Visa fullständig version : Gravid - 1 år: Viktminsknings/peppningstråd
bananabambi 2007-08-20, 09:14 för oss som har lite eftergraviditetskilon att jobba bort :idea:
Någon som är intresserad av att tillsammans med mig skriva ner lite med jämna mellanrum, typ viktnedgång och hur mycket ni motionerar? Så kanske vi kan tipsa och peppa varandra att komma i form.
Jag vet ju att det är många här som fått barn, och många ska ha.
Någon intresserad?
När jag har fått så är jag hemskt gärna med, men det kanske är för långt dit? :)
nordsvensken 2007-08-20, 09:44 Jag är gärna med! Det är ju länge sedan jag fått barn, Alma är 16mån :o men jag behöver ner mer...
Har gått ner 17kg senaste året, men då min reumatism förvärrats kraftigt efter graviditet, förlossning om 13 månaders amning vore det bra att bli ännu lite lättare för att avlasta lederna, samt att jag måste lägga om kosten radikalt. Känns tufft... :crazy: Så lite pepping och stöd vore fint! :D
CosmicQueen 2007-08-20, 14:23 När jag fått barn om ca 2 månader så vill jag GÄRNA vara med, ni får se till att hålla denna tråd i liv tills dess. ;)
Året innan jag blev gravid gick jag ner 40 kg, vägde då 88 kg, hade tänkt ner till 70 kg ungefär, men hann inte innan jag blev gravid. :D
Har bara gått upp 5.5 kg ännu & har 2 månader kvar som sagt innan beräknad förlossning.
Men kommer ju ändå att ha endel & göra mig av med om jag ska ner till 70 kg. ;)
Excalibur 2007-08-20, 15:35 Jag är gärna med!!
Gick upp 30 kg under min grav.. :o
Har gått ner dom alla men är på väg upp igen!!!!
Hade velat bli av med min nya trivselkilon!
Sen jag sålde hästen så får man ju nu genast planera sin motion... Är lite lätt bekväm av mig måste jag erkänna :angel:
Fnyfniken 2007-08-20, 18:29 Gick upp 30 kg under min grav.. :o
Har gått ner dom alla men är på väg upp igen!!!!
Aha! Samma sak har hänt mig, men jag trodde att jag blivit sjuk på något sätt. men det kanske är vanligt?
Jag hänger på. Hur göra? Berätta hur många kilo kvar till målvikt och hur komma dit?
Pepp till Nordsvensken! jag har också reumatism, men klarade mig bra i ungefär ett år efter sonens födelse. Nu är det dock jobbigt. Jag skulle verkligen behöva gå ner rejält! Jag hade övervikt redan innan graviditet, men man kanske ska sätta ett vettigt mål?
Har någon sett en vettig sån där kurva över längd/vikt och BMI på webben?
Fny
*kl*
jag skulle gärna vilja vara med..
Fick barn för 3 månader sedan, och hann inte gå ner alla extra kilon innan jag slutade amma, så då tillkom ju några också.
Tyvärr har jag ju ingen våg hemma då jag inte skulle må bra av det, så jag kan inte delta. Men tänkte att ni kanske ville ta och dela med er av "smala" recept på mat också som man kan laga? Kan ju vara ett bra pepp att börja äta lite lite bättre samtidigt som man börjar motionera, eller?
Hoppas det går bra för er alla!
Lycka till.
Jag är defintivt på! Jag behöver peppning när det gäller maten framförallt. Jag har kommit så långt nu så att jag minskat ner colan till nästan ingenting i veckorna, men normalt på helgerna. Jag har ett grymt beroende där, och mår väldigt dåligt psykiskt när jag ska bryta dom så helt orkar jag inte sluta. Har tillräckligt mycket att kämpa med psykiskt för tillfället ändå.
Angående maten så har jag väldigt svårt för att komma på något att laga, så det blir typ husmanskost och vanlig mat. Vi käkar ute någon gång ibland, då ingen orkar laga mat, men det händer inte så jätteofta.
Jag har börjat försöka att ta lite mindre portioner nu, och mindre sås/annat fett och det går framåt. Men jag tar det långsamt, för varje gång jag abrupt slutat så faller jag bara tillbaka igen..
Gällande träningen så använder jag min Orbitrek varje kväll. Gör 30 min nu, och ökar 2 min per pass. För tillfället är det i vila, för jag har en dunderförkylning :crazy: Försöker att få det gjort minst 5 dagar i veckan, och gärna 6. Har en vilodag alltså.
Hur ska vi göra detta?
Skriva vikt, målvikt, hur man går tillväga osv?
bananabambi 2007-08-21, 00:03 Vad du är duktig! Jag har inte börjat träna något speciellt, mer än att jag går långa snabba promenader. Och det ger resultat i alla fall viktmässigt.
Vad har ni alla för förslag på hur vi ska göra? Jag har inte tänkt så mycket, mer än att jag gärna skriver in min veckovikt på t.ex. måndagar, och sedan får och ger lite "pepptalk" under veckan.
Kan lägga in sin "viktstory" lite kortfattat också :idea:
Jag tycker det låter bra som du Bebben skrev, med startvikt, målvikt, ens metoder, och sedan kanske en veckovägning och total viktnedgång. Det sistnämnda sporrar mig massor, eftersom jag då inte kan fuska. Men sedan behöver man ju inte fokusera så på vikten, även om jag gör det :o Någon här kunde ju inte väga sig, men man kan ju mäta sig istället, om man nu vill "se" resultat.
bananabambi 2007-08-21, 00:04 Jag kan börja (fast jag börjar några veckor bakåt i tiden då jag redan gjort några veckovägningar hemma):
(Vägde på förlossningen den 16/7 105.5 kg)
Startvikt: 95.5 kg.
Målvikt: ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
Total viktnedgång hittills: 5 kg.
Min "story": Jag har de senaste sex åren varit överviktig, som mest vägde jag runt 100 kilo. Sedan hade jag svårt att bli gravid och gick ner till runt 83 kilo, blev då gravid och gick upp ganska mycket, tror jag slutade på 115 innan sonen kom. Hann inte riktigt gå ner allt innan jag på nytt blev gravid. Nu vill jag bli av med de extra kilona och komma igång med min löpning igen, som jag älskar. Har gjort en Tjejklassiker (Tjejvasan, Tjejsimmet, Tjejvättern och Lidingö Tjejlopp) och mitt nuvarande mål är att förbättra de resultaten.
Min metod: Långa promenader, och förhoppningsvis lite simning. Ska nästa vecka börja så smått med att jogga.
Hoppas fler vill delta och att vi kan hålla både tråden och oss själva aktiv(a)! :banana:
Fnyfniken 2007-08-21, 13:35 Jag har hållit på sen tråden startade, men rasat otroligt, pga en oförutsedd magsjuka. Tyvärr är det väl mest vätskebrist :D
(Vägde på förlossningen den 9/8 2006 99 kg)
Startvikt: 88.5 kg. BMI 32
Målvikt: c:a 75 kg. BMI 28
Midjemått: c:a 94 cm.
Veckovägningar:
18/8 88.5
21/8 87,5
Sammanlagd viktminskning 1 kg (vatten?)
Min "story": Jag har varit överviktig sen jag var ungefär 10 år och som mest har jag vägt som nu, förutom innan förlossningen.
Jag har aldrig varit en sportig typ och rör mig ganska långsamt. Kan dock promenera i timtal i rätt skor, och om inte sambon "drar" en halvmeter framför så att jag måste gå för fort.
Jag har en reumatisk sjukdom som gör att jag får ont av att röra mig för lite och av att röra mig för mycket. Dessutom är jag ofta dödstrött och vill inte motionera.
Min metod: Långa promenader med stegräknare för att få upp motivationen. Ev styrketräning men då måste jag få bukt med värken i händerna först. Dra ner på matintaget och i synnerhet mjölmat, socker och andra tomma kolhydrater. Hålla omsättningen uppe med fruktmellanmål och äta mycket protein.
Använder denna sida för BMI-mätning: http://www.nhlbisupport.com/bmi/bmi-m.htm
Fny
nordsvensken 2007-08-21, 16:55 Jaghar "hållit på" 1 år, och tar med det från början. :D
Jag är 183cm lång...
(Vägde på förlossningen den 13/4 2007 99 kg)
Startvikt: 92 kg. BMI 27,4 (september 06)
Nuvarande vikt: 75 kg BMI 22,4
Målvikt: c:a 68-70 kg. BMI 20-21
Min "story": Var överviktig som barn och har alltid varit "lättfödd":angel:. Fick i tidiga tonåren anorexia som efter sjukhusvård övergick till bulimi :crazy: Efter det följde en period av kombinerad ortorexi-bulimi (totalt 8 år av mitt liv...) Sedan mådde jag bättre, träffade min man och ökade ganska mkt i vikt (men var normal enl. BMI, ca 80kg), blev gravid... Var sjuk under graviditeten och låg mest i sängen=gick upp till 99kg. Vägde efter förlossningen ca 92kg vilket jag höll mig på i 5 månader innan jag började försöka gå ner i vikt.
Jag har reumatism som blivit mkt svårare efter graviditeten och jag kan inte träna i princip alls. Det blir ngn promenad och cykeltur, samt att jag tömkör hästen lite och rider emellanåt.
Får hela tiden kämpa för att inte falla tillbaka i gamla ätmönster där jag antingen inte äter alls eller hetsäter-kompenserar :crazy: samtidigt som det vore bra för mig att ha en så lätt kropp som möjligt att "släpa på".
Min metod: Har lagt om kosten för att se om reumatismen blir bättre. Inget kött, inälvsmat, socker, koffein, alkohol, mjölprodukter... Undviker även vegatabiliska oljor förutom olivolja. Begränsar proteinintaget till max 10 eneriprocent. Denna kosten sänker ju både eneriintaget och skall vara bra mot inflammationer, så vi får väl se...
nordsvensken 2007-08-22, 09:14 Jag skall lägga till att midjemåttet i september 06 var 93cm. För en månad sedan var det 80cm, då vägde jag ngt kg mindre än vad jag gör nu. Idag var midjemåttet 76cm :banana:
Jag vill åxå va me=)
(Vägde på förlossningen den 9/6 88 kg)
Startvikt: 84 kg.
Målvikt: ca 65 kg.
Veckovägningar:
mitten på juni 80 kg
14/8: 84 kg :o Skyller på att sambon haft semester=) Men fan va besviken man blev när man såg att man gått upp 4 kilo igen=(
Total viktnedgång hittills: hm + 9 kg.:crazy:
Min "story": När jag började äta p-piller för 5,5 år sedan gick jag upp i vikt. innan det var jag ganska smal. Slutade med p-pillrena för lite mer än 1,5 år sedan. blev gravid för snart ett år sen. vägde då 75 kg, gick upp 13 kilo under graviditeten. Tappade 8 kilo på en vecka, gick sen upp 4 kilo...
Min metod: Promenader, Ridning, Ska skaffa nån träningsmaskin att ha hemma, mindre snabbmat och godis...[/QUOTE]
Jag hänger gärna på när min lillkille behagat titta ut! Jag hade några kilo för mycket redan innan jag plussade, och har nu lagt till 11 kg. Jag har gått ner under de senaste veckorna, men det vände nu i veckan, så jag har lagt på mig ett kilo sedan i söndags......... Men de ska bort sen, så, som sagt, jag hänger gärna på!
Mammadutt 2007-08-22, 14:39 *knapplån*
Jag vill va med, fast jag vill inte ner så många kilon.... eller jo kilo fett men upp flera kilo muskler (men det tar ju några år) äsch jag kanske är för färdigbantad för att få vara med?
vikt innan graviditet: 67
vikt på förlossning 1/1 2006: 120kg
nuvarande vikt: 67.1 kg
nuvarande mått: byst 93 cm - midja 81 cm - höfter 94 cm
3 september ska jag till farbror plastikkirurg för första konsultation och förhoppningsvis tidsbokning för operation av mage och byst. Är j-ligt nervös :eek:
Hoppas gå ner till 64 innan operation. Känns rimligt. Är mitt emellan klädstorlekar nu så jag måste antingen gå upp eller ner, jag väljer det senare :angel:
metod: motion (promenader, crosstrainer) + styrke, äter vad jag vill när jag vill (men tänker efter några ggr före så jag inte impulsäter på sug :angel: )
bananabambi 2007-08-22, 22:04 Äsch, du som redan är veteran på det här med viktminskning kan ju tillföra oss andra lite uppmuntrande ord och små glada tillrop när vi har det kämpligt :idea:
En fråga som inte direkt har me tråden att göra, men måste fråga dig om du tycker orbitrek´en är bra?? Har funderat på att köpa en men skulle va kul att höra vad någon tyckte om den först. Funkar den å så? Gav den fort resultat (om den funkar vill säga :D
Ja, jag hakar också på :)
Startvikt 84 kg (6/8 -07)
Målvikt ca 65 kg
Vikt 21/8 - 79,8 kg :bow:
Det går åt rätt håll :)
Min metod är att jag blandar pulverdiet (Modifast, nutrilett) med att äta typ sallader och ta små portioner av "vanlig mat". Sedan promenerar jag med hundarna i rask takt varje kväll ca 45 min.
Imorgon ska jag åka och köpa en crosstrainer efter rek. från bl. a filiduttan :banana: De har sådana på erbjudande hos coop just nu för 1295:-. Verkade väldigt gedigen så en sån får det bli.
Ska även köpa ett multigym hem sen men det får bli ett senare problem.
Den tar som fan :eek: Jag svettas i princip inte för någonting, men efter ca 20 min på den där så RINNER svetten bokstavligen talat över hela kroppen och varenda muskel känns helt utmattad :D Jag har inte hunnit förlora något direkt i vikt än, för jag hann bara träna ordentligt i ca 1½ vecka innan min dunderförkylning slog till. Den börjar klinga av nu, så jag ska hoppa på det igen någon dag i veckan här.
dorisdoris 2007-08-22, 23:51 Det är ju sjukt ju!
I princip har vi haft samma viktnedgång, det skiljer några hekto på våra vägningar :-)
3 agar innan förlossning vägde jag 106, för 5 veckor sedan vägde jag 94 ca och nuvarande vikt är 89,7. Jag har alltså gått ner nästan 17 kg.
Nuvarande vikt: 89,7
Målvikt ca 70 kg (men nöjd om jag kommer under 75=då passar mina kläder igen...
Vikthistoria: Har "alltid" varit lite smårund (från tonåren och uppåt), men gått ner i perioder (utan att "banta", men dock stenhård träning pga brinnande träningsintresse). 2002 var jag nere i 70 kg..
Metod: Promenader emd hundar och ridning. Bra kost. Inget godis eller glass. Bort med bröd, pasta och juicer.
Tips på jättegod "smalmat":
Olja 1 ugnsfast form.
Ta i önskat antal färdiga laxfiléer.
Krydda (tex färska, frysa örter)
Häv på tex babyspenat, tomater, lök etc efter smak.
Täck formen med folie. In i ugnen på ca 200 grader tills fisken är klar (ca 20 min)
Mums!
(Vägde på förlossningen den 25/9 2006 73 kg)
Startvikt: 71,8 kg.
Målvikt: ca 55 kg.
Veckovägningar:
22/8: 71,8 kg
Total viktnedgång hittills: Ingen.
Min "story": Gick upp 13 kg under graviditeten, och landade då på 73 kg. Gick ner 9 kg på en vecka, och resten under veckan efter det. Höll vikten helt okej tills sonen blev 6 mån, och jag inte alls hade samma tid för att laga ordentlig mat och röra på mig mycket. Gick således upp i princip alla kilo igen under ganska lång tid, han är nu 11 mån gammal.
Min metod: Skära ner på coladrickandet, bara äta chips/annat på helgen, försöka äta lite nyttigare mat såsom mindre sås/mer fullkornsprodukter/mindre portioner/osv, träna på Orbitreken 5-6 dagar i veckan och vanliga hundpromenader.
Jag kommer verkligen att behöva peppning för att börja om igen nu. Är psykiskt sjuk och har för tillfället, åter igen, en ganska jobbig depression att tampas med. Tyvärr varvar jag mellan att inte äta alls och att hetsäta när jag mår dåligt, och jag får sällan ner något som jag inte tycker är riktigt gott :crazy: Motivationen att träna är inte lika hög heller direkt, men det är lättare att tvinga sig till det än att äta ordentligt. Jag har liksom inte ens ork att ta hand om mig själv något sånär, så att laga bra mat och tänka på vad jag stoppar i mig är väldigt svårt just nu. Att laga mat varje dag överhuvudtaget är svårt.
Jag dricker framför allt mycket mer cola när jag är stressad, vilket ju inte är så bra för vikten.
Innan jag fick barn kunde jag utan problem dricka mina 2 liter om dagen utan att gå upp ett gram :mad:
bananabambi 2007-08-23, 08:57 Usch, vad jobbigt du verkar ha det *uppmuntringskram*
Jag har skitsvårt med motivationen just nu, det finns absolut ingen ork till att träna. Och tid, det har jag inte. Jag kan inte gå vagnspromenader med två barn, äldste sonen hinner tröttna på fem minuter. Sambon min är i full färd med att renovera barnens rum, så när yngste sonen väl somnat efter sitt sextimmars skrikmarathon mellan fyra till tio så orkar jag knappt ta mig ur tv:soffan. (Det jag ville komma till är att jag inte hinner träna något på kvällarna då sambon är hemma, men upptagen.)
Vad sjutton ska man göra med all denna trötthet? Jag har uteslutit allt socker så långt jag kan (det enda jag fortfarande använder är honung i mitt te, en eller två gånger om dagen), ersätter det inte med sötningsmedel utan avstår helt. Men finns det någon som vet vad man kan göra mer, för att försöka bli piggare? Kaffe vill jag inte dricka när jag ammar, annars har ju det fungerat innan.
Min räddning är att barnens morfar att sjukskriven, och mer än gärna umgås med sitt barnbarn två timmar mitt på dagen, så jag och min mamma kan ta en långpromenad med yngsta sonen. I princip är det den enda motionen jag får, promenaderna.
bananabambi 2007-08-23, 08:58 Ja, jag ser det, vad fränt :D
Men du väger mindre än mig :) Dock ser jag fram emot mina måndagsvägningar, då jag nu i en månads tid faktiskt gått ner runt ett kilo stadigt i veckan. Det är sköööönt :love:
Fnyfniken 2007-08-23, 11:19 Måste bara säga:
Jag köpte en stegräknare i förrgår och igår, efter en promenad ner på stan och hem igen, samt att jag höll 3 ridlektioner hade jag gått 16158 steg! Snacka om motion!
Nu köpte jag en relativt enkel pedometer, så jag kan inte mata in för att få kaloriförbrukning. Finns det någonstans man kan räkna ut det på webben?
Fny
bananabambi 2007-08-24, 10:23 Det enda stället jag vet att man kan räkna ut sådant är aftonbladets viktklubb, men då måste man ha själva tiden man utför motionen.
Det låter som att det kan tänkas bli ett litet orbitrek inköp :D
bananabambi 2007-08-27, 08:52 God morgon alla viktminskande bukefalister!
Igår var det Tjejmilen, någon mer som sprang? Själv sprang jag inte, bara gick. Känner mig för tung i kroppen för att jogga, får benhinneinflammation om jag försöker :crazy: Men det var lika kul att gå!
Jag lämnar min veckovägning här, har gått ner 0.8 kg. sedan förra måndagen, alltid något.
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
Total viktnedgång 6 veckor: 5,8 kg.
