Visa fullständig version : Hur ofta rider ni på era hästar?

Ferrari_90
2007-09-06, 11:06
Jag ska snart köpa mej en ny ponny. Har bara haft kallblod förut men ska nu byta till nått smäckrare. Jag är bara fritidsryttare och hinner inte rida/motionera hästen varje dag. Ser ni nått fel med det?
Finns det hästar som inte klarar det och blir helt tokiga av att bara stå i hagen i 2-3 dagar? Är livrädd för att jag ska få en sån som bara stuttsar fram om den inte blivit riden på några dagar:o Min fjording som jag haft har kunnat stå still i flera veckor(när jag varit sjuk osv.)men ändå varit lika lugn när man ridit sen efter. Kommer säkert rida ganska mycket på sommaren, hösten och våren men på vintern måste man ju nästa ha tillgång till ridhus och jag hinner inte åka dit varje dag. Eller jag hinner nog, men det är nog svårt att hitta nån som kan köra mej varje dag. Mår också dåligt i perioder(oftast ganska korta perioder som bara är några dagar)då jag bara vill vara ute och mysa och sköta hästen, men inte är så sugen på att rida.

Viggen
2007-09-06, 11:57
Det beror väl på hästen, men kan ju göra andra saker med den än att rida :) Ridhus på vintern har jag aldrig haft tillgång till, det är bara på med mkt kläder o ut..inte i snöstorm kanske men ja du förstår:rofl:

Lycka till med hästen!:)

mimmilinnea
2007-09-06, 12:04
Min erfarenhet är att det varierar väldigt från häst till häst. Kolla med säljaren om hästen brukar bli hispig av att bara gå i hage nån dag eller två. Men som Viggen sa så finns det ju också andra saker (förutom att gosa, vilket är nog så viktigt) man kan göra med sin häst när man inte känner för att rida, till exempel tömkörning, longering, löshoppning osv. Att ha hästen lite halvt om halvt avställd på vintern kan väl inte vara skadligt? Känner till några hästägare som rider på sommaren (istället för att helt släppa på bete) och låter hästarna ha vintersemester istället.

emmahqvist
2007-09-06, 12:21
mer än 1-2 vilodagar i veckan är nog inte bra hästar gillar aktivitet, du kanske ska tänka på att hyra ut några gånger i veckan då för hästen aktvitet och något annolunda

Tjalfe
2007-09-06, 12:51
på vilket sätt är det inte bra?

Breccia_
2007-09-06, 13:08
Det främsta som gör att jag är emot att folk planerar in att hästen kommer vila si eller så mycket är att det oftast inte finns tillräckligt med yta eller tillräckligt med utevistelse för att hästens psyke ska fortsätta må bra.
Där jag står går hästarna ute mellan 8 och halv 4 så där anser jag att det inte skulle gå att hålla en häst som inte rids ordentligt. Hästar mår bra av arbete, de blir gladare och trevligare på alla plan.
Även om det bara är en skrittrunda i skogen så är det något för huvudet att bearbeta.
Jag är mao inte så för viloperioder om man inte har riktigt stora hagar med rikligt med utevistelse. Sommarbete är en annan femma, det är stora kuperade hagar med många hästar etc.
Dock inte för äldre hästar som tränar och tävlar.

Sen tycker jag, och du får absolut ursäkta, att när du skriver att du mår riktigt dåligt i perioder och inte rider att du kanske inte ska ha häst, iallafall inte utan en medryttare.
Mina hästar går minst 6 dagar i veckan, varierande arbete och har aldrig längre viloperioder, om de inte blir skadade eller sjuka.
Men det är ju då min personliga åsikt. Jag har lite svårt för folk som har häst bara för att just ha häst, det känns lite väl egoistiskt om de inte får utlopp för energi m.m.

Ferrari_90
2007-09-06, 13:21
Våra hästar går ute mellan 06,30- ca 21. Beronde på väder, på sommaren går dom ute dygnet runt. Och ja vi har väldigt stora hagar med blandat gärde och skog. Så du tycker att om en häst "bara" motioneras 4-5 dagar i veckan och resten går i en stor hage att det är helt fel och taskig mot hästen? Min fjording har vissa delar av året bara ridits 2 dagar i veckan och han har alltid varit glad och nöjd.

Min sjukdom vet du ingen om så där tycker jag att du ska vara tyst. Hästarna behövs för att jag ska bli frisk och en "dålig period" kommer nu mera väääldigt sällan och vara inte alls länge.

Och jag tänker ju inte bara ha den stå som det låter på dej utan det gäller ju bara några få dagar i mellan åt. Men visst tycker du det är egoistiskt så visst. Men undra hur många som egentligen rider sina hästar 6 dagar i veckan.

Breccia_
2007-09-06, 13:37
Jag gav bara min syn på det hela, det var ju det du bad om i ditt första inlägg. Jag tycker att hästar ska arbeta för det är väldigt sällan vi kan ge dom det liv som behövs för att de inte ska "behöva" ridas mer.
Att en häst i perioder bara går två dagar i veckan känns lite halvtrist, man måste tappa så mycket i sin ridning och hästen också, man kommer ju aldrig igång och får aldrig något arbete ordentligt utfört sas.

Nej jag vet ingenting om din sjukdom men jag tycker inte att någon som har någon slags sjukdom som gör att de inte kan/orkar rida/ta hand om sin häst ska ha häst, det har jag alltid tyckt och jag tänker inte ändra på det. Visst kan man vara i stallet vissa dagar och bara pyssla men när det blir så i längre perioder och ganska ofta så verkar det inte helt bra i mina ögon.
Känner många som haft olika sjukdomar, diagnoser etc som har hästar och det är inte direkt roliga hästar att hantera när deras ägare mår dåligt. Eftersom vi har det som vi har det i mitt stall märks det väldigt väl på hästarna när de inte gör någonting under en längre period (en vecka eller mer) och vi som hanterar hästarna dagligen får problem.

