Visa fullständig version : Barnmat på burk

Tink
2007-08-28, 21:03
Har fått för mig att mer eller mindre "alla" ger sina små färdig "burkmat". Varför är det så?
Varför har man inte tid (prioriterar?) att ge sina barn näringsrik hemlagad, färsk mat?
Är detta av bekvämlighetsskäl?

Björk
2007-08-28, 21:19
Jag har inte fött ännu så det är en bit bort från min verklighet.

Jag kommer inte prioritera att göra hemkokt mat till vårt spädbarn om det finns burkmat som är vettigt sammansatt att ge istället. Det verkar enklare att slippa finfördela maten till en liten bebbe själv. Då kan jag lägga tiden på annat att göra än att mosa ärtor eller majs..... tex umgås med bebin istället.

När barnet blir större och kan äta mer "riktig" mat kommer jag försöka vara flitigare vid grytorna. Men då äter den ju samma sak som oss.

squirlett
2007-08-28, 22:03
Varför har man inte tid (prioriterar?) att ge sina barn näringsrik hemlagad, färsk mat?

Burkmaten ÄR näringsrik!!
Den är ju komplett med alla vitaminer och allt nödvändigt som den lilla behöver.
Man behöver aldrig oroa sig för att det fattas nått...

:banana:*squirlett som ger burkmat, UTAN att skämmas.*:banana:

Slipper helst kommentarer om att man är lat, bekväm, inte har tid, prioriterar bort....:devil:

Blixtra
2007-08-28, 22:06
Vi ger bägge ock. När vi åker hem till andra är burkmaten ett smidigt alternativ då han är allergisk mot mjölk, och de flesta har inte mjölkfriaprodukter hemma. Men hemma blir det mest ihopkok ala caza.

Enya
2007-08-28, 22:20
Burkmaten ÄR näringsrik!!
Den är ju komplett med alla vitaminer och allt nödvändigt som den lilla behöver.
Man behöver aldrig oroa sig för att det fattas nått...

:banana:*squirlett som ger burkmat, UTAN att skämmas.*:banana:

Slipper helst kommentarer om att man är lat, bekväm, inte har tid, prioriterar bort....:devil:

Precis min mening och vad jag tänkte på!:bow:

Snurrfian
2007-08-28, 22:49
Det är lite beroende på barn oxå... Min Elin tvärvägrade alla mina försök till egen händigt lagad barnmat... Burkmat var mums...

bananabambi
2007-08-28, 23:46
Det är faktiskt inget fel på burkmat, och köper du burkmat så är du faktiskt helt säker på att den är näringsrik. Ingen mat kan väl vara så välkontrollerad som barnmat.

Dessutom är det både smidigt och billigt.

Jag syftar nu på mat för de mindre barnen. Så fort barnet kan äta fastare mat tycker jag man ska i möjligaste mån äta den maten man gör hemma. Men det är svårt att "bunkra upp" med egenlagad barnmat, eftersom man inte alls har samma möjligheter att förvara maten som om man köper den på burk. Det är ett bra alternativ att ha hemma och ta till om barnet inte kan äta det man själv äter, och det är ett bra alternativ att kunna ta med sig om man ska bort.

Jag slutade köpa barnmat på burk när min son var runt ett år. Som mest köpte jag när han var mellan sex till tio månader, vid tio månader åt han nästan enbart det vi åt, och vid året åt han samma mat som oss.

Dock har jag aldrig varit orolig över att min son inte ska få i sig det han behöver, eftersom vi äter varierat och bra mat. Burkmaten är ändå ett bra alternativ och jag tycker absolut inte att det är ett tecken på att man som förälder är lat för att man inte gör storkok med barnmat.

