Visa fullständig version : Underlag fånghage/budgetridbana

FlipTheFrog
2007-07-27, 12:27
Vi har köpt ett ställe med sandjord som tycks ha bra dränering. Ca 2 dm ner i backen är det ren sand.

Hur skulle ni ha gått tillväga ifall ni på denna mark velat anlägga en grushage till fånghäst som även skulle gå att rida i ngn gång då och då? (Hellre hårt underlag än djupt).

Centaur
2007-07-27, 13:57
paddex eller stenmjöl?

FlipTheFrog
2007-07-28, 16:38
Är Paddex något som 'vanliga' grustag har?

Bör man ta bort all matjord innan man lägger på de lager man nu har bestämt sig för?

(tror jag läste att man t ex inte skulle göra det när man la på Paddex, för att lagret med jord då fungerade som fuktgivare)

Centaur
2007-07-28, 20:50
Nej paddex finns endast hos merox.se. Jag har paddex bana och är jättenöjd, otroligt bra, även vid kraftigt regn. :bow:

Det ska läggas direkt på befintliga jordmassor, men underlaget ska bomberas först så att det lutar lite utåt från mitten.

Mindylotta
2007-07-31, 08:04
Vad är priset för paddex ?
Hemma har vi oxå sand/grus under. Vi tog bort jordlagret och det var hur fint som helst. :rofl: Gubben som var och hjälpte oss var helt chockad över att det kunde vara så lite sten, jorden han tog bort var som om den vore harpad.
Men...:cry: så började det "växa" stenar i gruset. Miljoner i alla möjliga olika storlekar :mad:. Jag har plockat och plockat, det tar aldrig slut, så fort man harvar kommer det nya.
Till mig säger alla att de aldrig kommer ta slut och nu är det ju inte ens roligt längre att rida på ridbanan. Så våran ekonomiska lösning visar sig antagligen bli lika dyr som alla andras, duk, bärlager, osv osv.. Synd på så fin sand.
Men vad gör man mot sten som växer ?

Bison
2007-07-31, 08:53
säger oxå paddex, helt super :bow:

hejzan
2007-07-31, 14:09
Grannen har en hemmagjord ridbana a´la ekonomivariant som är superbra att rida på! Från början en del av en hage med superbra dränering och sandjord. Hästarna fick beta av gräset hårt, sedan lade vi på grus blandat med stenmjöl = klart! Det växer upp lite ogräs ibland, men om man sladdar den så hålls det efter och ogräset har minskat till nästan inget nu. Den har satt sig bra och det blir aldrig vatten stående på den (till skillnad från grannarnas superridbanor som är gjorda efter konstens alla regler...)
Billigt kan vara bra!

FlipTheFrog
2007-08-01, 08:19
Grannen har en hemmagjord ridbana a´la ekonomivariant som är superbra att rida på! Från början en del av en hage med superbra dränering och sandjord. Hästarna fick beta av gräset hårt, sedan lade vi på grus blandat med stenmjöl = klart! Det växer upp lite ogräs ibland, men om man sladdar den så hålls det efter och ogräset har minskat till nästan inget nu. Den har satt sig bra och det blir aldrig vatten stående på den (till skillnad från grannarnas superridbanor som är gjorda efter konstens alla regler...)
Billigt kan vara bra!

Intressant! Stenmjöl blandat med grus sa du - vet du vilken storlek på gruset och vet du ifall det var 50-50 stenmjöl/grus eller mer av den ena sorten?

Varför tog ni inte bort matjorden? Hade det inte blivit lika bra ifall ni gjort det tror du?

hejzan
2007-08-01, 22:15
Grässvålen binder den underliggande sanden + ger bra svikt på underlaget! (vi fick ta bort grässvålen på ngt ställe där det var för ojämnt).
Vi har nog ung. 50-50. Vi ångrar faktiskt att vi inte tog enbart stenmjöl - då hade den blivit helt perfekt (nu måste man sladda då och då för att den inte ska bli för mjuk). Tydligen är det skillnad på stenmjöl från olka grusgropar - en del blir som cement och en del är som fastare grus (som vårt). Jag vet inte vilken grusstorlek vi har faktiskt, men kan ta reda på det!

FlipTheFrog
2007-08-09, 18:34
Nu börjar det dra ihop sig, grävaren kommer nog redan nästa vecka.. och vi vet fortfarande inte riktigt hur vi ska ha det!

Fler idéer välkomnas varmt :bump:

Berätta hur ni har gjort era banor (vilka olika grussorter, lagerordning, lager djup) - vad som blivit bra och vad ni eventuellt ångrar!

chrysler
2007-08-10, 16:03
Grässvålen binder den underliggande sanden + ger bra svikt på underlaget! (vi fick ta bort grässvålen på ngt ställe där det var för ojämnt).
Vi har nog ung. 50-50. Vi ångrar faktiskt att vi inte tog enbart stenmjöl - då hade den blivit helt perfekt (nu måste man sladda då och då för att den inte ska bli för mjuk). Tydligen är det skillnad på stenmjöl från olka grusgropar - en del blir som cement och en del är som fastare grus (som vårt). Jag vet inte vilken grusstorlek vi har faktiskt, men kan ta reda på det!