BTW, någon här som äger en crosstrainer? Blev himla sugen på att införskaffa en sådan, har använt den på gymmet när jag gick där. Men nu hinner(/orkar :o) jag inte ge mig ut på den typen av fettförbrännande gång/jogging jag förr gjorde på kvällstid, inte med två barn. Det blir mest promenader med dubbelvagnen och hund, och det går inte så fort tyvärr. Dock kan barnens morfar umgås med äldste sonen, och då ger jag mig ut en snabbare promenad med yngste sonen.
nordsvensken 2007-08-27, 09:39 Uppdatering från mig:
Startvikt: 92kg
Målvikt 68-70kg
Förra veckans vikt: 75,0kg
Denna veckans vikt 74,4kg
Denna veckas viktnedgång: 0,6kg :crazy:
Total viktnedgång 51 veckor: 17,6kg
Jag har också avänt crosstrainer mkt på gym och älskat den, men jag har även provat lite olika "hemmavarianter", den från tv-shop, den från jula och en 4ggr så dyr från sportaffären. Jag kan bara säga att jag blivit väldigt besviken! :( De är inte alls samma sak, i lite högre tempo blir de gingliga och obalanserade :mad: Den dyra varianten (ca 7000kr) var betydligt stadigare än de andra, men ändå för ostabil för att jag skulle skaffa mig en... För en "gammal gymräv:D" så räcker de helt enkelt inte till...
Ja vill vara med :banana: men vet inte om jag vågar att väga mig :angel: och sen skriva här alla dessa kilon man väger :o
Lite Fakta: har alltid varit mycket aktiv och hyfsat vältränad. Dock alltid haft en "dålig" relation till mat.
Fick mitt första barn 01 och gick upp massor under graviditeten från 60 till 80 gick sedan bara ner typ 8 kilo innan graviditet nummer två, när min dotter föddes 03 vägde jag 90 kg. Har sedan kämpat med vikten men utan någon speciell framgång gick väl kanske ner till 80-85 innan jag blev gravid igen. I Januari i år föddes min andra dotter. Under denna graviditet hade jag mycket blödningar och var därför sjukskriven med sträng vila redan från vecka 18. Detta var otoligt jobbigt och jag var mycket deppig och lade till med mycket ovaner när det gäller maten.
Nu skulle jag vilja få ordning på vikten men vet inte riktigt hur jag ska få ork att ta tag i problemet. :crazy: men mår i dagsläget ganska dåligt av min övervikt och dåliga kondition :cry:
kan upplysa om att jag följt tråden ett tag men inte vågat att skriva :o Ni är alla väldigt duktiga som kämpar på :banana:
Men vart hittar man styrkan att börja :confused:
gud va du är duktig:bow: För mig har de inte hänt nått än. men jag har inte tagit tag i de riktigt heller. men på torsdag ska jag köpa en orbitrek, då kan man träna lite när man har tid=)
Uh, jag fasar inför vägningen på onsdag (Tror det har gått en vecka sen sist då). Känns mest som om jag har gått upp. Jag lyckas typ aldrig gå ner i vikt när jag inte mår relativt okej.. Inte ens om jag knappt äter alls, det verkar som om allt bara sugs fast då.
Nåväl, vi får väl se helt enkelt.
Idag har jag påbörjat mitt försök att sluta dricka cola helt i veckorna, det känns som en början i alla fall. Visst, äter man ute någon gång så lär jag dricka en cola, men det är lite skillnad mot mina 1½-2 l om dagen ;) På helgerna tänker jag dock fortsätta att äta "vad som helst" ett tag till, jag tappar motivationen under veckorna annars..
Idag kör träningen igång igen, för nu börjar förkylningen släppa rätt så bra. Hoppas på att vara uppe i 40 min/pass om en vecka ungefär.
bananabambi 2007-08-27, 19:37 Förkylningar kan verkligen få en ur form, både fysiskt och psykiskt. Man känner att det inte är någon idé att träna, ja det ska man ju inte heller. Men det blir lätt så att man tycker så synd om sig själv att man äter allt för illa :crazy: I alla fall jag brukar göra så.
Jag dricker aldrig läsk, inte light-produkter heller. Vilket jag är riktigt stolt över, för jag fullkomligt dyrkar coca-cola :love:
För min del är viktminskning och motionering lättast om jag är ganska hård mot mig själv. Annars känns det som om jag "förstör" något, genom att "bryta" det jag håller på med. Jag känner mig själv, och vet att jag inte klarar en godisbit, eller lite läsk en dag. Då känner jag att jag fuskat, och kan efter det dra i mig masor av onyttigheter. Därför är det lättast för mig om jag avstår allt. Det brukar ta en vecka kanske, innan jag "kommer in i det", alltså det nyttiga tänkandet. Som att inte köpa något godis alls, eller inte äta onyttigt. Men när jag väl börjat så går det per automatik så länge jag inte bryter det.
Idag lyckades jag ge mig ut och gå i en timme, med både dubbelvagn och hund som sällskap. Dessutom joggade jag i kanske sammanlagt fem minuter, utan att få ont någonstans. :banana:
bananabambi 2007-08-27, 19:37 Vad är en orbitrek för något? :o
bananabambi 2007-08-27, 19:39 Jag testade en crosstrainer på Tjejmilen igår. Den verkade faktiskt riktigt stadig. 4999:- kostar den, vet inte om det är hutlöst dyrt eller om det är det priset man får räkna med?
Modellen innan den hade fått någotn riktigt bra utmärkelse, så jag antar att det är ett bra märke. Denna var en vidareutveckling av det första.
bananabambi 2007-08-27, 19:40 Jag tycker det är skitpinsamt att tala om att jag väger så mycket. Men dey sporrar mig att gå ner mer :)
Sedan har jag en målbild framför mig, där jag faktiskt orkar springa hela Tjejmilen i snoffsiga sportkläder :angel::D
Jag klarar av att vara så hård mot mig själv när jag är lite mer stabil. Men eftersom krånglet med mat/godis/annat alltid uppstår när jag är sämre, så brukar jag kunna stå ut under veckorna eftersom jag vet att jag får den där colan på helgen, eller chipspåsen. Eller vad man nu blev sugen på under veckan som gått..
Mitt mål är förstås att äta mer nyttigt hela tiden, men jag känner mig själv och vet att om jag stressar fram det så orkar jag inte alls istället. Och det är ju bättre att äta nyttigt 5 dagar i veckan än inga alls!
*Försöker vara positiv*
Åh, jag älskar min Orbitrek! Hela kroppen känns som gummi efteråt, svetten rinner och fettet förbränns!
Min bror, träningsfanatiker sen över 10 år tillbaka, tycker också om den till och med. Ja, han säger ju att det självklart finns ännu bättre, men då får man vara beredd att hosta upp minst 7000-8000 kr, och dom pengarna har jag tyvärr inte..
Får väl se om jag vågar att väga mig i morgon då :crazy:
bananabambi 2007-08-28, 08:54 Klart du gör :)
Jag gick upp 15 kg första året efter att Hanna hade blivit född :crazy: (hade nyligen tagit körkort, rör mig i vanliga fall mkt på jobbet men då var jag ju mammaledig. Fikade. Nära till kylen/skafferiet :o osv..).
Började nyligen på VV igen, och har gått ner 3 kg, har väl ca 20 kg kvar att gå ner :cool::crazy:
bananabambi 2007-08-28, 23:58 Jag menade inte att komma och verka viktig, hoppas du inte tog det så. Jag förstår hur jobbigt du har det :)
Idag fick jag ett bakslag då jag testade lite kläder, och kunde inte knäppa ett par brallor av alla de mänger jag har :mad: Usch var HEMSK jag kände mig. Stor och tjock. Sucka.
Har i alla fall joggat fem minuter och promenerat en timme. Samt cyklar i 40 minuter också. Hoppas det ger resultat på vågen nästa vecka också :crazy:
nejnej, det var inte alls så jag menade det! jag mest bara beskrev varför jag inte tog samma väg som du, för jag önskar att jag kunde göra det även denna gång. Det ger ju resultat mycket snabbare!
Precis innan jag blev gravid gick jag ner 10 kg på 2 mån. 2-3 storlekar i jeans (beroende på märket) och 1 storlek i vanliga kläder. Då gick jag 1 mil om dagen i väldigt rask takt, red några gånger i veckan, åt bra mat, drack MAX 1 liter cola i veckan. Tog även några kortare och långsammare promenader också (Hunden behöver ju gå mer än en gång om dagen ;)) så några kilometer till blev det sammanlagt sen.
Det bara rasade av mig i princip, var så underbart. Men då mådde jag mycket bättre, och hade dessutom inget barn = mycket mer tid för motion osv..
Men men, vi får hoppas på att jag når mitt mål ändå nu, även om det tar längre tid :)
Ska väga mig ikväll igen, jag glömde bort att göra det imorse. och nu vill jag inte, för jag har precis ätit :D
Jaha, då är vägningen avklarad då.
Veckovägningar:
29/8: 70,5 kg
Total viktnedgång 1 vecka: 1,3 kg
Och detta till trots att jag ätit en påse chips och en pizza under den här veckan. Inte helt dåligt faktiskt.
Körde en kortare träning idag, men med dubbelt så mycket motstånd. Jisses vilken pärs det var! Hade inte riktigt tid för ett längre pass, så jag tänkte att jag kunde ju testa ett mer intensivt.. Det gör jag nog inte om allt för ofta :angel:
Fast mitt mål är att kunna höja motståndet litegrann i taget, och ändå köra längre pass. Men där är jag inte än på långa vägar känns det som.
bananabambi 2007-08-30, 22:03 Duktig du är!
Jag cyklade 40 minuter, var helt spak i benen efteråt :o
Försökte övertala min runda kompis som har verkliga problem med vikten, hon vill gå ner men är så nedrans slö :crazy: men hon hade så många ursäkter för att inte följa med. Dålig i magen, ingen kondis, etc. Sjutton, hon har ju ingen bättre chans att hänga på än nu, innan har hon alltid skyllt på att jag varit mer tränad än hon, och det blir jag ju snart igen. Suck.
Fnyfniken 2007-08-30, 22:31 Försökte övertala min runda kompis som har verkliga problem med vikten, hon vill gå ner men är så nedrans slö.
Det är nog det som är roten till det onda. Det verkar ofta vara det. Slöheten gör att man sitter stilla, har tråkigt, blir sugen, får blodsockret upp-och-ner, äter för att man är trött, är trött för att man är tung, dålig kondis för att man släpar på för mycket.
Jag har inte vägt mig sen sist, så jag vet inte hur det går för mig. Men igår höll jag 4 ridlektioner, vilket innebär att jag går runt, runt på ridbanan i 3 timmar i sträck. Idag gick jag från vasastan ner till city, östermalm, norrtull och hem igen. Och man blir faktiskt piggare, snarare än tröttare när man går riktigt långt. Ska väga mig imorgon men blir nog besviken. jag hade någon magåkomma förra veckan och gick ner 2 kilo av det. Jag misstänker att jag tagit igen vätskeförlusten nu. Nåväl, jag är i alla fall inte yr och svimfärdig.
Fny
bananabambi 2007-08-30, 22:41 Men jag har heller ingen motivation till att cykla långt eller jogga när arslet dallrar en halvmeter bakom mig heller. Det är ju inte lättare för mig än för någon annan överviktig, det gör mig så ilsk att folk tror att de som rör sig tycker det är så himla kul och lätt. Det är skitjobbigt att cykla den där svängen. Och jag är aldrig så slut som när jag joggat. Då terar jag mig på dom som sitter och gnäller över att de är så tjocka, och sedan orkar dom inte göra något. "Lätt för dig, du som är så hurtig" får jag alltid höra. Men vaddå hurtig? Jag vill få kondition. Styrka. Och gå ner i vikt.
Min vikt pendlar också sådär, man tror att man ska gå ner en viss period när man rört sig mycket, men dågår man inte alls ner speciellt många hekton. Däremot när man tycker att man slarvat, då minskar kilona konstigt nog :eek::smirk:
Fnyfniken 2007-08-30, 23:16 Men jag har heller ingen motivation till att cykla långt eller jogga när arslet dallrar en halvmeter bakom mig heller...
Nej, visst. Det gäller att gilla läget och ta itu med det. Och man kan dra ner sin ranson till nästan noll och ändå inte gå ner i vikt om man bara håller sig tillräckligt stilla. Det enda som hämmar hungern och sätter fart på ämnesomsättningen är att röra på sig.
Jag har iofs en reumatisk sjukdom men jag skulle aldrig palla annars heller om jag inte fick ta det i mitt eget tempo. Jag går hellre 4 timmar än joggar 30 minuter. Enligt en kiropraktor jag känner ska man lyssna på dessa signaler. T ex säger han till mig att inte låta mig dras med i samma promenadtempo som min sambo har, för jag är inte byggd för det. Hellre då långsammare steg och gå längre, och slippa byta ut höfterna när jag är 50.
Min vikt på vågen är inte att lita på. Den har mer att göra med menstruationscykeln än vad jag har ätit senaste veckan. Man måste se det per månad på mig.
Fny
bananabambi 2007-08-31, 06:10 Jag kan inte heller väga mig för ofta, precis som du säger så är det mycket som spelar in, hur mycket vätska man har i kroppen, om man varit på toalettren på länge, vad man ätit innan vägningen, etc.
Varannan vecka funkar bra, men nu väger jag mig en gång i veckan ändå.
Min bror berättade för mig igår, att man har 1000 g av någonting speciellt i kroppen. Gly..nånting.. Ja, han är en såndär träningsexpert och kostfanatiker, så han svänger sig med konstiga ord som jag inte alltid förstår :D
I alla fall. Varje gram av detta gly... kunde samla på sig 4 gram vatten, och därför sade han att man absolut inte ska känna sig nere om vågen visar att man helt plötsligt väger 2 kg mer, för det är helt omöjligt i princip att gå upp 2 kg fett på en vecka.
Bästa tillfället att väga sig är på morgonen, efter man kissat och så ska man vara helt naken förstås. Då fick man fram den mest tillförlitliga vikten under en längre period..
Hmm, ja, här fick ni lite intresseklubben antecknar-info :p
Jag hade träningsfri dag igår, för jag tränar ju alltid på kvällarna när sonen sover, och igår kväll var vi på kräftskiva.
Supergott med räckmackor, kräftor, sallad och bröd med massa olika ostar! Sånt man behöver ibland ;)
Ikväll är det träning igen som gäller, får se hur långt pass jag orkar med idag. Min kondis blev klart försämrad under förkylningen, så nu får jag kämpa för att förlänga passen bara någon minut igen. Men det kommer säkert tillbaka!
Jag brukar förresten känna det som om jag svävar när jag kliver av maskinen och ska gå och dricka :D Jag liksom böjer benen likadant som under träningen, så man svajar och gungar fram. Ser säkert jätteskoj ut!
bananabambi 2007-09-01, 18:35 Jag har börjat känna av en neslig förkylning, har så ont i halsen :cry: Jag som precis kommit igång ordentligt. Det är ju typiskt. Så jag har haft vilodag från träning igår och idag, men i morgon ska jag till Nautilus. För första gången på tio månader :crazy:
Jag går också himla konstigt efter mina cyklingspass, benen liksom svävar utan att jag gör något, haha!
nordsvensken 2007-09-01, 19:58 Min bror berättade för mig igår, att man har 1000 g av någonting speciellt i kroppen. Gly..nånting..
Glykogen heter det, och din bror har alldeles rätt! :D
/Linda- fd träningsfantaiker och kostexpert ;)
Nämen titta, ännu en fanatiker därute ;)
nej, skämt åsido, han är väldigt bra att ha! Har svar på i princip alla mina frågor, och peppar mig litegrann när jag känner att jag inte tränar tillräckligt mycket eller så.. Då kommer han med små kommentarer som "Men det är ju såklart bättre att du tränade hårt i 15 min än ingenting alls den dagen! Du måste inte träna i 45 min för att vara nöjd.." osv.. Dessutom har han svar på allt om vad som är nyttigt eller inte, vilka ingredienser som innehåller bra fett eller dåligt fett, hur mycket man kan äta av vissa saker utan att det blir för mycket etc. Skitbra med en gratis expert liksom ;)
Ja, dom där jävla förkylningarna stör allt. Jag låg med feber i ganska många dagar, så jag fick ont i huvudet bara av att titta på maskinen typ. Det var extremt jobbigt nog att jaga en bebis dagarna i ända...
Var försiktig med gymmet om du blir sjuk nu bara! Det är bättre att hoppa över träningen i 3 dagar, än att bli än mer sjuk av den och sen inte kunna träna alls på 2 veckor..
Själv ska jag börja med (väldigt) raska promenader igen, när Sebastian börjar på dagis. Då blir det bara jag och hundarna, och när dom har kissat klart så hänger dom på i ett bra tempo. Då kommer det att bli träning 2 ggr/dag, vilket borde skynda på saker och ting litegrann!
nordsvensken 2007-09-02, 12:39 Jo, jag är ju min egen expert. Har "läst" halvvägs till PT och varit inne på att bli dietist. Men det är fanken så mkt svårare när det gäller en själv, trots att man mkt väl VET vad som gäller!
Nu har jag ätit min specialkost i 2 veckor och tycker faktiskt att min reumatism är bättre, trots äckligt höstväder :D:banana:. Men det är tufft! Jag drömmer om choklad hela tiden :angel: Inte lätt att hitta på mat som passar hela familjen som inte innehåller kött, mättat fett, billiga vegetabiliska oljor, transfetter, mjölkprodukter, socker eller normalmkt protein. De proteiner som väl äta skall dessutom helst vara vegetabiliska. Särskilt inte när maken inte gillar fisk :crazy: eller bönor. Nåväl, dottern äter allt :) så maken har fått offra sig lite. Det går lite bättre när jag påtalar att om vi haft köttfärs i lasangen så hade den färsen kostat 40kr. Bönorna jag hade i istället kostade 2kr :D
Skall bli intressant att väga mig i morgon, men dessvärre tycker jag det är svårt att få till en kost som ger viktnedgång och som är proteinfattig. :crazy: Mkt protein i kosten är ju enl mig ett av de bästa varianterna för såväl viktnedgång som muskeluppbygnad.
Är det pga reumatismen som du vill ha så lite protein som möjligt eller?
För precis som du säger så har jag också fått lära mig att mycket protein är bra, framför allt om man tränar. Fett försvinner och muskler byggs lättare.
Min bror brukade deffa på tonfisk och keso förut ;) Jävlar i hoppet vad muskler kom fram, och som han byggde mer dessutom..
bananabambi 2007-09-02, 20:15 I morse kändes halsen ganska bra, så jag cyklade till gymmet ändå. Sist jag tränade var den 28:e oktober, känns ju inte alls länge sedan, men det är ju sjutton nästan ett år sedan :eek: Jag sänkte motståndet i alla maskiner, och ska nog vänta ett par gånger tills jag höjer.
Jag har svårt att be om hjälp med barnpassning, jag får dåligt samvete av att be om hjälp, barnen är mitt ansvar och träning en lyx som jag får unna mig när möjlighet finns. Men en gång per helg ska jag till gymmet i alla fall. Dessutom har barnens morfar lovat att promenera med killarna en förmiddag i veckan, då han vill gå ner i vikt. Då hinner jag också till gymmet. Och min 45-minuterscykling hinner jag med när barnen lagt sig. Sedan vill barnens mormor gå mycket, så jag och minstingen hinner med ganska många två-timmarspromenader per vecka, när morfar umgås med äldste sonen.
Jag är himla dålig på vilka fetter och inte man ska äta, att läsa på innehållsförteckningar hjälper mig inte då jag ändå inte vet vad jag ska undvika.
