Visa fullständig version : stegrande föl
Wicestar 2007-09-14, 21:02 Jag har en fölhingst på 2½ månad och när man leder honom så stegra han sig HELA tiden för han tycker det är kul.. Hur skall jag göra för att få bort detta beteende utan att skrämma honom?? Jag måste ju sätta honom på plats så han förstår att detta inte är tillåtet men HUR???
busigdemon 2007-09-14, 21:09 Hej, jag har försökt med massa olika teknier den korta tid jag jobbat med föl.
men jag tyckte det fungerade bäst att bara slita omkull dem, en gån go sen inte mer, om det inte fungerar försök att springa fram honom när han är på G upp...
Lycka till nu!:)
Jag hade nog i så fall försökt att få fram honom först.. eller helt enkelt vara beredd och hålla honom nere (om man är stark nog)..de KAN ju skada sig när de dras omkull..
Men jag har ingen stor erfarenhet av föl.
Jag fick lära mig när min gubbe va liten
Böj in och ner på halsen. försök honm tappa balansen. ta och vält om kull honom. Det fungerade på min gubbe som stegrade.
Det är svårt att bara kasta om kull dom. Man måste få dom ur balans först. lycka till
Varför är jag inte förvånad...:smirk:
Du ahde ju för ett tag sen en tråd där du ansåg att du var tvungen att hantera ditt föl varje dag, och här har du resultatet.
Det du nu kan göra är att istället för att använda de helt galna metoder du blivit rekommenderad ovan, är att helt strunta i fölet.
Utsätt dig inte för situationer där han får chansen att gå på dig.
Jag skulle tippa att efter ca 2-3 veckor utan mänskig kontakt så har du en toppentrevlig kille.
Är fölet en travare efter Peacen? :-)
Jag har en fölhingst på 2½ månad och när man leder honom så stegra han sig HELA tiden för han tycker det är kul.. Hur skall jag göra för att få bort detta beteende utan att skrämma honom?? Jag måste ju sätta honom på plats så han förstår att detta inte är tillåtet men HUR???
har du en hingst som redan nu vill bestämma så måste du få till det redan nu.
Du kan säga BÖÖÖ, med starkröst, eller när du är i boxen så har du lättare att "fälla" honom. En gång och han kommer att sluta med detta, är han mkt tuff så kan han göra detta en gång till. Men knappast troligt.
Allt beror på hur känslig han är. Men sätta honom på plats ska du absolut göra. Lättare att göra detta nu än senare.
Viktigt är att du senare bygger upp han förtroende för dig.
Lycka till!:banana:
OBS INTE låta det vara som någon här påstod att du skulle göra.
Har 5 hingstar hemma, varav den äldsta är 24 år i år.
Varför är jag inte förvånad...:smirk:
Du ahde ju för ett tag sen en tråd där du ansåg att du var tvungen att hantera ditt föl varje dag, och här har du resultatet.
Det du nu kan göra är att istället för att använda de helt galna metoder du blivit rekommenderad ovan, är att helt strunta i fölet.
Utsätt dig inte för situationer där han får chansen att gå på dig.
Jag skulle tippa att efter ca 2-3 veckor utan mänskig kontakt så har du en toppentrevlig kille.
Är fölet en travare efter Peacen? :-)
Måste bara få inflika en kommentar...
Du påstår alltså att hästen blir mer väluppfostrad om man hanterar den mindre...? Det går inte ihop. Förklara!
OBS INTE låta det vara som någon här påstod att du skulle göra.
Har 5 hingstar hemma, varav den äldsta är 24 år i år.
Och jag har nog betydligt mer erfarenhet av föl/unghästar än dig....:angel:
Jag hoppas av hela mitt hjärta att TS provar mitt tips innan hon börjar ge sig på såna hysteriska tips som ni kommer med. Visst det kan kankse fungera i nåt fall, men är man beredd att betala det pris det kan kosta?
Jag har fått hit mängder av bortklemade hingstföl, och inte har jag behövt attackera dom för att få ordning på dom.
Har man ett föl som visar sånt här beteende så beror det på en enda sak. Att man hanterat fölet för mycket.
Fölet blir väluppfostat av att gå i en flock med andra ston och föl. När man haterar fölet så gör amn det man ska, punkt slut.
Jag brukar säga att man inte ska fråga, utan säga till.
Det är en väsentlig skillad på "vill du ha grimma på dig" mot "kom, nu sätter jag på dig en grimma, vad kul".
Har man den inställningen blir hanteringen enkel. Det gäller alla djur, även människobarn.;)
Wicestar 2007-09-14, 22:03 nu är det så att jag slutade hantera honom efter det att jag fick rådet att göra det.. Bara varit inne i hagen och klappat om dom och kollat över så dom. Jag tror han skulle behöva ha en lekkompis, han har nog tråkigt också.. Jag har ju inte haft möjligheten till kompis eftersom han var sjuk och skadad den första månaden.. Sen Har jag bara en fölbox så jag kan inte ta hem något sällskap heller..