Hur många som rider sina hästar 6 dagar i veckan? I stort sett alla jag känner som har en frisk häst, oavsett vad de pysslar med, om de är träningsmänniskor, tävlingsmänniskor eller skogsmullar.

Du bad om åsikter och jag gav min, jag tycker inte man ska ha häst om man vet med sig att den kommer få stå i perioder som inte beror på sjukdomar eller skador.
Man börjar lite i fel ände då känns det som. Sen undrar jag fortfarande om du inte skulle kunna ha en medryttare på hästen?

Sen har jag väl olika referensramar från många här inne, jag är eg. tränings och tävlingsmänniska, att låta mina hästar stå lite här och lite där är inte aktuellt, då försvinner mycket arbete man lagt ner.
Sen är det självklart annorlunda om man har en äldre alt yngre häst, de går ju inte 6 dagar/vecka.

Menade absolut inget illa, utan svarade bara.

Englishgirl
2007-09-06, 13:45
Precis (haller med ovanstaende inlagg) varfor inte en medryttare om din egna tid inte racker till?

En hast behover arbetas for att ma bra. Ar sa less pa att se alla
FETA ponnier overallt som bara gar...

Undrar ofta varfor manga skaffar hast egentligen?

NaTTa
2007-09-06, 13:54
jag rider min häst ca 4-6 ggr i veckan.
Om du inte känner att du hinner rida vissa perioder kanske du vill skaffa dig en medryttare?

Madde_padde
2007-09-06, 14:04
försöker låta min gå 6 dar i veckan har ett kallblod så han är lika lungt efter 3 dagars vila men de känns inte rätt....

dock tycker ja de är himla skillnad på kallblod mot de 3 varmbloden ja haft dom har inte klarat mer än en dags vila nån av dom !

skaffa en emdryttare :idea:

Ferrari_90
2007-09-06, 14:05
Visst kan man vara i stallet vissa dagar och bara pyssla men när det blir så i längre perioder och ganska ofta så verkar det inte helt bra i mina ögon.

Öhm... Jag har sagt flera gånger att dom här perioderna kommer väldigt sällan nu mera och bara varar i ca 2 dagar.

Har försökt få medryttare till min fjord. Försökte länge men det var ingen som nappade. Dåliga förbindelser, dåliga ridvägar, ingen fungerande ridbana..... Fanns ingen intresserad:(

moonjumper92
2007-09-06, 14:15
Jag tänker svara tvärtemot vad de flesta andra har gjort ;)

(Såg att det blev långt, sorry)

Jag har pga småbarn inte haft tid att rida mer än ca två dagar i veckan de senaste åren. Jag har en ponny som är pigg av sig. Och visst får man kanske räkna med att de är lite piggare om man inte rider så ofta.
Men allt beror ju på hur hästen är, jag har haft en häst innan barnen kom som blev totalt galen om man inte red honom minst 5 dagar i veckan. Så för att han skulle få ett liv som han gillade så har vi lånat ut honom till en som har tidd att träna och rida mycket. Han hade varit ridskolehäst och var van att gå mycket så det är svårt att ändra vad hästarna är vana vid. Min ponny har jag haft sen hon var unghäst och hon är van vid att ta det lugnare i perioder pga att jag pluggat tidigare.

Nu har vi i och för sig ändrat hästhållningen till lösdrift i stor hage så där rör ju hästarna sig rätt så mycket under dygnet. Och dessutom har jag ändrat ridfilosofi, innan ville jag träna medan jag nu ser ridningen mer som lite avkoppling.

Tidigare när jag haft de inhyrda och de varit ute ca 8-16 hade jag inte kunnat göra så för då hade min blivit rastlös av sig.

Så... allt handlar egentligen om vilken typ av häst det är och vad den är van vid sen tidigare samt hur mycket och i hur stor hage hästarna är ute. Tycker inte det går att säga något generellt om det.

fialotta40
2007-09-06, 14:56
Så... allt handlar egentligen om vilken typ av häst det är och vad den är van vid sen tidigare samt hur mycket och i hur stor hage hästarna är ute. Tycker inte det går att säga något generellt om det.

Håller med. Har haft hästar i många år och jag har aldrig haft möjlighet att rida alla dagar i veckan. Jag försöker ha ett liv utanför hästeriet också. :) Beroende på årstid så går de 2-5 dagar i veckan. Och - skäms på mig! - visst kan det hända att någon inte blir riden alls någon vintervecka när det är svall-is överallt. Då får man hitta på annat och - inte minst viktigt - anpassa fodret efter mängden arbete. Med stora hagar och sunt förnuft kommer man långt!

//

Tussinussen
2007-09-06, 16:51
Beror på vad det är för häst. Finns gott om hästar som säljs som promenadhästar som det kanske t o m inte riktigt är tänkt att dom ska gå varje dag. Poängen är, om du inte vill ha stora krav på dig att rida varje dag, köp inte en häst som kommer att ställa dom kraven. :idea:

Sen ska du komma ihåg att man kan även aktivera hästen under myssstunder, bland det mysigaste och mest avslappnande jag vet är att ta med min häst på promenad i kvällssolen. :love:

Tjalfe
2007-09-06, 17:52
Jag är i typ samma sitts själv. När jag kunde rida på min häst så reds han ibland inte mer än 2 gånger i veckan vintertid.

