Visa fullständig version : Var går er gräns när det gäller klädval?

Timsetim
2007-08-25, 15:16
Jag var på ett me and i party häromdagen. Mitt första av tre denna hösten! :angel: Urfin höstkollektion har de i år! :love:

Vi var ett gäng tjejer som frossade i alla nyheter och en av tjejerna hade sin 9-åriga son med sig.

Han var fullständigt lyrisk över alla rosa och röda kläder. "Såå sexigt" hörde jag honom säga massor av gånger! :D

När det var dags att beställa så ville han prova allt det röda och rosa. Det blev livliga diskussioner och till slut så tog mamman i och sa "du får ingen rosa tröja (han hade fastnat för en gammelrosa med en nyckelpiga på), så är det bara". Så pojken fick nöja sig med sina nya röda byxor.

Var går din gräns när det gäller barnens kläder? Stannar det vid färg eller måste själva plagget vara mer extremt? Dödskallar till flickan och ballerinakjol till pojken?

/Timsetim

californication
2007-08-25, 15:48
Nejmen! Klart han borde fått en rosa tröja med nyckelpiga på om han vill ha!

Fan att vi ska föda in barnen i roller och välja deras kläder. :mad:
Hade ett urringat linne som ska framstå som sexigt till lilltjejen hade jag förstått, men en rosa tröja till en kille!? Vafan.

Willebillebus
2007-08-25, 15:59
Jag tycker att barnen får klä sig hur dom vill inom rimliga gränser.

Dvs, barn-kläder till barn och inte "över 18 kläder" till småtjejer!

Sen är ju inte världen perfekt, utan mobbing och retsamma barn.....
Så jag kan förstå föräldrar som inte vill att en pojke tar på sig en rosa spets topp och tights till skolan osv.

I en perfekt värld får man ha vilka kläder man vill, men tyvärr är inte verkligheten så.

johannea
2007-08-25, 16:14
En 9-åring måste väll ändå kunna avgöra om det skulle va "ok" på skolan med en rosa tröja!!! Volanger kan jag väll hålla med om blir lite extremt, men me&i har ju nästan bara unisex kläder, modellen är ju gjord även för en pojk även om färgen är rosa!

Timsetim
2007-08-25, 17:24
Nejmen! Klart han borde fått en rosa tröja med nyckelpiga på om han vill ha!

Fan att vi ska föda in barnen i roller och välja deras kläder. :mad:
Hade ett urringat linne som ska framstå som sexigt till lilltjejen hade jag förstått, men en rosa tröja till en kille!? Vafan.

Denna mammans gick vid rosa tröja. En väninna till mig trodde jag var idiot när jag köpte en röd tröja till min son.

Jag är intresserad av var DIN gräns går! :)

/Timsetim

Timsetim
2007-08-25, 17:27
Jag tycker att barnen får klä sig hur dom vill inom rimliga gränser.

Dvs, barn-kläder till barn och inte "över 18 kläder" till småtjejer!

Sen är ju inte världen perfekt, utan mobbing och retsamma barn.....
Så jag kan förstå föräldrar som inte vill att en pojke tar på sig en rosa spets topp och tights till skolan osv.

I en perfekt värld får man ha vilka kläder man vill, men tyvärr är inte verkligheten så.

Men var går gränsen då? För dig?

/Timsetim

bananabambi
2007-08-25, 18:07
Jag göper gärna rosa till killarna, och kompletterar med andra lite tuffare kläder samtidigt. Handlar mest om t-shirts och tröjor. Rött har jag ofta till honom, har faktiskt inte ens tänkt på att det skulle vara en tjejfärg :confused: Gillar att reta mina väninnor med barn, som enbart köper tuffa kläder i blått och svart. Elis kläs i alla färger, gärna riktigt starka färger då jag tycker han är så fin i det med sitt blonda hår. :love:

Nu är ju inte Elis så gammal att han vill välja kläder själv, men när han kommer vilja det kommer han få välja inom överenskomna gränser. Vilket låter väldigt överambitiöst, men med det menas bara att jag anser att vissa saker har inte pojkar. Som byxor där det står "girl" på där bak. Eller volanger och spets. Där går min gräns.

Skulle jag däremot säga till min son att han få välja helt det han vill, oavsett om det är kläder eller pylar, så får han ta det han tycker är fint. Även om det då blir prinsessor och/eller spets. Har man vl sagt att barnet får välja tycker jag man ska ha gjort klart för det om hans val nu måste hållas inom några gränser, eller om han nu verkligen får välja helt fritt. Vid det sistnämnda kan man inte komma, när barnet väl valt, och tala om att hans val inte duger.

