad den andra lagt för bud. I det läget är det inte mycket "taktik" kvar. Speciellt om det bara är vi två, så är det bäst att sinsemellan komma överens om hur mkt vi är villiga att ge, så får den som är mest betalningsvillig stället utan att vi höjer buden. Men det funkar ju bara om det endast är vi två som det står emellan.
Detta har vi talat om, att det är totalt onödigt att ruinera varandra i det läget.
Gård 2 får vara mitt ess i rockärmen!

lille skutt
2007-07-05, 12:10
Kan ge dig lite info. om gård 2!
Var själva och tittade på den då vi fundarade på om det gick att bygga ut på ett vettigt sett. De kommer inte att gå under priset som de satt fattade vi det som.
Har varit folk från stan och tiitat som var mkt. intr. Tror att de snart har fått in alla bud som de väntade på...vi la dock inget då vi ansåg att det blir för dyrt för det huset+utbyggnad, så nu får vi leta vidare.
Har även varit diskutioner om att grusplanen ska bli en paitballbana...:mad:vart f*n ska jag rida då då den är helt perfekt!

Fredag
2007-07-05, 12:24
Jaså, du brukar rida i grushålan? Såg inga hovavtryck när jag gick omkring där.
Uthuset tror jag funkar jättebra att bygga ut enkelt till stall, men du menar bostadshuset förstås?
Jag får hoppas att de väntar en vecka till om jag skulle behöva min "plan B"! :bump:

lille skutt
2007-07-05, 12:34
Ja, det var huset som jag menade, har även hört att det drar rätt igenom huset när det blåser.:crazy:Det kändes som om att det blir mer jobb än vad man räknat med om man skulle köpt det.
Annars är det ju ett :love: hus och stall.
Jo jag brukar rida där nere, har varit inne på att flytta ner hindrena men tror tyvärr att de inte skulle få vara ifred, finns så jäkla mkt. idioter här i byn...:mad:

lille skutt
2007-07-05, 12:37
Som jag fattade det så säljer de inte innan de får vad de vill ha, sambon var borta igår och sa till att vi inte kommer att lägga bud, så de inte väntar på oss...känns lite sådär då läget hade varit perfekt för barnen osv. men men det kommer väl fler tillfällen. Vill ju igentligen ha ett större stall med med stooora boxar!

Fredag
2007-07-06, 21:00
Jaha, då var budet lagt då! :crazy:

Var inne en god stund och pratade med mäklaren, försökte "bonda" lite med honom. Fick faktiskt ur honom mer än jag trodde, t ex förväntat pris som han ansåg (ett intervall).
Jag lade ett bud något över övre gränsen på hans intervall och fick honom samtidigt att lova att höra av sig om mitt bud var för lågt.
Jag kan acceptera att gården inte går till mig pga säljarens egna val, men jag vill absolut inte bli förbigången pga att mitt utgångsbud råkade bli för lågt...
Skrev ett handskrivet brev och berättade om vad jag gillade på gården och vilka planer jag hade för den på baksidan av budblanketten. Får hoppas att jag når hjärtesträngen på säljaren!

Det tar tydligen en del tid i alla fall. Anbuden ska vara inne nu på måndag senast, därefter tar det troligtvis ytterligare en vecka innan man hör något eftersom säljaren är bortrest.

Targa
2007-07-06, 22:30
Men vad spännande - håller tummarna för att det går vägen!!

Alltså - hur kan man som säljare resa bort när man precis håller på att ta in anbud? Och lämna alla anbudsgivare att våndas i över en vecka - grymt!

Efter allt regnande nu så har du väl iaf fått möjlighet se om där är någon översvämningsrisk på fastigheten ... hur var det nu med ån ... gick den inte i tomtgränsen?

Fredag
2007-07-06, 22:54
Visst är det spännande! :bump:

Nissan utgör en av tomtgränserna, ja, men den reglerar faktiskt vi själva uppströms på jobbet! ;)
Skämt åsido (fast det är faktiskt sant, jag har projekterat en av dammluckorna i den största dammen "vi" har!), men flödet i Nissan är faktiskt inte uppseendeväckande högt, trots allt regn. Nivån uppströms har faktiskt varit högre tidigare i år vid något tillfälle, men det forsar frisk helt klart!:D
Just där Nissan rinner förbi denna fastighet så är det ganska högt, det är värre på andra sidan, mer låg strand där.
M a o: Nissan kommer inte att funka som en vattenkälla för hästarna i framtiden, för brant ner till vattnet!

ang
2007-07-07, 14:50
Jag följer tråden och håller så klart tummarna :)

Fredag
2007-07-13, 10:31
Nu ringde mäklaren precis. Jag har fått bättra på budet lite, jag var visst inte högst. :smirk:
De skulle höra av sig igen på måndag/tisdag nästa vecka.
Jag ringde genast min kompis, han hade ännu inte fått något samtal av mäklaren, kan ju betyda att han är utanför spelet (eller så har inte mäklaren hunnit ringa honom ännu).

