Visa fullständig version : Vad får du höra mest på din ridlektion ?
MadicDomino 2007-09-05, 13:51 Ja vad får du höra :rofl: ? Att du inte trappar ner ordentligt eller något sånt :p `?
Jag brukar få höra hos mig;
"Byt sitt ben"
"Ta mer tyglar"
"Slappna av"
"Driv lite mer"
Bra saker jag ofta får;
"Perfekt i ryggen att du är rak"
"Hällarna är bra"
m.m :rofl:
Så nu vill jag veta vad din rid lärare brukar säga om dig! ;)
Mvh
Emma
Oj, påminner om hur länge sen det var jag red en dressyrlektion! :o
Men när jag red var det upp med handen, håll om med benen och slappna av ungefär. ;)
På hoppträningarna är det inte så mycket som det tjatas om. Där är det mer att vi bollar fram lösningar på problemen som kommer upp. :)
Stefffie 2007-09-05, 14:31 Nu har jag precis börjat rida lektion igen efter ett uppehåll p.g.a. hästbyte, och det jag fick påpekat mest var typ
* Håll i tyglarna
*Se till att hon svingar ordentligt i ryggen
*Slappna av i benen, driv inte hela tiden.
Nu rider jag ju inte för tillfället och har sålt min förra ridhäst. Men på honom fick jag alltid höra, "Bättre tempo!"
Jag själv har i alla år fått höra "kort tyglarna" Varför går det inte in i huvudet på mig? :D
Bright_Eyes 2007-09-05, 14:49 ner med hälarna.
vrid om händerna
räta upp dej
hehe dålig sits :P
Jag brukar mest få höra att jag ska sitta rakt. Brukar böja mig inåt när jag rider på en volt tex. Men jag tränar på det :) :P
Min dressytränare brukar säga "Vrid om händer" X antal ggr under mina lektioner:angel:
"Byt lättning" och "fel galopp" hörs då och då.. :D
Räta upp dig
det får jag höra hela tiden och ändå lär jag mig aldrig :cool:
vrid om händerna
håll om med benen
korta tyglarna
slappna av och kom ner i sadeln
Det är mycket jag behöver förbättra :crazy:
tinafinis 2007-09-05, 15:42 jag fick alltid höra att jag skulle titta upp och framåt. tittade alltid ner på hästen.
men vem gör inte det. på varenda bild jag ser på dressyr ryttare så tittar dom ju ner.
Lilla_Millan 2007-09-05, 15:53 hmm, min ena tränare bollar jag mest ideer med. Men när jagtränar för Maja så blir det:
Upp med händerna!
Bak med skänkeln
Fram med axlarna
Ge honom plats
Korta tyglarna
På dressyren blir det mkt,
slappna av gör inte så mycket
vrid om händerna
korta tyglarna
sitt;P
gutenviks 2007-09-05, 16:04 Titta inte ner på hästen utan se fram dit du ska.
Ha inte så hårda händer.
Strama upp på yttertygeln.
Byt sittben.
Vita_N_6520 2007-09-05, 16:35 Bak med axlarna/sträck upp dig
Slappna av
Mer stöd på yttertygeln
Forma mer runt innerskänkeln
Var nog det hon tjatade om mest sist. (tränar inte så ofta.)
Plankiseen 2007-09-05, 16:43 Jag brukar få höra typ att det ser jättebra ut x''D Fast jag har ju en så duktig häst oxå <3
Kissing Spine 2007-09-05, 16:45 Var sträng! Får jag höra :p Ochnågon enstaka gång :angel: kommentarer om min sits
På mina hoppträningar blir det ganska mycket
"Håll om honom"
"Lyft handen"
Annars är det är ingen speciell kommentar på dressyrträningarna som kommer ofta. Fast när jag tänker efter så blir det några "Lisa nu har du hoppsits igen, STRÄCK på dig mera" :rofl:
asfaltsflickan 2007-09-05, 16:52 Det är nog dött lopp mellan "vrid in benen" och "korta tyglarna" tror jag. Och så "RIIIID!!!" när jag blir lat och bara åker häst. :angel:
jag hör mest;
Räta upp dig (lutar mig innåt i volter när ja inte tänker på de^^)
Upp med blicken
Det är väl det vanligaste ;) sen är det väl lite olicka beronde på viken häst jag har
SITT SITT SITT SITT, DRIV DRIV DRIV DRIV, BAKBEN BAKBEN BAKBEN!!!
:eek::rofl:
asfaltsflickan 2007-09-05, 18:58 SITT SITT SITT SITT, DRIV DRIV DRIV DRIV, BAKBEN BAKBEN BAKBEN!!!
