Visa fullständig version : Nybörja häst....
Hej!
Vilken häst ras tycker ni passar bra som nybörjahäst?
Jag är mest intresserad av kallblod. :bow:
Tacksam för alla svar! //Ida:)
Knasibas 2007-09-12, 17:16 Mitt tips: Försök att inte "låsa" dig vid någon ras. Om hästen är bra nybörjarhäst eller inte är individuellt. ;)
Okej, så är det nog.
Tack för svar.. /Ida:)
´Prova att rida jätte många hästar innan du bestämer dig. Finns nog en perfekt häst som kan lära dig en del:)
Lilla_My 2007-09-12, 21:13 Hej!
En bra nybörjarhäst är nog oftast en lite äldre häst som blivit riden en hel del i sitt liv. Dom är oftast stabila och orädda, oavsett ras.
det är ju som sagt individuellt men islandshästar har i regel ( finns såklart undantag!!!!) väldigt bra psyke. Det är ju för att dom fått leva på island och inte varit hotade av tex rovdjur :p. Men sen att det är lite speciellt att rida är ju en annan sak, men det kan man lärasig!
Lilla_My 2007-09-12, 21:38 De flesta islandshästar jag träffat är inte lämpliga som nybörjarhästar, det skulle vara de som finns på turridningar då... Tyvärr är det turridningshästarna som skapar allmänhetens bild av rasen. Flertalet privatägda isisar är mkt framåt, känsliga och med stark vilja. En ytterligare komplikation är sen att hålla koll på gångarterna.
Jag vill absolut inte avskräcka nybörjare från rasen, det finns säkert individer som passar alla. Men att isisar generellt passar som nybörjarhästar kan jag inte hålla med om.
en bra nybörjarhäst är en välriden häst, som gärna växt upp i flock. ett stabilt och starkt psyke och ett bra ledarskap. eftersom du inte är duktig nog själv till att hantera vissa situatien, måste du kunna lita på att hästen själv löser dom, utan din hjälp.
en snäll och älig, schysst häst helt enkelt!
stark personlighet, utan att för den saken vara dominant! en bussig häst med vissa åsikter, om du förstår vad ja menar. dom brukar vara bra nybörjarhästar!
(oki, kallblodtravare då, om du vill ha förslag på ras ;) )
Hej!
Min erfarenhet av kallblod... Dvs Nordsvenskar, Kallblodstravare och Fjordingar... är att de inte är lämpliga nybörjarhästar om man tittar på raserna generellt.
Gemensamt för dem är att det är smarta hästar som gärna tar över ledarskapet om de får chansen. Tar de över så blir det ofta både tråkigt och farligt.
De är dessutom generellt mycket pigga, vakna och känsliga hästar som genom sin storlek kan bli mycket starka.
Vill du ha en nybörjarhäst så är det inte en ras du skall leta efter. Du skall leta efter en individ.
Normalt så är det en äldre, välriden och välhanterad individ du skall leta efter...
Vill du ha en nybörjarhäst så är det inte en ras du skall leta efter. Du skall leta efter en individ.
Kunde inte sagt det bättre själv....:bow::bow::bow:
Jag ska säga vad jag tycker: ;)
Du ska skaffa dig en äldre häst som kan lära dig en hel del. En häst som kanske är pensionerad från större tävlingar och som är snäll i ALL hantering och som inte har några olater och bus för sig.
Kanske nåt liknande denna killen:
http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning/detail2.asp?annonceid=5176574
Kallblod kan oxå funka bra, men beroende på HUR mycket nybörjare du är så ska du tänka på att kallblodsraser typ fjording och nordsvenskar är ofta busiga sen är de väldigt starka hästar.
Men visst finns det genomsnälla såna passande nybörjare oxå! :D
Det gäller att leta tills man hittar en häst som verkligen passar för en!
Lycka till!
Jaulgreis 2007-09-13, 19:29 De flesta islandshästar jag träffat är inte lämpliga som nybörjarhästar, det skulle vara de som finns på turridningar då... Tyvärr är det turridningshästarna som skapar allmänhetens bild av rasen. Flertalet privatägda isisar är mkt framåt, känsliga och med stark vilja.
I hear ya sister :D
Som andra redan skrivit - Haka inte upp dig på en specifik "nybörjarras" Din drömhäst kanske sedan visar sig vara en korsning mellan nordsvensk/arab. Själv har jag mina personliga favoriter - Islandshäst (Äger själv en) samt tycker jag att Haflinger & Tinker är mycket stabila & lugna raser (Åtminstone de jag träffat)
Din närmaste ridskola kanske har en trygg, äldre & duktig läromästare till salu! //Linda
Om du ska köpa en häst. Köp ingen outbildad häst. Köp en som kan allt så DU kan lära dig av HÄSTEN. Och ingen unghäst. En snäll och lydig häst passar bäst. Jag har köpt min förstahäst nu och han är 13 år, världens snällaste och kn verkligen allt. Lycka till
Hej Själv rekomenderar jag ridskolehästar som tröttnat på att gå på ridskola...Jag har en och han är suuper.:D...Han är New forest som jag också rekomenderar...Dom är uthålliga och pålitliga...Än så länge har jag bara haft New forest...och jag är väldigt nöjd med det...Du ska som sagt förut ha en trygg och vänlig läromästare dom kan mkt och dom ska man verkligen kunna lita på...:d
Jag kan också rekomendera att ha dom på foder..Det har jag haft i 1 år nu...Den förra som jag hade är avlivad....:cry:
Ingen nybörjare ska ha egen häst(förutom om man inte har väldigt mycket hjälp av någon). Men om du menar förstahäst så tycker jag nog att du inte ska gå endast efter ras utan efter individ.