Ska också köpa ny häst nu och vill inte ha en som inte flyger 2 meter över luften när den inte blivit riden på några dagar. Ibland kan man ju helt enkelt inte. Det kanske är storm, halt, åskväder eller vad som helst och man kanske inte har nån som kan följa med och köra till ridhus. Man kanske har tvingats åka på andra saker, möten osv. och alla människor blir ju sjuka nån gång. Och det kanske inte är det lättaste att hitta nån "inhoppare" bara för att man ligger med feber i några dagar...

Därimot förstår jag att hårdtränade tävlingshästar måste hållas igång, men jag tror inte att en vanlig skogsmulle häst tar skada av att vila i mellan åt. ETT KRAV är ju dock att dom får gå ute i stora hagar med kompisar hela dagarna! Då tror jag inte att det är några problem.

Noffepoffe
2007-09-06, 18:31
Det är olika från häst till häst. Min systers kallblodssto skulle bli helt hysterisk av att stå i några dagar, medan min ponnykorsning säkert inte skulle bete sig så speciellt mycket annorlunda.

Köp en häst du trivs med och som inte blir galen av att stå ett tag. Får den gå i hage hela dagarna är det inget problem, då blir den tillräckligt aktiverad av det. Att du myser och gosar med hästen när du inte kan rida är bra, då lär du känna den bättre. Promenader, tömkörning och löshoppning är också bra.

Jag rider väl hästen kanske 4-5 dagar i veckan, omväxlande träning, och sen brukar syrran tömköra henne några gånger i veckan. Det är perfekt!

Lycka till med din häst!

Breccia_
2007-09-06, 18:46
Men jag har inte skrivit att DU gör si eller så, jag har försökt förklara vad det är jag menar. Och när du skriver att hästen ibland bara går 2 ggr/veck i perioder så låter det väldigt lite.
Sen håller jag absolut med om att hästar är individer och det beror på hästen, dock upplever jag att de allra flesta hästarna mår bäst av att röra sig så ofta som möjligt för att må bra.

SkorpSmulan
2007-09-06, 19:03
Rider inte speciellt ofta. 1-4 gånger i veckan. Men gör annat med dom också. Kör promenerar tömkör osv.
Mina hästar rör på sig 4-6 dagar i veckan, lite beronde på väder och ork från min sida och hästarnas dagsform, dom är lite ruckliga.
Jag har fyra hästar, tre vuxna och en unghäst, och två medryttare.

Ravishing
2007-09-06, 22:35
Om den måste vila såpass mycket ska du nog inte köpa någon som är så hög i blod och har mycket nerv. Ingen av mina hästar skulle klara det iaf. Men hittar du en som inte är en sån arbetsnarkoman är det nog inga problem!

whitetrash
2007-09-06, 22:49
alltså, om man rider, säg 3 dagar i sträck och sen ställer hästen i hagen 4 dagar så får man ju anpassa ridningen efter det, jag skulle iaf bli galen av att alltid ha två "uppstartsdagar", alltså en typ skrittur och sedan ett lugnare dressyrpass innan man kan rida fullt ut... och då när man väl fått igång hästen s a s så är det dags att vila igen... kan du inte ha medryttare?

mina hästar går fem dagar i veckan, men dem är ute länge och har bra ytor att röra sig på. och dem vilar inte två dagar i sträck utan det är utspritt över hela veckan. dom klarar det, för nu är dem så pass coola i huvudet. förut gick det inte alls, då flög dem i luften om dem stod en dag...

Vita_N_6520
2007-09-06, 23:48
Alltå, det viktigaste är ju att du vet vad du ger dig in på när du skaffar hästen.

Att ex rida den 3 dagar, stå en dag, rida 3 osv är ju ingen större fara, men att rida den 3 dagar, låta den stå 2-3, rida 3 osv är ju värre.

Om du inte håller igång hästen så kommer du ju aldrig heller komma igång i träningen, utan får hålla dig till väldigt lugna turer.
Hästen kommer aldrig komma igång ordentligt med styrka och kondition.
Det har lixom inte med hästens psyke att göra - för det finns säkerligen många hästar som klarar det - utan snarare om att du ska behålla hästen i ett bra skick, med hållbara ben osv.

Ang vinter och ridhus; Jag har aldrig haft tillgång till ridhus men jag har ändå kunnat rida varje dag.. (utom några dagar/vinter när det varit som halkigast)

Luna10
2007-09-07, 07:05
Mina hästar, ett halvblod på 23 år som promenadrids och tömkörs, och ett kallblod på 15 år som jag tränar lite mer seriöst (nivå LC & 60 cm typ:p) rids varannan dag. Jag rider alltså varje dag, men bara en häst per dag. Hinner inte mer. På helgerna kan det ibland hända att jag rider båda hästar samma dag.
De dagar hästen inte rids klickertränar jag 5-15 minuter, så de aktiveras dagligen.
Hästarna går på lösdrift, på sommaren har de tillgång till beteshagar på 1-2 ha, på vintern går de på 0,5 ha.

Jag känner till många hästar i min närhet som aktiveras mycket mindre än mina, bl.a. grannen som har ett kallblodssto och hennes hingstföl från ifjol, nu lär hon vara dräktig igen... Hästarna går bara mellan hage och stall, gör ingenting... Men å andra sidan vet de ju inte om nånting annat, åtminstone inte unghästen, så de kanske inte lider så mycket (går på mååånga ha ihop med biffdjur).