:eek::rofl:
Hehe, nu dök det upp en minnesbild från en hopplektion för några år sedan. Jag rider an på ett hinder medan min smått galna ridlärare står och hoppar på stället och skriker för full hals "MERA RUMPA! MERA RUMPA!!" :rofl:
Till vilket hon sedan tillägger "ja på hästen då alltså, inte på dig." :D
Jag får jämt höra "korta tyglarna!":crazy:
Det mest jag får höra, nu tänker jag alltså på en dressyrträning;
Vrid om händerna
Räta upp dig!
Fram med skänklarna
Upp med hälen
Trampa ner hälen(brukar dra upp hälarna för mycket när jag blir tillsagd :angel:)
Dom bra sakerna varierar, det som är bäst är väl sitsen och handhållning (Efter X antal påminnelser om att vrida om händerna :angel:), m.m.
FrittePower 2007-09-05, 19:45 eviga klagorna är:
-mer stöd på ytterygel
-mer stöd på ytterskänkel
-friskare tempo där
Bra sakerna är:
-Fin sits
-mjuk hand
Har inte ridit lektion på för länge nu, måste köpa ny häst:D:idea:
skogsridmulle 2007-09-05, 21:06 Sista lektionen gick ut på att korrigera sitsen som jag slöat till under sommaren:
-dra bak benen
-slappna av
-in med fötterna
-korta tyglarna
-slappna av (jag vet - men det kom heela tiden :angel:)
c0pyright 2007-09-05, 21:17 jag brukar få höra:
"ta bak skänkeln"
"trampa ner hälen"
"stöd på yttertygeln"
Jag får mest höra att jag ska räta upp mig och hålla lite mer i ytter tygel.
Annars är det nog mest beröm tror jag, förutom några småsaker nån gång ibland :D
Juuwliaa 2007-09-05, 21:31 "Titta dit du ska" (Vadå, det är ju viktigare att titta på hästen :angel:)
"Stöd på ytter" (Har en ovana att rida med lite längre tygel, då jag oftast rider väldigt känsliga hästar.)
Det är väl det som hörs mest... :crazy:
Korta tyglarna är den vanligaste, dock bara på min häst då han väldigt lätt blir tung.
chaarliaejh 2007-09-05, 22:52 "Tycker du att manen är extra fin idag?"
"Gillar du bommarna? Men om du kollar på väggen där framme ser du att den är ganska fin också."
"Aha, du gillar tvspel? :idea:"
har jag fått höra ett antal ggr. :o
Jag kollar ofta ner på hästen när jag rider, och på volter lutar jag mig inåt, som man brukar göra när man spelar tvspel, följa efter typ. :angel:
på min nuvarande häst har jag inte hunnit träna så mkt för tränare, men då låter det mest.
dressyr:
"lugnare tempo. det går alldeles för fort nu."
"är det du eller hästen som är full, era volter ser lite speciella ut. och raka linjer är inget för er ser jag."
hoppning:
"ni ligger snart ner i kurvorna"
räta upp dig hörs ganska många gånger också ibland, speciellt efter att jag bara ridit hemma.
Kanske inte behöver påpeka att min tränare säger saker på lite udda sätt, men jag förstår iaf vad hon menar. ;)
Får ofta höra:
"Slappna av i benen"
"Hälarna neråt"
:)
Araminta 2007-09-06, 12:28 Ridlärare 1: Sluta titta ner i manen!!
Ridlärare 2: Bra blick!
Hur tusan ska man tolka det? :rofl:
Andra kommentarer:
- Höj handen
- Räta upp dig
- Bra fattning
- Ner med hälarna
- Byt sittben
- Fin volt
Och så senast
- Och så ska Hannibal inte skena....
(Hästen hade stått i en vecka....)
nyponros 2007-09-06, 12:58 "Lätta på innertygeln!!!"
:o
Jag brukar få höra:
"Håll handen mot knäet"
"Sluta INTE driva i korta tölten!"
Bra saker jag får:
"Du har bra sits".
"Du och hästen gör stora framsteg ihop."
"Ni har blivit ett snäpp bättre sen jag såg er sist."
Brukar inte få så mycket kritik på min sits direkt men det jag får höra mest när jag får det är "Våga använda tyglarna", "Du FÅR använda spöet, sluta vifta bort flugor!". Tränaren brukar säga att jag rider med för lite pondus, att jag inte vågar använda handen osv.
Kryptonit 2007-09-06, 17:21 Var länge sen jag red lektion! Men brukade höra att:
Blicken, var det jag hade svårast för!