Mynta2
2007-08-28, 23:48
Egentligen går det ursnabbt att göra mat till barn., En stavmixer, sen är den maten klar. Dessutom kan man INNAN man börjar krydda o dyl plocka undan en del från sin egen mat och mosa i hop. Så himla svårt och tidskrävande är det inte att göra egen mat.

bananabambi
2007-08-28, 23:53
När barnen är så små så de kräver mixad mat är det ju som sagt urenkelt att göra mat åt dom. Potatismos var något min son är uppvuxen på, eftersom det är urenkelt och snabbt att göra, sedan komplettera med mixade grönsaker av något slag. Och frukt har min son älskat från första stund, så banan och kiwi och allt som går att mosa med en gaffel var höjdare.

Det är när de ska ha den här "halvhackade" maten, inte puré eller mixad mat, men ändå med halvstora bitar i, som jag tyckte var lite knepig. Men min son började äta störra bitar och grövre mat så snabbt att jag aldrig behövde greja med det.

Fnyfniken
2007-08-28, 23:58
KL

Min son får både och.

han gillar hemlagat mest, för att det smakar mer.

Men han är också väldigt aktiv och det är svårt att ta med sig hemlagad mat och behålla den i ätbart skick när man är i lekparken några timmar. Då får han burkmat.

jag har lite svårt för burkmaten själv, då jag tycker den luktar hundmat. Vill gärna ge honom hemlagat då han verkar tycka att det smakar bättre, men näringsmässigt oroar jag mig inte. Man ska bara komma ihåg att ge extra fett eftersom de innehåller väldigt lite av den varan.

Fny

Ramona
2007-08-29, 00:10
Det är nog så att när folk ska ut med sina barn så tar de med sej en burk eftersom det är behändigt och enkelt.
Alltså, man ser flest personer med burkar, trots att det kanske inte alls är så på hemmaplan.

Snurrfian
2007-08-29, 07:11
Egentligen går det ursnabbt att göra mat till barn., En stavmixer, sen är den maten klar. Dessutom kan man INNAN man börjar krydda o dyl plocka undan en del från sin egen mat och mosa i hop. Så himla svårt och tidskrävande är det inte att göra egen mat.

Men visst går det fort, men när sen ungen tvärvägrar för att det inte är tillräckligt slät... Som sagt gjorde jag en mängd olika puréer till Elin som hon tvärvägrade, men den köpte burkmaten, slank ner med ett leende...

Fast det där med innan man börjar krydda... Egentligen är det bara salt som är farligt för små barn, och extremt starka kryddor, lite kryddor är absolut ingen fara, snarare gör det att de tycker att det är godare...

Cocos
2007-08-29, 07:19
Det är nog bara något du fått för dig. Hoppas jag i alla fall. Vi tar med nån burk (dels matburk dels sempers blå grötburk) när vi är iväg. Mest som nödproviant ifall det kniper, vår son (16 mån) äter så gott som allt vi äter, vare sig vi är hemma eller på restaurang. :D

nordsvensken
2007-08-29, 09:01
Vi har faktiskt aldrig använt oss av dessa burkar. Bortsett från katrinplommonpure som hon fick när hon hade problem med magen så har Alma nog ätit 2-3 burkar med barnmat i hela sitt liv, som hon har fått hos mormor...

Jag har kokat och mosat/mixat all hennes mat från 15 veckors ålder..., tycker det känns mkt bättre att laga egen barnmat på färska, svenska och helst ekologiska råvaror i stället för att ge dessa små burkar som håller sig i en evighet och ofta har ngn konstig tillsats förutom själva maten sas. :crazy: Nu äter hon ju exakt samma mat som oss (även om vi snålar med saltet), men jag har tyckt det var jätteenkelt hela tiden.

worre
2007-08-29, 09:59
Jag har lagat mat till min son från den dagen han började äta mat. Fruktpure burkar hade jag med mig om jag skulle ner på stan eller någon annanstans där man inte kunde riva frukten. Mina vänninor gav alltid burkmat det spelade ingen roll om man var hemma eller inte. Det beror kanske på hur stort intresse man har för att laga mat, man vill ju att de små ska få i sig allt som de behöver. Har man inte intresse för att laga mat eller tycker det är svårt att få till näringsrik mat så är burkarna ett utmärkt alternativ.