Tjalfe
2007-09-07, 09:28
raderat********

Tjalfe
2007-09-07, 09:30
raderat*-*****

zavannah
2007-09-07, 09:32
Jag rider ca 4 dgr i veckan på min häst. Ibland lite oftare också. Orkar tyvärr inte rida mer pga min ryggskada.
Och ja medryttare är inte lätt att hitta så här mitt ute på landet utan kommunikationer . Däremot har mina hästar stora hagar och går ute väldigt mkt.
Hästen reds av sin förra ägare 7 dgr i veckan och tränades hårt. Av hans beteende att döma ser den här mängden ut att passa han bättre.

Ferrari_90
2007-09-07, 09:32
Nej dom dagarna den kommer få stå blir ju inte "i sträck" utan jag kanske rider 2 dagar, vilar 1, rider 2, vilar 1....

Ska åka och kolla på en nästa helg och enligt ägarna är den alltid lika lugn. Dom har ryttarbrist nu men det är aldrig några problem när han ska ridas.:)

Ferrari_90
2007-09-07, 09:35
Alltå, det viktigaste är ju att du vet vad du ger dig in på när du skaffar hästen.

Det vet jag, har haft egna hästar i 10år;) men tänkte om jag bara har haft turen att få lugna hästar som inte kräver daglig ridning.

Kan det ha nått med ras och så att göra också? Hittills har jag bara haft kallblod. Självklart är ju hästar individer men jag tänkte mer överlag?

Tussinussen
2007-09-07, 09:41
Det vet jag, har haft egna hästar i 10år;) men tänkte om jag bara har haft turen att få lugna hästar som inte kräver daglig ridning.

Kan det ha nått med ras och så att göra också? Hittills har jag bara haft kallblod. Självklart är ju hästar individer men jag tänkte mer överlag?

Min arab blir inte hispig av att inte bli riden. Men å andra sidan är an 17 år och tar livet med ro :love: samtidigt är han inte superuppfodrad heller. Man får nog tänka på det också, om man fodrar hästen för hårt arbete och sen får den stå....

Fast igår red jag för första gången sen i lördags (var ensam med sjuka barn så det fanns ingen chans) och då var min häst liksom jipppiiiii! :banana: Men bara "pigg men inte het" som det brukar stå i annonserna :D inget som jag inte klarade av och jag är inte speciellt duktig.

moonlightmotala
2007-09-07, 09:43
Hehe, ridhus vore ju drömmen.
Men här är det rejält med vinterkläder som gäller :)

Om Du redan nu känner att Du inte hinner/orkar motionera hästen regelbundet, borde Du kanske fundera på att vara medryttare?
Annars kan Du ju skaffa medryttare till Din egen häst.

Ferrari_90
2007-09-07, 10:42
Isåfall bli det nog att ta en medryttare på min häst. Måste i vilket fall köpa en ny häst då min ena ska avlivas och den andra kan ju inte vara själv. jag gillar att ha eget. har vart medryttare tidigare, blev hel kär i hästen, han var mitt allt, sen kom dagen då ägaren sa att han skulle säljas..... Hemskaste dagen i mitt liv. Så jag vill äga hästen själv.

Har ju tidigare försökt skaffa medryttare. men problemet enligt dom har ju varit förbindelserna + att det inte finns några ridvägar och ingen bra ridbana(bara knölig gräshage). äevn fast dom har gillat hästen så har dom tackat nej.

aprilia
2007-09-07, 11:21
man behöver ju inte rida varje dag på hästen, eller som ngn annan sa så beror det ju på hästen!
jag varvar ridningen med tömkörning/longering eller ibland så tar jag in hästen o bara pysslar om den. kanske går en liten promenad bara o myyser :love:

lycka till!

moonlightmotala
2007-09-07, 13:17
Isåfall bli det nog att ta en medryttare på min häst. Måste i vilket fall köpa en ny häst då min ena ska avlivas och den andra kan ju inte vara själv. jag gillar att ha eget. har vart medryttare tidigare, blev hel kär i hästen, han var mitt allt, sen kom dagen då ägaren sa att han skulle säljas..... Hemskaste dagen i mitt liv. Så jag vill äga hästen själv.

Har ju tidigare försökt skaffa medryttare. men problemet enligt dom har ju varit förbindelserna + att det inte finns några ridvägar och ingen bra ridbana(bara knölig gräshage). äevn fast dom har gillat hästen så har dom tackat nej.

Eftersom Du har lång erfarenhet av egen häst, förstår jag att Du vill fortsätta med det :)
Har Du någon möjlighet att hitta ett stall med bättre möjligheter? Kanske finns det någon där som kan hjälpa mig.
Vet själv hur svårt det är att pussla ihop allt. Min lösning är att jag har några tjejer som kan rida hästen ibland. Bl a den tidigare ägaren som fött upp honom, vilket naturligtvis är kanon!

Hoppas Du hittar ett sätt så Du kan fortsätta leva Din dröm :)

Ferrari_90
2007-09-07, 13:29
Har Du någon möjlighet att hitta ett stall med bättre möjligheter?

Nej det är ingen vidare idè. jag har ett eget stall 20 meter utanför ytterdörren som min pappa har gjort i ordning och det lämnar jag aldrig. Skulle ju vara ganska knäppt att flytta hästen till nått annat ställe och betala hyra när man har ett fint stall hemma.
När plånboken tillåter kommer vi nog försöka bygga en paddock. Det är ju alltid något.

Har jag tur så kanske min kompis eller granne kan hjälpa till att rida hästen. Men det beror på vilken storlek den nya hästen som jag köper är i. Eftersom jag är liten och tivs bäst med små hästar så. Ska iväg och kolla på en nästa helg och det är en c-ponny. Min kompis och granne är större än mej så dom kanske blir för stora.

