Visa fullständig version : Köra med släp i väggrenen?
När ni är ute och transporterar era hästar, kör ni på väggrenen för att låta andra bilar komma förbi?
Själv tycker jag det är otäckt att köra där. Man vet aldrig vad som står bakom krönet. Och man kan ju inte riktigt tvärnita och väja med häst i släpet. Sen tycker jag oftast att väggrenen är väldigt dålig, gropar och dylikt.
Hur resonerar ni?
MVH Russin8
Man ska aldrig köra ute på väggrenen om man inte har god sikt. Oavsätt släp eller inte.
Sen är väggrenen inte lika stabil som själva körbanan, det finns fall där väggrenen har gett med sig och bilen hamnat i diket.
Bilar bakom får helt enkelt vänta med omkörning tills det passar..;)
Man ska aldrig köra ute på väggrenen om man inte har god sikt. Oavsätt släp eller inte.
Sen är väggrenen inte lika stabil som själva körbanan, det finns fall där väggrenen har gett med sig och bilen hamnat i diket.
Skönt att höra någon som tycker som jag:)
Det är ju inte bara en gång man fått fingret och liknande för att man inte flyttat på sig:cool:
Vi har aldrig behövt släppa fram någon genom att ställa oss i vägrenen, det har alltid varit de mötande som anser att vi har företräde och kör själva ner i vägrenen så vi slipper det.
Om det är en bred, jämn vägren och jag har bra sikt så går jag ut, men inte annars. Kör inte helt o hållet på vägrenen, utan bara ca 2/3 av ekipagets bredd, så slipper jag dels komma för nära kanten, dels är jag ju inne på vägbanan, vilket innebär att jag inte behöver lämna företräde åt dem bakom (men självklart kan jag inte preja dem hur som helst för det, har någon påbörjat omkörning så får de fortsätta, och jag ger ALLTID tecken innan jag flyttar mig, oavsett håll)
Adrenochrome 2007-09-14, 08:16 Nej det gör jag inte.
Supermoose 2007-09-14, 09:04 Ja det gör jag, hr aldrig haft några problem att flytta på mig så jag kan släppa förbi folk som kommer bakom.
Är det en smal/krokig väg och det blri ett par bilar bakom mig så stannar jag till här och var på pakeringsfickor och släpper förbi dem, det tar inte längre tid för mig och jag minimerar risken med att det kommer någon som tröttnar på mig till slut och gör en idiot omkörning.
Är vägrenen bred och det är bra sikt... då går jag ner i vägrenen för att släppa förbi bakomvarande trafik ja.... Det gör jag även när jag kör lastbil....
Jag går däremot INTE ut i vägrenen före en kurva eller före ett backkrön, eller om sikten är skymd av andra orsaker. Inte heller om det är korsningar en bit längre fram.
Jag använder mig inte heller av vägrenen under mörker... Det kan finnas gående i vägrenen som inte har reflex eller liknande på sig, eller mörklagda stillastående fordon och liknande.
Men är det dagsljus och sikten fri... då använder jag vägrenen....
Är det dagsljus, fri sikt och en stabil vägren så går jag ut om det behövs men ligger inte och kör där hela tiden.
De värsta syndarna på att försöka tränga ut en där brukar vara lastbilschaffisar - brukar sätta på varningsblinkersen när de går så nära att min häst får panik. En del chaufförer fattar direkt och håller avstånd, andra verkar ha lämnat hjärnan hemma eller så har de aldrig haft någon för de fortsätter att ligga på en meters avstånd typ:(
De värsta syndarna på att försöka tränga ut en där brukar vara lastbilschaffisar - brukar sätta på varningsblinkersen när de går så nära att min häst får panik. En del chaufförer fattar direkt och håller avstånd, andra verkar ha lämnat hjärnan hemma eller så har de aldrig haft någon för de fortsätter att ligga på en meters avstånd typ:(
Nu är jag inte lastbilschaufför till yrket... Men det händer att jag kör lastbil :angel:
Däremot upplever jag när jag kör hästtransport att det är lika illa från både lastbilar och personbilar när det kommer till att försöka tränga....
Enda skillnaden är att lastbilen är så mycket större att den märks betydligt mer när den kryper upp i rumpan på transporten...
Jag har faktiskt helt annan erfarenhet av lastbilar. Jag tycker oftast (ska jag tillägga) att dom visar mer hänsyn än vad "Rally Harry" i BMW eller "Svensson" i volvon gör!
MVH Russin8
Jag har faktiskt helt annan erfarenhet av lastbilar. Jag tycker oftast (ska jag tillägga) att dom visar mer hänsyn än vad "Rally Harry" i BMW eller "Svensson" i volvon gör!
MVH Russin8
Min erfarenhet överlag är att det inte är ett så stort bekymmer överhuvudtaget.... De flesta visar hänsyn....
Men av dem som inte gör det så är det ingen större skillnad på lastbilar eller personbilar....
Jag går ut ifall det är god sikt och bra väg, det alla måste komma ihåg är bara att har du gått ut så måste du vänta på tills du kan gå tillbaka utan att störa, man får ej trycka sig därifrån innan ett krön eller hinder. Det verkar inte alla veta tyvärr.
Lovisaleonora_ 2007-09-14, 11:58 Eftersom vägrenskörning bara ska företas när det föreligger god sikt (oavsett släp eller ej) kör jag gärna ut och underlättar för övriga OM det är fri sikt.
Jag tycker man är skyldig att underlätta och försöka vara så smidig som möjligt i trafiken.
Kan nog tyvärr inte hålla med dig där, tycker att dom är bättre än bilarna dels så brukar inte lastbilen ligga så nära som det känns. Men alla träffar vi på olika i trafiken.
Hindrar jag trafiken bakom, dvs som jag gör på 90 väg och uppåt. Så kör jag ut i väggrenen när det är god sikt.
Kör jag på en väg utan väggren och det blir kö bakom mig så svänger jag in och stannar vid busshållplatser för att släppa förbi bilarna bakom.
Håller också med om att lastbilschufförer är mkt bättre i trafiken än vanliga personbilsförare. De tackar alltid och gör allt för att underlätta för övrig trafik.
peter_lundin 2007-09-14, 12:29 Nog har jag blivit närapå nerblåst i diket flera gånger när långtradare med släp blåst förbi med några dm marginal. Dessutom körde jag ung 80!
Kör ut om jag tycker det är ok låter mig inte tvingas ut.
PL
Eftersom vägrenskörning bara ska företas när det föreligger god sikt (oavsett släp eller ej) kör jag gärna ut och underlättar för övriga OM det är fri sikt.
Jag tycker man är skyldig att underlätta och försöka vara så smidig som möjligt i trafiken.
:bow:
Det gör trafikmiljön SÅ mycket trevligare (och säkrare) om alla hjälps åt! (har för mig att man fick lära sig i körskolan att man SKA underlätta omkörningar osv så långt det är möjligt, dvs hålla höger på körbanan iaf. Vägrenskörning avgör man ju själv)
chrysler 2007-09-14, 13:04 När ni är ute och transporterar era hästar, kör ni på väggrenen för att låta andra bilar komma förbi?
Själv tycker jag det är otäckt att köra där. Man vet aldrig vad som står bakom krönet. Och man kan ju inte riktigt tvärnita och väja med häst i släpet. Sen tycker jag oftast att väggrenen är väldigt dålig, gropar och dylikt.
Hur resonerar ni?
MVH Russin8
Jag gör alltid det, men så kör jag ofta längs de vägarna & vet exakt hur vägen ser ut.
Det är bra för alla parter att göra så, bilar slipper krypa bakom släpet & du slipper ha bilar med stressade förare bakom släpet som riskerar att åka in i er om ni måste bromsa hastigt.
Jag är extra noga med avstånden från bilar framför & bakom när jag har häst i släpet, men det hoppas jag alla är.
chrysler 2007-09-14, 13:08 Nu är jag inte lastbilschaufför till yrket... Men det händer att jag kör lastbil :angel:
Däremot upplever jag när jag kör hästtransport att det är lika illa från både lastbilar och personbilar när det kommer till att försöka tränga....
Enda skillnaden är att lastbilen är så mycket större att den märks betydligt mer när den kryper upp i rumpan på transporten...
Ja det finns idioter inom alla kategorier, sist jag åkte på tävling för några veckor sedan så tog dubbelfiliga körfältet slut & då kommer en mindre lastbil bakom oss(b-kort) & trycker sig förbi mej-i MIN FIL.
Tur att det inte var en 70 väg iaf, då hade båda legat i diket:devil:
Kan jag tillägga att jag dessutom har rätt biffig bil oxå,(bredare än medelsvensson) förutom hästsläpet?
Hindrar jag trafiken bakom, dvs som jag gör på 90 väg och uppåt. Så kör jag ut i väggrenen när det är god sikt.
Kör jag på en väg utan väggren och det blir kö bakom mig så svänger jag in och stannar vid busshållplatser för att släppa förbi bilarna bakom.
Håller också med om att lastbilschufförer är mkt bättre i trafiken än vanliga personbilsförare. De tackar alltid och gör allt för att underlätta för övrig trafik.
Iaf för det mesta.... Råkade en gång ut för en IDIOT till långtradarchaffis rent ut sagt. Låg precis i arslet på mitt släp, och när han tröttnade på att inte kunna köra om så slog han på helljuset (det var mitt i natten på vintern, snorhalt på sina ställen så jag körde inte fullt tillåten hastighet) och körde så i 2-3 km, innan han pressade sig förbi på en smal, krokig 50-väg (hade vi fått möte hade han garanterat prejat ner mig i diket).
Tur att de är ganska ovanliga, de allra flesta är som du skriver väldigt bra.
*kl*
Jag kör ca 5000 mil/år och enligt min erfarenhet så är det en stor samling idioter som kör buss och långtradare! :devil: Inte alla, men tyvärr allt för många som gör livet surt för andra genom att inte hålla avstånd oavsett om man kör med släp eller ej, stryker förbi istället för att hålla ut vid omkörningar, inte underlättar vid påfarter till motorväg och som nästan krokar på om man stannar vid rött eller om det är kö. Jag ser många bilar som varit inblandade i köolyckor, men konsekvenserna är så mycket värre när det är tyngre fordon som kör på än när det är en personbil.:crazy:
Själv går jag ut på vägrenen om jag bedömer det som säkert och om det behövs för omkörning, är det tomt i mötande fil ser jag ingen anledning till varför jag ska köra åt sidan. Jag går aldrig ut om det är vatten på vägrenen, gropigt och ojämt, mörkt eller dålig sikt. För mig är min häst mer värdefull än de som vill köra om.
Visst, man ska underlätta för övrig trafik; ej störa - ej bli störd, men när det kommer till vägrenskörning är jag lite skeptisk, av vissa orsaker.
Vägrenen är ju egentligen inte till att köra på (undantaget vissa typer av fordon på vissa sorters vägrenar), samt att både sikt och underlag kan vara sämre än på övriga vägen.
Dessutom är ofta vägrenen för smal för att man - med tillräcklig marginal från vägkanten - kan hålla sig enbart på vägrenen, och att man därför får ligga i "två" filer samtidigt. Detta är i sin tur inte uppskattat av övriga trafikanter som kanske inte vågar påbörja en omkörning eftersom jag faktiskt kan få för mig att gå ut igen.
Har själv varit i en sådan situation, där jag som tredje bil bevittnade när bil ett gick ut på vägrenen - sikt fri långt fram och bil två kör om, samtidigt som bil ett - helt utan att se sig för - kör ut på vägen igen precis framför bil två. Inget trevligt scenario direkt.
Men, om det nu är en bred vägren som man får plats med hela sitt fordon(sekipage) där och man går ut för att underlätta för bilar som kör om, och sedan behöver gå ut i vägen igen (givetvis måste man ju se sig om), om det händer något då (påkörd bakifrån exempelvis) är det generellt du som anses som skyldig. Otack är världens lön, heter det ju, och det kan nog stämma ganska bra in i detta fall.
Kunde inte sagt det bättre själv:bow:
Är vägrenen bred och det är bra sikt... då går jag ner i vägrenen för att släppa förbi bakomvarande trafik ja.... Det gör jag även när jag kör lastbil....
Jag går däremot INTE ut i vägrenen före en kurva eller före ett backkrön, eller om sikten är skymd av andra orsaker. Inte heller om det är korsningar en bit längre fram.
Jag använder mig inte heller av vägrenen under mörker... Det kan finnas gående i vägrenen som inte har reflex eller liknande på sig, eller mörklagda stillastående fordon och liknande.
Men är det dagsljus och sikten fri... då använder jag vägrenen....
Håller med dig "syrran".
Pretty_Fly 2007-09-14, 21:26 jag går bara ut tillfälligt (om det är lämpligt) för att släppa förbi om det blivit kö tex. finns ingen väggren så får man krypa in i någon p-ficka eller något. jag vet hur fruktansvärt irriterande det kan vara att mil efter mil ligga efter någon (behöver inte vara hästsläp) som kör lägre än gällande hastighet.
jag skulle allmänt vilja se att folk släpper förbi mer.
*kl*
Det verkar här som de flesta som kör hästtransport försöker visa hänsyn. Jag har dock en undran och ett bekymmer där jag bor. Jag bor vid en hästklinik och möter ofta hästtransporter som ska dit när jag åker till jobbet på morgonen. Vägen är smal med några mötesplatser. Hästtransporterna stannar i stort sett aldrig på de breda partierna när de får möte utan kör bara på och jag tvingas ibland backa 30-50 m. Trots att jag själv är hästägare gör detta mig otroligt irriterad och jag kan inte riktigt förstå att det ska vara så svårt för dem som kör transport att överblicka vägen även framåt. Ev. beror det på att de inte är hemmavarande i området, fast jag tycker inte det räcker som förklaring.
(Att köra i vägrenen är inget alternativ på denna väg.)
som sagt så träffar vi på olika men de flesta bilar kör väl om med några dm oxå men det känns värre med en stor lastbil.
Kl
Jag går oftast inte ut i vägrenen. Har jag en bil bakom mig kan jag släppa förbi den men har jag en lång kö bakom mig går jag inte ut i vägrenen hur bra sikt jag än har. Börjar en köra förbi hänger dom flesta på och då är det inte lätt att komma ut i körbanan igen. Inte kul å komma till en sväng eller nått med fullt med bilar som kör om och man inte kommer ut igen!
Jag kör gärna ut på vägrenen för att släppa förbi bakomvarande trafik så länge jag kan göra det på ett säkert sätt. Är vägrenen dålig kör jag naturligtvis inte ut, men åtminstone på de vägar jag normalt kör trailer tycker jag de allra flesta vägrenar är bra - och håller de för stora långtradare håller de definitivt för mig.
Och angående att gå ut på vägbanan vid hinder så tycker jag övrig trafik brukar vara hänsynsfull tillbaka och släppa tillbaka mig när jag blinkar (blinkar alltid när jag vill köra/kör tillbaka på vägbanan även om jag bara varit ute på vägrenen halvvägs). Släpper man förbi frekvent bildas det sällan köer så att man blir "fast" på vägrenen heller. Och är det någon gång hinder på vägrenen eller om jag inte blir utsläppt på vägbanan innan tex kurvor eller korsningar är det ju bara att sakta in, ingen tvingar ju en att hålla 80.
Jag tillhör dem som blir mäkta irriterad på människor (sällan hästtransporter dock, oftare husvagnar) som som slickar mittlinjerna och vägrar att ge så mycket som ett synfält på sina vänstersidor, utan man får gå ut på vägrenen själv för att kunna se mötande trafik inför omkörning.
Och blir det köbildning bakom en när det saknas tillfällen att köra om säkert så tycker jag faktiskt att man ska svänga in på en busshållplats för att släppa fram. Genom att hårdnackat puttra fram i 70-80 km mitt på vägbanan på en 90-väg med tiotals bilar och lastbilar bakom sig ökar man risken för en olycka - inte bara för de omkörande utan även för sig själv. Förr eller senare tappar någon tålamodet och gör en huvudlös omkörning som kanske slutar med att man blir prejad...
Visa hänsyn och förvänta dig ingen hänsyn tillbaka så blir det säkrare i trafiken!
peter_lundin 2007-09-15, 09:27 En personbil som kör om nära påverkar inte mitt ekipage alls.
När långtradare kör om för nära blir det som att köra över högakustenbron i storm!
PL
Det är ju inte alltid man ser ett hinder på väggrenen, och då måste man ju tvärnita. Det vill inte jag behöva göra med häst i släpet. När jag åker utan släp eller tomt släp då går jag givetvis ut i väggrenen om det är bra sikt.
Och om det är en väldigt hårt trafikerad väg så kan man ju bli hänvisad till väggrenen under ganska lång tid, det är inte alla som är intresserade av att släppa ut ett släp framför sig.
MVH Russin8
Det är en av anledningarna att jag aldrig går ut helt på vägrenen, utan ser till att vara kvar lite på körbanan. På så sätt har jag inte väjningsplikt mot bakomvarande, utan kan smidigt smyga ut i körbanan igen (men använder självklart blinkers för att visa att jag flyttar ekipaget)
Goat lover 2007-09-15, 17:37 *KL*
Har inte läst hela tråden man kan skriva hur jag gör.
Jag kör endast ut på vägrenen om jag har fri sikt en bra bit framåt.
När jag går ut går jag ut med ca. 2/3 av ekipaget.
Viktigt är att vara tydlig om du vill gå in på vägbanan igen om där finns bilar bakom.
Minst irritation blir det i trafiken om alla försöker göra så den flyter på. Med släp så stoppar du tyvärr upp mer än du tror. Inte bara att du har en lägre hastighet utan ekipaget är även längre att ta sig förbi. Då går jag hellre ut och låter snabbar trafik flyta förbi än att där ligger en sur dåre i baklämmen på släpet som sedan kastar sig förbi för att nästa slita av mig kofångaren på bilen.
Smurfmodesty 2007-09-15, 19:59 Om det är bra sikt och ljust ute så går jag ut på vägrenen om jag får bilar efter mig.
Vill inte ha dom tryckande i baken om jag slipper. Hellre att jag går ut och underlättar en omkörning än att dom gör någon idiotisk omkörning där det är farligt.
Är det så att man får en längre kö bakom sig så brukar jag försöka svänga av vid parkeringsfickor eller busshållplatser och släppa förbi dom.
Speciellt dom gånger jag kört E14 på väg mot Åre på våren eftersom alla 08:or kör som galningar där till och från skidsemestern ;)
Inte_Ung 2007-09-15, 20:38 Oftast inte.
Jag tycker att det är för farligt.
Inte_Ung 2007-09-15, 20:47 Det är en av anledningarna att jag aldrig går ut helt på vägrenen, utan ser till att vara kvar lite på körbanan.
Så får man däremot inte göra alls.
Antingen så lämnar man körfältet fritt för de bakomvarande så de kan köra om eller så går man ut på vägrenen.
Halvdant och mittemellan är inte tillåtet.
Inte_Ung 2007-09-15, 20:53 .....jag minimerar risken med att det kommer någon som tröttnar på mig till slut och gör en idiot omkörning.
Men det är deras ansvar.
Inte ditt.
Ditt ansvar är att du följer trafikreglerna och inte orsakar olycka.
Du kan inte ansvara för alla människor som inte blivit utrustade med något tålamod.
Varför har människor så bråttom?
Vad skall de hinna till?
Men det är deras ansvar.
Inte ditt.
Självklart deras ansvar. Men jag vill inte hamna mitt i en olycka för att de inte tar det (ansvaret). Då väljer jag hellre att ta kontrollen när jag kan det. Släppa fram där det är så möjligt eller till och med stanna vid en parkeringsplats/busshållplats om det inte är möjligt för att släppa fram bakomvarande trafik om det blir köer - varken de är blådårar eller helt vanliga människor som tycker det suger att köra 70-80 på 90-väg.
Så får man däremot inte göra alls.
Antingen så lämnar man körfältet fritt för de bakomvarande så de kan köra om eller så går man ut på vägrenen.
Halvdant och mittemellan är inte tillåtet.
Vart i trafikförordningen står det? Många trafikrenar är inte breda nog för en normalstor bil. Att ändå köra ut en bit i vägrenen ger omkörande fordon bättre sikt. Att det skulle vara otillåtet att hålla ut till höger även om det innebär att man tar en del av vägrenen i besittning låter rent av löjligt, men jag står gärna rättad om jag får källhänvisning!
Inte_Ung 2007-09-15, 23:55 Nja det där var väl litet förenklat.
Det är den bakomvarande som inte får köra om vid möte om den inte kan hålla sig på höger sida om mittlinjen.
Vilket gör det totalt meningslöst, i laglig mening, att gå ut bara delvis.
För allt som blir resultatet av det är att dels så får inte någon åka förbi och dels så är man i onödan på vägrenen eftersom man inte har släppt förbi.
Och då så har man inte uppfyllt:
3 kap
12 § På väg skall vägrenen användas
....
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Det är noga med det där när man kör tung trafik.
Antingen helt undan eller inte undan alls.
Om man inte har möte så behövs det inte gås undan.
Och om man har möte så måste omkörande fordon kunna köra om utan att passera mittlinjen.
Man får inte gå ut för att ge sikt utan bara för att ge plats.
Inte_Ung 2007-09-15, 23:59 .... människor som tycker det suger att köra 70-80 på 90-väg.
Om man kör i 70 på 70-väg då?
Eller 90 på 90-väg?
Och den bakom tycker att det suger.
Jag håller hårt på att man ska visa hänsyn mot övrig trafik. För min del betyder det att jag gärna underlättar omkörning så gott jag kan för fordon som kört ikapp mig oberoende av min egen hastighet gentemot hastighetsgränserna. Jag vinner inget på att leka låtsastrafikpolis och försöka hindra fortkörare. Jag har dem hellre framför mig än i bakluckan på trailer/bil.
Och då så har man inte uppfyllt:
3 kap
12 § På väg skall vägrenen användas
....
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Det är noga med det där när man kör tung trafik.
Antingen helt undan eller inte undan alls.
Om man inte har möte så behövs det inte gås undan.
Och om man har möte så måste omkörande fordon kunna köra om utan att passera mittlinjen.
Man får inte gå ut för att ge sikt utan bara för att ge plats.
Jag tolkar det annorlunda än dig, och det verkar som de flesta lastbilschaffisar också tolkar det annorlunda alternativt skiter i det, eftersom många av dem ofta ligger med högra hjulparet på vägrenen när de blir upphunna och går ut helt på vägrenen först när bakomvarande bil påbörjar omkörning eller börjar trycka för nära...
I körkortsboken "Du och jag i trafiken" står "Lagen säger att alla fordon får köra på vägrenen "om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik". Det betyder att du bör köra ut på vägrenen när snabbare fordon vill köra om dig och det är uppenbart att omkörningen blir säkrare om du kör åt sidan.". Att ge bakomvarande bättre sikt inför en omkörning känns som en ganska uppenbart ger högre säkerhet - i synnerhet när man kör ett stort fordon som blockerar så mycket av sikten framåt att bakomvarande måste 1) gå ut på vägrenen eller 2) korsa mittlinjen för att kunna se om det finns mötande trafik (se mitt tidigare exempel med husvagnsförare).
Men oftast så är det ju inga problem att köra om på rätt sida av vägen om man bara flyttar på sitt ekipage ca 2/3 ut på vägrenen. Självklart är det meningslöst om man inte ger tillräckligt med plats, men i de allra flesta fall så är körbanan så bred att det inte är några som helst problem. Jag kommer t.ex förbi långtradare (som ju är bredare än hästsläp) hur lätt som helst (även med släp påkopplat) när de flyttat sig halvvägs ut på vägrenen, och då UTAN att jag korsar mittlinjen.
Fullt tillåtet att köra halvvägs ut på vägrenen, och underlättar för bakomvarande trafik! (man ska hjälpas åt i trafiken)
Om man kör i 70 på 70-väg då?
Eller 90 på 90-väg?
Och den bakom tycker att det suger.
Ibland så visar hastighetsmätaren fel (men ofta kör många för fort). I vår bil t.ex. (årsmodell -00) så måste visaren stå på 102km/h om vi ska ligga i 90(mätte bakom NTF´s bil förra veckan), mao så ligger vi bara i ca 78km/h när visaren står på 90, och då är det ju inte så konstigt att man blir omkörd...;)
Goat lover 2007-09-16, 20:41 Ibland så visar hastighetsmätaren fel (men ofta kör många för fort). I vår bil t.ex. (årsmodell -00) så måste visaren stå på 102km/h om vi ska ligga i 90(mätte bakom NTF´s bil förra veckan), mao så ligger vi bara i ca 78km/h när visaren står på 90, och då är det ju inte så konstigt att man blir omkörd...;)
Har ni bytt till större fälgar än de som bilen är typad till (ex. ni har 17" istället för 16" som står i reg. papprena att bilen ska ha) så har du svaret där varför mätaren inte stämmer. Ett litet tips bara. Hade samma problem med min Volvo V70 -03 som hade 17" istället för de 16" den var typad till..
Min bil har rätt fälgar men går ändå i snitt 7km/h för långsamt jämfört med vad hastighetsmätaren visar. Ett inte allt för ovanligt fenomen som uppmärksammats på diverse undersökande program (googla på 'glädjemätare' och hastighet så får du massor av resultat av varierande seriös grad, exvis denna (http://www.vmälardalen.se/gladjematare/Index.htm)).
Jag kan mycket väl tänka mig att det finns många som svär över att alla kör som blådårar och att de alltid blir omkörda när de kör lagligt - när de i verkligheten själva alltid ligger runt tio km/h under tillåten hastighet...
Är det god sikt och bred vägren så kör jag ut i kanten. Hästen är väldigt orolig i transporten och när det ligger någon bil nära bakom så blir hon väldigt rädd och försöker nästan hoppa fram i bilen känns det som. Nix, då underlättar jag hellre de som har bråttoms omkörning så jag blir av med dem och får en något lugnare häst!
fetanten 2007-09-16, 22:18 Det beror helt på väg- och väderförhållanden. Jag låter mig aldrig tvingas ut i kanten.
Blir själv aldrig irriterad på hästtransporter, husvagnar och övriga släpvarianter som är ute på vägarna och "bromsar". Försöker visa dem så stor hänsyn som möjligt. Något som däremot irriterar mig till tusen är alla dessa bönder som bara MÅSTE ut med traktorn på allmän väg samma tider som folk med 9-fem-jobb (=8-16) kör till jobbet.
Ja, jag vet att de också har ett jobb att sköta, men de borde kunna flexa lite, lite mer. Det är inte särskilt kul att hamna bakom ett 30-fordon när man är på väg till jobbet halv åtta på morgonen. :(
Inte_Ung 2007-09-17, 01:19 Jag vinner inget på att leka låtsastrafikpolis och försöka hindra fortkörare.
Jag vinner bekvämlighet för min del.
Att slippa sitta på en trång vägren med risken att åka på något som står där.
Skall det inte visas hänsyn även mot dem i trafiken som av olika anledningar inte vill åka för fort?
Är det bara mest bråttom = högst prioritet?
Inte_Ung 2007-09-17, 01:22 Något som däremot irriterar mig till tusen är alla dessa bönder som bara MÅSTE ut med traktorn på allmän väg samma tider som folk med 9-fem-jobb (=8-16) kör till jobbet.
Ja, jag vet att de också har ett jobb att sköta, men de borde kunna flexa lite, lite mer. (
Hur då?
De är just färdiga med mjölkningen och måste ut så att de hinner färdig före nästa mjölkning.
Så nej, de kan inte flexa mera än vad du kan.
Snarare mindre.
Är det så dålig sikt att jag inte kan se att vägrenen är fri under en längre sträcka kör inte jag heller ut på någon vägren - varken med eller utan släp.
Skall det inte visas hänsyn även mot dem i trafiken som av olika anledningar inte vill åka för fort?
Jo, det ska naturligtvis visas hänsyn även mot dem som kör för långsamt och dem som kör lagenligt. Men eftersom många trafikidioter knappt kan stava till hänsyn och lägger sig alldeles för tätt och sniffar när de inte kan komma om och dessutom kastar sig om handlöst när de tappar tålamodet så väljer jag den minst blodiga lösningen. Och jag lägger viss heder i att åtminstone jag visar hänsyn så gott jag kan i trafiken och därmed inte kan räknas till en av alla dessa som tror att de äger vägen och att deras rättigheter är de enda som räknas.
skogsridmulle 2007-09-17, 06:54 Nej det gör jag inte, kör man ut i väggrenen o det händer något när man ska tillbaka på vägen är man alltid vållande. Brukar däremot hjälpa till o ligga till höger i körfältet så att folk lättare kan köra om.
fetanten 2007-09-17, 08:44 Så nej, de kan inte flexa mera än vad du kan.
Snarare mindre.
Ja, det bönder jag känner kan helt klart köra någon halvtimme senare (eller tidigare) utan att det påverkar deras liv alltför mycket. Ska de ut på allmän väg i rusningstrafik kan de se till att använda fordon som håller 50 i alla fall. Eller åtminstone köra in på busshållplatser och fickor när de har 10-20 bilar i kö efter sig!!
Och jag menar inte på 30- och 50-vägar utan 70- och 90-vägar.
Hur var det med hänsynen??
Väggrenen är precis lika stabil som övriga vägen det som händer är att många bilister plötsligt spänner sig när de kör så nära kanten så att de blir osäkra och så råkar de få ner ena hjulparet utanför vägen.
Kom också ihåg att du är SKYLDIG att gå ut i väggrenen ifall det finns sådan för att underlätta en omkörning!
Där jag bor är folk usla på detta. I mellansverige är folk suveräna på att hjälpa till på det viset!
Jag kör bara ut om vägrenen är tillräckligt bred och om jag har god sikt hela den sträcka jag ska ligga där.
Annars får de vänta.
Piruette 2007-09-17, 10:16 kör bara åt sidan om vägen är väldigt bra o bred.. som ex motorvägen..
annars får dom bakom helt enkelt vänta tills det ges tillfälle att köra om...
När jag körde Plutten upp till Hedemora var det snö, halt o småvägar o jag hade då ingen lust alls att köra ut i vägrenen....
orkade inte ens räkna hur många tut o fingrar jag fick sen när alla kunde köra om... suck suck... dom måste ju sett att släpet for fram o tillbaka över vägen(Plutten stod inte stilla ;)
Vart i trafikförordningen står det? Många trafikrenar är inte breda nog för en normalstor bil. Att ändå köra ut en bit i vägrenen ger omkörande fordon bättre sikt. Att det skulle vara otillåtet att hålla ut till höger även om det innebär att man tar en del av vägrenen i besittning låter rent av löjligt, men jag står gärna rättad om jag får källhänvisning!
Ja det undrar jag med :D
Till TS: Jag kör ut på vägrenen och släpper fram om omständigheterna tillåter detta. Det är ens skyldighet att underlätta för sina medtrafikanter och dessutom tycker jag det är stressande om jag har en hel svans med bilar efter mig.
Inte_Ung 2007-09-17, 10:35 Äter du mat?
Om du gör det så tycker jag inte att du skall klaga på att bönderna kör på vägarna med sina traktorer.
De arbetar liksom.
Åk tidigare själv så hinner du till jobbet i alla fall.
Är det bara andra som skall ta hänsyn till dig?
Jag för min del brukar ta hänsyn till bönderna som behöver komma fram.
De har ett hårt liv ändå utan att jag skall stressa fram som en tokig och sinka deras dag.
Inte_Ung 2007-09-17, 10:36 Prova att läsa svaret litet längre ner.
Ja, det bönder jag känner kan helt klart köra någon halvtimme senare (eller tidigare) utan att det påverkar deras liv alltför mycket. Ska de ut på allmän väg i rusningstrafik kan de se till att använda fordon som håller 50 i alla fall. Eller åtminstone köra in på busshållplatser och fickor när de har 10-20 bilar i kö efter sig!!
Och jag menar inte på 30- och 50-vägar utan 70- och 90-vägar.
Hur var det med hänsynen??
Du kanske skall testa att flexa lite mer istället och därmed visa mer hänsyn.
Och traktorer får köra max 40 km/h. äldre traktorer får köra max 30 km/h. Så det där med att använda fordon som kan köras i 50 km/h funerar ju inte alls.
Äter du mat?
Om du gör det så tycker jag inte att du skall klaga på att bönderna kör på vägarna med sina traktorer.
De arbetar liksom.
Åk tidigare själv så hinner du till jobbet i alla fall.
Är det bara andra som skall ta hänsyn till dig?
Jag för min del brukar ta hänsyn till bönderna som behöver komma fram.
De har ett hårt liv ändå utan att jag skall stressa fram som en tokig och sinka deras dag.
Här håller jag dock med. Att irritera sig på bönders traktorer och vägarbeten är rätt och slätt heldumt. Blir man "jämt" sinkad så är det ju bara att åka hemifrån lite tidigare så man hinner till jobbet i tid. Om man envisas med att åka så att man kommer exakt i tid till jobbet så får man ju glatt ta att man då ibland blir försenad. Bönder har också familjer och tider att passa och kan knappast förväntas att ta hänsyn så till vida att de aldrig kör på några allmäna vägar när "alla andra" ska till och från jobbet (de kör ju knappast bara där för att irritera. De slipper nog gärna rusningstrafiken de också - när de har ett val). Och varför vägarbetare är på vägen faller sig ju självt...
Har ni bytt till större fälgar än de som bilen är typad till (ex. ni har 17" istället för 16" som står i reg. papprena att bilen ska ha) så har du svaret där varför mätaren inte stämmer. Ett litet tips bara. Hade samma problem med min Volvo V70 -03 som hade 17" istället för de 16" den var typad till..
Jag har originalfälgarna (16", precis enl reg.beviset) sen bilen var ny (mao anpassade till exakt denna bil), och däck köpta på märkesverkstaden (för 3 månader sedan, så det beror inte på att de är slitna heller), så det är inte något sådant... Snarare är det så att biltillverkarna vill ha ett säkerhetsspann, då det är de som är skyldiga om mätaren visar för låg hastighet mot den uppmätta. Är därför inte alls ovanligt att de visar mindre än den faktiska hastigheten, doch är det inte fullt lika vanligt att det skiljer så mkt som det gör på vår bil..
... och förlorar tyvärr säkerhet, då det ofta slutar med idiotomkörningar då de bakomvarande tröttnat...
Självklart ska det visas hänsyn till ALLA trafikanter, och det innebär ju per automatik att även de som kör långsamt måste visa hänsyn till de som kör fortare.
Väggrenen är precis lika stabil som övriga vägen det som händer är att många bilister plötsligt spänner sig när de kör så nära kanten så att de blir osäkra och så råkar de få ner ena hjulparet utanför vägen.
Kom också ihåg att du är SKYLDIG att gå ut i väggrenen ifall det finns sådan för att underlätta en omkörning!
Där jag bor är folk usla på detta. I mellansverige är folk suveräna på att hjälpa till på det viset!
Vägrenskörning avgör DU som bilist, ingen kan tvinga dig till det. Det enda du är skyldig är att underlätta omkörning, men du är altså aldrig tvungen att flytta dig från körbanan (bara hålla till höger)
Naturligtvis!
Alltid när så behövs, när jag kan och när det är lämpligt.
Inte bara med häst-i-släp, utan alltid när jag av någon anledning kör långsammare än den "naturliga" trafikrytmen på vägen.
LIA
Splittan 2007-09-17, 19:39 Vid dagtid och god sikt samt om väggrenen är bred och stabil då kör jag åt sidan för att släppa förbi ev trafik. Man inte annars. Skulle aldrig få för mig att gå åt sidan vid mörker eller dålig sikt.
fetanten 2007-09-17, 21:41 Här håller jag dock med. Att irritera sig på bönders traktorer och vägarbeten är rätt och slätt heldumt. Blir man "jämt" sinkad så är det ju bara att åka hemifrån lite tidigare så man hinner till jobbet i tid. Om man envisas med att åka så att man kommer exakt i tid till jobbet så får man ju glatt ta att man då ibland blir försenad. Bönder har också familjer och tider att passa och kan knappast förväntas att ta hänsyn så till vida att de aldrig kör på några allmäna vägar när "alla andra" ska till och från jobbet (de kör ju knappast bara där för att irritera. De slipper nog gärna rusningstrafiken de också - när de har ett val). Och varför vägarbetare är på vägen faller sig ju självt...
Jag kör ALDRIG så att jag kommer precis i tid till jobbet. Variera dessutom de tider jag kör hemifrån just för att slippa komma bakom en traktor som kör 30 på 90-vägen. Men det händer ofta att det likt förb* är en sån på vägen. Och det hade varit helt ok om de bara utnyttjat de busshållplatser och andra fickor för att släppa förbi kön bakom sig.
Och vägarbetare är inte ens nämnda i sammanhanget.
Inte_Ung 2007-09-17, 22:49 ... och det innebär ju per automatik att även de som kör långsamt måste visa hänsyn till de som kör fortare.
Jag kommer inte heller i framtiden att visa hänsyn mot lagbrytare mitt i brottet så att säga.
Fortkörare och andra t.ex. de som åker bil inne på bussterminalen trots den runda gula skylten med röd kant.
Ja, det är ju helt upp till dig. Själv kommer jag fortsätta att försöka vara en god medtrafikant och låta trafikpolisen sköta sitt.
Inte_Ung 2007-09-17, 23:58 Det handlar om att orka.
Det tar energi att flytta på sig så att andra kommer fram.
Och jag vill inte lägga den på att underlätta brott.
Vill man köra för fort så får man i alla fall göra jobbet själv.
Varför skall jag lägga en massa extra jobb och ta flera risker för det?
Och om man är inne och kör med personbil på bussteminalen där man inte ens får vara så blir man inte framsläppt och ofta instängd.
Vi har svårt att få plats själva så varför skall vi ge plats åt någon som inte skall vara där?
Ett sätt att visa hänsyn mot sina medtrafikanter är att följa trafikreglerna.
De är liksom skapade av just den anledningen.
Att bryta mot dem är alltid hänsynslöst.
Bra inställning.
Man vet ju faktiskt inte varför en medtrafikant har mer bråttom än en själv. En bra förare underlättar i st f att hindra!
LIA
fetanten 2007-09-18, 07:19 Bra inställning.
Man vet ju faktiskt inte varför en medtrafikant har mer bråttom än en själv. En bra förare underlättar i st f att hindra!
LIA
:bow::bow::bow:
Syrran hade operarats, var hemma igen, men så gick såret upp och hon blödde ymnigt. Ringde 112 men ambulansen skulle ta för lång tid ansåg man på sjukhuset. De blev beordrade att sätta sig i bilen och köra fort som bara den till akuten. Polis skulle möta upp och köra före, men de skulle inte vänta utan börja köra.
Naturligtvis hamnade de bakom en självutnämnd trafikpolis som inte ville släppa fram dem på 90-vägen. H*n körde nog i 90 men svågern körde 110 ... Till slut mötte de polisbilen som vände och la sig före med blåljus och då flyttade sig "trafikpolisen". Om de hade dröjt ytterligare bara några få minuter hade nog inte min syster levt idag. De (läkarna) sa att hon bara var en hårsmån från att förblöda!! :cry::devil:
Å andra sidan så har i princip ingen som kör för fort någon vettigare anledning än att de har "bråttom", att det är kul eller för att det bara blir så. Så på sätt och vis förstår jag Inte_Ungs tankegång. Men den passar inte med min egen trafikfilosofi. Jag släpper in folk som filsurfar framför mig i min fil också och håller minst "tre-sekunders-avstånd" även i rusningstrafikköer - något som tydligen också tar för mycket energi för de flesta trafikanter (trots att det också ger ökade olycksrisker att strunta i det). Och jag släpper fram Göteborgs busschaffisar i situationer där de anser att de har förkörsrätt trots att de verkligen inte har det... :D
Inte_Ung 2007-09-18, 09:19 Man ser på körstilen när det är viktigt på riktigt.
Tro mig.
Jag kan se om bilen är stulen, det brinner eller om det bara är någon med ett mycket stort EGO som vill fram.
De stulna bilarna är livsfarliga - bara att ducka.
Inte_Ung 2007-09-18, 09:24 Jag kör buss mellan 5-9h på en dag.
Om jag skulle ägna mig åt att släppa fram alla "ViktigPettrar" i fina bilar som tycker att de måste komma fram först och därför åker i 90 på 50-väg, så skulle alla som åker kollektivt komma för sent till sina jobb, tåg, whatever.
50 personer i en buss skall inte bli sinkade av "SlipsNisse" som har åkt litet för sent för att hinna i tid.
Varje dag.
Så "SlipsNIsse" får faktiskt vackert vänta annars så spricker tidtabellen.
Jag har sagt det förr - det är helt upp till dig. Såväl i din yrkesroll som privat. Med eller utan superkrafter. Jag kräver inte att mina medtrafikanter kör ut på vägrenen för att släppa fram mig om jag kör fortare än dem. Men jag gör så gott jag kan utifrån rådande förutsättningar för att underlätta för mina medtrafikanter även om de är slipsnissar, budkörare eller hantverkare med företagsskåpbilar och har tunga högerfötter. Jag kör mycket sällan under tidspress - allra minst med hästtransport påkopplad.
Inte_Ung 2007-09-18, 10:38 Jag kör mycket sällan under tidspress - allra minst med hästtransport påkopplad.
Det där är ju den stora skillnaden.
Då så har man ju tid att släppa fram de stressade Nissarna.
Vad jag gör är en bedömning av vad som är jobbigast för mig.
Bli av med de där som hänger i häcken eller bara ligga kvar på vägbanan.
Jag skall orka hela dagen så jag måste spara på mina krafter.
Ja, och i en buss blir inte följderna lika fatala för dig (och troligen inte heller för passagerarna) om bakomvarande rövsniffare inte bromsar lika snabbt som dig för ett plötsligt utspringande barn/älg, eller ens om du blir prejad av en personbil som de blir för mig och/eller mina hästar i samma situationer. Så bedömningsgrunderna är annorlunda för en stressad buss-/lastbilschaffis jämfört med en personbils-/hästtransportförare. Du "har råd" med att de gör bort sig. Det har inte jag - risken är stor att det går åt helvete för mig och/eller mina hästar också när de gör bort sig. Så jag vinner ju på att hålla nere irritationsnivån (det är flera gånger bevisat att irriterade förare tar de största och idiotiskaste riskerna).
Galapago 2007-09-18, 10:59 Jag kör där ibland om den är bra, vägen rak osv...
Bak på en stor tung lastbil (de har väl ungefär samma problem med folk som vill komma om) såg jag en gång ett klistermärke med texten "Vägrenen - en möjlighet, inte en skyldighet!" , det var väl rätt kul men så är det ju faktiskt!!:bump:
Inte_Ung 2007-09-18, 11:00 ....om bakomvarande rövsniffare inte bromsar lika snabbt som dig .....
De bromsar alltid fortare än jag.
En full buss har en lååång bromssträcka så de hinner gott och väl stå på hejdaren utan att köra in i häcken på bussen.
Ja, det är ju helt upp till dig. Själv kommer jag fortsätta att försöka vara en god medtrafikant och låta trafikpolisen sköta sitt.
:bow::bow::bow:
Det handlar om att orka.
Det tar energi att flytta på sig så att andra kommer fram.
Och jag vill inte lägga den på att underlätta brott.
Vill man köra för fort så får man i alla fall göra jobbet själv.
Varför skall jag lägga en massa extra jobb och ta flera risker för det?
Och om man är inne och kör med personbil på bussteminalen där man inte ens får vara så blir man inte framsläppt och ofta instängd.
Vi har svårt att få plats själva så varför skall vi ge plats åt någon som inte skall vara där?
Ett sätt att visa hänsyn mot sina medtrafikanter är att följa trafikreglerna.
De är liksom skapade av just den anledningen.
Att bryta mot dem är alltid hänsynslöst.
Exakt HUR tar det energi att flytta på sig????:confused::confused:
Hoppas att du iaf håller så långt till höger på vägen som du kan för att underlätta omkörning, det är en skyldighet (enl trafikreglerna)
Inte_Ung 2007-09-18, 12:04 Exakt HUR tar det energi att flytta på sig?
Det kräver en högre uppmärksammhet då det kan stå saker på vägrenen.
Det är ju jobbigare att byta fil hela tiden än att bara ligga och glida i samma fil.
Vägbanan är ofta sämre på vägrenen än på vägbanan vilket försvårar körningen.
Och det i kombination med att det kan bli nära vägkanten kan göra det mycket jobbigt att akta sig för kanten och hålla fordonet kvar på vägen.
Där har du totalfel - så vida du inte räknar med att du inte vill tvärbromsa för passagerarnas skull. Men ur en rent fysisk synvinkel har du i princip lika lång bromssträcka som en bil då fordonets vikt försvinner ur ekvationen. Det kan skilja ett par meter pga större relativt luftmotstånd för personbilarna, men ett par meter i 90km/h motsvarar ju 1/50s, och är försvinnande litet i sammanhanget.
Med lite vatten eller is på vägen har du med fullpackad buss ofta till och med större möjligheter att få stopp på bussen på kort sträcka än en ordinär personbil.
Hm, jag rättar mig efter att läst på lite om verkligheten och bussars/lastbilars bromssystem. Fullastade lastbilar har sämre bromsverkan, nästan halverad till och med enligt NTF. Riktigt samma borde inte gälla för en fullastad buss då jag inte kan tänka mig att det går packa en ordinär kommunaltrafiksbuss så tätt att det blir lika tungt som en fullastad lastbil, men minskad bromsverkan ändå. Men det är ju ett farligt påstående att gömma sig bakom - för hur full måste bussen vara för att bromsverkan ska vara så påverkad att man kan vara säker på att bakomvarande rövsniffare hinner bromsa trots sitt korta avstånd..?
Det kräver en högre uppmärksammhet då det kan stå saker på vägrenen.
Det är ju jobbigare att byta fil hela tiden än att bara ligga och glida i samma fil.
Vägbanan är ofta sämre på vägrenen än på vägbanan vilket försvårar körningen.
Och det i kombination med att det kan bli nära vägkanten kan göra det mycket jobbigt att akta sig för kanten och hålla fordonet kvar på vägen.
Jag anser att man alltid ska ha 100% uppmärksamhet, det kan ligga saker på vägbanan också, så det argumentet köper jag inte.
Att byta fil anser inte jag vara jobbigare, men det är ju en smaksak
Jag har väldigt sällan uppfattat vägrenen som sämre än vägbanan, och är den det så syns det
Om det är jobbigt eller inte att hålla kvar fordonet på vägen beror ju på flera olika omständigheter, och bör bedömas från gång till gång. Jag anser inte vägrenskörning vara jobbigare än möte på en smal byväg, men det beror kanske på vad man är van vid.
Tycker fortfarande att man ska göra så gott man kan för att underlätta för ALLA i trafiken, inklusive fortåkare, långsamtgående fordon, de som kör med påkopplat släp och vanliga söndagsåkare.
Inte_Ung 2007-09-18, 12:49 Jodå, kött väger ganska så mycket.
95 personer * 80kg = 7,6 ton.
Bussar är tyngre än lastbilar i sig själva.
Säten och all denna inredning väger en del.
Inte_Ung 2007-09-18, 12:51 "hur full måste bussen vara för att bromsverkan ska vara så påverkad att man kan vara säker på att bakomvarande rövsniffare hinner bromsa trots sitt korta avstånd..?"
Det är fördröjningen i tryckluftbromsarna som ger den största skillnaden.
Men man känner redan vid första korsningen hur påverkad bussen är.
Och så får man anpassa sig efter det.
Inte_Ung 2007-09-18, 12:56 Jag anser att man alltid ska ha 100% uppmärksamhet, det kan ligga saker på vägbanan också, så det argumentet köper jag inte.
Man kan ju anta att vägbanan är fri eftersom bilen framför kom fram.
Så man åker helt enkelt snålskjuts på den.
PÅ Vägrenen skall cyklister, gångtrafikanter, trasiga bilar och annat farligt befinna sig.
Så där är sannorlikheten för att något att köra på kan finnas.
Och filbyten är inte jobbiga de första 3 timmarna.
Men man måste som sagt spara sig när man kör hela dagen med ett fordon som egentligen är för stort för att komma fram redan som det är.
Inte_Ung 2007-09-18, 12:58 Jag anser inte vägrenskörning vara jobbigare än möte på en smal byväg, men det beror kanske på vad man är van vid.
Nej det är det ju inte.
Men fy så jobbigt det är att ligga på en smal byväg med buss eller hästtransport.
Många vill inte göra det.
Så varför göra det frivilligt om man slipper?
När du kör buss förstår jag att du inte flyttar på dig hela tiden, men hur ofta behöver man köra om en buss? (inte på de 5 mil jag kör varje dag iaf, oftast är det så att det är bussarna som kör om), men tråden handlar ju från början om ifall man flyttar sig när man är ute och transporterar sina hästar. Kommer inte ihåg ifall du svarat på det, så det låter jag vara osagt.;)
Det är inte tillåtet att köra i vägrenen.
Det har hänt hemska olyckor där ex cyklister har blivit överkörda av bilister som ligger i vägrenen.
Vägrenen finns endast utifall någon bil skulle haverera eller något annat akut händer.
Vill man köra om någon är det bara att vänta tills det är fritt och inget möte.
Man får heller inte tränga ner mötande trafik i vägrenen.
Har alla verkligen körkort på den här tråden?
MÅNGA som har hästar bor utmed smala slingriga byvägar (och ibland ännu sämre vägar än så), och har inget annat val. Jag är såpass van vid det, så jag uppfattar det inte som jobbigt, och då kan jag tillägga att jag OFTA möter traktorer, timmerbilar och andra stora maskiner utmed vägen (försvaret tar den vägen många gånger, och UVS förarutbildning åker ut med sina lastbilskolonner för träning på just den här vägen, så det är inte bara någon enstaka stor bil man möter.... har tom mött bandvagnar, och de är BREDA)
Vägrenskörning är inte på långa vägar lika påfrestande, då det ju rör sig om korta stunder och med god sikt (annars kör inte jag där heller), och det anser jag det vara väl värt om jag slipper rövslickande bilar. Men som sagt, ingen annan än du själv avgör om du ska köra på vägrenen eller inte, men samtliga är skyldiga att underlätta framkomligheten/omkörningar ute på våra vägar.
Det är inte tillåtet att köra i vägrenen.
Det har hänt hemska olyckor där ex cyklister har blivit överkörda av bilister som ligger i vägrenen.
Vägrenen finns endast utifall någon bil skulle haverera eller något annat akut händer.
Vill man köra om någon är det bara att vänta tills det är fritt och inget möte.
Man får heller inte tränga ner mötande trafik i vägrenen.
Har alla verkligen körkort på den här tråden?
Källa tack. Vägrenskörning är, mig veterligen, fullt tillåtet. Dock krävs det såpass god sikt att man kan stanna för eventuella hinder, vilket det ju gör oavsett om man kör på vägrenen eller inte.
Du har ju redan deklarerat att du aldrig släpper fram "Slipsnissar".
Jag tror inte på att den största skillnaden handlar om fördröjning på tryckluftsbromsarna. Fördröjningen kan man bortse ifrån när man ändå har skillnader i reaktionshastighet att räkna med. 0,7-2,5s räknas som fullt normala reaktionshastigheter för förare som är någorlunda koncentrerade på sin körning (lite beroende på trafiksituation naturligtvis). Problemet är snarare att bromsarna på en fullastad lastbil har så väldigt mycket större krafter att ta upp jämfört med personbilar att faktorer som t.ex. värmeutveckling i bromsarna får större inverkan.
Det är fullt tillåtet att köra ut på vägrenen för att underlätta en omkörning om sikten är god. Det står i lagen. Och på körskolan får man (i alla fall jag) lära sig att det till och med är lämpligt när det kan göras på ett säkert sätt.
Det är fullt tillåtet att köra ut på vägrenen för att underlätta en omkörning om sikten är god. Det står i lagen. Och på körskolan får man (i alla fall jag) lära sig att det till och med är lämpligt när det kan göras på ett säkert sätt.
Precis det som jag fått lära mig oxå, och mina systrar och min man har fått lära sig samma sak, så jag antar att det ingår i utbildningen. (borde jag veta, som jobbat på trafikskola...:angel:. Kanske borde plocka fram de böckerna?)
Sen får du ju också i dina beräkningar alltid ta med att personbilar/motorcyklar fortfarande kan få sämre bromsverkan än din till och med fullknökade buss vid halt väglag...
Inte_Ung 2007-09-18, 13:42 Du har ju redan deklarerat att du aldrig släpper fram "Slipsnissar".
Nej bara att jag inte tar hänsyn till dem så att de skall kunna fortsätta i olagligt hög fart.
De får vackert klara sig med laglig fart om det är enklast för mig.
Om det däremot är enklast för mig att få undan dem genom att släppa fram dem så gör jag det.
Men det är inte hänsyn utan energibesparing.
I inlägg #79 skrev jag.
Vad jag gör är en bedömning av vad som är jobbigast för mig.
Bli av med de där som hänger i häcken eller bara ligga kvar på vägbanan.
Jag skall orka hela dagen så jag måste spara på mina krafter.
Ok, då har jag missuppfattat din ståndpunkt. Jag respekterar som sagt dina val när du går ut på vägrenen och när du stannar på körbanan. Anledningen till ditt val att släppa fram när det är möjligt oberoende av bakomvarandes hastighet eller intelligensnivå har jag redan redogjort för så många gånger att det börjar kännas tjatigt. Och i realiteten verkar du göra samma sak som mig, med den skillnaden att du även måste ta hänsyn till ditt tidsschema och din uthållighet. För min del kan jag i princip alltid lägga minimerandet av olycksrisken i främsta rummet. Och hoppas på att trafikpolisen hinner knäppa nollkollarna på näsan innan de mosar in sin bil i någons baklucka.
Nu hade jag inte 100% närvaro i plugget men ändå hyfsade betyg när jag gick ut, men tydligen var jag borta dagen då de gick igenom på fysiken hur det kan komma sig att ett föremål med högre rörelseenergi får kortare bromssträcka än ett föremål med lägre rörelseenergi. Kan du förklara för mig hur en buss som kör i 90 km/h kan bromsa snabbare än en bil eller MC som kör med samma hastighet? I synnerhet som jag vet sedan min egen MC-utbildning att en MC har ännu kortare bromssträcka än vad en bil har.
Både bussar och lastbilar kör generellt på sämre däck än personbilar och har oftare anmärkningar på bromssystemen vid besiktningar, så hur skulle de kunna stanna snabbare? Man får även ha i beaktande att man har minst en sekunds reaktionstid och ligger man nära framförvarande fordon hinner man många meter innan man själv bromsar då den bromsar. :crazy:
För övrig är vägrenar inte byggda för att användas som körfält och därmed inte dimensionerade för det, bärlagret under asfalten är sämre och vägsträckor där vägrenen används mer frekven är även i sämre skick än körbanan. Visst kan vägrenen användas för att underlätta vid omkörning, men det är nog många här som behöver läsa på trafikreglerna lite bättre. Man är aldrig skyldig att köra ut på vägrenen, vägrenskörning avgör chaffören i bilen och ingen annan! Visst ska man underlätta för varandra i trafiken, men någon skyldighet att köra på vägrenar finns inte! Det är den som kör ut på vägrenen som ansvarar för att det inte sker någon olycka vid återinträdet i filen och man får aldrig tvinga ut någon på vägrenen.
Personen som kör om är fullt ansvarig för att genomföra sin omkörning säkert för såväl sin egen del som för andra trafikanters, det ansvaret kan man aldrig lasta över på någon annan. I morse såg jag årets största idiot ute på vägen, han körde om vid varenda backkrön och varje kurva med skymd sikt istället för att vänta 50 - 100 m till raksträckorna. :eek: Jag hoppas verkligen att jag aldrig någonsin möter honom efter vägarna för då lär det väl vara på fel sida, som vanligt... :crazy:
Nu hade jag inte 100% närvaro i plugget men ändå hyfsade betyg när jag gick ut, men tydligen var jag borta dagen då de gick igenom på fysiken hur det kan komma sig att ett föremål med högre rörelseenergi får kortare bromssträcka än ett föremål med lägre rörelseenergi. Kan du förklara för mig hur en buss som kör i 90 km/h kan bromsa snabbare än en bil eller MC som kör med samma hastighet? I synnerhet som jag vet sedan min egen MC-utbildning att en MC har ännu kortare bromssträcka än vad en bil har.
Jag har själv gjort den tankevurpan du talar om, men det är faktiskt sant ur teoretisk synvinkel. Varför de rent fysikaliskt-teoretiskt borde ha samma bromssträcka: massan förvinner helt ur ekvationen när man beräknar bromssträcka, för den bromsande kraftens storlek (friktionskraften) beror också på massan. Den fysikaliska formeln när man ska beräkna stoppsträcka (om man bortser från luftmotståndet) blir d=(v^2)/(2*u*g) där g är gravitationskonstanten och u är bromsverkan. (kan utveckla noggrannare vid intresse)
Och det är det där u:et som gör att bussar, bilar och motorcyklar bromsar olika fort (och som jag först inte tänkte på i det inlägg direkt efteråt korrigerade med ett direkt påföljande inlägg). Det u:et beror inte direkt på massan utan på yttre omständigheter som till exempel hur bromsar är dimensionerade och konstruerade samt typ av däck och gummityp i däcket. Men hade bromsarna kunnat bromsa med samma verkan på en buss/lastbil som en personbil eller mc och däcken hade varit av samma typ hade det inte skiljt många meter på stoppsträckan, och de skillnaderna i meter hade bara berott på skillnad i relativt luftmotstånd...
Och angående den kortare stoppsträckan så gällde det, om du läser innantill, endast i måttligt dåligt väglag. Detta för att tyngre fordon i gränsfallet får bättre grepp.
fetanten 2007-09-19, 15:43 I morse såg jag årets största idiot ute på vägen, han körde om vid varenda backkrön och varje kurva med skymd sikt istället för att vänta 50 - 100 m till raksträckorna. :eek: Jag hoppas verkligen att jag aldrig någonsin möter honom efter vägarna för då lär det väl vara på fel sida, som vanligt... :crazy:
Den jag blev omkörd av idag är nog en ännu större idiot. Det är sisådär 10-15 bilar på min sida av vägen och alla verkar hålla lagom avstånd till framförvarande bil (ser så ut från min position i alla fall). På motsatta sidan ser det ungefär likadant ut. Bakom mig ser jag hur en silverfärgad SAAB kör om bilar bakom mig. I ett sorts zig-zag-mönster. H*n kryssar alltså mellan bilarna i de båda körfälten och fortsätter så (förbi mig också) tills h*n är utom synhåll. :devil::devil:
En del människor ska helt klart inte ha körkort.
|