Men vissa saker hoppas jag kunna förklara för honom att man inte har på sig som pojke, som kjol, t.ex. Hemma kan det gå bra, om han nu skulle vilja det.

californication
2007-08-25, 19:09
Nu har ju inte jag några barn, men min gräns går där kläder börjar närma sig lite för sexistiskt eller 'vuxet'. Ett urringat linne till en 9årig flicka? Absolut inte. Tighta jeans och en topp som slutar vid magen? Verkligen inte. Pojkar är svårare.. :crazy: Finns det något 'utmanande' till killar? Isåfall så berätta gärna. (En ärlig fråga, nyfiken) Ja iof, byxor som är så stora att halva rumpan syns? Nej! :devil:

I övrigt kan dom ha vad dom vill. Vill lillkillen gå i prinsessdräkt så skolan så javisst! Sen kan man ju diskutera det praktiska med det, men det är ju en annan femma. :angel: Vill lilltjejen gå i fantomendräkt så varsågod!

Visst existerar det mobbing, men det bästa är att gå till botten med problemet. Och det är inte genom att inte låta lillgrabben ha en rosa tröja för att han kan bli mobbad.

Hoppas någon förstod! :p

Mustasukka
2007-08-25, 19:20
Jag köper inte kläder med spets och volanger, tycker inte att det så fint.
Skulle mig 6-åring vilja ha en rosa tröja är det klart han får det.
Han har tyvärr fått lära sig på dagis att rosa är en tjejfärg trots att jag tjatat om att det finns bara färger, inga killfärger och tjejfärger.
Båda mina söner har mycket röda kläder.
Ibland köper "grabbiga" kläder för det känns lite nytt på mina barn som mest har neutrala kläder.

Atoxa
2007-08-25, 19:46
Jag är väldigt noga med att kläder inte får vara för utmanande. Finns ingenting som kan irritera mig så mkt som flickkläder som är för utmanande... Kort-korta kjolar utan något (ja förutom trosor då) under till ex... eller spets underkläder... Barn skall vara barn...

När det gäller grabbkläder är det ju lättare.. En kille kan ha "tjej färger" utan att det behöver se konstigt ut tycker jag.. Även om jag kanske inte tycker att det ser så bra ut.. Det säljs ju rosa även på kill avdelningar, i.a.f för vuxna....Sammhället är ju mer tolerant idag än vad den har varit..

Volanger och kjolar, klänningar är ju en annan sak, där skulle jag helt klart sätta stopp..Vill grabben bli "transa" får han bli det när han är vuxen..:angel:;)

Basilika
2007-08-25, 20:08
Är det något fel på killar i rosa:
http://images.jupiterimages.com/common/detail/47/65/22196547.jpg

http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/1208011/2/istockphoto_1208011_abs_pink_shirt.jpg

http://www.frenchtruckers.com/img/pink-gas-jeans-polo-shirt.jpg

http://www.2rockon.com/New%20Chewie_files/Valentines%20w-Chewie%20Scarlett/Playing%20w%20Scarlett/DSC03665.JPG

:angel:

us_lover
2007-08-25, 20:42
Var går din gräns när det gäller barnens kläder? Stannar det vid färg eller måste själva plagget vara mer extremt? Dödskallar till flickan och ballerinakjol till pojken?

/Timsetim

Min gräns är rätt vid, men jag skulle inte sätta på min lille son något med volanger eller spets :crazy: Jag kan faktiskt inte komma på något speciellt som jag inte skulle sätta på dottern. Även om hennes favoritfärg är rosa har hon mycket kläder i andra färger också, t o m kläder med dödskallar på ;)

Jag är dessutom väldigt petig med att barnen ska se ut som barn och inte som förkrympta vuxna.

CillaW
2007-08-25, 21:02
Färgvalet är fullständigt fritt till båda mina barn (pojke 14, flicka 12) förstås. Hon gillar grönt och han gillar blått.
Volanger och spets tycker både de och jag är töntigt, jag skulle heller aldrig köpa det till ett mindre barn.

Flickan äääälskar döskallar och pojken gillar drakar, så det blir mycket sånt.

Gränsen går förstås vid utmanande, "sexiga" kläder, vilket oftast gäller hennes kläder. Hon tycker inte heller om såna kläder, så det blir sällan tjat.

vacasso
2007-08-25, 21:10
Så länge barn inte säjer själva att "den färgen vill jag inte ha" så köper jag vad som helst bara det är fint och praktiskt.
En av mina kompisar har en två veckor gammal son, hon vill inte att han ska ha rosa på sig, jag får hitta på någon annan färg till presenterna.
Personligen ifall jag får en son ska han få ha rosa på sig tills han själv säjer ifrån, är kläderna fina är det skitesamma vilken färg de har -löjligt att klä bebisar i könstypiska kläder (tycker jag).

Ska jag handla åt äldre barn skulle jag aldrig köpa urringat eller små vuxenkläder sas, fina kläder men inte vågade eller med något fånigt tryck typ "Sexy bejby" åt en åttaåring...
Dagens storlekar är såpass små för vuxna att kompisars/släktens barn på 6-8 år kan ha dem, blir ju lite mer att välja på -men det får inte bli äckligt.

