Visa fullständig version : Framstegstråden!

Totola
2007-09-13, 21:55
I den här tråden rapporterar vi om våra senaste framsteg inom ridningen - stora som små, där det kändes som en stor grej/ett trappsteg uppåt/ett övervunnet hinder när det inträffade! :banana:
Nu tänker jag utbildningsmässigt för egen del och/eller hästen snarare än tävlingsresultat.

Om det sker flera såna framsteg under tiden tråden lever kvar så förutsätter jag att ni uppdaterar! ;)

Det senaste för egen del var när jag senaste passet "lyckades" sitta ner i traven på kusen. :) Visst kunde jag egentligen innan, men det kändes inte harmoniskt utan som att rumpan ville upp för att inte störa hästen i ryggen. Men nu var det som att hästens rygg bjöd in till att sitta ner, tempot var lagom (lägre än vanligt) och ryggen mer svingande än stötig, mycket mindre spänt. En basic sak, men STOOR för mig! :rofl:

Få höra era rapporter!:)

pink_angel
2007-09-13, 22:19
Idag har en STOOR grej hänt för mig och min 4åring.

Vi har hoppat kombination för första gången och dessutom utan minsta tvekan. Så lycklig över det lilla busfröet. Sen så har vi varit iväg utan att hon har fått ryck vilket hon brukar få på nya platser (ny hopptränare idag).

Totola
2007-09-13, 22:36
Vad kul! :)
Måste vara roligt med unghästar, de borde ju utvecklas rätt rejält i perioder?

pink_angel
2007-09-13, 23:23
Jo det är underbart roligt att ha en häst från grunden, man vet ju verkligen hur hästen fungerar sen;)

Och visst känner man utvecklingen på ett helt annat sätt, det är verkligen perioder som du skrev, berg och dalbana.. speciellt de 3 sista veckorna har varit bombaderade med framgångar så det är väldigt kul:)

Stefffie
2007-09-13, 23:31
Idag red jag "medryttarhästen" för 2 gången sedan igångsättningen, 20 min i skritt. Kändes gött att äntligen vara på rätt väg, hoppas verkligen att hon får bli helt ren o fräsh, för fasiken vad jag tror på denna hästen :D

Totola
2007-09-14, 09:12
Och så kan du ta åt dig äran också när det går bra! ;)

Stefffie: lycka till, tråkigt när hästarna är ofräscha :p men med rätt behandling och lite omsorg blir det mesta bra! :)

Araminta
2007-09-14, 11:23
Framsteg och framsteg men jag red min sköthäst för första gången på 5 år i måndags. Han är 24 år gamal och går för det mesta endast barnlektionerna men nu var han med på vår och j*vlar vad kul han är o rida!!:bump: Och det syntes verkligen på honom att han längtat efter att få vara med i leken igen (stått i 6mån pga trubbel med gaffelbanden) och passade på att sträcka ut ordentligt i galopperna (fd. hopphäst) och vilken galopp sen :love: Rent ridmässigt var det ingen höjdare men jag har inte haft så kul på en lektion på länge :banana: Sen att vi hållt ihop i 5 år från marken gjorde ju inte saken värre ;)

NaddeKarlsson
2007-09-14, 11:58
Hoppade en 155 oxer och hästen var exemplarisk, jätte duktig:D

__Stilett__
2007-09-14, 12:01
det största framsteg jag gjort nu är att hoppat upp i sadeln igen.
jag känner inte alls för o rida så mkt längre efter ridolyckan.
så det är väl det mentala som man får jobba med ett bra tag.

pink_angel
2007-09-14, 14:42
Vad duktig du är som kämpar på:)
(har följt dina olyckstrådar)

Du ska verkligen vara stolt över dig själv.

PS. Dina hästar är urläckra, du får gärna skicka hit dom om de är dumma;) DS.

trazel
2007-09-14, 15:25
Jag fick sitta upp på ponnyn igår utan att han blev livrädd och försökte få av mig! :banana: :D Han stod blickstilla och väntade tills jag fått i foten i stigbygeln! :bump:

Smokey
2007-09-14, 20:58
Häst 1.
Att hon inte sticker när man galopperar i skogen längre.

Häst 2.
Har lärt sig att gå på volt under veckan. Detta kunde och ville hon verkligen inte göra för 10 dagar sen. Framförallt inte höger varv. Idag går hon i båda varven, måste jobba på att få ännu rundare volter dock. Och störst av allt - hon har hittat sig högra galopp!!! :bump:

Häst 3.
Har varit så rädd om bakbenen/"elak" och farlig att förra ägaren skulle slakta henne, bara 3 år gammal. Gick inte ens att kratsa hovarna utan att hon anföll. Igår såg jag ett par små ojämnheter på hennnes hovar och tog en fil. Åtgärdare detta utan några större protester, visst blev hon lite otålig ibland för det tog väl 40 min eller så, men inte aggressiv. :banana:

Ni andra är ju väldigt duktiga och gör tydligen framsteg på löpande band! Kämpa på!

Kratus
2007-09-14, 21:38
Igår bestämde jag mig för att "chansa hejvilt" genom att inte sätta på nosgrimman igen efter vår skrittur dagen innan, trots att jag tänkt jobba honom lite.
Tänkte att det får väl bära eller brista helt enkelt! :angel:

Så kortar vi tyglarna, och japp där var huvudet i vädret direkt. *suck*
Men! Jag drev och höll om som en galning, och vips så söker han sig neråt och det går helt plötsligt att jobba helt utan nosrem! :bow:
Okej att det var inte helt avslappnat, men för oss var det ett stort framsteg. Jag hatar att han haft nosgrimma och rem så hårt åtdragna att det inte ens gått att få in ett finger emellan för en massa år sedan. :eek:
Det har ju bara skapat problem i stället för att lösa de som påstods skulle lösas. Rid i stället för i helvete! :smirk:

Lawendel
2007-09-15, 11:21
jag har börjat hoppa med min ponny igen (har hopprädsla) :D! bara typ 30-40 hinder, men jag är glad iaf :)

Totola
2007-09-15, 20:46
bara typ 30-40 hinder

Det var ju ganska många hinder! ;) :rofl:

Lawendel
2007-09-16, 13:31
haha, jaa :rofl:
men jag menade ju på höjden ;)

Vica
2007-09-16, 14:32
knappen

Igår lyckades Eddi och jag hålla rena förvända galopper i bägge varven utan att bryta till trav efter ett halvt varv! Är SÅÅÅ nöjd med pånken! :banana:

majola
2007-09-16, 15:10
1. Jag kan få min häst att galoppera lugnt och relativt avspänt. Har övat mycket på att bara lulla omkring eftersom hon blir så het och övertänd i galoppen. Fast det går nästan bara om jag är själv (eller om åtminstone alla i gruppen rider på en volt eller så). En grupp med ca 5 hästar som alla rider övergångar och lite olika vägar är en garanti för totalt kaos i huvudet på henne.

2. Jag har denna vecka hoppat: oxer (min stora skräck); bana (dvs flera hinder efter varandra i galopp, se ovan); kombination med kort sväng efteråt (hatar hörn, lyckades förra året nästan knäcka ett revben efter att ha ridit rakt in i ett hörn när jag inte kunde bestämma mig för om jag ville åt höger eller vänster). Allt var visserligen lågt, ca 50 cm gissar jag, men ändå.

Jazzper
2007-09-16, 17:05
idag tävlingsdebuterade jag o min nya kuse! :D
det va bara en klubbtävling men ändå...
red LC:1 o. LB:0 o vann båda klasserna överlägset. hade över 70% i båda. men kom ihåg att det bara var klubbtävling! men jag är supernöjd för pållan var sååå fin!:love:

nästa helg är det debut i hoppning!:D

Croon
2007-09-16, 18:20
Min tillridningshäst börjar gå ned på tygeln i galopp :rofl: när ja börja rida honom för ca ett halvår sen gick han med huvudet rätt upp i luften och bakbenen rätt ut och hade inte en anning om vad galoppfattning var..