Att jag skulle vara mer bestämd i min ridning.
Men allt är mkt bättre nu och är glad att ridläraren var bestämd & lite sträng :angel:
fetanten 2007-09-06, 17:26 Lyft blicken (tittar ofta på hästen, liksom många andra :angel:).
Lyft innerhanden.
Lyta dig inte i volten.
Bra fattning (helt enkelt för att hästen är så duktig :))
MataHari 2007-09-06, 17:53 "Byt lättning":D
Lättning? Vad är det?
/Frågvis
jag får ofta göra:
-Byt sittben!
-Stöd på ytter, leda med inner!
-Tänk på hörnpasseringarna!
-Höj händerna!
-ÖKA! ÖKA! ÖKA!
-Bra sits!
-Blicken famåt!
Shaadoow 2007-09-06, 19:46 jag får ofta höra:
släpp ner knäna
lyft blicken
Så nu vill jag veta vad din rid lärare brukar säga om dig!
"Du har ridit mycket dressyr, va"?...Är ständiga kommentaren från de flesta westerntränare jag rider för;)... Men sen påpekar dom att det inte är en nackdel...:D
Jag brukar få höra -
- Räta upp dig
- Fram med handen
- Peeerfekt
- Lägg en volt
:smirk:
AMMIE_08 2007-09-07, 17:43 Jag brukar få höra:
- Inte den minen! (tar tag med tänderna i läppen när jag blir spänd)
- andas uuuut
- gör om, vet du vad felet blev?
- höfterna och axlarna!
- prata med honom, han är din kompis (:
jag rider lektion på min egna häst en gång i veckan o då brukar det alltid bli;
" Upp med handen, bär henne inte"
" Framåt med tårna"
" Sträck på dig"
" fram med innersidan, trampa ner i innerstigbygeln!" (vanligast just nu :p)
o sen så klart lite uppmuntran!:p
" bra där"
" o vilket fin byte hon slängde in där" ( skulle inte alls byta, men man tackar o rider vidare:angel: )
har en jättehärlig ridlärare som alltid stöttar o kommer med konstruktiv kritik! :D:banana:
"Var mer bestämd! Du måste vara lite jävlar anamma!" :crazy:
"Sakta ned!"
"Nu får du driva på lite mer!"
typ..
Blicken fram!
Dra bak underskänkeln! (hehe, har stolsits...)
Mer kontakt med yttertygeln!
Korta tygeln!
Men jag hoppas på att börja träna mer privat nu. Ridskolan ger inte tillräckligt med konstruktiv kritik. ;)
Med kritik blir man bättre!!! Glöm inte det!
kladdkakor 2007-09-07, 20:07 "Räta på dig, Maja. Snart får du ett spö bakom ryggen!!"
"Åååå så bakbenen!"
:angel:
"Det ser bra ut!" :cool: :p
Inte så aktiv ridlärare kanske :angel:
Byt sittben(har jätte problem att rida på rätt sittben i ena varvet, känns helt konstigt, dessutom kan jag absolut inte se vilket sittben jag sitter på)
Dom gångerna jag rider med spö så brukar ridläraren få tjata på mej att lägga upp spöt på låret(har en förmåga att lägga det framför knät)
Sen är jag nog lite dålig på att trampa ner hälarna.:angel:
Sen håller jag även för dåligt i tyglarn. är liksom "slapp" i händerna och kramar inte om tygeln ordentligt och tummen hamnar liksom ut åt sidorna.
trampa ner hälarna.
trampa ner hälarna!!
TRAMPA NER HÄLARNA!!!:crazy::rofl:
haha... det är nog det vanligaste... skulle väl behöva slappna av en aning...:angel:
Polly_Mulle 2007-09-07, 21:54 Dra INTE i inner och hem och gör fler situps är det vanligaste, det kommer nog aldrig gå in ordentligt...
kladdkakor 2007-09-07, 21:59 trampa ner hälarna.
trampa ner hälarna!!
TRAMPA NER HÄLARNA!!!:crazy::rofl:
haha... det är nog det vanligaste... skulle väl behöva slappna av en aning...:angel:
Haha, sån är typ våran ridlärare också :rofl: Typ skriker allt. Rider man en seg häst i typ hoppningen så typ ;
Fram med honom Maja, han kommer aldrig komma över det där...
Fram Maja, fram med honom!
Fram Maja, FRAAAM!
Maja, FRAM, FRAM, FRAAAM!!!
:rofl:
Dressyr: Slappna av i axlarna, hitta takten... Takten, takten... takten... Känn tempot.. Känn sammlingen, rid takten... ja det är vell vad vi sysslar med nu..
