Visa fullständig version : Vad är "naturlig" hästhållning?

tello
2007-09-14, 21:30
Jag har länge undrat över begreppet "naturlig hästhållning". Vad är det, egentligen? Vad finns det för kriterier som skall uppfyllas då?

Luff
2007-09-14, 21:52
Helt naturlig hästhållning är väl russen på Lojsta - då i betraktande av deras miljö.
För att kunna använda en häst så är väl fri tillgång på hö, lösdrift i kuperade hagar i en flock det närmaste vi kan komma.

tello
2007-09-18, 14:30
Ja, att de får leva som vildhästar i princip. Men om vi vill rida på dem hur naturligt är det då och var går gränsen när det blir traditionell hästhållning?

Sammet
2007-09-18, 14:48
Kortfattat imo.:

Att på ett så bra sätt som möjligt återskapa de naturliga förhållanden som en häst har i vilt tillstånd, utan att den lider.
Här skall tas hänsyn till vilket användningsområde hästen skall ha (ridnnig, avel, körning, övrigt)...
Och aldrig kompromissa med hästens välbefinnande, samt ta hänsyn till hästen som individ (det som är bra för en är en mardröm för en annan).

Alla hästar kan leva ett naturligt liv, frågan är bara om vi människor är beredd att betala priset?

Sammet
2007-09-18, 14:51
Fri tillgång till hö, ute dygnet runt, utan täcke, utan skor... osv osv.

Alla hästar är individer och man får därför utgå från just den hästen.

tenesie
2007-09-18, 15:10
Skulle inte tro att djurskyddsmyndigheten har satt upp några kriterier för just naturlig hästhållning...

Men så som jag i stort sett ser det:

Möjlighet att ströva att förflytta sig upp till 2 mil om dagen i eget tempo.
Lösdrift med vindskydd eller någon form av ligghall.
Fri tillgång på näringsrikt stråfoder om det inte är betessäsong.
Barfotagång och korrigering av hovar vid behov
Färskt vatten
Möjlighet för hästarna att bygga upp lagom stora flockar med liknande individer. Gäller även hingstar (kanske borde vara fotnot på sista meningen).
Växelbete med andra djur, typ klövdjur.

Fyll gärna på, eller kommentera. Jag är inte expert...

MorvanMorr
2007-09-18, 16:04
KL
Jag är allergisk mot ordet "naturlig"...
Hästhållning per definition är inte naturlig. Däremot ska hästarna hållas så att de mår så bra som det bara är möjligt. Men det är en helt annan sak.

tenesie
2007-09-18, 16:13
Jag hålle faktiskt med; att vara hoss människor är egentligen inget naturligt för hästen... Men eftersom vi människor, uppenbarligen, "behöver" hästar så är det inte helt orimligt, precis som du skrev, att vi gör en ansträngning för att varje individ ska få det så bra som möjligt.

Tråkigt att du är allergisk mot ordet "naturlig". Hoppas du blir bättre...;)

Invinciblestables
2007-09-18, 16:36
KL
Hästhållning per definition är inte naturlig. Däremot ska hästarna hållas så att de mår så bra som det bara är möjligt. Men det är en helt annan sak.

Samma här! :D Instämmer även i övrigt! :bow::bow:

Kicki :)

MorvanMorr
2007-09-18, 17:20
Tråkigt att du är allergisk mot ordet "naturlig". Hoppas du blir bättre...;)

Det blir jag nog inte ;) Tycker det är ett knepigt ord. Svårt att definiera..

Miss
2007-09-19, 09:15
*kl*

Funderar lite...

Exempel:

Häst 1 som står i box på natten ca 19-08, rids ca 1 h om dagen, går i stor hage (ca 2,5 ha) med 5 andra hästar, skos, har täcke vintertid, foderstat utifrån foderanalys.

Häst 2 går på lösdrift med vindskydd, med 5 andra hästar, barfotaverkad, aldrig täckt, rids ca 1 h om dagen, fri tillgång till grovfoder.

Båda hästarna är tillsynes mycket tillfreds med sitt liv, friska och utan problem både mentalt o fysiskt.

Kan man då säga vilken häst som har det bäst?

MorvanMorr
2007-09-19, 10:15
*kl*

Funderar lite...

Exempel:

Häst 1 som står i box på natten ca 19-08, rids ca 1 h om dagen, går i stor hage (ca 2,5 ha) med 5 andra hästar, skos, har täcke vintertid, foderstat utifrån foderanalys.