Nu går jobbar han ordentligt i båda varven i skritt och trav och trampar under sig som sjutton :) och som sagt, han tar galoppfattning och har börjat gå ned :) stolt :) Han är f.d. travhäst ;)

Totola
2007-09-16, 18:41
Vad kul! :) Ja, just "formen" i galoppen på travarna brukar ju kunna ta sin lilla tid :p
Jag som inte ens börjat träna på galoppen än :rofl: vill ha hästen ännu mer "stabil" i traven först och att han ska sluta med sin ovana att inte vilja skritta utan bara trava. Så man inte riskerar att få samma sak fast att han stressar upp sig och vill galoppera istället :o

majabergman
2007-09-16, 19:40
min pålle gick ner på tyglen igår :D Han har gått och stretat emot tygelns bara. Så satte vi snodd på han i förrgår och nu slappnar han helt plötsligt av :D bara bakbenen som ska med också då ;)

karolinakempe
2007-09-16, 20:07
jag och min kille har lyckats att få höger galoppen att funka( att han tar den för skänkeln) sååååååååå lycklig
samt att han kan nu rygga :bump:
tog oss bara två dagar han är bäst så smart min pålle.

kimikiwi
2007-09-17, 20:06
Vilken kul, upplyftande tråd! :D

Pållen har fått ganska mycket semester i sommar då jobbet tyvärr krävt på tok för mycket tid, och det har satt sina spår. Stor mage och en lite mindre musklad häst som tappa sin fantastiska galopp..
Var på träning för första gången efter sommaruppehållet förra veckan och fick som vinterläxa att träna mycket på galoppen.
Igår kändes det som att det släppte litet; han galloperade framåt med luftiga steg, bar sig själv och höll tempot och takten, för första gången på länge! Jag som trodde jag dragit över honom en massa olater (vilket jag alldeles säkert har) och att han "glömt" våra framgångar tidigare. Men icke, de är påväg tillbaka..!

Vet intre riktigt om det var en fart- eller glädjetår som rullade nedför kinden i det ögonblicket... :rofl:

kimikiwi
2007-09-17, 20:09
Vilken kul, upplyftande tråd! :D

Pållen har fått ganska mycket semester i sommar då jobbet tyvärr krävt på tok för mycket tid, och det har satt sina spår. Stor mage och en lite mindre musklad häst som inte orkade hålla sin fantastiska galopp..
Var på träning för första gången efter sommaruppehållet förra veckan och fick som vinterläxa att träna mycket på galoppen.
Igår kändes det som att det släppte litet; han galopperade framåt med luftiga steg, bar sig själv och höll tempot och takten, för första gången på länge! Jag som trodde jag dragit över honom en massa olater (vilket jag alldeles säkert har) och att han "glömt" våra framgångar tidigare. Men icke, de är påväg tillbaka..!

Vet intre riktigt om det var en fart- eller glädjetår som rullade nedför kinden i det ögonblicket... :rofl:

walkyria
2007-09-17, 21:24
Framgång för mig:
Ridit det bästa passet någonsin i mitt liv! Allt klaffad:bump:

Framgång för hästen:
Fått kondition & friskförklaring efter 2 års konvalecent

Amk
2007-09-17, 21:56
*kl

Häromdagen plockade jag ästen från hagen, gick till närmsta stubbe och svingade mig upp. Red skritt och travserpentiner och volter först, sedan red vi till äppelträdgården och mumsade. Allt utan sadel, träns eller tyglar. Fantastiskt att ha en häst som är så lyhörd, försiktig och kärleksfull som jag har! :love:

skuggi
2007-09-18, 07:37
*kl*

Unghästen: Suttit på och blivit omkringledd heelt utan problem. Även testat one-rein-stop(rider i grimma) och han fattade direkt! (han är ovanligt begåvad, om ett par månader ser ni oss tävla internationellt tror jag :D )

Gam-hästen: Helt plötsligt är han inte huvudskygg längre utan låter mig gäärna rykta och borsta i ansiktet :love: Dessutom har vi börjat dressyra lite i grimma och det går fantastiskt bra :idea: verkar som att han låser sig när man använder bettet faktiskt. Även tölten funkar bättre i grimma.

(härligt tråd! :bump:)

Tussinussen
2007-09-18, 09:00
Det senaste för egen del var när jag senaste passet "lyckades" sitta ner i traven på kusen. :) Visst kunde jag egentligen innan, men det kändes inte harmoniskt utan som att rumpan ville upp för att inte störa hästen i ryggen. Men nu var det som att hästens rygg bjöd in till att sitta ner, tempot var lagom (lägre än vanligt) och ryggen mer svingande än stötig, mycket mindre spänt. En basic sak, men STOOR för mig! :rofl:

Exakt samma sak för mig! Min instruktör skrek bara SUVERÄÄÄÄÄNT! och Å VILKEN FIN HÄST!!!
Jag kommer att suga länge på den karamellen :)

Fast sen när jag skulle träna själv utan närvaro av instruktör som rättar till alla mina småfel som förstör, så gick det inte alls lika bra :angel:

Men nu vet jag i alla fall att det är möjligt!

Totola
2007-09-18, 14:22
Vilken tur att jag inte är den enda som har problem med nedsittningen! :rofl: har dock gått framåt en hel del på sistone just i traven, från att flänga omkring utan att kunna styra ordentligt eller hålla samma tempo så har vi t o m kunnat lägga in svaga skolor på volterna, eller egentligen "rakt" på volterna eftersom hästen trycker lite åt höger med bogen :angel:

Tussinussen
2007-09-18, 14:34
Vilken tur att jag inte är den enda som har problem med nedsittningen! :rofl: har dock gått framåt en hel del på sistone just i traven, från att flänga omkring utan att kunna styra ordentligt eller hålla samma tempo så har vi t o m kunnat lägga in svaga skolor på volterna, eller egentligen "rakt" på volterna eftersom hästen trycker lite åt höger med bogen :angel:

Ja precis det sitter mycket i att hålla samma tempo. Det är som någon sorts ond cirkel/god cirkel tycker jag, om jag är i balans och har bra rytm i sittningen/skumpandet så har också hästen balans. Men börjar en av oss ramla ur det där "fina" så följer den andra med liksom.

Jag antar att skicklighet består i att inte ramla ur själv och kunna parera om hästen börjar göra det, och där är jag inte riktigt än. Så det blir fint och sen blir det pannkaka av allting och sen är det fint igen ett halvt varv och sen pannkaka. Men den här "framgångsgången" var det fiiiiiint hela tiden och vilken känsla.

Ella_99
2007-09-18, 15:46
Åh en tråd där jag och Ella passar in just nu:bump:

Vi tävlade en klubbtävling i dressyr i lördags (LD och LC:1) och eftersom vi var ensamma i LD:n så slog de ihop båda klasserna. Och jag och Ella fick 64% i LD:n vilket gav en förstaplats och 62% i LC:n vilket gav en andra plats:D Så vi kom både 1:a och 2:a trots att det enligt mig inte gick superbra^^

Och sen igår när jag red kändes allting helt UNDERBART! Ella bara svävade. Jag kände hur hon liksom satte sig bak (inte helt förstås men mycket mer än innan!) och när jag testade att öka traven så bara flög hon:love: Så himla mycket energi och samtdigt lyssnade hon perfekt! Är helt lyrisk fortfarande:p

Tussinussen
2007-09-18, 21:20
Åh en tråd där jag och Ella passar in just nu:bump:

Vi tävlade en klubbtävling i dressyr i lördags (LD och LC:1) och eftersom vi var ensamma i LD:n så slog de ihop båda klasserna. Och jag och Ella fick 64% i LD:n vilket gav en förstaplats och 62% i LC:n vilket gav en andra plats:D Så vi kom både 1:a och 2:a trots att det enligt mig inte gick superbra^^

