Visa fullständig version : Rida utan hjälm

Sidor : [1] 2

AlwaysOnMyMind
2007-09-04, 19:21
Vet inte om detta är rätt tråd, men annars kan kanske någon vänlig själ flytta den.. :angel:

Vad är det med alla som rider utan hjälm egentligen? Jag menar, VARFÖR?

Kan någon komma med ett "bra" svar? För jag fattar det inte.. :eek:

lillsyrran
2007-09-04, 19:23
Jag är också nyfiken!?

"Tomma lador behöver inget tak"...

tjiir
2007-09-04, 19:25
Jag rider utan hjälm ibland när den är supervarmt eftersom att jag är välldigt känslig för värme och får lätt huvudvärk när de blir varmt.
Så min anledning är att det blir för varmt att rida med hjälm om det är hett ute. Annars använder jag hjälm !!!

Immer
2007-09-04, 19:37

Eller.... "Den som har något att skydda rider med hjälm"

Immer

skogsridmulle
2007-09-04, 19:46
Måste erkänna att jag ridit utan hjälm några gånger när jag känt lite behov av Ronja Rövardotter-känsla. Då har jag även ridit barbacka o i andra kläder än ridkläder i skogen. Det är väl ett behov av eskapism som behövts tillfredsställas. Annars när jag rider rider har jag alltid hjälm.

AlwaysOnMyMind
2007-09-04, 19:50
Jag kan förresten lägga till en fråga;
Skillnaden på en "vanlig" hjälm med skärm och en utan, vilket är bäst? Kan skärmen göra mer ofog än nytta? Eller tvärtom?:bump:

SomethingCorporate
2007-09-04, 19:53
Och vad är det med alla som ska ifrågasätta folks val här i livet?

Om ni nu vill det så tycker jag att ni ska variera er lite och ifrågasätta varför folk inte har bälte när dom kör bil, eller cykelhjälm när dom cyklar, eller flytväst när dom åker båt eller är vid större vattendrag.

Jag tycker den här eviga hjälm diskussionen börjar bli tjatig faktiskt.

AlwaysOnMyMind
2007-09-04, 19:55
Och vad är det med alla som ska ifråga sätta folks val här i livet?

Om ni nu vill det så tycker jag att ni ska variera er lite och ifråga sätta varför folk inte har bälte när dom kör bil, eller cykelhjälm när dom cyklar, eller flytväst när dom åker båt eller är vi större vattendrag.

Men du, jag måste ju få undra.. Om du tar åt dig, behöver du kanske inte svara? Jag tycker det är en viss skillnad med dina exempel, då man inom ridning håller på med levande djur, dessutom är det nog inte så bra för yngre att se äldre utan hjälm. Det är ju bara dumheter [som JAG ser det]. Ledsamt att du ska behöva bli uppretad.

SomethingCorporate
2007-09-04, 20:04
Jag rider både med och utan.

Hästar är levande djur ja, men kan du kontrollera andra i trafiken tex? nope där har du inte en chans heller.
Jag tycker det är väldigt bra jämförelse, det är val du gör, val som har en viss avgöran hur det kan sluta för dig om olyckan är framme.

Barn ser många vuxna utan cykelhjälm också, men ändå är det väldigt ovanligt att jag ser barn utan..
Men jag personligen använder hjälm om jag rider i ridhus eller dylikt.

Jag är inte uppretad, jag sa bara att jag tycker det börjar bli tjatig med den diskussionen.

Enigma
2007-09-04, 20:14
Sedan är det ju i och för sig inte var och ens ensak vilka risker man MEDVETET utsätter sig för - vem är det som betalar om du kommer in till sjukhuset med en skallskada? Jo, pengarna tas ur skattepotten, pengar som skulle kunnat användas till något vettigare.

Piraja
2007-09-04, 20:23
Men du, jag måste ju få undra.. Om du tar åt dig, behöver du kanske inte svara? Jag tycker det är en viss skillnad med dina exempel, då man inom ridning håller på med levande djur, dessutom är det nog inte så bra för yngre att se äldre utan hjälm. Det är ju bara dumheter [som JAG ser det]. Ledsamt att du ska behöva bli uppretad.

Det finns en uppsjö av trådar i ämnet. Sök och du skall finna svar från de flesta här på forumet...känns onödigt att skapa nya trådar i ett uttjatat ämne...

SomethingCorporate
2007-09-04, 20:24
sant, jag har inte påstått annat.
jag sa bara att jag tycker att ni borde varierar er och ifrågasätta andra risktagare också.

jag har inte försvarat någon som rider utan hjälm eller dylikt, jag har bara sagt att det börjar bli tjatigt.

Casper
2007-09-04, 20:28

Om ni nu vill det så tycker jag att ni ska variera er lite och ifrågasätta varför folk inte har bälte när dom kör bil, eller cykelhjälm när dom cyklar, eller flytväst när dom åker båt eller är vid större vattendrag.

med tanke på att vi är på forumet "ridning" så är det väl kanske inte så passande att ställa frågor om andra ämnen ridningen..eller det som rör hästarna/ryttarna kring ridning..

och om du stör dig på denna eviga fråga, varför bemödar du dig ens att kolla in och svara då??

Jag personligen tycker det är IDIOTISKT att rida utan hjälm, fast dom som inte har ngt att skydda kan ju fortsätta att rida utan..
Ursäkta mig att jag blir så upprörd men jag blir så förbannad för livet är så jävla orättvist!!!!!!!!!!!!

Här finns folk som använder hjälm och väst och försöker skydda sig så gott det går och ändå går det åt *helv* och trillar olyckligt och försvinner från mig.. jävla skit.. *älskar dig vännen..rip*

sorry mig... väller upp lite känslor ibland bara.. men samtidigt blir jag förbannad när det finns dom som frivilligt utsätter sig för detta som lättare kan hända utan hjälm..

Croon
2007-09-04, 20:38
Håller med, varför rider man utan hjälm?

Även om man har världens snällaste häst betyder ju inte det att inte något kan hända.. rider man utan kan ju vad som helst hända, men det är väll ens egen sak om man vill riskera livet antar ja..:crazy:

Millan_gulligast
2007-09-04, 21:02
Hej,jag tycker inte man ska rida utan hjälm.visst jag har gjort de någon gång i från hagen i skritt men inte mer.jag har säkerhets väst och de kan man klara sig utsn tycker jag men när man hoppar ska man ha de tycker jag. i skogen tilexempel om man rider barbacka kan man ju rida i mjukis byxor och gympa skor..:rofl:

kladdkakor
2007-09-04, 21:08
visst jag har gjort de någon gång i från hagen i skritt

Det spelar ingen roll vilken gångart det är... Det är i skritten man är mest okoncentrerad och om hästen bli rädd då så kan det hända olyckor lika lätt som i trav/galopp...

svea08_
2007-09-04, 21:13
jag rider bara utan hjälm när jag rider dressyr.. har väl ingen bra anledning egentligen. har bara blivit så

krigarinna
2007-09-04, 21:47
jag får migrän av värmen i hjälmen. Sist fick jag hjärnblödning då jag dissade det.
Men hittils har jag enbart ridit med hjälm.

kladdkakor
2007-09-04, 21:52
Har du testat GPA Speed Air? :p Grymt bra "vädring" i den, har jag hört iaf :idea: Om jag inte hört fel :angel:

skogsridmulle
2007-09-04, 22:00
i skogen tilexempel om man rider barbacka kan man ju rida i mjukis byxor och gympa skor..:rofl:

Ja eller om det är badväder kan man ju ha bikini o sandaler ;) :angel::)
Ska tilläggas att om man går i sandaler o leder hästen sista biten ska man se till att inte bli trampad på foten...

kladdkakor
2007-09-04, 22:02
När jag leder minisarna så brukar jag inte bry mig så mkt om jag har flipflop elr ngt, dom är ju så små :angel: Menmen, även små hästar kan göra stor skada.

skogsridmulle
2007-09-04, 22:13
Ja jag vet att det är farligt o att olyckan kan vara framme, men jag är ju 30+ nu o känner väl mig tillräckligt vuxen kanske. Har väl gjort såpass många godartade avåkningar att det inte känns så farligt om man skulle trilla i backen. Det här skriver jag nu inte för att uppmuntra andra att prova men för mig personligen upplever jag en enorm frihetskänsla på hästryggen utan hjälm, barbacka i skogen i skritt men även andra lite snabbare gångarter.:angel:
Ja jag utsätter mig för fara men det gör jag hela tiden o andra sidan. Är väl lagd åt det hållet. Har arbetat heltid på tak 20 meter upp i luften i flera år tex, folk kanske ska vara glada att det finns människor med kromosomfel i självbevarelsedriftsnerven...;)

Smokey
2007-09-04, 23:43
Personligen rider jag utan hjälm därför att jag inte har någon hjälm.

Är det ett tillräckligt bra skäl? :idea:

lady_mike
2007-09-05, 01:27
Personligen rider jag utan hjälm därför att jag inte har någon hjälm.

Är det ett tillräckligt bra skäl? :idea:

:rofl::rofl::

Ditt är bättre än mitt..
Vill inte skada frillan;)

lady_mike
2007-09-05, 01:35
Skämt;).
Rider oftast med hjälm. Men inte alltid.. Jag har aldrig hjälm då jag cyklar.. Vilket är exakt lika korkat som att rida utan hjälm. Om en bilist är berusad/okencentrerad så känns mina odds ganska små.

Kör bil med bältet på.. Även om jag bara ska 2 meter:D.

Livet är över lag farligt. Man kan faktiskt dö! Så jag jag oroar mej inte.. Jag tror att då min tid är kommen så är den. Då spelar det ingen roll om jag är klädd med skydd från tå till topp.

Väninna till mej kraschade med sin bil. Utan bälte. Läkare sa att om hon mot alla odds överlever så blir hon en grönsak. Och det va hon... I ca 4 månader. Året efter slängde hon kryckan. Några år år senare blev oxå gravid. Hon rider igen oxå. Vilket ingen någonsin trodde hon skulle göra.

Hennes tid hade inte kommit!

Noffepoffe
2007-09-05, 19:13
Hästar är levande djur ja, men kan du kontrollera andra i trafiken tex? nope där har du inte en chans heller.
Jag tycker det är väldigt bra jämförelse, det är val du gör, val som har en viss avgöran hur det kan sluta för dig om olyckan är framme.

Jag tycker inte att det där är nån speciellt bra jämförelse, snarare tvärtom.

Bilar är anpassade för att vara krocksäkra, just pga. detta. Krockar man med en bil finns det med andra ord ett antal säkerhetsanordningar för att människan ska klara sig så oskadd som möjligt. Om man har säkerhetsbälte på sig när man åker bil är man ju ännu säkrare.

Säkerhetsbältet tillsammans med bilens säkerhetsanordningar blir hjälm och säkerhetsväst när man rider. Vill man inte ha ridhjälm och säkerhetsväst får man väl skylla sig själv, men det är så onödigt att utsätta sig för den risken. Varför?

Okej, jag cyklar inte med hjälm, men jag rider med hjäm. Både för att fallhöjden är högre från hästen och för att det är ett levande djur som tänker själv. Däremot har jag ingen säkerhetsväst. Men jag säger inte att det är "smart" att cykla utan hjäm, men det är mitt val. Precis som alla som rider utan hjälm.

Violator
2007-09-05, 19:32
Brukar skippa hjälm ibland, om jag glömmer den hemma eller om jag ska rida ett hårt pass och det är för varmt. Jag är så solskensnaivt inställd så jag är alltid tvärsäker på att hemska olyckor bara händer andra, aldrig mig. Är medveten om att jag får ta konsekvenserna om något ändå händer och jag orkar inte bry mig om andra blir irriterade över min inställning. Det är mitt val, mitt liv och mitt ansvar. Eller ickeansvar, kanske.

Och ja, jag är även en sån där hemsk människa som aldrig bär hjälm när jag cyklar. Ser ändå risken som cirka tusen gånger större att jag dör genom att bli sparkad i skallen av en häst, ramla nerför en trapp eller halka i duschen och bryta nacken.

Snyggve
2007-09-05, 20:44
Häromveckan såg jag en tjej rida barbacka på sin häst, utan hjälm, på en hyfsat vältrafikerad 90-väg... :mad:

Sshameless
2007-09-05, 21:31

Håller med dig... varför behöver folk ens bry sig alls?