Mustasukka
2007-08-25, 22:40
Han på sista bilden klädde särskilt bra i rosa.

Timsetim
2007-08-25, 23:20
Han på sista bilden klädde särskilt bra i rosa.

Håller med! Sista "killen" var snyggast i rosa! :p

/Timsetim

Timsetim
2007-08-25, 23:26
Tack för alla svar!

De flesta är inte långt ifrån vad jag själv tycker! Volanger, spets, rysch och pysch går bort, oavsett om det är till pojken eller flickan.

Jag tycker det är roligt att köpa enstaka kläder som de båda kan ha! Cerise tröja med dödskallar, brun tröja med rosa hjärta, röd tröja med gröna ränder osv.

Än så länge är det jag som bestämmer. Men det ska bli intressant att se hur mycket mitt klädval påverkat när de själva börjar bestämma!

Min svärmor är ÖVERTYGAD om att dottern kommer att revoltera och bara sätta på sig rosa. Enbart för att jag inte gillar den ljusa babyrosan och helt undvikit att klä henne i den färgen. Det har t om varit synd om henne, just för att hon inte har fått ha så mycket rosa på sig! :crazy:

/Timsetim

Silverkedjan
2007-08-25, 23:59
Mina killar får välja vilka färger de vill på allt. (kolla i bildtråden...)

Men jag censurerar för opraktiska plagg eller krigssymboler och försöker hålla nere sån där hysterisk kommersiell superhjältedyrkan.

squirlett
2007-08-26, 00:01
Då får jag gå emot strömmen lite...:crazy:

Jag klär min son (6 månader) i killkläder. Tuffa kläder i blått, svart, grönt, rött, grått.
Hade jag fått en dotter hade det blivit flickkläder. Fast gärna lite tuffare. Men i färger som rosa, lila och rött. Men även i grönt, blått och svart.
Brunt och beige går fetbort, då jag tycker det är såååå trista färger även till mig själv.

Det är "lättare" att klä en flicka i lite pojkiga kläder än tvärtom.
Så länga JAG bestämmer vad sonen ska ha på sig så blir det så här.
När han e stor nog att säga till själv vad han vill ha så är det annorlunda.

Men nu när han e så liten så är det ju nästan omöjligt att säga om det är flicka eller pojke om det inte "syns" på kläderna.
Tycker faktiskt att det här med könsneutrala kläder börjar gå liiite långt.
Ibland verkar det som det bara ska finnas ett kön, vilket är omöjligt när det finns 2...:smirk:

Timsetim
2007-08-26, 00:02
Mina killar får välja vilka färger de vill på allt. (kolla i bildtråden...)

Ja, färggladare ungar får man leta efter! :D

Men jag censurerar för opraktiska plagg eller krigssymboler och försöker hålla nere sån där hysterisk kommersiell superhjältedyrkan.

Vilka plagg tycker du är opraktiska! *nyfiken*

/Timsetim

Silverkedjan
2007-08-26, 00:03
Men varför ska det "synas" på kläderna vad ett litet barn har för kön istället för vad det GILLAR ? :confused:

Vad gör det om någon tror fel ???

Silverkedjan
2007-08-26, 00:06
Byxor som är utsvängda vid fötterna
Tröjor som inte räcker ner (vanligt i tjejfärger....)
Plagg som inte går att tvätta bland resten
Farliga luvor med snoddar
Mörka reflexlösa ytterplagg på vintern

etc etc

squirlett
2007-08-26, 00:09
Men varför ska det "synas" på kläderna vad ett litet barn har för kön istället för vad det GILLAR ? :confused:

Min 6 månaders gillar nog inte mycket just nu. Mest jobbigt med kläder som ska på och av.:D
Men när han själv börjar säga vad han tycker om så blir det ju som jag skrev skillnad.
Sen så tycker inte jag att varken små pojkar eller vuxna karlar passar i rosa. Absolut inte vuxna, små barn kan vara oki. Så skulle sonen promt vilja ha nått rosa och det inte är fullt med blommor/glitter/volanger så kan han få rosa. Men då om han uttryckligen själv verkligen vill ha det.

Vad gör det om någon tror fel ???

För att min son är en pojke och det är inget jag vill behöva förklara för folk om och om igen.

Men det är bara min åsikt!:D

Gnist
2007-08-26, 00:14
Hihi..

Köpte så sent som i går 2 vita t-shirtar med döskalle på + 2 par rosa byxor med döskalle på åt dottern..

Hade hon velat ha de blå byxorna hade hon fått dem, men hon gillade de rosa bättre den här gången.

Hon gillar även svarta jeans och tröjor med lastbilar och annat typiskt killaktigt på. Iofs arv från när brodern var liten, men hon gillar dem :cool:

För tillfället är hennes garderob mer killaktig än flickaktig trots gårdagen inköp av 2 rosa mjukisbyxor (med döskallar) :cool:

Timsetim
2007-08-26, 00:31
Hihi..