*knapplån, sorry för trådkapning*
Och om det är en äldre häst som stegrar sig vid ledning?
Wicestar 2007-09-14, 22:07 Ja han är efter peacen..
Jag tycker också det låter lite drastiskt att slita omkull dom, det är nog inget för mig..
Tråkigt att du inte kan ordna sällskap åt honom, men så kan det vara.
Men strunta i att klappa om honom. Om jag var i din sits skulle jag inte gå nämre än 3-4 meter, och då bara för att kolla över så han ser okey ut.
Då var det den häst jag trodde. Jag hade ju Peacen!
*knapplån, sorry för trådkapning*
Och om det är en äldre häst som stegrar sig vid ledning?
Då är det en helt annan sak. Det kan även det bero på att den inte har respekt för människor, men inte på samma vis som med föl.
Eftersom jag inte har stegrande föl, så har jag heller inte nån erfarenhet av stegrande äldre hästar.:cool:
Då får du be nån annan om råd.
Wicestar 2007-09-14, 22:13 åh är det du.. *spännande*
Jag litar på dig för du har betydligt mer efarenhet än vad jag har.. Dom står ju inne om nätterna och måste leda ut för annars gå han inte in i hagen..
OK!
Med knapplån menade jag att det var fritt fram för vem som helst att svara :cool:
Då är det en helt annan sak. Det kan även det bero på att den inte har respekt för människor, men inte på samma vis som med föl.
Eftersom jag inte har stegrande föl, så har jag heller inte nån erfarenhet av stegrande äldre hästar.:cool:
Då får du be nån annan om råd.
Tyvärr blir jag inte klokare utav nån av er.
Har haft en del shettis föl som varit envisa och ska försöka komma undan nån gång. Men de har oftast löst sig själv. Och jag lovar att de inte är för att dom är för mkt hanterade el för lite utanför att dom är föl och ska testa. Dom har väl dragit och rest sig nån gång men tyvärr har jag inte hållt i mot när dom gått upp på bakbenen och då har dom tappat balansen och OJ! vad dom blir förvånade.(Aldrig skadat sig el nått Hovis är alltid mkt imponerad av mina fölisar,Oj den här har du hanterat mkt! Jag ler inombords och tänker Javisst jätte...)
Så kan man bara gå fram och klappa dom och tala med dom sen och de är inget mer med de. Stora fölisar (Fullblod) har jag aldrig haft dom problemen med, dom knallar snällt med och tycker de är jätte kul att gå ut en sväng med sin matte.
Blev lite mellan skrift där imitten men satte de inom parantes.
Hej, jag har försökt med massa olika teknier den korta tid jag jobbat med föl.
men jag tyckte det fungerade bäst att bara slita omkull dem, en gån go sen inte mer, om det inte fungerar försök att springa fram honom när han är på G upp...
Lycka till nu!:)
Japp, har de åkt kull en gång så bruka de gå som små lamm sen;)
Har 15 hästar och alla har varit i min ägo sedan de föddes.
Vill nog påstå att du klankar på en som har mkt!!!!! erfarenhet vad det gäller hingstar och ston.
Har efter att jag/vi hanterat dem från att de var födda inte haft något problem vad det gäller deras uppförande. Vare sig det gäller transport med hingst/hingst eller hingts/sto eller sto/sto.
Har när jag tävlat endast haft ett vanligt ordinärt grimskaft på dem fastän de varit i toppform och varit hingstar.
Så det är bara nonsens från dig vad det gäller min erfarenhet av att hantera hingstar och fölisar.
Samt skulle jag velat se dig eller någon annan ägare gå med en hingst som inte fått klart för sig vem som i alla lägen är ledaren.:rofl:
Inte hade de gått med sänkt huvud och myst med dig när du träffar på, transporterar med, brunstiga ston eller andra hingstar som du går kloss intill med.
Eller har jag fel!? Tror inte det.
Pyttsan vill jag bara säga. Inga påhopp här inte, för då går du bet.:angel:
Förresten så rimmar det inte att man kan hantera ett föl/fölisar för mkt.
Alla dessa travare som går premier och kval som 2 åringar. Menar du då att man inte skullat hantera dessa mkt bara för att de är unga???
Du kan inte få en häst som är van och mer välhanterad än en travare. Även om det kan finnas individer som det inte står rätt till med. Men där kan det har varit annat med i bilden, jag pratar/menar nu friska och krya individer.
KL
Nu har inte jag någon erfarenhet av föl.. men är jag ensam om att det låter lite väl hårt att dra omkull en hästbebis? (eller vilket djur som helst men det blir väl inte snällare för att det är ett föl) Varför är det förstahands utvägen?
