Visa fullständig version : Hur går jag vidare???

Sara-Ida
2007-07-26, 12:42
Som några av er vet har min häst - drygt 170 hög och lång i kroppen - aldrig känt sig trygg i trailern. Hon har särskilt de två senaste åren varit mycket svårlastad och bara gått in under direkt tvång, efter en lång kamp. Så hände då det som inte fick hända för 3 veckor sedan: Efter en lång stunds slagsmål gick hon in i trailern. Väl där hoppade hon till av rädsla när jag stängde den övre luckan, med resultat att hon fastnade med ena hoven uppe på bommen. Efter en stunds paniskt sparkande åkte andra frambenet över och sedan var katastrofen ett faktum... Hon krängde över mellanväggen och bommen med bakbenen och lyckades till sist ta sig ut genom skötarluckan med en rad omfattande sårskador och chock som följd.

Nu till frågan: är det någon idé att träna denna häst - som jag tror lider av klaustrofobi i trailern - att gå in i en transport igen? Ofta när jag lastar ur står hon och skakar och svettas. Hon tycker uppenbarligen att det är fruktansvärt.

Totola
2007-07-26, 12:48
Om du ska träna kanske det är bäst att ta en annan typ av transport? T ex hästbuss, där står ju hästarna annorlunda.
Eller att du tar hjälp av ett "proffs" (t ex NH-tränare med bra rykte), allt för att undvika att hästen kopplar det med incidenten. (blir ju lätt så att det finns kvar i ens eget huvud och att man påverkar hästen)

Att bara ge upp med lastningen känns egentligen inte som ett alternativ, hur går det om man inte kan ha kvar hästen och måste sälja? Eller om hästen måste till klinik? Man kan sällan räkna med att rida hela vägen... :crazy:
Men låt det ta den tid det tar och undvik situationer där du *måste* lasta. Ha inte som krav att hästen till varje pris måste på, en dag kanske det räcker med att den står i närheten av transporten och tittar in utan att dra iväg.

_livet_
2007-07-26, 12:50
nej ingen id'e alls:bump:

Sara-Ida
2007-07-26, 12:52
Om du ska träna kanske det är bäst att ta en annan typ av transport? T ex hästbuss, där står ju hästarna annorlunda.
Eller att du tar hjälp av ett "proffs" (t ex NH-tränare med bra rykte), allt för att undvika att hästen kopplar det med incidenten. (blir ju lätt så att det finns kvar i ens eget huvud och att man påverkar hästen)

Jag har planerat att köpa hästbuss, orkar inte slåss med henne i fortsättningen och är livrädd att hon hoppar igen. :crazy: Jag bara undrar om det är någon idé att träna henne att åka trailer eftersom hon uppenbarligen hatar det. Kan man ändra på sådant?

Dangerose
2007-07-26, 12:56
Usch, stackars häst :(

Ta hjälp av lastkunnig människa som du litar på, använd en hästbuss alt. en transport med urlastning fram (så hästen kan gå igenom transporten till at börja med)

Jag tror personligen att det ska gå att träna bort klaustrofobin, om man tar det lugnt, inte tvingar och får hästen trygg igen.

Som ovanstående skrev, hur ska du göra med hästen om man blir tvungen att åka till klinik? Eller sälja? Egentligen finns inte alternativet att låta bli. Det skulle vara att blunda för ett problem som man själv skapat.

malva01
2007-07-26, 12:56
Vårt sto har lagt sig ner i trailern ett antal gånger och jag fick åka med henne ett tag. Hon var mycket svårlastad och vi var aldrig säkra på i vilket skick trailern eller vi skulle vara när vi var klara (hon klarade sig alltid fantastiskt bra).

Vi började med att köra utan mellanvägg, Lasta med fronturlastningen öppen, le henne igenom släpet otaliga gånger, ha bomullstussar i öronen, alltid göra likadant (min man leder in henne, jag står med longerlina utanför) alltid få in henne fast hon krånglat, däremot har vi inte alltid bundit upp henne, men in skulle hon.

Nu har vi skaffat större trailer och det går bra (även om hon blev förbannad för att hon inte kom loss förra veckan och lyckades få frambenen över mellanväggen). Hon åker med kompis, vill gärna gå in men kastar sig ur när vi är framme, så vi har lite att jobba med.