Haha, sån är typ våran ridlärare också :rofl: Typ skriker allt. Rider man en seg häst i typ hoppningen så typ ;
Fram med honom Maja, han kommer aldrig komma över det där...
Fram Maja, fram med honom!
Fram Maja, FRAAAM!
Maja, FRAM, FRAM, FRAAAM!!!
:rofl:
Åh, hade en sån också! det var så jobbigt för man blev ju nervös. Särskilt om det var nåt som körde ihop sig och man visste att nu måste jag driva/svänga/bromsa, men det inte gick, och hon bara gapade och gapade och upprepade det femton gånger... det hjälper ju liksom inte, problemet är inte att man hör dåligt.... :crazy::crazy:
När jag fortfarande red på ridskola var det vanliga "och ni andra håller in mot mitten i bortre hörnet för Ridde kommer väl att krascha där som vanligt",,,,,,,,,, och så kom hejarklacken igång med "Tårta, Tårta; tårta; Tårta":crazy:
Happimess 2007-09-08, 01:44 "Takten! Hitta takten!"
"Ytterhand! Bärig ytterhand!"
"Räta på dig!" (har en förskjutning mellan två kotor som gör att jag kan lite extra jobbigt att sitta rakt)
och när min gamla ridlärare ansåg att jag hade lyckats få krut i den gamla kärringen;
"DU RIDER SOM EN HEL KARL!" ;)
kladdkakor 2007-09-08, 09:26 Åh, hade en sån också! det var så jobbigt för man blev ju nervös. Särskilt om det var nåt som körde ihop sig och man visste att nu måste jag driva/svänga/bromsa, men det inte gick, och hon bara gapade och gapade och upprepade det femton gånger... det hjälper ju liksom inte, problemet är inte att man hör dåligt.... :crazy::crazy:
Eller hur :rofl: Fast våran ridlärare gör det liksom på ett "bra sätt" om du förstår vad jag menar :angel:
Men såna som bara skriker ut och som du sa, man blir helt nervös av är ju bara jobbigt :crazy:
Ja, det är liksom lite olika hur de gör det. Det är konstigt, en del ridlärare får verkligen igång en och kan stå och "gapa", men som du säger, på ett bra sätt, inte så att man tror att undergången är nära :)
*lite OT*
Slut fingrarna om tygeln, att spreta med fingrarna och hålla löst gör inte handen mjukare, snarare tvärtom.
Vik inte handlederna
Slappna av i axlarna
Trampa ner foten i stigbygeln
MINSKA TEMPOT!!!
Halvhalter och tempoväxlingar HELA tiden, fastna inte i ett tempo. Se till att det hela tiden händer något, så inte hästen tänker före.
nu var det ett tag sen jag red för instruktör sådär... Men oftast var det att jag skulle sluta handen. Jag liksom "tappade" lillfingret :) det är nästan bra nu :P
[LIST]
Slut fingrarna om tygeln, att spreta med fingrarna och hålla löst gör inte handen mjukare, snarare tvärtom.
Ehum. Ja just det ja. Jag visste väl att jag inte var riktigt perfekt :angel:
:crazy:Rider for min sambo :crazy: och han ar riktig elak :devil:
Fast jag ha blivigt en mycket battre ryttare sen jag traffade honom :smirk:
Du lutar framat,, fy fan vad jag ar trott pa att tala om for dig att du lutar franat, naveln framat, oppna axlarna..
Gor ordentliga halvhalter,, dra inte hasten i munnen, vet du vad en halvhalt ar??
Impulsion!!
vrid om bennet,, du haller inte om hasten, varfor haller du inte om hasten.
och ibland kan jag fa hora, bra.
Men oftast far jag bara skall och nagon som sager att jag ar vardelos.
Fast det ar da jag rider som bast :crazy:
BLICKEN! Min ridlärare satte tillslut lappar på hästen när hennes röst tagit slut av att skrika på mig om detta :smirk:
räta upp dig
vrid om händerna
ut med brÖSTET, in med magen!
nått bra då?
"Jättefina, mjuka händer där" får jag höra, men vad hjälper det när resten är potatissäck? :crazy:
::KONTAKT - lyckas alltid få längre å längre tyglar som sedan glappar... usch!
:: Upp med handen, vrid om, händerna lika högt osv.
Det är ridksolan. På medryttarhästen brukar det vara tuffare tag.
t ex
-innerskänkel!
-driv, driv, driv
-Fram!
-Håll på ytter håll på ytter håll på ytter...
-Led med inner!
-Lång och låg!
Och så vidare.
Bra saker?