Eve
2007-09-05, 21:38
jag rider utan hjälm i bland.
men de är nog mest för att jag är bekväm.
och på vintern är de skönt att ha en mössa i stället, och på sommaren "naket"

fasst jag har alltid hjälm när jag rider unghästar eller tillridningshästar som man inte riktigt vet var man har dom.

stars
2007-09-05, 21:56
jag har riditt utan hjälm några gånger för ,men det är inte värt att rida utan hjälm:confused:,en gång när min häst skenade så ramlade jag och hästen och jag slog huvudet i assvalten och hjälmen va bara smulor,hadde jag inte den så hadde jag inte suttit här i dag,i dag skulle jag alldrig göra det som jag har inte bara mig själv jag har två barn att ta annsvar för och vara ett bra föredömme och tala om och visa dem att man rider med hjälm

nezzla
2007-09-06, 06:56
Jag har bara rammlat av ca 5 gånger under min 15-åriga ridkarriär, ändå så har jag ALLTID hjälm och för det mesta säkerhetsväst.
Detta är jag glad över då olyckan var framme för ca 2 veckor sedan och jag flög av min lilla buse. Resultatet blev en bruten fotled men det hade kanske fått värre utgång om jag inte använt min säkerhetsutrustning.

Jag bryr mig inte om andra har hjälm eller inte, det är deras bekymmer, men jag vet iaf att jag inte vill vara utan den :)

Lancet
2007-09-06, 07:47
För att jag tycker att jag är cool när jag ser ut såhär:
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/IMG_7546.jpg

:angel:

Haha, var bara tvungen.. Tog bilden igår när jag var fotograf, var så trött på att stå så jag satte mig på hästen istället.

Är väldigt trött på denna diskutionen, hjälm dit, idiot dit, dumma citat hit o dit...

Alla har ett fritt val här i livet. Rid utan hjälm om du vill det, man vet ju att riskerna finns ju.

Andra rider med säkerhetsväst och hjälm, men det kvittar ibland vad du har på dig, själv blev jag avslängd i maj och bröt ryggen, skulle kvitta vad jag hade på mig eftersom jag landade på rumpan ( kanske sådana fjärdrar som tiger har på svansen!:idea:

Men som sagt, jag använder ALDRIG säkerthetsväst då jag inte tycker att det funkar så bra, eftersom man blir osmidig med dem, de är varmt.

Hjälm använder jag för det mesta, ibland när det är riktigt varmt kan jag rida utan eller när det är riktigt riktigt kallt, så vill jag rida med mössa istället.

Men jag är ganska så säker på att vi alla har en viss tid vi ska leva här i livet. visst många förkortar den genom att röka eller skada sin egen kropp.. Men på något sätt känns det ändån som vi ska leva ett visst antal dagar.. Vissa som har gjort alla säkerhetsåtgärder klarar sig inte, de som inte har gjort några alls klarar sig..

lakrits
2007-09-06, 10:18
Jag rider nästan alltid med hjälm. Undantagen är på tävling där jag rider med hatt....då jag tävlar i westernridning.

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att rida utan hjälm på träning, vid uteritt eller liknande...det är bara en onödig risk.
Att jag sedan väljer att göra det på tävling får jag ta på mig själv.
Det är tillåtet att ha hjälm men på något vis så känns det mer riktigt med hatten på banan då det är en del i hela grejen.

Ja..svårt att förklara. Men jag har alltid med mig hjälmen till tävlingsplatsen utifall att jag känner att den kan behövas på framridningen.
På min egen dam känner jag mig ganska trygg, men man ska ju aldrig säga aldrig, men nu nästa tävling rider jag inte min egen häst och då blir det nog hjälm på framridningen till att börja med.

Breccia_
2007-09-06, 13:11
Man får välja själv och det är upp till var och en att göra det beslutet.
Jag tog av mig hjälmen när jag skulle starta MSV 2004 och har bara ridit med hjälm i perioder eller om jag suttit på nya alt. unga hästar sen dess.
Mitt liv, mitt val. Det är så det är att vara vuxen.

MalinSophia
2007-09-06, 19:29
var och en gör som de själva vill under sin fritid.

tänker aldrig rida utan hjälm. jag känner min häst utan och innan, bör jag göra efter 14 år, 99% av tiden e ha lugn och stabil. vi har haft våra duster och visst har jag trillat av men inget allvarligt. så för 2 årsedan hände det när vi red lite dressyr, jag flög av och slog i huvudet, var alldeles groggy och såg inte så bra, jag tackar min lyckliga stjärna att jag hade hjälm på mig och att det hände på mjuk underlag.

kladdkakor
2007-09-06, 20:59
Häromveckan såg jag en tjej rida barbacka på sin häst, utan hjälm, på en hyfsat vältrafikerad 90-väg... :mad:

Sånt blir man ju vara sur av :crazy: Precis VAD som helst kan ju hända...
Å spec om det är en liten tjej/kille som rider utan bara för att det är coolt, typ.

Zephyria
2007-09-06, 23:12
För er som tycker det är för varmt med hjälm - testat cykelhjälm? Flertalet av distansryttarna rider med cykelhjälmar.

Ickiz
2007-09-07, 13:06
*Delvis kl*

Fast det är väl inte riktiga cykelhjälmar utan ridhjälmar med cykelhjälm utseende?

Jag rider alltid med hjälm, men jag tycker att det är upp till var och en att bestämma om man vill använda hjälm eller inte! Om man är myndig och vuxen vill säga.

Lilla Svart
2007-09-07, 13:17
Jag rider utan hjälm för att jag vill och är en vuxen människa. Men skulle aldrig tillåta mina stalltjejer under 18 att göra det. Visst hjälm och väst är bra. Men det är större risk att jag blir påkörd, skadar mej på jobbet eller cyklar omkull. Händer det så händer det. Jag litar mer på mina hästar än på något annat!
I slutändan spelar det ingen roll vad du har för utrustning, brister det i hanteringen skadar du dej. Gäller allt.
Ha en toppen dag alla!
Nu ska jag ut i solen och rida
Japp, troligtvis utan hjälm
:)

kladdkakor
2007-09-07, 15:15
Jag litar mer på mina hästar än på något annat!

Klart man litar på sina hästar, men det GÅR inte att vara helt säker när man vistas med hästar.

IngelaH
2007-09-07, 16:27
Visst har du rätt att undra. Men vi är MÅNGA som har undrat och ställt exakt samma fråga femhundrasextioåtta gånger om året här i NÅGON av alla trådar. Du kan söka på forumet om att "rida med hjäm" eller andra sökprefixer, så hittar du säkert ett HUNDRATAL trådar som ställt exakt samma fråga som du.

Det kan bli lite tjatigt ibland med samma fråga om och om igen.

Mvh

IngelaH
moderator

som...

Rider med hjälm
Promenerar häst vid hand med hjälm
Cyklar med hjäl
Kör bil med säkerhetsbälte

Zephyria
2007-09-07, 18:07
Nja, många distansryttare rider med cykelhjälmar (inte ridhjälmar) och det är vad jag vet fullt godkänt.

En ridhjälm har väl förmodligen bättre stötupptagning men cykelhjälm är ju bättre än inget.

Sen är det ju givetvis upp till var och en att bestämma - själv kör jag alltid MC med skinnställ, åker bil med bälte och rider med ridhjälm.

Zlatan
2007-09-07, 18:09
Jag är också nyfiken!?

Det finns ett uttryck som lyder så här också..."Sköt dig själv och skit i andra..."

Hur orkar folk bry sig om andra så mycket?

IngelaH
2007-09-07, 18:25
Jag förstår din för tillfälligt bristande argumentationsteknik och språkval. Därav mitt tidigare inlägg, för att försöka få hjälmföresprpåkare, där även jag ingår då att ibland blunda med ena ögat, eller titta i tidigare trådar i debatten.

MEN

Jag vill bara tala för mig själv. Jag ser hellre att mina surt betalda skattepengar, går till sjukvård där folk åtminstone försöker låta bli att utsätta sig för onödiga risker.

Mvh

IngelaH

Zlatan
2007-09-07, 18:32
Jo absolut, jag håller med lite.
Men det är precis som att just hjälmdebatten har blivit helt rabiat.
Folk röker, kör bil utan bilbälte, skär sig i armarna, tar droger, cyklar utan hjälm och utsätter sig för en massa idiotiska saker helt medvetet.

Men hjälm när man rider, det MÅSTE man ha för annars är man dum i huvudet och alla som rider utan hjälm flyger av och blir mosade och måste vårdas på sjukhus för våra stackars skattepengar...
Jag tycker bara det har gått till överdrift och att det ändå i slutändan är upp till var och en.

Själv rider jag på heltid och är utbildad hopptränare och har alltid hjälm så jag försvarar inte de som rider utan!
Men saker som tomma lador behöver inget tak, har man inte hjälm har man inget att skydda mm känns bara såå..ja..onödigt.

virra
2007-09-07, 18:56
det blir konstigt när man ska blanda in skattebetalarnas pengar till sjukvården i den här disskussionen, ska man göra det borde man inte:

*få hålla på med hästar överhuvudtaget
*cykla utan hjälm
*dricka alkohol
*definitivt inte röka
*inte äta socker och fet mat (tänk vad hjärt- kärlsjukdomar kostar)

osv

alltså: människor gör mycket dumt som kostar skattebetalarna pengar, men det finns få felfria skattebetalare, så det kanske går på ett ut?

Sshameless
2007-09-07, 20:51
Jag ser hellre att mina surt betalda skattepengar, går till sjukvård där folk åtminstone försöker låta bli att utsätta sig för onödiga risker.

Det finns många saker som man inte vill att sina skattepengar ska gå till, men det är ett väldigt dåligt argument i dessa sammanhang.

IngelaH
2007-09-07, 22:12
Men det här ÄR till 90 procent en portal för hästintresserade och då är det ju i första hand hästrelaterade tankar som går i mina tankar.

Som barn- och ungdomspedagog försöker jag också att föregå med gott exempel, för att ge dagens ban och ungdomar och förhoppningsvis framtidens vuxna ett gott föredöme.

Jag har ändå råkat ut för ett och annat under mina hästår och jag VET att i åtminstone tre av de fallen, hade jag inte suttit här idag om jag inte haft hjälm.

Men jag tycker inte heller om all denna häxjakt på icke hjälmanvändare.

PUNKT SLUT FÖR MIG i detta.

Mvh

IngelaH

heidi maria
2007-09-07, 22:16
Jag tycker det är självklart att använda hjälm. Dock har jag på något sätt lyckats glömma den ett par ggr :o.

Pauki
2007-09-08, 00:32
Ja, Darwins princip gäller väl även ridsporten...

Eleonore
2007-09-08, 15:02
Jag har bara en idé och det måste väl vara om man ska låna ridhjälm och de som lånar ut har löss eller något. :angel:´

Iofs kunde man ju avstå från ridningen i så fall.

AlwaysOnMyMind
2007-09-08, 15:58
Jag hade ingen aning om hur mycket "fel" det skulle bli av min fråga :o jag ber så hemskt mycket om ursäkt till alla drabbade.
Det var absolut inte min mening, ska hålla mig lugn med frågor framöver. MVH / Zandra

Dennis
2007-09-08, 23:08
Har du testat GPA Speed Air? :p Grymt bra "vädring" i den, har jag hört iaf :idea: Om jag inte hört fel :angel:

Ja det kan jag lova att det är! :banana:

Jag har köpt den just för att jag blir så jäkla varm om knoppen på sommaren och den är kalassval och jätteskön:banana:

Kan rekommenderas (om man nu får göra det på buke:o)

chik
2007-09-09, 17:20
:bump:Du det var en himmla dum jämnförelse..Om nu olyckan är framme så kan man bli väldigt skadad fasten man har hjälm skärp dig:bump:Sedan är det ju i och för sig inte var och ens ensak vilka risker man MEDVETET utsätter sig för - vem är det som betalar om du kommer in till sjukhuset med en skallskada? Jo, pengarna tas ur skattepotten, pengar som skulle kunnat användas till något vettigare.

chik
2007-09-09, 17:25
:bump:Jag rider inte med hjälm. jag tycker det är varmt jag kan inte röra mig jag hör inte. Ja det är bara problem.Mitt barnban har hjälp när hon rider.Sen har vi dressyrtävlingar där har dom inte hjälm,Konstigt. Föredumme för barn,Det är upp till föräldrarn att lära barna det är inte mitt ansvar.:bump:

Charon
2007-09-10, 14:30
Vet inte om detta är rätt tråd, men annars kan kanske någon vänlig själ flytta den.. :angel:

Jag vet faktiskt inte.
Men tomma lador behöver inget tak, som någon redan sagt.
Jag är också lite trött på diskussionen faktiskt. Även om jag rider med hjälm, alltid.