Visst att vi kallar dem bäbis, det gör jag med. Men titta hur det beter sig ute i hagen, där skulle inte jag vilja vara ivägen.
Vissa är väldigt tuffa fastän de inte är gamla. Det är ju deras sätt att testa hur långt de kan komma, de vill gärna hävda sig, vilket är helt naturligt. Men som människa tycker jag inte att vi ska acceptera detta. DET BLIR FARLIGT då. Bättre att sätta punkt en gång för alla sedan är det oftast bra.
De vet vad som gäller då.
Nog 17 ska man kunna lita på en hingst. De blir ju vad man gör dem till. Enklare kan jag inte förklara det.;)
Jag dra inte omkull ngn bäbis, de åker om kull för att jag håller emot, detta har hänt 2 ggr under mina 38 år med hästar, men de har aldrig gjort om det. Man kan vända och vrida på allt man läser eller hör till ngt väldigt negativt, det är inte frågan om misshandel här, för sånt acceptera inte jag:smirk:
Fast de andra hästarna drar inte omkull dem heller. De visar kroppspråk, biter och/eller sparkar, vad som nu krävs. Visst om de själva går över, men att dra omkull dem..
Klart att det inte ska accepteras.. men det måste finnas trevligare sätt att lära dem utan att det blir farligt. Och ha onkulldragandet som sista utväg. Inte för att jag har några silkesvantar hos hästarna, men att dra omkull dem hade ju aldrig varit mitt förstahandsval.
Oavsett hingst eller inte. Vet inte vad du menar med den kommentaren, men jag är så trött på att just hingstar ska hanteras våldsamt. Visst behöver man ha en ännu starkare ledarposition när man har hingst bland ston och andra hingstar.. men för mig handlar det om respekt, och respekt hör inte ihop med våld. Våld bör väl vara sista utvägen. Och ja, jag anser det som våld att dra omkull dem, skillnad ligger i om de ramlar över av sig själva, det är ju inte mitt fel..>_>
För att du håller emot eller inte håller emot? Jag får inte ihop det hur de skulle ramla för att du höll emot.. missade du ett inte?
Men det är skillnad på att dra omkull dem (ngn skrev ju t.o.m. hur man skulle få dem i obalans så att det gick) och att låta dem ramla över av sig själva.
Sen..är det mindre skaderisk på föl som går omkull? (än vuxna hästar)
Fast de andra hästarna drar inte omkull dem heller. De visar kroppspråk, biter och/eller sparkar, vad som nu krävs. Visst om de själva går över, men att dra omkull dem..
Klart att det inte ska accepteras.. men det måste finnas trevligare sätt att lära dem utan att det blir farligt. Och ha onkulldragandet som sista utväg. Inte för att jag har några silkesvantar hos hästarna, men att dra omkull dem hade ju aldrig varit mitt förstahandsval.
Oavsett hingst eller inte. Vet inte vad du menar med den kommentaren, men jag är så trött på att just hingstar ska hanteras våldsamt. Visst behöver man ha en ännu starkare ledarposition när man har hingst bland ston och andra hingstar.. men för mig handlar det om respekt, och respekt hör inte ihop med våld. Våld bör väl vara sista utvägen. Och ja, jag anser det som våld att dra omkull dem, skillnad ligger i om de ramlar över av sig själva, det är ju inte mitt fel..>_>
Skulle va kul att se när du biter och t ex sparkar dem, hm du pratade om våldsamt.:rofl::rofl::rofl::rofl:
Självklart så är det inte det första som man gör, men är det som tjejen som la denna tråd sa att denna hingstunge håller på med detta för detmesta så måste man verkligen ta i.
VEM har pratat om våld och misshandel. INTE jag.
För mig räcker det med att säga åt dem med en barsk röst, man behöver inte "slå med släggan" det första man gör.
Jag vet inte hur du har fått mina kommentarer = våld.
Vem vinner på detta?
Men eftersom de flesta hingstar har en naturlig drift för att hävda sig så måste man visa på något sätt för dem att de inte kan bestämma. Det är ju då det blir farligt.
Jag har haft en dam som hade ridit 1 år, på min hingst som då var4-5 år, hon kunde inte fatta att han var så snäll och trevlig. HAN är /har en mkt stor hingstkarraktär som kan blåsa upp sig. Men hanterar man honom, t ex som jag gör verkar och grejar med hans fötter ute!!!!!!!, i hagen utan grimma eller något och han står som ett ljus, eller min dotter som borstar och grejar med honom, hon är nu 11 år. Då förstår man att han har respekt för männinskor. Detta hade inte gått , kan jag nästan garantera dig, om jag inte hanterat honom som fölis mm. Han är nu 19 år.:)
Jag förstå inte problemet, lägg ner och håll dig till tråden, ditt dåliga humör får du lämna hemma
Wicestar 2007-09-14, 23:10 oj oj många inlägg här.. jag får nog försöka hitta det som passar mig och miin fölis.. kanske lämna iväg honom innan det är försent..:crazy:
Ja, jag biter och sparkar tillbaka när det behövs.. ganska sällan iofs, de få gånger de testar nu räcker det med att jag kastar irriteratmed huvudet för att dom ska backa. Och ja..jag VET att jag tar det här med hästspråk lite för bokstavligt. Men..det funkar. För mig iaf.