Och sen igår när jag red kändes allting helt UNDERBART! Ella bara svävade. Jag kände hur hon liksom satte sig bak (inte helt förstås men mycket mer än innan!) och när jag testade att öka traven så bara flög hon:love: Så himla mycket energi och samtdigt lyssnade hon perfekt! Är helt lyrisk fortfarande:p

Men grattis :bow:

Ella_99
2007-09-18, 21:26
Tack:love:

Totola
2007-09-20, 22:54
*knapplån*

Idag galopperade jag med hästen för första gången! Eller.... nja, det gjorde jag väl egentligen inte :angel: men hästen blev lite skraj för något bredvid ridbanan och galopperade några språng för att sen sakta av (annars brukar den skutta till/kasta sig åt sidan snarare om den blir skraj för något.) Undrar om det är hästens sätt att säga att det är dags för galopp nu? :angel: :rofl:

Ranger
2007-09-21, 09:52
Jag har också svårt med nedsittningen i traven. Inte lätt att träna i och med att jag bara rider en gång i veckan och inte har ridit så länge. "Studsandet" leder till att jag inte får riktig styrsel på benen och kan ge korrekt galoppskänkel. I vänstervarvet fick jag hela tiden gå in i mitten eftersom jag inte fick upp honom i galopp. Men sedan i högervarvet klickade det plötsligt till och han flög fram i en mjuk galopp. Då kunde jag även hitta balansen bättre och åtminstone få till en antydan till galoppskänkel. Ett litet steg för rytteriet, men ett stort steg för Ranger. :)

Estivuz
2007-09-21, 10:10
Igår, när jag inte ridit hästen på en vecka och han var stel som en pinne. Kämpade i en och en halv timme med att få honom lösgjord, på slutet kunde han till och med göra travökningar, vilket han alltid haft svårt för. Brukar mest bli slängtrav. det kändes som ett stort framsteg för mig! :idea:

Totola
2007-09-21, 10:19
Det där med styrseln på benen känns också som en klassiker! När kusarna drar iväg i lite snabbare trav vrider de kroppen så mycket att mina skänklar åker som en skidåkare framåt och bakåt åt varsitt håll! :rofl: fast jag brukar slippa det på ridbanan, möjligen om jag rider bomlöst på den ena eftersom den tar ut steget jättemycket då :p

Känns som att jag har fått mycket bättre styrsel på benen just nu på banan, nu kan jag länga lädren ett hål och ändå hålla rätt bra koll :) och eftersom jag börjar kunna sitta ner har jag lättare att styra hästens tempo och kroppsdelar.

Totola
2007-09-21, 10:20
Kul! :)
Tycker också det är ett stort steg när man börjar kunna länga utan att det blir flängigt eller för snabbt!

Vicious
2007-09-21, 19:26
Jag kämpar på för att jag ska lära känna och kunna rida helt avslappnat med min nya häst.
För hästen är det att han ska få lite jämnare hull, mer muskler och bli mer stabil i traven (en travis som inte är riden mycket).

Mitt långsiktiga mål är att tävla min första tävling! Nästa eller om 2 år kvittar. Det blir troligtvis hoppning (40 cm! :idea: ) eller western. Jag är OK med att det tar tid, det tar ju tid med travhästar, förut ville jag ha en "riktig" ridhäst och börja träna mer direkt men hästen är verkligen super-genomsnäll och helärlig så jag hoppas vi kan komma ihop oss.

lovehorses
2007-09-21, 20:15
Jag GALOPPERA idag!:love: Har ridtravare på tre år.

Har försökt lite tidigare men då hardet mesta blivit bockningar, några steg galopp, gick och räkna på fingrarna.
Idag tog jag galopp på en volt, hästen gjorde den väldigt liten, 10 m i diameter men hon galopera, i långsam galopp, bärde sig någolunda och flera varv. Jag såg ut så här :D hela tiden.
Det finns hopp för oss.
Igår hade jag planer på att hoppa små studs men den ridturen gick år skogen så det blev inget....annars hade jag varit glad över det.....

Emor
2007-09-22, 16:30
Idag kom jag upp barbacka på pållen för första gången, som dessutom precis blivit helt ren efter en tids hälta !
Vi skrittade ut en 10 minuter , och han var kanonduktig, även om det blev lite försök till snabbare tempo så skötte han sig kanon ! :love:

Dock blir han ögoninflamtion inte bättre, vet var ute igår och gav medicin, hoppas det funkar nu, annars behöver hon komma ut igen ...

Dessutom fick skrutten bada , även om jag blev lika blöt som pållen så var han jätteduktig även om det inte var så populärt, underbara älskade otroligt dyr i drift, knashäst :love::love: :D

ketchup
2007-09-22, 21:29
Ponnyn har börjat gå i stadig form i galoppen, typ la form. men - blev halt i torsdag :cry:

Croon
2007-09-23, 21:12
slänger väll in lite uppdateringar om mig och pållen då :)

Idag hoppade (!) han över några små hinder på 30-40 cm. har alltid klivit över/ gått rätt igenom dom innan.
Han flyttade sig även förskänkeln, det har aldrig hänt förut heller :)

Totola
2007-09-23, 23:12
Idag hoppade (!) han över några små hinder på 30-40 cm. har alltid klivit över/ gått rätt igenom dom innan.

När jag läste detta kom jag att tänka på ena pållen när jag var på ridbanan och skulle motionera lite utan ryttare. (Inte longering eller så utan bara i fri form i grimskaft för att få röra sig lite och gå över bommar) Det fanns ett ställe där någon lagt två plankbommar bredvid varandra, vilket blev ca 20cm långt och 5cm högt.. Det vägrade han först att gå över och jag orkade inte tjafsa med honom utan lät honom gå runt runt och prövade igen helt enkelt. Sen när han väl tog sig över så hoppade han som om det vore 60-70 cm högt! Inte bara EN gång utan alla sisådär 4 gånger han tog sig över! :rofl:
Borde vara lite tvärtemot din häst?:D

Jättekul när man hoppat sina första språng, första inkörsporten avklarad till hoppvärlden! :) Har du löshoppat något också?

Sparf
2007-09-24, 15:37
*hugger knapp*

Min travare börjar komma i lång och låg! Dock bara en gång under ryttare men det går bättre i tömkörningen.
Vi har kämpat under ca 1 år att bara lugna ner oss och nu äntligen kan vi ut och rida utan att blir rädda för varenda liten sten på vägen:banana: Provade en gummisnodd på honom för två tömkörningspass sedan och även fast gummisnodden är så lös spänd att den egentligen inte borde ha någon inverkan, så har han valt att slappna av och sänka halsen och spåra! :D Han spårar jättefint dessutom!

Förra ridturen så lyckades jag dessutom sitta ner i traven, vilket jag kämpat med hur länge som helst, känns det som.

Och ÄNTLIGEN så kan pålle hoppa över diken ordentligt!
Han har varit osäker och landat jättefel över diken förut vilket har gjort så han tappat självförtroendet där, men nu så har jag hoppat 30 cm hinder med honom vid två tillfällen och han har hoppat jättefint! Inget travspring över utan ett riktigt hopp!
Så nu börjar han få tillbaka självförtroendet över dikena så nu behöver jag inte riskera att ramla av varenda gång vi hoppar:p
Kan berätta att som han hoppade innan så var det ner med huvudet i marken för att nosa på underlaget, kasta sig upp, nocka matte på hakan, kasta sig frammåt och lika snabbt ner. Matte tappar balans och stigbyglar och tjolabalej iväg... stackars häst.
Nu ser det mer ut som ner lukta på underlaget, upp med huvudet, och ta ett skutt över med balansen i behåll. Matte hinner tillomed med i skuttet:D Är så glad!

lady_mike
2007-09-25, 11:50
Vi har hittat en trav som passar både mej och min häst.
Tidigare va det omöjligt att sitta ner i sadeln då jag red i trav.
Igår satt jag hela tiden och hon gick gudomligt:banana:..

