Visa fullständig version : Matgalen katthona
Snuffsan 2007-06-28, 09:57 Jag har en katthona som normalt är snäll, lugn, klok, kelen och trevlig. Men nu har hon 4 ungar och hon är helt mat-galen. Hon river mitt kök!
Mina katter har alltid torrfoder i en skål, så hungrig är hon inte. Ungarna är 9 veckor så de diar inte speciellt mycket. Men honan är helgalen. Hon strimlar alla soppåsar och går igenom innehållet, hon öppnar skafferidörren och sliter upp alla förpackningar musli, havregryn, mjöl, pasta osv. Det senaste var ett juicepaket hon lyckades punktera.
Bröd måste vi förvara i ugnen, det är hon helt galen i. Öppnar jag kylskåpsdörren så kastar hon sig in. Jag vägrar laga mat om hon är inne eftersom jag inte kan släppa maten med blicken en tusendels sekund.
Hon är alltså mätt. Eftersom hon är galen i bröd så har hon dessutom fått brödbitar (om det är nåt behov). Hon vet att hon åker ner så det visslar om det när hon stjäl mat från diskbänken, men hon kan inte låta bli.
Eftersom hon håller på att riva mitt kök med innehåll så bor hon numera ute i stallet. Hon får komma in några gånger/dag för ungarnas skull (det är skitväder här, annars har vi dörren öppen så alla våra katter kan gå ut och in som de vill).
Torrfodersäcken har jag numera inlåst i värmeugnen på spisen. Visserligen finns det torrfoder i skålen, men hon måste ändå strimla påsen och äta direkt från den. Varför?
Jag antar att det är någon hormongrej, men jag blir snart galen. Har någon annan upplevt något sånt här?
Snuffsan 2007-06-28, 14:55 Jag bredde en lunchmacka för en stund sen. Hade den på diskbänken, sträcker mig efter en mugg till kaffet. Då hinner kattfan sno osten!!:eek:Hon hoppar upp, springer liksom över mackan och tar osten i farten. Helt galen! Hon satt i köksdörren och spanade in mackan och väntade på en chans.
Snälla någon annan måste väl ha upplevt det här? Eller är hon helt knäpp? Finns det något som kan dämpa henne?
Köp burkmat och låt henne äta så mycket hon bara orkar...Jag kan bara gå till mig själv och hur jag var när jag ammade. Jag har ammat tre barn i sammanlagt tre år och jag var konstant hungrig och sugen under den tiden! Så det är bara att mata på, hon behöver det antagligen.
Är hon avmaskad? Min ena hankatt är så där när han är full med mask.
//millus
Snuffsan 2007-06-28, 15:15 Hon är avmaskad och hon äter som en gris. Kan bara inte vara hungrig. Det finns som sagt alltid mat till henne i skålen, men hon stjäl hellre precis samma mat från påsen i skåpet.
Det är klart att hon kan vara hungrig, hon kanske har pms och kroppen skriker efter fett och protein...Pröva att ge henne obegränsade mängder av burkmat.
Vad väger hon, är hon tjock eller normalviktig?
//millus
Snuffsan 2007-06-28, 15:23 Hon är normalviktig, diar inte så mycket nu. Hon har inte tappat hull efter hon fött.
Jag har inte vägt henne.
Snuffsan 2007-06-28, 15:25 Tillägg: Varför skulle hon få burkmat i stället? Hon får bra torrfoder, varierade smaker och sorter och burkmaten är ju inte nyttigare. Tror du burkmat skulle tillföra något?
Hon äter en och annan mus dessutom.:angel:
Hon knaprar ju torrt bröd, mjöl och musli....:crazy:
Mina katter får också obegränsat med torrfoder. Det som mättar bäst på mina är i alla fall burkmat och det får de en rejäl portion varje kväll. Du kanske kunde köpa burkmat och tillsätta b-vitamin för katter. Jag är inte så insatt i katters nutrion men det låter som att det brister med b-vitamin.
//millus
Jag tycker också du ska ge henne burkmat av ett bra märke, tex Mjau. Det innehåller mer kött än torrfoder och dessutom ger det större volym i magen och mättar därför bättre.
Tänk själv att äta sig mätt på något torrt t.ex musli, det mättar inte särskilt bra.
Ge henne mer mat. Hon har genomgått en dräktighet och ger di till kattungarna, hon behöver mycket energi. Det tär på kroppens reserver att vara dräktig och ge di så hon behöver kunna fylla på dem.