Kommer med en fråga oxå,,om man inte vill ha grässvålen kvar då det ju kan växa ogräs ibland men ändå inte har så himla bra matjord under utan lite mer blött eller löst, funkar det att sätta stenmjöl på det?För det blir väl ganska kompakt & sammanhållande har jag fått för mej?
(det är inte så att det är löst jämt bara när det regnoväder några dagar som med många andra marker)

Lovisaleonora_
2007-08-10, 16:07
Varför inte börja med att skala av grässvål och matjord för att sedan prova vad som händer med bara den underliggande sanden?

hejzan
2007-08-11, 22:53
Men om man saltar ridbanan varje sommar så växer det inte upp ogräs! I alla fall inte hos oss :) Grässvålen gör att det blir bra svikt i banan.
Jag har inte sandjord hemma, men ska ändå prova att anlägga en likadan ridbana, så jag får väl återkomma när den är klar (om ngt år eller två...)

chrysler
2007-08-12, 00:31
Men om man saltar ridbanan varje sommar så växer det inte upp ogräs! I alla fall inte hos oss :) Grässvålen gör att det blir bra svikt i banan.
Jag har inte sandjord hemma, men ska ändå prova att anlägga en likadan ridbana, så jag får väl återkomma när den är klar (om ngt år eller två...)

Vilka mängder salt är det frågan om då?hur mkt skulle man få lägga ut/år i saltning menar jag?-

hejzan
2007-08-12, 11:35
Ingen aning om kostnad (det är inte jag som betalar...), men vi saltar bara en gång per år i början av sommaren för att det inte ska damma så (vanligt vägsalt/saltlösning som sprids på grusvägar). Sedan håller sig ridbanan hela sommaren (men vi är ju inte så många som rider på den).

Ponnymorsan
2007-08-12, 11:51
Det kan bli problem med det underliggande sandlagret om man bara skalar av matjorden. Tänk om det är flera meter sand som ligger där? Hur blir det att pulsa runt i detta?
Ponnymorsan

Ponnymorsan
2007-08-12, 11:59
Har precis likadant. Sandjord i ett par dm och sedan sand. Min ridbana fungerar alldeles utmärkt, även om det är många som rider där. Vi har haft ridlekis på den.
Vi hägnade in och lät hästarna beta ner den totalt. Det fanns nästan inte ett ogräs kvar = stampat jordgolv. Sedan köpte vi och lade på "0-8" sand i 10 cm. En gång på 5 år har vi fyllt på lite sand, på volterna och i hörnen där det tycks försvinna ner i marken. Annars är det ett alldeles utmärkt underlag att rida på. När grannarnas (svindyra) ridbanor står under vatten så är våran på sin höjd lite blöt vid ingången. Det totala priset är ungefär 5000:- Då har jag inte räknat allt jobb med att ta bort ogräset som ändå växer där varje år :banana:
En bekant gjorde som någon föréslog här tidigare, tog bort matjorden och red i sanden under. Deras hästar började efter någon tid att få kotledsinflammationer och ryggproblem. Inte konstigt då det var ett par tre meter ren sand under som de pulsade runt i så gott som dagligen. Jag skulle inte ta bort matjorden.
Ponnymorsan

Lovisaleonora_
2007-08-12, 12:01
De erfaranheter vi gemensamt har (maken har jobbat med att anlägga ridbanor och bygga ridhus) så är sandlagret sällan så djupt och löst att det blir ett problem.

Och eftersom ekonomin spelar in i det här fallet (och i de flesta fall) är ju det billigaste att prova om det håller att bara skala av.

sassiball
2007-08-12, 20:19
Varför inte börja med att skala av grässvål och matjord för att sedan prova vad som händer med bara den underliggande sanden?

Precis så är min billiga ridbana tillverkad. Funkar kanon att rida på. Om den är på väg att kännas lite djup så kör jag bara några varv med min hemmagjorda släpa och plattar / jämnar till ytan , sen är den jättebra att rida på igen!

Jag har lite, lite matjord kvar på ytan som har blandats med sanden och det materialet blir jättebra , speciellt när man kört lite med släpan. Nu var det nog 6 veckor sedan sist jag körde med släpan och ytan är bra fortfarande. Billigare kan man nog inte göra en ridbana, och dessutom fungerar den bra till både hopp och dressyr.

Gwildr
2007-08-25, 18:19
Hur har det gått?

Jag har ju också en fånghäst och är intresserad av olika sett att skapa gräsfria hagar på!