cewe
2007-09-25, 17:46
*knapplån*

Jag började fatta förra lektionen vad min intruktör menade jag skulle göra när hon sa "försök lura honom att han går på lång tygel" för att få honom lång och låg (stjärnkikande ridskolehäst :D ).
Vi har inte kommit så lång att han går så hela lektionen men ett par minuter i taget iallafall :p

Croon
2007-09-25, 18:55
Slänger in en bild på när pållen hoppar då ;) jag blir alltid glad när ja ser den, så mkt finare mot vad det var förut :)

Ulle hoppar (http://www.youtube.com/watch?v=Y4UlOgaNZMA)

(inte jag som rider!) fast jag är ack så stolt ändå :)

pink_angel
2007-09-25, 21:53
Idag har vi ridit en skänkelvikning som jag upplevde som korrekt:banana::bump::banana:

Har varit lite klurigt för oss (hoppryttare+unghäst), men känslan var fantastisk och det såg bra ut i spegeln iaf:rofl:

Sen har hon varit helt otrolig att rida i allmänhet idag:)

Pansi
2007-09-26, 16:21
Jag är hemskt nöjd med mig själv idag :D

Nyss börjat rida en ny pålle, ett kbl som inte är speciellt mycket riden och som kan bli lite ängslig när han inte fattar, och idag la jag ribban efter det som han faktiskt klarar och inte efter vad jag tycker han borde klara. Han var trygg och nöjd, jag var nöjd och allt kändes toppen.

Får hela tiden påminna mig om att han inte är något toppklass-halvblod med hög ridbarhet, utan en knubbig otränad nordisherre. Om han bara klarar övergångar skritt-trav och att vända över banan, ja då gör vi det ett tag nu och så går vi vidare sen.

Så min nöjdhet består i att jag anpassar mig efter hästen och att han blir så glad då!

Lusidor
2007-09-27, 11:59
Bra tråd!!
Framåt för ridglädjen!!

Jaha, vad har vi lyckats med då?
Från att ha dagdrömt om att en vacker dag få uppleva att hästen inte skickar en till månen i traven, är oreglerbar och kanske en dag kan galoppera på volt, kan han nu det här:

Travskolor mjukt o fint efter sitsen. Går undan för innerhöften efter hur mkt jag vrider den.
Tar galopp ur halt, skritt o trav ..men vänster krånglar fortfarande, har haft en rejäl låsning på motsatta sidan o är snedmusklad! Det blir ofta förvänd under ryttare. För jobbigt ännu. Får fila på vänsteröppnan lite till.

I lätta varvet är traven helt mjuk o kan regleras med sitsen. "Bar´ å åk"
I svåra behövs stöttning av innerskänkeln för att inte fjädra iväg o tappa bärighet med inner bak.
Börjar följa överlivet i skrittpiruetterna, dit bröstet pekar dit vänder framdelen.
Har själv bjudit på mjukt tramp, i väntan på kompis som dröjde.. Och mjuk stabil terre a terre vid omkörning av läskig lastbil.. *lycka*
Då det normalt skulle ha blivit stenhård mun som drar tyglarna ur handen och rygg o bakdel som tappas bakom en gran..

Så vi har framtidstro!! o ridglädje! Det kommer det kommer, då det är dags.
En ren njutning att leka på ridbanan! Meditation och djupandning. Som att fylla på med livsenergi tillsammans! (då man lyckas kasta prestationskraven över staketet)
Då hästen har låg nivå växer han då kroppen används väl, och har jag låg nivå bjuder han på sig själv så glädjen bubblar!

Breccia_
2007-09-27, 12:44
Min lilleman har börjat att byta rent varje gång :bow: Han är jätteduktig och så otroligt ambitiös. Det roligaste är att vi började med bytena i våras och han har varit lite crazy med dom sen dess.
Men nu är dom klockrena, kanske lite bus efter men det tar jag än så länge.
Det har vi lärt honom, den gamle 18åringen :D

Koppen
2007-09-28, 17:39
Vi har nått två långa milstolpar:

1: galoppfattningarna, de kommer inte som en skjuten pil, utan lugna och fina!

2: jag orkar sitta ner i trav nästan ett helt ridpass utan att störa Prins!

Cinderella90
2007-09-29, 22:29
Måste bara få skriva av mig här då. mitt eng fullblod på 6år. har under perioder gått jätte bra /dåligt. mestadels i galoppen då han mest bockat o kört upp huvudet, o sen försökt skjuta in bogen på volterna. men gissa idag då galopperade jag på volten först tog han bara 1 bocksprång men sen så gick han JÄTTE fint i form i galoppen helatiden.. plus att i traven så sköt han INTE in bogen alls bara lite i början... SÅ GLAD att det gick så bra idag.. =):d

Taana
2007-09-29, 23:06
Min pålle gick så bra idag och igår!

Igår tränade vi hopp och Wimsan visade återigen att hon är korsad med en studsboll för hon tog alla hinder på alla möjliga sätt (har bildbevis ;)). Hon tyckte det var superkul och försökte för en gångs skull inte döda de andra hästarna...

I dressyren idag gick det också super! Hon böjde och tänjde sig i alla möjliga vinklar och fattade höger galopp på första försöket! Har världens bästa häst"

Svalan
2007-09-30, 20:47
I torsdags red jag lektion på min tränares 12åriga femgångssto Drífa och efter lektionen har hon sagt att jag blivit en bättre ryttare sen första lektionen på hennes Hvatur.
Jag har blivit bättre på att använda kombinationen säte och skänkel, samt att mina händer inte ligger så högt över manken.

Ella_99
2007-09-30, 21:00
KL

Jag har fått en riktigt fin kontakt med min häst:love: Jag har "kommit på" hur jag ska kommunicera med henne och har lyckats hoppa med henne helt löst (hon är väldigt hopprädd...). Känns som att vi verkligen funnit varann nu. Hon vill vara med mig, hon söker sig till mig, gnäggar när jag kommer i hagen och så:love:

Ett par bilder från igår. Första gången jag jobbade med henne lös.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/15190000-15199999/640x480/15199577.jpg (http://www.pixbox.se/pic15199577)

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/15160000-15169999/640x480/15160383.jpg (http://www.pixbox.se/pic15160383)

Precis efter hoppet (dålig bild:()
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/15190000-15199999/640x480/15199578.jpg (http://www.pixbox.se/pic15199578)

Totola
2007-09-30, 23:59
Snyggt! :)
Sprang du bredvid eller var det "fjärrdirigering"?

Ella_99
2007-10-01, 14:58
Nja, alltså jag typ löslongerade fast gick bredvid om du förstår vad jag menar:p Visade henne vägen med min kropp och hand^^

Totola
2007-10-01, 16:28
Önskar jag också kunde göra det! :p
Jag får köra "gå fot"-stilen för att hästen lärt sig att drivning betyder "kom närmare så kan jag inte driva!" :rofl: Å andra sidan går det utmärkt att trava bommar och liknande med häst som går fot!

Sparf
2007-10-03, 20:40
*hugger knapp*

Jag tränade min gris vid hand i måndags:p Och titta vad han klarade på första försöket!

Första försöket. (http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/15300000-15309999/640x480/15302896.jpg?0) Har stått 5 min och bara fått tittat. Var superlugn =)

Börjar kliva över (http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/15300000-15309999/640x480/15302897.jpg?0). Är fortfarande jättelugn för att aldrig ha gjort detta förr

Bryr sig inte... (http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/15300000-15309999/640x480/15302899.jpg?0)
långtråkigt säg:p (http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/15300000-15309999/640x480/15302898.jpg?0) fjärde gången

:D

Totola
2007-10-03, 22:17
Haha vilken cooling! :D
Måste vara väldigt individuellt det där, hade en kuse som aldrig skulle drömma om at gå över något dylikt, om man så tränat tills vi båda blivit gråhåriga, och nästa som gick över en pressenning första veckan jag hade den och t o m trasslade in sig halvt om halvt (snubblade på den) utan att bry sig :rofl:

Trailtävling nästa för er? :)

Totola
2007-10-05, 23:20
**uppdatering**

Har försökt skärpa till min sits på sistone (mer... förut var det balansen i första hand som blivit bättre) vilket gett riktigt bra resultat även om det är långt ifrån perfekt än! :)
Nu känns det bitvis sjukt bra i traven, och det känns som att allt bara trillar på plats, en sak i taget... Men "framsteget" var att Equiterapueften (lille far) som behandlat för att hästen varit sned i höfterna bl a tyckte att hästen såg RIKTIGT fin ut! :banana: ett helt annat rörelsemönster (och han är petig...). Vilket har märkts i ridningen som sagt eftersom en sak i taget bara fallit på plats... Hästen har blivit mycket coolare, mer lättmanövrerad och är så sjukt arbetsvillig utan att vara överilad! :)
Nej, nu är inte galoppen långt borta!