Loveme2
2007-09-10, 14:34
Skärmen är till för att skydda näsan om man landar på ansiktet. Men inte vet jag om någon har landat så!

WhoIsItAgain
2007-09-14, 02:37
Hon menar ju när en bilist kör på en cyklist. Då hjälper det ju inte mycket att bilen är krocksäker.

ika77
2007-09-14, 07:45
Jag tycker det är upp till var och en att avgöra.
Men personligen rider jag alltid MED hjälm.

arabia
2007-09-14, 13:42
Jag red alltid med hjälm på den tiden jag red, hade det funnits västar då hade jag använt det oxå.
Jag var en galning som satte mig på vad som helst i hästväg, åkte av gång på gång. Jag red in mkt unghästar o var totalt orädd.
En eftermiddag skulle jag rida en unghäst, det hade gått lite så där gångerna innan så jag var beredd på att den kunde ha lite trevligt med mig på ryggen. Hade dessutom dagen till ära köpt ny hjälm. Klev upp på hästryggen o sen minns jag inget mer förrän jag vaknade på sjukhuset, hjälmen hade gått i 2 delar o ryggen hade tagit mkt stryk. Efter den olyckan rekommenderar min läkare mig till o inte rida mer, ramlar jag av igen är risken stor att jag blir förlamad.
Hade jag haft skyddsväst hade jag nog klarat mig bättre.
Jag saknar ridningen nått oerhört periodvis, tyvärr klarar jag inte av att sitta på hätrygen mer än nån minut innan jag får oerhörda smärtor i ryggen.

Eftersom jag själv har råkat ut för en olycka o klarat mig relativt bra tack vare hjälmen så är jag en hjälmförespråkare. Mina barn har aldrig fått rida utan hjälm o skyddsväst.

NaddeKarlsson
2007-09-14, 21:48
Jag har alltid hjälm när jag träningsrider galoppörerna, och jag föredrar jockyhjälmen när jag träningsrider galoppörerna pga av att man har full uppsikt och man ser framåt utan störrning.

Sen använder jag ridhjälm vid "vanlig ridning" stort sätt jämt.

Allimac76
2007-09-19, 16:24
Det är en dålig vana helt enkelt.
Har jobbat i stall i Tyskland och där väntar de inte på att man ska hämta hjälmen, utan det är bara att vara alert och hoppa upp på någon häst precis när som helst. Då jag kom hem igen försöker jag att ha hjälm, men glömmer ibland. Tyvärr.

Merwen
2007-11-04, 13:37
*kl*

Jag rider alltid med hjälm. Vist har det hänt någon enstaka gång att jag ridit utan när jag skrittat hästen till hagen i grimma+grimskaft..:angel:

Men det känns jämt som att jag ska rammla av när jag inte har hjälm , och jag har ingen lust att riskera livet i onödan ifall att det skulle hända , så därför rider jag alltid med hjälm.:)

Min ena granne säger till sin dotter som är lika gammal som mig [16] att: "Kan man rida så behöver man inte ha hjälm heller!" villket är otroligt dumt sakt enligt mig.
Dottern lyssnar tur nog inte på henne och rider jämt med hjälm , ialf vad jag har sett. ^^

Koppen
2007-11-04, 13:44
Det har hänt att jag har glömt (faktiskt) hjälmen inne i stallet.
De gångerna har jag bara dressyrat i lugnt tempo.
Men för mig är det som att rida utan hjälm ung. som att åka bil utan bälte. Det fattas nåt.

KK1980
2007-11-04, 14:11
Jag är jätte slarvig med att använda hjälm:o

Använder hjälm när jag tävlar (inte alltid på framridningen), åker iväg och tränar för tränar och när jag rider ut i skogen.

Men sitter jag på stubbåkern, ridbanan eller ridhuset...har jag nästan aldrig hjälm på mig nu på höst/vintern har jag oftast mössa.

Igår hoppade jag alla 4 hästarna...hade inge hjälm och det är idiotiskt att inte ha hjälm på sig!

Så tror att jag får ta o skriva en lapp o sätta i sadelkammaren: HJÄLM!

fetanten
2007-11-04, 14:36
Har alltid hjälm, även när jag tävlar (trots att jag rider western). Är rädd om mig, särskilt som jag inte vill att mina barn ska bli moderslösa (visserligen är de tonåringar, men i alla fall).

Har alltid bilbältet på när jag kör/åker bil.
Cyklar alltid med hjälm på knoppen.
Alltid flytväst i båten.

Något jag glömt?

spindel_17
2007-11-04, 15:18
:rofl::rofl:Jag är också nyfiken!?

spindel_17
2007-11-04, 15:19

Immer

jag instämmer

spindel_17
2007-11-04, 15:21
Jag rider utan hjälm ibland när den är supervarmt eftersom att jag är välldigt känslig för värme och får lätt huvudvärk när de blir varmt.
Så min anledning är att det blir för varmt att rida med hjälm om det är hett ute. Annars använder jag hjälm !!!

msan bör inte rida utan hjälm men rider man utan hjälm så får man skylla sig självt.
jag menar man har ju hjälm för att skydda huvudet och man är dum och oansvarig om man rider utan!!!

hofi
2007-11-05, 10:25
"kl"
Använder så gott som aldrig hjälm. Varför? För att jag inte tycker om att ha hjälm på mig.

Scott
2007-11-05, 17:27
Min tränare rider jämt utan hjälm när vi rider ut, jag ba::eek:
Bra förebild...:crazy::smirk:

ZOFUS
2007-11-05, 21:45
Jag rider alltid med hjälm!

Lite offtopic......jag har en kompis som är läkare.Hon är alldeles förtvivlad över att ridhjälmarna är så dåliga och skyddar så kasst!

Hon argumenterar ibland (helt seriöst) att vi borde använda integralhjälmar (MChjälm) när vi rider.

Jag brukar skratta gott och tänka på att tex rida mellantrav med integralhjälm (ja,du ser bilden åxå?:rofl::rofl:)

Men hon är gravallvarlig.Hon har sett vad en avfallning, även med hjälm, kan få för konsekvenser.

Ganesco
2007-11-06, 13:36
Det är ju upp till var och en om de vill använda hjälm eller inte. Eller, om det gäller barn, då är det snarast upp till föräldrarna.
Jag använder hjälm för att jag har tänkt efter hur sjukt mycket jag skulle ångra mig om jag inte hade gjort det och därför råkat ut för någon allvarlig skada som kunnat undvikas/underlättas med hjälm. Det krävs så lite för att något ska hända. Gäller vilken häst och ryttare som helst. Klart en van ryttare och en lugn häst inte är i samma riskzon som en nybörjare på en busponny, men det kan hända vem som helst.

Ganesco
2007-11-06, 13:39
Jag brukar skratta gott och tänka på att tex rida mellantrav med integralhjälm (ja,du ser bilden åxå?:rofl::rofl:)

HA! Kan precis se bilden framför mig. "djupt fokuserad dressyrryttare i snyggaste kavajen, svindyr jättefin häst och så JÄTTEhjälm som vippar med i travtakten" :D

Känner också till en neurolog som i princip är emot hästsport bara för att det är så mycket skador. Så den som vill vara rädd om sig borde göra vad den kan för att skydda sig.

Russin8
2007-11-06, 16:11
Rider i stort sett aldrig med hjälm. Anledning, vill inte ha det. Jag är myndig och får då bestämma själv.

MVH Russin8

Humelibumlan
2007-11-06, 16:26
*kl*
Jag har alltid hjälm när ja rider, har den att tacka för att jag lever...

Jag har oxå ett ansvar och är en betydelsfull person för vissa andra, jag är mamma, flickvän, kompis, dotter osv...

Anser inte att det är hetsjakt att ta upp hjälmfrågan, anser inte att det är upp till person att avgöra utan det är ett ansvar mot anhöriga och samhället att skydda sig...

På travsidan gäller inte försäkringen om man inte har hjälm, det är hjälm tvång på travbanor och kör/rider man utan hjälm får man böter..

När jag ser någon rida utan hjälm så är jag tillräckligt fördomsfull för att anse att den personen är korkad o oansvarig!! :devil:

Migo
2007-11-06, 20:54
För att jag vill.
Jag får migrän av hjälmar. Föredrar att kunna rida och ha trevligt då, framför att spy i migränsmärta för att man KANSKE kan göra sig illa OM man ramlar av.

Säkerhet sitter inte i utrustningen, den sitter i hantering, förhållande till hästen samt riskmedvetenhet! (och genomarbetad fallteknik.;))

/Migo
hjälm- och västlös problemhästtränare

Humelibumlan
2007-11-06, 20:57
För att jag vill.
Jag får migrän av hjälmar. Föredrar att kunna rida och ha trevligt då, framför att spy i migränsmärta för att man KANSKE kan göra sig illa OM man ramlar av.

Säkerhet sitter inte i utrustningen, den sitter i hantering, förhållande till hästen samt riskmedvetenhet! (och genomarbetad fallteknik.;))

/Migo
hjälm- och västlös problemhästtränare

Även en välhanterad häst kan snubbla, halka och blir skrämd... :smirk:

Migo
2007-11-06, 21:03
Även en välhanterad häst kan snubbla, halka och blir skrämd... :smirk:

Och även med ridhjälm kan du knäcka nacken i ett fall...:smirk:

Jag har också sett hjälmen rädda liv (fall med huvudet rakt in i elskåp-hjälmen sprack som ett ägg och ryttaren fick hjärnskakning). men det hjälper inte ett dugg- jag vill fortfarande rida utan migrän.

Humelibumlan
2007-11-06, 21:05
Och även med ridhjälm kan du knäcka nacken i ett fall...:smirk:

Jag har också sett hjälmen rädda liv (fall med huvudet rakt in i elskåp-hjälmen sprack som ett ägg och ryttaren fick hjärnskakning). men det hjälper inte ett dugg- jag vill fortfarande rida utan migrän.

Nej det förstår jag, jag bara besvarade följande;

Säkerhet sitter inte i utrustningen, den sitter i hantering, förhållande till hästen samt riskmedvetenhet
Vilket jag tycker är helt felaktigt!

Cheeky_nicke
2007-11-06, 21:12

Jag rider ALLTID med Hjälm! Flög av och fick hjärnskakning Hade Hjälm på. så tänk vilka skador man får utan hjälm.

Qwerty hopp
2007-11-06, 21:13
*KL

Hm, vet inte riktigt var jag står i denna frågan. Själv red jag alltid med hjälm ända till juni-06 då jag flyttade ner till Schweiz. Här nere rider bara ridskolebarnen med hjälm och en del amatörryttare. Proffsen har det inte. Aldrig.

Blev smittad och tycker numera att det är grymt skönt att rida utan och har tom hoppat upp till 130 med unghästar utan, men nu ska jag börja ha min kära JW igen, först och främst för att jag får lite olycklig känsla i hoppning utan hjälm (risken är ju större vid hoppning) och min hjälm kostade faktiskt såpåss mkt att jag måste använda upp de pengarna:p
Hur mkt skulle man inte ångra sig om nåt faktiskt hände utan hjälm??

Rider man dessutom som jag 3-7 hästar per dag, blir trycket rätt stort på huvudet. Men jag SKA bli bättre!:bump:

Samtidigt borde alla bara sköta sitt eget;)

hanoirocks
2007-11-07, 10:56
Tycker faktiskt också det börjar bli lite tjatigt. Vi som inte rider utan hjälm bryr oss uppenbarligen inte om vad ni tycker även om vi förstår ert resonemang. Självklart är vi medvetna om riskerna, men väljer ett annat beslut ändå, oftast av bekvämlighetsskäl. Som t.ex många väljer att cykla utan hjälm för att det är bekvämare även om det är livsfarligt. Låt människor ta sina egna beslut. Det finns ingen som inte vet riskerna med att rida utan hjälm. Ta dig också ett titt på andra kulturer. Man ser på saken på olika sätt.

Humelibumlan
2007-11-07, 11:38
Tycker faktiskt också det börjar bli lite tjatigt. Vi som inte rider utan hjälm bryr oss uppenbarligen inte om vad ni tycker även om vi förstår ert resonemang. Självklart är vi medvetna om riskerna, men väljer ett annat beslut ändå, oftast av bekvämlighetsskäl. Som t.ex många väljer att cykla utan hjälm för att det är bekvämare även om det är livsfarligt. Låt människor ta sina egna beslut. Det finns ingen som inte vet riskerna med att rida utan hjälm. Ta dig också ett titt på andra kulturer. Man ser på saken på olika sätt.