Är nyfiken inför morgondagens vägning, har tränat massa kondition denna vecka, borde väl synas på vågen. Är dessutom stolt över att jag lyckas hålla min totala avhållsamhet från onyttigheter. Sist jag åt godis var på BB, för sju veckor sedan. Har heller inte druckit läsk eller ätit något skräp alls sedan dess. Äter lite nötter och torkad frukt när jag är sugen och hungrig, typ när jag lagar mat. Är faktiskt stolt över det :o:D
Jösses, jag hade varit stolt som en.. Ja, tupp? :D
Jag äter gott på helgerna, och försöker stenhårt att hålla mig ifrån det under veckorna men ibland slinker något ner. Dock har jag bytt ut typ chips och liknande mot solrosfrön, sådana med skal på. Blir mycket jobb för lite gott, och dessutom är det nyttiga fetter också. Tyvärr äter jag inte nötter och allt annat som finns som naturgodis, så jag knaprar mina solrosfrön varje kväll här i soffan :D
Det där med parnpassning är svårt. Jag har inga problem att lämna bort Sebastian egentligen, men härnere i Skåne har jag bara hans farmor att fråga. Och dom håller på att lära känna varandra nu på riktigt (Familjetrassel, därför har det inte blivit av innan..) så imorgon är faktiskt första gången han ska vara själv med henne en stund. Har provat i ca 30 min förra veckan, och det gick jättebra, så imorgon ska han vara där i typ 2 timmar så att jag kan åka och prova ut en ny BH. Det är ju hopplöst att försöka handla och prova kläder med en bebis med sig i vagn.. Lite nervöst för min del faktiskt, men det är bra träning för honom inför dagisstarten som är i november..
Så jag har i princip alltid honom själv, vilket ger lite tid för motion. Men, som sagt, det blir mer tid nu i vinter när han går på dagis! Ska bli skönt att kunna gå snabba promenader med hundarna igen.
Själv är jag lite nervös inför veckans vägning. Har blivit mer cola än beräknat denna helg, och idag kom sambon hem med mer, eftersom vi hade gäster idag. Och jag vet med mig att jag inte kan hålla fingrarna borta från cola om vi har det hemma :crazy:
Jag är också usel på det här med innehållsförteckningar och bra mat, så jag ringer alltid min support och frågar om jag undrar något. Men jag är inte särskilt fanatisk med maten, utan kör på helt normal mat. Det hjälper bra nog att ta bort godis/chips/läsk och att sluta äta ute ofta, och så motion på det.
bananabambi 2007-09-03, 06:29 Jag blir så sugen när jag lagar mat, så rostade solrosfrön med eller utan salt slinker ner då :o Eller som sagt, nötter och torkad frukt. Har en skål står i skafferiet, och är faktiskt duktig på att bara ta lite grann.
Min son trivs hos andra, så han är väldigt lätt att lämna bort. Har både hans morfar som är sjukskriven, och farfar som är pensionär. Både vill ha honom, och de är ju hemma nästan jämt. Men jag lämnar inte så gärna båda barnen samtidigt, eftersom farfar/morfar är lite äldre och jag själv stundtals faktiskt tycker det är jobbigt att ha båda. Jag vill inte utnyttja dom som gratis barnomsorg, å andra sidan säger de att de vill umgås med sonen, jag vill bara inte utnyttja dom.
Just nu är jag väl i det nämaste fanatisk :o Men jag vet ju att det ger så himla bra resultat för mig. Och att avstå allt "gott" är ingen uppoffring - ännu. Så då kör jag på. Steker inte i fett utan i vatten använder inte sockrade produkter i maten eller annars heller. (fast jag lägger till smör i sonens mat)
Denna vecka har jag vissa dagar motionerat dubbelt, två långpromenader eller en promenad och sedan cykling på kvällen.
bananabambi 2007-09-03, 06:40 Morning morning på er!
Nu lämnar jag min veckovägning, har gått ner 1.6 kilo sedan förra måndagen! All denna träning ger faktiskt resultat! :love:
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
Total viktnedgång 7 veckor: 7.4 kg. :banana:
nordsvensken 2007-09-03, 08:11 Duktigt!!! :)
Min tur...
Startvikt: 92kg
Målvikt 68-70kg
Förra veckans vikt: 74,4kg
Denna veckans vikt 74,0kg
Denna veckas viktnedgång: 0,4kg
Total viktnedgång 52 veckor: 18kg
Det går inte fort förstås.. Men när jag ser hur mkt jag har gått ner det senaste året så känns det rätt bra iaf!
Mammadutt 2007-09-03, 09:11 *knapplån*
heja heja heja :banana: vad duktiga alla är, själv har jag inte gjort många knop senaste 3... öh 4 veckorna... denna dagisförkylning är ju fan omöjlig få bort orkar nästan inte röra mig alls.... jag som hade högsta motstånd å allt på orbitreken nu orkar jag knappt gå förbi den :angel:
Jag ska till Doktor Dyr idag, han som mest troligen ska få ta bort min mage.... shit.... ska fråga honom om jag ska stå still i vikt eller om jag får gå ner några kilon (ju mer jag går ner desto mer hud = desto mer svåropererat kanske?) jag vill nog ner 3 kg hur som haver.... men svårt då man inte kan motionera för dieta är jag så less...
Fnyfniken 2007-09-03, 10:41 (Vägde på förlossningen den 9/8 2006 99 kg)
Startvikt: 88.5 kg. BMI 32
Veckovägningar (eller periodiska vägningar):
18/8 88.5
21/8 87,5
3/9 86,8
Sammanlagd viktminskning 1,7 kg
Pratade med en gammal tjockis till kompis i helgen. Hon GI-ar. 6 kg lättare. Jag tror jag ska hänga på.
Fny
bananabambi 2007-09-03, 21:56 Det behöver ju inte alls vara illa att det går sakta, då tror jag du har större chans att slippa lös hud i alla fall :)
bananabambi 2007-09-03, 22:02 Jag försöker tänka GI när jag äter, även om jag inte följer det slaviskt, och på mig verkar det fungera bra. Fast i det stora hela så äter jag förmodligen för lite om man ser till hur mycket jag tränar.
Idag har jag t.ex. ätit en tallrik gröt med linfrön, mjölk och egenplockade blåbär och hallon. Mellanmål en liten näve nötter och torkade frukter. Lunch var två ägg. Middag fyra pannbiffar och en liten potatis, två tomater och lite saltgurka. Dricker alldeles för lite, kan inte minnas att jag druckit en enda gång idag förutom ett glas lättdryck till middagen.
Har promenerat i rask takt med barnvagn i två timmar vid lunch. Och efter middagen cyklade jag en jobbig tur på 40 minuter.
Jag ska försöka få in lite frukt emellanåt under dagen, samt medvetet dricka mer vatten.
Mammadutt 2007-09-04, 10:25 men människa drick, du MÅSTE dricka det är livsviktigt typ 3 liter om dagen då du rör dig så mkt!!! Ha alltid med dig en sportflaska! Njurarna kan ju kollapsa om du inte dricker!
bananabambi 2007-09-04, 20:12 Kom på mig själv med att ha druckit av törst en enda gång idag, det var några klunkar vatten när jag och mamma var ute och gick. Helt sjukt att jag dricker så lite, nu när jag tänker efter. Inte ens juice till frukosten dricker jag. Lite kaffe två gånger, det är det enda. Och lite vatten till maten bara för att sambon hällde upp, inte för att jag var törstig.
Sedan märker jag det ju eftersom jag aldrig går på toaletten. Jag gick på toa i alla fall tio gånger under en dag, innan jag blev gravid. Under graviditeten gick jag en gång i timmen. Nu har jag varit tre gånger sedan i morse :crazy:
Nä, det får bli min läxa. Att dricka mer :)
Mammadutt 2007-09-04, 20:50 jaaaa prioritera dricka det är så viktigt det hjälper till att bli av med slaggprodukter spec om du "dietar" också.... ha alltid en flaska med dig och ha gärna en tillbringare kylt vatten i kylen.... :P slurp!!! Jag börjar dagen med att dricka ca 1 liter under första vakna timmen.... :)
knapplån.
Nu har jag fått tillbaka hästen från fodervärden och införskaffat mig en orbitrek. så nu borde det gå lite lättare. har ingen våg hemma så jag får skaffa mig en sån åxå=)
Knapplån här med!
Nu har jag "kläckt" och kan vara med i den här tråden med:), fast jag kommer inte vara så jätteaktiv i början nu.
Vikt inför förlossningen: 92,5 kg
Vikt 2 dagar efter: 87,5 kg
Midjemått: 102 cm, plufsmage finns fortfarande kvar:angel:
Viktminskning: 5 kg
Förundrar mig att det inte är mer minuskilo, då Daniel vägde 4,1. Men å andra sidan kom mjölken igång med dunder och brak inatt, det väger väl lite antar jag!
Fnyfniken 2007-09-05, 12:28 Förundrar mig att det inte är mer minuskilo, då Daniel vägde 4,1. Men å andra sidan kom mjölken igång med dunder och brak inatt, det väger väl lite antar jag!
Grattis!!!
Jag kissade ut 5 kg på 3 dagar efter förlossningen. Men mycket av min extravikt var nog just vatten. Man går sen ner en hel del med att mjöljen är så fet.
Fny
Fnyfniken 2007-09-05, 12:36 Jag försöker tänka GI när jag äter, även om jag inte följer det slaviskt...
Jo, jag tänkte det med. Men när jag läser om GI, Atkins och andra liknande förhållningssätt blir jag förvirrad. Paulún menar att man måste äta ganska mycket kolhydrater för att orka tänka och träna. De andra menar att man går ut hårt och äter mindre än 20g kolhydrater om dagen i början. Själv blir jag helt utslagen fastän jag faktiskt äter kolhydrater till varje mål (antagligen insulinokänslig nu i början) och blir törstig, törstig, törstig. (Kanske alla fibrer?) Enligt Paulún måste du äta mer kolhydrater om du rör på dig 2,7 timmar om dagen! Enligt de andra kan du köra hårt. vad vet jag.
Jag har en kompis som GI-ar och tror jag ska försöka hänga på henne. Jag har inte några kul recept och inte heller vet jag om jag får i mig tillräckligt protein, och kolhydrater. Fettet är nog inget problem att få i sig :crazy:
Har någon här bra recept på bön-sallader, böngrytor, jag har ett ton röda linser. Vet någon ett gott recept på rödlinssoppa? Jag har hört att det är gott.
Jag äter inte mjölkprodukter. Vad kan man då äta till frukost? Pumpernikel? I morse åt jag quinoa och skinka, och det kändes lite konstigt till frukost.
Fny
du kan ju äta nåt med ägg till frukost. Äggröra, omelett, stekt ägg och skinka... ja, välj själv :)
Fnyfniken 2007-09-05, 17:43 Ja, det kanske vore idé att ha kokta ägg i kylen. Min son rejsar direkt när han kommer upp på morgonen, och vill ha sin yoghurt med hallon och så vidare. Det finns inte tid för mig att stå vid spisen, så det får bli förberett att ta fram bara. Men jag gillar kokta ägg med kaviar/majonäs.
Fny
bananabambi 2007-09-05, 20:52 Nej, oj. Så seriöst tänker jag inte, det har jag inte ork med :crazy: Jag avstår ingenting, men jag minskar t.ex. på potatisen när vi äter det, och tar lite extra kött istället. Och mycket grönsaker. Men inte mer än så.
För min del har jag börjat äta nötter och solrosfrön nu, då jag inte använder nästan ett dugg fett i maten jag lagar.
knapplån...
Å bara för att man har världens chans att träna ordentligt så går man å blir sjuk...
Får väl vila ordentligt så jag blir frisk snabbt så jag kommer igång någon gång.
Fnyfniken 2007-09-06, 12:48 Nej, oj. Så seriöst tänker jag inte, det har jag inte ork med :crazy:
Seruöst och seriöst. Funkar det så funkar det. Varför bry sig mer?
Själv går jag inte ner i vikt nu :( . Men jag kanske går ner lite fastän jag får tillbaka min vätskebalans och då verkar det inte som att jag gått ner. Jag får se på sikt.
Jag står i valet och kvalet mellan att äta så mycket kolhydrater som hjärnan faktiskt behöver, eller att köra Atkins-liknande och gå ut hårt. Men jag får en känsla av att det är bättre att lägga om på lång sikt än att bli van vid att äta bara protein och fett. Jag tror jag skulle må lite skumt. :smirk:
Fny
Ytterligare en vecka har gått då. Jag vägde mig igår, men orkade inte alls sitta vid datorn så jag skriver in resultatet idag istället.
Veckovägningar:
29/8: 70,5 kg
5/9: 70,2 kg
Total viktnedgång 2 veckor: 1,6 kg
Denna veckan har varit.. Ja, hemsk rent ut sagt. Jag börjar må ännu sämre psykiskt och är helt slut. Jag orkar inte äta, träna eller göra någonting i princip. Vilket direkt märks på viktnedgången.. Nåja, jag går inte upp i alla fall, och det är åtminstone bra.
Skadad häl har jag också, men jag har ingen aning om vad som hänt med den. Efter en kväll med mycket sittande vid datorn så gjorde det superont när jag reste mig och gick därifrån. Man kan känna en knöl inuti hälen också, det är helskumt och gör ont vid belastning. Så jag trippar runt på tå här hemma just nu :p
Jag hoppas på att det ska vända och bli bättre snart, så att jag kan komma igång ordentligt igen.
Haha, det där med Orbitreken är likadant för mig. Först lyckas jag äntligen komma upp i tid och motstånd, sen blir jag sjuk/deprimerad/inte har tid och sen orkar jag inte ens titta på den efter 2-3 dagar.. Då får jag börja med kort tid och typ halva motståndet, och sen är jag helt DÖD efteråt ändå :crazy:
bananabambi 2007-09-06, 20:52 Om man har en tendens till övervikt så tror jag inte Atkins är så bra, med allt protein och fett som du säger. Men såklart beroende på hur hårt man går ut.
OCh som sagt, man måste ju inte gå ut så hårt, bara man hittar en metod som fungerar så räcker ju det. Om jag förstod dig rätt med "Seruöst och seriöst. Funkar det så funkar det. Varför bry sig mer?"?
Jag tror jag blandar dieter och metoder hel vilt, jag tar liksom det bästa av alla ;)
Fnyfniken 2007-09-06, 21:02 OCh som sagt, man måste ju inte gå ut så hårt, bara man hittar en metod som fungerar så räcker ju det. Om jag förstod dig rätt med "Seruöst och seriöst. Funkar det så funkar det. Varför bry sig mer?"?
Precis så. Om det funkar så är det väl bra?
Jag vet ännu inte om det här funkar på mig. Det känns som att Paulún säger att man måste få i sig visst mycket kolhydrat för att förbränningen ska funka. Enl Atkins verkar mindre vara bättre. jag håller hellre på med GI eftersom det kan man ju hålla livet ut utan brister. Men jag hoppas att det funkar på vikten också annars tappar jag motivationen lite. Blodtryck och allt annat är ju topp.
Fny
bananabambi 2007-09-06, 21:22 Det är inte typ hälsporre du har då? Det får min sambo när han vaggar/går mycket med yngste sonen, eller när äldste sonen sitter på hans axlar. Tror det bara är vila som hjälper. Men det är ju skönt att du inte går upp i alla fall, det är ju huvudsaken som sagt!
bananabambi 2007-09-06, 21:27 Jag tänker kanske mest på äldre överviktiga gubbar, de ska nog inte köra för mycket Atkins om de vill må bra :p.
Dock gillar jag inte dieter och tips som man inte kan hålla livet ut, då innebär det ju att dieten inte är hundraprocentigt bra. Fast i och för sig så kanske det är bättre än hur man lever innan man ens tänkte ordet diet :crazy:
Jag visste inte att kroppen behöver en viss mängd kolhydrater. Har ju tre av Paulúns böcker, kanske borde läsa dom ordentligt :angel:
Just nu vet jag att jag äter för dåligt, men det blir en ond cirkel, när jag tränar blir jag så inne i det att jag inte blir hungrig eller sugen. Har inte ätit godis, läsk eller chips sedan, ja när sonen kom. Den 16:e juli. Åt det inte speciellt ofta förr heller, men nu är det aldrig. Sådant är ju bra att avstå. Däremot börjar jag bli väl nojig över fett, och äter ganska lite mat med tanke på hur jag tränar.
bananabambi 2007-09-06, 21:35 Var på gymmet idag, och gjorde alla maskiner som vanligt. Dessutom testade jag löpbandet, och orkade tio minuter. Senaste gången jag sprang var för tre veckor sedan, och då var de tio metrarna jag joggade hemska. Benen värkte och rumpan och låren bara skumpade efter en halv meter :crazy::o, jag gav upp riktigt snabbt.
Sedan joggade jag i förrgår, i ett par minuter, och fick lite värk i vristerna där jag tydligen är väldigt otränad, men jag slutade då jag var rädd att få ont i benhinnorna, inte för att jag var trött.
Och idag kände jag att både låren och vristerna var med, inget ont någonstans och jag hade lätt kunnat fortsätta mer :love: Men jag la band på mig och klev av bandet efter tio minuter. Nu längtar jag till söndag när jag kan träna igen :D
Fnyfniken 2007-09-07, 12:00 Jag visste inte att kroppen behöver en viss mängd kolhydrater. Har ju tre av Paulúns böcker, kanske borde läsa dom ordentligt :angel:
Han menar att enbart hjärnan använder 100g kolhydrater per dygn. Den är dålig på att använda fett. Kroppen kan omvandla protein/fett till kolhydrater, men är inte bra på det. Så det är tydligen ineffektivt att inte äta kolhydrater alls. Han menar att man blir seg i knoppen.
jag har inte förstått vad som är lagom mängd kolhydrater, fett och protein enligt Paulún, men han menar att man bränner fett lättare om man får en liten del kolhydrater, åtnimstone. Men jag tror egentligen att han är mer inne på spåret att träna så mycket som det går, och då är väl "hålla sig mätt på så lite mat som möjligt" inte direkt problemet.
Sen igår ;) har jag gått ner 1,2 kg. Guuu'va fort jag ska komma ner till min målvikt!! :rofl:
Fny
Mammadutt 2007-09-07, 12:43 *knapplån* jag har nu bara dryga 2 veckor på mig att hålla igång för den 25 september tar kirurgen bort deg-magen på mig, sen är det typ träningsförbud ett bra tag..... shit vad stressad jag känner mig... *mot gymmet* jag som tycker det är så skönt att svettas och få hålla igång, är rädd mina små muskler försvinner sen då jag är konvalecent hehehe....
Fnyfniken 2007-09-09, 11:13 Jag vet inte om det är denna märkliga månatliga fluktuation, men nu har jag tydligen gått ner ännu mer. Jag verkar gå ner åtminstone ett hekto per dag! Utan att liksom banta! Är det möjligt att GI funkar så där bra som de säger? (Det klart, jag har ju lite 'leverage' med ganska mycket övervikt) Jag har nog inte väntat tillräckligt länge förut. Jag kände mig ruskigt märklig i ett antal dagar först. Nu har jag inte mått så bra generellt, så det kanske bidrar, men jag har kännt ett enormt energiunderskott någon timme efter jag har ätit, och har drömt om toast med smör. Antagligen någon slags cold-turkey (ursäkta mat-skämtet) men nu har det gått över.
Det lustiga är att jag fortfarande äter lika god mat, om inte godare, eftersom jag ser till att smaksätta allt med alla dessa ingredienser som sänker gi. Men det är lite halv-meckigt då man nästan aldrig kan äta ute. Allt är ju fanken bröd, eller en massa couscous, eller sticky rice, eller något annat med GI upp genom taket. Jag har alltid med mandlar och loppfrön. Mandlarna tar jag om jag behöver lite snack och inte hinner hem. Loppfröna tar jag om jag ändå måste äta något med relativt snabba kolhydrater ute. Då tar jag mindre portion + loppfrön, och man håller sig mätt ganska länge.
Kör någon annan här GI? Vill någon dela med sig av recept? Jag har ett bra här till att börja med, som gör att hel kokt dinkel smakar lite godare, eller quinoa, osv. Ett bra smaksättningskit för att göra kolhydrater långsammare och smaka bättre.
1 msk olivolja
2 msk vitvinsvinäger/citron
1 msk ajvar
1/2 tsk saltfri buljong i burk fr Herbamare eller liknande
en nypa alger (Ao Nori)
1 msk fisksås
1/2 hackad liten rödlök
Detta rör jag ihop så att allt löser sig och blandar ner i 2-3 portioner kokt dinkel, kokt quinoa, pasta, eller dylikt. Jättegott!