Mina tips till dig är att prova större trailer, skaffa travtussar till öronen (det har vi nu, det är kanon, det är hög bullernivå i släpet vid körning), använd bara väldigt hästvana medhjälpare, ha en plan om något händer (vi har alltid kniv i närheten osv), använd hjälm och säkerhetsväst själv, lasta ALDRIG under tidspress, använd många gånger till att gå in och ur osv utan att sätta fast hästen, ta bort mellanväggen om du kan.

A

Sara-Ida
2007-07-26, 13:08
Mina tips till dig är att prova större trailer, skaffa travtussar till öronen (det har vi nu, det är kanon, det är hög bullernivå i släpet vid körning), använd bara väldigt hästvana medhjälpare, ha en plan om något händer (vi har alltid kniv i närheten osv), använd hjälm och säkerhetsväst själv, lasta ALDRIG under tidspress, använd många gånger till att gå in och ur osv utan att sätta fast hästen, ta bort mellanväggen om du kan.

Tack för tipset! Men hur vågade du åka med i trailern? Hade jag varit där när hon hoppade hade jag varit död... :eek:

malva01
2007-07-26, 13:19
Mitt sto la sig ju och visade inga tendenser att vilja över frambommen. Jag rekommenderar dock inte detta till någon.

axel
2007-07-26, 13:33
Man stänger lilla luckan försiktigt om den inte är van.

Hann ni inte stänga skötardörren eler vad?
förstår inte. Det går ju bara inte:confused::eek:

skulle köra utan inredning förutom fram o bakbom.
O köpa ett sånt där säkerhetsbälte åt den.

Sara-Ida
2007-07-26, 13:38
Man stänger lilla luckan försiktigt om den inte är van.

Hann ni inte stänga skötardörren eler vad?
förstår inte. Det går ju bara inte:confused::eek:

skulle köra utan inredning förutom fram o bakbom.
O köpa ett sånt där säkerhetsbälte åt den.

Hon är van vid att vi stänger luckan, hon har transporterats många, många gånger, men hon skyggade ändå till. Dock är hon lång i sin rygg och får liksom inte plats att ta ett steg framåt, vilket gjorde att hon hamnade fel... (Dessutom är det svårt att stänga den försiktigt om man inte är 1,90 lång.) Vi kunde ju inte bara stänga skötarluckan när hästen hade fastnat med hoven på bommen och inte kom loss, eller vad menar du? Detta hände omedelbart då bakluckan stängdes. Då var min mamma fortfarande kvar där framme och försökte få loss henne.

Boomfalleralla
2007-07-26, 13:41
en nära vän till min hade en mycket svår transporterad häst(ca175cm), gick över bommer ett antal gånger och förstörde hela trailern.
Dock upptäckte dem att hon stod helt still när hon fick sällskap i trailern av en liten minishettis. Sen var de tvugna att avliva shettisen efter som den bröt benet i hagen :(
Då kom problemet tillbaka.
Då gjorde ägarna en chansning och köpte en lastbil. Vet inte om det är för att hästen står baklänges eller om det känns annorlunda för henne men hon har aldrig vatt så lugn under en transport tidigare. Hon står helt stilla!
då kan ju alltid testa med lastbil?

Sara-Ida
2007-07-26, 13:45
Då gjorde ägarna en chansning och köpte en lastbil. Vet inte om det är för att hästen står baklänges eller om det känns annorlunda för henne men hon har aldrig vatt så lugn under en transport tidigare. Hon står helt stilla!
då kan ju alltid testa med lastbil?

Jo, jag har nästan bestämt mig för det. Stor kostnad, men då kan man ju dessutom ta med en häst till som sällskap utan att det blir trångt. Det känns dessutom säkrare. Problemet är väl om jag skulle bli tvungen att sälja henne någon gång. Så det är därför jag funderar på om det är mödan värt att träna henne att åka transport på vanligt vis.

Boomfalleralla
2007-07-26, 13:48
Jo, jag har nästan bestämt mig för det. Stor kostnad, men då kan man ju dessutom ta med en häst till som sällskap utan att det blir trångt. Det känns dessutom säkrare. Problemet är väl om jag skulle bli tvungen att sälja henne någon gång. Så det är därför jag funderar på om det är mödan värt att träna henne att åka transport på vanligt vis.

jag förstår.
men det finns gamla billiga lastbilar, dom är inte så snygga men det går lätta att piffa upp dem:)
med lite fantasi och krativitet kan man renovera den ganska enkelt och det behöver inte bli fruktansvärt dyrt.
men såklart, man måste ju ha annat körkort också och om du inte har det så blir det ju kostnader där också.