Sparf
2007-10-06, 22:38
Haha vilken cooling! :D
Måste vara väldigt individuellt det där, hade en kuse som aldrig skulle drömma om at gå över något dylikt, om man så tränat tills vi båda blivit gråhåriga, och nästa som gick över en pressenning första veckan jag hade den och t o m trasslade in sig halvt om halvt (snubblade på den) utan att bry sig :rofl:

Trailtävling nästa för er? :)

Hehe, det roliga är att min nordis som är lugn som en filbunke för allt skulle aldrig någonsin tillåta sig själv att gå ÖVER en pressenning. Det är den enda grejen han är rädd för.
Men den här lilla grisen istället, han är rädd för i princip allt förutom de han borde vara rädd för. plasten var ju liksom en baggis tyckte han:p Men att gå förbi stenen på ridturen häromdagen, det var inte lätt:p Man såg ju hur den var påväg att attackera. :rofl:

Haha, jag kanske ska satsa på det , va? ;)

Sparf
2007-10-06, 22:48
*uppdaterar jag med*

På gårdagens dressyrpass hade jag inriktat mej på lydnads dressyr. Eller lydnad och lydnad, mer att han skulle följa mej genom BARA vikt och skänklar.

Red på jättelång tygel och med öppen paddock på flit. Jag valde att bara skritta idag och rida med enhandsfattning.

Det började skitbra på vägen till paddocken. red med långa tyglar och lunkade på jättelugnt och fint. vanligtvis brukar han stissa upp sej eftersom det brukar skälla massa hundar uppifrån en brant så hästen vet inte vart ljudet kommer ifrån riktigt, men han gick på bara. brydde sig knappt :) Det är ett stort framsteg för där brukar han bli jättestressad vanligtvis.

Kom sen upp i paddocken och red mest på tankekrafft och känsla:p Och det gick skitbra! Så fint som han följde mej igår har han aldrig någoinsin gjort förut:D Tror det berodde på att vi båda hade en lugn dag och så var vi inte ute i naturen där en massa saker är läskiga. Då brukar det vara svårt för han att koncentrera sig på det viset.

Känns så bra att det gick:D Visst, finns det en hel del att slipa på, men för att vara på omskolningsnivå så var han skitduktig! *stolt*

Gisburne
2007-10-06, 22:50
*knapprån*

Red jakt idag i Stockholm, SFK's andra förjakt för säsongen. Så kul! :love: Och alla som har hängt med i mina trådar här genom åren vet att min fullblodsdam skadade sig riktigt allvarligt vintern 2004/2005 och höll på att stryka med av feber och bakterieinfektion i skelettet. Hon blev bättre men sedan dess har jag varit jättenervös för att skadan ska "rivas upp" eftersom veterinärerna inte kunde säga om hon skulle hålla för hoppning och fälttävlan m.m.

Men idag red vi alltså en jakt och det gick kanonbra! :) Hindren var enligt mastern "i höjd med debutant fälttävlan för stor häst", men de varierade mellan ca 70 cm till uppåt 100 cm ungefär. Så det känns som ett riktigt framsteg att ha kommit "tillbaka" där vi var när hon skadade sig. Me so happy! :love:

Sparf
2007-10-06, 22:54
Grattis grattis! :D

bengall
2007-10-07, 17:33
Grattis, det var väl ett härligt besked. :bow:

Jag tog själv ett, för mig, stort steg i dag.
Jag har varit nervös för det här i flera veckor. :crazy:

Red för första gången ut själv på nya medryttarhästen.
Fjordingen Eikar, 4 år, skötte sig helt utmärkt, vilket jag iofs
innerst inne visste att han skulle. :love:

Tinuri
2007-10-07, 18:36
när jag har ridit min häst på banan har han alltid varigt så lång i formen (på förra stället har han bara gått omkring med småbarn på ryggen) ja så idag kom våran ridlärare och höll lektion för oss och han gick i jättefiin form!:love: nu är det bara galoppen som vi kämpar med :smirk:

Gisburne
2007-10-07, 22:14
Tackar, och grattis själv! :) Jag var jätteorolig i morse att det skadade benet skulle vara alldeles varmt och svullet, men det var bara lite småljummet, sådär som det har varit nästan jämt sedan skadan. Så det verkar inte som att jakten har haft negativa påfrestningar på pållan. *Jippiiiiee!* :D

Tack Sparf också! :bow:

Madde_padde
2007-10-31, 14:24
Mitt riktiga framsteg kom i helgen då min älskade häst tog bägge galopperna utan draghjälp på en åker jag red på! de gick stagit framåt å ja han var kanon!

att de sen kom en hare framskuttandes en halvmeter framför som han inte brygge sig om alls ja de gör juh bara saken ännu bättre :banana:

han går dessutom rellativt stadigt frammåt i alla gångarter nu me!

en kallblodskille som är skolriden i snart 4 månader!

Madde_padde
2007-10-31, 14:27
:rofl: sånnt där skulle jag träna med min häst häromveckan, de var bara deatt de var ruskigt spännande och inte ett dugg läskigt... :smirk:
Har man dessutom bara ett äpplep å andra sidan så travar han gladeligen över...

så himla tråkigt!

amandamazetti
2007-10-31, 20:16
nu ska jag berätta lite om min lilla 3,5 årings framsteg bara den senaste veckan.

1. Hon står stilla när man ditter upp :)

2. vi har börjat med galoppen och hon fattar rätt galopp nästan alltid.

Överlyklig :)

Totola
2007-10-31, 22:01
*kl*

Kul att den här tråden kom upp igen! :)

Idag hade jag ett litet (väldigt litet, men stort för mig) genombrott med ena kusen. Det har känts som att han nästan fått tvångstankar och är orolig, väldigt nervös, känner liksom ingen tillhörighet och litar inte på mig utan vill hålla koll och "klara sig själv". Noll koncentrationsförmåga och nära noll i tillit.
Igår och idag så tränade vi sån basic sak som att stå stilla i grimskaft och sänka huvudet/böja halsen lite. Hästen tyckte först det var OMÖJLIGT att sänka huvudet lägre än normalläge (lite av en tvångstanke, då går det ju inte att ha koll..) men vad som var ännu svårare var att få honom stå still samtidigt som han sänkte huvudet. Noll koncentrationsförmåga som sagt, så ibland fick jag säga till på skarpen (hoppa och stampa i backen snett framför).

Men idag efter att ha jobbat ett tag så plötsligt var det som att något ändrade sig där inne i hjärnkontoret. Att jag var värd att lyssna på och att visst, det KANSKE kan vara trevligare att slappna av än att vara på spänn hela tiden :smirk:
Vi gick bort och nosade på de läskigaste sakerna i ridhuset (som han gått som närmast 8 meter ifrån även när han sprungit lös) och visst blev det lite häftig andning och på sin vakt men normalt sett hade man inte ens fått honom så nära att han går och nosar och går emellan "farliga" saker. Har saknats tillit och funnits för mycket trots-reflexer.