Fny
bananabambi 2007-09-09, 21:11 Idag var jag på gymmet igen, hann under mina tre barnfria timmar med:
15 min cykling
10 min crosstrainer
10 min snabb gång
11 min jogging
10 min simning
Dessutom alla träningsmaskiner :bow:
Ska bli intressant med morgondagens vägning :)
nordsvensken 2007-09-10, 08:10 humpf!
Jag har gått upp 0,8kg den här veckan! :mad:
Har visserligen inte anstängt mig så mkt med maten, men rört på mig och inte ätit ngt onyttigt heller...
bananabambi 2007-09-10, 09:05 *delvis knapplån*
Hehe, då törs jag inte tala om hur det gått för mig? :angel:
Ner otroliga 1.8 kg sedan förra veckan :eek:
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
Total viktnedgång 8 veckor: 9.2 kg. :banana:[/QUOTE]
Har ju lagt om kosten totalt sedan sonen föddes; äter aldrig godis, dricker aldrig läsk, aldrig fikabröd och äter absolut inte chips eller ostbågar som jag älskar :love::cry: Mat som ska stekas steker jag i vatten. Äter väldigt mycket grönsaker, både kokta och färska.
Äter tre gånger om dagen, min dag idag kommer t.ex. se ut såhär:
Frukost: Havregrynsgröt med linfrön och standardmjölk. 1 glas juice.
Mellanmål: Frukt.
Lunch: Grov smörgås med avocado och en burk makrill.
Mellanmål: Nötter och russin.
Middag: Köttfärsgratäng med aubergine och potatis.
Kvällsfika: Te och frukt.
Alla dagar går i samma stil, även om själva maten varieras så är principen densamma.
Jag fungerar bäst om jag är totalt återhållsam, och inte äter något onyttigt. Jag klarar inte av att äta lite godis en dag, eller en näve chips. Då avstår jag hellre helt och hållet.
Ni som undrar över min son, nej, han äter inte min fettsnåla mat. Som ikväll när jag gör kötttfärsgratängen får han lite extra smör på sin portion när jag lagt upp den. Han dricker lite fetare mjölk också.
Lightprodukter köper jag ytterst sällan, det enda jag vet att jag har fettsnålt i är osten som är 17%. Annars är det "vanliga" produkter hemma, och jag äter hellre lite av de sakerna som ofta har mer smak, än mycket av det smaklösa lightvarianterna.
Sedan tränar jag ganska mycket också, när jag ökar på träningen längre fram måste jag öka på maten också. Men än så länge är det mest kondition och fettförbränning jag tränar, i viktminskningssyfte.
Min träningsvecka som var såg ut såhär:
Måndag: promenad 2 timmar med barnvagn.
Tisdag: promenad 1 timme med barnvagn. Jogging 10 minuter.
Onsdag: Cykling 50 minuter.
Torsdag: Gymmet. Plus jogging 10 minuter, crosstrainer tio minuter och cykling tio minuter.
Fredag: Vila
Lördag: Vila
Söndag: Gymmet. Plus snabb promenad tio minuter, jogging 11 minuter, crosstrainer tio minuter, cykling tio minuter och simning 10 minuter.
:banana:
Fnyfniken 2007-09-10, 11:16 ...Mat som ska stekas steker jag i vatten...
Måste bara hänga på här.
Jag vet inte vad det är som händer i min kropp. Kanske mycket vätskeförlust (hur mycket kan man förlora innan man svimmar?) men igår åt jag (hrhmmm...) 400g skalade räkor, 2 ägg, samt en generös skopa helfet majonäs, och jag försökte hålla igen på toasten så det blev 2,5 skivor, samt citron. Dessutom ganska salt, detta, samt att vi åt vis c:a 22.00. Tänkte att nu kommer jag inte att ha gått ner till imorgon i alla fall, men se. Vågen visade 5 hg ner imorse. Hur går det till?
Går det vidare såhär så blir jag mycket förvånad, samt mycket smal rätt fort. Jag har gjort en graf över potentiell viktnergång och tänkt att ett hekto om dagen är en glädjekalkyl, men jag drar ett sånt streck och jämför. Jag är långt neranför det strecket nu.
Jag är i och för sig väldigt stressad just nu och mår inte bra, men det känns nästan som att matomläggningen hjälper lite då inte humöret går upp och ner med blodsockret. Och jag äter relativt mycket (se räkorna ovan) så det bör vara OK. Men jag kanske har höjd ämnesomsättning? Fast jag känner mig mest långsam/slö snarare än speedad. Dock är det glädjande att dieten funkar utan problem. En mindre sak att tänka på.
Fny
Fnyfniken 2007-09-10, 11:29 Ny sammanställning:
Startvikt: 88,5 kg. BMI 32
18/8 88,5
21/8 87,5
3/9 86,8
10/9 85,2
Sammanlagd viktminskning 3,3 kg på knappt 3 veckor.
Fny
Mammadutt 2007-09-10, 11:45 du drar ner på kolhydraterna? då kanske du går på ketosförbränning då kan man tappa många kilon i veckan.....
Fnyfniken 2007-09-10, 12:29 du drar ner på kolhydraterna? då kanske du går på ketosförbränning då kan man tappa många kilon i veckan.....
Tja, jag vet inte vad jag går på :angel:
Jag har dragit ner på kolhydraterna till ungeför hälften av vad jag annars skulle äta. Jag äter protein/fett istället. Dessutom använder jag mig bara av riktigt långsamma kolhydrater (förutom toasten igår :crazy:) samt att jag använder sura tillsater till det, loppfrön, alltid äter protein och fett till kolhydraterna.
Jag fryser inte mer än vanligt, utan är snarare varmare. Det som verkar mest funkis är dock att jag inte blir snacks-sugen som förr. Jag har aldrig varit någon socker-råtta. Däremot alltid gillat bröd, pasta, chips, kex, etc. Men det är tydligen lika "beroendeframkallande".
Jag såg ett program på tv om det där med ketos och Atkins, där de jämförde folk på lågkalorikost och på atkins, och de kunde i labbet inte hitta bevis för ketos-förbärnning. Vad de däremot fann var att Atkinsarna fick i sig mindre energi pga att protein och fett är mättande. Själv skulle jag vilja omformulera det antagandet till att de kanske inte åkte blodsockerbergodalbana, och därför åt mindre? Jag har inte koll på detta ännu, men det är så det beskrivs i GI-litteratur.
Jag har haft en bok om fetma (har lånat ut den vet ej till vem) och den var intressant på många sätt. Den handlade om vad man vet om aptitreglering rent biokemiskt, om sociala orsaker till fetma, om sociala konsekvenser av fetma, etc. I den stod mycket som man inte kunnat sätta fingret på.
Som exempel, min sambo tycker att "mättnad" är bara hur mycket man har ätit, hur mycket som är i magen. Därav hävdar han att tomatsoppa är stabbigt. Men han är lite udda på just det.
Själv kan jag uppleva att jag kan äta en hel kastrull med spagetti och ändå några timmar senare vara snack-sugen. När vi körde Points kunde jag äta jättesallader så magen stack ut och ända vilja äta något mer.
I boken menade man att mättnad så som min sambo ser det, inte verkar funka. Jag minns själv fiber-tabletter som man skulle ta före maten för att fylla ut magsäcken. De hjälpte inte ett skvatt. Bukfyllnad är inte mättnad, i alla fall inte enbart.
Sen menade boken att om man har vesäntliga fettdepåer på kroppen, har man svårare att få systemet med signalsubstans till hjärnan som talar om att man är mätt. Först tänkte jag "hönan eller ägget" de med såligt signalsystem kanske oftast är feta, men sen visade de att en person som gått ner all övervikt hande bättre signalsystem för mättnad när denne var smal än när denne var fet. Uppenbarligen något i kroppsfettet som strular till det.
Jag kommer inte ihåg vad boken hette, men ur fetmasynpunkt var den otroligt intressant.
Fny
nordsvensken 2007-09-10, 12:49 Grattis till er som lyckats så bra den här veckan!
Jag tycker att det är en svår kombination att göra som jag gör nu: basera kosten på kolhydrater och försöka gå ner i vikt. Viktnedgång blir så mkt enklare om man äter protein och fett, men det gillar inte min RA. :crazy:
Min RA har blivit så extremt mkt bättre av att i princip leva på kolhydrater vilket känns fantastiskt! Jag börjar dock fundera på om jag verkligen behöver gå ner i vikt, eftersom det är en så svår kombination. Jag är ju faktiskt helt normalviktig med ett BMI på drygt 22...
Mammadutt 2007-09-10, 13:00 låter som om du håller på att öka förbränningen, jag blir varm och uppvarvad när jag drar ner på kolhydraterna och bara äter långsamma kolisar förrutom de som finns i frukt och grönt...
nordsvensken: Bmi 22 är ju väldans lågt tycker jag för en vuxen kvinna :) jag har Bmi 23-24 (orka räkna ahahah) och är nöjd ja förrutom magen jag ska op:a bort....
*knappstöld*
Vägde mig idag och hamnade på 84.9 kg, vilket ger en minskning på 2.6 kilo sedan i tisdags förra veckan.
Jag gör inget speciellt mer än att bara promenera väldigt lugnt och amma just nu. Äter som en häst, 2 lagade mål mat om dagen, havregrynsgröt till frukost och en hel hög med mellanmål.
Dricker säkert 2-3 liter vatten om dagen, och kompletterar med äppeljuice och mjölk.
Fnyfniken 2007-09-10, 13:15 Jag börjar dock fundera på om jag verkligen behöver gå ner i vikt, eftersom det är en så svår kombination. Jag är ju faktiskt helt normalviktig med ett BMI på drygt 22...
Nordsvensken, med din bakgrund skulle jag inte gå ner mer i vikt. Fu är ju alldeles normalviktig. Jag skulle kanske styrketräna lite för att känna en kroppslig förbättring, men med RA och ätstörningshistorik skulle jag fokusera på att må så bra som möjligt NU.
Är det specifikt proteiner, eller är det att det är kött. Man kan ju äta Quinoa, soja, sån där svamp-produkt (kommer inte ihåg vad det heter) och hålla GI lite lågt, för att balansera?
Fny
Fnyfniken 2007-09-10, 13:47 låter som om du håller på att öka förbränningen, jag blir varm och uppvarvad när jag drar ner på kolhydraterna och bara äter långsamma kolisar förrutom de som finns i frukt och grönt...
Fast mycket frukt har relativt långsamma kolhydrater. Man tror ju inte att något sött kan ha det, men äpple och päron är jättelångsamma
jag har Bmi 23-24 (orka räkna ahahah) och är nöjd ja förrutom magen jag ska op:a bort....
Du kanske trillar ner ett pinnhål eller två på BMI-stegen när de tar lösskinnet på magen? Tänk på det?
Jag har fantastiskt nog, trots fetma i barndomen, ett antal nedbantningar och uppgångar och en graviditet inte fått någon särskilt påsig mage. Jag är fortfarande fet om magen, men skinnet hänger inte. Det förvånar mig, då jag har gamla "stretch-marks" i huden överallt bara från att ha varit fet. Jag trodde det skulle bli ännu värre. Förutom slappare bröst, bullig mage och ett åderbråck vid bäckenkanten på magen har jag farit relativt väl av graviditeten, rent kosmetiskt. Det verkar vara väldigt olika för olika människor, samt oförutsägbart.
(Skadorna från förlossningen syns nog fortfarande men jag brukar inte bressa för så många så jag bryr mig inte om det.)
Fny
nordsvensken 2007-09-10, 14:24 nordsvensken: Bmi 22 är ju väldans lågt tycker jag för en vuxen kvinna :) jag har Bmi 23-24 (orka räkna ahahah) och är nöjd ja förrutom magen jag ska op:a bort....
Väldans lågt, ja det vette tusan:smirk: men det är väl helt ok och normalt iaf. Jag som dock tidigare haft ett normal-BMI på 19 tycker det är mkt för mig och har svårt att vara nöjd. :crazy:
nordsvensken 2007-09-10, 14:28 Nordsvensken, med din bakgrund skulle jag inte gå ner mer i vikt. Du är ju alldeles normalviktig. Jag skulle kanske styrketräna lite för att känna en kroppslig förbättring, men med RA och ätstörningshistorik skulle jag fokusera på att må så bra som möjligt NU.
Är det specifikt proteiner, eller är det att det är kött. Man kan ju äta Quinoa, soja, sån där svamp-produkt (kommer inte ihåg vad det heter) och hålla GI lite lågt, för att balansera?
Fny
Du har så rätt. Men det är svårt att se det så själv! Just styrketräning är en svår grej för mig för jag tenderar att bli så fanatisk (har ju haft ortorexi också... :crazy:) så jag tror inte jag kan hålla det på en lagom nivå.
Jag mår bättre av vegatariskt över huvudtaget, men om jag dessutom låter det vegetariska proteinet ligga lågt så blir det allra bäst. Jag har bara tagit en dos medecin på 5 dagar nu och det går bra. Visst har jag ont, men inte mer än att det går att leva med liksom :banana:
Jag väljer mina kolhydrater med omsorg, inget vitt här inte, men att få riktigt lågt GI känns väldigt svårt när jag inte kan använda fett eller proteiner som GI-sänkare i måltider.
Fnyfniken 2007-09-10, 14:54 Du har så rätt. Men det är svårt att se det så själv! Just styrketräning är en svår grej för mig för jag tenderar att bli så fanatisk (har ju haft ortorexi också... :crazy:) så jag tror inte jag kan hålla det på en lagom nivå.
Jag mår bättre av vegatariskt över huvudtaget, men om jag dessutom låter det vegetariska proteinet ligga lågt så blir det allra bäst. Jag har bara tagit en dos medecin på 5 dagar nu och det går bra. Visst har jag ont, men inte mer än att det går att leva med liksom :banana:
Jag väljer mina kolhydrater med omsorg, inget vitt här inte, men att få riktigt lågt GI känns väldigt svårt när jag inte kan använda fett eller proteiner som GI-sänkare i måltider.
Promenader och sån är ju relativt styrketränande på en vettig nivå.
Man kan ju sänka GI med hjälp av surt, och loppfrö också. Prova det.
Jo, det är bra att du har självinsikt. jag tror du kanske måste gå ännu längre i självinsikt. T ex att du inte bäst kan bedömma vad som är en bra vikt för dig, eftersom du länge har tampats med riktigt skeva ideal. Du kommer kanske aldrig att komma ifrån det till 100%. Att du mår bättre i RA kanske bara är en psykologisk effekt av att du känner dig som en bättre person om du lyckas väga mindre. Med din längd kan jag inte tänka mig att några kilo kan göra stor skillnad medicinskt.
Rent objektivt, en lättbantning med hälsoförtecken ner till de nedre regionerna av "normalt" låter inte som något en fd bulimiker/ortorexiker bör hålla på med. Nes pa?
Fny
nordsvensken 2007-09-10, 18:56 TACK FNY! :bow:
Jag behövde nog höra det där. Igen. :crazy: Och det är väl inte sista gången heller.
Jag ändrar mitt viktmål. Nu får viktmålet bli att ligga kvar här runt 74-75kg helt enkelt, och inte försöka gå ner mer. Vilket troligen är svårare för mig än det vore att hålla mig till min ursprungliga önskan...
Det är nog min självbild jag behöver ändra och inte kroppen egentligen. Jag tycker ju som sagt att jag är "tjock" trots att allt, vikt, midjemått, är helt normalt, men det vill jag ju inte gärna erkänna.
Fnyfniken 2007-09-10, 21:50 Varsågod :crazy:
jag ver lite rädd att du bara skulle bli arg och komma med en massa motargument. Jag har sett på nära håll vad som händer med en "tillfrisknad" anorektiker som råkade gå ner några kilo av en magsjuka. Helt plötsligt var allt igång igen, nästan värre än någonsin. Jättefarligt.
jag tror att du gör helt rätt i att hålla dig på nuvarande vikt, med tanke på din RA och att kosten funkar på den. Du behöver nog så mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter du bara kan få i dig!
Fny
nordsvensken 2007-09-11, 08:21 Min första tanke var väl "vad f*n!" :angel: men jag försöker tänka lite längre än så.
Jag förstår precis din erfarenhet med "tillfrisknad" anorektiker som råkade gå ner några kilo av en magsjuka för jag har varit så nära, så nära att halka dit igen då jag gått ner mina överflödskilon från graviditeten. Tankarna kommer tillbaka, starkt! :crazy: Men jag måste tänka på min dotter, för jag vill verkligen inte att hon skall "bli som jag" om några år. Det om något gör att jag måste tag i mig själv. Och det hjälpte ju du mig med den här gången. Annars är det så lätt att bara höra utomstående som inte känner till mitt förflutna säga att "åh vad smal du har blivt", "Å vad snygg du är nu" mm och bli peppad att bli lite smalare, lite smalare... :crazy:
nordsvensken 2007-09-11, 08:23 För övrigt, ngt som är skönt och oväntat med kosten jag äter nu, är att jag inte är sötsugen. Jag som alltid varit en gottegris som inte kunnat låta bli godsaker i allt för stora mängder dessutom, känner inget sug alls. Vi har haft både tårta och paj hemma sista dagarna, och sådant kan ju vara svårt att låta bli, men jag har inte kännt ngt behov av att äta det alls! :D
Fnyfniken 2007-09-13, 11:43 Eftersom tråden har halkat bakåt flera sidor gör jag en sammanställning så det pluppar upp först och alla påminns och känner sig peppade igen. :idea:
Ny sammanställning:
18/8 88,5
21/8 87,5
3/9 86,8
10/9 85,2
13/9 84,7
Sammanlagd viktminskning 3,8 kg på knappa 4 veckor.
Jag håller på och läser på om något som kallas LCHF (Low-Carb, High-Fat) som har relativt många anhängare. Bl a Dr Dahlquist och hennes blogg. Men som vanligt är informationen i ett virrvarr. Läste på något ställe om Gary Taubes (som figurerade mycket i boken om fetma jag nämde) att han snart kommer med en ny bok 5 år efter en artikel "What if it's all a big fat lie?" i New york times tror jag det var.
Han hävdade att de flesta nutritionister är vilseledda och faktiskt inte vetenskapligt seriösa. man jobbar utefter hypotesen att fett gör en fet och att man ska äta kolhydrater. Att kroppen gör av med visst många kalorier per dygn och det gäller att äta minder än så eller motionera och höja utgifterna på så sätt. Och att det finns inga vetenskapliga belägg för att det är så.
Någon annan menade att man undersökt koncentrationslägerfångar, och att de fick en kost på 800-900 kcal nästan enbart kolhydrater, och enligt gängse procedur och det faktum att de jobbade varje dag skulle de alla ha dött av svält inom några månader. De flesta blev naturligtvis mycket magra men itne alls så mycket som Intag/Utgifter-teorin skulle påvisa. Lite makabert med koncentrationsläger, kanske, men intressant.
Ett annat försök var att ge grupper ett visst antal kalorier per dag, några fick bara fett. Några fick bara protein och några fick bara kolhydrater. Fett- och proteingruppen gick ner i vikt, medans kolhydratgruppen gick upp!
Jag ska fortsätta läsa på om detta med ämnesomsättning och försöka redovisa mina fynd om en vecka eller så.
Fny
doglover 2007-09-13, 13:15 jag vill ju gå ner efter bebis har kommit. skulle haft för 6 dagar sen så jag hoppas på snart
bananabambi 2007-09-13, 19:54 Det är ju en hel djungel det där :crazy:
Jag är nog inte tillräckligt intresserad för att lära mig allt om olika dieter. Jag kör på det som fungerar för mig, och sedan får det räcka :o
bananabambi 2007-09-13, 19:54 Då är du välkommen när bebis ploppat ut att delta, bli peppad och peppa oss :)
Fnyfniken 2007-09-13, 20:57 Det är ju en hel djungel det där :crazy:
Jag är nog inte tillräckligt intresserad för att lära mig allt om olika dieter. Jag kör på det som fungerar för mig, och sedan får det räcka :o
Jo. Det är ju bäst. Personligen snöar jag in på saker och tar reda på allt om det och sen ta något annat. Jag tycker att det är så intressant att det går religion i nästan allting. Jag är kanske lite av en konspirationsteoretier, någonstans i djupet.