Lovisaleonora_
2007-07-26, 13:53
Jag hade börjat med att låna en fronturlastad transport. Och dag 1 övat endast genom att leda igenom släpet. Strippa det om hästen känner sig bättre till mods.

Tränat detta 2-3 dagar. Sedan lagt på frambommen, serverat middag i transporten. Transporten är alltså matplats. Man stannar där och äter, och sedan får man gå ut när man är någorlunda avslappnad. Fortsatt med detta i en vecka. Ingen bakbom. Möjligen provat att stänga fram om hästen är lugn.

När detta är OK hade jag provat att ha stängt fram, fortsatt servera måltiden inne i släpet, och börjat föra väsen och gå bakom. Prata, gå på lämmen, bankat lite lätt på väggarna etc.

När även detta är OK, är det dax att lägga på bakbommen. Fortfarande med rutinen att ett mål mat serveras i transporten.

Totola
2007-07-26, 14:00
Jag har planerat att köpa hästbuss, orkar inte slåss med henne i fortsättningen och är livrädd att hon hoppar igen. :crazy: Jag bara undrar om det är någon idé att träna henne att åka trailer eftersom hon uppenbarligen hatar det. Kan man ändra på sådant?

Visst kanske det finns något extremfall där det verkligen inte går, men rent generellt så går mycket mer än man tror när man hittar rätt metod och har tålamod.
Men just för att man måste hitta rätt metod så kan det löna sig att ta hjälp av "proffs" som kan testa nya metoder på hästarna än de man själv redan provat. Och som sagt så borde risken vara mindre att ens egen negativa erfarenhet av situationen smittar av sig.

axel
2007-07-26, 14:01
Fast om den är på väg över frambommen måste man ju stänga allt framtill o få den att tänka bakåt.
jag har snabbutlösande bommar både fram o bak-utifrån. Har aldrig behövt använda den i fram, men det är ändå bra att ha.

vet inte om en lastbil är bättre om den inte är stor C-kort.
Många spiltor i dessa är ännu trängre.
Är ditt släp av ngt äldre modell?min stora 184- får plats gott o väl i mitt.
Den på 168-har en 30- cm kvar till bakbommen.

PSJag vet att du är rutinerad.DS

man får noga börja om från början- som Lovisael..... menar.

Forest Autumn
2007-07-26, 14:35
Jag hade börjat med att låna en fronturlastad transport. Och dag 1 övat endast genom att leda igenom släpet. Strippa det om hästen känner sig bättre till mods.

Tränat detta 2-3 dagar. Sedan lagt på frambommen, serverat middag i transporten. Transporten är alltså matplats. Man stannar där och äter, och sedan får man gå ut när man är någorlunda avslappnad. Fortsatt med detta i en vecka. Ingen bakbom. Möjligen provat att stänga fram om hästen är lugn.

När detta är OK hade jag provat att ha stängt fram, fortsatt servera måltiden inne i släpet, och börjat föra väsen och gå bakom. Prata, gå på lämmen, bankat lite lätt på väggarna etc.

När även detta är OK, är det dax att lägga på bakbommen. Fortfarande med rutinen att ett mål mat serveras i transporten.
knapplån

till ts

Min häst har också råkat ut för en olycka i transporten, Det var i samband med att hon var med när vi lasttränade en annan häst. Det är en ganska lång historia men innebar sedan att hon var helstirrig när hon väl kommit in i transporten och någon rörde sig i transporten eller utanför. Jag har gjort ungefär som Lovisaleonora beskriver i det jag citerar. Det har tagit lång tid, inte frågan om dagar precis. Men nu står hon still och vi kan stänga bakom utan att hon grips av panik. För hennes del har det handlat om att få tid att vänja sig igen. Det ser ut att fungera för henne men gör kanske inte med alla hästar.

Sara-Ida
2007-07-26, 15:03
Fast om den är på väg över frambommen måste man ju stänga allt framtill o få den att tänka bakåt.
jag har snabbutlösande bommar både fram o bak-utifrån. Har aldrig behövt använda den i fram, men det är ändå bra att ha.