Roheryn
2007-08-29, 09:59
Jag är en av dem som tyckte det var skitjobbigt att göra egen barnmat. Kyckling som trådade sig i stavmixern, bökigt att plocka undan mat innan saltning och ev. även före kryddning (jag kryddar UNDER TIDEN jag lagar mat, och slänger inte bara i salt och peppar på slutet), konstig konsistens när det väl var klart, och en dotter som tyckte det var äckligt.... Så mellan ca 6 och 12 månader var dottern storkonsument av burkmat, och åt det mesta med god aptit. Visst fick hon smaka av vår mat under den tiden också - en del är ju "lättmosat", t.ex. potatis - men huvudfödan var burkmat och pulvergröt, kompletterat med mosade/rivna färska frukter. När hon sedan kunde äta mat med lite större "bitar", och det dessutom spelade mindre roll med saltet, så var det plötsligt mycket enklare att ge henne av vår mat.

Ja, jag är för LAT och BEKVÄM för att PRIORITERA att stressa upp mig över barnmatstillverkning som inte funkar när det finns ett fullgott alternativ att köpa!

Roheryn
2007-08-29, 10:02
Nej, i mitt fall stämmer det inte att burkmatsanvändningen har något med det egna matlagningsintresset att göra. Jag är normalt mycket matlagningsintresserad, men att göra barnmat, det var bara jobbigt och tråkigt så därför fick det vara för min del....

nordsvensken
2007-08-29, 10:18
Har man inte intresse för att laga mat.

I mitt fall hade det inte med intresse att göra: jag avskyr att laga mat, men dotterns fick ändå hemlagat.

Zaria
2007-08-29, 10:28
Jag gjorde både och men mest egen mat,är ju så kort tid man inte skall krydda och utesluta saker från den "vanliga" maten. Fast jag gjorde storkok och frös in,sedan blev det väl en burk emellanåt av bekvämlighetsskäl.Rätt snart kan man ju ge samma mat man äter själv om man tar av innan man kryddat sin egen mat.Dock gjorde jag det för att jag var intresserad och ville,dömer inte någon som bara ger burk.

cirkus
2007-08-29, 10:34
När jag var ensamstående med tvillingar så åkte jag och köpte ett par flak med burkmat en gång i veckan. Att stå vid spisen och dona var liksom inte på kartan. Jag var mycket tacksam för den näringsrika och färdiga maten.

Jag tycker att det är skitsnack att man nedprioriterar barnen för att man väljer bort att stå vid spisen.

När de blev lite äldre så fick de samma mat som jag.

Clintan
2007-08-29, 10:37
Jag kommer nog mest ge barnmat på burk, dels för att sonen kommer att få äta mitt på dagen och det kommer jag och pappan inte alltid göra eftersom pappan jobbar skift. Burkmaten är ju näringsrik och bra, så jag kan inte se varför jag ska stå och fixa med det när en burk kostar ca 5,-. Orkar liksom inte vara präktig.;) När sonen kan äta samma mat så vi slutar jag nog med burkmaten.

Roheryn
2007-08-29, 10:40
Men hur GÖR ni (inte bara du, Zaria) när ni lagar mat om ni kan plocka undan innan ni saltat / kryddat?!? I vissa maträtter BÖRJAR jag med kryddorna, dvs fräser t.ex. paprikapulver eller curry eller annan "torr" krydda i smör eller olja innan jag lägger i resten. I pasta-, potatis- och riskok är ju saltet med från början och skall jag göra en soppa eller gryta så använder jag buljong (som ju är salt) som "bas". I köttbullarna och pannbiffen är saltet med i smeten innan de steks osv osv.

Jag kände ofta att jag stod i valet att själv äta osaltad mat mot att göra dotterns mat vid sidan av ända från början, om jag nu skulle laga mat till oss båda, och inte välja burk till dottern. Det blir INTE samma sak att hälla salt på pastan efter kokning, liksom....