Fny
kl
Kastar mig in i vikminskningsträsket:D
Gick upp 33 kg när jag väntade min dotter och nu har jag äntligen kommit ner 11 kg men detta har tagit mig lite drygt 2 år med sviktande motivation, 10 kg gick jag ned ganska snabbt efter förlossning och ammning men de följande 11 har gått trögt, tappade sju av dem nu i sommar så det går ju frammåt i alla fall:bump: så summa sumarum så har jag nu ung. 6-7 kg till kavr sen är jag ganska nöjd;)
:banana::banana: peppdans till er alla:bump::bump:
Fnyfniken 2007-09-16, 20:26 Nu känns det som att jag har lite på fötterna och kan skriva lite om det jag har hittat. Vill med det också putta upp tråden :crazy:
LCHF, Atkins och i mildare variant Montignac är en sorts matfilosofi som går ut på att äta så lite kolhydrater som möjligt, eller snarare som vore naturligt utan vår livsmedelsindustri. Man äter ohyggligt :angel: mycket fett, gärna mättat sådant och man äter en hel del kött, fisk, ost, och ägg och andra källor för animaliskt protein. Man äter sallader och grönsaker med lite kolhydrat, vilket man kallar "ovanjordsgrönsaker" för att inte blanda ihop det med rotfrukter och den fruktade potatisen. Montignac och andra mildare former verkar gilla frukt och nötter till viss del.
Det är tänkt att fungera så att utan kolhydrater får man inget blodsocker-svaj upp och ner. Utan blodsockersvaj inget insulinpåslag. Insulin har den bieffekten att det lagrar in fett i vävnaderna. Utan insulin lagras det inte in lika lätt. Man menar att blodsockert till största del styr vår "hunger", vilket egentligen är ett "sug", ett sockersug, för att få upp blodsockret igen. Det är nämligen så att när man äter kolhydrater går blodsockret upp snabbt, stenåldersmänniskans hormonsystem feltolkar detta som att hon har ätit 8 kg äpplen och trycker på en massa insulin som laddar in fettet i musklerna och sänker blodsockert för snabbt och för mycket och så blir man hungrig igen, eller sugen rättare sagt.
Man menar från stenåldershåll att kolhydratrika livsmedel är endast något som människan äter under brist på mat och svält. Då är det bra att man lagrar allt man behöver av den mat man äter på ett effektivt sätt. Mycket fett, däremot, är naturligt för människan, får henne att känna sig mätt och ger ett lugnt blodsocker. Kroppen ställer inte in sig på svält och aptiten regleras naturligt. Många, företrädelsevis män måste jag säga, har rapporterat att sen de helt uteslutit kolhydratrika livsmedel och ätit massor med fett gått ner jättemycket i vikt.
Det som jag läst emellan raderna är att LCHF-are gärna blir fanatiska. De mosar smör i äggen på frukosten, smälter ner kokosfett i kaffet (:o vad äckligt!) och häller jättemycket grädde på allt. De tror inte på forskningen som säger att mättat fett ger hjärt/kärlproblem och diabetes (det gör iofs inte jag heller) och det låter som att de äter ohämmat. Däremot verkar det som att denna kost är så pass mättande att man inte får i sig särskilt många kaloriers värde och ändå blir mätt. Det mesta jag läser på forum är också om att de mellan de lätt fanatiska tillropen ger varandra tips om vad man ska göra om man inte går ner i vikt. Dvs, jag kan tänka mig att rätt många svullar på denna kost och inte går ner alls. Verkar företrädelsevis vara kvinnor.
De forskningsrön som ligger till grund för hur livsmedelsverket formulerar sina kostråd finns egentligen inga klara belägg för. Alltihopa började med am. Ancel Keyes som i ett diagram visade att hjärtinfarktsincidencen sammanföll med halten av mättat fett i kosten (i 12 länder). Dock visade det sig att han hade valt ut de länder som visade på detta och uteslöt de som visa motsatsen. I ett komiskt test kunde man få kurvan åt andra hållet om man valde 12 andra länder.
Många av dessa LCHF-are menar att livsmedelsverket som sorterar under jordbruksverket ("ät mer bröd och potatis!") bedriver lögnaktig propaganda. Andra menar att de bara är missledda och att med statistik kan man bevisa vad som helst. Men faktum kvarstår att sambanden mellan intag av mättat fett, kolesterol och hjärtproblem är svaga eller obefintliga. LCHF-are argumenterar med Stephan Rössner som illa citeras att ha sagt att det inte spelar någon roll om man äter sitt energibehov i hallonbåtar eller sallad, "en kalori är en kalori". Från LCHF-håll menar man ju verkligen att kolhydrater är pesten (endel skyr helfet yoghurt med sina 2,5% kolhydrat!) medans allt fett bara myser i magen.
Religion och lögner förekommer i båda läger, och man gillar att felcitera varandra och vrida på fakta. Bland annat menar man att fetmaepedemin startade i och med de nya kostråden att man ska äta mindre fett och ner kolhydrat. Förvisso var de samtidiga, men inget visar på att vi faktiskt ätit mindre fett och dragit ner på energiinehållet generellt i och med det. Med den mängd energirik snabbmat som finns nu är det bara inte möjligt. Dock innehåller väldigt mycket mat vi äter modifierad stärkelse och vi äter väldigt mycket mjölbaserat och potatisbaserat. Denna mat gör oss hungrigare eller sugnare än vad en fet mat med få kolhydrater skulle ha gjort.
Hoppas någon finner det värt att läsa. Jag återkommer med mer när jag vet mer. Personligen har jag gått ner konstant 2-3 hekto denna vecka på LCHF förutom den dag då jag tog ett snedsteg och åt pasta till lunch, och då jag åt apelsinsås till ankan. Man kan säga att min första vecka verifierar LCHF-arnas tes. Få se om jag klagar på utebliven viktnedgång snart, då jag sitter i tv-soffan och dricker grädde!
Fny
nordsvensken 2007-09-17, 07:41 Ambitiöst av dig att skriva ner så mkt om din nya lärdom! Kul läsning, även om det mesta inte var nytt för mig. Ska bli intressant att höra hur det går för dig!
Mammadutt 2007-09-17, 08:58 intressant läsning :bow: (jag gick ner 3 hekto om dagen då jag körde lite kolhydrater) :banana: jag klarade dock inte av att äta 70% fett... jag tycker inte om så flottigt *kräka*
Fnyfniken 2007-09-17, 11:01 intressant läsning :bow: (jag gick ner 3 hekto om dagen då jag körde lite kolhydrater) :banana: jag klarade dock inte av att äta 70% fett... jag tycker inte om så flottigt *kräka*
Hehe! Om man räknar bort pastan och apelsinsåsen skulle jag också gå ner ungefär 3 hg om dagen. Men det har ju varit ett totallyckat experiment detta med kolhydrater mitt i alltihopa. Då ser man ju direkt vilken effekt det har om man tar kolhydrater till allt fett och protein.
Jag tycker det är skitäckligt med 70% fett och så mycket äter jag inte. Jag äter bara så mycket fett jag tycker är gott till de proteinrika födoämnena. Vitsen med hela "dieten" ska ju vara att man slipper räkna något och slipper vara hungrig.
Jag tänker inte hålla på längre än 3 veckor utan vissa kolhydrater. Jag kommer att äta quinoa, vetegrodd, morötter etc efter det för jag tror det blir lite enahanda. Dessutom rapporterar många kramp i vaderna och tar magnesium mot det. Det tycker jag låter som ett bristtillstånd.
Men intressant är det.
Fny
Jag skulle nog behöva bli peppad lite. GIck upp 24kilo med dottern.. Har 18kilo kvar:crazy: tills jag är nöjd. Men usch vad segt det går..
Jag har precis kommit igång med ridningen så jag räknar med en del motion där, och hundpromenader, tänkte även börja på gymmet tillsammans med min syster som oxå nyligen fått sitt andra barn. Men hon har redan tappat sina kilon:devil:
Men motivationen är NOLL!
Och jag försöker även låta bli godis och sådant annat gott.. Hm jätte lätt när man har en sambo som kan vräka i sig godis utan att gå upp så han köper alltid hem.. haha..
Ja, senast jag vägde mig låg jag på 82kilo, Det v ar dock ett tag sedan..
bananabambi 2007-09-17, 13:25 Denna period har jag inte hunnit träna något, och det syns ju direkt på vågen. Har gått två långpromenader och sedan varit på gymmet en enaste gång på en hel vecka.
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
Total viktnedgång 9 veckor: 9.6 kg.
Nåväl. Jag tar nya tag denna vecka. Och 4 hg är ändå något, även om det känns lite jämfört med hur jag gått ner de sista veckorna.
Fnyfniken 2007-09-18, 20:43 KL
Larvig men kul grej som jag såg på ett Atkins-Diet-forum:
http://tickers.TickerFactory.com/ezt/t/wjVeCVx/weight.png
(http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wjVeCVx/)Man knappar in vikt längd och allt och får tillbaka sitt BMI och en tjusig, egenvald mätare (hästen) på en mätsticka (staketet). Vilken humor!
Sen är jag kanske lite udda, men jag fattade dem inte först. Av någon anledning ville jag ha att markören ska flytta sig åt vänster när man förlorar i vikt. Varför? För att det är baklänges. Inte vet jag.
Fny
bananabambi 2007-09-18, 22:52 Jag vill också att den ska flytta sig åt vänster. Antar att det är för att när man skriver så "växer" ju texten åt höger. Och jag ser ju liksom att markören "växer" åt samma håll.
nordsvensken 2007-09-19, 08:46 Sedan fny hjälpte mig med en extra påminnelse har jag faktiskt inte försökt gå ner i vikt, och inte tänkt på det eg heller. :) Dock ställde jag mig på vågen i morse (kunde inte låta bli, vågberoende...;)) Den stannade på 72,6kg. Hm, det är -2,2kg på 10 dagar. Ja ja.
Fnyfniken 2007-09-19, 11:04 Så var det ju inte tänkt. Men hoppas du mår bra ändå.
Fny
nordsvensken 2007-09-19, 15:08 Jo jag mår bara fint! Faktiskt. Jag blev upprikigt förvånad av vågens siffror eftersom jag ätit rätt ordentligt av min kolhydratrika kost, om man säger så, inkl efterätt ett par ggr. Det är nog bara tillfälligt ;)
Fnyfniken 2007-09-20, 11:00 Ny sammanställning:
Målvikt: c:a 68 kg. BMI 25 OBS! Ändrat.
18/8 88,5
21/8 87,5
3/9 86,8
10/9 85,2
13/9 84,7
20/9 83,3
Sammanlagd viktminskning 5,2 kg på dryga 4 veckor.
Eller som de gör i amerikat:
(http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wjVeCVx/)
Jag har tagit reda på mer nu men har inte någon sammanställning att redovisa. Dock ser det illa ut för tallriksmodellen. Jag håller på att läsa om Atkins och en massa undersökningar vad gäller kost och sjuklighet. Tydligen är Atkins/LCHF väldigt bra för diabetiker och folk med beroenden av olika slag. Man undrar varför det inte skulle kunna vara bra för oss allihopa.
Fny
nordsvensken 2007-09-20, 18:54 Jag såg bilder av mig själv jämte varandra, nu och för 20kg sedan. Bara ansiktsbilder, men det känns som att det syns iaf ;)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/05570000-05579999/500x375/5577640.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_18/14910000-14919999/500x375/14913614.jpg
bananabambi 2007-09-20, 21:10 Ja, klart det syns! Hur lång tid är det mellan bilderna?
nordsvensken 2007-09-21, 07:43 Knappt 1 år...
bananabambi 2007-09-23, 21:57 Nu har jag gjort en liten bildmix på mig, det är ganska precis en månad mellan alla bilder. Första bilden den 17:e juli, dagen efter förlossningen. Dock vägde jag mig inte förrän veckan efter, så förmodligen vägde jag mer än 95 kg på den bilden. Sedan den 15:e augusti och sist den 17:e september. Jag inbillar mig att det syns lite i ansikitet i alla fall :crazy:
http://i20.photobucket.com/albums/b240/BananaBambi/IMG_4608kopiera.jpg
CosmicQueen 2007-09-24, 07:32 Det är ju stooor skillnad, framförallt på magen & rumpan tycker jag. :bump:
Fnyfniken 2007-09-24, 13:25 Det är stor skillnad, men antagligen ännu större än bilden visar. Du står nämligen närmare åskådaren i sista bilden vilket gör att du uppfattas som större än du är. Anpassa det så syns det ännu mer.
Fny
bananabambi 2007-09-24, 22:17 Jo, om man jämför mellan bild 1 och bild tre så ser jag också skillnad på magen. På BB hade ju magen inte dragit ihop sig ett dugg :crazy:
Men någon annan skillnad föruom magen och dubbelhakorna ser jag inte.
bananabambi 2007-09-24, 22:18 Jaha? Det tänkte jag inte på :idea:
bananabambi 2007-09-27, 20:20 Hur går det för er allihopa? Min viktminskning har nästan stannat upp, känns det som. Har inte alls kunnat träna då jag i en veckas tid kännt mig förkyld. Nu har förkylningen brytit ut, och jag är ännu mindre rörlig.
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
Total viktnedgång 10 veckor: 10.1 kg.
Jag har en paus jag, pga mycket som hänt i livet på sistone. En hel del krångel och problem, som alla självklart bara måste komma samtidigt!
Så jag har för tillfället ätit det jag orkat göra, eller inte ätit alls, och inget av dom är bra för viktnedgången direkt.
Förhoppningsvis har allt löst sig snart, och jag tänkte försöka köra igång nästa vecka igen. Nu i helgen är det 1-årskalas, massa tårta och många gäster. Phu. Jag är redan helt slut av förberedelserna bara :p
Fnyfniken 2007-09-28, 15:40 Ja, jag har också varit både förkyld och matförgiftad och ingenting i kroppen verkar fungera som vanligt nu. Jag ska försöka komma på spår igen och återkomma.
Fny
bananabambi 2007-10-01, 14:30 Hoho, gårdagen tillbringades på Lidingö, där jag sprang tjejloppet. Jag har aldrig haft konditon till att jogga, dock kunde jag igår jogga nio av de tio kilometrarna som vi sprang. Usel tid i joggingsammanhang, 1,25, men ändå en klar förbätting mot föregående år då min tid var 1,38 :bow:
Gjorde ingen vägning i morse då jag har bälgat i mig vatten hela kvällen och natten, så jag väger mig i morgon då jag inte är så vätskefylld :p
Mammadutt 2007-10-01, 15:35 Nu har jag gjort en liten bildmix på mig, det är ganska precis en månad mellan alla bilder. Första bilden den 17:e juli, dagen efter förlossningen. Dock vägde jag mig inte förrän veckan efter, så förmodligen vägde jag mer än 95 kg på den bilden. Sedan den 15:e augusti och sist den 17:e september. Jag inbillar mig att det syns lite i ansikitet i alla fall :crazy:
http://i20.photobucket.com/albums/b240/BananaBambi/IMG_4608kopiera.jpg
sjukt vackra människa :love: det syns stor skillnad.....
och du... menar du att du joggat 9 av 10 kilometer? Går du på anabola? Jag skulle va glad om jag klarade jogga 9 av tio... METER :rofl:
hur går det för mig då: svullen å jävlig, träningsförbud några veckor till, nyopererad, bandagerad... tänker INTE väga mig :banana:
bananabambi 2007-10-01, 21:32 sjukt vackra människa :love: det syns stor skillnad.....
och du... menar du att du joggat 9 av 10 kilometer? Går du på anabola? Jag skulle va glad om jag klarade jogga 9 av tio... METER :rofl:
hur går det för mig då: svullen å jävlig, träningsförbud några veckor till, nyopererad, bandagerad... tänker INTE väga mig :banana:
Ja, jo, jag joggade *hrm*. Fjäderlätta steg de första hundra metrarna :D. Sedan mer elefantliknande "baboom - baboom"-steg. Tur att jag hade Mp3´n full av musik så jag inte hörde mina flåsanden och klumpiga klafsanden :o
Hur känner du dig efter operationen? Jag är jättenyfiken på hur duhar det, brukar tänka på dig :)
Mammadutt 2007-10-01, 22:09 jo tack det är himla bra som efter kejsarsnittet ungefär... minus 50 kilo då hahahahaha........ ska ta bandagen imorn så då får jag väl se hur det kan tänkas bli.. himla nyfiken är jag!
doglover 2007-10-01, 23:10 jag fick min son 16 sept och gick då upp 13 kg med honom. när jag vägde mig efteråt visade vågen 75,5 kg. vägde 70-71 kg innan jag blev gravid så jag har ett par kilon som jag vill gå ner. dessvärre får jag inte träna fysiskt på en månad. nåt man kan göra innan dess ändå eller räcker det med att man bara äter bättre och rör lite på sig?
bananabambi 2007-10-02, 00:37 jag fick min son 16 sept och gick då upp 13 kg med honom. när jag vägde mig efteråt visade vågen 75,5 kg. vägde 70-71 kg innan jag blev gravid så jag har ett par kilon som jag vill gå ner. dessvärre får jag inte träna fysiskt på en månad. nåt man kan göra innan dess ändå eller räcker det med att man bara äter bättre och rör lite på sig?
Självklart räcker det med att äta sunt och röra sig lagom mycket (det är ju grundstenen i all viktminskning :)).
Du "ska" ju inte träna speciellt förrän du är läkt ordentligt efter förlossningen, oavsett om det är med snitt eller vaginalt.
När du känner att du orkar och att du kan röra dig utan att få ont så kan du ta längre och längre promenader, det räcker alldeles utmärkt den första tiden.
Fnyfniken 2007-10-09, 11:43 Ny sammanställning (så dags!):
18/8 88,7 midjemått: 94
21/8 87,5
3/9 86,8
10/9 85,2
13/9 84,7
20/9 83,3
30/9 83,4
8/10 82,8, midjemått: 87,5, BMI: 30,4
Sammanlagd viktminskning 5,9 kg på dryga 7 veckor.
Jag har haft lite knöligt på vägen de senaste veckorna. Jag blev förkyld, matförgiftad och har inte gått ner i vikt. Det låter ju oförenligt, men så blev det. Eftersom jag försöker köra Atkins/LCHF så kollar jag även läget med så kallade ketostix, som kan se om man har ketoner i urinen. Dessa har varit bleka under denna besvärliga tid, jag har inte alls varit lika pigg som innan (inte så konstigt, kanske, jag har ju varit sjuk) och jag har inte kännt samma mättnad som tidigare på dieten. Jag tror mig ha hittat syndabocken; grädde. Man ska enligt LCHF äta rätt mycket fett, och många dricker grädde i kaffet. Det är ju jättegott så det har även jag gjort. Dock är det något med grädden som låser hela systemet, jag går inte ner i vikt och får inte mättnadskänslan som man annars får. Men jag fortsatte i det längsta, för grädde i kaffet är så gott att jag inte ville att det skulle vara det. Men ett dygn efter jag uteslöt det blev ketostixen röda igen. Håhåjaja.
Annars är det mycket nu, så jag kör underhållsläge med viktminskningen och tar nya tag när jag har mer ork/tid.
Fny
bananabambi 2007-10-15, 15:02 Idag har jag vägt mig igen, 1.2 kg ner sedan förra veckan :bump:
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
Total viktnedgång 13 veckor: 12.7 kg.
Hur går det för er alla andra?
Britta68 2007-10-15, 15:15 Idag har jag vägt mig igen, 1.2 kg ner sedan förra veckan :bump:
Total viktnedgång 13 veckor: 12.7 kg.
Hur går det för er alla andra?