Hej!
Jag haller med de flesta andra har, titta pa en individ och inte en specifik ras, aven om vissa raser generellt har mer explosivitiet och ar mer kansliga an andra. Jag hallar med om att turridning med islandshast ger en lite snedvriden bild av islandshasten som en bra nyborjarhast, de flesta islandshastar jag mott har ocksa valdigt mycket motor och har varit valdigt kansliga och explosiva, och det ar inte att rekommendera for en nyborjare. Detsamma galler kallblod och fjordingar.
Jag rekommenderar, som vissa andra har, en aldre hast, med mycket rutin och lugn och jag vill ocksa rekommendera att titta efter en valack och inte ett sto, da valacker ofta ar mer stabila och toleranta an ston.
Lycka till i ditt hastsok:banana:
siwisarah 2007-09-13, 21:59 Det är väl lite beroende på situationen, har man kunniga och intresserade föräldrar så är det väl ok tycker jag.
Jag har själv ALDRIG gått på ridskola. Det innebar för mig att jag hade hästen innan jag kunde rida!
:idea:
Kanske inte ett särskilt smart val för många men för mig har det gett de bästa förutsättningarna! :)
Det skrev jag ju också..... Inte just föräldrar men andra kunniga i sin närhet.
NaddeKarlsson 2007-09-14, 12:02 Hej!
Som dom flesta andra sagt lås dig inte vid någon ras.
Prova många hästar!
Och vad vill DU göra?? Lufsa runt i skogen? Tävla hoppning, dressyr??
Viktigt med en nybörjarhäst är att den ska vara en läromästare, något som du har och lära dig på och utvecklas.
Och han ska vara hur snäll som helst och du ska stort sätt kunna göra vad som helst!
Lycka till med häst köpandet!
Det är inte rasen de hänger på utan individen och arbetet bakom.
En bra kläromästare för mig är en rätt gammal häst iaf mins 15 år.
Den har varit med om en hel del varit ute på tävlingsbanorna välutbildad lugn och stabil i psyket.
Mkt NH tränad och även tränad på sk skrämselsaker.Trafiksäker och ja den är lugn helt enkelt.
Nybörjare är ju oftast rädda för att rida i början och rycker eller upplever att höjden är läskigt.
därför tycker jag en islandshäst ellr nordsvensk är bra val.
Ett sv hbl på 175 kan upplevas som en jätte=)
Bellafjella 2007-09-14, 14:26 Min erfarenhet av kallblod... Dvs Nordsvenskar, Kallblodstravare och Fjordingar... är att de inte är lämpliga nybörjarhästar om man tittar på raserna generellt.
Gemensamt för dem är att det är smarta hästar som gärna tar över ledarskapet om de får chansen. Tar de över så blir det ofta både tråkigt och farligt. De är dessutom generellt mycket pigga, vakna och känsliga hästar som genom sin storlek kan bli mycket starka.
Normalt så är det en äldre, välriden och välhanterad individ du skall leta efter...
:bow::bow: Jag bugar mig för din visdom! :)
Absolut är det en individ man ska leta efter. Kan bli lite fel om man tror att en viss häst är lämplig bara för att den är en speciell ras.
Jag skulle t ex inte kalla vår Kallblodstravare för en typisk nybörjarhäst. Han är snäll som tusan - sparkar inte och bits inte - men precis som du beskrev så är han mycket smart och har mycket egen vilja som man inte "kuvar" med hårda ord eller pisken för då lovar jag att det kan bli tufft! :eek:
Förtroende och samarbete är receptet och att ha respekt för hans integritet utan att för den sakens skull låta honom ta över. Kan vara en balansgång som inte en nybörjare har lärt sig ännu.
Vi hade en jätteduktig tjej som skulle rida vår häst när vi åkte bort en vecka. Ja, hur det gick? Tjejen kom inte långt i från gården förrän pålle sa "näää, nu går jag inte längre!"
Det kvittade vad hon gjorde - det blev ingen ridning! :D Detta var en mycket duktig tjej på 24 år som ridit sedan barnsben och hade egen häst.
Normalt sett är hon rätt tuff och vågar sätta emot om en häst trilskas. Hon försökte också tvinga honom till slut men hon avbröt och berättade att hon plötsligt kände sig väldigt liten och osäker på om hon verkligen skulle "ta hem" fighten. :crazy:
Till ts: man måste testa sin tilltänkta häst i alla situationer för att se hur hästen uppför sig. Inte bara vid ridning utan all hantering.
Jag vill ha en häst som man kan rida runt i skogen med, utan att den får för sig att dra hem eller in i skogen...:D
Men vill ändå kunna träna med han/henne westen o dressyr..
/Ida
Nordsvensk är bra. Lugn o fin men stark.
|