Nu har jag aldrig varit med om detta förut, det var första OCH sista gången för mig hoppas jag, men jag lovar att det är så dramatiskt och chockerande för både häst och den som lastar att det knappast finns tid att få hästen att tänka bakåt - och i det här fallet fanns det inte heller plats för henne att gå bakåt. En panikslagen häst går inte att kommunicera med och hade inte frontdörren varit öppen hade hon rivit trailern och skadat sig mycket allvarligt. Jag trodde ärligt talat att hon skulle komma ut i delar. Jag är mycket tacksam, trots allt, att hon lyckades kravla sig ut med bara sårskador. Vi har ingen säkerhetssprint på vår transport då vi aldrig har haft hästar som velat gå över bommen förut. Men det misstaget gör jag inte om.

Sara-Ida
2007-07-26, 15:08
vet inte om en lastbil är bättre om den inte är stor C-kort.
Många spiltor i dessa är ännu trängre.
Är ditt släp av ngt äldre modell?min stora 184- får plats gott o väl i mitt.
Den på 168-har en 30- cm kvar till bakbommen.

Trailern är från -04 och det finns nog inte mycket plats kvar baktill, en decimeter på sin höjd. Hästen är LÅÅÅNG. :eek: Hon får inte plats i en vanlig seminspilta heller och hon är nästan för stor för sin box, 10 kvm. Jag är rätt säker på att hon tycker att det är för trångt på längden ffa. När hon var liten gick hon utan problem in i vilken trailer eller lastbil som helst. Vi ska hyra en lastbil för B-körkort och testa om hon gillar det bättre.

Lovisaleonora_
2007-07-26, 15:09
Åker hon brett utan mellanvägg?

Det är ett absolut måste för dessa stora hästar (har haft en lång själv).

Sar
2007-07-26, 17:11
En så stor och lång häst bör åka i strippad transport (fram och bakbom) så att de inte upplever att det är trångt. Jag tror visst att lastbil kan vara ett bra alternativ om hon upplever att det finns nog med plats- kanske en större/längre trailer också kan vara ett alternativ.
Jag tror nog att du kan träna upp lastningen igen (och ju tryggare hon känner sig desto mindre risk för skutt och tjafs) men känner hon sig klaustrofobisk så hjälper inget annat än att ha sådan sorts transport att den klaustrofobiska känslan försvinner.
Min förra häst blev bredåkare över en natt- gick snällt själv in i transporten men fick fullständig panik (la sig mot sidan och bara slog) efter 10 m körning. Klaustrofobin la sig direkt han fick åka med mellanväggen helt åt sidan.

Jag önskar dig verkligen lycka till, att ha en häst som inte går att lasta/kan åka transport är ett stort handikapp.

Sara-Ida
2007-07-26, 22:29
Åker hon brett utan mellanvägg?

Det är ett absolut måste för dessa stora hästar (har haft en lång själv).

Det är en lång historia... hon har åkt brett ända tills för ett halvår sedan, då hon fastnade med huvudet i grimskaftet under resan och tyckte det var läskigt. Då ställde vi in mellanväggen så den stod halvsmalt (fäst i väggen) och lät henne stå lös, utan grimskaft. Vet inte om det var bra eller dåligt, men hon gjorde ingen kullerbytta över bommen i alla fall... :(

Här är förresten en bild på hennes bog strax efter olyckan och en tagen 11 dagar senare. Otrolig läkning, om jag får säga det själv!

http://www.desy.de/~milstead/horse.gif

Lindsen
2007-07-26, 22:40
Usch vilka otäcka sår! Läste ett repotage ifrån England där man hade testat att sätta in en spegel (okrossbar)i trailern för nervösa hästar och pulsen hade gått ner märkvärt på alla testhästar. -Det kanske är ngt att prova?
Tänkte prova detta själv, då min häst har börjat bli nervös i trailern och blivit svårlastad som följd. Lastbil älskar han att åka! Springer på så jag får nästan hålla tillbaka honom när vi skall lasta för han har så bråttom på.

Sara-Ida
2007-07-26, 22:48
Usch vilka otäcka sår! Läste ett repotage ifrån England där man hade testat att sätta in en spegel (okrossbar)i trailern för nervösa hästar och pulsen hade gått ner märkvärt på alla testhästar. -Det kanske är ngt att prova?
Tänkte prova detta själv, då min häst har börjat bli nervös i trailern och blivit svårlastad som följd. Lastbil älskar han att åka! Springer på så jag får nästan hålla tillbaka honom när vi skall lasta för han har så bråttom på.

