Visa fullständig version : Havrefritt!
Har en häst som det är konstaterat att hon inte tåler havre (Alltså hon tåler det inte, hon blir ful i pälsen, tjock i benen).
Har kollat runt lite på havrefria sorter, men många av dem innehåller ju havremjöl,havrefrömjöl o.s.v.
Är det ngn som har förslag på ett bra helt havrefritt foder (helst inte pellets).
Hon är en travare så hon tränas ganska mycket.
Någon form av Müsli kanske? Kolla mustang, krafft, hippo...
Jordgubben från Skåne 2007-09-04, 09:39 lympos har en havrefri müsli som fungerar super.
Varför inte vanligt hederligt korn? :smirk:
Capricorn 2007-09-04, 09:51 Mustangs musli är havre fri så den kör jag med.
Innehåller dessutom linfrökaka så hästen är jätte fin i pälsen och så är det ju bra för magen:)
linafina 2007-09-04, 11:21 Hippo Harmonie kanske? En havrefri müsli.
Mustangs musli är havre fri så den kör jag med.
Innehåller dessutom linfrökaka så hästen är jätte fin i pälsen och så är det ju bra för magen:)
Tyvärr går den bort, innehåller havrefiber.
Tack iallafall:bow:
lympos har en havrefri müsli som fungerar super.
Är ju helt havrefri:bump:Vet du vad den kostar?
Ska genast kolla om den finns att köpa här ngnstans där jag bor, tack tack:bow:
Hippo Harmonie kanske? En havrefri müsli.
Är den HELT havrefri? Försökte gå in på deras sida men får inte fram ngt innehåll:confused:
Vet du vad den kostar?
Varför inte vanligt hederligt korn? :smirk:
Nja, jag vill gärna ha ett fullfoder så jag slipper blanda i en massa själv.
Jordgubben från Skåne 2007-09-04, 11:52 bor du i skåne så kan du få köpa en säck av mig, ska byta foder och har en över. Men hos min foderhandlare kostar de 170kr för en 25kg säck.
Märket Marstall som Granngården har markanadsför något av sina foder som havrefritt, vet dock inget mer.
Åsebro skriver så här om sitt havrefria, dock muslipelleterat foder.
ÅSEBRO COOL (http://www.asebrofoder.se/documents/se/Cool.pdf)
Havrefritt färdigfoder för heta hästar och ponnies
COOL är ett havrefritt müslipelleterat foder för ”heta” hästar i lätt träning och för god tillväxt på unghästar. Cool är ett utmärkt foder för ponnyhästar.
COOL tillsammans med ett bra grovfoder (hö eller hösilage) är allt som behövs för att tillgodose hästens näringsbehov.
Innehållsdeklaration: Korn, vetekross, betfor, lucern, soja, melass, salt, bryggerijäst, kalk, linfrökaka, mineraler, vitaminer,.
Jag tror att Edel håller på att ta fram en havrefri musli också som finns att köpa men inte marknadsförs så mycket ännu, finns i alla fall att köpa i Vittinge (mellan Uppsala och Heby)!
Har du kollat in Racing foder (http://www.finskafoder.com).
De har ett nytt helfoder-havrefritt- som är pelleterat som heter Racing Peacemaker.
Kolla även in deras Racing Progress kan blandas med 50/50 av annat sädesslag som din häst tål eller ges som det är.
Lycka till
Jag använder foder från dodson and horrell, och har aldrig varit mer nöjd med noget foder.
dom har också havrefrit foder som
Pasture Mix (http://www.brogaardenisweden.com/fritidsh%E4sten.html) som dock inte vill passe en tävlingshäst :)
eller
Staypower Muslie (http://www.brogaardenisweden.com/t%E4vlingsh%E4sten.html)
Performance Concentrate (http://www.brogaardenisweden.com/t%E4vlingsh%E4sten.html)
Dodson har också en Trotting mix, som inte har havre i. Vet ej om den fås i sverige
Rosenlund 2007-09-07, 20:39 Salsa havrefri finns också ett bra fullfoder.
Hippo Harmoni är havrefri, dock vet jag ej om det är något havremjöl i den? Nordisen får den och hon tycker det är smaskens :d Den ser faktiskt väldigt god ut :D
lundborg 2007-09-08, 09:56 eggersmann örtmusli har jag gett förut, den är havrefri
Tack för alla svar:bow:
Har varit o köpt Lympos havrefri.
Är HELT havrefri o min foderhandlare var återförsäljare för det.
Och hon äter det med god aptit:bump:
Sunflower2B 2007-09-09, 02:52 Tack för alla svar:bow:
Har varit o köpt Lympos havrefri.
Är HELT havrefri o min foderhandlare var återförsäljare för det.
Och hon äter det med god aptit:bump:
Salsa's HavreFriMix är bättre med bättre råvaror (varav de flesta svenska = bra för miljön också) och mindre sockerprodukter (MAX 3%)
Också HELT havrefri, finns från Skåne upp till Hudiksvall...
www.salsafoder.se
Absolut bästa pris på müsliprodukter också!
Lympos har sämre råvaror och mer importerat och MINST 8-10% sockerprodukter.
Salsa's HavreFriMix är bättre med bättre råvaror (varav de flesta svenska = bra för miljön också) och mindre sockerprodukter (MAX 3%)
Också HELT havrefri, finns från Skåne upp till Hudiksvall...
www.salsafoder.se
Absolut bästa pris på müsliprodukter också!
Lympos har sämre råvaror och mer importerat och MINST 8-10% sockerprodukter.
vilka priser ligger Salsa på? hittar inga priser på hemsidan det rör sig ju om 25 kg säckar. pris?
Lovisaleonora_ 2007-09-15, 21:37 Varför inte gå runt hela frågeställningen och använda andra fodermedel än färdigfoder?
Stay power müsli från dodson & horrell är havrefritt.
Sunflower2B 2007-09-26, 00:28 vilka priser ligger Salsa på? hittar inga priser på hemsidan det rör sig ju om 25 kg säckar. pris?
Det är ju lite olika från återförsäljare till återförsäljare.....
Jag betalar 183:- för min Salsa HavreFri hos min återförsäljare....
Salsa Hästfoder går ju bara ut med rekommenderade priser till sina återförsäljare....
Gå in på hemsidan och kolla återfösäljare och hör med den som är närmast Dig vad han/hon tar......Det står ju i regel namn och telnr och ibland också hemsida på återförsäljaren....
Vet du överhuvudetaget vad du snackar om ?? IMOPORTERADE råvaror ??? Sämre än Salsa ??? VET du vem som är hjärnan bakom salsa ????? Jo Lennart som gör LYMPOS
Alexandra_W 2008-05-03, 22:01 Jag gillar Hestekraft. Helt havrefritt, musli, högt MJ och hög kvot. Och de flesta hästar brukar äta det, dvs hyfsat smakligt.
|