Talar du för alla som inte rider med hjälm eller??
Kanske är det omtanke som ligger till stor del bakom inläggen ang. hjälm användandet och att människor vill dela med sig av erfarenheter och det räcker kanske med att en av alla de som läser denna tråden tänker efter en gång till och inser att bekvämlighet inte är ett bra argument för att inte använda hjälm och får sig en tankeställare??

Alla får ta sina beslut o det är nog ingen som tvingar på någon en hjälm, med diskutionen för och emot måste få finnas och sen kommer det alltid finnas korkade och oansvariga människor med dålig hästkunskap och särkerhets tänkande!

misen
2007-11-07, 11:40
jag rideralltid med hjälp ibalnd när man ska skritta från hagen i skogen å hem (igenom en annan hage9 brukar jag skippa de. borde igentligen inte göra de men de blir så av ren lathet =( vet många som rider in unghästar tan hjälp.. HALLÅ!!! vad har dom innanför pannbenet.

KopparbergsEmme
2007-11-07, 12:00
Hjälm eller inte hjälm, de är olika med majoritet till att ha hjälm. Jag tror de är för jag är så tankspridd, kan komma på efter ett tag att de fattas nått....inte bra, men konstigt nog glömmer jag bara hjälm när jag rider min "andra halva" kanske är för avslappnad?

Anna37
2007-11-07, 13:03
Hjälm borde vara en självklarhet när man rider. Ni som klagar på att det är varmt, rider ni barfota för att ni är varma om fötterna också?;)

Kortfattat är det så här det ligger till:
Rida MED hjälm = klokt
Rida UTAN hjälm = korkat

Damp_
2007-11-07, 13:23
Hjälm borde vara en självklarhet när man rider. Ni som klagar på att det är varmt, rider ni barfota för att ni är varma om fötterna också?;)

Rida MED hjälm = klokt
Rida UTAN hjälm = korkat

Snälla... Då menar du att alla proffs i vår värld är korkade? för det är få proffs som jag sett i vardaglig träning MED hjälm. Både kända hopp/dressyrstall...

Humelibumlan
2007-11-07, 13:24
Snälla... Då menar du att alla proffs i vår värld är korkade? för det är få proffs som jag sett i vardaglig träning MED hjälm. Både kända hopp/dressyrstall...

Ja..... :idea:

Koppen
2007-11-07, 16:57
Detta ämne diskuteras jämt och ständigt ihop med travare och halsförlängare... *suck*

Humelibumlan
2007-11-07, 17:27
Detta ämne diskuteras jämt och ständigt ihop med travare och halsförlängare... *suck*

Jaha? Och?? :confused:

Sshameless
2007-11-07, 18:17
*kl*

Varför kan inte alla få välja själva?

Finns det inte allvarligare saker här i världen man kan klaga på...?

Gnäll på såna som faktiskt bryter mot lagen istället.

Humelibumlan
2007-11-07, 18:19
*kl*

Varför kan inte alla få välja själva?

Finns det inte allvarligare saker här i världen man kan klaga på...?

Gnäll på såna som faktiskt bryter mot lagen istället.

Varför kan inte alla få välja själv vad de vill gnälla över?? :idea:

Sshameless
2007-11-07, 18:45
För att man behöver inte säga att alla är dumma i huvudet som inte använder hjälm, det visar ju bara att man har brist på förståelse för andra.

Jag hoppar inte på folk om dom gör nått som jag tycker är fel, jag frågar dom varför, jag säger inte j*vla idiot du och dom som använder hjälm är fullkomligt dumma i huvudet.

Detta ämnet är väldigt uttjötat och dom som inte använder hjälm börjar inte för att nån gnäller på en tråd på Bukefalos.

Det är fruktansvärt tröttsamt att höra "fin bild, fast det hade vart finare om du använt hjälm" till varannan bild man lägger ut.
Varför kan inte alla acceptera att varje människa har ett eget val? Vare sig dom tycker likadant eller inte.

Är det ok att hoppa på folk för att dom inte tycker likdant?

Humelibumlan
2007-11-07, 18:52
För att man behöver inte säga att alla är dumma i huvudet som inte använder hjälm, det visar ju bara att man har brist på förståelse för andra.

Jag hoppar inte på folk om dom gör nått som jag tycker är fel, jag frågar dom varför, jag säger inte j*vla idiot du och dom som använder hjälm är fullkomligt dumma i huvudet.

Detta ämnet är väldigt uttjötat och dom som inte använder hjälm börjar inte för att nån gnäller på en tråd på Bukefalos.

Det är fruktansvärt tröttsamt att höra "fin bild, fast det hade vart finare om du använt hjälm" till varannan bild man lägger ut.
Varför kan inte alla acceptera att varje människa har ett eget val? Vare sig dom tycker likadant eller inte.

Är det ok att hoppa på folk för att dom inte tycker likdant?
Jag har precis lika stor rätt till en åsikt som alla andra och jag tycker det är korkar, oansvarigt o dumt att rida utan hjälm, så länge man är begåvad nog att förstå riskerna...
Och hela tråden är full av motiveringar tll varför folk inte använder hjälm, de flesta av dem är i mina ögon inte godtagbara...

Sshameless
2007-11-07, 19:02
Självklart har alla en egen åsikt.

Men man kan säga det på olika sätt eller inte säga nått alls.

Du gör alltså ingen som är en risk för ditt eget liv?

Humelibumlan
2007-11-07, 19:18
Självklart har alla en egen åsikt.

Men man kan säga det på olika sätt eller inte säga nått alls.

Du gör alltså ingen som är en risk för ditt eget liv?

Jag säger precis vad jag tycker om folk som rider utan hjälm, min åsikt är baserad på erfarenhet... Det är alltså inget jag bara tycker, utan jag har erfarenhet av hur snabbt det sker, att det kan ske med vilken halvdöd gammal snäll häst som helst...

Eh? Jo, det är ju det jag gör... Jag t ex rider och det finns massa sätt göra sig illa på när man rider eller håller på med hästar i allmänhet o jag tycker ändå jag har ett ansvar o skyldighet att skydda mig på de sätt jag kan, därför använder jag bla. hjälm... och skulel det vara så att jag ramlar av o bryter nacken men ändå överlever, så kanske jag slipper skallskadan oxå?

Russin
2007-11-07, 19:29
*Kl*

Jag har väl ridit utan hjälm ett par gånger ( ca. 10, eller nåt sånt. )
Men det är ju mkt bättre med hjälm en utan,
även om det är varmt - det är ju självklart!
Några av dom ggr jag ridit utan hjälm är det väl för att jag tränade lite NH utan sadel och tyglar och sånt..

Sshameless
2007-11-07, 19:58
Men en sån rädd människa som du ska väl inte sätta dig på en häst?
Varför rida när man kan slå sig?
Det är jäkligt korkat att ha en sån inställning till andra och sen utsätta sig för sånna risker när man lugnt och stilla kan sitta i sitt hem istället för att göra farliga saker!

Humelibumlan
2007-11-07, 20:04
Men en sån rädd människa som du ska väl inte sätta dig på en häst?
Varför rida när man kan slå sig?
Det är jäkligt korkat att ha en sån inställning till andra och sen utsätta sig för sånna risker när man lugnt och stilla kan sitta i sitt hem istället för att göra farliga saker!

Jaha?? Och nu hände det något här?? Eh?? Mår du bra??:confused: Rädd är nog det sista jag är... :rofl:

Vad är ditt problem? Får jag inte ha en åsikt om folk som rider utan hjälm?? En lätt lösning är ju att du struntar i min åsikt o glatt fortsätter med ditt på ditt sätt, o låter mig tycka vad jag vill??

Anna37
2007-11-07, 20:13
Om man rider utan hjälm ska man ha väldigt klart för sig, att det inte bara drabbar dig själv om du faller med huvudet före.
Om du i värsta tänkbara fall dör, eller får tillbringa resten av ditt liv som ett vårdpaket så drabbar detta även dina nära och kära.
Jag har jobbat som sjuksköterska i ett antal år, och har stött på en och annan gammal ridolycka.
Jag står för att jag tycker det är korkat att rida utan hjälm, oavsett hur skicklig ryttare man anser sig vara.

Sshameless
2007-11-07, 20:19
hehe:D så det lät bara som att du är rädd då? Visst får du ha en åsikt precis som jag. och min är att du låter rädd.

Vad är ditt eget problem? Du vägrar låta andra ha sin åsikt men själv gapar du om att få ha din egen låt människor som vill rida utan hjälm göra det.

Bara för att man har en åsikt behöver man inte uttrycka den:smirk:

Jag brydde mig inte om din åsikt från början det var du som brydde dig om min så en lätt lösning är väl att du struntar i min åsikt och glatt fortsätter med ditt på ditt sätt och låter mig vara ifred:smirk:

Humelibumlan
2007-11-07, 20:29
hehe:D så det lät bara som att du är rädd då? Visst får du ha en åsikt precis som jag. och min är att du låter rädd.

Vad är ditt eget problem? Du vägrar låta andra ha sin åsikt men själv gapar du om att få ha din egen låt människor som vill rida utan hjälm göra det.

Jag brydde mig inte om din åsikt från början det var du som brydde dig om min så en lätt lösning är väl att du struntar i min åsikt och glatt fortsätter med ditt på ditt sätt och låter mig vara ifred:smirk:

Så jag är rädd för att rida för att jag anväder hjälm?? Ok, ja det får du gärna tro!
Och jag låter väl folk rida utan hjälm?? Tror du jag kutar runt med en påse hjälmar och med våld trycker ner dem över huvuder på folk eller?? :confused:

Vart har jag sagt att någon inte får ha en åsik?? Tycka får man väl göra som man vill, men det blir ju himlans konstigt om man inet ska få utrycka sina åsikter på ett forum som är uppbyggt just på att folk har olika åsikter??

Tycker du svammlar helt i nattmössan? :eek: Och vill du vara ifred så är ett hett tips att du slutar skriva!! :idea:
Och din åsikt var att vi skulle bry oss om kriminella istället, finns säkert ett forum för det oxå, testa googla... eller starta en tråd i ämnet, kanske jag har en åsikt där oxå.. detta är Bukefalos o mig veterligen handlar det om hästar o denna tråden om hjälmar? Har jag fel??

Zab
2007-11-07, 20:34
jag rideralltid med hjälp ibalnd när man ska skritta från hagen i skogen å hem (igenom en annan hage9 brukar jag skippa de. borde igentligen inte göra de men de blir så av ren lathet =( vet många som rider in unghästar tan hjälp.. HALLÅ!!! vad har dom innanför pannbenet.

Jag ska snart börja rida med hjälp.. nån får leda/longera min häst medans jag rider in den..
Lite kul att du stavar fel båda gångerna... spec. som m och p ligger så pass långt ifrån varandra på tangentbordet :angel: ;)

Migo
2007-11-07, 20:35

Ja, det gör jag. Förstår inte problemet? Jag anpassar min klädsel och utrustning efter vad jag gör- Jag verkar inte andras hästar utan handskar, långärmat och stålhätta, men jag går gladeligen barfota i den egna hästflocken= jag anpassar mig efter omständigheterna!

Men jag rider utan hjälm, 99% av tillfällena. För jag sätter mig inte på en häst som jag inte litar på.

ZOFUS
2007-11-07, 20:51
knapplånar

När vi ändå diskuterar hjälmens vara eller inte.......

Kommer alla ihåg att man ska byta ut hjälmen med jämna (inte 10 års:rofl:) mellanrum? Detta pga meterialutmattning.

Jag är först att erkänna att trots att jag alltid rider med hjälm så är det 7 år sen jag bytte vardagshjälm.(Ja,den luktar skit och ser dassig ut:rofl:men det är en favorit......)

Usch,måste köpa en ny snarast!

hanoirocks
2007-11-07, 22:45

Rida MED hjälm = klokt
Rida UTAN hjälm = korkat

ja, jag rider barfota på sommaren när det är varmt.

SomethingCorporate
2007-11-07, 23:04
ja, jag rider barfota på sommaren när det är varmt.

Jag också :D hur mysigt som helst!

Humelibumlan
2007-11-07, 23:06
Jag också :D hur mysigt som helst!

I stigbyglar?? :eek:

nullo-modo
2007-11-07, 23:14
............................

nullo-modo
2007-11-07, 23:17

Immer

Då ska jag inte använda hjälm nåt mer då jag inte har mycket att skydda, jag har dysleksi. :smirk:

SomethingCorporate
2007-11-07, 23:18
jopp
men allra mysigast är det ju barbacka

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_18/12900000-12909999/640x480/12906775.jpg

halshugg mig nu ;)

Humelibumlan
2007-11-07, 23:19
knasigt de vart?