Så överlag kändes det som att hästen accepterat att lassa över en del av ansvaret på mig. Och att det inte är "jag mot henne" utan att det kan vara okej att samarbeta. Vet ärligt talat inte hur det gick till, för jag tyckte inte jag gjorde något särskilt :p

Sparf
2007-11-01, 19:53
:rofl: sånnt där skulle jag träna med min häst häromveckan, de var bara deatt de var ruskigt spännande och inte ett dugg läskigt... :smirk:
Har man dessutom bara ett äpplep å andra sidan så travar han gladeligen över...

så himla tråkigt!

Då kan du ju börja försvåra övningan! :D
Att han ska stå still på presenningen kanske, eller att du ska kunna stryka med en plastpåse över hela kroppen utan att han är rädd. Man kan ju göra den ännu svårare sen, bara man inte går för fort fram och att hästen är lugn med situationen:D

Sparf
2007-11-01, 19:59
Grattis! :bow:

*hugger knapp*

Jag måste säga att jag äntligen klarat ett av våra svåraste mål! Jag har kämpat upp till att så småningom kunna göra en skänkelvikning på öppet spår (alltså utan hjälp från staketet) och vi lyckades med det häromdagen! :banana:
Jag kunde sitta med lösa tyglar och i stort sett bara lägga om skänkeln och bara styra med sätet!
Förut har detta varit jättesvårt då han inte riktigt förstått och bara svängde istället, men nu på sista tiden så har vi kunnat gå över från till slutor till öppnor(med staket som hjälp). Och när han även klarade öppnan utan problem så provade vi en skänkelvikning och det gick som rinnande vatten! Då gick vi hem och putte fick massage :D

Farle
2007-11-01, 20:04
Knapplån.

Idag har jag och Nisse klarat av galoppen. Efter mer än ett halvår var det dags för galopp igen. Han var väldigt på (= bättre kondis!) och tog galoppen relativt fort.

Andra fattningen blev på tillbaka vägen. Han var ännu mer på och tog denna snabbare. Är väldigt nöjd med galopperna idag!

Sen på raksträckan i trav så gjorde han skänkelvikning åt båda hållen! Jag blir inte klok på den hästen! Han är som en duracellkanin! :D

Noffepoffe
2007-11-02, 16:32
Knapplån.

MÅSTE bara få skriva om mina och ponnyns framsteg! Är så glad.

Hon är 4 år och har typ sprungit iväg från pallen när jag ska hoppa upp... Har tränat lite från hand att stå stilla vid pallen och sådär.
Idag hoppade jag upp en gång från vänster o en gång från höger. Djuret stod stilla!!!!!! :banana: Helt underbart! :)

Red också på bara remontnosgrimma (dvs inget bett) och det gick JÄTTE bra! Är så glad!!!!

Bara för det här så kommer allt vara ett helvete imorgon :cry:

sweet_knorven
2007-11-02, 17:50
Vilken bra idé med en sån här tråd! :D

Det senaste framsteget jag gjort är att jag kunde sitta ner i trav senaste träningen!! :banana: :D

Måste bara berätta lite mer framsteg vi gjort på sista tiden. Innan, när man började trava, så drog hon iväg som ett lokomotiv och det gick inte att få stopp annat än mha väggen. Otrevligt tyckte både ryttare och häst. Det var alltså så att hon skjöt ut vänster bogen (hände bara när man skulle svänga höger) så mkt att hon tappade balansen och tyckte det var otäckt och typ "skenade" i trav. Men nu när man börjar trava så gör hon det helt lugnt och trevligt! :love: Ett tag var hon väldigt "hackig" i traven, höjde huvudet, sänkte ryggen, såg jättehemskt ut :crazy: , men även det är borta nu!! :D

Smajlet
2007-11-03, 00:00
Knapp

Verkligen trevligt med en så positiv tråd!

Det är så mycket positivt som händer hela tiden, tänk vad man uppskattar det lilla ändå :) Bland annat så har jag och Affie kämpat med korrekta galoppfattningar, där jag bara ska använda skänkel, sits och röstkommando och galoppen ska komma direkt efter fattningen och inte efter en massa slängtravsteg. Har funkat ok en gång innan, men idag var det verkligen bra :)
Dessutom så är hon så duktig på att stå still och slappna av och sänka huvudet! Känns verkligen som om att hon har blivit stadigare, säkrare och lugnare :) Härligt!

lakrits
2007-11-03, 01:02
*kl*

Nu har jag inte läst igenom tråden så här miss i nassen men får väl göra det i morgon.

Men tänkte berätta om mina och mina hästars framsteg.

Gammeltanten utvecklas mer och mer inom ridningen. Sist vi tävlade så vann vi en klass (den svåraste att vinna) och nu är det snart tävling igen. Givetvis hoppas jag att det ska gå lika bra den här gången. Hon går nu i form på relativt lång tygel och är väldigt känslig/lätt att rida på hjälper osv. vilket är ett stort plus inom min ridning....western.

Jag har en ny häst också. Han har inte ridits på väldigt länge antagligen samt är troligtvis mycket körd. Jag har ridit han ca. 6 gånger och under den tiden har han utvecklats en del.
Han gick väldigt högt med huvudet och var seg i munnen. Idag söker han sig jättefint nedåt/framåt samt slappnar av i munnen och sidorna.
Nu har han fått vila en vecka men i morgon är det dags igen och då får vi se om han kommer ihåg något, men det tror jag han gör.

-erica-
2007-11-03, 18:14
Min häst var superduktig idag :D
Framdelsvändningarna blev jättebra i vänster varv och hon stressade inte runt som hon brukar göra. Typ en eller två blev bra i höger varv också :p. Hon var dessutom jättefin i formen, fick upp huvet lite mer än vanligt och hade varkligen energi i bakbenen.

Jag tror nästan hon vill bli dressyrhäst i stället för hoppehäst :p

Hosianna
2007-11-03, 18:54
Får man skriva framsteg som mest gäller en själv? Jag ar fått jättebra balans efter att ha ridit barbacka mycket det sista, tom när hästen slängtravar, sticker, tvärstannar och gör helt om sitter jag kvar...

Totola
2007-11-03, 22:20
Får man skriva framsteg som mest gäller en själv? Jag ar fått jättebra balans efter att ha ridit barbacka mycket det sista, tom när hästen slängtravar, sticker, tvärstannar och gör helt om sitter jag kvar...

Klart du får! :p
Grattis, barbacka är kanon! :)

Totola
2007-11-03, 22:28
Måste bara berätta lite mer framsteg vi gjort på sista tiden. Innan, när man började trava, så drog hon iväg som ett lokomotiv och det gick inte att få stopp annat än mha väggen. Otrevligt tyckte både ryttare och häst. Det var alltså så att hon skjöt ut vänster bogen (hände bara när man skulle svänga höger) så mkt att hon tappade balansen och tyckte det var otäckt och typ "skenade" i trav. Men nu när man börjar trava så gör hon det helt lugnt och trevligt! :love: Ett tag var hon väldigt "hackig" i traven, höjde huvudet, sänkte ryggen, såg jättehemskt ut :crazy: , men även det är borta nu!! :D

Det där påminner om det jag skrev precis i början av tråden, att hästen börjat slappna av mer i traven så man kan sitta! :idea:
Var av ungefär samma anledning för mig (högerbogen, svårt på volter vilket resulterade i stress/spänning när tekniken blev för dålig, och allmänt lite taskig teknik med kroppen) fast något skenande blev det väl inte riktigt, utan "bara" slängtrav och/eller huvudet i vädret. När huvudet var i vädret då blev hästen så framtung att man tappade balansen, när hästn mest flängde iväg då blev det för orytmiskt och stötigt för att sitta. Men NU trots att traven är långt ifrån riktigt bra (och trots att mattes sits behöver massor med mer träning) så kan jag faktiskt sitta ner utan större problem! :) Mycket mer taktmässigt (bättre tempo och lättare att reglera tempot) och mer avslappnat, även om sökningen framåt/nedåt fortfarande kan bli mycket bättre.