Håll alla tummar! :bump:

jezzibell
2007-07-13, 11:20
Oj, vad spännande:o
Håller alla tummarna;)
//Jezz

Targa
2007-07-13, 20:32
Här hålls också alla två tummarna!!

Fredag
2007-07-13, 20:38
Sååå spännande. Tur att jag har så mycket med jobbet just nu så att jag slipper hinner vara så nervös! :smirk:

Kompisen som också lagt bud ringde mäklaren på eftermiddagen och fiskade, men han fick inte lägga något fler bud. :D
Hans utgångsbud var 15 000 kr lägre än mitt (festligt att vi kom så nära varandra ändå).

ang
2007-07-13, 21:18
Jäklar, detta är riktigt spännande nu!
Hur känns det?

Fredag
2007-07-13, 21:26
Bara bra och inte farligt alls faktiskt - bara spännande!
Försöker att inte hoppas för mycket så jag inte blir så besviken om det inte blir något.
Jag fick uppfattningen att säljarna nu över helgen främst ska fundera över vilken köpare de föredrar snarare än priset. *hoppas* :bump:

lille skutt
2007-07-13, 22:02
Hejsan!
Hållewr tummarna för dig:) Vet att en fam. från Landeryd även har lagt bud på samma hus som dig men det kanske du redan visste:angel:

Fredag
2007-07-13, 22:31
Näe... Berätta!
Jag vet 3 st budgivare av, enligt mäklaren, 5-6 st.

Do tell! :bump:

Enligt min kompis hade något hästfolk varit hos Länsförsäkringar och säkt om lån på detta hus. Kan det vara de tro?

lille skutt
2007-07-14, 08:11
Du har PM:)

Paintball
2007-07-14, 09:08
Oh, den här tråden måste jag spara! man vill ju veta hur det slutar :D

Håller tummarna hårt!!!! :bump:

hingstsugen
2007-07-16, 11:14
Är du gårdsägare nu?:)

Fredag
2007-07-16, 13:24
Jag har precis fått reda på, via omvägar än så länge, att det är klart att en närliggande granne får köpa gården. Det är inte till högst bjudna pris.
Väntar på att mäklaren ska ringa mig och meddela, men det verkar inte så ljust. :cry:

hingstsugen
2007-07-16, 13:28
Vad trist, men det är ju inte över än ,rykten kan vara just rykten!:smirk:
Är gård 2 kvar?

Fredag
2007-07-16, 14:18
Ja, mäklaren har ju inte ringt mig än, dock min kompis som också bjudit.
Gård 2 tror jag är kvar, men känner mig tveksam till den. Får nog grunna lite på det.

HannaZ
2007-07-16, 14:24
Gård 1 helt klart.

Läge och mark är ALLT när man ska ha hästar och inackorderingar. Allt annat kan man fixa efterhand.

Oj, såg nu att du fått veta att den gått till någon annan. Så synd!

Sitter själv i en budgivning och gnager på fingrarna, ingen gård dock, bara ett radhus (tyvärr får man inte så mkt för pengarna i Malmö...)

Illa
2007-07-17, 11:56
Men va tråkigt om du inte får den. Har du hört något?
Jag som följt tråden och hoppats på en lång fortsättning med inflyttnig och renovering. Är så kul att följa tiden mellan före och efter bilder :)

Fredag
2007-07-17, 12:52
Jo, mäklaren ringde mig också igår em och bekräftade att gården var såld till en granne en bit bort. Säljaren hade utnyttjat sin fria prövningsrätt och sålde inte till högsta bud.