Humelibumlan
2007-11-07, 23:21
jopp
men allra mysigast är det ju barbacka

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_18/12900000-12909999/640x480/12906775.jpg

halshugg mig nu ;)

Känns lite obehagligt med stignyglar??
Halshugga?? Nänä, jag kommer med min påse hjälmar jag alltid bär med mig och slår ner en hjälm... Brukar placera mig i tallar o sen dyka ner på mina korkade offer ;)
Så, se UPP när du rider utan hjälm.. :p

Zab
2007-11-07, 23:23
Trodde vi lämnat tiden då folk med läs och skrivsvårigheter ansågs dumma i huvudet.

Humelibumlan
2007-11-07, 23:26
Då ska jag inte använda hjälm nåt mer då jag inte har mycket att skydda, jag har dysleksi. :smirk:

Trist att du ser det så :(

Hammond
2007-11-08, 18:37
Jag gör det ibland på vintern för att jag kan inte ha varma mössor under hjälmen....

Och det har hänt någon gång att jag faktiskt glömt hjälmen.

Även när jag rider dressyr så rider jag utan hjälm ibland för jag får bättre huvudhållning utan hjälm.

Dumma anledningar, jag vet... menmen

Mitt huvud som kommer till skada ;)

Men sedan finns det ju dom som gör det för dom tycker det är ett bevis på att dom är 'bra på att rida' :confused: :confused:

Sicka människor de finns...

Cinderella90
2007-11-08, 19:11
förstår inte heller vfö man ska rida utan hjälm..:confused:
jag gör det inte iaf...
Tränar för 2 tränare en hopp o en dressyr dom är bröder..
O båda är SUPER duktiga. o ena är landslagsryttare, lr var. men iaf han är super inom dressyren.. han rider ALLTID utan hjälm även på alla hingstar han rider.
o han som jag tränar för i hoppning, han brukar även hoppa upp på min pålle o hoppa lite o rida o så även han dressyren men iaf han ride roxå utan hjälm.. alltid"!

nullo-modo
2007-11-09, 10:10
Trodde vi lämnat tiden då folk med läs och skrivsvårigheter ansågs dumma i huvudet.

Nä den tiden är inte förbi då jag i bland träfar folk som mer eller mindre tror det.

Kram

Jeeves
2007-11-09, 10:15
Förklaringen är att de har ingenting innanför pannbenet värt att skydda:cool:

Jaulgreis
2007-11-09, 12:17
Livet är över lag farligt. Man kan faktiskt dö! Så jag jag oroar mej inte.. Jag tror att då min tid är kommen så är den. Då spelar det ingen roll om jag är klädd med skydd från tå till topp.

Väninna till mej kraschade med sin bil. Utan bälte. Läkare sa att om hon mot alla odds överlever så blir hon en grönsak. Och det va hon... I ca 4 månader. Året efter slängde hon kryckan. Några år år senare blev oxå gravid. Hon rider igen oxå. Vilket ingen någonsin trodde hon skulle göra.

Hennes tid hade inte kommit!

Man SKA faktiskt dö ;)

Och tacka gudarna för att hon klarade sig! :) Stark tjej det måste vara!

zeniakas
2007-11-09, 13:23
Jag kan bara inte förstå hur man kan vara så dum att man rider utan hjälm. Jag har gjort detnär jag var yngre men det skulle aldrig falla mig in att göra det nu. När jag flyttade och började gymnasiet var det en kille i min klass som alltid red utan hjälm, en dag, det var ganska länge sen så red han sin hingst, ramlade av och slog skallen i en sten, han spräckte skallen men hade en himla tur som överlevde, idag har han som följd av detta stamproblem när han pratar. I övrigt helt frisk. Det som gör mig så förbannad är att han fortfarande rider utan hjälm!! Han kunde ha dött, han borde varit död. Som tur är lever han. Men har man fått en chans till här i livet, så borde man väl ta vara på den? Jag har en systerdotter som ser upp till mig som om jag vore världens bästa ryttare. Hon gör allt som jag gör. Tänk om jag skulle rida utan hjälm, då skulle hon också göra det. Alla vi som rider är förebilder för yngre och vi måste ta vårat ansvar och visa att det är viktigt att rida med hjälm. :)

Puckosmurfen
2007-11-09, 14:48
Den som rider utan hjälm har heller inget att skydda... ;)

lynxlady
2007-11-09, 16:02
Den som rider utan hjälm har heller inget att skydda... ;)

:bow:

//en som alltid har hjälm, vare sig jag rider eller kör skoter:bump:

Russin8
2007-11-09, 17:15
Känns lite obehagligt med stignyglar??
Halshugga?? Nänä, jag kommer med min påse hjälmar jag alltid bär med mig och slår ner en hjälm... Brukar placera mig i tallar o sen dyka ner på mina korkade offer ;)
Så, se UPP när du rider utan hjälm.. :p

Hahahah:rofl::rofl::rofl:

Nu fick jag en konstig syn framför mig: humelibumlan i en tall topp med små vingar på sig och en stoooor påse hjälmar:rofl:

Galapago
2007-11-09, 17:19

:idea::idea:
Kan det möjligen vara så att detta är ett hästforum och att det är därför frågor gällande ridning tas upp snarare än frågor gällande cyckling, fordonstrafik eller sjöfart!!?????:idea::idea:

SomethingCorporate
2007-11-09, 20:35
det finns en hel del annat än bara häst på detta forum..
en ganska jätte stor del.

Humelibumlan
2007-11-09, 21:13
det finns en hel del annat än bara häst på detta forum..
en ganska jätte stor del.

Och hur många på detta forum har INTE hästintresse??

Humelibumlan
2007-11-09, 21:14
Hahahah:rofl::rofl::rofl:

Nu fick jag en konstig syn framför mig: humelibumlan i en tall topp med små vingar på sig och en stoooor påse hjälmar:rofl:

Ja?? Och när jag kastar mig ner, skriker jag min kamp ramsa...
Hjääääääääääälllmeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnn ärrrrrrrrrrrrrrrrrrrr huuuuuuuuuuuuuuvvvuuuuuuuuuuuuuuuddddd saaaaaaaaaaaaaakkkkkkeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnn nnnn!!!!
;):banana:

SomethingCorporate
2007-11-09, 23:34
ganska många har jag faktiskt upptäckt..
lite förvånande men så är det.

Russin8
2007-11-10, 08:36
Ja?? Och när jag kastar mig ner, skriker jag min kamp ramsa...
Hjääääääääääälllmeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnnnn ärrrrrrrrrrrrrrrrrrrr huuuuuuuuuuuuuuvvvuuuuuuuuuuuuuuuddddd saaaaaaaaaaaaaakkkkkkeeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnnnn nnnn!!!!
;):banana:

Då är det bäst jag passar mig:eek: För det där vill man ju inte råka ut för;)

Koppen
2007-11-10, 11:47

:bow::bow:

Humelibumlan
2007-11-10, 14:49
:bow::bow:

:rofl::rofl::rofl:

Koppen
2007-11-10, 20:17
vad är det med dej??

Humelibumlan
2007-11-10, 23:39
vad är det med dej??

Är det något med mig?? Din inlägg roade mig... :rofl:

Koppen
2007-11-11, 08:15
det var väl trevligt då...

Humelibumlan
2007-11-11, 13:52
det var väl trevligt då...

Är ju kul att se att min åsikikt verkar vara så viktig :banana::bump:

Piraja
2007-11-11, 13:56
Är ju kul att se att min åsikikt verkar vara så viktig :banana::bump:

Är den det? För min del spelar inte din åsikt någon roll alls. Människor gör olika val och sen är det inte ovanligt att man blir fanatisk i "sin" åsikt. Ödmjukhet inför människor och att de gör andra val än en själv är nåt som flera kanske ska fundera över...

Humelibumlan
2007-11-11, 18:25
Är den det? För min del spelar inte din åsikt någon roll alls. Människor gör olika val och sen är det inte ovanligt att man blir fanatisk i "sin" åsikt. Ödmjukhet inför människor och att de gör andra val än en själv är nåt som flera kanske ska fundera över...

Varför kommenterar du min åsikt om den inte spelar någon roll?? :confused:
Ödmjuk är jag inför kunskap och erfarenhet, jag kan respektera andras val, men det är fortfarande för mig korkat och oansvarigt att rida utan hjälm... :smirk:
Och tydligen så verkar det väldigt jobbigt för vissa människor att jag tycker det??

Hammond
2007-11-11, 18:41
men det är fortfarande för mig korkat och oansvarigt att rida utan hjälm... :smirk:

Jag håller helt med dig!
Det är väldigt oansvarslöst att strunta i säkerheten, även om hästen är snäll och man vet att det inte kommer hända något.
Jag vet det här av egen erfarenhet men ändå så händer det att jag slarvar med hjälm men humelibumlan: Jag är helt på din sida i den här debatten!

Som jag nämt tidigare så är det oftast sånna som tycker dom är s k "proffs" som inte rider med hjälm och det gör dom med tanke på att det inte kommer hända något för dom rider på ett ansvarsfullt och "säkert" sett etc.
Men allt kan hända, hästar är stora djur vi håller på med, det bör alla tänka på !!

MVH. Malin

Koppen
2007-11-11, 20:25
Ödmjuk är jag inför kunskap och erfarenhet, jag kan respektera andras val, men det är fortfarande för mig korkat och oansvarigt att rida utan hjälm... :smirk:

finns många olika sätt att vara korkad på

Humelibumlan
2007-11-11, 20:32

Helt riktigt, men denna tråden handlar om hjälmanvändande och det är va vi bör tala om?? :idea:

Hammond
2007-11-11, 20:34

men måste du klaga på hennes åsikter?

Hon får väl tycka att det är fel att rida utan hjälm (för det är de ju, mycket kan hända)

Det är ens eget ansvar att skydda sig (precis som när man åker/kör bil, moppe, skoter etc. )vill man ha skyddsutrustning på sig så har man det, vill man inte så har man det inte!
Även om det är smartast att ha det eftersom det gäller ingen försökring ifall du skadar dig utan att ha butit skyddsutrustning.

Millan_gulligast
2007-12-25, 21:32
*Kl*

Jag har väl ridit utan hjälm ett par gånger ( ca. 10, eller nåt sånt. )
Men det är ju mkt bättre med hjälm en utan,
även om det är varmt - det är ju självklart!
Några av dom ggr jag ridit utan hjälm är det väl för att jag tränade lite NH utan sadel och tyglar och sånt..

MMM..jag har ochså ridigt utan hjälm för att jag övad lite NH elr lekte som jag tkr låter bättre!

Bettan_G
2007-12-25, 23:12
Jag måste säga att jag red första ggn utan hjälp igår (julafton). Vi red två på en häst barbacka (skritt) och jag glömde min hjälm hemma, så det fick vara utan! Annars rider jag alltid med hjälm

heidi maria
2007-12-26, 11:46
*knapplån*
Jag tycker man ska ha hjälm dels för att skydda sig själv, dels för att inte samhället ska behöva ta hand om ännu en person som inte kan ta hand om sig själv sedan.

En annan viktig aspekt är att om vuxna "duktiga" ryttare rider utan hjälm finns det risk att barn och ungdomar också ska vara tuffa och göra det. Barn kan inte avgöra eller bedöma risker.

Millan_gulligast
2007-12-26, 15:17
vill bara till lägaa att de gångerna jag red utan hjälm tyckte jag de kändes obehaglit!så nu är hjälmen jämt på vid ridning!

Ek3n
2007-12-26, 22:47
kl

Jag tycker att hjälmen är viktig, och jag använder den nästan alltid.. men det händer ibland att jag skippar den, då jag tex ska skritta barbacka till sjön och bada lite, eller ifall det är så himla varmt att jag skulle få migrän om jag hade hjälmen på (har ingen ventilation i den)

Tinuri
2007-12-27, 18:45

jag vill bara säga att det säkert finns trådar om cykelhjälmar/bilbälten på andra ställen!! och säkert finns det många här som tex tycker att det är dumt att köra utan bilbälte. hon som startade tråden ville ha en bra förklaring till farför man rider utan hjälm.. tyckte ditt inlägg var ganska onödigt.. men det är ju din sak :cool:

ellis__
2007-12-27, 19:37
Det är verkligen idiotiskt att rida utan hjälm, även om man har "världens snällaste häst" så kan alltid nåt hända, som nån sa. Man kan aldrig lita på sin häst, aldrig till 100 %. Och även om man rider dresseyr ska man ha hjälm, det kan lika gärna hända nåt där...

