Visa fullständig version : Styrkeövningar för ryttare!

Agent Orange
2007-09-08, 18:26
Jag har upptäckt att mycket av mina ridproblem ligger i att jag inte riktigt orkar rida ihop min häst med sätet.. Han kräver väldigt mycket ridning i början av ridpassen, speciellt ute, och jag orkar liksom inte "sitta till" så mycket som jag kanske skulle behöva.. Så en fråga, hur tränar man sina sätes och lårmuskler? Några tips?

susanne
2007-09-08, 20:45
Det viktigast är att träna rygg och magmusklerna. Sedan jag började göra det så har det gått mycket bättre. Det är de musklerna som behövs vid halvhalterna, och allt annat...

Du ska träna både de raka och de sneda musklerna i mage och rygg. För att veta att du får det riktigt rätt så kan det vara en bra ide att besöka en sjukgymnast, så kan du samtidigt kolla om du är sned (det påverkar ju hästen mycket).

Lea
2007-09-08, 23:23
Jag dansar. Det är suuuper! :bump:

tenesie
2007-09-09, 11:40
Jo, dans är bra. Förutom att det ger en bra hållning lär man känna sin kropp och vet var man har den...

Sen skadar det aldrig att träna på sin hållning alla de andra timmar man är vaken heller. Att andas djupt med magen gör att man blir mer centrerad, dvs. flyttar ner tyngdpunkten till magen. Det uppskattar säkert Ts's häst också...