Jag har inte läst dina inlägg för sig när jag skrev, utan reagerat på att i princip alla direkt skriver att hon ska kasta omkull fölet.. Utan att veta (?) vad hon provat tidigare. Kanske hade det varit bättre med like olika råd med olika ''våldhetsgrad'' (hittade nog på ett nytt ord nu) som hon kan prova först.. Men det första alla sa var att dra omkull det (DRA.. inte många formulerade sig ''låta gå omkull'' utan sa ''dra omkull'') vilket jag ser som våld.
Och som jag sa vet jag inte vad du menade med din hingstkommentar.. det sätt jag kunde tolka det som var att man ska vara hårdare mot hingstar, rent fysiskt. Vilket jag inte håller med om. Men som sagt, jag fattade inte riktigt vad du menade så jag svarade mer allmänt. De flesta (läs alla..fast det är inte jättemånga, bara några stycken) hingstar jag träffat har kunnat hanteras helt normalt, som man hanterar hästar. Utan våld, utan helt enkelt respekt.
Kul att dina är lydiga med. Jag har ingen aning om hur du gör med dina hästar, och har inte gått till personangrepp, utan mest börjat undra varför alla direkt säger att fölet ska dras omkull.
Jag är glad att jag inte har föl utan bara en snäll oinriden travare att leka med.
Jag förstå inte problemet, lägg ner och håll dig till tråden, ditt dåliga humör får du lämna hemma
Jag har inget dåligt humör. Jag frågade något.. glömde du ett ''inte'' i texten eller menade du verkligen att de går omkull för att du håller emot? Jag förstår inte hur de kan göra det, ursäkta att jag är dum i huvudet. Kan du vara snäll att förklara istället?
Men jag ska lämna tråden i varje fall. Jag har inte menat att vara otrevlig mot någon. Jag har bara, helt enkelt, undrat varför det första förslaget alla har är att dra omkull hästen, och om det inte finns mindre våldsamma sätt att prova innan man tar till det.
Och för att förstå svaren jag fått har jag svarat hur jag tänker på saken, utan att försöka dumförklara någon men utan att hälla socker över allt heller. Jag ville veta hur ni menade. Förlåt.
(Läste en kommentar i en annan tråd hur ''jag förstår inte'' används som förklaring till att vara emot något..hehe..kom att tänka på det nu..)
Nä, gör som de med erfarenhet säger o dra omkull det. Jag ska inte ifrågasätta något mer så det blir nog lugnare nu.
Wicestar 2007-09-14, 23:30 som jag skrev innan här så är inte omkulldragande något för mig.. det låter väldigt brutalt.. utan det finns nog andra vägar att tillgå.. skall bara komma på det *ler*
Wicestar 2007-09-14, 23:33 hehe tack det kan behövas:rofl:
Mitt enda råd är att skaffa en lekkamrat. Hingstföl speciellt behöer en kompis att busa med. Antingen lånma in ett till föl eller lämna honom på bete/lösdrift med hingstkompis.
Personligen skulle jag inte drömma om att dra omkull mina hästar, föl eller vuxen med tanke på skadorna som i värsta fall följer.
*knapplån*
Dra INTE om kull ert föl!!! Jag har en liten unghingst på fem månader , som tremånaders ställde han sig utan förvarning rakt upp i luften. Jag var inte beredd på det och höll emot, av någon konstig anledning trillade han rakt på sidan/bakåt och resultatet blev en fraktur på halskotpelaren. Det önskar jag inte något föl!!!
Gör som CK säger, i sådana situationer skulle jag också släppa ut ungen och låta den vara ett tag. De har sina "trotsperioder" och då spelar det inget roll om man som ägare ska träna den varje dag, det blir inte bättre! Låt en vara ett tag, och sen tar du upp det igen om några veckor, han är säkert bättre då!
Wicestar 2007-09-15, 12:54 Nu har jag bestämt mig och jag kommer köra mitt sto och föl till en flock med andra sto och föl. Detta är det enda rättvisa mot mitt föl så han får en sån naturlig uppväxt som möjligt.. Så nu skall jag hämta släp och sen bär det av.. Lite spänd är jag på hur han kommer reagera..