Idasmamma
2007-12-27, 19:55
Det är sällan jag har hjälm, det är blivit en dålig vana...jag börja rida utan hjälm när jag jobba som beridare i Italien pga av att det var så j*ävla varmt och då red jag utan hjälm för att slippa ha ont i huvudet.

Mandaz
2007-12-27, 23:14
Jag rider snudd på JÄMT med hjälm! :p

De enda undantaget har varit när vi har ridit långtur till sjön och ska bada. Då byter man om till bikini och då ser det ju lite dumt ut om man har hjälm på sig:bump: Dessutom vad händer om man ramlar av i vattnet? Magplask?:D + att hjälmen blir blöt...

Annars hjälm som gäller! Ingen säkerhetsväst dock, det är så obekvämt och man ramlar ju av mycket lättare med en sån :rofl:

zillax89
2007-12-28, 13:23
kl*

För mig skulle det kännas obehagligt att rida utan hjälm, jag tycker till och med det är obehagligt utan ridväst :D

MEN enda gången jag skulle kunna tänka mig att rida utan hjälm är om jag skulle bada med hästen, seriöst, då vill jag ha en torr hjälm att sätta på mig när det är dags att rida hem igen :P

Jag tycker verkligen att folk ska tänka sig för, jag vill inte att mina skattepengar ska gå till någon som valt att leka ronja rövardotter och trillat av och därefter inte kan ta hand om sig själv. Då är man ganska självisk med tanke på vad dom pengarna kunde gått till istället.

Dock är det väl upp till var och en - självklart, men alltså - varför?
Visst sen kan väl den här diskussionen bli en aning tjatig MEN den är viktig.

Sidekick
2007-12-28, 14:12
kl

Sen är det ju såhär, hälften av alla människor här på buke (om inte fler) har ingen aning om att det GÅR att lära en häst att inte vara rädd för något. (kolla på polishästarna, de skenar inte allihopa om en skulle göra det) Min häst, en treårig quartervalack, är lärd sedan 2 års ålder att aldrig skygga, sticka, bocka eller annat otyg. Jag rider honom utan hjälm av den enkla orsaken att jag HATAR ridhjälm och valde därför att få min häst stensäker istället, så att jag inte behöver.
Och jag anser, att man ska inte behöva ha hjälm på sin häst, den ska vara säker nog endå. Men tyvärr så fattar inte alla engelskryttare det.

Dock så har jag hjälm när jag rider ut, för det enda som jag inte lyckats vänja honom vid är älgar.

Men jag kan binda fast honom i en lastbil som är påslagen utan att han ens lyfter ett öra.
DEt kan springa 5 människor med stora sopsäckar 6 meter bakom honom utan att han knappt reagerar,
han kan gå längs ridhus sargen och så plötsligt hoppar det upp någon bakom den och för liv, utan att han gör mer än kollar.
Han kan stå HELT inslagen i pressenning med mig på ryggen utan att han bryr sig,
Jag kan vifta med en stor sopsäck på hans rygg när jag sitter på i alla gångarter utan att han bryr sig osv osv osv osv.

Och kom inte nu med 'alla hästar är levande varelser och det går inte att träna bort deras liv och instinkter' Nej, de kommer alltid vara levande djur, men deras instinkter går att träna bort, för att få en så säker häst som möjligt. Så de kommentarerna behöver jag inte höra och om jag hör dem är det bara en bekräftelse på att jag har rätt - De flesta här på buke har ingen aning om hästhantering.

Det är samma grej som att en hund inte ska bitas, hoppa eller dra i kopplet, en häst ska inte sparkas, bitas eller bete sig under sin ryttare. Då har man en ouppfostrad häst.

Humelibumlan
2007-12-28, 17:13
kl

Sen är det ju såhär, hälften av alla människor här på buke (om inte fler) har ingen aning om att det GÅR att lära en häst att inte vara rädd för något. (kolla på polishästarna, de skenar inte allihopa om en skulle göra det) Min häst, en treårig quartervalack, är lärd sedan 2 års ålder att aldrig skygga, sticka, bocka eller annat otyg. Jag rider honom utan hjälm av den enkla orsaken att jag HATAR ridhjälm och valde därför att få min häst stensäker istället, så att jag inte behöver.
Och jag anser, att man ska inte behöva ha hjälm på sin häst, den ska vara säker nog endå. Men tyvärr så fattar inte alla engelskryttare det.

Dock så har jag hjälm när jag rider ut, för det enda som jag inte lyckats vänja honom vid är älgar.

Men jag kan binda fast honom i en lastbil som är påslagen utan att han ens lyfter ett öra.
DEt kan springa 5 människor med stora sopsäckar 6 meter bakom honom utan att han knappt reagerar,
han kan gå längs ridhus sargen och så plötsligt hoppar det upp någon bakom den och för liv, utan att han gör mer än kollar.
Han kan stå HELT inslagen i pressenning med mig på ryggen utan att han bryr sig,
Jag kan vifta med en stor sopsäck på hans rygg när jag sitter på i alla gångarter utan att han bryr sig osv osv osv osv.

Och kom inte nu med 'alla hästar är levande varelser och det går inte att träna bort deras liv och instinkter' Nej, de kommer alltid vara levande djur, men deras instinkter går att träna bort, för att få en så säker häst som möjligt. Så de kommentarerna behöver jag inte höra och om jag hör dem är det bara en bekräftelse på att jag har rätt - De flesta här på buke har ingen aning om hästhantering.

Det är samma grej som att en hund inte ska bitas, hoppa eller dra i kopplet, en häst ska inte sparkas, bitas eller bete sig under sin ryttare. Då har man en ouppfostrad häst.
Sen har vi ju alla dem som inte fattar att en snäll, uppfostrad o väl dresserad häst oxå kan snubbla, halka och gå omkull... :idea::angel:

För övrigt anser jag att en häst ska vara en häst, inte likna en hjärndöd käpphäst..

Piraja
2007-12-28, 17:43
Min häst är en häst utan att den sprätter omkring för allting. Är definitivt ingen död käpphäst och det är inte Sidekicks häst heller. Men, vi har en helt annan tanke kring vårt hästhavande än vad man har inom andra grenar. Hästen ska kunna fungera ute i arbete och då duger det inte om den sprätter omkring för det ena och det andra. Westernridningen kommer ur rancharbetet och där var det livsavgörande(är fortfarande på rancherna) att hästen stod där man placerade den.

Jag rider och kollar marker, stängsel o.s.v. med mina hästar. Den ska stå kvar när jag kliver av och reparerar nåt oavsett vad som händer runt om. Samma sak när jag körde häst i skogen. Ibland kom det skoteråkare, snö rasade från träden, hundar kom skällande, skidåkare m.m....för att inte tala om när någon jägare sköt nåt...hästen stod där jag placerade den under tiden jag lastade släpan, punkt!

Jag använder hjälm ibland, ibland inte...mitt val. Liksom många andra väljer att cykla utan hjälm, köra bil utan bälte, klättra i berg, basejumping, bungyjumping o.s.v....jag gnäller inte över att en del av mina skattepengar går till vård av dessa olycksfåglar som frivilligt utsätter sig för dessa risker. Gnäller inte över att vissa väljer att förstöra sina liv genom rökning heller. Alla utsätter sig för risker då och då...

Humelibumlan
2007-12-28, 17:55
Min häst är en häst utan att den sprätter omkring för allting. Är definitivt ingen död käpphäst och det är inte Sidekicks häst heller. Men, vi har en helt annan tanke kring vårt hästhavande än vad man har inom andra grenar. Hästen ska kunna fungera ute i arbete och då duger det inte om den sprätter omkring för det ena och det andra. Westernridningen kommer ur rancharbetet och där var det livsavgörande(är fortfarande på rancherna) att hästen stod där man placerade den.

Jag rider och kollar marker, stängsel o.s.v. med mina hästar. Den ska stå kvar när jag kliver av och reparerar nåt oavsett vad som händer runt om. Samma sak när jag körde häst i skogen. Ibland kom det skoteråkare, snö rasade från träden, hundar kom skällande, skidåkare m.m....för att inte tala om när någon jägare sköt nåt...hästen stod där jag placerade den under tiden jag lastade släpan, punkt!

Jag använder hjälm ibland, ibland inte...mitt val. Liksom många andra väljer att cykla utan hjälm, köra bil utan bälte, klättra i berg, basejumping, bungyjumping o.s.v....jag gnäller inte över att en del av mina skattepengar går till vård av dessa olycksfåglar som frivilligt utsätter sig för dessa risker. Gnäller inte över att vissa väljer att förstöra sina liv genom rökning heller. Alla utsätter sig för risker då och då...

Så du menar då att din häst inte kan snubbla eller halka för den är tränad till det??

Vad ni använder era hästar till hör ju inte till saken, inte heller vad de kan o inte kan...
Hur uppfostrade de än är, så kan de halka eller snubbla och därmed punkt!

Shiney
2007-12-28, 18:10
Om man känner att man har en tillräkligt trygg häst så varför inte ? . Jag rider då med hjälm för att min donna har många egna idéer och flippar ut ibland. Skulle nog rida med hjälm även om hon var bra men på speciella w-tävlingar skulle jag nog skippa hjälmen och ta hatten :D

Piraja
2007-12-28, 18:35
Så du menar då att din häst inte kan snubbla eller halka för den är tränad till det??

Vad ni använder era hästar till hör ju inte till saken, inte heller vad de kan o inte kan...
Hur uppfostrade de än är, så kan de halka eller snubbla och därmed punkt!

Jisses, snubblar gör man även utan häst och endast slumpen avgör om det tar illa eller ej...inte har jag hjälm på mig jämt för det:cool:

Humelibumlan
2007-12-28, 19:03
Jisses, snubblar gör man även utan häst och endast slumpen avgör om det tar illa eller ej...inte har jag hjälm på mig jämt för det:cool:

En viss skillnad där va?? Att ramla från häst som snubblar o att falla själv??
Slumpen ja, en häst som snubblar/halkar och går omkull, en häst bockar du ramlar av, en häst stegrar sig osv..... Ser du inte själv skillnaden så..

Men nu var det ju Sidekick som påstod att hennes hästar var så säkra o uppfostrade att hjälm var onödigt.. De kan då inte snubbla eller halka antar jag..
Häromdagen snubblade min kompis ursnälla häst och gick på knä, som tur var satt hon kvar... En häst behöver inte bete sig illa för att man ska fara av, den kan helt enkelt SNUBBLA och mot det hjälper ingen hantering i världen... Förstår du vad jag menar??

Och jo självklart, man kan ju inte sitta med hjälm på ifall taket skulle rasa in, men det känns som skillnad... ??

Shiney
2007-12-28, 19:16
Händer det så händer det.

Humelibumlan
2007-12-28, 19:20
Händer det så händer det.

Vilket?? :confused:

Vicious
2007-12-28, 20:49
Humelibumlan tog orden ur mun på mig.

LoveMyHorse
2007-12-28, 21:14
jag rider nästan alltid med hjälm, den åker alltid på av gammal vana. men det har hänt att jag glömt den och då har jag ridit utan.:angel: jag tycker det är upp till var och en hur man vill göra, iallafall om man är vuxen. men jag tycker det är korkat att rida utan hjälm. fast jag har gjort det och kommer göra det igen.:p

Falkenrally
2007-12-28, 21:24
visst de e bra att ha hjälm när man rider. för den e ju gjord för att användas! som cykelhjälmar, moppe, rallycrosshjälmar m.m.. men vill folk rida utan så får dom de jag menar att även jag gör det. men de e inte ofta. så e de bara o visst ibland händer de olyckor men olyckor kan hända endå.. men men..alla har egna val här i livet..

tack för mig

Flavor
2007-12-28, 21:56
Jag rider utan hjälm vid enstaka tillfällen tex har jag ridit utan hjälm barbacka till sommarhagen, jag har även ridit utan hjälm ett fåtal gånger då jag har tagit bilder på mig ihop med min häst, mest för att få den där speciella känslan i bilderna.

I övrigt rider jag alltid med hjälm.

Piraja
2007-12-29, 08:30
En viss skillnad där va?? Att ramla från häst som snubblar o att falla själv??
Slumpen ja, en häst som snubblar/halkar och går omkull, en häst bockar du ramlar av, en häst stegrar sig osv..... Ser du inte själv skillnaden så..