TOTTE-77 2007-06-28, 20:04 tycker din katt gör allt för att försöka få dig att förstå den...
efter som hon inte verkar va kräsen av sig så mixa/mosa lite middag som blir över uppblandat med kattmat på burk så tror jag hon blir mätt och nöjd.
mina katter har fri tillgång till torrfoder men dom får alltid middagen som blir över uppblandat med burkmat på kvällen o dom äter det med glädje.
Snuffsan 2007-06-28, 20:43 Hon får matrester! Igår fick hon en stor klick köttfärs när jag lagade mat. Och ett ägg om dagen. Och en macka.
Normalt får hundarna matresterna, men sedan hon fått ungar är de hennes.
Plus att hon alltså bryter sig in i alla kastruller och slickar i sig allt hon hittar.
Igår åt hon currygryta. Tror inte det är så nyttigt, men hon hittade kastrullen och slickade den ren. Detta var efter hon ätit typ 150 g rå köttfärs.
I förrgår åt hon rester av stuvad spenat, korv och ägg. Till min förvåning åt hon även senapsklicken!
Så hon får mat. Massor! Och hon är inte mager och har inte mask.
Om hon fortfarande vill ha mat efter att ha ätit det du räknar upp så behöver hon mera mat. Om det var min katt så skulle jag inte tveka en sekund utan jag skulle gå till affären omedelbart och köpa några burkar kattmat för att sedan se om beteendet förändras...
//millus
Nettan83 2007-06-28, 22:06 Om hon fortfarande vill ha mat efter att ha ätit det du räknar upp så behöver hon mera mat. Om det var min katt så skulle jag inte tveka en sekund utan jag skulle gå till affären omedelbart och köpa några burkar kattmat för att sedan se om beteendet förändras...
//millus
Tycker att du får bra tips av Millus! Uppenbarligen är det något som fattas din katt... Hon river ju knappast köket för att irritera eller jävlas med dig, utan hon lider väl brist på något. Jag skulle också testat med burkmat och se om det blir bättre av det, och om det inte blir det får man nog ta sig en funderare på vad annat det kan vara som hon inte får i sig tillräckligt av! Annars, ring och rådfråga veterinären!
Ta hand om henne, och lycka till! Hoppas att det blir bättre snart, för er bådas skull ;)
Snuffsan 2007-06-28, 22:32 Jodå, jag ska testa med burkmat också.
Och ungarna ska ju snart iväg (de är 10 v inte 9 som jag skrev först och diar inte så mycket mer). Jag får se om hon lugnar sig.
OT -
HUr går det med ungen som stirrar på dig ?
Har hon varit hungrig sedan ungarna föddes eller har det kommit senare?
Kastrering kanske också kan hjälpa om det är ett hormonfel.
Går hon ute så kan hon vara dräktig igen och då måste hon ha näring till både ofödda och födda kattungar.
Snuffsan 2007-06-29, 11:48 Han är fortfarande klistrad på mig. Numera nöjer han inte sig med att stirra, han ska tvunget ligga på mig hela tiden. Så fort jag sätter mig i soffan alt går och lägger mig på kvällen så kommer han.
Snuffsan 2007-06-29, 11:49 Det har kommit gradvis.
Snuffsan 2007-06-30, 08:40 Igår kväll fick hon en stor portion burkmat. Så pass mycket att hon inte åt upp allt. Hon såg mätt och belåten ut när hon tvättade morrhåren efter maten, och jag satte mig i tv-soffan i lugn och ro. 15 minuter senare hör jag henne i skafferiet..... *suck*
Jag fortsätter med burkmat några dagar så får vi se om hon lugnar sig.
Jag fattar inte ens att hon orkade hoppa och klättra upp i skafferiet. Hon måste varit proppmätt efter all burkmat!
Ja, inte skulle jag hoppa in i ett skafferi efter att ha ätit en stor pizza:d:p:D
Skämt åsido, hoppas att det blir bra med lilla kattmamman, du får gärna höra av dig och berätta hur det går!
//millus
Hej!!
Ett tips du kan få är att köpa mat i en riktig djuraffär. Där har du som regel många olika sorters mat att välja på men alla har det gemensamt att de är bra och balanserade foder. Det behöver inte bli dyrare i längden då det är mera drygt. Mat man köper i dagligvaruhandeln till sina djur är mest bara bukfylla och för att få all den näring som din kattmamma nu är i extra behov av behöver hon äta massvis. Oavsett om man köper ett billigare eller dyrare fabrikat. Och burkmat ska vi inte tala om...