Nu har jag bestämt mig och jag kommer köra mitt sto och föl till en flock med andra sto och föl. Detta är det enda rättvisa mot mitt föl så han får en sån naturlig uppväxt som möjligt.. Så nu skall jag hämta släp och sen bär det av.. Lite spänd är jag på hur han kommer reagera..
Grattis till ett klokt beslut! :bow:
Lycka till!
karolinakempe 2007-09-15, 13:39 hej hallå!
interissant tråd. Min erfarenhet är att ju mer de hanteras ju bättre blir det. dock inte plockas från sin mamma för tidigt då det är hon som sköter grund uppfostran.
man ska även inte ha dem som en hund utan som en häst.
har haft en del halvblod som blivit bort klemade och varit såååååååååå söta när de var små så de fick följa med på allt de ville runt gården. De blir odrägliga som vuxna.
Svårt att uppfostra en stor häst på 800 kg:confused: går men det är jobbigt.
Fullblod och travare brukar vara så mycke lättare att ha med att gör just pga att de är mycke hanterade från väldigt liten ålder.
Ryck om kull honom behöver du inte göra om du tycker det är jobbigt ,men låt honom stegra så han tappar balansen och fixar det själv. De blir förvånade:banana:
Annars tycker jag du ska ta dig i kragen och säga åt honom på skarpen en gång så kommer det nog bli bra.
Lycka till:D
Wicestar 2007-09-15, 15:49 så nu är han på plats med kompisar och nu var han inte så tuff längre.. Dom är ett par månader äldre så jag tror detta kommer bli bra.. Så nu är jag nöjd..
mizz_perfect 2007-09-15, 16:29 mycket bra beslut! hästarna fostrar varandra jättebra när dom går i flock så förhoppningsvis får du tillbaka en liten ängel om någon månad.
lycka till!
Wicestar 2007-09-15, 17:31 he he ja det hoppas jag med.. ja det var rätt beslut för det är ingen ide att hålla på.. det slutar bara i elände och jag hade fått en urjobbig häst som jag inte hade tyckt om..
Ok, då missuppfattade jag dig helt och hållet, sorry jag med.
Jag menade att när mitt föl drog i väg så höll jag imot när grimskaftet tog slut så var jag ju tvungen att dra till samtidigt och då for hon omkull, men hon slet aldrig mer, det var det enda jag kunde göra för att inte tappa greppet om grimskaftet. Jag hade en tjej hos mig för ca 1 månad sen som skulle hålla i ett 2 månaders gammalt föl medans jag red mamman i 5 minuter, hon släppte fölet istället för att hålla emot, fölet var lös med ett grimskaft som trasslade in sig i ena bakbenet, fölet fick panik, skenade ut på vägen upp på stenmuren, bort mot bäcken och försvann, jag trodde att jag misst mitt underbara föl men 10 minuter senare kom han tillbaka fortfarande skenande rakt över en båtvagn över en skottkärra och rätt in i stallet, jag trodde aldrig att den skulle överleva men han hade änglavakt som tur va, detta kan hända om man inte lär fölet/hästen att gå i grimma:smirk:
ok.
Jo, klart att det är viktigt att de lär sig. Det är mest hur de ska lära sig som är problemet. Men alla har ju olika åsikter.
NaddeKarlsson 2007-09-16, 11:00 Jag har en fölhingst på 2½ månad och när man leder honom så stegra han sig HELA tiden för han tycker det är kul.. Hur skall jag göra för att få bort detta beteende utan att skrämma honom?? Jag måste ju sätta honom på plats så han förstår att detta inte är tillåtet men HUR???
Du ska absolut inte dra omkull honom iaf!
Han är bara 2½ månad, fortfarande bebis.
Du ska inte rycka i grimskaftet för det är bara en jäkla dum grej som du kan plocka bort.
Du ska dra hästen, sätt en hand på rumpan och få fram hästen och smacka lite.
Så som sagt sagt ryck inte och slit i honom!
Han testar sina gränser, 2½ mån bebis klart dom är busiga.
Men man måste få bort sådant beteende, hoppas du får ngt nytta av mitt förslag.
Lycka till!
Wicestar 2007-09-16, 11:47 jag kommer inte hantera honom nu. Han kommer gå med sin mamma i en flock med andra föl och föston.. Sen om ett par månader kommer jag kolla för att se om det skett någon förändring..
ok.
Jo, klart att det är viktigt att de lär sig. Det är mest hur de ska lära sig som är problemet. Men alla har ju olika åsikter.