Köpte så sent som i går 2 vita t-shirtar med döskalle på + 2 par rosa byxor med döskalle på åt dottern..

Hade hon velat ha de blå byxorna hade hon fått dem, men hon gillade de rosa bättre den här gången.

Hon gillar även svarta jeans och tröjor med lastbilar och annat typiskt killaktigt på. Iofs arv från när brodern var liten, men hon gillar dem :cool:

För tillfället är hennes garderob mer killaktig än flickaktig trots gårdagen inköp av 2 rosa mjukisbyxor (med döskallar) :cool:

Men så måste jag var lite nyfiken igen. Vad skulle du neka henne (eller dina andra barn, för du har väl tre?) att köpa?

/Timsetim

Snuffsan
2007-08-26, 07:11
Min dotter är 13 nu och har alltid valt själv. Hon har alltid avskytt lila och rosa, men hon hade världens kortaste "prinsessperiod" då hon var lite. Den varade typ 1 vecka.:crazy:

Hon är hårdrockare så numera är det svart och jeans. Tighta, utmanande kläder har jag aldrig behövt säga något om för sånt vill hon inte ha, men där är annars min gräns.

Snuffsan
2007-08-26, 07:13
Är inte den sista bilden lite....tja....utmanande pose? För en så pass ung kille? :crazy:

Björk
2007-08-26, 07:17

/Timsetim
Ja, nog går den lååååååååångt bortom mammans i exemplet i alla fall!!
:crazy:

Jag vet inte riktigt var den går. Jag är nog rätt tolerant. Färger skulle jag inte bry mig om alls; det fick barnet välja själv. Opraktiska kläder skulle jag däremot känna vore onödigt tror jag. Typ höga platåskor till en 7åring eller en för kort vinterjacka som släpper in snön i glipan vid linningen. Bikinibehå före man fått bröst skulle jag inte heller tycka vore så nödvändigt .....

Kjol till pojke skulle kännas lite konstigt, men samtidigt skulle jag inte neka min son att ha det på sig. Jag skulle försöka bortse från min känsla inför det och faktiskt vara rätt glad att jag i så fall fostrat en pojke som självmant vågar bryta gränsen.

Willebillebus
2007-08-26, 09:11
Men var går gränsen då? För dig?

/Timsetim

Min gräns går ungefär vid kjol/klänning på en pojke, flickor får ha allt utom "över 18 kläder"

Min son skulle ALDRIG ta på sig något "flickigt", han är väldigt noga med att det ska vara "tufft".

Han vägrar t.om skjortor, för det är töntigt.....

Vi har aldrig pratat något om kläder osv, utan detta är uppfattningar han gjort själv.

Kan tillägga att jag är lite glad att min pojke vill vara pojke :angel:

Gnist
2007-08-26, 09:52
Men så måste jag var lite nyfiken igen. Vad skulle du neka henne (eller dina andra barn, för du har väl tre?) att köpa?

/Timsetim

Ingenting, så länge det inte är direkt porrigt/ sexigt.

Vill 16-åringen köra moppen i rosa tyllkjol så får han göra det bäst han vill liksom..

bettysmatte
2007-08-26, 15:42
Byxor som är utsvängda vid fötterna
Tröjor som inte räcker ner (vanligt i tjejfärger....)
Plagg som inte går att tvätta bland resten
Farliga luvor med snoddar
Mörka reflexlösa ytterplagg på vintern

etc etc

Tycker att det är en bra sak du tar upp! De flesta barn som kommer till förskolan har relativt praktiska kläder, men vissa föräldrar tänker nog inte alls på det praktiska :crazy:. En 3-åring hade byxor så utsvängda (och långa) att hon knappt kunde gå. Både hon och hennes 2-åriga syster har ofta body fortfarande. Det är verkligen inte det enklaste att hjälpa ett barn att bli torr om man måste trassla med en massa klädlager och knappar. För att inte tala om strumpbyxor under långbyxorna när det inte är smällkall vinter... Irriterande utsvängda och långa ärmar är verkligen ingen hit på barn heller. Ärmarna doppas i maten, de är i vägen vid aktiviteter, etc. Platåsandaler på en aktiv 5-åring är också rättså dumt.

oz_joj
2007-08-26, 20:22
KL

Vår son har pratat mycket om klänningar hela sommaren (han är 20 månader nu och pratar mycket). Han tycker att mamma är så fin i klänningar. Så jag köpte en röd-vitrandig fin men billig klänning till honom för 50:-. Den har han haft på sig kanske 2 gånger + en natt som nattlinne ungefär. Vad spelar det för roll? Han lär bli vuxen trots allt. Om han tycker att han vill ha en klänning så känns det OK för både mig och hans far. Måste dock erkänna att jag blev lite stressad när han sprang till lekparken med den. Tänkte mest att om någon annan förälder är där så tycker dom väl att vi är knäppa men jag hade väl fått förklara varför.