Jag antar att trailers inte är så trevliga att stå i, helt enkelt... :crazy: Hästarna gör sina val!

Det där såret var det största, tyvärr har hon fyra till... inte kul...

axel
2007-07-27, 09:13
Tror inte att det är fel på trailern, utan att det inträffar ngt som är obehagligt- som grimskaftet.

Tror mer på att börja om o sen köra mkt mer försiktigt än tidigare- så att de blir orädda igen. Det är ju ett trauma för den. det räcker med en kraftig inbromsning för att de ska bli nojiga varje gång det bromsas yttepytte.
självklart strippad transport, men fastbunden.

Har du kollat på det där säkerhetsbältet för häst?

olgaklara
2007-07-27, 09:29

Se till att ha en stooor trailer annars är det rätt svårt faktiskt. Lastbil är nog en lösning alternativt den största trailern utan mellanvägg

mackan
2007-07-27, 20:56
KL

själv haft stora och långvariga problem med min häst på 170 som är väldigt spänd ö.h.t för trånga utrymmen. För honom gjorde hela skillnaden att åka i ett släp som är högt i tak, långt nog så att han har en bit rum mellan baken och baklämmen, och ingen mellanvägg. Då slappnade han av!

hade hjälp på tidigt stadium av en "last -expert" NH snubbe som berättade att det var det vanligaste problemet han såg när han kom ut till folk som ringt och var desperata efter hjälp - dvs att släpen de försökte trycka in hästarna i var på tok för mörka/fallfärdiga/trånga/korta/osv osv för att det skulle kännas ens skäligt för dessa hästar som redan var rädda, att känna sig bekväma i trailern.

jag tror du har allt att vinna på och inget att förlora på att strippa transporten alternativt skaffa XL släp och att det är där mycket ligger om din häst är så otroligt rädd och obekväm i trailern. B-korts lastbilarna tror jag inte på i detta fallet - det är TRÅNGT i dessa för en stor häst.

axel
2007-07-27, 21:19
Bara att det finns fönster gör stor skillnad på klaustrokänslan.
mina led inte av det, men blev riktigt glada när de kunde se ut:banana:

Sara-Ida
2007-07-27, 22:15
knapplån

till ts

Min häst har också råkat ut för en olycka i transporten, Det var i samband med att hon var med när vi lasttränade en annan häst. Det är en ganska lång historia men innebar sedan att hon var helstirrig när hon väl kommit in i transporten och någon rörde sig i transporten eller utanför. Jag har gjort ungefär som Lovisaleonora beskriver i det jag citerar. Det har tagit lång tid, inte frågan om dagar precis. Men nu står hon still och vi kan stänga bakom utan att hon grips av panik. För hennes del har det handlat om att få tid att vänja sig igen. Det ser ut att fungera för henne men gör kanske inte med alla hästar.

Vi har försökt detta tidigare, men det gick inget vidare tyvärr. Hon leddes in i sällskap med en gammal och lastvan valack och han gjorde inga misstag. Min fröken blev däremot orolig så snart hon kom in i släpet och började galoppera på stället. Då gungade förstås även detta, tunga jättesläp - vilket var superläskigt förstås - och hon kastade sig ut genom frontluckan - jag hade ingen chans att hålla henne tillbaka. Efter ett par sådana försök sa hon nej tack till den strategin... :crazy:

Bäst har det gått när vi har tränat att bara gå in och ut ur släpet och bjudit på smaskigt godis när hon kommit på plats. Men då stängde vi aldrig helt, vilket antagligen gjorde hela skillnaden för henne. Så länge släpet var öppet och ljust var det inga problem.