Men nu var det ju Sidekick som påstod att hennes hästar var så säkra o uppfostrade att hjälm var onödigt.. De kan då inte snubbla eller halka antar jag..
Häromdagen snubblade min kompis ursnälla häst och gick på knä, som tur var satt hon kvar... En häst behöver inte bete sig illa för att man ska fara av, den kan helt enkelt SNUBBLA och mot det hjälper ingen hantering i världen... Förstår du vad jag menar??

Och jo självklart, man kan ju inte sitta med hjälm på ifall taket skulle rasa in, men det känns som skillnad... ??
Jag har ridit i ca 40 år...antalet gånger mina hästar snubblat är lätträknat. Jag arbetar mina hästar i balans och allt ska ske under kontroll...på dig låter det faktiskt som att hästar stupar dagligdags men den erfarenheten har jag lyckligtvis klarat mig utan:cool:... man kan ju undra vad folk gör med hästarna:crazy:

God fortsättning nu och var rädd om er!

Humelibumlan
2007-12-29, 12:11
Jag har ridit i ca 40 år...antalet gånger mina hästar snubblat är lätträknat. Jag arbetar mina hästar i balans och allt ska ske under kontroll...på dig låter det faktiskt som att hästar stupar dagligdags men den erfarenheten har jag lyckligtvis klarat mig utan:cool:... man kan ju undra vad folk gör med hästarna:crazy:

God fortsättning nu och var rädd om er!

Oj, det var imponerande att man kan ha ridit så länge och sakna insikten att olyckor kan ske med snälla och väluppfostrade hästar :eek:

Ja självklart menar jag att hästar snubblar och halkar omkring i allmänhet??
Vet inte riktigt hur du läser och tolkar saker? Väldigt konstigt?
Jag ifrågasatte Sidekicks inlägg om att behöver man hjälm har man en ouppfostrad häst och som du ovan skrivit själv, så händer det att hästar snubblar, halkar, ramlar osv.... Sen hur ofta det händer spelar ju ingen roll, det händer och det betyder då att det inte går att göra med 100% säkra eftersom det finns saker vi inte kan råda över!

Vad folk gör med hästar? Vet du inte det?? :eek:
Jo, det finns många olika användningsområden, allt från att använda dem i jordbruket och bla. plöja åkrar till att hoppa hinder och tävla mot varandra i bland annat trav och galopp?? Sen har vi ju oxå dressyr, western, distans, voltige, körning osv... :angel:
Vad min kompis gjorde häromdagen var att skritta på långtygel och hästen gick ner i en dold grop.

Själv har jag hållit på tillräckligt länge med hästar för att veta vad som kan ske, egen erfarenhet samt lyssnat på andra och jag anser då jag har något att skydda oavsett om jag sitter på en pigg busig häst eller på en lugn och slö...
Jag använder inte hjälm för att jag ramlar av ofta eller för att jag är rädd, jag använder den för att det kan hända att jag ramlar av o då vill jag skydda mig på det sätt jag kan :idea:

Jag anväder oxå bilbälte när jag kör, trots att jag aldrig krockat och inte för att jag kör särskillt dåligt eller har en farlig bil, utan för att det faktiskt händer att folk krockar och jag tycker det är smart att skydda sig på de sätt man kan, ifall det händer! :idea:

Så tyvärr, jag tycker fortfarande det är korkat rida utan hjälm, ännu mer korkat att sitta och hävda att har man en uppfostrad häst behöver man ingen hjälm och urbota korkat att få det låta som att folk har dålig hästhantering och ska behöva rannsaka sig själva för att de anser att hjälmen inte sitter ivägen, för den kan behövas en dag...

Sidekick
2007-12-29, 12:15
Slumpen ja, en häst som snubblar/halkar och går omkull.

Låt oss säga såhär, halka, nej, de har skor och broddar. Snubbla? Ja, självklart, men det är knappast anledning nog att rida runt med en äcklig hjälm. Händer det så händer det, och kan tala om för dig att det är SÄLLAN det händer om man har en välbalanserad häst som är jobbad mycket ute i skog och mark. Sen kan man självklart inte förutse allt, de kan finnas gropar osv men jag far aldrig fram i 180 ute i skogen utan skrittar och joggar mest för muskler och stabilitet. Och joggen är knappast snabbare än skritten och inget dramatiskt kan ske i en sådan hastighet. Dessutom så har jag hjälm ute i skogen.

Jag har en tävlingshäst, värd mycket pengar. Jag kan inte ha honom otränad och obalanserad. Inte heller chippig, nervös, tittig, bockig, skenig osv osv, han ska lägga sin energi på annat, och därför har jag lärt honom att inte vara det.
Och bara för att han är trygg och säker, är han definitivt inte hjärndöd. Han är väldigt mycket häst och busar och stojjar i hagen, och även med mig om jag tillåter det. Allt handlar om ridning och hantering. Men som jag sa innan -De flesta folk på Buke vet inte så mycket om det som de tror.

Sen har jag aldrig sagt att de som har hjälm har ouppfostrade hästar, det är ens eget val men JAG har inte hjälm för att jag inte behöver det, jag vill att vem som helst, ung som gammal ska kunna sitta på min häst och ska inte behöva vara orolig för något, ska inte ens behöva tänka på att sätta på sig hjälm. Jag HAR varit med om olyckor och jag om någon borde ha hjälm när jag rider. Men jag har det inte, that's it.

Piraja
2007-12-29, 12:29
Du gör dig lustig du... Jag har rätt bred erfarenhet, ja. Jag har rätt god insikt om vad som kan hända och jobbar alltid för att undvika onödigt risktagande. Jag utgår från att din kompis endast klarade sig från allvarliga skador p.g.a. att hjälm användes... Själv håller jag koll på var hästen sätter sina hovar, tempo efter underlag på kända vägar så att snubbling undviks...även på lång tygel.

Liksom Sidekick anser jag att det är värt att arbeta för att få en lugn och trygg häst med god balans så att olyckor undviks. Det går utmärkt med både fullblod, halvblod, araber, arbetshästar o.s.v. I detta talar jag av egen erfarenhet liksom jag hållit på med de flesta grenarna inom ridsport samt även en del körning (skogs- och travkörning).

Sen är det upp till var och en att använda hjälm eller ej. Bilbälte är det lag på.:cool:

zzz
2007-12-29, 12:49
Har inte orkat läsa hela tråden men måste bara få göra ett kort inlägg iaf som någon säkert redan har skrivit:angel:

Jag skiter egentligen fullständigt i om folk rider med hjälm eller inte, jag har valt att aldrig sätta mig på en häst utan hjälm, mitt eget val. Det som däremot gör mig tokigt förbannad är när folk inte respekterar reglerna som gäller på anläggningar där det är krav på hjälm. Är så trött på att hamna i diskussioner med folk som inte fattar att man faktiskt får följa de regler som finns!

Humelibumlan
2007-12-29, 13:01
Du gör dig lustig du... Jag har rätt bred erfarenhet, ja. Jag har rätt god insikt om vad som kan hända och jobbar alltid för att undvika onödigt risktagande. Jag utgår från att din kompis endast klarade sig från allvarliga skador p.g.a. att hjälm användes... Själv håller jag koll på var hästen sätter sina hovar, tempo efter underlag på kända vägar så att snubbling undviks...även på lång tygel.

Liksom Sidekick anser jag att det är värt att arbeta för att få en lugn och trygg häst med god balans så att olyckor undviks. Det går utmärkt med både fullblod, halvblod, araber, arbetshästar o.s.v. I detta talar jag av egen erfarenhet liksom jag hållit på med de flesta grenarna inom ridsport samt även en del körning (skogs- och travkörning).

Sen är det upp till var och en att använda hjälm eller ej. Bilbälte är det lag på.:cool:
Som jag skrev ovan så satt hon kvar...

Pratar vi ens om samma sak här?? :confused:
Jag har aldrig ifrågasatt att man ska arbeta fram stabila hästar, anpassa tempo efter underlag och försöka undvika olyckor??

Jag ifrågasatte argumentet att har man en stabil häst behövs ingen hjälm genom att argumentera emot att även om hästen är lugn, stabil och väluppfostrad kan den fortfarande t ex snubbla eller halka, det betyder att det finns saker vi inte kan råda över hur tränade, stabila och hur bra koll vi än anser oss ha.
Sen att det inte händer varken dig eller mig ofta, betyder ju inte att det inte kan hända?

Men jag kan dra det jätte långt och verkligen förklara med ett extremt exempel..
Även en så väluppfostrad, stabil, snäll, fokuserad häst i perfekt balans borde titta till på ett tex hastigt uppdykande råddjur och då för ett ögonblick förlora fokus o perfekt balans, förmodligen tittar ryttare oxå och vill det sig då illa och allt vill jävlas, så är det då en grop i vägen som varken ryttare eller häst ser... och i den kan man snubbla..
Tittar inte häst och ryttare så är det något som är fel på ekipaget!
Och nej, det händer säkert inte ofta, men det kan hända o eftersom det kan hända håller inte argumentet att hästen går att göra 100% säker!

Om du rider utan hjälm, är du korkad i mina ögon... Men det tror jag säkert du kan leva med att jag tycker...

Sidekick
2007-12-29, 13:13
radeeeraaaat

Humelibumlan
2007-12-29, 13:14
Låt oss säga såhär, halka, nej, de har skor och broddar. Snubbla? Ja, självklart, men det är knappast anledning nog att rida runt med en äcklig hjälm. Händer det så händer det, och kan tala om för dig att det är SÄLLAN det händer om man har en välbalanserad häst som är jobbad mycket ute i skog och mark. Sen kan man självklart inte förutse allt, de kan finnas gropar osv men jag far aldrig fram i 180 ute i skogen utan skrittar och joggar mest för muskler och stabilitet. Och joggen är knappast snabbare än skritten och inget dramatiskt kan ske i en sådan hastighet. Dessutom så har jag hjälm ute i skogen.

Jag har en tävlingshäst, värd mycket pengar. Jag kan inte ha honom otränad och obalanserad. Inte heller chippig, nervös, tittig, bockig, skenig osv osv, han ska lägga sin energi på annat, och därför har jag lärt honom att inte vara det.
Och bara för att han är trygg och säker, är han definitivt inte hjärndöd. Han är väldigt mycket häst och busar och stojjar i hagen, och även med mig om jag tillåter det. Allt handlar om ridning och hantering. Men som jag sa innan -De flesta folk på Buke vet inte så mycket om det som de tror.

Sen har jag aldrig sagt att de som har hjälm har ouppfostrade hästar, det är ens eget val men JAG har inte hjälm för att jag inte behöver det, jag vill att vem som helst, ung som gammal ska kunna sitta på min häst och ska inte behöva vara orolig för något, ska inte ens behöva tänka på att sätta på sig hjälm. Jag HAR varit med om olyckor och jag om någon borde ha hjälm när jag rider. Men jag har det inte, that's it.

Sällan är fortfarande inte aldrig

Jag har ingen aning om vad folk på buke vet och inte vet, jag vet det jag vet och talar för mig själv efter min erfarenhet som väl är hyffsat stor iallafall och jag tycker fortfarande att trots att hästen är väluppfostrad tävlingshäst så kan saker man inte kan råda över ske.. Tyvärr, självklart.

En häst i skritt som snubblar omkull gör ont, trots att hastigheten inte är hög, är hästen tung o vill det sig illa och man har otur så gör man sig illa..
Min ena hästs uppfödaren red i ridhuset, hästen snubblade o hon fick den över sig o bröt ett ben.. så ja, det kan göra ont i skritt oxå.

Jag tvingar varken dig eller någon annan att ha hjälm, som jag skrev förut så struntar jag i vilket o springer inte runt med en påse hjälmar, jag för en diskution om hjälmanvändande och tycker inte argumenten håller..
Jag tycker helt enkelt att vuxna människor som hållit på med hästar ett tag borde vara medvetna om risken o vad som kan ske och inte föra en diskution om att hjälm inte behövs av olika anledningar, utan då skiva, jag vet att jag borde ha hjälm, jag har tillräckligt stor erfarenhet, förstånd o insikt att förstå att risken alltid finns, men jag använder trots det inte hjälm :idea:

Sidekick
2007-12-29, 13:17
Men jag kan dra det jätte långt och verkligen förklara med ett extremt exempel..
Även en så väluppfostrad, stabil, snäll, fokuserad häst i perfekt balans borde titta till på ett tex hastigt uppdykande råddjur och då för ett ögonblick förlora fokus o perfekt balans, förmodligen tittar ryttare oxå och vill det sig då illa och allt vill jävlas, så är det då en grop i vägen som varken ryttare eller häst ser... och i den kan man snubbla..
Tittar inte häst och ryttare så är det något som är fel på ekipaget!
Och nej, det händer säkert inte ofta, men det kan hända o eftersom det kan hända håller inte argumentet att hästen går att göra 100% säker!