Han har f ö rosa solhatt (mjuka typen) med vita hjärtan för den var så fin. Sen har han rosa solskyddströja (hur användbar var den just den här sommaren?) för de andra var så mörka och trista. Folk tar honom för flicka ibland pga dessa kläder men skit samma, det är bara att rätta. Vi köper på enkom lite flickiga plagg ibland bara för att de är fina och för att det är så uppdelat och "förbjudet". Någon måste ju börja revolutionera och det kan väl lika gärna vara vi...

havreflinga
2007-08-27, 00:04

Min gräns går vid väldigt avklätt och porrigt. Mina barn ska inte se ut som sexobjekt för pedofiler. Annars får de ha vad de vill. Om min pojke skulle vilja ha klänning så skulle han få det. Men jag skulle först upplysa honom om att det finns stor risk att han möts av fördomar om han går i sådana kläder.

Björk
2007-08-27, 08:44
Någon måste ju börja revolutionera och det kan väl lika gärna vara vi...

:bow:

*tiotecken*

Bangsi
2007-08-27, 08:56
Har en kille på 7 år.

Själv har jag ingen gräns när det gäller färg. Det är han själv som får välja. Vi har många röda kläder hemma till honom. Men rosa där går hans gräns.

Däremot skulle han aldrig få kamoflagefärgade kläder. Inga kläder som kan förknippas med skjuta och krig.

/Åsa

Yamaha
2007-08-27, 09:10
Vi var ett gäng tjejer som frossade i alla nyheter och en av tjejerna hade sin 9-åriga son med sig.

Han var fullständigt lyrisk över alla rosa och röda kläder. "Såå sexigt" hörde jag honom säga massor av gånger! :D

Detta är min gräns. En 9-åring ska f*n inte leta sexiga kläder!!!
I min fantasi vet inte en nioåring vad sexigt är och jag vill att det ska vara så. Tids nog får dom veta.

För övrigt är min flicka galen i tuffa kläder just nu. Från att ha varit en rosa bakelse i hela sitt liv så har hon tvärvänt och gått över till svart och dö´skallar.

Sonen på snart 15 hade en del rosa och MYCKET röda plagg som liten, men nu när han köper själv blir det mest blått och svart. Lite trist.

Sonen på 13 äälskar rosa kläder och jag köper det gärna åt honom. Jag tycker att det är snyggt med rosa på killar. Har tom lyckats få på den tidigare så motstridiga mannen en rosa skjorta! :)

Däremot skulle jag nog inte sätta på sonen en klänning. Men en sarong känns helt ok. Hmm. Konstigt. *funderar*

Men just detta med sexiga kläder till barn, det får mig att koka inombords. Och att en, som i detta fallet, nioåring letar sexiga kläder och verbalt uttrycker det... Jag vet inte men om det varit mitt barn hade jag tagit det hårt.

Björk
2007-08-27, 09:33
Vi har aldrig pratat något om kläder osv, utan detta är uppfattningar han gjort själv.

Fast ärligt talat... om man läser lite litteratur inom ämnet hur vi människor fungerar rent generellt och hur vi fungerar vad gäller tex könsrollerna så kommer man ganska snabbt fram till att det är lite naivt att tro att "Vi har aldrig pratat något om kläder osv, utan detta är uppfattningar han gjort själv."....

Det behövs inte alltid talas om med ord vad man som förälder anser vara "rätt" eller "fel". Barn (och vuxna) känner och märker sånt på 100tals sätt ändå. Förmodligen utan att man ens är medveten om det så sänder man signaler via sitt beteende.

Det kan till exempel handla om att uppmuntra mer när/om sonen gör något som man som förälder känner är "rätt". Uppmuntran via ord, blickar, minspel, kroppspråk. Som oftast är helt omedveten.
Bara att du faktiskt är glad åt att din "pojke vill vara pojke" - sånt känner/märker ju barn. Utan att man behöver klä det i ord.

Clintan
2007-08-27, 09:44
Nu är ju min son inte så gammal än, 4 mån, men jag sätter inte på honom några rosa kläder, vill han ha rosa när han är äldre så är det ok. Får redan frågor om han är en flicka, han har extremt långa ögonfransar, ett arv ifrån sin far. Rött däremot har han redan, slänger med en bild på honom i hans röda body. Hans pappa brukar också ha rött och passar jättebra i det. Min systerson brukade ha cerise cykelbyxor när han var liten, han hade ärvt dem efter sin storasyster, idag är han 18 och skyr rosa som pesten, så han fick inga bestående men av att ha haft rosa käder.:D

http://img.photobucket.com/albums/v397/Tullelu/Hannes093.jpg

cirkus
2007-08-27, 11:53
Vad det gäller färger så får de ha precis vad de vill.

Däremot "sexiga" kläder till småflickor och småpojkar går helt bort.

