Visa fullständig version : lucern hack - hur förvara?
skogsridmulle 2007-09-01, 14:58 Hej!
Har precic börja ge lucern hack, märkte att det torkar snabbt när man öppnat påsen. Det kanske inte gör något? Är det lite torrt kan man ju blöta det eller hur brukar ni göra?
Och hur lång invänjning behövs?
Forest Autumn 2007-09-01, 17:14 Jag ger mina av Kraffts lusernhack. Jag märker inte någon skillnad när den har varit öppen ett tag. Ger du av ett annat märke?
Jag förvarar det i påsen som det ligger i från början.
skogsridmulle 2007-09-02, 06:12 Jag har också köpt Kraffts lucernhack. Det kanske är jag som inbillar mig då;)
wrangler 2007-09-02, 14:22 Jag förvarar min hack i en frysbox, funkar jättebra.
Innan hade jag den i kommunens gröna soptunna men då får jag stå på huvudet om jag ska få tag på det sista....
fragansia 2007-09-02, 14:27 Har gett lusernhack från både Krafft och Hippo. Förvarat det i påsen och inte märkt ngn skillnad i ts.
Det är ju torrt redan när man öppnar säcken??
Det ska juvara torrt, det är torkad... Men jag brukar blöta det innan jag fodrar, blöter all mat.
Forest Autumn 2007-09-02, 18:40 Jag tycker att den från Krafft har ändrats sedan någon månad tillbaka. Det är torrare nu än tidigare.
kickikompis 2007-09-02, 20:28 Lite OT....
men vet du om det är samma näringsvärde i?
Tänkte om det kan vara så att de minskat ner mängden melass i...:)
Forest Autumn 2007-09-02, 20:40 Lite OT....
men vet du om det är samma näringsvärde i?
Tänkte om det kan vara så att de minskat ner mängden melass i...:)
Ingen aning. Men det låter ju ganska troligt. Jag har städat stallet så jag har nog inte någon gammal påse kvar. Jag tror att jag har frågat här någon gång om det blir ett foderbyte för varje öppnad påse och då fått svaret (minns ej av vem) att de skulle hålla ungefär samma värden hela tiden. Men de första jag köpte var mer hopklibbade. Jag har trott att de senare var från årets skörd och då av någon anledning (antagligen helknasigt tänkt) annorlunda.
kickikompis 2007-09-02, 20:45 Det är ju inte alltid de "talar om" när de gör förändringar i fodret. Jag själv fodrade med en musli förra året som jag helt plötsligt upplevde som blötare. Jag misstänkte att det kanske blivit ngt fel på min säck o köpte en ny....den var lika "blöt". När jag kontaktade företaget visade det sig att de höjt andelen melass i....
Intressant iaf om de ändrat lite på innehållet...
Forest Autumn 2007-09-02, 20:58 I så fall är det bara att hoppas att de här har sänkt melassdelen. Det låter mest rimligt. Jag vill inte ge för mycket melass.
Vi har det i en vanlig soptunna. Vårt är ganska torrt redan när man öppnar säcken (Kraffts hack).
Det tycker jag inte.. Däremot kan det variera en aning från säck till säck. Har fodrat med det i flera år och jag tycker inte det blivit torrare.
Forest Autumn 2007-09-03, 17:07 Det verkar konstigt. De första säckarna jag köpte var mycket mer ihopklibbade, lite svårt att förklara.
Jag har inget svar på din fråga, men håller med om att den blivit torrare. Jag gav Krafft Lucern hack i våras, och då var den rätt så klibbig, men nu när jag utfodrat med det i augusti, har den varit märkbart mycket torrare.
kickikompis 2007-09-05, 21:14 Ingen som har kvar ngn gammal säck så att man kan jämföra om värdena ändrats?:)
Hugger en knapp...
Hur länge håller sig en öppnad säck? Hittar inget bäst före eller nåt om hållbarhetstid.
Forest Autumn 2007-09-05, 22:55 Jag har några kvar, kan kolla i morgon.
Ingen som vet hållbarhetstiden?
kickikompis 2007-09-07, 18:47 Hej, har du kollat ? *nyfiken*
Forest Autumn 2007-09-07, 19:29 Jag har säckar från två olika datum ( jättebra att spara på allt ...).
Den ena är från april den andra från juni. Det står exakt likadant på båda två. Jag har svårt att tro att de ändrar det eftersom det är tryckt på förpackingen.
I säcken som det ligger i. Har varit lika "blött" genom hela säcken.
Hallonkvist 2007-09-10, 12:00 Och hur lång invänjning behövs?Minst 3 veckors invänjning vid foderbyte har jag fått lära mig.
iingentiing 2007-09-11, 14:00 Får det plats i en vanlig 25liters fodertunna (vet inte om någon tidigare sagt det för jag läste bara början av tråden)?
cristobal 2007-09-11, 17:43 KL
Tycker också att det verkar torrare - dammigare än förut. Jag blöter det alltid, annars hostar den gamla damen.
|