Om du rider utan hjälm, är du korkad i mina ögon... Men det tror jag säkert du kan leva med att jag tycker...

Som sagt, min häst bryr sig inte det minsta om det kommer råddjur, harar och rävar 1 meter framför eller bakom honom, han kollar lite, om ens det, och sen fortsätter han. (det har hänt flera gånger) Det är han lärd till. Det är inte direkt så att han hoppar eller rycker till, han vrider bara på huvudet, kanske, och kollar en hundradels sekund sen är de inget mer med det. Och det är inget fel på min häst för det!
En trygg häst som är såpass trygg i sig själv som han är, är en lycklig häst. Och argumentet håller visst, min här är TRE ÅR UNG och bryr sig inte mycket annat än älgar som typ inte ens finns här och det för att han har blivit lärd, samt att han är tränad till att bli trygg.

Humelibumlan
2007-12-29, 13:19
radeeeraaaat

Hann läsa...

Jösses, ska jag behöva dra upp 700 exempel för att du ska förstå vad jag menar??
Finns det inget din häst reagerar på, så känns det inte riktigt som att din häst är frisk.... I min värld är det inte längre en häst utan en maskin man trycker på och av :(

zillax89
2007-12-29, 13:24
Ojoj, alltså, min häst reagerar inte heller på något men inte sitter jag och räknar upp allt vad han kan och inte kan, jag eftersträvar också att ha en så säker häst som möjligt - vem gör inte det? han är 1,5 år och rör inte en fena what so ever oavsett vad som händer runt omkring honom. Men i framtiden när jag ska rida honom, självklart är hjälmen på. Och för övrigt - jag är inte ens engelsk ryttare :P

Men en häst kan snubbla, en häst kan fastna. Visst, jättebra om man alltid rider i lugnt tempo men liksom kom igen, påstå inte att olyckor aldrig händer så länge man har en säker häst?

Ajja, jag är glad att jag gick på ridskola när jag var liten, där lärde man sig den gyllene regeln att alltid ha hjälm och tack vare det kommer jag nog alltid ha det också.

Humelibumlan
2007-12-29, 13:29
Som sagt, min häst bryr sig inte det minsta om det kommer råddjur, harar och rävar 1 meter framför eller bakom honom, han kollar lite, om ens det, och sen fortsätter han. (det har hänt flera gånger) Det är han lärd till. Det är inte direkt så att han hoppar eller rycker till, han vrider bara på huvudet, kanske, och kollar en hundradels sekund sen är de inget mer med det. Och det är inget fel på min häst för det!
En trygg häst som är såpass trygg i sig själv som han är, är en lycklig häst. Och argumentet håller visst, min här är TRE ÅR UNG och bryr sig inte mycket annat än älgar som typ inte ens finns här och det för att han har blivit lärd, samt att han är tränad till att bli trygg.
Då får vi väl hoppas att det inte kommer nån älg åt ditt håll då! :smirk:

Min häst är oxå trygg, går dit jag styr, men hon är fortfarande en häst och jag trivs bra med att ha en häst som reagerar som en häst o som är glad, pigg, vaken o visar livsglädje..

Men jag kanske missuppfattar dig o din häst, jag hoppas faktiskt det :crazy:

Piraja
2007-12-29, 14:33
Rent upplysningsvis rider jag med hjälm (bortsett från någon enstaka gång som den glömts. Jag dömer dock inte någon som inte använder den);)...på träning och på tävling:cool:

MissOnly
2007-12-29, 15:28
Jag tycker det är värre när folk ifrågasätter andras hästhantering än folk som rider utan hjälm! (som jag själv gör ibland..)
Du påstår att sidekicks häst är en maskin som man kan trycka av och på? Hör det ens till frågan om varför hjälmar används eller ej? Det är upp till varje enskild person att välja, så länge man inte är på tävling eller på en anläggning där regler är uppsatta.

Vicious
2007-12-29, 15:34
Jag använder inte hjälm för att jag ramlar av ofta eller för att jag är rädd, jag använder den för att det kan hända att jag ramlar av o då vill jag skydda mig på det sätt jag kan

:bow: Särskilt huvudet som är så fruktansvärt känsligt. Hur många gånger har inte hjälmen räddat livet på ryttare.

(10 tecken)

Vicious
2007-12-29, 15:42
Idag har jag haft en riktig fight med allie och när jag satt på så råkade han gå in sidvärtes in i väggen med rätt mkt kraft.. mosat ben och knä (på mig alltså)

Har du skrivit i en annan tråd. Det har inte direkt med hjälm att göra men det visar att det KAN hända oförutsedda saker även på den mest säkra häst.

Jennifer80
2007-12-29, 15:57
Den som rider utan hjälm,
har väl antagligen inget att skydda.:devil:

Silkisif
2007-12-29, 16:27
Antagligen inte:D

Jag har ridit utan två gånger, en gång bara för att jag skulle visa hur man red min häst i tölt en bra bit hemifrån (ingen hjälm med mig) och andra.. har hänt, kommer inte ihåg när bara.

Och jhag kan inte säga annat än hade jag inte varit rädd om livet hade jag ALLTID ridit utan hjälm. Det finns inget härligare än barbacka utan hjälm em härlig sommarkväll...

/veronika, som brukar rida in hästarna från hagen:angel:

Humelibumlan
2007-12-29, 17:19
Jag tycker det är värre när folk ifrågasätter andras hästhantering än folk som rider utan hjälm! (som jag själv gör ibland..)
Du påstår att sidekicks häst är en maskin som man kan trycka av och på? Hör det ens till frågan om varför hjälmar används eller ej? Det är upp till varje enskild person att välja, så länge man inte är på tävling eller på en anläggning där regler är uppsatta.

Ja, när argumentet är att hästen är totalt avstängd för omgivningen o inte ens tittar för att se vad det är som dyker upp, vilket Sidekick använder som argument för att inte använda hjälm...
Förövrigt påstår jag inte att Sidekick häst är varken det ena eller andra, jag tyckte det inte lät som en häst hon beskrev, utan som en maskin...

Ett citat från Sidekicks första inlägg:
De flesta här på buke har ingen aning om hästhantering.

Humelibumlan
2007-12-29, 17:22
Rent upplysningsvis rider jag med hjälm (bortsett från någon enstaka gång som den glömts. Jag dömer dock inte någon som inte använder den);)...på träning och på tävling:cool:

Va bra :D
Jag dömer folk efter de handligar de gör o tycker automatiskt det är människor som rider utan hjälm är korkade... Jag har en himla massa åsikter om vad jag tycker är rätt och fel och har inga som helst problem med att diskutera saker utifrån vad jag tycker.. ;)

Humelibumlan
2007-12-29, 17:28

Nu måste jag fråga, den hästen du beskriver ovan, är det samma häst som du beskriver i denna tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=835947 :confused::confused::confused:

Hopplapolle
2007-12-29, 21:46
Jag kan förresten lägga till en fråga;
Skillnaden på en "vanlig" hjälm med skärm och en utan, vilket är bäst? Kan skärmen göra mer ofog än nytta? Eller tvärtom?:bump:

Jag var med om en ridolycka i augusti. Jag och hästen gick omkull och hennes bakbensskydd hade kasat ner, så hon sparkade för att få av det. Hoven kom rakt emot mitt ansikte. Min skärm på hjälmen sprack rakt in mot själva hjälmen, så den skärmen måste ju ha gjort så att hoven tappat lite krafft eller nåt. Tänk om den inte hade funnits där så inget tagit emot. Men men... min näsa bröts iaf:smirk: Jag får för mej att skärmen skyddar.:p

Hopplapolle
2007-12-29, 21:48
Alla säger att de inte har något att skydda de som rider utan hjälm! I de högre klasserna i dressyren ska man ju rida utan hjälm! Där har de ju bara en liten hatt på sig. Tycker att det är dåligt att man bestämmt att det ska vara så när det kan göra så att man skadar sig illa!
Tycker därimot inte att man ska lägga sig så mkt i vad andra gör. Dom tar ju ansvar för sig själva och för sina liv. De som vet vad som kan hända och tar den risken kan ju rida utan hjälm om de vill.

Konstigt att de har lag på cykelhjälm och inte på tex. ridhjälm. :P

opus
2007-12-29, 21:56
Har inte läst igenom hela tråden, men jag förstår mig inte på sådana som rider utan hjälm och där de visar att de är coola.

Stod inne med min ena häst i ridhuset för några veckor sedan och då kom det in en tjej som har sin häst i ett annat stall. HOn tränar hoppning och har tydligen en "het" häst.
Det första hon gör är att spänna in den något enormt utan uppvärmning, sen sitter hon upp UTAN HJÄLM. Skrittar ett halvt varv åt vardera håll och sen är det bara trav och tokgalopp som gäller. Hästen är pigg, studsar mm. En sån man inte sitter upp på utan hjälm.
Det kändes som om hon ville visa hur cool hon var för att hon red en studsig häst utan något på huvudet. Hon hade den i alla fall med sig, men låg så fint på sarjkanten.

Varför??
Visst har jag suttit upp på min häst och visat något moment, men inget med fart. Har även hjälm i viss markhantering (har blivit sparkad i huvudet en gång).

MissOnly
2007-12-29, 21:58
men tror du verkligen att alla som rider med hjälm gör det för att vara "coola" ?

opus
2007-12-29, 23:39
Nej, det tror jag inte, men jag syftade mest på den situationen jag beskrev.
Har själv suttit upp utan hjälm och jag kände mig inte ett dugg cool.

quigley
2007-12-30, 00:05
Konstigt att de har lag på cykelhjälm och inte på tex. ridhjälm. :P
Ridning sker oftast på privat mark/inhängnat område = du får göra precis vad du vill.

Cykling sker oftast på offentliga/allmänaplatser = bilar/asfalt.

Lenita
2007-12-30, 02:56

Immer

Asch, sågspån behöver inte mycket skydd... Räcker med öronplugg så det inte rinner ut.... :angel:

horsemanship
2007-12-30, 03:12
Har inte läst hela tråden....

Rider alltid med hjälm, utom när jag rider tornerspel. Tycker att jag har något värt att skydda i huvudet.

Tycker att det är upp till var och en att avgöra hur stora risker man vill ta, visserligen kan man säga att vi skattebetalare får betala för de skador som uppkommer pga ridning utan hjälm, men ska man börja tänka så finns det betydligt farligare och dyrare saker man kan ta upp. Fet mat dödar flertalet människor i Sverige varje dag, så jag försöker vara noga med min kost, men inte tänker jag börja gnälla på de som äter pizza och annan fet mat, trots att mina skattepengar går åt till att hålla deras hjärtan igång.

Castor_Plopp
2007-12-30, 04:07
Red utan rid hjälm i några månader på mitt varmblod. Har blivit lite bortskämd i ridningen under mina år att det liksom inte hänt nått. Men för ca två månader blev min häst rädd o sparkade mig(i handen.. tur i oturen).. nu vet jag att det kan hända olyckor även mig så nu sitter jag inte upp utan ridhjälm längre.. Men sån är jag.. måste va med om nått innan jag fattar..:rofl:

Jennifer80
2007-12-30, 08:22

Tyvärr leker du med livet, och detta ännu mer eftersom du inte kan inse att din häst är oxå bara en häst! Det spelar ingen roll hur pass vältränat din häst är, det finns aldrig några garantier. Den som inte inser detta är för mig en dålig ryttare eftersom man har ett dålig omdöme!

Med en sådan blindhet sätter man sig själv och andra faktiskt i fara!:eek:

För inte ens du själv kan garantera att du aldrig kommer göra illa en annan människa, gör olagliga saker eller blir psykisk sjuk!

Det finns ngt hundägare brukar säga, jaa han är ju så snäll vill bara hälsa. Precis ja och vips så biter hunden och det efter kanske 10, 13 år.
Därför tycker jag att hundar ska vara alltid koppalde, och man kanske borde införa oxå lag att ryttare utan hjälm måste betala böter som motorcycklister! För hästen gäller som fordon enligt lagen! Rida berusad får man ju inte heller!

Så nej ditt argument håller inte! För du kan väl inte se in till framtiden.

zillax89
2007-12-30, 09:05
Ridning sker oftast på privat mark/inhängnat område = du får göra precis vad du vill.

Cykling sker oftast på offentliga/allmänap