-Mjuk hand (typ därför det glappar hela tiden)
-Bra linje axel-höft-häl
-Mjukt men stadigt (när det beger sig!)
typ i dressyr:
jämnare händer
sänk formen så han orkar
rakställ
öka takten
minska farten
i hopp:
nu rider du dressyr igen, lättsits mellan hinden..:angel:'
lugna farten
sitt lättare
ta mer i tygeln
var strängare
(jag är inte precis en sjärna i hoppning..:D)
Korta tyglarna är ett ofta återkommande tema.
Splittan 2007-09-09, 17:30 (hoppning)
"Jaga inte honom"
"Bra"
Kan säga att det var en längre lista för ett år sedan, utvecklingen detta året har varit helt enormt!
HALVHALTER!!!!
det hör jag väl sisodär mest hela tiden :D nä, men det är väl det som jag är "sämst" på.
och det enda jag inte behöver "tänka" på när jag rider är sittben så det kan jag få possitiv kritik om
Tillsägningar:
Håll mer i vänstertygeln
Räta upp dig
Ut med tån
Beröm:
Varierar mycket eftersom jag bara rider på ridskola (många olika hästar) så kan inte komma på något på rak arm just nu, tyvärr :)
Tja, har inte ridit på ridskola sedan jag var liten men har gått treårigt gymnasie med inriktning på häst och red där lektion i alla fall två gånger i veckan och fick i ettan och början av tvåan alltid höra "..räta på dig, även om du är hoppryttare", "..läng lädrena", "..titta vart du ska" :rofl:
Det blev sedan knäpptyst i trean, då jag valde dressyr som individuellt val och efter ett par lektioner av den grymt bra dressyrtränaren var jag som omgjord - jag tittade framåt och jag var rakare i ryggen än Lussan själv! :idea:
topsy_turvy 2007-09-09, 20:35 Korta tyglarna!!
Lätta sitsen ur sadel!!
Få henne att lyfta huvudet och mer energi i galoppen, tack! :D
(Hoppträning)
topsy_turvy 2007-09-09, 20:37 Tillsägningar:
Håll mer i vänstertygeln
Räta upp dig
Ut med tån
Beröm:
Varierar mycket eftersom jag bara rider på ridskola (många olika hästar) så kan inte komma på något på rak arm just nu, tyvärr :)
Ut med tån??? Jag får höra "in med tårna!!!" :rofl:
*kl*
"Var cool!"
"Slappna av!"
"Vart är du på väg så där helt utan pengar?"
Min häst kan liksom vara lite vild och bitchig...
Sitskorrektur är mest:
"Släpp ner knäna!"
"Fjädra framåt med handen!"
"Överlivet ett par cm längre fram!" (I trav nedsittning)
"Överlivet tillbaka!" (trav lättridning och galopp)
Hagens_Zorba 2007-09-10, 14:24 Räta på dig..
Hamnar alltid framstupa på tunga/stora hästar eller hästar där man måste ha mkt i händerna.
"rid fram henne"
"samla henne"
"flytta åt sidan"
"vrid inte höften"
"kräv mer"
Typ så:p
Hmmm ja
Korta tyglarna
Inte så mycket faktiskt!
"Vrid om handen!" eller "Tummen upp!" samt "Stadig i ytterhanden!" var väldigt populärt när jag red för tränare, men allt tjat lönade sig till slut :)
"passa högerbogen" ;)
och i galoppen
"sitt..sitt...sitt "
Rebecka83 2007-09-10, 16:09 "korta tyglarna"
"mer fram"
"sitt ordentligt, han ska känna att du är där!"
"ner med hälarna, å inåt med fötterna"
"håll in han"
"JOBBA!!" :smirk:
topsy_turvy 2007-09-11, 08:56 "Vrid om handen!" eller "Tummen upp!" samt "Stadig i ytterhanden!" var väldigt populärt när jag red för tränare, men allt tjat lönade sig till slut :)
Hehe.."tummen upp" fick jag alltid höra förr också...men som sagt...tjat lönar sig :D
Jag har tyvärr inte ridit lektion på flera år men i höstas fick jag ta över de 7 lektioner som var kvar på terminen av en kompis som var gravid.
Då var det ständigt återkommande...Stäng händerna!
Tydligen har jag lagt mig till med en ovana hemma att jag rider med halvöppna händer, jag försöker dock tänka på det nu.
En annan sak han komenterade var att jag har en otroligt bra rygg men en lika dålig mage så nu har det varit sit-ups som gäller hela våren och sommaren. :p
Jag rider inte för någon nu, ska göra det senare så jag får skälla på mig själv:p
Brukar vara att hålla blicken uppe. Och vara bestämd och använda sätet mera än tyglarna.