Häst 2 går på lösdrift med vindskydd, med 5 andra hästar, barfotaverkad, aldrig täckt, rids ca 1 h om dagen, fri tillgång till grovfoder.

Båda hästarna är tillsynes mycket tillfreds med sitt liv, friska och utan problem både mentalt o fysiskt.

Kan man då säga vilken häst som har det bäst?

Nej, det tycker inte jag. Å andra sidan är det väl inget likhetstecken mellan s.k. naturlig hästhållning och att hästarna har det ultimat. Dvs. det finns inget som säger att en häst automatiskt mår bättre bara för att den går ute dygnet runt, om annat är bristfälligt.

För egen del skulle jag gärna ha min häst på lösdrift, men de alternativ som finns inom rimligt avstånd är inte tillräckligt bra för våra behov (för små, tråkiga ytor, dåliga utrymmen för utrustning, ingen tillgång till egen box, etc..). Då har jag hellre hästen på box nattetid och har den ute i stora hagar på dagen, bra hästfolk i stallet, osv.

flashlight
2007-09-19, 10:24
Skulle inte tro att djurskyddsmyndigheten har satt upp några kriterier för just naturlig hästhållning...

Men så som jag i stort sett ser det:

Möjlighet att ströva att förflytta sig upp till 2 mil om dagen i eget tempo.
Lösdrift med vindskydd eller någon form av ligghall.
Fri tillgång på näringsrikt stråfoder om det inte är betessäsong.
Barfotagång och korrigering av hovar vid behov
Färskt vatten
Möjlighet för hästarna att bygga upp lagom stora flockar med liknande individer. Gäller även hingstar (kanske borde vara fotnot på sista meningen).
Växelbete med andra djur, typ klövdjur.

Fyll gärna på, eller kommentera. Jag är inte expert...

OCh ingen ridning eller annat arbete så klart, det är ju inte "naturligt" alls.
Och inte staket heller:confused: Ta bort dom. Onödigt att begränsa friheten tycker jag.

Verka hovarna gör man ju inte på vilda djur som lever "naturligt" så bort med det.

Lite slagsmål mellan de olika flockarna som kommer mötas med hingstar o allt får man ta, det händer ju även mellan råbockar och andra så.

Miss
2007-09-19, 10:29
Du har så rätt!
Kan dock tycka att den "allmänna uppfattningen" bland de som har hästar på lösdrift o barfotaverkade är att uppstallade o skodda hästar mår "sämre" än hästar som lever enligt deras filosofi. Jag ser det inte så enkelt.
Sen fattar inte jag heller själva ordet "naturlig" i samband med hästhållning, hästhantering osv. Som någon redan sagt är det inte naturligt alls för djur att hållas av oss människor oavsett om det är hästar eller hamstrar.

MorvanMorr
2007-09-19, 10:36
Du har så rätt!
Kan dock tycka att den "allmänna uppfattningen" bland de som har hästar på lösdrift o barfotaverkade är att uppstallade o skodda hästar mår "sämre" än hästar som lever enligt deras filosofi. Jag ser det inte så enkelt.
Sen fattar inte jag heller själva ordet "naturlig" i samband med hästhållning, hästhantering osv. Som någon redan sagt är det inte naturligt alls för djur att hållas av oss människor oavsett om det är hästar eller hamstrar.

Man kan ju också fråga sig om en häst som stått på box nattetid hela sitt liv ser det som något "onaturligt" att vara inne. Tror inte det..

Däremot tycker jag det är bedrövligt när hästar hålls i minimala ensamhagar (förutom vid vet. ordination..) ett par timmar om dagen och resten av tiden står på box och mestadels rids i ridhus. Sådan hästhållning är inte särskilt hästvänlig i mina ögon.

Pia
2007-09-19, 14:00
OCh ingen ridning eller annat arbete så klart, det är ju inte "naturligt" alls.
Och inte staket heller:confused: Ta bort dom. Onödigt att begränsa friheten tycker jag.

Verka hovarna gör man ju inte på vilda djur som lever "naturligt" så bort med det.

Lite slagsmål mellan de olika flockarna som kommer mötas med hingstar o allt får man ta, det händer ju även mellan råbockar och andra så.

Och avmasknig går också bort, liksom att ge hästen den vård den behöver vid skada/sjukdom.