Kul att höra att det finns andra i samma sits! :angel: ;)

Snobben
2007-11-04, 13:06
Efter allt kämpande är jag lika lycklig varje gång som min älskling fattar höger galopp från skritt med små hjälper (var så sned från början att han inte kunde gå i höger varv knappt i skritt och kunde bara fatta höger galopp om han landade efter ett hinder) och när han jobbar så fint & tuggar på bettet i alla gångarter:love::love:

Blir glad varje gång vi hoppar med, det älskar han:love:

Är också STOLT över våra tävlingar:love:

Grattis alla till era framsteg!

Ganesco
2007-11-04, 16:57
Har haft massa svårt med galoppen men idag fick jag en nia :o:D på den i dagens klubbdressyr! :banana:

Hagens_Zorba
2007-11-04, 22:07
Igår gjorde min kille sin första framdelsvändning någonsin, han klarade det klockrent på 2:a försöket ^_^

Genesis
2007-11-05, 17:15
Jag har fått min första aha-upplevelse på min pålle så man kan verkligen säga att vi har gjort framsteg!
För att göra en väldigt lång historia kort, så har jag och Naomi stött på MÅNGA hinder på vägen under våra 2 1/2 år tillsammans.
Det har varit pinne i benet, spark på hasen, sår, skor som inte sitter, muskelömhet och sadlar som inte passar. Hur som helst, ni som har hängt med i mina tidigare trådar vet vad jag pratar om ;)

Hon blev alltså helt friskförklarad från sin skada på hasen i början av sommaren, vi satte igång igen. Det gick jättebra och vi började tävla lite smått, det blev bla en tredje plats i 1.10 : )
Sedan började hon tappa sina skor, och hovarna gick sönder totalt. Jag bytte hovslagare och sakta men säkert blev det bättre igen. Sedan kom hon igång, vi tränade och det gick jättebra. Sedan började vi hoppträna på lite höjder och jag märkte snabbt att något var fel, så vi åkte till en kiropraktor o det visade sig att hon satt fast i hela nacken och ryggen.
Åkte till vet som konstaterade att hon var väldigt vass i munnen (därav spändheten i nacken som sedan spridit sig till ryggen). Hur som helst, hon har fått behandlingar med laser, akupunktur och massage. Jag har tömkört och sprungit omkring i backar i skogen i ett par månader.
För ett par veckor sedan fick jag helt grönt ljus från både kiropraktor och vet att köra för fullt igen.
Och gud vilken underbar häst jag har! Hon är så positiv! Så glad, mjuk och samarbetsvillig. Klart vi har mycket kvar innan vi kommer tillbaka i samma form som innan, men det känns verkligen som en nystart!

Lite bilder från idag,

http://i147.photobucket.com/albums/r304/emsaslemsa/Naomi/nov3.jpg

http://i147.photobucket.com/albums/r304/emsaslemsa/Naomi/nov2.jpg

http://i147.photobucket.com/albums/r304/emsaslemsa/Naomi/nov.jpg

Film:
http://s147.photobucket.com/albums/r304/emsaslemsa/?action=view&current=nov005.flv

Madde_padde
2007-11-06, 10:39
Då kan du ju börja försvåra övningan! :D
Att han ska stå still på presenningen kanske, eller att du ska kunna stryka med en plastpåse över hela kroppen utan att han är rädd. Man kan ju göra den ännu svårare sen, bara man inte går för fort fram och att hästen är lugn med situationen:D

sen då?
kan stå på pressennings med påse på huvet stryka hela hästen med den osv... har lite bristp å fantasi nu dock!

Jazzper
2007-11-06, 19:54
Jag har haft rätt stora problem med min häst sista tiden och har även blivit lite rädd. igår red en av ridlärarna henne och idag red jag. det gick "jättebra" ! Hon gick inte i nån form eller så men hon gick ordentligt framåt och hon krånglade inget! känns så skönt!:D:D

Sparf
2007-11-09, 19:11
sen då?
kan stå på presennings med påse på huvet stryka hela hästen med den osv... har lite bristp å fantasi nu dock!
Du kan ju tex ha med dig två medhjälpare som prasslar med preseningen i vågor på varje kortsida, sen så går du med hästen över plasten på mitten.

Du kan successivt lära hästen att kunna ha plasten över sig som ett täcke. Du ska alltså kunna dra på presenningen upp på ryggen från sidan eller bakifrån så att den täcker hela hästen, förutom hals o huvud till en början.

Du kan även dra en presenning under magen på hästen. eller kunna rida med en presenning som ländtäcke, släpandes på marken.

Såg en bild på google då jag sökte på "häst + presenning" på en kille som red sin häst och samtidigt viftade med en stor plastbit runt sitt huvud. Hästen var kolugn och skrittade på långa tyglar.

Lycka till igen :p

Carro_2
2007-11-09, 19:36
Nu har jag börjat att få halvblodshingsten jag rider, att verkligen få lite mer tryck i baken. Han är en sån typ av häst som har väldigt svårt att länga sig, men nu är han nästan hur fin som helst.
Håller även på och tragglar lite med passagen.. det går.. men det ska bli bättre! hihi

Ganesco
2007-11-10, 19:06
Jag brukar jämt bli supernervös när det är hoppning och har ibland övervägt att strunta i de lektioner då jag vet att vi ska hoppa. På senare tid har jag dock blivit mer modig och tycker att det är roligare och roligare med hoppning och idag hoppade jag drygt en meter utan att fundera på det, det var bara väldigt skoj! :D
Och tro mig, förut har det räckt med sjuttio för att jag knappt skulle våga...
Har också fått massa positiva kommentarer av olika ridlärare när jag har hoppat på sistone, så det har förstås bidragit. Men kul är det! Och nu har jag anmält mig till en hoppkurs i jul :D

Speedway
2007-11-10, 20:35
Åh, det där känner jag igen. Har också haft hoppskräck men lyckats ta mig igenom det med hjälp av snälla hästar och bra tränare så i somras tog jag fälttävlanskort och idag har jag hoppat bana på 90cm (utan att få höjdskräck!!!) för första gången:banana:

Krulidut
2007-11-10, 20:44
:banana: idag tog vi ett stort steg i god rikting.

Bsakgrundsfakta: jag har ny medryttarpolle, en gammal gubbe med MASSA mycket motor :angel: han har tidigare varit så otroligt pigg att jag knappt kunnat hålla han i traven, och galoppen ska vi ju inte äns nämna :o dock har han funkat prima i skritten

IDAG: travade med god frammåtbjudning I form lite serpentiner osv. han var väll lite för pigg men jag kunde ändå arbeta han, sedan när han var uppvärmd i traven kunde jag sitta ner villket jag aldrig kunnat innan för jag nästan skuttat av då :D och :love: det gick massa bra.

sedan skulle jag galoppera och gjorde en så perfekt galopp fattning så jag dansade på rosa moln, galoppen är min personliga svaghet då jag brukar släppa allt men nui höll jag och samlade han på ytter in i fattningen och han fattade så där perfekt utan att öka traven och kom in i en lungn galopp i form :love: *jag är på raawsa moln..* fick ju fortfarande rida han VÄLDIGT mycket å¨ytter för annars tappade han allt och bara stack men så länge jag kom ihåg det gick det massa bra :love: testade även att byta varv men är osäker på om han bytte :angel:

imorgon ska jag prova på att hoppa :angel:

ps. ska börja ta lektioner på han till vintern, och jag har vart då nervös till att vi inte ska kunna galoppera på volt ^^ :angel: så detta var behövt

Tornado
2007-11-10, 21:06
Allt som vi lär oss är framsteg.. Fick min ponny när jag var nybörjare och han var då riden i 2 veckor!

Iår har vi uppnått ALLA våra mål och lite till!

Framsteg nr 1: Gått runt en LB bana var målet, första LB nollade vi och vann.. Vågade stara LA också, vilklet jag ser som framsteg!

Framsteg nr 2: Rida ett debutant dressyr-peogramm godkänt, red förra helgen andra dressyrtävlingen för oss båda på 64,74% i LA:1!

Framsteg nr 3: Kom runt en terängbana i Fälttävlan! debutant klass!