Filippa99 2007-09-11, 10:55 tränar bara hoppning men får ofta höra:
rytmen, tänk på rytmen!
och
Ner med knäna
"Rör på yttertygeln så släpper hon bettet" HELA tiden... speciellt i höger varv ;)
"Tänk på att du ska styra hennes fyra fötter exakt dit du vill!"
"BraaaaAA Malin"
"Kännde du skillnaden nu?"
:banana:
Bewildered 2007-09-11, 11:30 jag får oftas;
Cowgirl UP!
Ride, goddamnit, RIDE!
Heel down, Head up, Shoulders straight, elbows in!
Skärp dig!
Sluta mesa!
Sluta spänn dig!
Hallå eller, du har ju ridit unghingst hos mig - sluta fjåpa dig det är ett STO du rider!
Positiva;
Mahn, i LOVE you when you ride like that!
Goooood girl!
Rätt så!
Braaa!
Duktig!
är det bara mina tränare som pratar med mig smo om jag vore en häst? :D
Saker som brukar bli påpekade:
*Att jag gärna spänner mig i armarna och axlarna
*Att jag ibland rider lite "mesigt"
*Att jag har för långa tyglar
Bra saker:
*Att jag tittar upp
*Att jag sitter ganska bra
*När jag inte spänner mig så följer jag med hästen bra
Att jag spänner mig i armar och axlar är verkligen någonting jag behöver träna på. Eftersom jag har en pigg häst, så blir det gärna att man hamnar där. Så det bli att träna, träna, träna :D
fjordtokan 2007-09-11, 11:40 Sitt sitt sitt! Få henne att följa med dig. Tummen upp! Slappna av i högerhanden. Märker du inte om hästen försvinner?? (= titta inte ner).
Hör även ibland; Bra gumman! Tänk på bollen (i ryggen). Och vem sa till dig att fjordingar va lata/okännsliga/ tröga :p (oftast när belizzi gör 0-100 på 3 sek vid galoppfattningar)
På senaste tiden har det varit mest
Vrid in benen, tårna framåt!
och
Titta framåt, inte snett neråt.
Det verkar vara två ovanor jag har dragit på mej på senaste tiden :p
November 2007-09-11, 15:27 En annan sak han komenterade var att jag har en otroligt bra rygg men en lika dålig mage så nu har det varit sit-ups som gäller hela våren och sommaren. :p
Har det hjälpt? Blev du starkare i magen, och märker du i så fall nån skillnad när du rider?
Jag har sagt till mig själv hur länge som helst att jag måste ta itu med de där situpsen... :crazy:
hopparparino 2007-09-11, 15:35 upp med handen
ner med hälen
DRIV DRIV DRIV.
sitt på rumpan
sen är det inte mkt mera
"Vrid om högerhanden", "siiiiitt" och "framåt".
Sen tycker tränaren att jag fått bra ordning på mina skänklar, att jag numera sitter mitt i sadeln och att hästen blivit stabilare i formen och mindre benägen att slå :D
Dåligt
Lite bättre kontakt med munnen.
Bra
Bra sits och bra tempo.
Har det hjälpt? Blev du starkare i magen, och märker du i så fall nån skillnad när du rider?
Jag har sagt till mig själv hur länge som helst att jag måste ta itu med de där situpsen... :crazy:
Ja starkare i magen blev jag definitivt, tyvärr har jag inte ridit för instruktör sedan dess men det känns bättre iallafall.
Nu i höst har jag istället börjat bli betydligt rundare om magen igen och jag kan inte sitta ner i traven alls så min tvättbräda jag kämpade så för är borta men det har helt andra orsaker ;)
Numera är det bara handen jag har problem med. Hur jag än försöker lyckas jag alltid ta handen åt mej, vilket är strängt förbjudet. Uppåt eller framåt är det som gäller.
Immer
moonlightmotala 2007-09-12, 11:13 - Upp med blicken!!!!
- Bak med axlarna!!!!
- In med armbågarna!!!!
De två senare har jag nog rättat till ganska bra nu, men blicken....
Den har en förmåga att hamna snett neråt, innåt :( Påminner mig själv hela tiden :)
Jag får höra
x Läng överlinjen
x andas
x skänkla inte!
x ge handen
x vik dig inte i höger sidan
Stackars dig! Jag tycker detta låter hemskt, byt instruktör till någon som tänker positivt!!
moonlightmotala 2007-09-12, 14:22 - Upp med blicken!!!!
- Bak med axlarna!!!!
- In med armbågarna!!!!
