Visa fullständig version : Kan man tävla med fjording?
uppsala_tjejen 2007-07-21, 13:13 tjabba! jo det är så att jag rider en fjording och jag är jätte taggad på att börja tävla..:) Men fjordingen är ca 16 år gammal...
När går "gränsen" för när man inte kan tävla längre?
och jag hade tänkt tävla han i dressyr..Men kan man tävla i hoppning med fjordingar? Är det nån som har gjort d?:)
och i sånafall hur högt hoppade ni med den?=)
glad för svar:D
Arabizar 2007-07-21, 13:23 Känner du att du vill ut och tävla så tuta o kör:banana:
16år är ingen ålder på en häst/ponny!
har haft fjording men aldrig tävlat,har sett jättefina fjordingar som folk lagt ut här på buke tex som ser duktiga ut i både hopp/dressyr.
Mvh Arabizar
Vita_N_6520 2007-07-21, 13:26 Jag köpte också min fjording när hon var 16 och tävlade henne ett par år så det är nog inga problem :)
Tävlade up till LB hoppning (Cponny).
sålänge hästen är frisk o kry o i bra form kan man träna o tävla.
Jag tävlade hoppning på min fjord upp till LB, d ponny.
fjordtokan 2007-07-21, 13:55 16 är ingen ålder på en fjordhäst. Visst kan du tävla både dressyr och hoppning. Många fjordingar har gått upp till LA dressyr och vissa har tom klarat MSV hoppning (inte vanligt men iaf).
min syster tävlar min fjording i ld lc (hopp) änsålänge med dom har bara varit ute på 3 tävlingar än så länge... visserligen e fjoden "bara" 10 år men han ligger hyfsat bra till.
så visst kan man tävla fjordingar
kram
Min vallack är 20 år och vi kom igår hem från Karlstad efter att ha ridit fjord-SM i dressyr, så visst kan man tävla med en äldre häst så länge den är pigg o fräsch, 16 år är ingen ålder!
Hoppningen är väl generellt sett fjordingens sämsta gren, det är väl inte särskilt många som tävlar hoppning över metern, men nånstans 80-100 cm är det många som tävlar. Vi hoppar inte högre än 50 cm, men det är ryttarens nerver som begränsar, inte hästen.. ;)
Sag att Arbizar tankte precis som jag (eller tvart om)
Tuta och kor
Ras och ålder är ingen ursäkt! :angel: ;)
Knasibas 2007-07-24, 19:33 min kompis tävlade en 21-årig fjording i dressyr och det gick jättebra (eller, de kom nästan sist, men det var för att ryttaren var nervös :smirk:)
Jag tror vår fjording var 19 år när han tävlade i värmlandsmästerskapen i hoppning (lektionshästar) och då är han ändå av en tyngre variant än de flesta man ser idag.
Vita_N_6520 2007-07-25, 02:22 min kompis tävlade en 21-årig fjording i dressyr och det gick jättebra (eller, de kom nästan sist, men det var för att ryttaren var nervös :smirk:)
:rofl:
Ursäkta, men det lät väldigt kul :D
Här i Värmland var det SM för fjordhästar.
De hoppade upp till 0.90 tror jag............i alla fall red de LA dressyr och gick LA program i körningen.
Jättegulliga :p
Bláfeldur 2007-07-25, 15:47 Min första häst var en fjording. När jag började rida henne så sprang hon igenom t.o.m oljefat, ingen lust att hoppa hinder alls. Efter att jag börjat jobba henne med löshoppning, mycket godis å beröm så började hon koppla:idea:.... Hinder = godis !!! Hon började bjuda som sjutton på hinder. Det gjorde att hon blev mkt duktig att hoppa en bana med låg höjd. Hon rev aldrig men var inte så snabb. Minns en gång när vi red in i ridhuset å folk fnissade, sedan red vi ut och speakern meddelade... noll fel och leder därmed klassen... Det va kul. Dressyren tog vi alldrig för jag tyckte att en Fjordhäst kan inte gå dressyr å så drog jag i innertygeln!!! Nu fattar jag ju att det var jag som inte kunde rida tillräckligt bra på den tiden.:crazy:.. Om du tränar rätt så kan du minsann tävla med din fjordhäst men glöm ALDRIG bort att det måste tränas å tävlas med glädje. Det gäller alla raser och alla dicipliner.. Lycka till...
Jodå, visst kan man tävla med fjordingar! :) Vet en fjording som vunnit över halvblod i hoppning i Lätt B eller Lätt A, så visst kan de hävda sig :).
Här i Värmland var det SM för fjordhästar.
De hoppade upp till 0.90 tror jag............i alla fall red de LA dressyr och gick LA program i körningen.
Jättegulliga :p
Sikker på at det ikke var 1.00?
Jepp, sm-klassen gick i 0,90, men bed A1:a, alltså var omhoppningen 1 m.
Vita_N_6520 2007-07-25, 22:15 Ja fjordhästar går minsann alltid att muta!! :devil: :rofl:
Darbhanga 2007-08-02, 11:36 Jag har tävlat två Fjordingar. Den första var en kat C som startat Msv B hoppning och hade placeringar tom LA. HOn var även tävlad LB dressyr & deb ft med plac.
Den andra är oxå kat C och henne har jag bara ridit som vuxen så hon är tävlad som häst i LA dressyr (bl.a. gått fyra Fjord SM), 90 cm hoppning, Bruksridnings DM, Western Trail C samt att jag tog mitt gröna kort i FT på henne som senior, dvs hoppade debutantbana för häst utan problem fast hon bara är kat C ponny.
Så visst kan du tävla fjordingen om den är tränad för sin uppgift. Den första av hästarna jag tävlat red jag sista tävlingen på hösten som 20-åring då vi vann både KM i hoppning & dressyr (gick i LB).
För ett par år sedan vann en 28-årig Quarter,Sm i en Western gren(minns inte vilken)tror att det var pleasure..Tuta och kör:banana:
|