Willebillebus
2007-08-27, 12:09
Bara att du faktiskt är glad åt att din "pojke vill vara pojke" - sånt känner/märker ju barn. Utan att man behöver klä det i ord.

Och jag tycker inte att det är något fel med det!
Jag har inte dåligt samvete för att jag inte uppmuntrar min son att ha rosa tyllkjol.

Känner inte att jag ska "tvinga" min son att revolutionera på något sätt, han duger bra som pojk-pojke, och ser varken mig själv som bättre/sämre förälder för att jag tycker det är snyggt med riktiga killkläder t.om kamouflage :p

Vill man använda sitt barn till att förändra världen, så visst :confused:.... men jag låter min son se ut som en pojke iaf!

Björk
2007-08-27, 12:13
Jag har inte dåligt samvete för att jag inte uppmuntrar min son att ha rosa tyllkjol.

Ja, det är din åsikt och ditt val. Det jag opponerar mig mot är att du påstår att du inte alls har påverkat honom vad gäller klädval. Jag är övertygad om att du som förälder har påverkat ditt/dina barn! Både medvetet och omedvetet. Både i frågor som du VILL påverka i och frågor du inte vill påverka i.

Konstigt vore det ju annars. Det vore väl knappast ens önskvärt att man inte kunde påverka sina barn som förälder. Tycker ju jag då.

Willebillebus
2007-08-27, 12:19
Det jag opponerar mig mot är att du påstår att du inte alls har påverkat honom vad gäller klädval.

Det har jag aldrig påstått.....:confused: Däremot att vi inte medvetet pratat om kläder och vad han får ha/inte ha på sig. Han får välja själv!

escodobe
2007-08-27, 12:21

Krymper kuken om han får på sig rosa eller en kjol?

(Ja, ordvalet är medvetet)

Willebillebus
2007-08-27, 12:23
Krymper kuken om han får på sig rosa eller en kjol?

(Ja, ordvalet är medvetet)

Han har faktiskt en del rosa i sina kläder.... kan tillägga att han är 4 år, så jag tycker ditt ordval är lite opassande!

Björk
2007-08-27, 13:02
Det har jag aldrig påstått.....:confused: Däremot att vi inte medvetet pratat om kläder och vad han får ha/inte ha på sig. Han får välja själv!

Det var detta som fick mig att tro att du ansåg att du inte påverkat honom i frågan.

Roheryn
2007-08-27, 13:04
Jag har en dotter på sex, snart sju år. Hon får ha på sig allt som är någorlunda praktiskt (=går att röra sig i och att leka i utan att gå sönder med en gång, och är tvättbart i maskin ihop med annat....) och som inte är "sexigt". Vi har väl enstaka gånger haft diskussioner om något hon tycker är "fint", men som jag bedömt som opraktiskt, annars är hon ganska okomplicerad att köpa kläder till och får välja rätt så fritt. Färgmässigt är det rosa, lila, svart, blått och turkos som mest finns i garderoben. Några finkläder har lite glitter och paljetter, annars är det rätt "enkel" design på de flesta kläderna.

Någon särskild "gräns" har jag nog inte, annat än att det inte får vara sexigt. På sätt och vis är det ju mer accepterat också, att sätta "killkläder" på en tjej, än tvärtom. Vi har köpt jeans på "pojkavdelningen" emellanåt, och jag är nog själv mer lagd åt det "tuffa" än det "gulliga" hållet (mest svart i garderoben, och döskallar hellre än blommor alla dagar i veckan....).

Vet inte om jag haft annan "gräns" om jag haft en pojke - det är ju betydligt mer kontroversiellt, som sagt, att ex-vis låta en pojke gå till skolan i rosa klänning, än att klä flickan i jeans och en blå tröja....

Björk
2007-08-27, 13:10
Vet inte om jag haft annan "gräns" om jag haft en pojke - det är ju betydligt mer kontroversiellt, som sagt, att ex-vis låta en pojke gå till skolan i rosa klänning, än att klä flickan i jeans och en blå tröja....

Absolut! Jag tror det är en mycket svårare gräns att våga överskrida. Att inte bry sig när/om dottern vill ha "pojkkläder" är nog lättare för många än att inte bry sig när/om sonen vill ha "tjejkläder", framförallt då kjol eller klänning.

Vad gäller just kläder så är nog pojkar/män mer begränsade som grupp än flickor/kvinnor i vårt svenska samhälle idag.

Willebillebus
2007-08-27, 13:11
Det var detta som fick mig att tro att du ansåg att du inte påverkat honom i frågan.

Ok, jag antog att du hade uppfattat det så, men jag menade bara att vi aldrig påtalat vad en pojke "ska" ha på sig osv.

Sen är det ju självklart att han har gjort sina uppfattningar utefter oss föräldrar, dagis och kompisar osv.