De två senare har jag nog rättat till ganska bra nu, men blicken....
Den har en förmåga att hamna snett neråt, innåt :( Påminner mig själv hela tiden :)
Hmm, kanske ska ta det possitiva :-)
- Bra tempo
- Bra mjuk ridning
- Härligt! Nu går han jättefint :)
Det sista gör mig alltid lika glad :)
Hopplektionerna
Bra:
* Bra sits
* Bra hand
* Bra blick
Dåligt:
* Mera ben
* Korta tyglarna (Måste rida på ganska långa för att han ska gå frammåt)
* Byt sittben
Fick jag höra sist när jag var på lektion, vilket var ett tag sen.
Dressyr
Bra:
* Bra sits
* Bra att du satt kvar där ( han brukar bocka och sparka lite väl mycket när det blir jobbigt så man nästan flyger)
Dåligt:
* Mer ben
* Korta tyglarna
* Korta/läng gramanen
* Inte så hårt med sporrarna i magen
* Byt sittben
Det var ett tag sen jag tränade dressyr, är nog dags att ringa
henne igen, tror jag.
__Sara__ 2007-09-12, 15:04 På skoltiden när vi rider så brukar jag få,
*ner med hälarna;)
*upp med handen.
det är dom två sakerna ja mest har lite problem med.
November 2007-09-12, 17:40 Ja starkare i magen blev jag definitivt, tyvärr har jag inte ridit för instruktör sedan dess men det känns bättre iallafall.
Nu i höst har jag istället börjat bli betydligt rundare om magen igen och jag kan inte sitta ner i traven alls så min tvättbräda jag kämpade så för är borta men det har helt andra orsaker ;)
Jaså! Men då kanske det lönar sig att kämpa på lite då i alla fall... hmmm... ska börja genast :angel:
*kl*
Titta vart du ska
och in med tårna.
Och de senste lektionerna:
Minska tempot! (Men det beror mest på vilken häst jag har...)
Jag brukar få höra tummen upp, lägg inte omkull handen och korta tygeln ;) Fast mina fel varierar lite, beroende på vilken häst jag rider :rofl:
* Lätta på innertygeln och ta mer stöd på ytter istället
* Vrid om vänsterhanden
* Luta dig inte framåt (jag brukar göra det omedvetet i skänkelvikningarna)
* Slappna av
Tillägg:
* Lite lugnare tempo
Mellvina 2007-09-15, 23:35 var längesen jag red på ridskola, men det jag fick höra mest var:´
* byt sittben
* sträck på dig/rak i i ryggen . har en förmåga att alltid bli lätt framåt lutad, är det än idag. Nån som har tips på hur man kan "räta upp sig" förutom att sträcka på sig. Nått annat man skall tänka på?
kl
"-HÅLL IHOP HÄNDERNA!!!!!" har man ju hört ett tusental gånger.. De senaste gångerna har jag bara fått rida med en hand för att mina sittben inte vill som jag vill.. På nått konstigt sätt så gör jag tvärtom än man borde göra.. Fast jag är EXPERT på att få hästar i förvänd galopp :D :angel:
Mer stöd i yttertygeln
Mjukare innertygel
Le :-)
Jag har bara ridit tre lektioner (varav en uteritt) i en grupp som nog egentligen är aningen för avancerad för mig, så jag får mer än min beskärda del av tillsägelser.
- Driv på honom!!
- Längre bak med benen (jag har en tendens att skjuta fram fötterna när jag trycker ner hälarna)
- Fram mer med Isak!!
- Försök hitta balansen så du slipper dubbelslagen när du travar
- Använd magmusklerna!! (Vilka? *s*)
- Ner med hälarna!!
Alexandra93 2007-09-18, 18:01 Rak i ryggen får jag höra jämt, innan var det hälarna ner, men det har gått över :P
Och sen är det ju också "titta vart du ska, planera ridvägarna noga"
Måste nog korrigera: På senase tiden är det vanligaste nog: "Men vad gör ni?!" :o
SITT KVAR FÖR ALL DEL!!! :rofl:
Hade en tid för tio år sedan jag alltid åkte av varje lektion...
...och det var det ständiga man fick höra. :p
Har alla avtrillningar att tacka för att jag har sådan god balans jag har idag. :devil:
_matulda_ 2007-09-20, 08:08 Brukar typ få höra:
Räta på dig mer och AKTIVERA;):D
Jag brukar få höra detta
Negativa saker.
Blicken,
händerna
Sitt raaaaakt=)
Skjut på och driiiiiiiiiiiv hästen frammåt
Jaja säger ja då:D
Braiga saker..
