milles mamma
2007-08-21, 19:40
vad var det första ordet erat barn sa?? min son sa mamma,när han var ca 5-6mån.
|
Visa fullständig version : första ordet?? milles mamma 2007-08-21, 19:40 vad var det första ordet erat barn sa?? min son sa mamma,när han var ca 5-6mån. Minnie 2007-08-21, 19:49 Mamma såklart. O det var för en vecka sen. Han är 8 månader o är på g att säga pappa också. humlanotrocadero 2007-08-21, 19:51 Mitt första ord enligt mamma var "far ända in i baljan" :rofl: cirkus 2007-08-21, 21:28 Min sons första ord var GLASS ! Han kröp fram till frysen och sa "slass" Andra ordet var pappa Excalibur 2007-08-21, 21:42 Efter "mamma" o "pappa" kom... "Nagini":rofl: Det är en av katterna här hemma!! DenLillaSkimmeln 2007-08-21, 22:19 Jag tror mitt första ord var "lampa" :D Mustasukka 2007-08-21, 22:27 Man får ju skilja på ord och ljud. Mina barn sa som de flesta mamma och pappa-liknande ord rätt tidigt utan att mena just mamma och pappa. Båda var runt 13 månader när de medvetet sa just mamma och pappa. Äldsta barnet kunde säga mamma, pappa, kisse, vovve och titta när han var 13 månader. Yngsta är nu 16 månader och han kan säga mamma, pappa och tutte :D Storebror får heta Baba (han heter Bastian) Minnie 2007-08-22, 07:39 Man får ju skilja på ord och ljud. Mina barn sa som de flesta mamma och pappa-liknande ord rätt tidigt utan att mena just mamma och pappa. Båda var runt 13 månader när de medvetet sa just mamma och pappa. Äldsta barnet kunde säga mamma, pappa, kisse, vovve och titta när han var 13 månader. Yngsta är nu 16 månader och han kan säga mamma, pappa och tutte :D Storebror får heta Baba (han heter Bastian) Nä, jag tror inte heller att så små barn säger mamma o pappa o verkligen menar det sas. Men man blir ju så glad. millus 2007-08-22, 07:44 Äldsta var otroligt tidig med pratet. Hon pratade helt rent när hon var 1år o tio månader. Hennes första ord sa hon när hon var 8 månader, då pekade hon på en pelargon o sa Umma! Mellansonen kommer jag inte ihåg, det är bara 1 år o tio månader mellan dem och det var så himla mycket att ha två småttingar så han är lite i glömska, till min stora sorg. Lilleman är sladdis, hans första medvetna ord var knaaknee. Bondson som han är så betyder det traktor förstås! //millus Timsetim 2007-08-22, 13:16 vad var det första ordet erat barn sa?? min son sa mamma,när han var ca 5-6mån. Om jag bortser från allt mamamamamam-ande och papapapap-ande så var sonens första ord "titta". Dottern har alltid "pratat" väldigt mycket men inte med riktiga ord. Det jag minns extra tydligt med henne var när jag räckte henne något och hon sa "tack". Det var väldigt stort kommer jag ihåg. Det kändes mer värt att ha fått igång en kommunikation än att de rabblade enstaka ord. :) Nu är de snart 1.5 år och framförallt dottern upprepar allt man säger! /Timsetim petra73 2007-08-22, 20:14 :) Min dotters första ord va HÄST(häss), vilket inte e så konstigt. Hon har varit me i stallet sen hon va nyfödd:rofl: skogstomten 2007-08-23, 12:35 Jag misstänker att vår sons första ord blir "Harry" :angel: Han har ju inte kommit så långt ännu precis, men vi är ju bara han och jag och min hund rätt stor del av vår vakna tid. Blir ju mer än en gång som man säger hundens namn då, särskilt under våra barnvagnsprommenader :D "Harry kom hiiit" Naggur 2007-08-23, 13:05 Satt precis å tänkte samma sak=) Novas första ord blir nog "Peppe"=) via 2007-08-23, 15:48 Dotterns först ord var sådant som mamma, pappa, titta, lampa osv. Hon var dock väldigt tidig med pratet, talde rent, med ett stort ordförråd mkt tidigt. Det roligaste var dock när hon 1,5 år gammal klämde ur sig ordet humanitär, helt rent. Roheryn 2007-08-24, 08:40 Min dotter sade "tittaaa" som första ord vid 8-9 månaders ålder. Sedan kom snabbt i tur och ordning "mamma", "faffaff" (=farfar), "öna" (=höna, vilket användes om allt som kunde flyga inklusive flygplan), "pappa" och "inusch" (=Linus, vår hund). Vilya 2007-08-24, 08:42 Hannah dvs storasyster :love: |