Visa fullständig version : Träffa vargar på Kolmården
Ja se rubriken. Är det någon som har gjort det? Min bästa kompis fyller 30 och jag har beställt presentkort på vargklappning till honom.
Men som vanligt när jag bestämmt mig för något börjar jag bli orolig, är det verkligen så häftigt som det låter?:D
Jag har gjort det. Vi var på djurvårdskurs med mina elever. Är du hundintresserad det minsta så är det superhäftigt.
Vilken härlig present. Blir avundsjuk. En av mina drömmar. Varför blir du tveksam? Vargarna där är underbara. Det blir en upplevelse som hon aldrig glömmer. En jobbarkompis har arbetat med Bengt Röken på Kolmården och tog alltid tillfället i akt att gå in i vargflocken. Hon blev sönderpussad varje gång. Ljuvliga varelser.
Jag har gjort det och ja, det var häftigt.
http://i59.photobucket.com/albums/g289/sweetchilis/vargar/0266.jpg
http://i59.photobucket.com/albums/g289/sweetchilis/vargar/0276.jpg
Ja, det är häftigt! Åtminstone om man är det minsta djurintresserad och har lite barnasinne kvar nog för att låta sig imponeras av ståtliga, mäktiga djur som vi människor varit rädda för i alla tider...
Man får massor av info från djurskötaren, man får fotografera fritt och man får garanterat klappa vargarna och bli pussad av dem. Att möta deras blick är något helt annat än att möta en hunds blick, tycker jag. En helt annan skärpa. De inger respekt.
Och på slutet får man höra dem yla, om djurskötaren får igång dem. Vi fick en jättelång serenad när vi var där! Vi fick dessutom höra lejonen ryta från hägnet en bit bort.
Jag har också gjort det (typ 1997), och det var en speciell upplevelse att bli slickad av en varg på halsen.! :eek::crazy::D Fick tydliga instruktioner av vargskötaren som var med - inga löst hängande saker som väskor, halsdukar etc och bl.a. fick tjej som hade fuskpäls på sig lov att ta av den innan vi gick in i hägnet, hehe.. De är ju faktiskt vilddjur, trots att de på Kolmården är vana vid människor..
Jag gav en heldag på Kolmården i födelsedagspresent till min sambo för 3 år sedan. Det var jättelyckat! Vi gick på föredrag om vargen på förmiddagen, åt luch och sedan blev det ett par timmar i varghägnet. :love: Se till att boka omedelbums om du/ni vill åka dit för det är populärt och kan vara svårt att få plats. :idea:
Jag överväger att önska mig det när jag fyller 30 :love: Det eller att få träffa delfinerna, men de hade visst gjort om delfin-reglerna, så jag tror inte man får "köpa" tid där längre.
Betazoid 2007-09-06, 18:02 Jag har också varit där! Lyckades få skolan att betala hela resan när jag mitt projektarbete i gymnasiet.
Rekomenderas verkligen, jättehäftigt!
Glöm inte kameran.
Guldaskig 2007-09-06, 18:06 Jag har! Och det är hur häftigt som helst :bump: Mannen som var med i hägnet var väldigt trevlig och rolig och vargarna var helt underbara :)
Jag har och ja, det var en sann upplevelse!
Hittade en soulmate som bokstavligen lade sig i mitt knä och ville bli kliad...blev lite svettig på näsan då eftersom man inte kan vara riktigt säker.
Jag överväger att önska mig det när jag fyller 30 :love: Det eller att få träffa delfinerna, men de hade visst gjort om delfin-reglerna, så jag tror inte man får "köpa" tid där längre.
enligt hemsidan får man det iaf... som man hittar här (http://www.kolmarden.com/bazment.aspx?page_id=319)
Om du varit min kompis hade jag älskat dig for eeevver :love:;)
Vargarna & simma med delfiner (fast det verkar finnas roligare ställen utomlands att göra delfingrejjen på) det ska jag bara göra innan jag dör. Basta!
tillägg: att inte få simma med delfinerna & betala 3000 känns ganska hutlöst. Men det är ju jag.
Jag har klappat vargar! :banana:
Det var verkligen en upplevelse, och jag kommer att göra det igen någon gång.
tillägg: att inte få simma med delfinerna & betala 3000 känns ganska hutlöst. Men det är ju jag.