Bra sist
bra form
Mjuka hjälper
amandamazetti 2007-09-20, 17:59 detta brukar jag få höra:
sträck på dig
tummen upp
mer stöd på ytter.
Igår fick jag en kommentar som jag inte visste om jag skulle ta som en komplimang eller en förolämpning:
"Jättebra där!! Jag är förvånad att det är du Ranger (fast läraren använde så klart mitt riktiga namn)"
Jag valde att ta det som en komplimang. :)
Karolajna 2007-09-21, 12:21 I hoppningen fick jag alltid höra att jag måste komma ihåg att trampa ner hälarna. Jag lär mig aldrig :D
Och att jag skulle lyfta blicken.
Och det enda jag egentligen minns från dressyren var att alla tyckte jag hade god grundsits.
fancyfree 2007-09-21, 18:06 haha.
Vad elak din sambo är. :rofl:
RID FRAM, fram fram fram!! GASA MEER!!
:rofl: Ojojoj. Jag har alltid varit en liten snigelryttare men jag börjar lära mig.
lillaana 2007-09-21, 21:32 Det vanligaste är:
"Glöm inte stödet på yttertygeln!"
och
"Fastna inte i innerhanden"
Att man inte lär sig nån gång....:smirk:
Araminta 2007-09-21, 22:08 jag får oftas;
är det bara mina tränare som pratar med mig smo om jag vore en häst? :D
Nääe :o
:rofl::rofl:
Fidelity 2007-09-21, 22:28 "Kapten Kroooooook!!!" :rofl:
"Mer, mer mer mer mer MER!!!!":devil: (jag ska visa mer gång i hästen)
"H A L V H A L T !" sen "NU!!!!" (innan ökningarna)
"Ytterskänkel, ytterskänkel, ytterskänkel...!!" (i skänkervikningarna)
Så låter typ alla mina lektioner, så egentligen behöver hon itne ens komma. Det räcker med att hon spelar in på ett band så kan jag lyssna på det istället..:D
Bettan_G 2007-09-21, 23:24 För mig blir det nog:
Driv på lite mer!
håll in vänster/höger tygel
Bra sits ( alla mina ridlärare jag har haft har sagt att jag har bra sits i trav :D )
så där ska det se ut :D (jag får väl skryta på min födelsedag?) :D:D
Madde_padde 2007-09-22, 22:30 ytterbogen ytterbogen ytterbogen, men madde kom ihåg handen tillsamans me bogen....
bra:
känner du nu har du honom
Att jag är lite för snäll i min hand, måste bli mer konsekvent om jag ska komma dit jag vill, ju tryggare bli hästen med mig och vet då precis vad hon har mig jämt:D
zillax89 2007-09-23, 11:59 för mej har det ALLTID låtit såhär "nu är tyglarna 1 km långa igen!"
jag brukade få höra (rider inte lektion längre pga plugg på annan ort :()
att jag har huvudet framåt för mycket...så det inte blir en lång rygg och nacke.
händerna (rider med händerna för vinklade nedåt)
jag brukar trots det få beröm för mina mjuka händer och följsamhet. kan dock bli lite för mjukt ibland.
gud va jag saknar att rida lektion :( vi som precis hade börjat med galopp arbete när jag slutade.
Balibusen 2007-09-23, 22:25 Jag brukar ofta få höra:
- "Trampa ned hälarna!"
- "Kom åt henne i huvudet, aktivera henne"
- "Var lugn" (har en liten halvgalen häst :P)
- "Håll takten, öka inte"
Det är väl de jag får höra mest
Negativa;
blicken
höj innerhanden
planera vägen!
pull-relsease-pull-RELEASE!! ( dvs inte sitta och hålla igen galoppen utan låta henna "tåga av" sig ett tag)
släpp inte efter på tyglarna i galoppfattningen
positiva;
Sitter rakt och jämt med balans (galloperade runt med lös sadelgjord och tyckte det börjades kännas svajjit, fick in en handsbredd på tvären.. :o )
mjuk hand
dock så när hästen är snäll så försvinner alla problem med blicken etc och då är det så härligt att rida :love:
''korta tygeln!''
(när jag gjort det)
''Räta ryggen!''
Jag kan ju bara inte ha korta tyglar och rak rygg.. då får ju inte hästens hals och huvud plats mellan hand och bett..:rofl:
och så
ner med hälarna
bak med axlarna
driv, driiiiiiv
(5 min senare)
*suck, vända sig om till de mindre hopplösa eleverna som faktiskt kan få ner hästens nos från taket* :crazy:
Det var ett tag sen jag red på lektion.
|