Dark_Iris
2007-11-11, 10:33
*kl*

Man kan nog säga att jag och Reperis redan gjort framsteg..
Har haft honom i 3-4 veckor, och när jag köpte honom sa de uttryckligen flera ggr " Han KAN INTE gå i form"
Det kunde han inte första veckan, han var omöjlig första dagarna..
men nu..

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16300000-16309999/640x480/16301144.jpg

Jag tycker det är stora, snabba framsteg. För han kunde inte slappna av, och han sökte sig inte neråt alls i början. men redan nu efter en knapp månad kan han slappna av, söka stöd och börja arbeta ordentligt.
Han är en väldigt ambitiös häst, annars hade det nog inte gått riktigt så fort.

Första veckan rusade han även iväg allt vad han hade när han såg ett hinder, sist jag hoppade hemma nu så kunde jag rida honom i en lugn, samlad galopp på rakt spår och i samma, lugna tempo styra över och hoppa över hinder på allt mellan 70 och 145 cm. :P

Han hade mer den här formen 95% av ridtiden förut :p
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_24/15580000-15589999/640x480/15589616.jpg

Sparf
2007-11-16, 20:12
*hugger knapp*

Jag har nu ridit barbacka för första gången på varmblodet! Trodde aldrig jag skulle våga så mycket som han kan hoppa till för "läskiga" grejer men jag tog det säkra före det osäkra och red i paddocken. Först så gick han väääldigt sakta och då vinglade han jättemycket, men när han ökade skritten lite så gick det mycket bättre. Jag höll dock på att kasa av säkert en 10 gånger men klarade mig ändå.
Kul var det iallafall :) Ska nog testa nu i helgen igen, behövs för min balans.

kvandi
2007-11-17, 04:08
Min unghäst Kveikja gjorde ett redigt framsteg häromdagen, hon tog sina första steg tölt med ryttare! Dessutom första ridturen med tygeln i bettringen istället för i nosgrimman... :banana:

Det var inte vackert, kvekki hängde inte riktigt med i vad vi gjorde men svarade på rätt sätt om än överdrivet. Och efter halva ridturen tog hon självmant ett par steg tölt innan hon föll över i trav när man drev framåt. Det var en van islandstränare som red, så jag hoppas att jag som amatör skall klara träna henne vidare.

Sparf
2007-11-17, 15:19
Grattis! :banana:

Bobby
2007-11-17, 17:33
vad kul att läsa!:d

Jag red dressyr igår.. håller på att lära d-ponnyn gallopombyte. jag övade förvänd gallop, avbrott, fattningar i "fel" varv osv.. helt utan förvaring gick han upp i hög form och fick en bra gallop. det gick långsamt först, men sedan gick det framåt tom! sedan gjorde han 2 stg piaff..;)

lady_mike
2007-11-26, 17:31
Min rara häst. Hon har haft en svullnad i ena bakbenet. Jag misstänkte att den kom pga att kälan kom. Hon spänner hela kroppen och vill inte gå alls. Hon va varken varm eller halt, bara svälld.. Så i väntan på hovis så stog hon i ca 2 veckor. Även efter hovis fick hon stå i 2 veckor då jag avvaktat på benet. Tagit promender i skritt samt longerat för att hon inte ska bli stel.
Igår kväll innan jobbet red jag i ca 20 minuter. Och gjorde även det nu på morron när jag kom hem efter jobbet.
Underbart att dels få rida igen...:bump:

Men min häst (som för övrigt va väldigt pigg på att få komma ut) gjorde nåt på första kommando som vi har haft svårt för.....Jag har jobbat med dessa sidepass i tider... Och det har varit kört. Så jag har låtit bli att bråka. Testat då o då men inte en enda utan att ästen vrider sej till en makaron!. Har tänkt att hon är väl inte redo. Tänker då muskelmässigt för den rörelsen.

Nä.. Idag minsann.. Då sicksacka vi över vägen i sidepass! Jag hade inte tänkt göra det. Jag skulle styra upp lite bus och komma undan ett dike. Och då gick hon en snugg mysig sidepass över vägen.

Oh.. Måsta prova igen. Och det gick lika bra åt andra hållet. Slutade genast testa då hon fått in 4 klockrena:banana:! Ville ju inte tjata.

Men paff vart jag och mycket nöjd!!!!!
:banana:

Ska tillägga att sömnen idag va så underbar då man lyckats med detta!

Totola
2007-11-26, 21:43
Kul när något släpper helt plötsligt! :)
Kan det ha varit vilan som gjorde susen?

Man sitter och sliter sitt hår och tänker "vad gör jag för fel?!?" i flera ridpass, och så har hästen mage att plötsligt göra det - bara sådär! :devil:

lady_mike
2007-11-26, 21:46
Ja det är inte omöjligt.. Men hon hade vila i sommar oxå då jag jobbade som mest.. Att det inte gav sej då!?

Hur som är jag jublande gld över denna lilla grejj. Och hoppas det håller i sej tills vi tränar som vanligt igen. Vill ju inte överasntränga henne 2:a dagen jag rider.

Men nu vet jag att hon klarar av det så då törs jag kräva ut mer av henne.

Jazzper
2008-05-09, 13:12
Kanske inte gills eftersom jag inte satt på men min pålla har varit svårlastad ett atg men nu går hon rakt in!!!!
SÅ Sjukt Glad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D:bump::banana:

Totola
2008-05-09, 14:22
Klart det räknas! Vad kul! :)

Och trevligt att den här gamla tråden dök upp igen! :angel:

Nya framsteg för min del på sistone är två saker:
Kusen stod stilla när jag KLÄNGDE mig upp i barbackapadden med en för låg pall. Han brukar knappt kunna stå stilla när jag hoppar upp med pall + stigbyglar och nu stod han som en ängel och lät matte kravla sig upp! :)

Kusen har varit riktigt lugn att rida ut på. Han är förlåten för dagens små-travande eftersom den andra kusen som gick före gick ganska snabbt (och att han blir hetare när han måste gå efter) för i övrigt var han lugn och fin, och sist tog han bara ett ynka travsteg på hela skritt-turen! :)

sara_18
2008-05-09, 15:00
jo ja e stolt över min rackare, helt en dag när ja skulle ta ett dressyrpass så först sprang han runt som en tok, efter lite uppvärmining så tog han de jätte lugnt, hade jätte fin arbetstrav. så med farten är ja väldigt nöjd, sen helt plötsligt kunde han galopp super bra :D så kul

josefinefreed
2008-05-09, 22:58
Min underbara varmblodsvalack har slutat att försöka dra/bli stark/sticka vid galopp ute! Har hänt kanske 4-5 ggr att han stuckit på riktigt. Och ibland har man fått blåhålla. Men nu kan man galoppera både själv och med sällskap utan problem, bara han galopperar först så! =) Och om hästen framför håller ett bra tempo.

Han e så duktig min prins.

Ett annat framsteg han gjort nu, är sina första korrekta skänkelvikningar som vi lyckades med igår utan nåt bråk alls! :D

filipuss
2008-05-09, 23:50
*kl*

Kanske ska uppdatera lite här jag med!

Idag red jag en d-ponny på ridskolan och vi fungerar inte så jättebra ihop, men idag tyckte jag att nu jävlar får det vara nog, nu ska jag rida ordentligt. Och det gjorde jag. Vi jobbade galopp-skritt övergångar samt 5 korta travsteg och 5 längre travsteg. Ponnyn gick som en klocka och jag red skitbra för att vara mig.

På slutet gjorde vi galopp-skritt-halt-ryggning 2-3 steg och sen galopp igen övningar, och det gick så bra :D

Så nu känner man sig stolt som en tupp :D ;)

Tuvisen
2008-05-10, 18:41
håller på att sätt igångmin häst efter kot och knäledsiflamation och tog första "tillåtna" galoppen i måndags :D Även om det bara var några steg känns det kul att man har kommit igång i alla gångarter. Och att man galopperar när han får och inte när han blir lite väl pigg ibland ;)