Leteng
2007-09-07, 13:54
Vad har hästen för behov? Ja, att träffa andra hästar, får mat och vatten och att röra sig. Hur de rör sig har mindre betydelse, om de rids eller går i hage. För vår del som ägare får vi anpassa oss efter varje individ och hitta en häst som passar våra behov. Kan jag bara rida två dagar i veckan så får jag hitta en häst som tycker det är ok och sedan gå i hagen de andra. Däremot får man tänka på hur man rider dessa dagar man kan. Rider jag bara två dagar i veckan kanske det är olämpligt att försöka "ta igen" de andra dagarna genom att rida 4 -5 timmar en dag. Men en medryttare är ett bra alternativ och man känner att hästen behöver mer än vad man själv kan ge, dessutom tar det lite ansvar från en själv till att göra annat och man behöver inte ha dåligt samvete. Men det viktigaste; hitta rätt häst för dina behov!

moonlightgarden
2007-09-07, 14:00
Om du inte har tid jämt så varför inte en medryttare? Om du inte tar betalt är det lättare att få tag på en eller om du tar lite betalt bara för att personen ska sköta sig så att säga.

Å sedan är det bara att kolla runt och höra efter en som är lite lugnare i temperamentet och inte en hetsboll :)

Gaston
2007-09-07, 14:38
Min häst vilar ytterst sällan, kanske 1 gg på 2 veckor. Jag har märkt att han mår väldigt bra av att få någon slags motion varje dag, hans dagar som jag räknar till lite lugnare så brukar jag bara ut och skritta i skogen.
Men om du känner att du kanske inte kan rida så ofta så är det ju bra att se om du kan hitta en häst som är lugn och verkligen klarar att vila, skaffa medryttare är ju bra med.

Vita_N_6520
2007-09-07, 18:09

Fast jag syftade som sagt inte på psyket hos hästen, utan på ben/hållbarhet.
Har man otur går hästen sönder om man bara "strörider".

Jag tror inte det har med rasen att göra, snarare individen. (Även om ett fåtal raser generellt behöver mer arbete)

Lilla_My
2007-09-07, 18:37
Hur ofta hästen behöver ridas beror på vilken typ av stall/hage den går på, samt vad du har för mål för hästen.
Våra hästar rids ibland så mycket som 6 ggr/vecka, i perioder så lite som 2 ggr/vecka. Det är ingen skillnad på hur de mår när vi rider mycket eller lite. Till saken hör att vi har dem på en jättebra lösdrift där de busar mycket med de andra hästarna. Jag håller dock med andra som skrivit här om att en häst som står på stall mycket eller går i liten hage behöver ridas mer. Att ha hästen uppstallad på ett sådant sätt ställer mycket större krav på att ryttaren verkligen aktiverar hästen både fysiskt och mentalt så att den mår bra.

Molin
2007-09-08, 17:23
Öhm... Jag har sagt flera gånger att dom här perioderna kommer väldigt sällan nu mera och bara varar i ca 2 dagar.

Har försökt få medryttare till min fjord. Försökte länge men det var ingen som nappade. Dåliga förbindelser, dåliga ridvägar, ingen fungerande ridbana..... Fanns ingen intresserad:(

Har du funderat på att lämna ut h*n på foder för en tid?

Jag känner igen mej lite med detta, men då med att jag ibland inte haft riktigt tid för att skolan har tagit en viss större tid några ggr om året. Men då har jag inskaffat mej en hjälpeska och det har funkat kanon.

Jag rider min tös 5-6dgr i veckan och gärna mer för hon gillar att komma ut i skog och mark, mindre kul om man ska arbeta men det får vi ändra på nu när vi ska börja rida dressyr :p

Fast just nu har min tjej fått stått en del men då på stora marker med kompisar så hon har busat osv, under sommarbetet har jag ridit en del och även nu men inget hårt arbete då jag betäckt henne och har då tagit det lugnt nu fram till 45 dygn. Hon är nu på 42 dygn så jag kommer sätta igång henne mer nu efter ultraljudet nästa vecka och jag ser fram emot det.

Jag hoppas du tänker igenom detta noga, du har ingen kompis som vill hjälpa dej att rida och pyssla om dom något? Hästar måste ju få ut och röra sig.

movi
2007-09-08, 19:12
Har en D-ponny,rids mellan 4-6 dagar/v, varierad ridning,skogen ca 2-3 tim/gång flera gånger/v,(dressyr och hopp-tränas,det fixar min 17-åring..,jag har problem med en hand),tävlas ej!Går på lösdrift!Blir ej stressad av att stå!

Polly_Mulle
2007-09-09, 10:02
Pja, våra varmblodstravare motioneras mellan en och fyra ggr i veckan beroende på arbetstider och väder bland annat. INGEN av dem är hispiga eller svåra att sitta på efter några dagars vila. Man anpassar foderstat, kondition och ridning efter vad man hinner med andra ord. Man måste inte ge mängder med kraftfoder, och man måste inte ge havre till heta hästar.

Jag anser att om jag inte är onspirerad och positiv så ska jag inte arbeta med hästen den dagen. Det gör mer skada än nytta. Ibland är man mer inspiererad ibland mindre. Och hästarna tycks gilla systemet de också.

Nikki o Fabian
2007-09-09, 12:44
Jag tycker att för hästens bästa så ska den gå 6 dagar/vecka så den kan hållas igång ordentligt.
Rider man sin häst 2 ggr/vecka så kan du i princip bara skritta ut ju, för den tappar så pass mycket för att det ska vara sundt för hästkroppen att träna/rida som vanligt.