En granne till mig hade två hästar på just den typen av naturlig hästhållning som vi skämtar om här. Han hade staket, men mer var det inte. Så det finns faktiskt folk som inte inser gränsen mellan naturligt och vanvård. Nu har han inga hästar längre. Någon:angel: anmälde honom.

Miss
2007-09-19, 14:16
Man kan ju också fråga sig om en häst som stått på box nattetid hela sitt liv ser det som något "onaturligt" att vara inne. Tror inte det..

Däremot tycker jag det är bedrövligt när hästar hålls i minimala ensamhagar (förutom vid vet. ordination..) ett par timmar om dagen och resten av tiden står på box och mestadels rids i ridhus. Sådan hästhållning är inte särskilt hästvänlig i mina ögon.

Nej det är det inte, men det finns ju oftast en anledning till det. Tex ridskolor, ska de ligga något sånär centralt, så människor har lätt att ta sig dit kommer ju problemet med platsbrist.
Utbildningar av ridlärare etc. kräver många hästar, där av platsbrist. Alla "ridcenter" och ridskolor kan ju inte omlokaliseras till västernorrland.
Jag skulle inte vilja ha min häst på en sådan anläggning, skulle inte vilja ha den hos "ullhästen" (eller vad dom kallar sig) heller! Men så länge lagarna för hästhållning följs så...

tintilar
2007-09-19, 15:16
Jag anser att det är en hästhållning som är logisk, självklar och naturlig ur hästens synvinkel.

MorvanMorr
2007-09-20, 11:02
Jag anser att det är en hästhållning som är logisk, självklar och naturlig ur hästens synvinkel.

...vilket innebär..?

Invinciblestables
2007-09-20, 12:45
Du har så rätt!

:bow::bow: Så sant!

Fredrik_
2007-09-20, 12:55
KL

Jag är också allergisk - mot ordet- för det rättfärdigar liksom allting.

Jag har bott granne med en naturlig hästhållare - och ja det är naturligt att stå ute i 25 minusgrader ute i snöstorm...

Det är naturligt att vara utan vatten i perioder....

Det är också natuligt att stå i gassande sol hela dagarna och vara smörgåsbord för broms....Och den enda sällskap och skugga en telefonstolpe...

Jag blri mörkrädd bara jag hör ordet...

För om man har naturligt som rättesnöre så inkluderar det mycket som förkortar livet på hästen...

Mer seriöst tycker jag är att diskutera i termer av att hästen bör ges möjlighet att leva efter sina instinkter.

Då är vi liksom på en annan bana....

Miss
2007-09-20, 13:09

Jag har bott granne med en naturlig hästhållare - och ja det är naturligt att stå ute i 25 minusgrader ute i snöstorm...

Det är också natuligt att stå i gassande sol hela dagarna och vara smörgåsbord för broms....Och den enda sällskap och skugga en telefonstolpe...

För om man har naturligt som rättesnöre så inkluderar det mycket som förkortar livet på hästen...

Mer seriöst tycker jag är att diskutera i termer av att hästen bör ges möjlighet att leva efter sina instinkter.

Håller med du!

*OT*
Men lite av poängen med domesticering är ju att "ta bort" djurets instinkter, eller åtminstånde dämpa dom.

wewait_90
2007-09-20, 15:24
jag skulle vilja tillägga att ett naturligt hästliv TILLSAMMANS med människor visst är möjligt! Relationen mellan häst o människa är ur hästens sunvinkel som mellan flyktdjur o rovdjur, o det är upp till oss att acceptera o tillämpa detta. Om vi "pratar" med hästarna på deras språk, och dessutom uppfyller de andra kraven som nämnts (ex. tillräckligt stort område att ströva på, bra flocksammansättning osv.) så skapas en naturlig hästhållning.
Ridning är ju allt annat än naturligt egentligen, men om vi förklarar för hästarna vad det går ut på och ser till så att de mår bra psykiskt och fysiskt så ser jag inga problem i det.
Däremot tror jag inte att en häst som alltid står på stall med täcken och lindor dygnet runt och som har järnskor och åtdragen nosgrimma kan känna sig naturlig och harmonisk. Speciellt inte när en frustrerad ryttare hanger i tyglarna och skriker. Det ser man tyvärr allt för ofta....

Miss
2007-09-20, 15:38
Varför är det alltid antingen eller?

"naturlig hästhållning" innbär harmoni o lyckliga hästar.