De flesta föl är ju duktiga från första stund, eller tar det bara ett par gånger i gimma/grimskaft så uppför de sig hur bra som helst. Men det finns en och annan som är lite jobbig. Min kompis fjolårsföl vart helt omöjlig att hantera, när hon kastrerat honom, blev han hur snäll som helst. Är ju så olika, precis som med barn. Kan inte ha samma uppfostran på alla;)
Nafayette 2007-09-18, 21:26 *knapplån*
Dra INTE om kull ert föl!!! Jag har en liten unghingst på fem månader , som tremånaders ställde han sig utan förvarning rakt upp i luften. Jag var inte beredd på det och höll emot, av någon konstig anledning trillade han rakt på sidan/bakåt och resultatet blev en fraktur på halskotpelaren. Det önskar jag inte något föl!!!
Gör som CK säger, i sådana situationer skulle jag också släppa ut ungen och låta den vara ett tag. De har sina "trotsperioder" och då spelar det inget roll om man som ägare ska träna den varje dag, det blir inte bättre! Låt en vara ett tag, och sen tar du upp det igen om några veckor, han är säkert bättre då!
:bow::bow::bow:
Tillägg till dom med korkade förslag:
Det borde vara straffbart att över huvud taget dra omkull ungar i uppfostringsyfte :mad::mad:
AM (som fött upp hundratals ungar och håller med CK helt och hållet)
*knapplån*
Ursäkta att jag lånar tråden en gång till...:o
...men är det ingen som har tips på vad man gör med en äldre häst som stegrar sig vid ledning? :confused:
Bra beslut!
Min erfarenhet är också att små hingstföl MÅSTE ha lekkompisar, alltså andra hingstföl att gå med för en så problemfri uppväxt som möjligt. Har de fått busa av sig i hagen så blir de betydligt lättare att hantera. Har de inga kompisar att avreagera sig på så vill de ofta försöka leka med människorna dvs stegra sig, bita osv. Börjar man skälla, gorma, slå, fäkta med armarna så blir det fel i kommunikationen och de tror ofta att oj vad kul matte är med på noterna också fortsätter de...Går de med andra hingstföl blir de mycket lättare att hantera och fostra och man slipper med våld dra omkull och andra tveksamma uppfostringsmetoder.
Jag skulle inte rekommendera någon att dra omkull föl då risken för skador är alldeles för stor. Det räcker som sagts här i tråden innan att de stegrar sig och ramlar själva så kan olyckan vara framme. Hände en bekant nyligen. Det fölet bröt nacken..... Det finns många fall där föl gått omkull som slutat med b la skador på halskotpelaren.
På lite äldre föl/unghästar som vill stegra sig då man leder dem tycker jag att det brukar räcka med att man använder kedja under hakan en gång precis i stegringsögonblicket så slutar dom oftast ganska omgående.
En äldre häst som stegrar sig vid ledning skulle jag ge en snabb snärt under magen med grimskaftet sedan direkt fram. Det är förenat med livsfara att hantera en sådan ouppfostrad äldre häst och man bör allvarligt fundera över hästens tidigare hantering. Något har helt klart missats från ägarens sida. Att hästen ska tänka framåt är a och o inom all hantering så det är bara att backa bandet och lära in den grundläggande träningen.
Led honom i capson och longerlina, ge honom linnan nar han stegrar och sa fort du kan sa rycker du hart i longerlinan som bestrafning, sen sa kandet komma en yterligare stegrin och samma sak igen. Hanskar ar att rekomendera.
Tyvarr sa ar det brutalt, men med vissa betenden sa kan man inte vara en snuttegulle mot sin hast. Ibland ar det for farligt.
Har en hingt i stalllet som gjarna vill stegra, men behover bara pamina honom med ett lat ryck i grimman sa beter han sig fint igen.
Sa angaende resten av traden, jag haller med de som forsprakar att inte dra okull folet, det ar som sagt battre att skicka ut det pa bete och lata han vara hast. Manga rider in sina hastar nar de kommer ganska ohanterade fran beten och de som kan hastar sagar att det ar lattare for de beter sig som hastar och har inga olater. Vissa kanske inte beter sig sa val men de ar i alla fall inte feltranade,
Jo, hon verkar inte vara så mycket hanterad (är dock körd samt visad på premiering och skötte sig då). Att hon inte var så uppfostrad visste jag men var inte beredd på ett sådant beteende. Har bara haft henne en dryg vecka. Hon har dock innan dess gått själv i en månad i en ganska så nerbetad hage och har här fått både hästsällskap och ordentligt med mat så energin och livsglädjen är väl på topp. Icke desto mindre får hon naturligtvis inte stegra sig vid ledning (särskilt inte när man själv är gravid i nionde månaden:eek:). Hon har sedan stegringen gått på stort bete några dagar men stått inne i natt, när jag ledde ut henne i morse försökte hon återigen att resa sig igen, men ett snabbt ryck i grimskaftet (med kedja under hakan) och ett bestämt "nej" verkade faktiskt hjälpa för hon gjorde inget mer. Så jag hoppas att det går över snabbt.