Så skulle jag inte haft möjlighet att rida/köra på 1 månad hade jag ställt av hästen helt och bara gett den skritt turer dom dagar jag kunnat, bara för att den ska få se annat än bara hage o stall. Sen när jag visste att jag skulle ha tid igen så skulle jag sätta igång sakta och träna upp på nytt.

Polly_Mulle
2007-09-09, 15:00
Öh? Vad pratar du om? Vaddå skritta? Jag dressyrar mina när jag rider, letar efter tramp, tränar skolor i galopp osv, men har man en mjuk och välriden häst så är man ofta nöjd efter tjugo min aktivt arbete i paddocken plus skritt innan och efter. Då brukar min häst varken vara svettig eller andfådd, men så går de ute hela dagarna i riktig hage med kompisar...

Skrittar hästen bara i hagen också med anledningen att den inte är ordentligt riden?

Sipuli
2007-09-09, 15:46
Min fd ponny "kunde" inte vila mer än 1, max 2 gånger i veckan, men det är ju förstås högst individuellt.

Vita_N_6520
2007-09-09, 15:50
Skrittar hästen bara i hagen också med anledningen att den inte är ordentligt riden?

Fast det är ju inte så att hästen i hagen arbetar för att få muskler/kondition/styrka på ett fyrkantspår/volter, för att klara ett dressyrpass.

Rebecka83
2007-09-09, 15:58
jag rider min häst mellan 4-6ggr i veckan... dock brukar det bli lite mindre på vintern, beroende på vädret...

zeus
2007-09-09, 16:11
Jag rider min halvblodsdonna 4-6 dagar per vecka. de går ute dygnet runt ca 1 maj - 30 mseptember. Därefter är de ute mellan 7 o 21.

chanell_86
2007-09-09, 16:32
jag låter min häst vila 2 dagar i veckan.. men inte i rad.. men det är ju bara att testa och se hur det går.. det hänger ju mkt på hästen temperament.. är det en cool och lugn häst som tex kallblod så kan det var lugnt men kanske inte med ett fullblod om du förstår vad jag menar:)

lycka till

Piraja
2007-09-09, 16:46
*KL*

Det bästa för hästen är regelbunden motion/träning, att det är jämt fördelat över veckans dagar. Efter ett hårt pass behöver hästens muskler upp till 48 timmar för att återhämta sig = 2 dygn.

Man kan absolut rida 3 ggr i veckan om det är jämt fördelat t.ex. måndag - onsdag - fredag. Det tar ingen häst skada av. Men att låta den stå hela veckan och endast rida fredag - lördag - söndag är inte att rekommendera.

Mellan de ridpassen kan man lägga in någon kortare promenad, arbete vid handen, löshoppning o.s.v.

Man behöver alltså inte rida 6 ggr i veckan för att hästen ska må bra:cool:.

Nikki o Fabian
2007-09-09, 17:05
Inget jag skulle göra på min häst iaf. Är lärd till att hästen behöver regelbunden träning för att bli hållbar. Så därför följer jag den principen, men alla är vi olika.

Nikki o Fabian
2007-09-09, 17:09
*KL*

Det bästa för hästen är regelbunden motion/träning, att det är jämt fördelat över veckans dagar. Efter ett hårt pass behöver hästens muskler upp till 48 timmar för att återhämta sig = 2 dygn.

Man kan absolut rida 3 ggr i veckan om det är jämt fördelat t.ex. måndag - onsdag - fredag. Det tar ingen häst skada av. Men att låta den stå hela veckan och endast rida fredag - lördag - söndag är inte att rekommendera.

Mellan de ridpassen kan man lägga in någon kortare promenad, arbete vid handen, löshoppning o.s.v.

Man behöver alltså inte rida 6 ggr i veckan för att hästen ska må bra:cool:.

Precis.
Jag tränar "hårt" varannan dag i princip, sen tar jag en lugn tur i skogen, det kan vara i alla gångarter, eller så tar jag o gör nått jobb från marken med hästen lös osv. Men efter ett riktigt hårt pass så är det bra att dagen efter jogga hästen för att frigöra dom äggvite ämnen som bildats i musklerna(om jag inte minns helt fel). Kan ju tillägga att jag kör min häst till största delen.

Polly_Mulle
2007-09-09, 22:14
Sant, fast korrekt arbete stärker, det sliter inte. För övrigt har min häst aldrig vart så fin att rida som han är nu, mjuk, lydig, samarbetsvillig och välmusklad. Lätt att bli hemmablind i och för sig, men då borde min tränare ha sagt något om saken eftersom jag har en tränare som framför sin åsikt...

Polly_Mulle
2007-09-09, 22:17
Du slipper. Du gör som du vill med din häst och jag gör som jag vill med min häst. Han är skadefri, välmusklad, harmonisk. Träningen går framåt, ger tydliga resultat och vi har kul ihop. Varför ändra något som funkar? Dessutom litar jag på att min tränare säger till om denne uppfattar saken annorlunda...

skogsridmulle
2007-09-09, 22:26
Vi hade en föredetta ridskolehäst ett tag, han blev helt knäckt av att inte arbeta o bli ryktad flera timmar om dan (trots lösdrift)men mina andra killar klarar både av att arbeta o vila. :) Så det är nog hästens bakgrund som avgör, inte enbart utevistelse/hästkompisar.

stars
2007-09-10, 09:13
hej jag rider mitt varmblod som är 17år nästan varje dag i alla fall 5dagar mins i veckan, skulle jag rida henne 1-2dagar så blir hon stel hon behöver ridas varje dag,olika till häst tror jag men dem behöver motioneras även när det regnar jag rider även om det är snö storm i bland men inte varje dag beror på hur kallt det även är.:smirk:

tintilar
2007-09-10, 11:45
Jag anser att skaffar man en häst så har man ett ansvar att motionera den så mycket som den kräver. Det är individuellt och går aldrig att förutspå.