Koli
2007-08-27, 13:13

/Timsetim

Hmm.. Gräns?
Jag brukar försöka att få mina ungarskläder att vara varma och hela på vintern. Samt svala och sköna på varma sommardagar.
T.ex kanske stövlar om det är regnigt och blött.

För mig är färger, färger och ingenting annat.
Rosa betyder inget annat än grönt eller blått.
Det finns ingen färg som passar bättre på det ena könet än det andra. Det är snarare en individuell sak.

Min äldsta dotter gillar att ha dödskallar på sig, så då får hon gärna ha det.
Även om det så hade varit min begravning.

Björk
2007-08-27, 13:16
Ok, jag antog att du hade uppfattat det så, men jag menade bara att vi aldrig påtalat vad en pojke "ska" ha på sig osv.

Sen är det ju självklart att han har gjort sina uppfattningar utefter oss föräldrar, dagis och kompisar osv.

Ja, och det var ju ungefär det jag tog upp.... att man påverkar sina barn utan att nödvändigtvis säga det i ord.

escodobe
2007-08-27, 14:00
Han har faktiskt en del rosa i sina kläder.... kan tillägga att han är 4 år, så jag tycker ditt ordval är lite opassande!

Det var tanken.

Så små barn är mer könlösabarn mer än de är utpräglade pojkar/flickor/män/kvinnor. Därför tycker jag det är märkligt med utaladen om att "man är glad att ens pojke är en pojke och inte använder kjol".

Willebillebus
2007-08-27, 14:14
*********** Raderat************

squirlett
2007-08-27, 18:36

Känner inte att jag ska "tvinga" min son att revolutionera på något sätt, han duger bra som pojk-pojke, och ser varken mig själv som bättre/sämre förälder för att jag tycker det är snyggt med riktiga killkläder t.om kamouflage :p

Vill man använda sitt barn till att förändra världen, så visst :confused:.... men jag låter min son se ut som en pojke iaf!

Du tog orden ur munne på mig...:bow:

Sen till TS,
Reagerade oxå på att pojken ifråga ansåg klädesplagget sexigt:eek:
Även om det var en helt vanlig tröja som inte är ett dugg sexig i en vuxens ögon, så tycker jag att detta uttalande och ordval känns lite fel att komma från en 9-åring...:crazy:

Timsetim
2007-08-27, 22:43
Detta är min gräns. En 9-åring ska f*n inte leta sexiga kläder!!!

Så som jag tolkade det så var det inte sexigt så som du och jag kanske ser sexigt. Utan pojken hade nyligen fått upp ögonen för detta ord och använde det, på barns vis.

/Timsetim

Basilika
2007-08-28, 07:42
Känner inte att jag ska "tvinga" min son att revolutionera på något sätt, han duger bra som pojk-pojke, och ser varken mig själv som bättre/sämre förälder för att jag tycker det är snyggt med riktiga killkläder t.om kamouflage

Tänk synen när din son blir några år äldre och har sunpunkter på vad han SJÄLV vill ha på sig, och skulle välja en rosa tyllkjol :D

Isis
2007-08-28, 09:59
Jag kan erkänna att jag hade nog blivit lite ledsen och orolig om min son hade velat gå till skolan i rosa tröja med volanger eller liknande. Men enbart för att jag hade varit rädd för att han skulle bli mobbad i skolan för det. Vet hur elaka barn kan vara om nån har "fel" klädsel.
Så jag skulle nog ha sagt nej till det för den risken.

Enbart en rosa tröja ser jag ingte problem med. Kan vuxna män gå runt med rosa kläder så ska väl barn kunna göra det?

Till en tjej så skulle gränsen gå vid allt för "vuxna" kläder. Tycker in te att barn ska springa runt med höga klackar och bara magar. Eller som när jag såg en 7-årig tjej gå runt med ett linne det stod sexy på. Hade min dotter velat ha döskallar och andra tuffare kläder hade jag bara blivit glad..

cirkus
2007-08-28, 12:12
MIn son är COOOL

Och han har (eller hade innan den blev för liten) en ROSA ryggsäck med hästar på. Han blev retad av några andra killar - Då svarade min son bara VADÅ ? Den har jag fått av mina systrar, den är skitsnygg ! Sen blev det alldeles tyst.

Jag är GLAD att min son har självkänsla nog att ha på sig vad han vill, oavsett färg eller form. Han hade en "Felicia" period när han klädde sig i tjejkläder, mest hemma, han var ursöt ! Han hade långt hår i flera år och blev ofta tagen för flicka.

chrysler
2007-08-28, 13:44
Jag var på ett me and i party häromdagen. Mitt första av tre denna hösten! :angel: Urfin höstkollektion har de i år! :love:

När det var dags att beställa så ville han prova allt det röda och rosa. Det blev livliga diskussioner och till slut så tog mamman i och sa "du får ingen rosa tröja (han hade fastnat för en gammelrosa med en nyckelpiga på), så är det bara". Så pojken fick nöja sig med sina nya röda byxor.