Jag tycker också det är en kort tid som barnen bör äta osaltad mat, och just därför valde jag att inte krångla med det, utan köpa burkmat istället. Dottern är nu sju år, och har fått hemlagad mat sedan hon kunde tugga hjälpligt och äta salt utan att det var farligt.

Snuffsan
2007-08-29, 10:42
Jag tycker att det är skitsnack att man nedprioriterar barnen för att man väljer bort att stå vid spisen.

Det tycker jag också.

Jag köpte en enda burk, den ville dottern inte äta. :crazy:Hon var väl för van vid min mat.
Jag var för snål för att köpa burkmat, lagade storkok och frös in i portions-youghurtburkar som jag kunde tog fram och micrade, precis som köpeburkar. Men jag tycker ju det är kul att laga mat.

cirkus
2007-08-29, 10:52
Apropå kryddor
När jag var i Thailand så fanns en sorts super-stark sås (nån sorts piri-piri eller vad det heter) som man kunde lägga typ tre droppar på maten sen rann det ur näsan och ögonen på mig. Jag såg en mamma som matade sin bebbe, men en sked ris, rakt ner i skålen med det starka gojsade runt så riset var genomblött och in i ungens mun....lillen verkar helt obekymrad !

Jag minns inte, men är det så att småttingar inte får äta NÅGOT salt alls ?

Cocos
2007-08-29, 11:00
Osaltat fram till 6 mån, lågsaltat fram till 12 mån, sedan kan man ge normalsaltat om man vill. Själv saltar jag väldigt lite öht (för lite egentligen, har nästintill för låg natriumhalt i blodet konstant, men jag avskyr salt mat). Man kan gott vara lite försiktig med saltet även en bit efter 12 mån om man vill, helt enkelt för att inte vänja barnet vid salt mat = för stort saltintag som trots allt är ett problem för många vuxna!

Har för mig att det handlar om njurarnas omognad hos små barn.

Tink
2007-08-29, 11:01
Intressant med alla svar och åsikter.
Dock verkar detta vara lite "känsligt" för många, jag dömer absolut inte er föräldrar som tycker det är bekvämt med burkmat, det är ju onekligen ett bekvämt alternativ med färdig mat som ändå ska innehålla alla näringsämnen som ett barn behöver, så att man slipper tänka på detta själv.
Men jag resonerar ändå lite som nordsvensken, den dag jag får barn kommer jag vilja laga den mesta barnmaten själv, så att jag vet vad jag stoppar i den, vill ju ge det bästa till mitt barn (ekologiskta, färska och fräscha råvaror) kan ju meddela att jag äter mestadels ekologiskt själv. För er som inte gör det så är ju detta kanske inte prioriterat.

Tilläggas bör också att jag aldrig påstått att "burkmats-föräldrar" nedprioriterar sina barn, utan det är ju själva matlagningen som bortprioriteras.

Jag står ändå fast vid att för mig kommer det kännas bäst att laga min egen barnmat, och att jag faktiskt tycker att det är det bästa alternativet.
Kanske för att jag själv skulle tycka att det var lite olustigt att på daglig basis öppna en burk med färdigblandad gegga och sleva i mig.

Sen är det ju en annan sak att då och då ta med sig en burk på resor och när det är bråttom, men jag har fått intrycket av att det finns föräldrar som enbart ger sina barn burkmat.
Det kanske inte alls är så?

Tink
2007-08-29, 11:03
Det tycker jag också.
Men jag tycker ju det är kul att laga mat.

Det tycker jag också, så för mig känns detta inte som något problem.

cirkus
2007-08-29, 11:11
Det finns för övrigt KRAV märkta burkar.

Fnyfniken
2007-08-29, 11:15
Jag minns inte, men är det så att småttingar inte får äta NÅGOT salt alls ?

Det är väl som med alla andra baby-råd, det är en fingervisning och alla tar det på blodigt allvar. Sambons bror höll på att gå i bitar när deras son åt en bit fetaost när han var 8 månader, för att det är salt.

Om salt hade skadat bäbisar, hade inte jag överlevt själv. Min mamma har alltid saltat överdrivet, även när jag åt hennes hemlagade mat.