Just det, det var simma med dem jag hade velat göra, o det hade lätt varit värt 3000. Men nu får man kanske klappa lite... o det känns lite dyrt med 3 pix för det faktiskt. :( För nåt år sen var det samma pris, men då fick du vara i bassängen med delfinerna, leka i vattnet o simma med dem. Den biten har de sumpat nu och tar fortfarande samma pris. :cool:
Tack för alla svaren:D Har lugnat mig lite nu, blir alltid osäker precis när jag köpt en present:angel:
Det blir nog jättebra, kompisen är lika tokig i djur som jag är, vi hade lilla julafton förra helgen när vi var ut till en fäbod å klappade grisar och får:D
Nu längtar jag bara tills nästa vecka så han kan få sin present å jag får se reaktionen:)
Fraggel_Tess 2007-09-07, 11:59 Fy vad jag blir avundsjuk på din vän! Underbar present!
Fy vad jag blir avundsjuk på din vän! Underbar present!
Du kan allt vara lite avis på mig också, han kan ju inte åka alldeles själv så jag köpte två så får han ta med mig:angel:;)
Tviggy1081 2007-09-07, 15:15 åh vad roligt för er:), klappa vargar vill jag med göra :cry::cry:
Jaa, det är jättehäftigt!! De är ju trots allt inte vilda i den bemärkelsen men det är fascinerande att studera flockdynamiken.
Var två dagar på Kolmården i samband med en etologikurs jag läste för ett par år sedan. Man var tvungen att ta det väldigt lungt med dem och ibland dra in näsan(!). Minns att det kom en ranglåg kille som ville pussa mig i ansiktet samtidigt som ledaren ansåg att det var han som var den som skulle pussas i ansiktet. Fick se HELA garnityret på mycket nära håll! Då steg pulsen en aning kan jag säga!
_husmusen_ 2007-09-07, 17:25 Det är inte alls så häftigt som det verkar... Det är häftigare :) Var där med skolan och fick titta på vargarna och klappa dem, det var så häftigt att se dem, fast vår stund i hägnet blev delvis förstört för de körde med fodertraktorn utanför hägnet. Vi fick titta på lejonens ungar med på andra sidan ett litet galler, var jättekul det med.
herregud, jag hade gjort vad som helst för att få träffa vargar! :love: Kompisar som du skulle man ha, som kommer på SÅNA härliga presenter! :bump:
Goat lover 2007-09-07, 21:53 Just det, det var simma med dem jag hade velat göra, o det hade lätt varit värt 3000. Men nu får man kanske klappa lite... o det känns lite dyrt med 3 pix för det faktiskt. :( För nåt år sen var det samma pris, men då fick du vara i bassängen med delfinerna, leka i vattnet o simma med dem. Den biten har de sumpat nu och tar fortfarande samma pris. :cool:
Nja det där är inte sant. För ett år sedan hade du 40 min tillsammans med delfinerna. Nu är det en timme. Man får klappa, prova att ge några kommandon och även vara med dem under vattnet en stund. Men man har aldrig fått simma med dem pga. säkerhets riskerna.
Jag vet för jag var där i lördags och det ÄR värt pengarna.
Yes, var där med skolan i en vecka på kurs, indelade i två grupper var vi omkring på området. Båda grupperna fick träffa vargarna även men det var bara vi som fick yla med dom :devil: har både bilder och film
helt underbart
Just det, det var simma med dem jag hade velat göra, o det hade lätt varit värt 3000. Men nu får man kanske klappa lite... o det känns lite dyrt med 3 pix för det faktiskt. :( För nåt år sen var det samma pris, men då fick du vara i bassängen med delfinerna, leka i vattnet o simma med dem. Den biten har de sumpat nu och tar fortfarande samma pris. :cool:
det där har du helt fått om bakfoten.
man har aldrig fått simma med dem. Däremot får du gå ner i vattnet och ha delfinerna framför dig i vattnet. det har du fått ända från början, ingenting av det är ändrat i produkten.
jag arbetar på Kolmården.
Spessartit 2008-01-23, 17:33 det där har du helt fått om bakfoten.
man har aldrig fått simma med dem. Däremot får du gå ner i vattnet och ha delfinerna framför dig i vattnet. det har du fått ända från början, ingenting av det är ändrat i produkten.
jag arbetar på Kolmården.