Duktigt!!!
Jag har inte varit inne här på evigheter men ville bara dela med mig av min viktminskning:
Är 177 cm lång, vägde runt 80 kg då jag blev gravid, gick upp till 92 kg under graviditeten, rasade efteråt snabbt till 76 kg. Bestämde mig för att börja jogga för att få upp flåset och har från mars sprungit ca 15 km i veckan (2-3 ggr á 5-6 km).
Gått ner till 74 kg och DÅ kommer kommentarerna: har du gått ner i vikt.....joggandet ändrade alltså min kropp mera än viktnedgången :).
Min idealvikt är väl runt 70-72 kg, men är ganska nöjd som det är just nu. Äter som en häst och mår så himla bra!
bananabambi 2007-10-15, 15:18 Vad duktigt gjort!
Förmodligen har joggingen omfördelat din vikt lite, du har säkert fått mer muskler och förlorat mycket fett. Sådant syns ju inte alltid på vågen.
Jag ska banne mig börja mäta mig :idea:
bananabambi 2007-10-15, 16:08 Såhär ser jag ut nu:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/15620000-15629999/500x375/15628458.jpg (http://www.pixbox.se/pic15628458)
Att jämföra med dagen efter förlossning *brr* Paddan Hanna :o
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/15620000-15629999/500x375/15629060.jpg (http://www.pixbox.se/pic15629060)
Men :eek::eek::eek:
Shit vad fin du är! (Du har alltid varit fin, även just efter förlossningen, men nu är du ju jätte fin)
Bra jobbat! :banana:
CosmicQueen 2007-10-15, 18:47 Men :eek::eek::eek:
Shit vad fin du är! (Du har alltid varit fin, även just efter förlossningen, men nu är du ju jätte fin)
Bra jobbat! :banana:
Kan bara instämma. Så imponerad. :bump::bump:
Oj, vad fräsch och pigg du ser ut. Det var ju inte alls längesen du klämde ut den minsta :eek:. Detta ger ju stort hopp till mig och andra. Inget fel på dig innan iof, men det ser ut som en riktigt stor förändring på så kort tid :banana:
bananabambi 2007-10-15, 19:46 Du är så gullig :love:
bananabambi 2007-10-15, 19:47 Meh, jag rodnar nästan :o
bananabambi 2007-10-15, 19:58 Oj, vad fräsch och pigg du ser ut. Det var ju inte alls längesen du klämde ut den minsta :eek:. Detta ger ju stort hopp till mig och andra. Inget fel på dig innan iof, men det ser ut som en riktigt stor förändring på så kort tid :banana:
Tack så mycket :)
När jag fick förste sonen var jag ganska slö efteråt. Jag åt massa onyttigt och tänkte att jag skulle börja motionera - senare :crazy: Hade kommit in i dåliga vanor under graviditeten, mest energiintaget var alldeles för högt. När jag väl försökte äta nyttigt och röra på mig försvann mjölken, kroppen hade förmodligen vant sig vid min osunda livsstil, och det fungerade inte med amningen. Så jag fick lov att prioritera amningen, inget svårt val dock.
När jag fick andre sonen var jag helt övertygad om att jag skulle göra allt för att komma i form och må bättre efter att jag avklarat förlossningen. Så jag åt ganska onyttigt även under denna graviditeten. Men redan samma dag som sonen kom slutade jag med godis och annat onyttigt. Och så började jag röra på mig direkt, så att kroppen skulle vara van vid rörelse och förbränning redan från början. Och amningen har funkat hur bra som helst. :)
Det låter ju kanon. Jag äter väl allt annat än nyttigt nu, utan har väl lite tanken att det får bli sen när jag kan röra mig igen och fött barnet.
bananabambi 2007-10-15, 20:33 När ska du ha?
Jag åt supersmarrigt under båda graviditeterna. Och under den sista så hade jag inte ett uns dåligt samvete, eftersom jag hade bestämt mig för att verkligen klara en viktminskning efteråt. Så jag njöt av att köpa choklad och massa smarr, och njö av att inte ha dåligt samvete. Idag äter jag inte sådant, och får samvetskval är jag väl gör det.
Njut av din graviditet och ta resten sedan :)
Är beräknad till 26/12 så än det lite tid kvar. Försökte först hålla mig nyttig, men nu ger jag ärligt talat fasen i det. Så länge det inte blir brutala viktökningar, diabetes eller så fortsätter jag med min choklad och lite kakor och lite skräpmat ibland
bananabambi 2007-10-15, 21:02 Den enda gången jag kunde släppa på mitt dåliga samvete över mat och godis var när jag var gravid. Som du säger, så länge man inte skenar iväg i vikt så spelar det väl ingen roll om man nu vill äta onyttigt en tid. Bara det inte går till överdrift.
CosmicQueen 2007-10-16, 09:11 Är beräknad till 26/12 så än det lite tid kvar. Försökte först hålla mig nyttig, men nu ger jag ärligt talat fasen i det. Så länge det inte blir brutala viktökningar, diabetes eller så fortsätter jag med min choklad och lite kakor och lite skräpmat ibland
Samma här under min graviditet. Usch vad jag svullade. :o Fram tom v.18 kunde jag knappt äta alls, mådde så illa och bara spydde upp allt, men jag tog igen det sedan... :o Trots det så gick jag inte upp mer än 14 kg tack & lov och nu är det dax att återgå till det nyttiga & sunda livet igen då lillkillen föddes för 1 vecka sedan. Känner mig inte så motiverad ännu, men jag hoppas att det kommer. Vet ju att jag kan leva sunt och gå ner i vikt bara jag vill....
Britta68 2007-10-16, 10:05 Vad duktigt gjort!
Förmodligen har joggingen omfördelat din vikt lite, du har säkert fått mer muskler och förlorat mycket fett. Sådant syns ju inte alltid på vågen.
Jag ska banne mig börja mäta mig :idea:
Man märker ju på kläderna också att de sitter lösare. Men jag skulle inte ha trott att springandet kunde förändra ens kropp så mycket om nån sagt det till mig :o, hör väl till dem som tror först då man själv provat. Men största delen av mitt extrafett satt just på låren och rumpan och där har jag ju fått muskler nu.
Är så lycklig då jag kan ha stl 40 på byxor/kjolar på H&M nu, tidigare var det 42-44 :crazy:......lycka till alla ni som kämpar!!!
Britta68 2007-10-16, 10:08 Såhär ser jag ut nu:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/15620000-15629999/500x375/15628458.jpg (http://www.pixbox.se/pic15628458)
Att jämföra med dagen efter förlossning *brr* Paddan Hanna :o
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/15620000-15629999/500x375/15629060.jpg (http://www.pixbox.se/pic15629060)
Tyvärr ser jag inte din bilder?
CosmicQueen 2007-10-16, 10:34 Nu ska jag osså hänga på här som sagt och försöka att bli peppad. Känner igen större motivation just nu, men jag hoppas att det kommer & jag vet att jag kan gå ner i vikt bara jag vill.
Vikt innnan grav. 87 kg
Vikt samma dag som förlossningen 101 kg
Drömvikt 75 kg
Nuvarande vikt
16/10 1 vecka efter förlossningen 93.3 kg. Ner 7.5 kg.
Först och främst så siktar jag in mig på att gå ner till 87 kg som jag vägde innan graviditeten, då kände jag mig nöjd med mig själv. Men målet var redan då att gå ner till 75 kg, men jag hann ju inte det innan Emil började växa i min mage. :D
Dagen innan Emil föddes. (http://www.familjeliv.se/krypin/magicqueen/gallery/phpekzsqs.jpg)
Idag, 1 vecka efter förlossningen. (http://www.familjeliv.se/krypin/magicqueen/gallery/phpzwzbcq.jpg)
bananabambi 2007-10-16, 16:41 Konstigt :confused:
Du kan kolla på bananabambi.pixbox.se istället :idea:
bananabambi 2007-10-16, 16:44 Åhh, vad mycket mage som försvann på dig! Kolla min eftermage, hehe ;)
Jag låg ganska likt dig viktmässigt. På förlossningen vägde jag 105.5, och dagarna efteråt runt 95. På inskrivningen vägde jag precis 90 under senaste graviditeten. På inskrivningen med första sonen vägde jag 87, men där slutade förlossningsvikten på 115 :crazy:
Du ser jättebra ut!:bump: Och du ser ut att må toppen!
bananabambi 2007-10-17, 10:25 Tack tack :)
Jo, jag mår ju toppen, kanske därför jag lyckas gå ner :)
bananabambi 2007-10-22, 22:16 Äsch, nu är det skitsegt med viktnedgången. Tycker jag rör mig massor och äter jättenyttig, ändå händer nästan ingenting :mad:
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
22/10 82.4
Total viktnedgång 14 veckor: 13.1 kg.
Har ni andra lagt av?
CosmicQueen 2007-10-23, 12:02 Jag har iaf inte gett upp, har nyss börjat. ;)
Vikt innnan grav. 87 kg
Drömvikt 75 kg
Nuvarande vikt
16/10 93.3 kg. - 7.5 kg.
23/10 91.9 kg. - 1.6 kg denna vecka, totalt - 9.1 kg
Första dagarna sen sista vägnningen rasade jag i vikt, för att sedan stå stilla & nu senaste dagarna tom gå upp 0.3 kg. :crazy: Får nog ta & skärpa mig om det ska bli någon viktnedgång & inte uppgång. :crazy:
bananabambi 2007-10-23, 23:17 Jag rasade i vikt när jag orkade motionera som sjutton, gjorde massor; cyklade/gick/var på gymmet/joggade/simmade. Och flera saker per dag, då gick jag ner över 1 kg per vecka. Men det har jag lagt av med, är rädd att jag tappar sugen på allt om jag tränar så hårt. Men nu har jag nästan stannat istället :crazy: Vad segt det känns ibland.
bananabambi 2007-10-30, 16:12 Segt, segt och åter seeeeeegt :cry:
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
22/10 82.4
29/10 82.1
Total viktnedgång 15 veckor: 13.4 kg.
Hur går det för resten av er?
CosmicQueen 2007-10-30, 21:36 Vikt innnan grav. 87 kg
Drömvikt 75 kg
Nuvarande vikt
16/10 93.3 kg. - 7.5 kg.
30/10 92.4 kg. + 0.5 kg denna vecka, totalt - 8.6 kg
Denna vecka har jag inte gått ner i vikt, utan upp. :( Det straffar sig att ha besök i princip varje dag som har med sig godsaker som fikabröd, tårta mm. :crazy: Finns det inget gott hemma så klarar jag mig utmärkt utan, men finns det så äter jag tills det är slut i princip. Har ingen karaktär alls. Det är därför jag ska låta bli godsaker helt & hållet...
Men bara alla "titta på Emil besök" är över så ska det väl bli ordning på detta med. ;) Knappt hunnit ut & gått något heller iom att vi haft besök mest hela dagarna & på kvällarna är det så mörkt.
bananabambi 2007-11-01, 08:46 Jag vet hur det är, sjutton vad svårt det är att låta bli när folk bjuder. Speciellt när de är snälla och tar med sig fika, känns så himla snorkigt att inte äta av det då. Fast jag säger alltid att jag ska dela fat med min 1,5-åring, sedan slutar det alltid med att han äter upp mitt också, skitsmidigt! :)
Men jag har varit riktigt ståndaktig, äter sällan något onyttigt och håller mig till frukost-lunch-middag. Ibland kan jag dock lyxa till det med mörk choklad, eller en latte om vi fikar :d
Måltiderna gör jag separata till mig. Äter vi korv i ung t.ex. köper jag scans fettsnåla korv till mig, och de andra äter vanlig falukorv. Mos gör jag till de andra, men jag äter bara pressad potatis. Köttfärssås äter jag, men tar bort en portion åt mig innan jag har i smör och grädde åt de andra.
Det är lite extrajobb, men det hjälper ändå mig.
Sedan älskar jag att baka, och bakar ett par gånger i veckan. Men jag äter aldrig av det :o
Britta68 2007-11-01, 09:16 Jag vet hur det är, sjutton vad svårt det är att låta bli när folk bjuder. Speciellt när de är snälla och tar med sig fika, känns så himla snorkigt att inte äta av det då. Fast jag säger alltid att jag ska dela fat med min 1,5-åring, sedan slutar det alltid med att han äter upp mitt också, skitsmidigt! :)
Men jag har varit riktigt ståndaktig, äter sällan något onyttigt och håller mig till frukost-lunch-middag. Ibland kan jag dock lyxa till det med mörk choklad, eller en latte om vi fikar :d
Måltiderna gör jag separata till mig. Äter vi korv i ung t.ex. köper jag scans fettsnåla korv till mig, och de andra äter vanlig falukorv. Mos gör jag till de andra, men jag äter bara pressad potatis. Köttfärssås äter jag, men tar bort en portion åt mig innan jag har i smör och grädde åt de andra.
Det är lite extrajobb, men det hjälper ändå mig.
Sedan älskar jag att baka, och bakar ett par gånger i veckan. Men jag äter aldrig av det :o
Du har inte tänkt på att köra GI? Det gör jag nuförtiden och äter som häst tycker jag :o. går ändå inte upp i vikt :banana:.
Undviker vitt bröd, potatis, vitt ris och vit pasta. Allt annat äter jag, och mycket :rofl:! Det är kanske inte renodlat men funkar!
*knapplån*
Här vill jag vara med! Födde första barnet för drygt 2 v sedan. Gick upp ca 20 kg under graviditeten, låg dessutom redan då ca 10 kg över min målvikt som jag uppnådde (och i flera år faktiskt lyckades hålla) för ett antal år sedan på VV efter att ha tagit tag i en längre tids övervikt. Gick ner ca 10 kg på BB, har tyvärr (eller lyckligtvis?) ingen våg hemma, så det blir lite svårt att mäta framstegen (kan ju försöka mäta mig, var på magen ska man lämpligast mäta då?), men tänkte ändå försöka gå ner ett antal överflödskilon i lagom takt. Första delmålet är att gå ner resterande 10 graviditetskilon, vilket får ta den tid det tar helt enkelt. Det andra, mer långsiktiga delmålet är att ta tag i den övervikt jag hade innan graviditeten.
Man ska ju inte "banta" i samband med amning då miljögifter kan frigöras, men om man ammar, rör på sig och äter nyttigt är det förhoppningsvis ofrånkomligt att man i princip "på köpet" går ner litegrann i alla fall? Någon som vet hur stor viktnedgång som är "OK" när man ammar?
Tyvärr har det blivit en del kakor i samband med hemkomsten från BB, ska försöka dra ner på denna konsumtion snarast. Äter annars oftast nyttig frukost, lunch, middag och mellanmål. Motion blir det i form av barnvagnspromenader, försöker vara ute minst 30 minuter per dag, målet är att inom kort komma upp i 60 min!
bananabambi 2007-11-01, 22:20 Jo, jag tänker GI, men lever inte efter det 100%-igt. Blir lite för mycket jobb att laga helt separat mat åt mig själv :crazy:
bananabambi 2007-11-01, 22:28 Vad roligt att du vill delta :)
Men vad är det fär miljögifter som frigörs? Har jag aldrig hört talas om :confused:
Du ska inte banta när du ammar, men att äta nyttigt, röra på dig och undvika sötsaker är utmärkt, klart du kommer minska i vikt av det.
Om du vill mäta dig, så mät på flera ställen på kroppen. Magen på det bulligaste stället under naveln, runt armarna, låren, och ta gärna bilder. Det är kanon att man dels själv kan se på bild att det händer saker, men också att visa andra (oss :D) så man kan få pepp när det känns tungt.
Jag tror inte det finns någon gräns för hur mycket eller lite man "ska" eller inte ska gå ner, det är så individuellt. Om du ser på min tabell jag lagt ut ser du att jag gick ner drygt ett kilo i veckan första tiden, nu har det stannat och jag går ner ett knappt halvt kilo i veckan.
Gör gärna en liknande tabbel som många härt gjort, då ärdet lätt att hänga med i hur det går :)
Fnyfniken 2007-11-01, 23:50 Man ska ju inte "banta" i samband med amning då miljögifter kan frigöras
jag tänkte precis samma sak när jag ammade. Men ALLA mödrar runt omkring mig var så glada över att det var lättare att gå ner i vikt när de ammade. Jag jobbade faktiskt på att inte gå ner i vikt.
Många miljögifter lagras i fettvävnaden. PCB, kvicksilver, toxin (heter det det?) Nu har jag gått ner rejält 2 gånger tidigare i mitt liv så kanske miljögifterna till viss del rensades ur då?
Jag har inte gått ner nämvärt sen jag var här sist. Har tweakat som fan för att få fart på det igen. Nu har jag gått ner några dagar i rad men vi får se vad det är...
Tack för välkomnandet!
Ja, som Fnyfniken skrev så lagras ju miljögifter (som vi alla tyvärr får i oss) i fettet...
Bra idé med bilddokumentation, ska försöka återkomma med detta, alltid kan det väl roa någon :D
Har annars kommit på att jag kan passa på att väga mig på vågen på BVC en gång i veckan när lillen ändå ska dit :idea: Hehe ;) Hade gått ner 2 kg sedan utskrivningen från BB.
Vikt innan förlossningen 17/10: ca 85 kg :eek:
Vikt vid utskrivningen från BB 21/10: ca 75 kg
Vikt på BVC 2/11: 73 kg
Målvikt 1: 65 kg (startvikt vid graviditetens början)
Målvikt 2: 55-57 kg (min gamla VV-målvikt)
Metod: Nyttig frukost, lunch och middag. Ska försöka minska ner på det mindre nyttiga intaget av godis, choklad, kakor etc mellan måltiderna :angel:. Dagliga promenader.
Vad roligt att du vill delta :)
Men vad är det fär miljögifter som frigörs? Har jag aldrig hört talas om :confused:
Du ska inte banta när du ammar, men att äta nyttigt, röra på dig och undvika sötsaker är utmärkt, klart du kommer minska i vikt av det.
Om du vill mäta dig, så mät på flera ställen på kroppen. Magen på det bulligaste stället under naveln, runt armarna, låren, och ta gärna bilder. Det är kanon att man dels själv kan se på bild att det händer saker, men också att visa andra (oss :D) så man kan få pepp när det känns tungt.
Jag tror inte det finns någon gräns för hur mycket eller lite man "ska" eller inte ska gå ner, det är så individuellt. Om du ser på min tabell jag lagt ut ser du att jag gick ner drygt ett kilo i veckan första tiden, nu har det stannat och jag går ner ett knappt halvt kilo i veckan.
Gör gärna en liknande tabbel som många härt gjort, då ärdet lätt att hänga med i hur det går :)
bananabambi 2007-11-05, 08:41 Ey, min våg har typ fått storhetsvansinne, eller något :D Jag har gått ner två kilo sedan förra vägningen för en vecka sedan. Först står det jättestill och sedan det här hoppet, fan vad glad jag är :)
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
22/10 82.4
29/10 82.1
5/11 80.1
Total viktnedgång 16 veckor: 15.4 kg. :bump:
Jag hade mitt första mål vid 75 kilo, känns helt plötsligt inte så himla långt kvar. Dock har jag ett annat mål som är 68 kilo, då är jag nere på normalvikt. Det känns däremot som rätt lång tid kvar :crazy:
bananabambi 2007-11-06, 16:06 Hellu?
Massa folk har ju sagt att de vill hänga på, kom igen nu! Lever ni?
Jolanta
Nordsvensken
CosmicQueen
Excalibur
Fnyfiken
doris
Bebben
Naggur
nevin
Filiduttan
Zoya
dorisdoris
Ela
Miss M
Linduzz
Doglover
cafu
Hur går det?