Sara-Ida
2007-07-27, 22:20
KL

själv haft stora och långvariga problem med min häst på 170 som är väldigt spänd ö.h.t för trånga utrymmen. För honom gjorde hela skillnaden att åka i ett släp som är högt i tak, långt nog så att han har en bit rum mellan baken och baklämmen, och ingen mellanvägg. Då slappnade han av!

hade hjälp på tidigt stadium av en "last -expert" NH snubbe som berättade att det var det vanligaste problemet han såg när han kom ut till folk som ringt och var desperata efter hjälp - dvs att släpen de försökte trycka in hästarna i var på tok för mörka/fallfärdiga/trånga/korta/osv osv för att det skulle kännas ens skäligt för dessa hästar som redan var rädda, att känna sig bekväma i trailern.

jag tror du har allt att vinna på och inget att förlora på att strippa transporten alternativt skaffa XL släp och att det är där mycket ligger om din häst är så otroligt rädd och obekväm i trailern. B-korts lastbilarna tror jag inte på i detta fallet - det är TRÅNGT i dessa för en stor häst.

Hej, tack för dina tips! Skönt att höra att lastexperten resonerat i samma banor som jag. Ibland gör man nog rätt i att ta hästens åsikter på allvar. Jag ska testa hur hon fungerar i lastbil och även i ett större släp innan vi gör någon affär. Träning med vår nuvarande transport är dock utesluten, eftersom bommarna inte har panikutlösning och jag känner mig inte trygg utan det.

Sara-Ida
2007-07-27, 22:22
Jag önskar dig verkligen lycka till, att ha en häst som inte går att lasta/kan åka transport är ett stort handikapp.

Tack Sara för dina erfarenheter! Du har rätt, det är verkligen ett handikapp, och det är så tråkigt att behöva slåss med hästen varje gång. Man vill ju att de ska gå på av egen vilja. Dessutom är det ju helt förkastligt om hästen ödslat all energi på själva transporten när man väl kommer fram...

Sara-Ida
2007-07-27, 22:24
Bara att det finns fönster gör stor skillnad på klaustrokänslan.
mina led inte av det, men blev riktigt glada när de kunde se ut:banana:

Vi har bara ett fönster i vår nuvarande transport, längst fram, och det blir ju lite mörkt. Jag kan förstå om hon inte tycker att det är särskilt bekvämt när det är mörkt, bullrigt och supertrångt åt alla håll.

axel
2007-07-28, 09:32
Den kanske skulle må bättre av att åka med lilla luckan nere.

Förstår att det blir förknippat med ångest när du ska ut med denna häst igen:crazy:

Tror på att du fixar dethttp://209.85.12.236/5548/138/emo/afro.gif

flashlight
2007-07-28, 10:35
KL

Delvis OT tänker inte just på ts häst nu utan funderar allmänt.

Nu kommer jag med funderingar som kanske går emot en del här:o
Men det är bara funderingar som plötsligt dök upp när jag läser diskussionen.

För länge sen använde vi ett litet mörkt släp (som de var då mitten av 80-talet) När jag köpte fblvalacken -87 som bara åkt stora lastbilar som den stjärna han var, så upptäckte han efter en resa att neeeej detta var inte kul.
Han vägrade gå på.

Då skaffade vi ett nytt släp splitternytt med tanke på ljus och höjd - på den tiden alltså, Det var en Värmlandsvagn. :angel: Som många idag anser att hästarna inte klarar.......

Det var ljusare och högre itak särskilt baktill vid "entren" där hästen hade slagit upp huvudet med det gamla och stannat.
Han vägrade först även detta. Men ändrade sig. (kortversionen) I alla fall gick han in snällt sen och hade adlrig problem. Vi tänkte att det var det nya ljusa släpet som gjort det. Han trivdes bättre i släpet:idea:

Min tanke var hur mycket vår egen uppfattning spelar in när det gäller ljus mm. Om vi mår bättre av att locka in hästen i en "trevligare" transport så kanske det också går lättare? Min inställning när jag inte längre var tveksam, blev en helt annan. Vad innebar det? Idag anses den vagnen vi tyckte vart ett lyft som omöjlig och hästovänlig:crazy:

Ingen av våra var svårlastad i den transporten eller stressad av att åka i den. Om vi haft den nu, hade de varit det - när det finns rymligare ljusare transporter att byta till:confused::cool:

Har hästarna förskjutit sina gränser eller vi? Vad är vad?

Ang din häst Sara-Ida vet jag inte om jag skulle våga med annan transport eller prova med lastbil om du ändå funderar på det. I små lastbilar är det i of s ganska trångt med fler hästar men de kan inte gärna hoppa över bommar eftersom de står på en annan ledd. Kan, kan de väl om de verkligen får spel men jag tror risken är mindre.