Trist, men inget jag kan göra något åt. Nästan bättre så här än att förlora på pengarna känns det som i alla fall.

kopia
2007-07-17, 15:03
Är den som köpte gården intresserad av husen eller bara skogen? Skogsmark är åtråvärt, och man har en del skattetekniska fördelar av att köpa grannskiften. Det kan ju vara så att köparen eg bara vill ha skogen, inte resten. Kolla med mäklaren! (Du funderade väl ändå på att sälja skogen om du fick gården?)
//Kopia

Fredag
2007-07-17, 15:38
Jag vet inte egentligen vem som är köpare på papperet, far eller dotter. Det är nämligen dottern och hennes pojkvän som ska ha gården och pappan som ska ha skogen.
Så ja, allt kommer att användas... :(

kopia
2007-07-17, 15:45
Trist. Jag har själv suttit i samma situation, gården jag bjöd på gick till arrendatorn (ej högstbjudande) som sedan gjorde en mkt konstig styckning av fastigheten. Sedan blev min drömgård till salu, och där bor jag nu. Dvs, det brukar lösa sig till slut!
//Kopia

Fredag
2007-07-17, 19:47
Jag hoppas verkligen det! :)
Och utan att jag ska måsta bli ruinerad helst... :crazy:

Targa
2007-07-18, 09:10
Jag tror också du kommer att hitta din drömgård snart. Den finns där o bara väntar på dig. Och när du hittar den så kommer du att tänka: "Vilken tur att det inte blev köp av förra gången...."

Fredag
2007-07-18, 10:49
Jag hoppas att du har rätt! :bow:

Illa
2007-07-19, 23:01
va synd att du inte fick den. Men som andra har sagt, rätt som det är så hittar du drömgården :)

CillaW
2007-07-20, 12:07
När vi letade gård -99 hittade vi en som verkade väldigt bra. Hus som behövde renoveras men som var beboeligt, stall med fyra färdiga boxar och utrymme för dubbelt så många till, tillräckligt med mark, lagom avstånd till min ena arbetsplats...
Mäklaren blåste oss på den gården för att trissa upp priset. Han la heller inte ner så stor energi på att sälja den gård vi hade.

Vi sa upp kontakten med honom, och precis innan vi kontaktade en annan mäklare för att sälja vår gård dök det upp en köpare, helt spontant!

Efter en kort tid hittade vi den gård jag bor på nu - med bättre hus, bättre läge, mer än tillräckligt med mark och minst lika bra stall.

norrland65
2007-07-20, 17:57
Trist att du inte fick gården.

Vi letade i två år innan vi hittade vår gård. Vi åkte på många visningar, ordnade med banken, budgivning - sen for priset iväg som en rymdraket. En gård med stora renoveringsbehov och icke inrett stall (gammal lagård) steg från 1,1 miljoner till 2 miljoner. Då undrar man lite om det här med lockpriser...

Jaja, det är dyr marknad här. Men vi var ihärdiga och till slut lyckades vi! :) Vår gård är inte ultimat, men den är helt ok.

Norrland

Fredag
2007-07-22, 09:47
2 år... Jag har letat och bjudit i runt 8 år! Under den tiden har det funnits en handfull ställen varav jag haft högst bud på ett par utan att få gården (har istället gått till vänner/bekanta - varför släppa den till mäklare överhuvudtaget???).

Jag hoppas och tar nya tag i alla fall! :)

lille skutt
2007-07-22, 11:28
Om du funderar på huset i Torup fortfarande så kolla uppmed kommunen om marken som påstås vara gratis. Ringde och kollade med dem och man måsta ha ett arrendeavtal med kommunen för marken. Och då visste inte personen jag pratade med hur mkt. av den marken som kommunen nu äger då de ju sålde bitar av marken därikring...:crazy:Så där lär ju bli en extra kostnad med, kanske inte så mkt. men genom åren blir det ju en del och med denna kommunen så ska man väl aldrig vara säker.. eller!??
Har en annan kompis som är intr. av detr med och enl. deras kontakter så måste taket läggas om då det är kasst. Min svärmor säger att det blåser raktigenom huset med:eek:
Är nog en del att göra på det även om det ser jättefint ut, gamla hus är ju trots allt gamla.
Hoppas att du hittar ditt drömhus! Letar lite själva som sagt men det är ont om dem:(

Fredag
2007-07-22, 11:38
Jag tror jag slagit det huset ur hågen faktiskt. Marken är huvudorsaken helt klart, samt det faktum att de flera ggr ursäktade sig varför de inte tilläggsisolerat huset trots att jag inte frågade. Tolkar det som att huset är bedrövligt isolerat...
Jag försökte själv ringa kommunen om marken när jag precis varit och tittat, men fick inte tag i rätt person på flera dagar och gav upp. Tyckte att ett muntligt avtal lät väldigt osäkert - om än gratis...
Vet att kommunen lånar ut betesmark där jag bor i samhället mot papperskostnad bara, dvs ca 250 kr/år. De vill gärna att marken hålls öppen och de slipper ju sköta den på så sätt. Det behöver alltså inte innebära att ett lagligt arrende blir dyrt, men osäkert känns det hur man än vänder på det hela!