Men om du tex ställer hästen på lösdrift (med ordnetliga hagar) har den eg inget behov av själva motionen. En häst motionerar sig utmärkt bra med mycket utrymme och en bra flock. Men ändå kan en del hästar vilja komma in varje dag och få bli omhändertagen, matad mm. Det är som sagt individuellt. Om du inte kan ha häst alla dagar i veckan tycker jag inte att du ska skaffa ngn. Det finns möjlighet att vara medryttare.

Om det bara handlar om att du inte han rida varje dag så är det en annan sak. Min häst har i perioder stått ca 2-3 ggr i veckan. Det fungerade för honom då han hade 30 hektar och en flock. Men han hade inte klarat av det där han står nu trots att det också är en lösdrift. Men ca 1 gång/veckan mår han bara bra av att vila.

Så det beror väldigt mycket på individen. En äldre häst nöjer sig ofta mer med att inte få komma ut varje dag än vad en unghäst gör också - det kan man tänka på.

Sen beror det mycket på hur man tränar. En del travtränare tränar hästen varannan dag - hela tiden - när de ligger i hårdträning.

Breccia_
2007-09-10, 12:34
Det här är absolut inget personligt mot dig eller så, men jag undrar lite över det där, för många har förespråkat det ett par år nu.
Man rider och när man känner att man har "fått" något av hästen sas oavsett om det kommer efter 10 eller 30 minuters ridning bara slutar man.
Jag har så svårt att förstå hur det ska gå att fortsätta på samma sak nästa gång?
Det här låter lite inskränt känner jag men jag känner ingen som tränar så (eller jo det gör jag och de människorna sätter sig på hästen i tio minuter i skritt och gör halter och går tillbaka till stallet, det är dock extremt åt ena hållet, det har pågått i över ett år nu) iofs håller jag väl på med regelrätt dressyr. Men de jag känner som ändå rider på någon slags högre nivå gör inte heller så, även om hästen går bra i t.ex. St George/Svår/GP så tränas den ordentligt flera dagar i veckan eftersom de vill förbättra helheten.
När jag får igenom t.ex. en bra diagonalsluta åt båda hållen, bra byten åt båda hållen o.s.v. avslutar jag det men gör något annat som vi behöver träna på.
Vi kanske lägger oss på fyrkanten och bara kör fram-tillbaka-fram-tillbaka eller något annat, för att hästen ska tränas ordentligt.
Jag är lite mer för effektiv träning om man kan säga så.

Men som sagt jag är inte så insatt i det där så jag kanske har missat något. Ursäktar för något svammligt inlägg, jag är bara nyfiken eftersom jag inte känner någon som gör det på ett sätt som jag kan förstå.

Polly_Mulle
2007-09-11, 00:52
Det känns som en fråga värd att besvara...

Var börjar man... Unghästar t ex ska ju ridas korta pass, man slutar när det går bra - INNAN de blir trötta. Set håller säkert det flesta med om. Sedan utökar man oftast från de fär fem minutrarba varannan dag.

En häst som byggs upp blir inte positiv till träning om man ger den träningsvärk. Kanske tar längre tid att bygga upp den om man gör som jag gör och inte kliver över gränsen utan slutar INNAN trötthet infinner sig, men man har en häst som är positiv till träning genom hela uppbyggnaden. En häst minns om den kommer ner trött och kanske med därtill ofta fökjande missnöjd ryttare eftersom trött häst inte orkar utföra vad man begär. Samma häst minns även om den får avsluta på topp, med nöjd ryttare utan att vara trött.

Min häst är varken unghäst eller under uppbyggnad men under utbildning, fast de är de väl genom hela livet? Vi leker med tramp och slipar på öpnnor och diagonalslutor i galopp. Jag har aldrig problem med en stel, omotiverad häst. Han är lösgjord på ett par min i skritt. Han är positiv till ridningen, lär sig fort, söker berlm, försöker göra rätt. Det gör mig som ryttare glad och positiv. Då har vi en positiv spiral, ju gladade jag blir desto mer nöjd blir min häst ochy försöker mer och jag blir gladare. Positiv träning, allt är roligt. Harmoni i ridningen.
Jag tävlar inte, jag vill bara ha en harmonisk häst, harmonisk ridning, positiva vibbar och njuta av min häst. Det funkar. Han har kondis och styrka att utan att bli svettig eller trött gå 45 min träning plus uppvärmning.

För MIG och min häst är det ett vinnande koncept!

Moscato
2007-09-11, 09:33
alltså, om man rider, säg 3 dagar i sträck och sen ställer hästen i hagen 4 dagar så får man ju anpassa ridningen efter det, jag skulle iaf bli galen av att alltid ha två "uppstartsdagar", alltså en typ skrittur och sedan ett lugnare dressyrpass innan man kan rida fullt ut... och då när man väl fått igång hästen s a s så är det dags att vila igen... kan du inte ha medryttare?

Två uppstartsdagar? Jag skrittar då aldrig ett helt ridpass för att hästen har vilat några dagar. Det är ju inte så att dom tappar alla muskler och all kondition på bara några dagar.

