Visa fullständig version : Hyperpigmentering

krambanan
2007-06-21, 05:39
Vad kan hyperpigmentering tyda på mer än hypothyroidism, Cushing och Addison?

Min vovve har fått riktigt svarta fläckar under magen. En längst ut på förhuden och en längre bak. På den länge bak växer det till och med svarta hårstrån. Han har tidigare slickat sig där och varit irriterad.

Han är just nu under utredning pga kloproblem coh ska såklart diskutera detta med veterinären med men tänkte om ni hade några idéer.

/Maria

tott
2007-06-21, 08:18
Oj då :confused::eek: Min hund har också lite svarta fläckar under magen mot "musen" och jag har inte tänkt på att det skulle vara något större fel. Hon slickar sig också ibland bak på magen.
:crazy:

Gnist
2007-06-21, 09:21
Har inga ideér, men google är ju bra att ha ibland... Länk (http://www.google.se/search?hl=sv&q=hyperpigmentering+hund&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=)

villi
2007-06-21, 14:35
Rent generellt brukar man sæga att svarta (riktigt svarta alltså, inte bara mørka) flæckar i huden kan vara melanos eller melanom. Melanos ær en ansamling av melanin i huden medans melanom ær cancer bestående av melanocyter. Melanos kan ej kænnas, det ær alltså "i nivå" med huden medans melanom ær palperbart.

krambanan
2007-06-22, 00:22
Har inga ideér, men google är ju bra att ha ibland... Länk (http://www.google.se/search?hl=sv&q=hyperpigmentering+hund&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=)

Har redan finkammat goggle men tyckte inte jag fick några bra svar direkt.

/Maria

krambanan
2007-06-22, 00:23
Ok. Tack. Kan dom uppkomma av att huden blir irriterad av att han slickat?

/Maria

krambanan
2007-06-22, 00:24
Oj då :confused::eek: Min hund har också lite svarta fläckar under magen mot "musen" och jag har inte tänkt på att det skulle vara något större fel. Hon slickar sig också ibland bak på magen.
:crazy:

Har hon alltid haft dom? Min vovve hade inte sina fläckar för några dagar sen. :crazy: Han har som sagt problem med klorna också så jag tänkte att det kanske hängde ihop.

/Maria

villi
2007-06-22, 15:50
Jag tror inte det. Melanos är oftast medfött, så har din hunds pigment uppkommit senare i livet låter det ju inte så rimligt att det är melanos.
Jag kan inte tänka mig att melanom uppkommer vid slickande. Men är de helt svarta eller bara mörkare än huden? Du får rapportera vad det var sen när vetten har kollat på det ;)

krambanan
2007-06-23, 21:34
Jag tror inte det. Melanos är oftast medfött, så har din hunds pigment uppkommit senare i livet låter det ju inte så rimligt att det är melanos.
Jag kan inte tänka mig att melanom uppkommer vid slickande. Men är de helt svarta eller bara mörkare än huden? Du får rapportera vad det var sen när vetten har kollat på det ;)

Fläckarna är helt svarta inte bara lite mörka. Ja veterinären får kika på det när vi åker in med klorna nästa gång.

/Maria