Vilken avd. jobbade där sen 2003, slutade nu 2007
Lillan86 2008-01-24, 20:47 Jg var där och träffa dom genom skolan! det var kul men jag vet inte om jag skulle betala 3000 för det!:p
bildhttp://i243.photobucket.com/albums/ff199/Lillan86/isor_och_jag_1.jpg?t=1201203921
apocalypsze 2008-01-24, 21:22 *kl*
Måste jag också göra snart, kanske skulle önska mig det i födelsedagspresent? Får se om det slår att gosa med lejonungar som jag gjorde när min syster jobbade i safariparken :) DET var grymt!
Jg var där och träffa dom genom skolan! det var kul men jag vet inte om jag skulle betala 3000 för det!:p
bildhttp://i243.photobucket.com/albums/ff199/Lillan86/isor_och_jag_1.jpg?t=1201203921
3000? Jag betalade 700 kr/skalle alltså 1400 för mig och kompisen.
Jag har också träffat vargarna!
Var där på en två dagars kurs med skolan och då fick vi klappa vargarna.
Riktigt häftigt! ;)
Lillan86 2008-01-28, 16:17 läste fel i tråden.. såg att det kosta det för att träffa delfinerna, trodde att det var priset för att träffa vargarna..:o
Jag ska träffa vargarna i mars! Ska dit med skolan.
Varmblod_lover 2008-01-29, 22:57 Jag har varit där, men det var för ngr år sedan. Jag tror jag var 12 år då(17 nu). Jag har alltid älskat vargar men jisses vad dem var stora. Det trodde jag inte:p Jag var lite osäker i början men sen var det lugnt när en varg kom och la sig alldeles framför mig.
Det var verkligen en otrolig upplevelse som jag gärna skulle vilja göra om:D
Lillgangstah 2008-02-06, 14:46 ni som e där med skolan vilken skola går ni på?
Lillan86 2008-02-06, 15:16 jag gick på himmelstalunds gymnasiet i norrköping..:)
ni som e där med skolan vilken skola går ni på?
Jag var där med PU-utbildningen på Jällaskolan i Uppsala.
Lillgangstah 2008-02-06, 15:41 ok har ni djurpark inriktning då elr?
Jag har också jobbat på kolmårdensdjurpark!! På SÖK!
Jag tror det va 2003 och 2004. Vart jobbade du??
ok har ni djurpark inriktning då elr?
Nej, vi gjorde resan främst i syfte att studera etologi (djurens beteende).
Fick besöket i varghägnet "på köpet" eller hur man nu ska säga. :)
Utbildningen var eftergymnasial, och kan väl sägas var inriktad på allmän djurvård och djursjukvård. Tyvärr finns just den utbildningen inte kvar längre, men det finns nåt liknande fast 2-årig.
Bor man mer söderut kan man fakiskt betala för att klappar vargar i Skånens djurpark :)
Jag har ju inte varit och klappat dom (än tyvärr) men jag har haft modeller som ställt upp på foton ändå :D
http://nenas-world.com/cpg1410/albums/uploads/skane20060722/normal_PICT0063.jpg
Vad jag har förstått omegavarg dvs lägst i rangordningen.
Sedan hade dom vargungar förförra året som fastnade på bild.
http://nenas-world.com/cpg1410/albums/uploads/skane20060722/normal_PICT0058.jpg
Korten tagna på Skånes djurpark. Bilderna får inte visas utan hänvisning dit.
lingon_barino 2008-02-10, 09:41 Alla ni som har åkt dit på "skolresa" kan läsa här! Varje år får vi önska vilket ställe som helst att åka på skolresa till. Det ska bli kul (alla brukar diskutera ihop vad vi ska rösta på men lärarna vet inte om det :p ) Det ska bli skojigt skojigt. skojigt skojigt :banana: (alltså att få veta vart vi ska åka) Förra året röstade jag på en Åsnefarm I LOVE ÅSNOR :love:
lingon_barino 2008-02-10, 09:43 Nja det där är inte sant. För ett år sedan hade du 40 min tillsammans med delfinerna. Nu är det en timme. Man får klappa, prova att ge några kommandon och även vara med dem under vattnet en stund. Men man har aldrig fått simma med dem pga. säkerhets riskerna.
Jag vet för jag var där i lördags och det ÄR värt pengarna.
Goat Lover! jag vill bara säga att jag ÄLSKAR din "visningsbild"
|