Installade hästar har alltid frustrerade ägare som sliter dom i mun, dom får aldrig gå ut o blir piskade dag ut o dag in....

Avarter finns överallt

MorvanMorr
2007-09-20, 16:28
jag skulle vilja tillägga att ett naturligt hästliv TILLSAMMANS med människor visst är möjligt! Relationen mellan häst o människa är ur hästens sunvinkel som mellan flyktdjur o rovdjur, o det är upp till oss att acceptera o tillämpa detta. Om vi "pratar" med hästarna på deras språk, och dessutom uppfyller de andra kraven som nämnts (ex. tillräckligt stort område att ströva på, bra flocksammansättning osv.) så skapas en naturlig hästhållning.
Ridning är ju allt annat än naturligt egentligen, men om vi förklarar för hästarna vad det går ut på och ser till så att de mår bra psykiskt och fysiskt så ser jag inga problem i det.
Däremot tror jag inte att en häst som alltid står på stall med täcken och lindor dygnet runt och som har järnskor och åtdragen nosgrimma kan känna sig naturlig och harmonisk. Speciellt inte när en frustrerad ryttare hanger i tyglarna och skriker. Det ser man tyvärr allt för ofta....

Fast det är ju här det blir problem. Hur vet man när en häst "känner sig naturlig"? Det finns faktiskt också hästar som är uppstallade med täcken, lindor etc som är tillfreds med tillvaron. Är de uppfödda så är det "naturligt" för dem.

Är det inte mer konstruktivt att i så fall sätta upp kriterier för hästhållning som faktiskt kan följas och utvärderas !? Tex. hästar ska ha tillgång till rent vatten, hästen ska kunna röra sig fritt x antal timmar per dag (i normalfallet), skyddas från extremt väder eller vad de än månde vara. Att klumpa ihop en massa flummiga uppfattningar om vad som är naturligt för hästen och kalla det "naturlig hästhållning" blir lite new age...

LIA
2007-09-20, 23:49
Jag har länge undrat över begreppet "naturlig hästhållning". Vad är det, egentligen? Vad finns det för kriterier som skall uppfyllas då? I vilket sammanhang har du hört/sett begreppet?

LIA

pibalill
2007-09-21, 02:52
Fast det är ju här det blir problem. Hur vet man när en häst "känner sig naturlig"? Det finns faktiskt också hästar som är uppstallade med täcken, lindor etc som är tillfreds med tillvaron. Är de uppfödda så är det "naturligt" för dem.

Nja, jag vet inte om vi ska gå så långt. Det är samma sak som att säga att en katt uppvuxen i en flaska har ett naturligt liv bara för att den är uppfödd så:eek:

Miss
2007-09-21, 07:38
Nja, jag vet inte om vi ska gå så långt. Det är samma sak som att säga att en katt uppvuxen i en flaska har ett naturligt liv bara för att den är uppfödd så:eek:

Men snälla!

Eller samma sak som att säga att alla som förespråkar "naturlig hästhållning" (underligt begrepp men det är ju det vi diskuterar) bara har hästar så för dom är lata och snåla!

tintilar
2007-09-21, 08:17
Bra fråga. Jag är inte rätt person att fråga om detta efter som att det finns olika teorier om hur hästar gör, tänker och är. Jag har inte kunskapen att avgöra vad som är rätt och vad som är fel. Det är upp till var och en att försöka tänka logiskt och hela tiden ha ett öppet sinne hästen emot.

Miss
2007-09-21, 08:26
Lånar min knapp

"Naturlig hästhållning", är inte det en direktöversättning av engelskans "Natural Horsemanship" Bara spånar lite.

Flera tycks anse att logik och sunt förnuft ska var ledstjärnan, men vad dessa begrepp innebär skiftar ju från person till person.

sjoberga
2007-09-21, 09:07
KL

Jag är också allergisk mot det. Allt som finns är ju skapat från naturliga råvaror. Även om människan använt och kombinerat och kokat så är allt naturligt. Annars menar vi att människor på något sätt är övernaturliga så fort vi påverkar något, vilket är en skum filosofi....

sjoberga
2007-09-21, 09:12

Att vara utan vatten är inte naturligt - hästarna hade i vilt tillstånd möjlighet att röra sig över stora arealer för att söka vatten om det var torrperioder. Så fort vi hindrar deras frihet, måste vi se till att det inom denna yta finns tillgång på mat och vatten.