Kryddor är inget problem för barn. Chili och annat vänjer man sig vid gradvis, och det är inte farligt på något sätt. Salt är "onödigt" för barn under ett år eftersom det antagligen bara smakar obehagligt (betänk när man själv äter för salt mat) och dövar deras smaklökar. Njurarna är dåliga på att processa salt så det är även onödigt att påfresta dem i onödan.

Jag saltar alltid efter jag har lagat själv. Vill inte göra som min mamma och erbjuda toksalt mat bara för att jag själv gillar salt. I min familj saltar vi efter (eller JAG saltar efter, de andra gillar utan salt) Jag använder saltfri buljong och alla kryddor man kan tänka sig.

Det jag tycker är svårt är när vi äter sallad, eller helt kött. Hämtmat (sambons specialare) är också svårt.

Fny

doris
2007-08-29, 11:38
Jag har ju en som som är 2 veckor yngre än din.

Och jag resonerar som dig.

Ev, kommer jag göra egen barnmat någon enstaka gång bara för att testa, men jag gillar egentligen inte att laga mat. Och när det då finns bra och billigt alternativ - då tänker jag inte vara "duktig mamma" heller.

Snuffsan
2007-08-29, 11:46
En annan anledning till att jag själv lagade barnmat var att jag på den tiden hade kyckling, lamm och griskött från min gård. Eftersom barn helst ska ha kokt och inte stekt kött (så var rekommendationerna i alla fall på den tiden) passade bog och andra kokbitar perfekt till långkok till barnmat.

Bellatrix
2007-08-29, 12:08
Jag har tänkt mig att laga maten själv.
Tycker inte att det verkar så besvärligt.
Men är ju ett tag kvar så får se....

Roheryn
2007-08-29, 13:57
Du skriver ju såhär:

...vilket i alla fall jag tolkar som ett nedvärderande av dem som ger sina barn burkmat. Då är det väl inte konstigt om folk reagerar som om ämnet vore känsligt? Man känner sig ifrågasatt och trampad på tårna, helt enkelt.

Talar jag för mig själv, så har detta aldrig varit ett "känsligt ämne". Jag hade innan jag fick barn trott att jag skulle fixa barnmaten själv, sedan visade det sig mycket jobbigare än jag trott, så jag lade ner.... No big deal. Däremot blev jag förbaskad när jag läste ditt första inlägg, för plötsligt tog du (som inte ens varit i situationen själv...) dig rätten att säga att jag valde bort det bästa alternativet för mitt barn bara för att jag var bekväm.

Timsetim
2007-08-29, 14:52
Har fått för mig att mer eller mindre "alla" ger sina små färdig "burkmat". Varför är det så?

Mina har i stort sätt bara fått burkmat fram tills de var 1 år.

De föredrog det helt enkelt. Jag provade både och. Men efter först matstrul och sedan efter att ha stått dag efter dag och kokat, mosat, rivit, puréat och endast fått spott, fräs och klökningar till respons, så fick det bli burkmat.

De fick bitar av det vi åt, potatis, pasta, kött, kyckling, grönsaker och frukt osv. Men huvudmålen bestod av burkmat.

När de blev äldre så blev vår mat intressantare och de fick mer av den.

Jag har valt att följa det barnen har velat.

Du får kalla det bekväm, lat, tja vad du vill. Men rent ekonomiskt hade jag definitivt hellre sett att de ätit annat än burkmat!

/Timsetim

Minnie
2007-08-29, 16:20
Det är faktiskt inget fel på burkmat, och köper du burkmat så är du faktiskt helt säker på att den är näringsrik. Ingen mat kan väl vara så välkontrollerad som barnmat.

Dessutom är det både smidigt och billigt.

Den är klart näringsrik! Smidig också! Men billig är den INTE! Om man jämför med att göra själv.

M får blandat burk o egengjord mat. Fram till han var 6-7 månader åt han så gott som enbart hemmalagad mat men nu när han ska äta två ggr om dagen är det lättare att alternera sig med lite burkmat.