Förstår att du är nöjd, du är ju på riktigt god väg mot båda dina mål! :bump:
I morgon ska jag till BVC och väga mig (nja, egentligen är det ju lillen som blir 3 v i morgon som ska väga sig men jag passar på samtidigt :angel:)! Vaknade dock sent i dag och har inte hunnit vara duktig och planera någon veckomatsedel samt handla som jag hade tänkt, så i kväll blir det den inte så nyttiga middagen pizza, dock ska ju fett vara bra för mjölkproduktionen så jag skyller på det :idea:., hoppas på en större ökning för sonen i morgon då det inte hade hänt så mycket senast
Jaulgreis 2007-11-06, 19:56 Ey, min våg har typ fått storhetsvansinne, eller något :D Jag har gått ner två kilo sedan förra vägningen för en vecka sedan. Först står det jättestill och sedan det här hoppet, fan vad glad jag är :)
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
22/10 82.4
29/10 82.1
5/11 80.1
Total viktnedgång 16 veckor: 15.4 kg. :bump:
Jag hade mitt första mål vid 75 kilo, känns helt plötsligt inte så himla långt kvar. Dock har jag ett annat mål som är 68 kilo, då är jag nere på normalvikt. Det känns däremot som rätt lång tid kvar :crazy:
Hur gör du? :eek:
15.4 kg på 16 veckor är ju jättebra!
Vill veta allt! :eek:
bananabambi 2007-11-06, 21:22 Konditionsträning, massa förbränning. Och så äter jag sällan något onyttigt, så gott som aldrig godis/chips/läsk.
Lagar väldigt fettsnål mat åt mig själv, övriga familjen som behöver mer energi får vanlig mat.
Jaulgreis 2007-11-06, 21:57 exakt vad tränar du och hur länge? :)
Gud vad duktig du är! :)
Nu är vi tillbaka från BVC. Det gick bra, lilleman hade gått upp och mamma ned sedan förra vägningen i fredags :). Inte så mycket, +110g respektive -0,4 kg. Men ändå :rofl:
Ska verkligen försöka ta mig i kragen vad gäller fikat, som är mitt stora problem just nu. Blir lätt något snabbt men mindre nyttigt när blodsockret och energinivån är i bott och någon skriker efter maaat!!! Men snart ska förhoppningsvis kakor och annat otyg allt oftare bytas ut mot fullkornsmackor och frukt! Ska också försöka öka de dagliga barnvagnspromenaderna från ca 30 min till ca 1 timme.
Vikt innan förlossningen 17/10: ca 85 kg
Vikt vid utskrivningen från BB 21/10: ca 75 kg
Vikt på BVC 2/11: 73 kg
Vikt på BVC 6/11: 72,6 kg
Målvikt 1: 65 kg (startvikt vid graviditetens början)
Målvikt 2: 55-57 kg (min gamla VV-målvikt)
Metod: Nyttig frukost, lunch och middag. Ska försöka minska ner på det mindre nyttiga intaget av godis, choklad, kakor etc mellan måltiderna. Dagliga barnvagnspromenader.
bananabambi 2007-11-07, 20:37 exakt vad tränar du och hur länge? :)
Gud vad duktig du är! :)
Tack!
Nu har det varit ganska dåligt med gymträning sista två veckorna, jag har helt enkelt inte orkat eller haft motivation. Dessutom fick jag benhinneinflammation så jag tar det som en signal på att kroppen behöver vila ett tag. Dock håller jag kosten, vilket ändå utgör en stor del av min viktminskning.
En normal vecka ser ut såhär:
Mån: Långpromenad med barnvagn, ca 2 timmar.
Tis: Gymmet på morgonen. Kortare barnvagnspromenad, 1-1.5 timme.
Ons: Långpromenad.
Tors: Vila / kortare barnvagnspromenad.
Fre: Gymmet på morgonen.
Lör: Gymmet, simning och barnvagnspromenad.
Sön: Gymmet eller simning.
När jag tränade som mest cyklade jag dessutom två mil ett par gånger i veckan, senare bytte jag det mot jogging, men det fick jag ju lägga på hyllan nu tills benen är bra igen. Och de senaste två veckorna har jaginte vatit på gymmet alls.
Försöker göra något varje dag, även om det bara gäller att stuva ner ungarna i syskonvagnen och gå ner på stan och tillbaka. Det är alltid något.
Håller verkligen med, det viktiga är nog att man får in själva vanan att göra något. Själv har jag egentligen som enda motionsmål just nu att jag överhuvudtaget ska komma utanför dörren varje dag, om det så bara blir en superkort promenad kommer man i alla fall ut och får frisk luft och ny energi!
Tack!
Försöker göra något varje dag, även om det bara gäller att stuva ner ungarna i syskonvagnen och gå ner på stan och tillbaka. Det är alltid något.
Flyttfogel 2007-11-08, 11:24 Jag smyger in här ibland, så duktiga ni är!
Ok, jag hänger på! Nu har jag börjat gå upp i vikt efter mina snabbt tappade gravidkilon så nu är det läge att göra något innan det barkar åt granskogen helt.
Inskrivningsvikt på Mvc 10/1: 80 kg
Vikt innan förlossningen 14/8: ca 88 kg
Vikt vid utskrivningen från BB 18/8: ca 83 kg
Vikt ca 2 veckor efter förlossning: 79 kg
Vikt idag: 84 kg
Målvikt: 62-63 kg
Metod: Först o främst promenera mera!
Jag kom igång o promenerade ganska omgående efter förlossning men fick sen otroligt ont i fötterna (överansträngning?) o har dragits med det ett tag. Nu är det bättre o jag har börjat promenera till stallet (4km en väg) pyssla där medan Adam sover o en promenera hem igen. Idag gick jag en kortare promenad (5km) men planerar att tömköra kusen senare så då år jag röra mej då oxå.
Så: minst en promenad om minst 5 km/ dag förutom en vilodag/ vecka.
Sluta upp med onyttigheterna fr.o.m idag. Det har blivit lite väl mycket firande med godsaker sen Adam föddes. Jag är ingen godisråtta vanligtvis men efter 8 månaders kräkande o ingenting var ätbart blev allt fantastiskt gott efter förlossningen, och det tog jag fasta på... hrmmm....
Vi äter redan bra mat hemma så det fortsätter vi med. Amningen ger mej en grotesk aptit och jag äter nog lite för stora portioner och det är där jag kan dra in lite till att börja med, minska portionerna.
Så, jag hänger på fr.o.m idag.. Gulp! :banana:
bananabambi 2007-11-08, 22:16 Precis, man får försöka att inte vara rädd för de här vardagssakerna som faktiskt förbränner och gör nytta.
Idag krattade jag löv i två timmar, det ska jag göra i morgon också, därför skippar jag gymmet i morgon.
bananabambi 2007-11-08, 22:17 Heja heja! :)
Nu kan jag vara med :)
Målvikt 57 kilo
Vikt innan graviditet 57 kilo
Vikt vid förlossning 80 kilo
Vikt vid utskriving från BB 70 kilo
Vikt idag, 2 veckor efter förlossning 64 kilo
Total viktnedgång 16 kilo
Metod: Gå långa promenader med hunden och barnvagnen, äta nyttigare än vad jag gjort innan.
Jag vill åxå va me=)
Startvikt: 84 kg.
Veckovägningar:
mitten på juni 80 kg
14/8: 84 kg :o Skyller på att sambon haft semester=) Men fan va besviken man blev när man såg att man gått upp 4 kilo igen=(
Total viktnedgång hittills: hm + 9 kg.:crazy:
Min "story": När jag började äta p-piller för 5,5 år sedan gick jag upp i vikt. innan det var jag ganska smal. Slutade med p-pillrena för lite mer än 1,5 år sedan. blev gravid för snart ett år sen. vägde då 75 kg, gick upp 13 kilo under graviditeten. Tappade 8 kilo på en vecka, gick sen upp 4 kilo...
Min metod: Promenader, Ridning, Ska skaffa nån träningsmaskin att ha hemma, mindre snabbmat och godis...[/QUOTE]
Jag hade noll motivation när jag skrev det här...
har inte ätit nyttigare, snarare tvärt om. inte tränat nått förutom lite promenader och lite ridning. i lördags var jag hemma hos syrran på halloweenfest. dom hade en våg. Jag hade gått upp till 89 kg:eek:
Jag trycker i mig på tok för mycket kolhydrater!!!
Så med mig på natten fick jag låna två GI-böcker.
Nu har jag ätit så lite kolhydrater som möjligt och jag känner mig mycket piggare och gladare! Konstigt att man va trött å grinig hela tiden när kroppen pumpade ut insulin för fulla muggar:smirk:
5 dagar har jag ätit GI-mat, har ingen våg så jag vet inte om det gett resultat än...
Uppdaterar:
Startvikt: 4/11 89 kg.
Veckovägningar:
mitten på juni 80 kg
4/11: 89 kg. Fan va besviken jag e på mig själv! Hur fan kan jag sitta å mula in:mad:
Total viktnedgång hittills: ?
Min "story": När jag började äta p-piller för 5,5 år sedan gick jag upp i vikt. innan det var jag ganska smal. Slutade med p-pillrena för lite mer än 1,5 år sedan. blev gravid för ett år sen. vägde då 75 kg, gick upp 13 kilo under graviditeten. Tappade 8 kilo på en vecka, gick sen upp 4 kilo på fyra veckor. upp 5 kg till på 2,5 månad
Min metod: Promenader, Ridning, träna på orbitrecken, äta enligt GI-metoden
CosmicQueen 2007-11-10, 21:27 Huvva, vad jag känner igen mig, här har det gått rakt åt skogen med viktminskningen... :( Jag har sista 2 veckorna gått upp ytterligare ca 3 kg och är så himla besviken på mig själv. Men vad annat kund ejag vänta mig egentligen med tanke på vad jag stoppat i mig efter förlossningen. Fruktansvärt dåliga matvanor har jag fått. Detta kommer ju inte att fungera i längden. Dåliga matvanor att jag inte mått så bra, varit stressad och sovit dåligt har nog osså bidragit.
Men nu, sedan i igår har jag tagit tag i mitt liv och ska göra ett seriöst försök att gå ner i vikt igen. Vet ju att jag kan bara jag vill , bara jag hittar den rätta motivationen. Det gäller bara att komma igång.
Därför skriver jag inte in någon vikt denna vecka, är så besviken på mig själv och höll på att få en chock då jag ställde mig på vågen häromdagen. Nya tag på tisdag (som är min vägdag) till veckan. ;)
bananabambi 2007-11-10, 22:23 Äsch, deppa inte över att du gått upp. Du kommer ju gå ner nu, eller hur! *peppdance* :banana::bump::banana:
bananabambi 2007-11-10, 22:24 Jag tror att min viknedgång beror på att jag inte varit på gymmet på tre veckor, jag håller på och tappar alla muskler jag byggt :o
Fnyfniken 2007-11-10, 23:37 Hej alla!
Jag kan säga vad gäller mig själv att det går åt rätt håll, även om vågen är långsam. Men mått-mässigt blir jag smalare och tappar inte särskilt mycket i muskelmassa fastän jag bara sitter på häcken mest ;-)
Jag har ju möjlighet att laga min egen mat och har bra tillgång till råvaror, så för min del funkar Low-Carb bra.
Dessutom känns det inte som att jag "bantar" på så sätt att jag inte lider, är hungrig eller längtar efter mat. Om inte min sambo nu tjatar slut på mig, så kan jag fortsätta att äta såhär en lång tid framöver. Så då kommer jag att gå ner de 13,6 kg jag har kvar. Jag har i och med idag gått ner 7.1 kg. Dessutom (eftersom vikten fluktuerar dag för dag) varit nere på BMI under fetma! Vi drack en champagne från -88 för att fira igår. Men mycket är som sagt kvar men det får ta den tid det tar.
De fördelar jag ser:
Inte hungrig (nästan någonsin!)
God mat
Musklerna är kvar
Jag fryser inte
De nackdelar jag ser:
Svårt att äta ute (allt är pasta, pajskal, potatis, socker)
Svårt att få in skinka/smör/ost/tomat i munnen utan bröd
En massa personer tror att det är farligt pga dålig forskning och dålig journalistik och tror att jag ska få hjärtinfarkt. Senast idag!
Fnyfniken 2007-11-11, 00:05 Jag måste bara nämna ;-P. Jag skrev fel i ovan inlägg att jag skulle få en sjärtinfarkt! Hur ser det ut!?! ;-)
bananabambi 2007-11-11, 19:37 Stjärtinfarkt? Är det rännskita eller :rofl:
Ett tips på hur du ska kunna få i dig skinka, ost och tomat är ju givetvis att göra en smarrig sallad, ost och skinksallad är ju kanongott :d
bananabambi 2007-11-12, 15:08 Lika glad är jag efter dagens vägning, kolla nedan!
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
22/10 82.4
29/10 82.1
5/11 80.1
12/11 78.6
Total viktnedgång 17 veckor: 16.9 kg. :bump:
Jag är snart nere på min målvikt! :banana:
nordsvensken 2007-11-12, 15:32 Vad du är duktig!!! Jag är jätteimponerad! :bow:
bananabambi 2007-11-12, 15:54 Tack, snällt sagt!
Hoppas jag kanske kan motivera någon att fortsätta, kan jag gå ner i vikt så borde vem som helst kunna tycker jag ;)
Flyttfogel 2007-11-12, 17:20 Men glöm nu inte att vi o våra kroppar är fantastiska! Ingen idé att må dåligt över att motivationen tryter o kilona inte försvinner i ett nafs, jag har lovat mej själv att aldrig mer klaga på min kropp. Min kropp har varit med o skapat världens härligaste unge :love:, burit denna skapelse i 8 månader, födit fram denna koloss på 2700g ;) o omvandlar nu den mat jag stoppar i mej till mjölk så mitt barn växer o frodas.
Visst, jag kan känna mej tjock o jag längtar till min "trivselvikt", men vad är några kilon extra att må dåligt över när kroppen har gjort detta?
Det ger sej, motivationen kommer när det är dags :)
Prisa kroppen!! Vi når våra mål till slut :)
PeppDance till CosmicQueen o Naggur! :banana: :banana: :bump: :banana: :bump::bump:
Du är så himla duktig!
Önskar jag hade samma kämparglöd som dig.
bananabambi 2007-11-12, 20:14 Tack för berömmet. Fast min motivation tryter också, jag har svårt att hinna träna. Dock så äter jag himla fettsnålt, jag tror det är det som gör att jag klarar att gå ner trots att jag inte motionerar lika mycket nu som jag gjorde i början.
Idag t.ex. så åt jag en tallrik fil med några skedar upptinade bär och müsli med pumpakärnor (Paulúns), annars är det gröt och bär som gäller. Mellanmål en clementin. Lite sämre lunch än vanligt, men det var pappa som bjöd och det var gott :d, vit formfranska med räkor och kokt ägg (eg, bara formfranskan som som var dålig). Middag scans lättkorv, två stekta ägg och en liten köttbit. Steker oftast min mat i vatten. Normalt sett brukar jag äta mer bra fetter, äter mycket avocado, men det blev inte tillfälle idag. Blir jag sugen på kvällen när vi dricker te, kan jag smaska på lite mörk choklad, är det helg gör vi popcorn :d. Dricker inte läsk annat än något glas på helgen.
Och som sagt, aldrig godis (förutom mörk choklad, envisas med att lita på rapporterna där det visar att kvinnor minskar risken för hjärtproblem med lite mörk choklad varje dag :angel:), aldrig chips eller annat snacks. Kakor och bakverk kan jag äta lite, lite av om vi firar någon, men det är sällan. Har dock aldrig lätt/lightprodukter hemma, förutom osten som är 17%-ig. Annars är det riktigt smör, grädde och standardmjölk som gäller. Tar bara mindre.
Och så vardargsmotionerar jag förutom mina turer till gymmet, går mycket med vagnen och tyvärr jäktar jag väl lite väl mycket också :crazy:
Min svaghet just nu är kaffe. Dricker på tok för mycket, men pja, någon last ska man väl ha :angel:
bananabambi 2007-11-12, 20:19 http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16360000-16369999/500x375/16365255.jpg (http://www.pixbox.se/pic16365255)
Detta är jag nu, nästan 17 kg lättare än dagarna efter förlossningen! Nu börjar jag känna det själv, och jag känner mig så himla glad! :love: (Fast jag tycker fortfarande att jag ser lika pluffsig ut som på den första bilden :crazy:)
Här kan ni se de andra bilderna:
http://www.pixbox.se/alb592985
CosmicQueen 2007-11-12, 22:14 Men glöm nu inte att vi o våra kroppar är fantastiska! Ingen idé att må dåligt över att motivationen tryter o kilona inte försvinner i ett nafs, jag har lovat mej själv att aldrig mer klaga på min kropp. Min kropp har varit med o skapat världens härligaste unge :love:, burit denna skapelse i 8 månader, födit fram denna koloss på 2700g ;) o omvandlar nu den mat jag stoppar i mej till mjölk så mitt barn växer o frodas.
Visst, jag kan känna mej tjock o jag längtar till min "trivselvikt", men vad är några kilon extra att må dåligt över när kroppen har gjort detta?
Det ger sej, motivationen kommer när det är dags :)
Prisa kroppen!! Vi når våra mål till slut :)
PeppDance till CosmicQueen o Naggur! :banana: :banana: :bump: :banana: :bump::bump:
Så sant, så sant & jag har ingen som helst brådska egentligen med att gå ner, det får ta den tid det tar. Men jag blir besviken och lite orolig då jag gick upp 3 kg på ett par veckor. Vill INTE att det ska fortsätta så. Gjorde mig av med 40 kg´s övervikt innan jag blev gravid och vill INTE hamna där igen. Står jag kvar på samma vikt så okej att jag inte går ner, men för mig är det inte okej att börja gå upp igen.
CosmicQueen 2007-11-12, 22:15 http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16360000-16369999/500x375/16365255.jpg (http://www.pixbox.se/pic16365255)
Detta är jag nu, nästan 17 kg lättare än dagarna efter förlossningen! Nu börjar jag känna det själv, och jag känner mig så himla glad! :love: (Fast jag tycker fortfarande att jag ser lika pluffsig ut som på den första bilden :crazy:)
Så imponerad, du är så otroligt duktig och jag blir verkligen peppad av att läsa om hur bra/lätt det går för dig att gå ner. :bump::bump:
Mammadutt 2007-11-12, 22:18 http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16360000-16369999/500x375/16365255.jpg (http://www.pixbox.se/pic16365255)
PINGLA :love:
bananabambi 2007-11-12, 22:42 Taaack tjejen!
Fast det där med lätt är lite knixigt. Jag vill inte påstå att jag har det lättare än någon annan att gå ner mina kilon. Jag tycker det är trist att inte äta allt jag avstår. Vissa gånger är det tyngre än andra. Till fredagens hyrfilm hör en påse godis, det är inte samma sak att äta en frukt när alla andra fikar med kakor och goda bakverk. Jag måste ha stenhård diciplin för att inte falla ur, jag kan verkligen inte "ta lite", det urartar nästan alltid i att jag tar för mycket eftersom suget blir så uppenbart.
Men jag tycker ändå att det är roligt att det upplevs gå lätt :). Och det gör det ju, men ni får inte tro att det inte är en uppoffring eller att jag har det gratis. Stundtals är det jättekämpigt. Men jag förstår dock att du inte menade så med ditt inlägg :) Dock suckar mina vänner och tycker att "det är ju lätt för dig att gå ner". Vad då för mig? Vad har jag som gör att det är lättare för mig än för dom?
Sedan är det kul att jag kan peppa andra, det gör mig ännu mer peppad!
bananabambi 2007-11-12, 22:43 :o Du säger alltid så snälla saker :love:
CosmicQueen 2007-11-13, 08:55 Så sant så sant...jag tror inte heller att det är lättare för tex dig eller mig att gå ner i vikt än vad det är för någon annan. Andra som tycker det är svårt avstår ant inte onyttigheter & rör ant inte på sig tillräckligt. Är ju i långa loppet det det handlar om, att stoppa i sig färre kalorier än man gör av med.