Måste också säga hur imponerad jag är av dej mackan som du löst det :bow::bow::bow:

NellyBulwark
2007-07-28, 14:08
Jag tycker absolut du ska träna henne till att lastas igen, vet aldrig när man måste åka till vet eller liknande, kanske inte alltid får tag på en lastbil om du inte köper en som du sagt. Men har du provat att ta ut all inredning, transportera henne lös, alla hästar klarar inte av att åka framåt heller, hästen i sig är inte som bäst lämpad att åka fråm, hellre bakåt eller i sidled. om du ska prova o laste henne igen, släng ur allt ur transporten o tvinga inte in henne låt det ta hundra år om så behövs, då kommer säkert en massa otäcka minnesbilder upp. Bata töm transporten på allt o gå in ut, in ut osv.. kan du ta in henne till slut o släppa henne där, låt henne stå där lös med dig som sällskap, tvinga henne inte att vara fast. Kan vara ett knep, men som sagt alla reagerar olika, kan vara värt att prova då det är väl beprövat på liknande fall. Lycka till!

Forest Autumn
2007-07-28, 14:40
Bäst har det gått när vi har tränat att bara gå in och ut ur släpet och bjudit på smaskigt godis när hon kommit på plats. Men då stängde vi aldrig helt, vilket antagligen gjorde hela skillnaden för henne.

Vad händer om du fortsätter med detta? Om du låter henne göra det tills hon känner sig säker? Jag har gjort så och jag känner att det har varit bra för min häst. Det är antagligen inte den bästa lösningen för det går ju inte på några dagar eller ens veckor precis. När min häst blev skrämd la jag ner alla projekt på att åka någonstans. Då blir man lätt stressad av att det tar tid.
Jag har nog inte riktigt samma problem. Min häst är betydligt mindre än din. Jag kan tänka mig att hela transporten gungar när din går in. Det svåra med min är att hon lätt stänger av när hon blir stressad och blir då ej kontaktbar. Jag antar att din inte gör så.

axel
2007-07-28, 14:46
Vi har försökt detta tidigare, men det gick inget vidare tyvärr. Hon leddes in i sällskap med en gammal och lastvan valack och han gjorde inga misstag. Min fröken blev däremot orolig så snart hon kom in i släpet och började galoppera på stället. Då gungade förstås även detta, tunga jättesläp - vilket var superläskigt förstås - och hon kastade sig ut genom frontluckan - jag hade ingen chans att hålla henne tillbaka. Efter ett par sådana försök sa hon nej tack till den strategin... :crazy:

Bäst har det gått när vi har tränat att bara gå in och ut ur släpet och bjudit på smaskigt godis när hon kommit på plats. Men då stängde vi aldrig helt, vilket antagligen gjorde hela skillnaden för henne. Så länge släpet var öppet och ljust var det inga problem.Då är det inte bara att den är instängd- med bommen.
Gnisslar luckorna?
Ha lilla luckan öppen.

Sara-Ida
2007-07-28, 23:54
Då är det inte bara att den är instängd- med bommen.
Gnisslar luckorna?
Ha lilla luckan öppen.

Hon tycker nog att hela upplevelsen är hemsk, inklusive läskigt gung. Hon har en förmåga även i andra sammanhang att misstänka obehag utan att ha grund för det, hon liksom förutsätter att det blir pest att gå in trailern
och är då så spänd att det blir en självuppfyllande profetia. Om man ändå kunde sätta hästar på psyksoffan...

Yoshi
2007-07-29, 00:25
Jag är bara tvungen att låna detta inlägg och säga att i så fall så skriver vi oxå in oss :bow::bow: återkom med tid och plats men i så fall så rider jag dit..........

Dock har det gått hyfsat med lastträningen idag, sorry upptagandet av tråden men jag kunde inte låta bli........

Sara-Ida
2007-07-29, 00:31
Jag är bara tvungen att låna detta inlägg och säga att i så fall så skriver vi oxå in oss :bow::bow: återkom med tid och plats men i så fall så rider jag dit..........

Ingen fara, du är så välkommen! :D (när jag har hittat en villig psykolog, vill säga)

Noa
2007-07-29, 01:22
Tror ibland både ägare och häst behöver sitta i en psyksoffa emellanåt....;) Sliter på båda parter när kommunikationen inte fungerar.