Har köpt "Andra mosboken" som är en kokbok för bebisar. Kanonbra!!

Tink
2007-08-29, 17:53
Du behöver verkligen inte bli förbaskad, läser du mitt inlägg en gång till så ser du att det du påstår att jag skrivit (att du är bekväm), är formulerat som en fråga "Är detta av bekvämlighetsskäl?" Inte ett påstående. Du har full rätt att svara att nej det är inte för att du är bekväm eller lat, du tycker helt enkelt att barnmaten är fullt lika bra kvalitetsmässigt som hemlagad mat. Eller vad det nu är du tycker.

Vad spelar det för roll att jag tar mig rätten att säga vad jag tycker?
Alla har väl sina egna åsikter om vad de tycker är bäst för barn generellt, även om det skiljer sig lite från fall till fall.
Du har kanske en annan åsikt som jag inte håller med om angående barn (uppfostran, mat eller något annat), du har väl rätt att tycka vad du vill även om jag inte skulle göra enligt ditt sätt.
Om man ska bli förbaskad över andras åsikter om vad som är rätt eller fel kring barn skulle man ju antagligen vara förbaskad konstant eftersom att många tycker väldigt olika.

Mitt första inlägg var inget personligt påhopp mot dig, så du behöver inte ta det personligt. Det var mer en fråga till småbarnsföräldrar i allmänhet.
Jag accepterar ditt val och dina åsikter kring ditt/dina barn.

Att jag inte har varit i situationen själv ännu har du rätt i, jag kan inte säkert sia om framtiden men utgår jag från mig själv och mina egna intressen (näringslära och matlagning) så tror jag att jag kommer att laga den mesta maten själv. Men det kan jag återkomma om när det blir aktuellt!

Tink
2007-08-29, 18:11
Har köpt "Andra mosboken" som är en kokbok för bebisar. Kanonbra!!

Tack för tipset, den boken ska jag lägga på minnet!

Clintan
2007-08-30, 10:35
Jag hade också förutsatt att jag skulle laga maten själv, men jag har ändrat mig.:angel: Min syster odlade sina barns mat själv också, men jag sa till henne att det tänkte iallafall inte jag göra och då sa hon att det är bara för att jag är äldre och klokare än hon var när hon fick barn.:D Mamma sa att när hon fick mina syskon, som är en del äldre än mig så fanns inte barnmat på burk, så när hon fick mig så kunde hon inte se vad hon skulle hålla på med det, när det fanns färdigt. Däremot åt jag samma som de fr o m jag var ca 8 mån, detta var ju tidigt 70-tal och innan man kanske hade så mycket koll på det här med salter och dyl. Jag överlevde iallafall.

taccotad
2007-08-30, 11:54
Alltså jag tycker inte man är mer eller mindre duktig för att man lagar maten själv. Det är väl perfekt att det finns färdig mat som innehåller det bebisarna behöver och dessutom är anpassade efter bebisens ålder.
Vi har gjort mestadels av maten själv men nu under sommaren har det följt med burkmat hem lite då och då just för att det ÄR bekvämt. Åker vi iväg följer en sån burk med men det händer här hemma ett par gånger i veckan att jag inte har tid eller ork att fixa egen mat till honom så då är det jättebra att värma på en burk.

Numer äter han i stort sett samma mat som oss. Ibland struntar vi i att salta och då lägger undan en kladd och saltar sen resten. Ibland tillagar vi hans mat seperat men det blir ändå samma ingredienser men de tillagas på olika vis, dvs vi steker vars en kycklingfilé men koker hans.

Sen kan det ju hända att man inte alls får med allt nödvändigt i hemmagjorda maten och då är ju burkmaten bättre kan jag tycka.

