Visa fullständig version : Sätta igång hästen..

Instant
2007-09-15, 17:28
Hej!

Jag har nyss blivit skötare på en äldre varmblods-valack.

Han är väldigt pigg och så men har inte blivit riden på några månader p.g.a ägarens ointresse. Det finns tillgång till ridbana!

Hur ska jag "sätta igång" honom?

Lägg gärna ut scheman som tips! Jag rider tisdag, onsdag, fredag och söndag. Måndag, torsdag och lördag är vilodagar.

Tack för alla tips! :)

Rosberg
2007-09-15, 19:54
Jag har ett äldre varmblod som jag fick sätta igång när jag köpte honom (16 år då).
Jag skrittade honom 10min i en vecka. Ökade sedan till 20 min. Den korta stunden jag red då arbetade han fint. Hade honom att gå med halsförlängare ibland de sissta minuterna.
Han blev jätte fin och kunde travas lite vecka 3. :P

Snyggve
2007-09-15, 20:01
Det kanske bara är jag, men jag är lite av den åsikten att "vad fan, skrittar gör de i hagen"... Jag säger inte att man kan börja trava och galoppera direkt, men jag ser ingen mening med att skritta i flera veckor :cool:

Till TS: Skritta honom 15-20 min i några dagar, sen kan du nog lägga in kortare travpass. Rid mycket i skog och mark så han får upp flåset, gärna utanför stigarna så han får lyfta lite på benen också :)

Cut3Leo
2007-09-15, 20:11
Jag tycker nog att jag kan hålla med Dollyblessa lite där. En häst som går i hage med andra hästar. Behöver inte skrittas i flera veckor. Rid kort och effektivt bara. Skritta lite först. Ta en kort trav. Lite galopp i båda varven och sen kan man ta lite skrittarbete Som Rosberg sa.

Gör så lite då och då. Longera kanske. Tömkör. Ja variation är snarare viktigt än hastigheten.
Lycka till.

Mvh Michaela