Nötfärs och äggula (i måttliga mängder) är bra samt kokt fisk. Men som sagt, ett bra balanserat torrfoder som bas är att rekommendera!
//T
Mat man köper i dagligvaruhandeln till sina djur är mest bara bukfylla och för att få all den näring som din kattmamma nu är i extra behov av behöver hon äta massvis. Oavsett om man köper ett billigare eller dyrare fabrikat. Och burkmat ska vi inte tala om...
Billig burkmat innehåller i regel mycket mer protein och fett än svindyra torrfoder och det mättar bättre pga. den höga proteinhalten.
Torrfoder, då kan vi snacka bukfylla, 30-40% kolhydrater som katten inte behöver och som inte ger mer än tillfällig mättnad. Ingen "mental mättnad". Och ja, även de dyra torrfodren innehåller mycket kolhydrater.
Snuffsan 2007-06-30, 14:06 Eeeh? Vem har påstått att jag köper billig kattmat i dagligvaruaffär? Tvärtom. Eftersom jag har en kontakt i en djuraffär så är mina katter vidrigt bortskämda med dyra lyxmärken som precis passerat sista datum, samt portionspåsar av provsorter. Jag vet få katter som äter så lyxig mat som mina gör.
Snuffsan 2007-06-30, 14:10 Nu kompletterar jag alltså lyxigt torrfoder med billig burkmat från macken. Får se vad som händer.
Snuffsan;8594874]Eeeh? Vem har påstått att jag köper billig kattmat i dagligvaruaffär? Tvärtom. Eftersom jag har en kontakt i en djuraffär så är mina katter vidrigt bortskämda med dyra lyxmärken som precis passerat sista datum, samt portionspåsar av provsorter. Jag vet få katter som äter så lyxig mat som mina gör.
Bra!
Billig burkmat innehåller i regel mycket mer protein och fett än svindyra torrfoder och det mättar bättre pga. den höga proteinhalten.
Torrfoder, då kan vi snacka bukfylla, 30-40% kolhydrater som katten inte behöver och som inte ger mer än tillfällig mättnad. Ingen "mental mättnad". Och ja, även de dyra torrfodren innehåller mycket kolhydrater.
När jag menade att maten i dagligvaruhandeln enbart är bukfylla menade jag de att de oftast är mindre balanserade foder än de man köper i en specificierad djuraffär. Djuren behöver äta mindre för att få samma näring av de "finare" fodren.
När jag menade att maten i dagligvaruhandeln enbart är bukfylla menade jag de att de oftast är mindre balanserade foder än de man köper i en specificierad djuraffär. Djuren behöver äta mindre för att få samma näring av de "finare" fodren.
De är lika mycket helfoder som foder ifrån djuraffären. Vad gäller biotillgängligheten så är den bättre hos torrfoder från djuraffärer, men när det gäller burkmat påstår jag det motsatta. Burkmat man köper i djuraffären är i princip bara uppblött torrfoder som inte alls är lika rikt på tex. protein och fett som burkmaten i livsmedelsaffärerna.
Vi har en katt som beter sig likadant. Jag börjar bli måttligt trött, om jag ska vara ärlig. Hon knycker allt hon kommer över, ALLT. Släpar stora brödlimpor från skafferiet och slaktar i soffan i vardagsrummet, hon stjäl frukt, försöker mörda konservburkar, klättrar upp till skafferiet och stjäl godis, knäckebröd... allt. När vi lagar mat eller äter måste vi stänga ut henne för att hon konstant skriker och stjäl mat om vi så släpper blicken från maten en sekund. Ställer vi fram burkmat måste vi hålla henne inlåst med sin portion för annars får inte den andra katten någonting. Får hon tag i stora portioner så äter och äter hon tills hon kräks, och äter mer efter det.
Vi har två katter, som alltid har tillgång till torrfoder och vatten, den andra katten skulle aldrig drömma om att stjäla mat ens om den stod mitt framför näsan på honom. Honkatten har vi haft sen hon var liten och hon har aldrig varit svältfödd. Båda är kastrerade/steriliserade och är växelvis både inne och utekatter.