/Timsetim

Vilken tråkig mamma!Jag hade blivit glad om min son ville ha rosa kläder.

Björk
2007-08-28, 16:53
Jag kan erkänna att jag hade nog blivit lite ledsen och orolig om min son hade velat gå till skolan i rosa tröja med volanger eller liknande. Men enbart för att jag hade varit rädd för att han skulle bli mobbad i skolan för det. Vet hur elaka barn kan vara om nån har "fel" klädsel.
Så jag skulle nog ha sagt nej till det för den risken.

Jag ska dra min historia som jag dragit förut härinne.
Året är 1976. Min lillebror går på lekis. Jag som är några år äldre äger några par spetsstrumpbyxor; såna där i genombruten spets. Brorsan älskar dem och vill en dag ha dem till lekis.
Min mamma tänkte först att "oj, undrar om han kommer bli retad" och "hrm... undrar vad fröknarna kommer att tänka om mig..:" , men åsidosatte sin egna förutfattade mening (älskade mamma :love:) och lät honom ha dem. Hon skickade med ett par vanliga strumpbyxor/kalasbyxor i väskan så att han skulle kunna byta när han blev retad....
När hon hämtade på slutet av dagen så hade han fortfarande på sig strumpbyxorna. Mamma frågade lite diskret fröknarna:
- Har ingen reagerat på strumpbyxorna...?
-Jodå, alla andra killar hade varit jätteavundsjuka och ville också ha sådana där fina strumpbyxor! :)

Denna historia utspelade sig alltså för över 30 år sedan...
Och den har fått mig att inse att även om jag skulle vara oroad som förälder för att mitt barn eventuellt får höra gliringar eller bli retad så behöver det faktiskt inte alls bli så! Och om jag då "förbereder" honom på att "nej... jag vill inte det; du kommer bli retad" - även om jag gör det i all välmening så är det ju JAG som då visar/skapar idén om att det är något konstigt med en pojke som vill ha "tjejkläder". Jag tänker istället svälja min rädsla och vara beredd på att kanske få ta emot ett barn som blivit retad och ta tag i DET problemet. Istället för att från början ge signalen att han bör anpassa sig till något som jag inte ens VET om kompisarna kräver.

californication
2007-08-29, 00:07
Underbar historia, och mycket bra sagt! :bow:

cirkus
2007-08-29, 10:20
Jag minns inte riktigt var jag sett eller hört det.

Men de flesta barn i dagisålder oavsett kön tycker att "princess" kläder är fint.

Kolla denna helt ljuvliga pojke !
(ja, han är svårt sjuk på bilden och finns inumera i pirat och princess himlen)

http://alfons.blogg.se/images/alfons_och_jag_n_rbild_1185313794.jpg

Timsetim
2007-08-29, 15:02
Kolla denna helt ljuvliga pojke !
(ja, han är svårt sjuk på bilden och finns inumera i pirat och princess himlen)

http://alfons.blogg.se/images/alfons_och_jag_n_rbild_1185313794.jpg

Helt underbar bild!! :) :love:

Men så sorgligt! :cry:

/Timsetim

Minnie
2007-08-29, 16:14
Jag har än så länge inte tagit på min 8 månaders son något i rosa eller lila. Skulle inte matcha så bra med hans rödblonda hår...;)

Men jag tror inte jag skulle ha gjort det även om han var riktigt blond eller mörk.

Yamaha
2007-08-29, 16:32
Så som jag tolkade det så var det inte sexigt så som du och jag kanske ser sexigt. Utan pojken hade nyligen fått upp ögonen för detta ord och använde det, på barns vis.

/Timsetim

Det spelar inte så stor roll för mig. Min 10-åring skulle inte få använda ett sådant ord. Hon får heller inte bära Playboy-grejer.
När jag förklarade för henne vad dom innebär så ville hon det inte längre heller.

Bellami4
2007-09-06, 14:36
Jag förstår precis!!:) Jag tänker inte vara den som säger åt något av mina barn att det där kan du inte ha. Sonen hade baddräkt en hel sommar, många blickar, men han tyckte han var fin:crazy:. Jag älskar honom som han är och om han nu skulle vara homo så är det min skyldighet att stötta honom. Verkar dock inte så, han är idag en rätt märkesnoga grabb med många flickvänner så inte tog han skada av sin "flickiga" period. Men börjar man en gång säga åt dem "att du ska se ut som andra" så får man finna sig i det den dag de kommer hem och säger att de "måste ha den superdyra jackan, för ALLA har en sån". Uppmuntra till en egen stil och att de känner sig stolta över sig själva. Jag är SÅ trött på att kläder är till kille ELLER tjej.
Lägg krutet på att vi slipper småtjejer i string, urringat eller tight och obekvämt. Låt grabbarna slippa bara monster och superhjältar och grön-marin-svart. Fram för bekväma, färgglada barnkläder som passar båda könen.:banana::banana::banana: