Visa fullständig version : Hur mycket servar ni er medryttare? (långt)

Smyger
2007-09-14, 19:51
Och vad är egentligen rimligt? Jag skriver under anonymt nick för att inte trampa någon på tårna.

Jag har en medryttare sedan mer än två år tillbaka. Hon betalar inget, och jag låter henne rida för att hon är en vän och saknar egen häst.

Från början tänkte jag att det skulle innebära en avlastning för mig att hon red. Jag skulle slippa mocka och hon skulle göra i ordning foder. Det visade sig dock ganska snart att detta inte funkade. Hon har inte den erfarenhet av att ta ansvar för en häst som jag hade önskat, och verkar inte heller ha något intresse för att skaffa det heller.

Det som inte funkar är flera små saker. Saker som jag kanske inte borde reta upp mig på, men trots att jag tjatar hål i huvudet så händer inget. Hon säger "jag ska bättra mig" men inget händer. Är det jag som är petnoga? Inget är ju egentligen katastrof, men flera små saker är irriterande.

Exempel:
Hon rider inte dåligt, många rider som hon gör. Ganska stum hand och fast sits. Hon drar liksom in huvudet på hästen och sitter sedan emot så att hästen går jättefint och kröker på nacken. (Då går den med eftergift.) Hon klagar på att hästen nästan alltid är väldigt tung i handen och att den inte tar halvhalter. Den här hästen hade aldrig lagt sig i handen innan hon började rida, och jag märker att de perioder hon inte rider går hästen mycket bättre. Men det är ju många som rider som hon gör, så det är kanske inget att bry sig om egentligen? Det är ju inte så att jag är ute och tävlar, så jag kanske bara är kinkig när jag tycker att det är jobbigt att hon gör hästen mer stum och tungriden?

Hon är inte konsekvent med hanteringen. Jag har visat henne massor med gånger, men hon har ingen lust att lyssna så det går bara ut genom det andra örat. T.ex. bjuder hon med sitt kroppsspråk in hästen att "springa förbi" henne i dörröppningar, boxen mm. Detta gör att hästen blir orolig när hon hanterar den och springer runt i boxen, står inte still i gången osv. Hästen är en ängel när jag eller mina barn (3 och 6 år) hanterar den. Det här är nog det jag tycker är mest jobbigt. Jag har ju barnen, så jag är mycket noga med att hästarna hanteras konsekvent.

Överenskommet var att hon skulle mocka, men hon brukade inte orka det. Jag har då försökt mocka på morgonen hennes dagar, så att hon bara ska behöva ta ut den skit som blir när hästen står inne när hon gör den iordning. Tyvärr brukar hon inte hinna med det. Ibland har jag inte tid att mocka på morgonen, och då är det ganska mycket skit i boxen. Jag vill då att hon mockar innan hon tar in från hagen och rider. Det gör hon inte, utan hon låter istället hästen springa runt i skiten och trampa ned den i ströet. Sedan mockar hon endast de skitar som ligger hela kvar, eftersom de andra är för jobbiga att få bort. Det är ju inte hon som köper strö eller kör ut gödselstacken, så hon begriper nog inte att det innebär både extra jobb och extra kostnader.

När hon har ridit så att hästen får svettfläckar vill jag att hon borstar bort dem. De behöver inte tvättas bort om de inte är intorkade, men jag vill att man borstar så att håren inte längre ligger ihopklibbade där träns och sadel suttit. Det här är helt omöjligt att få in hos henne. Jag har sagt till många gånger, och jag har skrivit det i våra "stallregler", men hon missar det ändå varje gång. De enda gångerna hon kommer ihåg är om jag råkar vara i stallet när hon ridit. Det verkar som att hon inte tänker på att titta på hästen när hon tagit av utrustningen. Hon är aldrig kvar mer än 5 minuter efter att hon suttit av, för då har hon bråttom hem, kanske är det därför?

Ryktborstar är fulla av hår, halm och damm när hon använt dem. Hovkratsen är full med vad som nu suttit i hästens hovar.

Trots upprepade tillsägelser från min sida rider hon på cykelvägarna häromkring, och på åkrar/ängar utan att prata med markägare. Hon sparkar inte undan skiten, vilket gör att jag måste gå ut och göra det efter henne om hon ridit på sådana ställen (inte så ofta dock). För min del är det svårt, för jag bor här, och när man inte får rida någonstans för att folk i byn blir för irriterade så bor jag fortfarand här. Då kan ju hon skaffa sig någon annan medryttarhäst på ett ställe där man får rida...

Det är ännu fler sådana här småsaker. Som ni ser är det ju inga stora grejer, men jag vet inte om jag orkar ha medryttare längre. Jag har mycket att göra på jobbet, och har ingen lust att ta hand om alla saker som hänt när hon ridit. Kanske kan jag har medryttare när det lugnar ned sig, och jag kan sköta de här grejerna igen? Hur gör ni andra som har medryttare? Hur orkar ni?

Det som fick mig att skriva detta var när jag kom hem från jobbet vid 22:30 igår (jobbat sedan 8:00) och hon inte hade sopat stallgången. (Hovslagaren hade varit där, så hon tyckte kanske inte att det var hennes jobb.) Hon hade tagit bort en bajshög som blivit i gången och slängt den mitt på plankan på gödselstacken, vilket gjorde att jag nästan halkade omkull när jag skulle mocka. Det känns kanske bättre om några dagar.

TwiggyM
2007-09-14, 20:10
Jag måste säga...vän eller inte, hon hade inte ridit kvar en dag till på min häst.

bubbel
2007-09-14, 20:13
Men hjälp? :crazy: Varför låter du henne fortsätta? Det verkar ju att det snarare blir MER jobb för dig att låta henne rida, än mindre som det var tänkt...

Dom gångerna jag varit medryttare har jag alltid lyssnat på ägaren, även de gånger jag kanske inte tyckt att det ägaren ville var samma som min åsikt.

Men det som du berättar, hur kan man skita i att mocka? Det ingår väl i hästens välbefinnande? Om det är så att hon har så superbråttom är det väl bättre att hon mockar ordentligt istället för att rida?

Novali01
2007-09-14, 20:14
Jag förstår anledningen till att du skaffade medryttare från början...MEN nog låter det som om det vore bättre att hästen vilade de dagar du inte hinner rida? Du har ju nämligen inte fått en medryttare utan ett STORT BARN till på halsen...och med tanke på din arbetstid och dina RIKTIGA barns ålder så har du verkligen inte tid att lägga ner på att städa och hålla ordning på ett vuxet barn....:devil:

stall_tarv
2007-09-14, 20:15
Avböj hennes "tjänster" och spara energi som du kan slösa på din häst istället....
Jag själv skulle blivit tokig och elak för länge sen...Vicket tålamod du måste ha:bow:

Yazilver
2007-09-14, 20:18
Kan bara hålla med föregående talare.
Är man medryttare så försöker man väl bjuda till och vara behjälplig på det vis man kan eftersom man får rida hästen och förhoppningsvis tycker det är skitkul :D

Men men, jag var medryttre åt en av mina bästa vänner, eller ja vi blev bästa vänner igenom detta, och jag gjorde rätt för mig.

Sluta sopa vägen framför henne!!! :devil:

Lycka till :)

Janey
2007-09-14, 20:28
Eftersom att det är din häst så bestämmer du? hur hade det sett ut om hon kommit till ett jobb och vi säger att hon sitter i kassan på ica. Hur hade det sett ut om hon bara tog dom kunderna som verkade roliga? Chefen hade inte haft kvar henne länge. Samma princip gäller här! man har inte kvar någon som inte sköter sitt jobb!

zig
2007-09-14, 20:28
Jag har varit medryttare i flera år, på olika hästar och i olika stall, och din medryttare verkar ju inte mycket att ha. Om man inte respekterar hästägarens regler så har man ingen rätt att rida deras hästar.

Klart att hon ska göra de stallsysslor ni har avtalat, det är väl hela poängen med att få rida lite gratis, att man hjälper till?

Och om du dessutom inte tycker att hon rider din häst på det sättet du vill att han ska bli riden så förstår jag faktiskt inte alls varför du har henne kvar?

Och om hon inte heller verkar bry sig om vad du säger och bättra sig så skulle iallafall jag bli arg.

lycka till

Zanta
2007-09-14, 20:35
Denna person hade blivit låter som en mardröm. Jag hade aldrig låtit det gå hälften så längt som du har gjort. Gör dig av med henne fortare än kvickt. Det är förmodligen enklare för dig att göra jobbet själv än att ta skiten efter hennne. Att hon inte sköter om hästen ordentligt efter ridning, och inte rider den på ett mjukt fint sätt hade jag aldrig accepterat.

fall_out_girl
2007-09-14, 20:41
Jag har varit medryttare på flera hästar och om jag hade fått chansen att få rida en häst gratis genom att göra några uppgifter som tillhör att ha egen häst skulle jag vara överlycklig!
Jag tror inte att din medryttare har insett vilken tur hon har!

Grålly
2007-09-14, 20:49
Den medryttaren hade inte varit kvar länge hos mig, inte.

Polly_Mulle
2007-09-14, 20:54
Jag hade vart totalt skogstokig ocvh bett henne fara och flyga. Om hon inte ens klarfar av grundsysslorna och inte kan rida hästen på ett vettigt sätt så gör hon mer skada än nytta.

Gowrans Ira
2007-09-14, 21:47
Hade inte stått ut en dag till! Har själv en underbar medryttare som TAR ANSVAR, LYSSNAR O LÄR! Dessutom är hon glad i min häst, vi trivs bra tillsammans o har en ÖPPEN KOMUNIKATION, vilket krävs för att både hon o jag ska vara nöjda! Det finns en sida på nätet där du kan söka medryttare o jag har haft turen att få en kanontjej genom den sidan! Lycka till!

Taxilock
2007-09-14, 23:14
Jag hade inte låtit henne fortsätta jag hade aldrig orkat och hade också blivit väldigt irriterad på henne.
När jag var medryttare så var det en självklarhet för mig att jag mockade och gjorde allt annat stallarbete så att hästägaren fick "ledigt" dom dagar jag var där om inget annat var sagt vill säga.

Bialitt
2007-09-14, 23:29
Fy vilken besvärlig människa, gör dig av med henne, det går väl alltid att hitta något skäl om du inte vill säga som det är.

Atoxa
2007-09-15, 08:12
Säger som alla andra här... Bättre att hästen vilar.

Jag har servat vissa personer med grundläggande skötsel och arbete, men då har det rört sig om personer som rider väldigt bra, och som igentligen bara rider min häst för att jag har bett om det. Och då inte för avlastning utan för att de rider min häst så bra, det har betytt mkt för mig att se dem rida min häst samt tipsat mig om hästens status ridmässigt och vad jag behöver göra här näst..

Är det tal om avlastning är jag benhård på att hästen och marksysslorna skall skötas.

Om din häst dessutom blir tung i handen, inte tar halvhalter osv kan jag ge mig banne på att hon även lägger sig på bogarna när din kompis rider. Och det skadar facktist hästen mer än vad det gör nytta. Risken för förslitningsskador, kotledsinflamationer ökar. Då är det bättre att hon vilar.

Kastrullhaxan
2007-09-15, 08:40
Gah!!!:eek:

Jag hjälper själv till med en häst som jag rider gratis på. Anledningen är att ägaren hade problem med just denna häst och deras ridning ihop (det är löst nu). Det som är sagt emellan oss är att jag ska mocka "min" hästs box de dagar jag är där och sköta om hästen.

Och det här är så himla enkelt för mig, ofta tar jag mig tid att mocka åt hennes andra häst också när jag ändå är där (men jag vet at tjag inte måste det) Jag brukar försöka hinna med att putsa av hennes andra hästs träns när jag ändå gör mitt eget, för det tar inte många minuter extra.

Detta samarbete har lett till att jag får låna hennes andra häst om jag har en kompis spm vill med att rida, eller om jag av någon anledning inte kan rida "min" häst någon dag. Jag fick låna "min" häst och åla på ridläger i somras, hästägaren fixade fram transport åt mig men bensin fick jag naturligvis stå för själv, liksom ridlägeravgiften.

Om jag hade egen häst och medryttare skulle h*n inte få så många chanser som din har fått. Om man inte ens kan ta de mest grundläggande skötesgörorna, som är borsta av hästen och mocka åt dem, så skulle hon inte få rida mer. Punkt och slut.

Gör dig av med din medryttare, för hon verkar inte vara någon bra kompis om hon inte ens kan ta ett rakt direktiv från dig. Av det du skriver tycker jag inte att du kräver särskilt mkt. Det finns andra, mer ansvarfulla medryttare, så du behöver inte ställa upp för någon som är mer belastning än avlastning för dig.

//Lillan

Diabolical_Kitten
2007-09-15, 09:26
Jag tycker inte att du har orimliga krav. Jag hade faktiskt inte velat ha en sån medryttare på min häst.

roadkilled
2007-09-15, 09:33
Usch henne hade inte jag behållt:crazy:

Själv har jag en medryttare jag är så nöjd med:bow:

flashlight
2007-09-15, 09:55
Vad är det för en kompis?:eek: Hon vill bara ha kul och rida, inget annat. Totalt utan respekt för dej tycker jag. Om man rider andras hästar så tar man ju ansvar för hästen helt och hållet, dvs tar ut skit ur boxen, sköter om den även efter ridning, ser till att den är ok öht.

Jag får faktiskt intrycket att hon tror att hon gör dej en stor tjänst bara genom att rida och hon tycker det är för mycket begärt att hon ska engagera sej också. Hon gör det hon måste (som hon tror) dvs rida och sticker sen. Okunnig alt mycket nonchalant verkar hon också eftersom hon inte förstår de andra delarna som du tjatar om.

Nu har vi inte hört hennes version, men jag tycker du ska ta hästen själv helt och hållet, jag skulle inte lita på en sån person ang ridningen heller faktiskt. Vem vet hur hon flänger fram eftersom hon tycks sakna omdöme och känsla för vad som är ok.

Alternativt ta ett allvarligt samtal med henne.

phie
2007-09-15, 10:24
Du verkar ha en alldeles för hög toleranströskel som har stått ut med dessa fasoner i två år. Att vara medryttare är ju inte en gräddfilsgrej, man har ju ansvar också! Sen är det ju som man säger, "många bäckar små"... Klart att alla småsaker blir till något stort :)

Även om det är en kompis till dig skulle det nog vara bäst att hitta någon som gör som du säger. Det är ju trots allt du som känner din häst bäst.

Elisha
2007-09-15, 11:33
Om jag var du skulle jag utan tvekan säga upp medryttaren:eek:
Jag har själv varit i din sits, har tidigare haft 2 medyttare som båda var kompisar.
Jag var tydlig i början med att förklara "reglerna", vad jag ville att dom skulle göra, vad dom inte fick osv. Dom mest vässentliga reglerna följes givetvis men det var småsaker som inte följdes, eller väldigt dåligt.
Sånt som jag störde mig på, nu var det iofs inte dom sakerna som fick medryttarna att sluta men.
Den ena medryttaren, en ridskoleryttare med inte någon erfarenhet av privathästar, red JÄTTEBRA på ridskolehästarna, men min häst som är en riktig känslig märr, klarade hon inte av, tyvärr. Jag gav henne lektioner och försökte verkligen hjälpa henne hur hon skulle göra för att det skulle bli bättre, men nej, hon skulle absolut göra på hennes vis.. :confused: Sånt hände även i hantering, vilken utrustning hon skulle använda osv. Hon tog lixom de hon själv ville.
Nej, hon slutade. Annars en jätteansvarig tjej, verkligen NOGA med ryktning, rapporterade minsta "fel" på hästen till mig direkt osv.
Den andra medryttaren följde mina "krav" osv, red hästen bättre och krävde inte lika mycket osv, men var mer onoga osv. Jag kände ingen tillit till henne osv.
Oj, va långt det blev men men:bump:

Korven
2007-09-15, 11:49
Du kan ju börja med att ta redigt betalt:devil:

fetanten
2007-09-15, 11:49
Kan inte tillföra något nytt. Bara att jag håller med alla föregående talare. Gör dig av med henne. Som medryttare ser man först till att hästen tas om hand - mockar, ryktar osv. - sen rider man. Och har man ont om tid talar man om för ägaren att man inte hinner rida den dagen, men att man mockar och ryktar. ALLTID!! :devil:

Vilket tålamod du måste ha. :bow:

kem
2007-09-15, 12:02
Du har medryttare för att få avlastning och för att vara snäll. Då ska du inte behöva "serva" alls, utan bara se till att hästen och allt omkring den är i ett normalt skick. Har ni kommit överens om att hon ska mocka, fodra eller något annat så ska hon göra det ordentligt, du ska se till att förutsättningarna för att göra det är uppfyllda, men du ska inte behöva göra om allting när hon varit där.

Har du sagt till henne att det är meningen att hon ska avlasta dig, inte tvärtom? Som medryttare tycker jag man åtminstone borde vara tacksam nog att göra det man kommit överens om, och vara noga med att säga till och förklara sig om det nångång inte skulle funka att göra det. Säg upp henne eller ge henne ett ultimatum att hon måste skärpa sig eller sluta.

arabia
2007-09-15, 12:33
Ehhhhhhhhhhhhh? Öhhhhhhhhhhhhh? Jag vet inte vad jag ska svara, men hursom helst, gör dig av med henne

Eve
2007-09-15, 12:56
sparka ut henne, och låt hellre hästen vila de dagar du inte kan rida, du måste ju ändå ut en sväng till stallet och mocka, så då kan du ju passa på att titta till hästen.

hoppas de löser sig, och att din medryttare lär sig en läxa en vacker dag!

RIA
2007-09-15, 13:17
Gör dig av med henne!!

när jag hade min förra häst så behövde jag hjälp med honom under min graviditet. la ut annons om att jag sökte halvfodervärd, och en tjej svarade. hon hade inte ridit på några år men ville börja igen. ok tänkte jag. min häst var verkligen jättesnäll så varför inte? hon blev inte långvarig! i början var jag med henne ute och gav henne lektioner så hon kunde börja lära känna hästen. men det slutade med att var jag inte med ute så red inte hon :mad:
så jag kände ju mig tvungen att åka med ut så hästen kunde bli riden!
sen så kände hon 2 st som också kunde hjälpa till och den ena hade haft egen häst i 2 år till å med. dom två nya tjejerna var släkt. så dom fick komma och provrida. dom red bra MEN hon som hade haft egen häst i 2 år visste inte ens hur man satte på ett pullarträns :confused: å så satte hon på bettet fel fastän hon fått anvisningar!
jag hade alla möjliga problem med dessa 3 tjejer!
den första red inte om jag inte var med, betalade INTE sin del av hästen vilket hon skulle eftersom hon var halvfodervärd, mockade dåligt samt la i alldeles för lite halm. på det lilla hon tyckte han skulle stå på hade han kunnat få liggsår! samt att hon inte gjorde i ordning hans mat som jag ville.
den andra tjejen som hade haft egen häst visste ju inte hur man tränsade, men hon red honom väldigt bra! men väldigt många gånger ställde hon in sin dag i stallet eftersom hon inte hade tid. :mad:
sen den tredje tjejen trodde hon kunde göra vad hon ville med honom. en gång red hon vilse (hade ju bara varit att vända hemåt men hon fortsatte framåt på vägen) och var ute med hästen i 3 timmar! sen så duschar hon av hela hästen eftersom han var genomsvett, sätter på han ett innetäcke i bomull och SLÄPPER UT hästen-i november! sen ringer en annan tjej från stallet och säger att han trampat igenom hela täcket med en hov när han rullat sig så hon tog in honom och bytte till ett utetäcke. jag fick åka ut och kolla till honom, vågade inte lita på att han var okej. fick kyla benen eftersom dom var klart överansträngda! sedan så mockade hon inte bra-lämnade typ all skit kvar samt la in för mycket halm! man kunde ju inte gå in i boxen!

dessa tre åkte väldigt snabbt!!

sen skaffade jag en ny efter det MEN hon trodde att hon fick bestämma allt vad hon skulle göra med honom, samt att hon inte kunde mocka 2 dagar i rad för hennes rygg.
då fick hon sluta! kan man inte göra jobbet man åtagit sig ska man inte ta jobbet!

har man tagit åt sig en häst så SKA man göra alla grundsaker innan ridningen! det går alltid före! detta slutade med att jag inte tog in någon mer trots att jag var i desperat behov av hjälp! jag stod dagarna innan jag födde mig son och mockade åt min häst, tog nästan 1 timma eftersom jag hade så ont i ryggen men självklart så gjorde jag det! min sambo tog hand om min häst när jag låg på BB :love:

detta blev långt men ville bara visa sig att det finns såna där typer överallt och man ska passa sig för dom! det kan sluta med att hästen blir förstörd!!
jag behövde verkligen hjälpen så jag lät det hållas i hopp om bättring men icke! å du har hållt på i 2 år!! :bow:

Skaffa en medryttare du kan lita på och som gör som du vill, annars tycker jag hästen kan vila!

efter att min son föddes så passade han farföräldrar honom när jag var i stallet, så för min del löste det sig sen!

Ursäka att det blev väääääldigt långt :angel:

TittiD
2007-09-15, 13:33
Hej!
Håller med Korven, om hon inte kan/har tid att sköta syssorna, så måste du ju istället börja ta betalt. Kanske hon skulle förstå situatonen om du förklarade att alternativen är att man a) rider gratis och utför vissa sysslor i gengäld för att avlasta ägaren, b) om man inte vill jobba så betalar man för ridningen. Men om du inte annars heller är nöjd med ridningen så är det väl lika bra att hon slutar...

ullis25
2007-09-15, 13:35
Alla dessa små saker blir ju mycket. Det är ju SÅ tråkigt och jobbigt att behöva städa efter andra. Bara för att dom "råkar" glömma och är bekväma. Tycker du ska ta hand om hästen själv, och låta honom stå de dagar du inte hinner. Tror inte hästen lider av det, han verkar ju bli nervös med medryttarens sällskap. Så du gör nog både honom och dig en tjänst att avsluta med medryttaren.

chanell_86
2007-09-15, 20:12
men för f**n!!:eek:

vilken idiot ursäkta men jag har varit medryttare i många år nu innan jag skaffade egen pålle och jag har alltid fixat det du pratar om!!

sparka henne på en gång för f**n!! om hon ska hålla på med din häst eller andra så måste hon ju fatta att allt det måste fixas!! annar får hon väl rida på ridskola där hon kan få allt serverat!!

näe du strunta i henne så kan du nog hitt någon bättre eller iaf inte behöva tänka på att du måste fixa allt efter ngn annan!!

lycka till iaf;)

malla71
2007-09-15, 20:23
Jag tycker att du absolut är värd en annan medryttare!!!!! För dig som småbarnsförälder är det ju extra viktigt att du verkligen kan koppla av när du är "hästfri" annars är det ju ingen vits att ha hjälp;) En "vän" borde ju förstå det själv eller hur..... Hoppas du hittar någon som verkligen är en hjälp snart, det är du värd!

Maléne
2007-09-15, 20:29
Kan bara hålla med, du verkar fått mer jobb :crazy:

Nyx
2007-09-15, 20:33
Jag tycker att hon verkar väldigt nonchalant och slarvig av din beskrivning att döma, och skulle definitivt inte ha kvar henne som medryttare om jag vore i din sits!

Myzan87
2007-09-15, 20:52
Verkar inte vara mycket att hänga i granen :smirk:

Är man bekväm och bara vill rida finns ridskolans hästar. Det går inte att man struntar i saker bara för att man inte vill eller orkar. Och har man inte tid att rida så tycker jag att man ialla fall åker dit och mockar, precis som det vore ens egna häst. Inte struntar man i hästen bara för att man inte har tid att rida. :mad:

En medryttare, halv eller helfodervärd ska sköta sina åtaganden som det har avtalats. Sen finns det konstiga regler så som skrapa av borsten efter varje ryktag eller att hästen måste ha ett visst täcke vid +5 och ett annat vid +8.

Men så som mocka, blanda mat och skötsel av häst och utrustning är en självklarhet

Apollo 13
2007-09-15, 21:16
Det finns två typer av serva..
när jag såg rubriken så tänkte jag "joo jag servar nog min medryttare rätt mycket"... sen när jag läste tråden såg jag ung ut så här :eek:

första gången jag reagerade på att jag hade kastat av henne från hästen var när du berättade om hennes hårda han och om hur hästen blir mycket lättare att rida när hon inte vart där. Det är ett enkelt bevis på att hästen inte trivs med henne... hästen är min bästa vän och det ligger på mitt ansvar att han har det bra och därför hade jag sagt nej tack.... Och du skriver ju "det är ju många som rider så, så jag kanske inte borde klaga?" ptja... det var många tyskar som gasade ihjäl judarna men trotts att de var många så gör det inte saken okej.

När jag säger att jag servar min medryttare mycket så var det för att jag hälper henne och lär henne massor om hästar och hästhållning.. MEN jag får sjukt mycket tillbaka av henne och hon är sjukt villig att lära och det tjänar jag bara på i slutändan. Dessutom har vi sjukt roligt ihop hon och jag och det känns bara jätte kul för mig att ha någon som är så engagerad och vill lära sig. Det är också sjukt bra för mig att få stå på marken och se hur hästen rör sig osv. Jag hjälper min medryttare massor när hon har vart i stallet, och hon är alltid sjukt tacksam för det hon fått. Vi har haft ett bra samspel hon och jag och jag vet att jag kan lita på henne och att hon ställer upp när jag behöver det. DÅ när man har det, DÅ kan man serva sin medryttare och kanske tycka att det är okej att de slarvar någon gång i bland.. när man vet att de verkligen gör sitt bästa och att de verkligen VILL... i ditt fall låter det tyvärr som att medryttaren bara suger ut så mycket som möjlig av dig och din häst..
Jag hade lagt en fet spark i röven på henne så hon landat i gödselstacken.

Jag vet att det är känsligt när det gäller vänner, jag har själv vart med om att behöva porta en vän i mitt stall.. hon snärtade min häst i virveln för att han sparkade med benet (inte mot henne) när hon försökte tvätta ett sår på honom som han fått när han va 2 dagar ny i stallet... Som hästägare är det ditt ansvar att hästen får den bästa möjliga tiden på jorden som möjligt... ta ditt ansvar!

kaffekart
2007-09-15, 22:00
*KL*

alltså, fundera över en sak:

Nu har du ju "bara" en medryttare som håller på såhär...själv att hennes hantering är rentav farlig eftersom hästen lär sig trampa över människan osv, det u beskrev att hästen inte står stilla i gången, nervös i boxen osv...

Tänk såhär: Skulle jag vilja lämna min häst till denna person som HELfodervärd?? Vi säger att dina omständigheter var så att du skulle skicka iväg hästen en bit...så att han inte står i samma stall som nu... Du kanske bara skulle hälsa på en gång i veckan el så... HUR tror du att hästen skulle bli till slut om han stod hos henne i en månad....?
detta är rättså grova påståenden om vad som skulle kunna hända, men jag hade min häst utlånad på foder, o bara för att jag var för "snäll" o trodde att det bara var jag som var petig, så fick jag tillbaka en helt förstörd häst... (jag var utomlands o kunde inte göra så mkt, för jag trodde ju att allt gick bra, det SA de i alla fall)

Från början tänkte jag att det skulle innebära en avlastning för mig att hon red. Jag skulle slippa mocka och hon skulle göra i ordning foder. Det visade sig dock ganska snart att detta inte funkade. Hon har inte den erfarenhet av att ta ansvar för en häst som jag hade önskat, och verkar inte heller ha något intresse för att skaffa det heller.

ok, hon skulle säkert börja slarva med foder, kanske ge hästen fel foder som inte alls passar...eller kanske hoppa över betforen då o då, eftersom hon glömt blötlägga,, eller värre, ge torr betfor osv.....

Den här hästen hade aldrig lagt sig i handen innan hon började rida, och jag märker att de perioder hon inte rider går hästen mycket bättre.

hästen skulle förmodligen bli helt omusklad i rygg/nacke hals (el vart formmusklerna sitter) eftersom hon inte rider i riktig form... hästen skulle dessutom bli så tung i handen att om du skulle rida han efter en månad skulle han kännas som 800 kg, BARA i handen!

T.ex. bjuder hon med sitt kroppsspråk in hästen att "springa förbi" henne i dörröppningar, boxen mm. Detta gör att hästen blir orolig när hon hanterar den och springer runt i boxen, står inte still i gången osv. Hästen är en ängel när jag eller mina barn (3 och 6 år) hanterar den.

När du tar med dina barn näsat gång, kommer hästen gå över dom... "oj, var det en människa där?" dessutom skulle han vara orolig och inte stå stilla vad du än gör...hoppar upp på han, spänner sadelgjord, ändrar stigläder...

Det gör hon inte, utan hon låter istället hästen springa runt i skiten och trampa ned den i ströet. Sedan mockar hon endast de skitar som ligger hela kvar, eftersom de andra är för jobbiga att få bort

hon kanske rentav skulle skita i mockningen en el två dagar för att hon inte har tid... o så blir det ju (utan att hon kan tänka sig det) mer jobb för henne om två dagar då det är massa skit...

tanken är alltså:
om du INTE skulle kunna tänka dig att ha ut hästen på helfoder till en sånhär människa...då vill du ju inte ha henne som halvfodervärd heller, eller hur??

anna_mikaela
2007-09-15, 22:40
Nämen huga va jobbigt. Inte kul när man inte kan lita på att hästen blir ordentligt omhändertagen. Oj vilken helt underbar medryttare vi har. Skulle aldrig tvivla en sekund på henne. Skulle inte acceptera om jag var du.

CRJ73
2007-09-15, 23:25
Håller med,herregud,säg tack och hej!

yazmin
2007-09-16, 09:06
KL
Har liknande erfarenheter, ringer från stallet och undrar ska jag ta in hästarna senare när jag inte ha kommit till 20.00 ( vi tar in hästana då) åker dit och medis ej varit! Hon skickar sms kl 21.00 har ej hunnit till stallet pga. det ena och det andra??!! Godtog förklaringen och vi gjorde upp vissa dagar hon skulle fara till stallet, sedan kommer dit efter 2 dagar hon ej varit där på sina dagar - hästarna stod ute nu, så der var ingen mockning heller och stallägaren fixade fodringen - hursomhelst EJ VARIT DÄR trots överenskommelse, tänkte att väntar, då får sms att hon vill rida nu igen, gick med på det bara för nyfikenhets skull, hade ej betalt nånting på 2 månader, skulle betala då dom 2 också. Åker till stallet dagen efter, ej ridit (hade lagt tränset på visst sätt att ha koll), lämnat en del pengar och ett brev att det fanns inga 100 lappar på automaten och skulle lämna resten på nästa gång! Sedan får sms att kan ej fortsätta, skadat knäet och måste opereras. En vecka efteråt ser hon cyckla glatt genom stan.
Herregud!!! pengarna spelar roll men hålla överenskommelse!!

Spirit
2007-09-16, 10:41
Den personen hade inte varit långvarig på min häst.
Hade sparkat henne äöver gårdsplanen.

Som det är nu ger hon dig mer arbete pga hon rider. Det är inte meningen.

Jag har medryttare, för jag har inte orken att rida dagligen pga krävande jobb & långa dagar.
JAg kan ställa upp & köra henne till ridhus (hon är minderårig men med moped) Och upptagna föräldrar.
Hon rider gratis, men hon får ta hand om hästen fullt ut. Mocka, sopa stallgången & hjälpa till här hemma när något skall fixas med staket, paddock osv..
Följer medsom hästskötare/hjälpreda på evangemang & clinics som jag deltar i. Men då står jag för kost & logi.
Men hon får själv betala tränare & anläggningskort.
När jag är bortrest fixar hon hästarna på kvällen så sambon bara behöver släppa ut på morgonen.

Sen bjuder jag henne i sin tur på olika saker & evangemang & ger henne bonus som tack.
Hon får rida så mycket hon vill & är duktig trots sin ålder.

Korven
2007-09-16, 10:48
Kl

Vad vi har lärt av denna tråd, jo, prövotid där allt ska stämmas av efter nån vecka eller så. Alla punkter prickas av tillsammans.

Toxic
2007-09-16, 14:24
Jag tycker inget av det d nämnt är "små saker".. Är själv medryttare och när jag är ute i stallet är det lika viktigt att sköta om häsen på rätt sätt som att sköta om stallet m.m. Man sopar efter sig, mockar i hagen, fixar foder och allt sånt som man hjälp åt med i ett kollektivstall (oavsett om man är ägare eller medryttare).

Du kanske ska låta bli att ha medryttare ett tag och så småningom leta efter någon som har lite mer erfarenhet och vilja!

kladdkakor
2007-09-16, 17:00
Om jag var du skulle jag inte ha kvar henne :crazy: Hon förstör ju hästen. Vän eller inte.

Smyger
2007-09-16, 18:59
Lånar knapp i min egen tråd

Jag har inte läst alla svar, men jag vill komma med ett förtydligande. Hon är inte en avlastning, och det var heller inte avsikten. Jag behöver inte avlastning. Hon får rida för att jag har en häst som jag ändå inte rider alla dagar. Det tillför inget för mig eller hästen, men det har heller aldrig varit tanken. Det som gör mig ledsen (jag faktiskt ledsen, inte arg) är att det blir ett merarbete. Hon får gärna rida min häst, men jag vill inte behöva lägga ner mer jobb då.

Men jag har faktiskt hjälp av henne också. Några dagar varje år är både jag och min sambo bortresta, och då brukar hon ta in hästarna, ge dem mat och mocka. (Utsläpp och morgonfodring sköter en granne.) Men nu funderar jag på att stalla in hästarna hos grannen de dagarna istället...

Någon skrev att hon nog tror att hon gör mig en tjänst, och jag tror också att det är så. Jag vill ju inte säga till henne att hon rider helfel, utan försöker istället ge henne tips på hur hon ska göra istället. T.ex. släpp tyglarna och rid framåt när hästen lägger sig i handen. Det tråkiga är att hon då säger att så här har hon ridit i 20 år, och det kan väl inte vara helt fel. Jag vill inte att hon ska känna sig värdelös, bara att hon ska rida lite lättare eller inte kräva saker av hästen hon inte behärskar. Ingen vinner på att hon blir ledsen. Bli lite mer medveten om sin egen kropp och de signaler hon sänder till hästen.

Ja, jag har kanske stått ut länge, men hon är en vän som jag tycker om. Det är ju inte bara hästeriet vi har gemensamt. Tyvärr märker jag att detta slarv med småsaker gör att vår vänskap sätts på prov. Jag ska ta ett snack med henne (igen) och förklara allvaret i mina känslor. Hon får en månad till på sig att förbättra sig, så får vi se sedan. Tack alla som svarat.

Lägger till lite efter att ha läst några fler svar: Jag anser inte att hon förstör hästen. Om hon inte rider på en eller två veckor är vi tillbaka på banan och hästen är lätt och lyhörd igen. Och jag har haft andra medryttare tidigare, men då har det varit tonårstjejer. Har aldrig haft de här problemen med dem. Framförallt har de tidigare varit villiga att lära sig och lyssna på mig.

remmis
2007-09-16, 23:43
jag hade blivit galen.... vän eller inte, min häst hade fått vila de daga jag inte kan rida.

mackan
2007-09-17, 09:34
Jag har inte läst alla svar, men jag vill komma med ett förtydligande. Hon är inte en avlastning, och det var heller inte avsikten. Jag behöver inte avlastning. Hon får rida för att jag har en häst som jag ändå inte rider alla dagar. Det tillför inget för mig eller hästen, men det har heller aldrig varit tanken. Det som gör mig ledsen (jag faktiskt ledsen, inte arg) är att det blir ett merarbete. Hon får gärna rida min häst, men jag vill inte behöva lägga ner mer jobb då.

Ja, jag har kanske stått ut länge, men hon är en vän som jag tycker om. Det är ju inte bara hästeriet vi har gemensamt. Tyvärr märker jag att detta slarv med småsaker gör att vår vänskap sätts på prov. Jag ska ta ett snack med henne (igen) och förklara allvaret i mina känslor. Hon får en månad till på sig att förbättra sig, så får vi se sedan. Tack alla som svarat.

Lägger till lite efter att ha läst några fler svar: Jag anser inte att hon förstör hästen. Om hon inte rider på en eller två veckor är vi tillbaka på banan och hästen är lätt och lyhörd igen. Och jag har haft andra medryttare tidigare, men då har det varit tonårstjejer. Har aldrig haft de här problemen med dem. Framförallt har de tidigare varit villiga att lära sig och lyssna på mig.

jag tycker att du måste sortera ut var du vill lägga fokuset, dvs vad du kan leva med och vad du inte kan leva med, i denna situationen.

för mig skulle det vara att jag möjligtvis kanske kunde leva med ridningen, (fast det vete fanken, eftersom du inte skaffat henne för att du själv behöver att hon rider!). Men framför allt skulle min prioritets lista vara att om tjejen lånar hästen, så ser hon till att det är städat snyggt och prydligt efter sig och hästen, och hon fixar det som skall fixas runt hästen denna dag - precis som du skulle gjort.

svårare än så är det inte för mig. glöm att du inte låter henne rida för avlastningens skull - nu rider hon, och då tar man det runt ikring som tillhör - annars kan man avstå eller hon kan boka rid tid på ett uthyrnings stall där hästen står sadlad när hon kommer.

spotta upp dig och lägg lite tydliga krav om du ändå skall prata med henne!

Niela
2007-09-19, 10:58
fattar inte riktigt problemet hur vore de om du tog upp detta med din vän ist för att hänga ut henne här??
Även om de inte är namn angiivna så är de ju endå din VÄN du sitter och klagar över..

Är ni vänner så kan du ju säga nä detta funkar inte jag behöver en medryttare som är mer erfaren än du. svårare än så är det inte=)

Jag skulle inte sitta och titta på när en medryttare rider min häst och den rider min häst på ett sätt jag inte vill att den ska bli riden på.
Då går jag fram och ger instruktioner om hur jag vill ha de, ser jag att de går in genom örat och ut genom de andra så passar inte denna som medryttare.

Din häst du bestämmer=)

moonlightgarden
2007-09-19, 11:05
Den medryttaren skulle inte vara kvar på min häst. Att sköta om hästen ordentligt efter ridtur är extremt viktigt i mina ögon. Likaså att hålla sig borta från ställen man har blivit tillsagd att inte rida på och iaf mocka ordentligt. Att vissa inte kan sköta gödselstacken, det kan inte alla hästägare heller. Men det är trevligt när dom kan och lyssnar på vad man säger.

Och om jag får säga det själv, så tror jag en hel del rider bättre än din medryttare. Vi i våran ridgrupp tränar jämt på att vi inte ska vara hård i handen och kunna släppa stödet en stund när vi jobbar på volten för att kolla av så att hästen inte hänger sig fast i handen och lägger en massa tyngd där.

movi
2007-09-19, 11:59
En sån medryttare hade jag tackat nej till,hade åkt ut,oftast har man ju hjälp för att bli avlastad,inte för att få mer jobb osv!:mad:
En del säger att det är bättre att ta betalt,för då blir dom plötsligt mer noggranna,jag vet inte hur det ligger till!
Själv har jag en medryttare,haft samma i 5 år ca,aldrig några problem med skötsel,hantering och sysslor!Spelar ingen roll om det regnar/snöar,hon rider!
Ställer upp om jag ska på semester mm!Behöver inte sägas vad som ska göras,hon fixar,jag brukar skriva i ett block om det är något alldeles speciellt! Hon betalar inte en krona,jag vill inget ha,för mig räcker det med en fri dag i veckan! Hon brukar förse skåpet med morötter och äpplen!:banana:
Nä,jag brukar inte behöva vara nervös för vad som väntar mig dagen efter! Toppen-medryttare:bump:

krigarinna
2007-09-19, 12:35
Men gud vilken medis! :|

Madde_padde
2007-09-19, 12:37
har inte läst tråden mer än början men huva :crazy:

Madde_padde
2007-09-19, 12:38
Den personen hade inte varit långvarig på min häst.
Hade sparkat henne äöver gårdsplanen.

Som det är nu ger hon dig mer arbete pga hon rider. Det är inte meningen.

Jag har medryttare, för jag har inte orken att rida dagligen pga krävande jobb & långa dagar.
JAg kan ställa upp & köra henne till ridhus (hon är minderårig men med moped) Och upptagna föräldrar.
Hon rider gratis, men hon får ta hand om hästen fullt ut. Mocka, sopa stallgången & hjälpa till här hemma när något skall fixas med staket, paddock osv..
Följer medsom hästskötare/hjälpreda på evangemang & clinics som jag deltar i. Men då står jag för kost & logi.
Men hon får själv betala tränare & anläggningskort.
När jag är bortrest fixar hon hästarna på kvällen så sambon bara behöver släppa ut på morgonen.

Sen bjuder jag henne i sin tur på olika saker & evangemang & ger henne bonus som tack.
Hon får rida så mycket hon vill & är duktig trots sin ålder.
¨åå ge mig :d hur hittar mån sånna nuförtiden?! :confused:

tintilar
2007-09-19, 15:32
Hade aldrig låtit henne vara kvar. Inte en enda dag till.

Nr 1 är ALLTID att jag känner mig trygg med ryttarens ridning och hantering av min häst. Nu har jag turligt nog hästen med min äldre syster och det fungerar så otroligt bra. Jag litar på henne till 100% när det gäller allt. Ingen av oss rider som elitryttare men vi har alltid hästens trivsel i första prio, även när det gäller ridningen. Kan han inte ha sadel och träns så kan han inte, då rider vi utan.

Och det är ditt ansvar som hästägare att se till att hon följer reglerna och håller ordning efter sig i stall och omgivningar. Gör hon inte det och du inte kan påverka det så anser jag att det är ditt ansvar att se till att hon slutar vistas hos er. Kan hon inte ta ansvar för en sån sak skulle jag heller aldrig våga låna henne min häst!

charmant
2007-09-19, 15:40
Jag har en likadan:love::bump: så himla underbart:banana:

Xoya
2007-09-19, 16:19
Lånar knapp i min egen tråd

Men jag har faktiskt hjälp av henne också. Några dagar varje år är både jag och min sambo bortresta, och då brukar hon ta in hästarna, ge dem mat och mocka. (Utsläpp och morgonfodring sköter en granne.) Men nu funderar jag på att stalla in hästarna hos grannen de dagarna istället...

Någon skrev att hon nog tror att hon gör mig en tjänst, och jag tror också att det är så. Jag vill ju inte säga till henne att hon rider helfel, utan försöker istället ge henne tips på hur hon ska göra istället. T.ex. släpp tyglarna och rid framåt när hästen lägger sig i handen. Det tråkiga är att hon då säger att så här har hon ridit i 20 år, och det kan väl inte vara helt fel. Jag vill inte att hon ska känna sig värdelös, bara att hon ska rida lite lättare eller inte kräva saker av hästen hon inte behärskar. Ingen vinner på att hon blir ledsen. Bli lite mer medveten om sin egen kropp och de signaler hon sänder till hästen.

Snälla om hon är din kompis ta då och sätt dig ner och tala om för henne att hon framför allt är din vän men att det inte funkar att ha henne som medryttare på din häst.
Låt det inte gå längre tid, för om hon tror att hon gör dig en tjänst med att rida din häst då du har andra åsikter...då gör du ju henne en björntjänst om du drar ut på det hela...

Stopek
2007-09-19, 17:51
För mig hade det räckt att hon red hästen på ett sätt som gjorde hästen stum och hård för att jag skulle tacka för hennes intresse och säga att tyvärr.

Hälsning Maja

Soffe
2007-09-19, 18:08
Men herregud vilken människa! Jag kan verkligen inte förstå att TS tar så mycket skit, och låter sin häst ta skit från den här människan, och att säga att hon "glömmer" är väl lite väl naivt..:confused: Man måste väl ändå önska att medisen har en god relation med hästen i fråga, och hur skulle det kunna vara möjligt när hon smiter 5 minuter efter ridturen och verkar vara fullkomligt ointresserad av hästens välbefinnande?! Jag är själv medryttare och jag kan säga att den här tjejen är inte glömsk, obetänksam eller ens TS vän, hon är en lat jävel som utnyttjar en stackars hästägare som inte verkar våga säga ifrån! Hu!!:eek:

Dingelass
2007-09-19, 18:19
Jag har bara läst fram till att hon inte rider din häst på ett sätt som du uppskattar.
och det räcker för mej..
Hon hade inte fått fortsätta rida hästen om den hade varit min...

kladdkakor
2007-09-20, 16:58
Jag anser inte att hon förstör hästen. Om hon inte rider på en eller två veckor är vi tillbaka på banan och hästen är lätt och lyhörd igen. Och jag har haft andra medryttare tidigare, men då har det varit tonårstjejer. Har aldrig haft de här problemen med dem. Framförallt har de tidigare varit villiga att lära sig och lyssna på mig.

Om hästen blir stel och stum när hon rider och mjuk och lyhörd när hon inte rider så känns det lite fel. Ridning ska vara roligt. Att sitta på en stel och stum häst och samtidigt ha en medryttare som inte ens... Sopar stallgången, verkar ju inte vara så kul.

Jag förstår att du inte vill dissa en kompis sådär... Men ta alltid hästen i första hand. Säg att om hon inte anstränger sig lite bättre så kan hon tyvärr inte få vara kvar och rida hästen.

Det finns jättemånga jätteduktiga tjejer och killar därute som letar efter en häst att rida, eller bara ta hand om. Hitta dom istället.!

IronWill
2007-09-20, 20:31
Om jag hade haft en medryttare som betett sig sådär så skulle han/hon flyga ut genom stalldörren efter max en vecka :mad:

Du har verkligen inte för höga krav på vad du vill att hon ska göra, att hon inte ens mockar! Jag skulle bli helt galen!

Araminta
2007-09-20, 20:39
Låter inge vidare det där. Är man medryttare så ska man göra det man blir bedd om. Söker själv inte efter medryttarhäst just pga att jag vet att jag inte rider tillräckligt bra för att kunna bidra med något. Dock är jag skötare åt världens finaste och står då ute i hällregn med hästen och betar en timma (hagbrist) bara för att jag tycker så himla mycket om hästen. Att man fixar det som ägaren ber en om är ju bara självklart...

skogsridmulle
2007-09-20, 20:49
Ehhh, jag hade inte haft kvar den personen om hon inte betalade väldigt mycket - då hade det åtminstone varit en tröst. Eller kanske inte ens då. Det finns faktiskt kunnigt folk som avlastar i stället för att vara en belastning. Har du dessutom två barn tycker jag att du ska skaffa en sån medryttare istället. Eftersom du sagt till henne så många gånger finns det inte heller nån anledning att tro att det blir bättre heller. Låter som att hon knappt gillar hästen om hon drar så fort hon klivit av den. Halva behållningen är väl kamratskapen med hästen - som hon fö inte verkar ha.

Ela
2007-09-20, 21:41
Hon hade inte fått rida hos mig!

snorleif
2007-09-21, 08:55
Skaffa dig en ny medryttare!

Tjejen som rider min pålle 3 dagar i veckan betalar 500 kr/månad. Hon tränar för instruktör i både hoppning och dressyr med hästen och de dagar hon har hand om honom sköter hon såklart alla stallsysslor (mocking, ställa fram foder, benspol osv).

kryddelydd
2007-09-21, 10:24
Småsaker?!

Jag har en kompis som ibland får rida en av mina hästar. Jag ställer inga mockningskrav eftersom jag har inhyrt och det ändå ingår.
Den här tjejen har också lätt att hamna i dragkamp med hästen (inte så konstigt för hästen hade det beteendet när jag köpte henne men det gick lätt att få bort) så jag har bett min medryttare att rida lektioner på hästen så hon lär sig att inte fastna. Annars får hon inte fortsätta rida min häst.

Borstning: min medryttare är mer noga än jag är med den biten.

Hantering: eftersom min häst ser skillnad på mig och min medryttare, så är det hennes problem att hästen flyttar på henne och drar iväg med henne. Om det å andra sidan "smittade" och hästen började försöka flytta på mig, hade jag sagt till.

Rida på cykelbanor: vansinnigt! Dessutom olagligt.

Rida på åkerkanter: tja som fd bonde tycker jag att det är dålig stil men faktum är att det är tillåtet enligt Allemansrätten så länge man inte förstör grödor.

Men sammanfattningsvis verkar det som om du och din medryttare inte är ense om vad som gäller. Vill du ha kvar just den här personen som medryttare - gör iordning ett kontrakt och låt personen ta ansvar och betala lite för sig : del i skoningar el liknande är inte orimligt tycker jag.

tgd
2007-09-21, 13:58
*kl*

Jag har nu under småbarnstiden varit tvungen att ha medryttare. Eftersom jag har haft dem för att underlätta vardagen för mig har de inte behövt betala något men däremot skall de i motprestation sköta hästen de dagar de kommer. Jag har därför "bytt ut" de medryttare vartefter som gett mig merjobb; om det är snabbare och enklare att jag själv far och mockar till hästen och tittar till den så är det ju ingen vits med att de kommer. Nu har jag tack och lov en snäll häst som inte blir ett monster av att lulla i hagen en par dagar på raken, så jag har inte behövt medryttare för att få hästen motionerad för att inte bli farlig när jag själs skall rida.

Så jag tycker att om du inte har behov på det ena eller andra sättet av denna medryttare - gör slut! Om du har ett behov av att hon rider hästen - se det som en bonus om hon gör något med hästen och räkna med att du skall stå för allt runtomkring men att du ändå vinner "det och det" på det hela.

Prestige73
2007-09-21, 14:55
Antigen är din medryttare otroligt nonchalant mot både dig och hästen och så kan man inte ha det. Eller så har hon kanske någon neuropsykiatrisk störning, autism eller liknande. Det låter kanske hårt men är dock vanligare än vad man tror och kan just innebära att vissa saker inte går in. Det gör det dock inte bättre för hästen som ju blir felaktigt behandlad.

Jag förstår att det är svårt att säga upp samarbetet när det är en vän men det handlar inte om er vänskap i detta läge utan om hästens och ditt välbefinnande. Får jag råda dig så SÄG UPP HENNE NU!!!

Satsa hellre på någon annan som verkligen har ett genuint hästintresse och som vill lära sig mer om både ridning och hästhantering. Jag brukar mena att tonårstjejer faktiskt inte brukar vara så tokiga bara de har fokus på hästarna och stallet. Sedan kan det faktiskt vara så att om de måste betala en slant så blir det genast mer seriöst och känns mer ansvarsfullt...

Muddson
2007-09-22, 01:24
Hur kan du stå ut med detta?? Jag skulle bli galen!!

Jag rider själv en annans häst och jag tar det som en självklarhet att fixa iordning stallet när jag ändå är där. Och jag är inte ens medryttare, mitt egentliga uppdrag är att utbilda hästen.. Även om jag inte behöver så tar dom ju tacksamt emot all hjälp dom kan få! Och att du tillomed har krav som du vill att hon ska göra och dom inte blir gjorda ändå, trots påminnelser är ju skandal! :eek:

Medryttaren åker snålskjuts på dig och dina hästar! :mad: Lite motprestation ska du ju ha tillbaka!

Stå på dig o se till att "avskeda" henne och skaffa dig en bättre.. Det finns många därute som vill och kan hjälpa till på rätt sätt!

Muddson :)

EvensPila
2007-09-22, 10:11
När jag hade medryttare, det var då jag hade trillat av och brutit armen. Hon skulle motionera hästen. Under 4 veckor kom jag till stallet och mockade, packade hö, tog in hästen och borstade honom, och la fram all utrustning. (Detta med bruten arm) och sen kom hon och red, gratis. Jag veet jag är FÖR snäll :P:rofl:

Poxz
2007-09-22, 16:28
Hm... nej, om det hade varit min häst skulle jag inte låta min vän fortsätta.

Jag tycker sånt där är så konstigt... jag menar, det är ju halva upplevelsen att pyssla i stallet!? :confused:

Jag gick med på att vara medryttare på en bekants häst, men med reservation för att det mest skulle handla om stalljobbet. Jag hade tappat den mesta ridkunskapen då, och nu är det ännu värre. Hästen var delvis ridskolehäst och jättesnäll, så jag kunde rida ut på skogsmulleturer utan att "förstöra" honom eller utsätta oss för fara trots att jag red rätt uselt. :D

Men som sagt, mest handlade det om stall-avlastning, han skulle ju tittas till, gosas med och skötas om, boxen skulle mockas och fodret skulle blandas. Då slapp hon åka dit den dagen, och det var liksom det som var tanken. Jag tog även hand om hennes insläpp och fodringar den dagen jag hade hand om hästen.

Som sagt, jag säger det igen, själva stalljobbet är ju jättemysigt! Att få släppa in en ren och ryktad häst i en nymockad box och höra honom mumsa på sitt foder medan snön yr utanför... :love:

Jag har haft flera medryttarhästar och själva grejen är ju att göra det som ägaren vill. Och om det inte handlar om ren vanskötsel (blev en gång tillsagd att jag visst kunde rida fast medryttarhästen var halt, men det vägrade jag och slutade hos henne rätt snart efter det) så får man kanske sätta sin egen vilja och åsikter lite åt sidan... Eller byta till en annan häst.

NonStop
2007-09-22, 18:02
min medryttare eller skötar eller vad man vill kalla det har hand om min häst 1-2 dagar i veckan och betalar ingenting. Hon får rida varje gång hon har hand om henne. För det mesta rider hon ut, men jag har lovat att hon ska få ha henne på lektion någon gång.

Hon är 15 år och har skött privathäst tidigare. Hon följer mina instruktioner och jag kan lita på henne (trots att min häst är en busunge). Är det ngt jag är missnöjd över eller tycker är viktigt (tex att sköta utrustningen) tar jag upp det med henne.

Jag servar henne ganska mycket.. vissa dagar hon har henne kommer jag och mockar o fixar mat.. Vet inte varför.. jag har nog lite kontrollbehov! JAg hade en skötare förut som jag inte alls litade på. därför bytte jag ;)

Smyger
2008-01-07, 09:01
Uppdaterar er som svarat om vad som hänt:

Hästen blev skadad i början av hösten, och fick vila två månader. Därefter fick jag börja skritta en längre tid som igångsättning. Under denna tid kom medryttaren 3 gånger. Hon har fasta dagar för att vi båda ska kunna planera övrigt liv så bra som möjligt, men oftast ringde hon framemot eftermiddagen/kvällen (så att jag inte heller hann rida) och berättade att hon inte hann just denna dagen. I december var det dags att sätta igång lite trav på raka spår, men då var jag bortrest mycket och hann inte med, så hästen skrittades endast på helgerna. (Medryttaren hade fortfarande inte tid att rida.)

Vid jul hade medryttaren semester och ville åka till ridhuset och träna, men då sa jag nej, eftersom hästen inte var igång än. (Normalt skulle hästen varit igång då, men eftersom jag inte hunnit rida, och inte hon heller, så var den ju inte det.) Hon valde då att sluta som medryttare hos mig. Med tanke på hur pass inaktiv hon var under hösten var det väl inte så konstigt. Och nu när jag tänker tillbaka så är det nog så att hon tappade intresset för ganska länge sedan, men inte riktigt kommit fram till det själv. Hur som helst är det mycket lättare för mig nu, för nu kan jag ju planera in min egen ridning även på hennes dagar. :idea: Hästen börjar komma igång igen efter skadan, och känns mjuk, lyhörd och pigg.

Tack alla som svarat och givit mig input.

Alexandra_Torg
2008-01-07, 09:55
*Knapplån överlag*

Och folk undrar hur man har mage till att ta betalt av sin medryttare... :eek:

Såna här "problem" är EN av anlendingarna till att jag skulle ta betalt av en medryttare, om jag mot förmodan skulle skaffa mig en. :crazy:

En tjej tyckte att min häst var så vacker när jag red honom på kandar. Och hon ville SÅ gärna komma och rida, för hon hade minsann ridit på kandar på ett dressyrläger på Strömsholm och för 15 år sen på ridskolan en gång. Hon fick komma en gång och provrida på tränsbett ena gången och fick inte hästen att flytta sig en dem. En annan gång hade jag ridit i ridhus,men jobbade extra på ridskola och då fick tjejen skritta av och stalla hästen. Då hade den kandar och sen tjatade människan på mig att "vad bra då kommer jag två gånger i veckan och rider på kandar"... Jag höll på att aldrig bli av med henne, hon ringde dag och natt, samt mejlade mig. Till sist sa jag. "OK, men då säger vi det 1000 kronor i månaden, för 8 pass i månaden, betalas i förskott och sen förklarade jag även vad som sklle göras i övrigt i stallet". Numera är vi bara vänner. För hon har förstått, vad hästen betyder och jag rider för det mesta me tränsbett och det är ju inte lika mycket prestige i.

Pewi
2008-01-07, 10:55
halloj alla hästmänniskor!
Jo, allt detta snack med medryttare osv.

Jag tycker att det är jättebra att du har blivit av med denna..hm..plåga till medryttare. Tänk på att det finns hur mång tjejer, och killar oxo för den delen, ute i sverige som verkligen längtar efter en häst att pyssla med och rida. Jag tänker bland annat på mig själv... I oktober började jag leta efter medryttarhäst och efter lite "om och men" hittar jag en underbar liten ponny!! Jag tar hand om allt stallarbete när jag är där, både med "min" häst och ägarens andra häst. Jag rider också. Jag betalar inget för detta, och ägaren brukar skjussa mig till tåget efter jag varit där.

Det är det medryttare handlar om, tycker jag. Att man är där istället för ägaren, och jobbet ska bli gjort minns lika bra som om det var denne som vart där! Glöm inte bort det...

klabbarparn
2008-01-07, 17:05
Vilket tålamod du måste ha ;):bow:
Jag skulle inte låta den personen fortsätta, även om det va en vän.