En äldre häst som stegrar sig vid ledning skulle jag ge en snabb snärt under magen med grimskaftet sedan direkt fram. Det är förenat med livsfara att hantera en sådan ouppfostrad äldre häst och man bör allvarligt fundera över hästens tidigare hantering. Något har helt klart missats från ägarens sida. Att hästen ska tänka framåt är a och o inom all hantering så det är bara att backa bandet och lära in den grundläggande träningen.
Är du gravid i 9:e månaden så tycker jag inte att du ska hantera den här hästen. Det är helt enkelt inte värt risken (enligt mig i alla fall). Be andra med hästvana om hjälp eller släpp på bete tills du fött.
Conversation Piece 2007-09-19, 15:33 knapplån
När jag läst den här tråden så funderar jag på en sak. Varifrån kommer de här idéerna om att man bör rycka omkull föl i uppfostringssyfte? Jag misstänker att det kommer från den för dagen så populära s.k. naturliga hästhållningen?
Visst har det hänt att jag har ryckt omkull hästar som i protest rest sig när jag känt att jag har kommit till vägs ände. Men inte fasen är det något jag är stolt över. Visst, det har varit 100% effektivt, men också mycket farligt.
Varför skulle det komma från ''den naturliga hästhållningen''?
Jag har aldrig sett en häst dra omkull ett föl, eller dra över huvudtaget i en annan häst som vi gör.
Och ser man till Monty Roberts så är det ju just det här omkulldragandet och fastbindandet etc som han vill koma ifrån..
Andra nh folk känner jag inte till så väl, inte för att jag känner till MR mycket heller.
Men varför tror att det kommer därifrån?
Tror det kommer från folk som inte kan skillja på olika djurarter och deras egna beteenden.
En mycket besvärlig hund kan det ju hjälpa att lägga på rygg. Så sker ju hundar emellan. Då tror vissa att samma beteende går att göra och fungerar automatiskt på en häst. Hästar i flock praktiserar ju inte alls den metoden.
Det gamla talesättet som jag fick lära mig när jag började med hästar fungerar ännu.
"Där konsten slutar tar våldet vid"
Nafayette 2007-09-19, 21:50 Kl
Eller annars är det så att vissa tycker det är helt på sin plats att lägga ner hästar och sen sitta på dom...
Dominans och ledarskap...eller vad det nu hette...:smirk:
AM
Wicestar 2007-09-19, 22:03 Ringde idag och kollade upp hur min lille hingst hade det och dom har nu blivit godkända av flocken så det känns skönt.. Och han har det himla bra än så länge.. Ska bli spännande att leda honom om några månader..
Conversation Piece 2007-09-20, 09:09 Men varför tror att det kommer därifrån?
Därför att jag upprepade gånger har fått det rekommenderat av människor som är intresserade av NH.
Conversation Piece 2007-09-20, 09:13 Jag undrar om det kan komma från det som kallas imprinting? Jag har hört att en del uppfattar imprinting som att man skall hålla ner fölet och inte låta det resa sig förrän det är färdig-imprintat (eller vad man kallar det). Som ni säkert har anat är jag inte alldeles bekväm med alla nh-teorier.
Tack för omtanken :)
Ja, jag kommer i alla fall inte att hantera henne mer än nödvändigt utan hon får gå på bete så länge det bara är möjligt.
Men det är ändå intressant med tips på hur man hanterar det längre fram!
Ursäkta trådkapning :o
Är du gravid i 9:e månaden så tycker jag inte att du ska hantera den här hästen. Det är helt enkelt inte värt risken (enligt mig i alla fall). Be andra med hästvana om hjälp eller släpp på bete tills du fött.
*knapplån*
Grannens föl dog på liknande vis i förra veckan. De skulle leda in sto + föl för verkning och strax utanför stallet stegrade han sig och gick omkull, han blev inte direkt omkulldragen utan tappade balansen själv där han gick i grimma och grimskaft. Först trodde grannen att fölet var chockat och inte reste sig för det, men han var död... typiskt, deras bästa föl i år, fick 48 p på visningen några veckor innan... så mitt tips är också att man inte ska omkull hästen på flit.
Wicestar 2007-09-20, 17:48 vilken tur att jag inte lydde dom sa att jag skulle dra omkull mitt föl för då kanske han hade varit skadad eller död nu.. det räcker att han höll på att dö ifrån mig vid födslen..
1980 hade jag en som gick över på rygg och slog huvudet i backen och spräckte skallbasen (vilket gav balansrubbning och avlivning), man får vara försiktig när dom reser sig och släppa efter på linan så dom inte går över när dom tappar balansen,
Wicestar 2007-09-23, 17:00 ja det är inget man vill råka ut för..