Att stå ute i 25 minusgrader och snöstorm är absolut inga problem för de allra flesta hästar. Att stå ute mitt i sommarvärmen med möjlighet till naturliga vind/solskydd är heller inga problem. Att stå ute dygnet runt i flock är absolut inga problem för de flesta friska hästar. Det är tvärtom direkt hälsofrämjande, om man jämför med alternativen.

Jag skulle vilja påstå att det eviga täckandet och uppstallandet i många timmar per dygn är något som verkligen påverkar hästarnas livslängd negativt. Med tanke på de ofta undermåliga stallar som begagnas för uppstallning.

MorvanMorr
2007-09-21, 09:30

Nu är det nog du som drar saken till sin spets. Men visst - rent filosofiskt håller jag med dig.

Frågan är väl snarare om man enbart kan utgå från ordet "naturlig" för att få till en så "god" hästhållning som möjligt. Som Fredrik påpekade så innefattar "naturlig" väldigt mycket men en del av det vi förknippar med hästhållning gör det ju inte: tex ridning, vaccinering och avmaskning. Ska man då låta bli dessa för att de inte är naturliga eller ska det finnas ett antal undantag från "naturregeln"?

Men "god" hästhållning menar jag här sådan som baserar sig på forskning om hästens beteenden, foder etc. Finns en hel del.

mizz
2007-09-21, 09:40

Jaha, det är detta per definition som är naturlig hästhållning.

mizz
2007-09-21, 09:44
Annars tycker jag att sammet och tintilar är inne på rätt spår.

Även jag har haft funderingar över just naturlig, då jag skrev i ett inlägg att jag strävar efter en naturlig hästhållning. Efteråt tyckte jag att naturligt lät så malplacerat, vad var eg naturligt. Men denna tråd fick mig på rätt spår igen, iaf tankemässigt. :D

LIA
2007-09-21, 10:33
"Naturlig hästhållning", är inte det en direktöversättning av engelskans "Natural Horsemanship" Bara spånar lite. Nej, det är det inte, om än nära. En mer korrekt, men kanske ändå inte heltäckande, översättning är "Naturligt Hästmannaskap" (eller Hästmannaskap i Naturlig anda- Eh, krystat? :o ).

Flera tycks anse att logik och sunt förnuft ska var ledstjärnan, men vad dessa begrepp innebär skiftar ju från person till person. Japp, samtidigt verkar det som om dessa begrepp förbehålls dom som är emot "Naturlig Hästhållning" etc. :confused:

LIA

Miss
2007-09-21, 11:18
Nej, det är det inte, om än nära. En mer korrekt, men kanske ändå inte heltäckande, översättning är "Naturligt Hästmannaskap" (eller Hästmannaskap i Naturlig anda- Eh, krystat? :o ).

Japp, samtidigt verkar det som om dessa begrepp förbehålls dom som är emot "Naturlig Hästhållning" etc. :confused:

LIA

Inbillar mig att "Naturligt hästmannaskap" och "naturlig hästållning" (om vi med det menar: lösdrift, barfotaverkning, otäckat, olindat, oklippt osv) ofta går hand i hand, men jag kan ha fel!!

LIA
2007-09-21, 11:51
Jag är osäker på vad man menar med "naturlig hästhållning", i vilka sammanhang det använts etc.
Det var därför jag tidigare frågade om uttrycket.

"Naturligt hästmannaskap" (Natural Horsemanship) omfattar ju ett större "område", fr a inom personen själv. Åtminstone enligt min uppfattning.

LIA

Miss
2007-09-21, 12:06
Jag är osäker på vad man menar med "naturlig hästhållning", i vilka sammanhang det använts etc.
Det var därför jag tidigare frågade om uttrycket.

"Naturligt hästmannaskap" (Natural Horsemanship) omfattar ju ett större "område", fr a inom personen själv. Åtminstone enligt min uppfattning.

LIA

Jag har egentligen ingen aning vart uttrycket kommer ifrån, trodde det var någon som skulle kännas vid det. Dvs anse sig ha en "naturlig hästhållning"

Hur resonerar man inóm NH (Natural Horsemanship) vad gäller hästhållning då?