Vi har tvingats sätta lås på alla dörrar och stänga efter oss när vi går ut från köket, där hon inte får vara, för annars är hon där snabbare än man hinner säga flaska.
uthasego 2007-07-05, 16:28 hur går det nu då?
nyfiken
Snuffsan 2007-07-05, 20:27 Tja, jag vet inte vad jag ska säga. I natt valde hon att sova ute/i stallet. I morse kom hon in, då fanns det torrfoder i skålen. Hon kastade sig över den, fick burkmat, åt en stor portion, skrämde iväg hundarna och åt deras torrfoder och gick sedan direkt på soppåsen i köket och sen vidare till skafferiet. Så jag vet inte....hon har kanske lugnat sig lite. Men det är lite.
Hon försökte stjäla min pizza i kväll och när det inte gick bet hon mig. Gissa vem som sover i stallet i natt också?:mad:
uthasego 2007-07-05, 21:43 shit.. det måste vara något fel ju, jag har aldrig hört något liknande! :crazy:
hon klassas nog som matmissbrukare :P
uthasego 2007-07-05, 21:52 förresten, hon kan inte ha någon vitamin eller mineral brist som driver henne till detta?
Snuffsan 2007-07-05, 22:28 Jag har ingen aning, därför skrev jag tråden. Hon får bra och omväxlande mat. Precis som våra andra katter.
Problemen blev alltså inte mycket bättre efter försök med burkmat?
Tog upp den här tråden med min sambo innan just pga att vi har en katt som beter sig lika dant. För oss har inte blötfoder-tekniken funkat då hon äter, äter, äter, kräks och sedan äter mer igen.
Senast vi var hos vet. bad vi om prover men hon verkar inte sakna något, våra, precis som dina katter äter varierande mat och är runda och fina i hullet.
uthasego 2007-07-05, 23:31 hm jag vet ju att sån kan jag bli. Kan bli så sugen på någonting, om jag inte ätit kött på länge så slår det bara till och jag bliiir så sugen på kött! kan leta igenom hela skafferiet och i värsta fall behöva åka ner till affären och köpa bacon el kött av nått slag.:crazy:
haha ni tycker säkert jag låter knäpp :P
men hur kan man ta reda på om det saknas någon vitamin eller så?
Låter iofs konstigt med tanke på hur mkt hon vräker i sig, av allt möjligt =)
Snuffsan 2007-07-06, 00:32 Det har blivit lite bättre. Trots allt.
TOTTE-77 2007-07-06, 07:25 om det var min katt skulle jag åkt ock kollat upp detta på djursjukhuset el hos en veterinär....
katten måste ju få hjälp, den lär ju inte må bättre av att bli utslängd.
Jag känner igen problemet till viss del. Min hankatt Rustie lider av något jag kallar mathets ;)
Hans liv går ut på mat. Det spelar ingen roll om han just ätit en portion Mjau/BARF. Går jag till kylskåpet skriker han vid mina ben och är hungrig ändå. Vi får stänga in hunden då hon ska äta annars tar han hennes mat, sopskåpet måste låsas och torrfoder är inte att tala om. Jag tror att det är psykiskt och jag ser en förbättring på rustie efter att jag utökat antalet mål per dag. Fri tillgång fungerar i alla fall inte på min. Nu äter han ju inte torrfoder alls, men i förrgår gjorde han exempelvis inbrott i ett skafferi. Däri fanns en hink med lock med min systers katters torrfoder (De bor för tillfället hos mig, katter + syster) och satte i sig en hel del och kräktes torrfoder.
Vad skönt att det blivit något bättre ialla fall! Jag förstår dilemmat, det är vråljobbigt att ha en tiggig katt runt sig när man äter. De är ju så viga o snabba så på något konstigt vis så är det som att ha 10 katter runt sig även fast det bara är en. Min gammel Måssegubben är sån där, nu är han visserligen lugnare men som ung var han helt galen i pizza och gjorde nästan vad som helst för en bit...Tilläggas kan att jag också är galen i pizza och vill INTE dela med mig:devil:
Vår andra hane, Ferguson brukade sno brödpåsar ett tag, då drog han ner påsen på golvet, bet hål i den och smakade på alla smörgåsar!
//millus
Vår andra hane, Ferguson brukade sno brödpåsar ett tag, då drog han ner påsen på golvet, bet hål i den och smakade på alla smörgåsar!
Så gör våran honkatt, men hon nöjer sig inte med att lägga dem på golvet. Allra bäst ligger de i soffan eller bakom tv'n, så ser hon till att smula ned ordentligt så vi får något att göra när vi upptäcker det.
|