Enya
2007-08-30, 14:39
Jag verkligen hatar att laga mat och att stå och mosa och purea maten till Elin känns skittråkigt i mina ögon- det finns ju bra mat på burk! :idea:

Jag har kvar burkmat sedan Isaac var liten. Köptes under 2005, men så ville han plötslgit inte ha mer så jag hade 12 sparade.... bäst före datumet var förra sommaren och denna sommaren bjöd jag mina hundar på maten. Luktar fullständigt normalt och och såg inte sjuk ut alls. Och hundarna tyckte det var gott och mådde prima. Dock tycker jag att det är intressant att burkmaten kan hålla sig så länge.....

Jag ger BARA bukrmat till Elin. Har börjat ge henne smörgåsrån också faktiskt. Men annars är det sempers gröt på burk elelr vanlig pulvergröt och så middagar och efterätter.

Tacco, detta var ett medhåll och knapplån:D Glömde skriva det:D

Roheryn
2007-08-30, 15:49
Maten kan hålla så länge för att den är värmebehandlad. Såhär skriver en av tillverkarna (Semper) om konserveringsmetoden:

"Maten konserveras genom värmesterilisering. Efter det att maten fyllts på burkar och locket satts på sänks burkarna ned i ett vattenbad. Maten värms upp till 120 grader i 40 minuter. Klickljudet när burken öppnas kommer av att undertrycket i burken släpper. I och med det försvinner den konserverande effekten och maten ska behandlas som en färskvara."

Och såhär skriver de om bäst-före-datumet:

"Det är inte farligt att servera en burk som passerat bäst före-datumet med ett par månader. Klickljudet när du öppnar burken garanterar att den är steril fortfarande. "

Även om det inte var just det märket som du hade hemma, så tror jag principen är densamma oavsett tillverkare, åtminstone vad gäller svensk burkmat.

Bullfia
2007-08-31, 09:04
När små barn blir hungriga vill de ha mat NU!
Att ställa sig vid spisen ett par gånger om dagen för att göra en miniportion känns lite onödigt.
Jag gjorde storkok som jag frös in, så det var ju inte färskt. Sen varvade jag med burkar för att han skulle få lite variation. Smidigt ha med om man skulle bort dessutom.

Sar
2007-08-31, 22:36

Anledningen att mina barn ibland fått färdig burkmat är för att prova fler rätter. Med handen på hjärtat, hur ofta gör jag moussaka eller dillkött???!!!! Man har ju oftast en rätt bekant smaksättning på många av sina "egna" rätter och då är det utvecklande för barnen att prova på andra smaker. När de var riktigt pyttiga upplevde jag ibland att det var svårt att få till den rätta konsistensen på min hemlagade mat, ex.vis palsternacka var lögn att få annat än trådig men den var av utmärkt konsistens på burk. Vi har nog kört 75% hemmalagad, 25% burkmat.
Sedan har jag överhuvudtaget lite svårt för "duktighetspoliser" när det gäller barnmat; anser man att man får mer ork och tid över att umgås med sina barn genom att servera dem burkmat så ser jag det som enbart positivt.

havreflinga
2007-08-31, 23:39
vill ju ge det bästa till mitt barn (ekologiskta, färska och fräscha råvaror) kan ju meddela att jag äter mestadels ekologiskt själv.

Att laga egen barnmat som är helt ekologisk är mycket svårare än att köpa en burk, tycker jag. Det är sällan jag lyckas hitta samtliga ingredienser ekologiska.

Jag har lagat ganska mycket barnmat själv - för att det blir billigare. Men jag föredrar burkarna. De som gör barnmat är proffs. Jag tror inte att jag lagar bättre sammansatt och näringsriktigare mat än dem. Men jag väljer i stort sett alltid krav-märkt barnmat. HIPPS barnmat är alltid ekologisk.