Wicestar 2007-11-04, 13:48 Jag var och besökte mitt föl som går med andra kompisar nu och det är som natt och dag.. Visst han gnäggade och kände igen oss när vi kom men han hade en inre ro mot förut.. För buset han gjorde med oss gör han med sina kompisar istället och jag kan tänka mig att han tycker det är så mkt roligare med dom än med oss.. Skönt att se när saker och ting går åt rätt håll.. ibland krävs det inte så mkt för att lösa en del probelm..:)
Visst är det lustigt att man kan få föl hanter-bara genom att inte hantera dom!:)
Wicestar 2007-11-05, 06:25 Visst är det lustigt att man kan få föl hanter-bara genom att inte hantera dom!:)
Ja verkligen.. Tack snälla för sparken jag fick i rumpan så jag vaknade upp och tog tag i saken innan det var försent..:)
Nu väntar bara frysmärkning och att han skall skiljas vid från sin mamma. Skall nog inte skilja vid förrän nästa år, han är ju inte så gammal än..
*knapplån*
Ursäkta att jag lånar tråden en gång till...:o
...men är det ingen som har tips på vad man gör med en äldre häst som stegrar sig vid ledning? :confused:
Tycker inte du ska fixera dig så mycket att göra nåt åt själva stegringen. Förmodligen är det ett ledarskapsproblem eller vad man ska kalla det. När du får ordning på det så kommer den nog inte att stegra sig mer.
Min häst kunde stegra när vi var ute och gick, men kunde vara hur snäll och trevlig i andra lägen. Därför tyckte jag att jag bara hade problem med stegringen eg. Jag trodde inte att det var så illa med mina ledaregenskaper eftersom jag bara haft lugna och trevliga hästar innan. Denna lilla häst fick mig att inse att jag var helt värdelös på att säga nej. Eller rättare sagt en tjej i stallet som är mycket duktig på att hantera hästar utan att vara våldsam fick mig att inse det. Utan henne hade jag nog idag haft en häst som jag inte skulle vilja hantera.
Min häst kan fråga om det är ok att göra saker och jag sa inte nej och om jag gjorde det, inte tillräckligt tydligt. Efter som han är så tuff och envis så var det ingen bra kombination.
Av denna tjej i stallet fick jag lära mig att hantera honom på volt i repgrimma på lina tills jag lärde mig och han förstod vad det handlade om. Detta handlade inte om våldsamheter utan om kroppsspråk.
Jag hade dock ganska mycket att jobba med i början då jag lärt honom att vissa saker var ok.
Jag får varje dag vara tydlig med det jag gör och inte släppe en tum, men gud vilken skillnad på häst. Han har aldrig stegrat mer och han är nu lugn och harmonisk. Han mådde inte bra innan när jag inte kunde ta kommandot och det försökte han tala om,men jag förstod inte...
Förut kunde han inte stå stilla om man stod i paddocken och pratade i 5 min. Nu ställer han sig snällt och slappnar av.
Alla hästar har olika personligheter och är olika med olika människor. Min häst ansåg att det var mina ledaregenskaper jag var tvungen att träna på och det har jag gjort. Jag har även haft nytta av det i jobbet sen dess och inser hur jag nu tänker på ett helt annat sätt.
Jag har lång väg kvar, men det är så inspirerande att jag ändå fått något att börja med.
Sen anser jag att det är skillnad mellan bestraffning och tillrättavisning. En bestraffning sker när man själv är i ett uppjagat tillstånd och inte vet vad man gör. Är man däremot i ett lungt och harmoniskt tillstånd kan man säga till vad som är rätt och fel och då förstår också djuret. Eftersom allt i grund och botten handlar om vilka enegier vi sänder ut, inte vad vi säger.
Vet inte om det funkar på din häst, men jag har sett en annan äldre otrevlig (lite elak) häst förvandlas till en mjuk och trevlig häst med samma träning.
SugarAddict 2007-11-05, 10:12 Hej, Jag har en russhingst, född i år. Han stegrade sig också innan, jag pötte ner honom men det verkade inte som att det funkade ändå.. Så småningom växte det bort bara. Nu är han en 5 månader gammal stegringsfri russhingst :)
SugarAddict 2007-11-05, 10:15 Hej, Jag har en russhingst, född i år. Han stegrade sig också innan, jag pötte ner honom men det verkade inte som att det funkade ändå.. Så småningom växte det bort bara. Nu är han en 5 månader gammal stegringsfri russhingst :)
När han stegrade så mycket vid hantering så ville jag inte hantera honom lika mycket längre, så det blev väldigt minskat. sen så hade han bara slutat.
Nafayette 2007-11-05, 17:45 Visst är det lustigt att man kan få föl hanter-bara genom att inte hantera dom!:)
Kloka ord från en som är erfaren :bow::bow:
Synd bara att inte fler har fattat. :crazy:
AM
|
|