Acses
2007-09-21, 12:10

De flesta hästar bryr sig inte det minsta om att stå ute i 25 minusgrader och blåst. Dessutom upplever jag som har hästar på lösdrift (4 ha vinterhagar, 6 ha sommarhagar och stor ligghall) att hallen aldrig används - oavsett väder. Där har hästarna möjlighet att söka lä och värme på vintern, då det är rikligt ströat och alltid finns mat och vatten där inne. På sommaren kan de söka skydd och svalka.

Ändå står de och trycker ute i snålblåst och solgass, de dricker hellre vatten från de utplacerade karen och bäckarna och vandrar mellan matplatserna - hellre än att gå in.

Varmblodet är den som verkar må allra bäst av att gå ute, står han på box så stressar han sig så dant att han inte får i sig mat och magen ballar ur.

Nu skulle jag aldrig låta hästarna gå utan vatten, för det är inte naturligt.

Miss
2007-09-21, 12:17
De flesta hästar bryr sig inte det minsta om att stå ute i 25 minusgrader och blåst. Dessutom upplever jag som har hästar på lösdrift (4 ha vinterhagar, 6 ha sommarhagar och stor ligghall) att hallen aldrig används - oavsett väder. Där har hästarna möjlighet att söka lä och värme på vintern, då det är rikligt ströat och alltid finns mat och vatten där inne. På sommaren kan de söka skydd och svalka.

Ändå står de och trycker ute i snålblåst och solgass, de dricker hellre vatten från de utplacerade karen och bäckarna och vandrar mellan matplatserna - hellre än att gå in.

Varmblodet är den som verkar må allra bäst av att gå ute, står han på box så stressar han sig så dant att han inte får i sig mat och magen ballar ur.

Nu skulle jag aldrig låta hästarna gå utan vatten, för det är inte naturligt.

Nja....det är väl så att i "naturen" måste de aktivt söka vatten, hinner dom inte fram i tid så dör dom. Tufft men sant

*OT*
Vad jag vet så ska hästar få dricka sig otörstiga 2 ggr om dagen enl. lag. Följs det är väl det inget att orda om

Acses
2007-09-21, 12:31
Nja....det är väl så att i "naturen" måste de aktivt söka vatten, hinner dom inte fram i tid så dör dom. Tufft men sant

Ja, men i naturen har ju hästarna möjlighet att röra sig för att ta sig till vattenhålen.

Om hästarna inte kan söka upp vattenkällor så hindrar man deras natur.

Miss
2007-09-21, 13:01
Ja, men i naturen har ju hästarna möjlighet att röra sig för att ta sig till vattenhålen.

Nä...inte hindra...men som Fredrik skrev låta dom vara utan vatten i perioder, det är "naturligt"

(Jag förstår vad du menar, jag låter mina hästar ha fri tillgång)

Korven
2007-09-21, 13:03
Det finns hästar som inte dricker oftare än varannan dag och dom har överlevt.

Ny menar jag inte att vi ska ha det så, men det belyser hysterin med fri tillgång till vatten.
Själv har jag det. Och min häst.

LIA
2007-09-21, 13:09
Beror på vad/hur du menar. "Hästhållning" kan onekligen vara ett stort och vitt begrepp.

LIA

MorvanMorr
2007-09-21, 13:10

Fast om det är 25 grader kallt är väl vattenhålet fruset?? ;)

LIA
2007-09-21, 13:10
Det finns hästar som inte dricker oftare än varannan dag och dom har överlevt. Men dom kan ju fortfarande själva välja, när dom vill göra det.

LIA

Acses
2007-09-21, 13:17
Fast om det är 25 grader kallt är väl vattenhålet fruset?? ;)

Hästar som inte har tillgång till rinnande vatten när det är minusgrader brukar välja att äta snö. Har sett skräckexempel där hästarna inte fått något rinnande vatten under vintern för att ägarna anser att de kan äta snö istället.

Miss
2007-09-21, 13:22
Hästar som inte har tillgång till rinnande vatten när det är minusgrader brukar välja att äta snö. Har sett skräckexempel där hästarna inte fått något rinnande vatten under vintern för att ägarna anser att de kan äta snö istället.

Men om de kan dricka när de kommer in, är inte det ok?

sjoberga
2007-09-21, 13:28

Nej. Eftersom djur som är flockdjur och flyktdjur som hästar inte ska stängas in i längre perioder alls.

Jag tycker fri tillgång på vatten är det enda vettiga alternativet.

Miss
2007-09-21, 13:38
Nej. Eftersom djur som är flockdjur och flyktdjur som hästar inte ska stängas in i längre perioder alls.