Tycker du fått många bra tips men vill bara berätta om en häst som ägarna hade stora problem att lasta där man försökt det mesta, bl a köpt en ny stor transport, men allt utan effekt. Slutligen tejpade man för alla fönster och från och med då försvann all stress och ovilja att gå in i transporten, konstigt nog. Vet inte om det är värt att prova men ville i allafall berätta det. Tycker personligen att de flesta transporter är felgjorda, tycker att de borde vara störst och rymligast längst fram vid huvudet där de istället smalnar av.

Önskar dig lycka till!
Noa

axel
2007-07-29, 08:02
Min ena häst är rädd för lastbilar- varav jag har valt att EJ ha fönster på vä. sida.
Man kan iofs täcka över ett befintligt.

mimus
2007-07-29, 11:04
Ingen fara, du är så välkommen! :D (när jag har hittat en villig psykolog, vill säga)

Faktum är det ligger nog en hel del i det fl säger ang vad man själv har för inställning och rädslor.
Jag tycker också att du bör försöka få henne att komma över detta med transportskräcken, fram förallt nu när det hänt en icke positiv upplevelse.
Det finns ju bra, proffsigt folk i Stockholmstrakten som kan sådan här.

Hur reagerar hon vid andra tillfällen när hon blir rädd, stallet,gången, ridning ,nya miljöer osv.
Se om du kan hitta en röd tråd och hur hon lättast övervinner sådant.

Hästar är så extremt olika.
Min unghäst som inte gillade att stå uppbunden var jag osäker på hur hon skulle blir att lasta och traila. Jag lämnade in mitt släp och fick en upphängning för frambommen ännu högre och så satte jag in extra uppbindningskrokar högt upp i släpet.

Hon har aldrig ens tagit ett steg bakåt vid lastning och har hittills åkt blixt stilla. Fast hon är lite stressad, men hon verkar ha hajat "systemet".

Min valack är så otroligt enkelt och aldrig har trasslat, "en 4 åring kan lasta honom".
Däremot om jag har haft mitt släp på service, eller vid de tillfällen jag köpt nytt, så har han blåvägrat hur stort fint och luftigt det än är.
Han vill ha sina invanda rutiner. Invanda släp. Brukar hjälpa om man ställer in en korg med hans eget bajs i släpet under natten, då är lukten inte främmande.

Min tinker, går in i vad som helst, om detär jag som leder honom, annars är det tvärstopp, han är en sådan häst som skulle gå igenom eld om jag bad honom....

Sara-Ida
2007-07-29, 13:57
Faktum är det ligger nog en hel del i det fl säger ang vad man själv har för inställning och rädslor.
Jag tycker också att du bör försöka få henne att komma över detta med transportskräcken, fram förallt nu när det hänt en icke positiv upplevelse.
Det finns ju bra, proffsigt folk i Stockholmstrakten som kan sådan här.

Hur reagerar hon vid andra tillfällen när hon blir rädd, stallet,gången, ridning ,nya miljöer osv.
Se om du kan hitta en röd tråd och hur hon lättast övervinner sådant.

Enda gången hon har reagerat på liknande sätt var när hon skulle stallas upp på Strömsholm i en liten, mörk box. Hon vägrade blankt att gå in i den, trots att kunnig personal nästan spöade upp henne. Jag hade aldrig sett henne reagera så förr. Efter sandkastande, pisksnärtar över haserna, knuffar och ryck i grimman gick hon efter 20 minuter in i denna hemska låda. Efter det var det aldrig några problem. Och just det, vatten! är hennes andra stora hatobjekt. I alla former. Det är ett under att hon inte får tuppjuck när det regnar... :eek:

Annars är det den sortens häst som man kan leda i grimma på Stockholms central och hon går fot. Så på marken i all annan hantering är hon väldigt lättsam. Jag fick en rekommendation av en snäll bukare på en duktig lastnings-människa, jag ska absolut kolla upp det. Kanske hittar h*n någon knapp som jag inte visste fanns!

mimus
2007-07-29, 21:41
Hm, ja, då har du ju lite ledtrådar.

Ibland är hästar ologiska i männsikor sätt att se på dem.

Man tycker att en lätthanterlig häst inte borde "freaka" ut så där.
Å andra sidan är det kanske dem som är värt när dem väl gör det, därför att man aldrig har behövt att träna in ett system.

Min valack är sådan, han har liksom alltid bara funkat, utan att jag har behövt tänka så mycket.