Jag rider/kör/tömkör mina hästar 3-5 dagar i veckan, allt beroende på tid, lust och möjlighet. Tex. på hösten/vintern innan snön kommit men marken är frusen och knölig så skrittar och ev. travar jag så gott det går några dagar i veckan hemma och så försöker jag åka till ridhuset en gång i veckan och rida ordentligt.

Jag upplever inte att mina hästar har behov av att gå 6-7 dagar i veckan. Men de går också på lösdrift så de gör av med en hel del energi där..

Piraja
2007-09-11, 10:01
Jag har liknande filosofi och har tävlingshästar. Det är oftast i början som man hamnar i de "korta" passen för att hålla den positiva motivationen hos hästen uppe...sen ökar jag kraven men är blixtsnabb att bryta av när hästen stämmer upp på ett bra sätt.

Ferrari_90
2007-09-11, 10:52
Om du inte kan ha häst alla dagar i veckan tycker jag inte att du ska skaffa ngn.
Om det bara handlar om att du inte han rida varje dag så är det en annan sak.

Vart har jag sagt att jag inte skulle hinna ta hand om hästen?! Det enda jag har pratat om är väl att jag inte hinner/orkar rida 7dagar/veckan? För om man blir tvungen att rida i ridhus(det är faktiskt inte så bra att rida ut om det är is överallt och kolsvart ute)så tar det ju en stund att göra iordning hästen, lasta, fixa vid ridhuset, rida, lasta, greja massa när man kommer hem. Och det är ju inte säkert att man hinner varje dag. Men jag har ALDRIG sagt att jag inte skulle kunna sköta om hästen(borsta, mysa, mocka, fodra).

Breccia_
2007-09-11, 13:03
Tack för ett bra svar och att du inte tog illa upp, jag har försökt få ur det där ur jättemånga människor men allla blir bara irriterade och förklarar att de bara gör så. Då har jag bara antagit att de inte riktigt har någon plan och inte vet riktigt varför de gör det.

månFare
2007-09-11, 13:04
Ha inte dåligt samvete för att du inte rider alla dagar i veckan. Om din häst mår bra o du mår bra så är allt OK.
Själv rider jag inte mer än 2 - 3 ggr i veckan på våra hästar. Båda är mkt välmående och välmusklade. D-ponnyn vi köpte i våras var vid köpet omusklad, tunn och stjärnkikare. Då reds han 6 dagar varje vecka. Nu är han mer musklad, börjar få rejäl hals och har fått bogar och bringa. Han går inte så ofta men träningen han får är korrekt.

nyponros
2007-09-11, 13:47
För mig beror det på vad man förväntar sig av hästen och vad man vill få ut av ridningen.
Är det en skogsmullehäst det handlar om som man rider lugnare turer i skogen på och kanske lite lätt dressyr, då kan det säkert räcka att rida 3-4 gånger i veckan utspritt över veckan. Dvs inte rida måndag, tisdag, onsdag och sen får hästen stå resten av veckan för att sedan ridas måndag, tisdag, onsdag igen. Kanske kan du orka varannan dag?
Detta förutsätter också att hästen har en stor stimulerande hage att vara i stor del av dygnet tycker jag...
Som sagt, hästen mår nog inte dåligt av det även om jag tror den hellre hade fått hitta på något oftare.

Jag rider min häst 6 gånger i veckan.
Då är ett pass lugnt, tex ett lätt tömkörningspass, lugn utetur med mestadels skritt eller liknande. De andra passen har jag mer en plan med, dressyrträning, klättring, intervallträning eller markarbete/hoppning. Min häst mår bra av att få arbeta med både kropp och knopp så gott som dagligen!
Hon går ute långa dagar, runt 12 timmar vintertid, i stora kuperade hagar med träd och buskar tillsammans med 3 hästkompisar, men jag skulle ändå få dåligt samvete om hon enbart skulle få vara i hagen mer än en dag i veckan...
Jag har också lite knackigt psyke, mått dåligt en lång tid osv, och min häst gör jättemycket för mig! Men det hon ger mig måste jag också ge tillbaka.
Har jag några dåliga dagar och kanske inte har motivation till att köra gärnet så motionerar jag henne iallafall genom tömkörning, uteritter där jag inte behöver antränga mig jättemkt men hon iaf får lite stimulans;)

Vi har väl olika syn på det här helt enkelt, men min mening är att hästen mår bäst av att få använda sin kropp och knopp så gott som dagligen! Visst behöver den vila också, men det gör den väl tillräckligt de resterande 23 timmarna på dygnet?

Sen märker man väl vad just sin egna häst trivs med, är den fin i kroppen och verkar harmonisk så visst, då är det nog ingen fara...
haha, svammel

Polly_Mulle
2007-09-11, 22:33
Jag försöker att ha en plan för vad jag gör, och göra på ett visst sätt när jag har en anledning och kan motivera det på ett bra sätt. Mkt om hästar och ridning är ju magkänsla. Innan har mina hästar gått fler oxh längre pass. Men nu utvecklas vi fortare, utan bråk och träninsgvärk och framförallt, att inte ha som krav på sig att rida varje dag gör att man per automatik enklare sållar bort de dagar man annars skulle ha presterat dåligt.

cristobal
2007-09-11, 23:21
Jag skulle inte vara för orolig, men jag har också sett exempel på att en del låter hästarna stå då de inte har lust för att sedan plötsligt göra tokryck och köra galopprace i skogen. Det måste ju vara att be om skador och problem.
Vi har hästarna ute i stora hagar dygnet runt, rider oftast 3 ggr i veckan, och jobbar från marken två ggr/vecka.