Stollan
2007-09-01, 02:30
Min dotter på 10 år är uppvuxen på burkmat mellan 6 månader-1 år men lite vanlig mat vid sidan om ibland speciellt när hon började att använda händerna då makaroner och liknande var tacksamt och roligt. Mest för att stimulera motorik och för att lära sig att äta för egen maskin.
När hon blev ett år fick hon gå på våran mat och vi lagar stort sätt alltid vår egen mat för det mesta från grunden. Större delen av året äter hon därför fortarande middag två gånger om dagen.
Inte har hon tagit någon skada av burkmaten lika lite som jag saknat att stå och mecka med egenlagad mat heller ;)
Burkmat är frukansvärt praktiskt överlag och jag tycker nog inte barnet vinner eller förlorar på hemmalagat versa burk. Det som då påverkar är väl mest plånboken och hur mycket man gillar att laga mat och hålla på att pyssla. Vi ansåg att det var värt pengarna för att slippa stå och fixa vid sidan om eller med storkock.
Vissa kanske ser det som lathet men jag ser det som väldigt praktisk lösning :D

niphredil
2007-09-01, 23:54
*KL*

Fråga till alla som kan mycket mer än jag:

Stämmer det att det är alldeles för mycket socker i barnmaten? Har fått för mig att det var nån jättegrej om det för nåt år sen, att barnmaten var översockrad och kunde göra barnen sockerberoende eller nåt. Eller har jag bara drömt det?

Fnyfniken
2007-09-02, 14:51
*KL*

Fråga till alla som kan mycket mer än jag:

Stämmer det att det är alldeles för mycket socker i barnmaten? Har fått för mig att det var nån jättegrej om det för nåt år sen, att barnmaten var översockrad och kunde göra barnen sockerberoende eller nåt. Eller har jag bara drömt det?

Det är nog inte småbarnsmat, utan att barn på dagis får en massa äppeljuice, jordgubbskräm, kex, etc istället för hela äpplet, något som jordgubbar faktiskt varit i närheten av och fullkornsbröd. Sammanlagt blev det tydligen väldigt mycket snabba kolhydrater och väldigt lite näring.

Kommer själv ihåg att vi fikade saft och mariekex när vi var ute och badade på somrarna. Hade varit bättre med en ostmacka, faktiskt.

Fny

niphredil
2007-09-02, 15:00
Jaha, då har jag missförstått. Tack för svaret!

ZorréZaid
2007-09-02, 16:35
Vi ger vår son burkmat. Det är helt suveränt. Han älskar det.

Visst är det av bekvämlighetsskäl, jag ser inte en enda anledning till att laga motsvarande mat själv när det finns att köpa färdigt. Jag tror inte att det kan bli så mycker näringsrikare o riktigare än vad burkmaten är men det är ju vad jag tror. Dessutom har våran gosse fått smaka på sådant som jag aldrig hade lagat till honom.

filiduttan
2007-09-02, 21:26
Här är det bara hemlagat som gäller, ja förrutom i början då vi körde lite burkar (som inte uppskattades direkt)

fetanten
2007-09-02, 21:58
Vi gav våra burkmat. Enkelt, bekvämt och för vår del var det BILLIGT. Jo då. Det var superbilligt när vi hade småbarn så vi höll på länge med det. Gav även de med bitar i, som är tänkta till de större barnen. (Mina barn är 15 och 13 år idag).

Anledningen till att vi gav burkmat var just för att då visste jag med säkerhet att de fick den näring de behövde och för att det var så himla billigt. Mycket billigare än att själv göra maten. JO. Jag lovar. Fast lite fusk var det kanske. En släkting jobbade på ett av barnmatsföretagen på den tiden och vi fick en massa prover (särskilt när det var dags för en ny smak att presenteras i butikerna). Och gratis är mycket billigare än hemlagat. :)

Sen läste jag någonstans helt nyligen - kommer tyvärr inte ihåg var - att burkmaten är så otroligt noga kontrollerad att det till och med är onödigt att betala extra pengen det kostar att köpa ekologiskt för att alla råvaror som används måste kontrolleras supernoga osv. osv.

Snovind
2007-09-03, 09:31
Det var lite skriverier om det för ett tag sedan - att det var socker tillsatt i burkarna. Därför är det nog bra att läsa på burkarna innan man köper dem, men vad jag har förstått så har det blivit ändring på sista tiden.

squirlett
2007-09-03, 09:34
Det är inte tillåtet att tillsätta varken socker eller salt i barnmaten