Jag tycker fri tillgång på vatten är det enda vettiga alternativet.

Ok, men de flyr väl bara om de har anledning till det? Eller spontanflyr de lite på må få. Varför främja en instinkt vi uppenbarligen försökt att avla bort i 10 000 år? Sen är ju hela "flocken" inne så där ska det väl inte vara något problem

Acses
2007-09-21, 13:43

Nu talade jag om hästar på lösdrift, alltså kommer de aldrig in om natten.

Personligen anser jag att hästar ska ha fri tillgång att dricka när de vill. Mina hästar går på lösdrift och har möjlighet att dricka från 4 olika "källor" i sina hagar. I perioder ser jag att de väljer att dricka mindre ur karlen som finns (kanske dricker de ur bäcken istället?) - men för den sakens skull tar jag inte bort vattnet, oavsett väder.

Miss
2007-09-21, 13:47
Nu talade jag om hästar på lösdrift, alltså kommer de aldrig in om natten.

Personligen anser jag att hästar ska ha fri tillgång att dricka när de vill. Mina hästar går på lösdrift och har möjlighet att dricka från 4 olika "källor" i sina hagar. I perioder ser jag att de väljer att dricka mindre ur karlen som finns (kanske dricker de ur bäcken istället?) - men för den sakens skull tar jag inte bort vattnet, oavsett väder.

Jag tycker ochså att hästar ska ha fri tillgång till vatten, mina har det både ute och inne, dock bara en "källa" i hagen.
Men jag får inte panikångest om jag kommer ut en kväll och "källan" är tom, de har i värst fall då varit utan vatten i 3-4 tim, det anser jag att de klarar.

Invinciblestables
2007-09-21, 14:44

Vilka hästar står på stall med täcken och lindor dygnet runt kan man undra!? Och varför ges det en negativ klang åt täcken och lindor? Och varför blir inte hästen lycklig om den har skor? Så en ryttare som hänger i tyglarna på en barfotahäst som varken har täcken eller lindor, är automatiskt lyckligare!? Och vad är egentligen att prata med hästarna på hästarnas språk!? Ett uttryck som används lika flitigt som naturlig hästhållning!

Miss
2007-09-21, 14:53
Beror på vad/hur du menar. "Hästhållning" kan onekligen vara ett stort och vitt begrepp.

LIA

Tja...jag menar "sättet att hålla häst på"

Acses
2007-09-21, 15:08
Vilka hästar står på stall med täcken och lindor dygnet runt kan man undra!? Och varför ges det en negativ klang åt täcken och lindor? Och varför blir inte hästen lycklig om den har skor? Så en ryttare som hänger i tyglarna på en barfotahäst som varken har täcken eller lindor, är automatiskt lyckligare!? Och vad är egentligen att prata med hästarna på hästarnas språk!? Ett uttryck som används lika flitigt som naturlig hästhållning!

Jag tror att allt för många låser sig fast på "antingen eller". Antingen är har du hästen uppstallad, täckar den oavsett väder, skor den med jämna mellanrum och torterar pållen med för hårt åtdragen nosgrimma. Eller så är du den som har barfotahästar på lösdrift utan täcken oavsett väder osv.

Jag tror att ganska många låser fast en negativ bild om en viss typ av hästfolk. Många gör som de gjort i alla tider medans andra hysterisk letar nya metoder i sin hästhållning.

Det vi glömmer bort är hästen som individ. Och att alla typer av hästhållning har sina positiva och negativa sidor.

Jag lägger täcke på den häst som fryser, lindar benen om den är gallig, sätter skor på den som har behov och låter den som inte har det gå utan. Jag vill gärna ge mina hästar möjligheten att leva så naturligt som möjligt - men har både boxplatser och täcken och numret till hovslagaren om det behövs. Och min hästhållning är långt ifrån optimal för många hästar, grannens frusna arabsto skulle inte trivas det minsta i våran lösdriftshage, medans mitt varmblod skulle må jättedåligt av att stallas upp i grannens nybyggda stall.

Så ser jag på saken. :)

Miss
2007-09-21, 15:21
QUOTE=odugling;9121152]Jag tror att allt för många låser sig fast på "antingen eller". Antingen är har du hästen uppstallad, täckar den oavsett väder, skor den med jämna mellanrum och torterar pållen med för hårt åtdragen nosgrimma. Eller så är du den som har barfotahästar på lösdrift utan täcken oavsett väder osv.