Har ju själv gjort en otrolig resa och gått ner 40 kg strax innan jag blev gravid. Och jag är precis som dig, jag måste avstå helt från godsaker för att inte falla dit, har noll karaktär och så har det varit hela livet. Men avstår jag så går det bra & mitt sötsug försvann rätt snabbt & sedan saknade jag det inte övht.
Nu medans jag var gravid slarvade jag massor med maten & jag måste försöka att komma ifrån dom fula ovanorna nu. Börja äta nyttigt igen och på regelbundna tider. När jag gick ner i vikt bode jag själv, allt var så lätt då. Jag bestämde vad som skulle finnas i kylen/skåpet, jag bestämde vad och när jag skulle äta. Nu är jag sambo & han är allt annat än nyttig och äter på väldigt oregelbundna tider varav det blivit då för mig med.
Men nu har jag som sagt tagit mig i kragen och börjat skärpa mig med maten. Inser att jag inte kan fortsätta såhär utan att börja gå upp i vikt igen och det vill jag INTE. Har lovat mig själv det.
CosmicQueen 2007-11-13, 08:58 Vikt innnan grav. 87 kg
Drömvikt 75 kg
Nuvarande vikt
16/10 93.3 kg. - 7.5 kg.
30/10 92.4 kg. + 0.5 kg denna vecka, totalt - 8.6 kg
Hoppar över att skriva in vikt denna vecka med...förhoppnignsvis är jag nere på samma vikt el tom ännu mindre som 30/10 nästa vekca. Det går åt rätt hålla iaf. ;)
Fnyfniken 2007-11-14, 14:53 Stjärtinfarkt? Är det rännskita eller :rofl:
Ett tips på hur du ska kunna få i dig skinka, ost och tomat är ju givetvis att göra en smarrig sallad, ost och skinksallad är ju kanongott :d
Ja, man kan ju undra.
Visst kan jag äta sallad, men ute är ofta salladerna mest sallad (och gärna pasta eller något!) och några små duttar med skinka och ost ovanpå. Det har hänt att jag har köpt ett paket prosciutto (stavning?) och lagt till salladen.
bananabambi 2007-11-14, 15:35 Jag trodde det gällde en sallad du skulle slänga ihop själv :)
Aningsfull 2007-11-14, 18:32 Du är så sjukt duktig! :bump:
Hejja hejja!
bananabambi 2007-11-14, 20:34 Taaack :love:
Annielee 2007-11-15, 14:22 Så ruggigt snygg du är!
Jag blir gång på gång så imponerad av dig!
Lamborghini 2007-11-20, 17:33 Oh vilken kalaspingla!! Keep ut the good work!
Du e grym!
Flyttfogel 2007-11-24, 08:15 Oj, det har redan gått ett par veckor sen jag bestämde mej... :o Jag har inte varit så duktig men hejdar mej väl mer nu inför en andra jätteportion o alltför mkt godsaker... (skyller på köksrenoveringen, har inget kök! Vi är nog dom enda i sverige som fortfarande använder grillen, vårt enda sätt att tillaga varm mat! :D)
Vikt 8 /11: 84 kg
Vikt 22/11 (min officiella vägdag, i torsdags): 82,5kg :banana: Det går åt rätt håll trots allt! Tjohooo!! :bump:
knapplån:
Nu har de gått tre veckor sen jag började...
jag har dom senaste dagarna börjat äta lite pasta, bulgur å bröd och liknande.
Jag har ingen våg så jag kan inte skriva nån siffra, men jag känner mig lite smalare=)
Har inte tränat nått, men ska börja med det åxå=)
bananabambi 2007-11-24, 20:28 Duktiga ni är!
Själv kommer jag ha gått upp mucho efter denna vecka. Har varit sjut och faktiskt ätit ganska mycket choklad :o
Målvikt 57 kilo
Vikt vid förlossning 80 kilo
Vikt vid utskriving från BB 70 kilo
Vikt 9/11 64 kilo
Vikt idag 24/11 61 kilo
Total viktnedgång 19 kilo
Flyttfogel 2007-11-29, 11:42 Oj, oj, oj! Du är ju nästan redan nere! :banana:
Och jag... njaaa, jag har ju inte gått upp iaf... :D
8 /11: 84 kg
22/11: 82,5 kg
29/11: 82,5 kg
Förhoppningsvis installeras spisen imon o det kanske underlättar viktminskningen lite att vi kan börja laga ordentlig mat varje dag igen. :angel:
Uppdaterar:
Startvikt: 4/11 89 kg.
Veckovägningar:
mitten på juni 80 kg
4/11: 89 kg. Fan va besviken jag e på mig själv! Hur fan kan jag sitta å mula in:mad:
25/11: 86 kg:bump:
Total viktnedgång hittills: 3 kg:banana:
Min "story": När jag började äta p-piller för 5,5 år sedan gick jag upp i vikt. innan det var jag ganska smal. Slutade med p-pillrena för lite mer än 1,5 år sedan. blev gravid för ett år sen. vägde då 75 kg, gick upp 13 kilo under graviditeten. Tappade 8 kilo på en vecka, gick sen upp 4 kilo på fyra veckor. upp 5 kg till på 2,5 månad
Min metod: Promenader, Ridning, träna på orbitrecken, äta enligt GI-metoden
bananabambi 2007-11-30, 00:09 Har gått ner 1.5 kilo sedan förra gången. Men då är det lite längre sedan jag vägde mig än normalt, plus att jag hunnit med att vara magsjuk :crazy:
Vikt på förlossningen: 105.5 kg.
Målvikt 1:
75 kg.
Målvikt 2:
68 kg. (BMI Normalvikt)
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
22/10 82.4
29/10 82.1
5/11 80.1
12/11 78.6
19/11 78.8
29/11 77.3
Total viktnedgång 19 veckor: 18.2 kg.
Fnyfniken 2007-12-08, 14:08 Ny sammanställning (så dags igen!):
18/8 88,7 midjemått: 94
21/8 87,5
3/9 86,8
10/9 85,2
13/9 84,7
20/9 83,3
30/9 83,4
8/10 82,8, midjemått: 87,5, BMI: 30,4
8/12 80,6, midjemått: 85,0, BMI: 29,6!!! Inte längre fet! Bara överviktig...
Sammanlagd viktminskning 8,1 kg på 18 veckor.
Jag har nu nått 2 delmål.
1 är att nya vinterkappan från Tiger inte ska sitta åt i midjan.
2 är att ha ett BMI under "fet" dvs 30. Nu blir det champagne! Gondolen nästa!
Vi har varit förkylda i 2 omgångar, sonen har haft krupp den ena gången och vi är slutshasade. Dock har sambon slutat klaga på hur onyttigt det måste vara att äta så mycket fett som jag gör. Men jag mår bättre än på länge! Och äter gott!
Fny
KL
Nu så
Målvikt 57 kilo
Vikt vid förlossning 26/10 80 kilo
Vikt vid utskriving från BB 30/10 70 kilo
Vikt 9/11 64 kilo
Vikt 24/11 61 kilo
Vikt idag 9/12 58 kilo
Total viktnedgång 22 kilo
Snart i måååååål!:D
bananabambi 2007-12-09, 15:43 Duktig du är!
bananabambi 2007-12-09, 15:44 Kalasbra ju!
Men hur menar du med att äta fett?
Fnyfniken 2007-12-10, 16:11 Kalasbra ju!
Men hur menar du med att äta fett?
Jo, på Atkins/LCHF äter man inget ris/mjöl/pasta/potatis etc. Och äta kött så pass att man får någorlunda energi går inte. Så man äter mera fett. Om sanningen ska fram äter jag 2500-3000kcal om dygnet och går ner ett halvkilo i veckan.
Detta är ganska motsatt allt vad vi har fått lära oss om att banta och "äta rätt". Fett är neutralt för kroppen. Man blir mätt länge av feta produkter, protein mättar också, men däremot kolhydrater skapar 1 hunger, 2 fettinlagring via insulin, en massa andra bieffekter som mindre muskelstyrka etc p g a insulinet också.
Jag kollar mitt intag med ett dataprogram. Jag äter 150-200g fett om dagen. Och går ner i vikt. Och är pigg, varm och glad! Jag kommer aldrig att äta pasta igen...
(Härligt Jolanta! Och det blev inget - gondolen var stängt pga julbord...)
bananabambi 2007-12-10, 19:17 Men är det alltså fett genom nötter/avocado/fisk som räknas? Tycker det verkar spännande, även om jag kör "på mitt sätt" än så länge. (Dvs fettsnålt, men mycket kött/grönsaker/frukt och lite potatis/pasta/ris)
bananabambi 2007-12-10, 19:35 Glömde väga mig i morse, får göra det i morgon bitti istället.
Vikt på förlossningen: 105.5 kg.
Målvikt 1:
75 kg.
Målvikt 2:
68 kg. (BMI Normalvikt)
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
22/10 82.4
29/10 82.1
5/11 80.1
12/11 78.6
19/11 78.8
29/11 77.3
5/12 75.2
[B]Total viktnedgång 20 veckor: 20.3 kg.
Ny månadsbild :)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16920000-16929999/500x375/16921210.jpg (http://www.pixbox.se/pic16921210)
Fnyfniken 2007-12-10, 21:44 Men är det alltså fett genom nötter/avocado/fisk som räknas? Tycker det verkar spännande, även om jag kör "på mitt sätt" än så länge. (Dvs fettsnålt, men mycket kött/grönsaker/frukt och lite potatis/pasta/ris)
Muhahahaha! :devil:
Nej, det är smör, grädde, späck, kokosolja, fläsk och svålar! Jättegott! Och kom inte med att mättat fett är ohälsosamt för då kommer en lång föreläsning ;)
Muhahahaha! :devil:
Nej, det är smör, grädde, späck, kokosolja, fläsk och svålar! Jättegott! Och kom inte med att mättat fett är ohälsosamt för då kommer en lång föreläsning ;)
Jag kör också LCHF men jag klarar verkligen inte av späck, svålar och dylikt :crazy: Klarar knappt av det vita på bacon och fläcket på julskinkan :eek: räcker det om jag skippar dem och fettar mig med smör och grädde istället? :d Det blir mycket pannacotta här må jag säga ;) (med sötningsmedel).
bananabambi 2007-12-10, 23:21 Jag bara undrade.
Men då är det ingenting för mig, för sådant fett är bara så äckligt :crazy:
Fnyfniken 2007-12-10, 23:45 Jag tror att många tycker det bara för att de är ovana. Men det finns inget som säger att man måste äta späck. Man kan äta smör om man vill.
Zoya, jag har inga problem med det. jag gillar däremot inte fläskfett eller kycklingfett, för jag tycker det har en bismak. Men äter gärna ankbröst med knaprig svål och smör/apelsinsås.
Man ska ju inte äta någon diet som man tycker är äckligt för det håller aldrig i längden.
bananabambi 2007-12-11, 09:38 Smör och grädde är ju inte så svårt, det kan man ju peta ner i maten man gör. Men svålar :crazy:
Fnyfniken 2007-12-11, 09:59 Man MÅSTE inte äta svålar. Men man får. Och det brukar räcka för de flesta:d
Tyvärr låter många bli att äta allt detta av rädsla att det skulle vara skadligt. Inte för att de inte gillar det. Sånt är ju synd...
Smör och grädde är ju inte så svårt, det kan man ju peta ner i maten man gör. Men svålar :crazy:
jag äter ju som sagt inte svålar, späck och annat äckel. Blir illamående bara jag tänker på sådant utan det är smör, grädde och typ bacon som gäller för mig :) och det funkar lika bra utan.
Tyvärr kan jag inte redovisa min viktminskning i kg just nu för vågen sa upp kontraktet förra månaden och visar bara "error". Får väl önska mig en ny i julklapp ;)
NeverEver 2007-12-11, 17:07 Oj det låter ju sunt! Det tror jag dina blodkärl och lever mår finfint av!!!:crazy:
bananabambi 2007-12-11, 19:50 Jo, man kanske tycker att det är äckligt just för att man är intalad att fett är dåligt. Som smör t.ex. Jag äter inte gärna det pga den feta smaken, men sonen älskar det ju, både i mat och på smörgåsen.
bananabambi 2007-12-11, 19:51 Men jag vill gärna höra den där föreläsningen, i en kort version :) Även om jag tror på det du säger så vill jag veta hur det funkar.
Fnyfniken 2007-12-11, 22:47 Jag ska skriva ihop en, och lägga in. Men ska den bli kort får jag välja mina ord. Så jag återkommer...
bananabambi 2007-12-11, 22:48 Jag syftade på kortheten mest för din egen del, så du slapp skriva mycket. Men vill du skriva längre om det är lättare så gör det.
Fnyfniken 2007-12-11, 23:25 Oj det låter ju sunt! Det tror jag dina blodkärl och lever mår finfint av!!!:crazy:
Nedan är mest till Bananabambi, men NeverEver behöver nog läsa också:
Tanken att fett skulle vara ohälsosamt, och i synnerhet mättat fett, kommer sig av dåligt utförda undersökningar på 50-60talet. Man trodde i USA att man hade en epidemi av hjärt/kärlsjukdom fastän det på senare år visat sig att det mest var medellivslängden och diagnosticeringen som blivit bättre. Ancel Keys hittade vad han trodde var samband mellan kolesterolnivå och hjärt/kärlsjukdom, men det var egentligen så lite att det snarare handlade om det som kallas "störningar" att det var något annat som spelade in men som samexisterade med de höga kolesterolvärdena.
Antagligen Keys personlighet och en slags moralism gjorde att man trodde att fett i kosten åstadkom detta och hittade viss korrelation (vilket visar på samexistens, inte orsak-verkan). Han valde ut data från 6-7 (av 22) länder och sammaställde så att det såg ut att ha samband. (Sen gör ju fett maten godare, så tar man bort det måste man ju vara en bättre människa?)
Man har sen dess letat efter samband mellan matfett och sjukdom, men bara funnit lite, lite. Inget alls som kan förklara den fullkomliga drabbning av metabola syndromet, fetma och hjärt/kärlsjukdom som finns i västerlänska länder nu. Faktum är att vi äter mindre mängd mättat fett och fett generellt nu, och har ändå sämre hälsa. Man har vägrat titta på samband mellan sockerkonsumtion, raffinerade kolhydrater, margarin, mattillsatser, och allt annat, mest pga industrins påtryckningar (i stort sett all forskning värt namnet kommer ju från USA)
Senare års studier, senast nu Malmö Kost/Cancerstudien visar att inget samband finns, och att det beror på något annat. Något som kanske samexisterar. Detta är egentligen märkligt då ett samband borde ha växt fram. Det är ju nämligen så att vi efter 40 år av propaganda "vet" att mättat fett är så onyttigt, att endast människor som inte bryr sig om sin hälsa äter fettranden på köttet, stora skedar smör, helfet grädde, etc. Om dessa människor inte bryr sig har de säkert oskyddat sex, knarkar i högre grad, sköljer inte grönsakerna utan äter dem med besprutning och allt, etc. Allmänt riskbeteende, alltså. Men ändå inget samband.
Dock finns det andra hypoteser, som inte alls är fastställda, men om man säger, så de som läst absolut mest om hela forskningsfältet, är LowCarbHighFat-ätare numera. Gary Taubes och Mary-Anne Greenwood. Kolhydrater, i synnerhet socker och raffinerade driver, förutom insulin som är nedbrytande på många sätt, inflamation. I stort sett alla svåra kroniska sjukdomar som stigit de senaste åren är inflamatoriska. Reumatiska sjukdomar, hjärt/kärl, crohns och typ, metabola syndromet, alzheimers... De kan snarare ha samband med mängden processad mat (hårt processade kolhydrater) i vår mat, och insulinutsöndringen. Men det verkar inte finnas så mycket intresse för att studera det.
Däremot florerar en massa "rykten" om hur absolut livsfarligt det är att inte äta kolhydrater. Man menar att allt fett gör att man får hjärt/kärldsjukdom (men alla kända riskfaktorer går ner inkl onda kolesterolet), att man blir insulinresistent och får metabola syndromet (men många typII-diabetiker blir medicinfria på lågkolhydratkost) att hjärnan behöver 150 g kolhydrater annars blir man dum/hjärnskadad (men kroppen kan skapa dessa och hjärnan kan gå på ketoner minst lika bra) och att levern eller njurarna pajjar om man bara äter kött/fett (men, visst ja, det testet gjordes på kaniner[vegetarianer?]) och att man får vitamin och mineralbrist, men människor som levt 30-40 år på LCHF är vid mycket god vigör, liksom många naturfolk som har liknande diet.
Precis som i läkemedelsbranchen, måste man få anslag till sin forskning. Om det man forskar inte ligger i linje med uppdragsgivarens intresse (svenske fettprofessorn Vessby som fick sin lön av margarintillverkare, bla) så får man inga anslag. De kostråd vi nu följer har jättelite vetenskaplig bakgrund, men att ändra dem skulle kräva så mycket forskning att det aldrig skulle hända.
Mycket av detta beror på "the cascade of error". Om alla experter ska uttrycka sin åsikt för att se hur många som tycker något viss bör de göra det simultant/anonymt. För om en person börjar och säger en sak, tenderar nästa person att tvivla om inte första har rätt och kanske säga samma sak. 3:e person tror att de två kan väl inte ha fel och säger samma, och vad ska inte 4:e göra... Detta är vad som hände med många när fett fastslogs vara största hälsoboven.
Resten beror på "the drunk under the streetlight". Ett fyllo kryper om natten runt på gatan under en lyktstolpe och letar något. en förbipasserande frågar vad. Mina nycklar svarar fyllot. Tappade du dem här då? frågar förbipasserande? Nej, men det är här jag kan se något. Samma med fett/kolesterolhypotesen. Det var det enda stället man kunde se någon effekt och hade något att mäta, så då fortsatte man att leta där. Nu letar man vidare för "alla VET ju att fett är ohälsosamt".
NeverEver, mina blodkärl mår toppen och levern glädjer sig var dag.
*kl*
Nu var det ett tag sedan någon skrev i den här tråden...:angel:
Gissar att många kanske tagit lite julledigt från viktminskningsambitionerna ;)
Eller har ni kämpat på under helgerna?
Själv tog jag mig i kragen och hoppade på Viktväktarnas amningsprogram i början av december, lyckades dock inte peppa mig till att komma igång riktigt och tappade sedan motivationen totalt över helgerna. Mycket julmat och godis blev det, och inte särskilt många promenader :eek:
Men! Nu ska det bli nya tag efter nyår. Ska ägna en del av morgondagen åt att planera för ett bättre upplägg, inhandla nyttiga ingredienser till årets första vecka och fokusera på att lyckas bättre denna gång :bump:
Vad har ni andra för nyårsambitioner?
Timsetim 2007-12-31, 08:26 Jag och en väninna ska skriva in oss på Viktväktarna. Nu ska lättja-kilona bort!
20 kg skulle jag vilja få bort för att nå den vikt jag hade när jag blev gravid. Men 10 kg känns som det realistiska första målet!
Beach 2008, here I come! :banana::D
/Timsetim
bananabambi 2007-12-31, 12:56 Jag har inte lagt av, men har slutat minska i vikt, står stadigt kvar på mina 75-76 kilon, därför har jag inte skrivit något på länge :crazy:
Jag är färdig nu, har rent utav gått ner ett kilo mer än jag hade som mål!
Fnyfniken 2008-01-03, 14:36 KL
Jag står och stampar på samma vikt som tidigare. Jag kan väl säga att jag inte lagt ner alltför mycket energi på att gå ned vidare då det ju har varit jul och nyår och vi alla har varit sjuka i omgångar och man inte orkar hålla strikt. Med tanke på hur jag har ätit är jag glad att jag inte gått upp över jul.
Jag har samma vikt nu som jag hade innan graviditeten, och det är vad jag vanligtvis väger, så jag tror det är min "set point". Om jag får tid och ork ska jag titta på hur jag ska komma vidare i viktminskningen nu under våren, men jag kan ju som sagt ha min fina vinterkappa nu, så jag är ganska nöjd som det är.
|
|