Jag tror att ganska många låser fast en negativ bild om en viss typ av hästfolk. Många gör som de gjort i alla tider medans andra hysterisk letar nya metoder i sin hästhållning.

Det vi glömmer bort är hästen som individ. Och att alla typer av hästhållning har sina positiva och negativa sidor.

Jag lägger täcke på den häst som fryser, lindar benen om den är gallig, sätter skor på den som har behov och låter den som inte har det gå utan. Jag vill gärna ge mina hästar möjligheten att leva så naturligt som möjligt - men har både boxplatser och täcken och numret till hovslagaren om det behövs. Och min hästhållning är långt ifrån optimal för många hästar, grannens frusna arabsto skulle inte trivas det minsta i våran lösdriftshage, medans mitt varmblod skulle må jättedåligt av att stallas upp i grannens nybyggda stall.

Så ser jag på saken. :)[/QUOTE]

Håller med!

Det finns avarter i båda "lägren"

LIA
2007-09-21, 17:35
Som jag skrev, det är mycket! För mycket för mig att skriva om här.

I början av tråden kan du läsa vad Sammet m fl skrivit ang några mål att sträva efter och som är NH-mässiga. Men det är ju bara en liten bit av "Hästhållning", oavsett inställning.

Undrar fortfarande över "Naturlig Hästhållning".

LIA

Invinciblestables
2007-09-21, 18:16
Jag tror att allt för många låser sig fast på "antingen eller". Antingen är har du hästen uppstallad, täckar den oavsett väder, skor den med jämna mellanrum och torterar pållen med för hårt åtdragen nosgrimma. Eller så är du den som har barfotahästar på lösdrift utan täcken oavsett väder osv.

Så ser jag på saken. :)

Det var lite utav detta som jag var ute efter i min frågeställning! :) Det behöver inte vara "dit det bär dit bär det". Och just detta att för att hästen ska vara "lycklig" så krävs det ett totalt "naturlighetskit" och allt annat som ses som traditionellt är rena tortyren för hästen. Hästen MÅSTE ha en enorm hage så att den kan ströva i det oändliga, den måste gå barfota och ridas bettlöst o.s.v. Just det tugget gör mig trött! ;)

movi
2007-09-21, 19:46
Jag har min pålle på lösdrift sedan 1 år tillbaka! Så annorlunda hon har blivit hela hon,stormtrivs med det!Aldrig mer box! Nu står hon iofs i ett Active Stable,hö & kraft-stationer kan äta upp till 20 ggr/dag,värme-vattenkopp tål -30,kuperade hagar,väldigt stor ligghall!
Använder ej täcken har aldrig gjort,inte ens om det är -30! För mig är det ett perfekt liv för hästen,men bara så länge jag ser att hon trivs! Jag skulle inte ha henne så om hon inte trivs,det är det inte värt bara för att det är/ska vara så naturligt som möjligt!

Miss
2007-09-24, 09:49
Jag har min pålle på lösdrift sedan 1 år tillbaka! Så annorlunda hon har blivit hela hon,stormtrivs med det!Aldrig mer box! Nu står hon iofs i ett Active Stable,hö & kraft-stationer kan äta upp till 20 ggr/dag,värme-vattenkopp tål -30,kuperade hagar,väldigt stor ligghall!
Använder ej täcken har aldrig gjort,inte ens om det är -30! För mig är det ett perfekt liv för hästen,men bara så länge jag ser att hon trivs! Jag skulle inte ha henne så om hon inte trivs,det är det inte värt bara för att det är/ska vara så naturligt som möjligt!

Det är väl det som är lite av pudelns kärna...omöjligt att säga att det ena alt. är bättre än det andra, tycker jag..

Jag kan säga samma sak om min häst, den trivs kanon. Den bor inne på nätterna, är lidnad om benen, har täcken vintertid osv....

Vicious
2007-09-24, 15:16
För mig är ganska naturligt, att hästen ska vara ute så mycket som bara är möjligt, i stora bra hagar tsm. med hästkompisar.
Fodret ska till största del bestå av bete och hö/silage. Så mycket som möjligt utan täcke.
Lösdrift hade jag gärna haft som alternativ :)

Sen att avmaskning, hovvård och skoning, vet. vård, stall, all utrustning.. Är "onaturligt", då får det väl vara onaturligt för det är sådant som ibland är ett måste för tamhästens väl.