Visa fullständig version : Köpa STOOOR häst! *bilder*

SoffiProppi
2007-09-15, 20:14
Jag har hittat en underbar, snäll och lätthanterlig 6 årig valack. Men jag är 14 år (178 cm lång) och hästen är 175 cm i mankhöjd... Har redan provridit och är förälskad.... Men vad behöver man tänka på med en sån bjässe? Kan han åka i vanliga transporter?

Bilder!

http://www.nogg.se/upload/6891/48929/Photo_6891_615142.jpg

http://www.nogg.se/upload/6891/48929/Photo_6891_615140.jpg
80 cm
http://www.nogg.se/upload/6891/48929/Photo_6891_615138.jpg

http://www.nogg.se/upload/6891/48929/Photo_6891_615128.jpg

http://www.nogg.se/upload/6891/48929/Photo_6891_615126.jpg

http://www.nogg.se/upload/6891/48929/Photo_6891_615077.jpg

charmex
2007-09-15, 21:07
Definiera "vanlig" transport.. Min ena är väl runt 168-170 (strl 145 i täcke) har gott om plats i vår StarTrailer Ringo Star (numera Thule Exellent) medan ena hingsten på jobbet (170+, kanske 173 nånting och 145-155 i täcke) fått en extra lång och extra bred Boj. Vi har dock inte provat trycka in honom i mitt släp, men han hade säkerligen fått plats. "Vanliga" transporter skilja väldigt mkt i höjd och bredd.

Annars tycker jag att du kan tänka på att minimåttet för häst över 160 är 9 kvm, detta är (i mina ögon) på tok för litet för din!

Han är ju inte så hiskeligt stor så att du ska få problem med utr i rätt strl.

Det kommer säkert någon mer med bra tips!

Grattis och lycka till med nya pållen! :bump:

SoffiProppi
2007-09-15, 21:10
Tack, tack! :D Men hur högt brukar man säga att det ska vara luft mellan manken till taket? (om ngn fattar :p)

hillevie
2007-09-15, 21:34
jodå, större hästar kan åka i vanliga släp. hur tror du hästarna åkte "förr" ;) då fanns inga släp med så hög takhöjd som finns idag. tror inte heller längden är något problem för pållen ser inte direkt långlinjad ut.

mitt halvblod är bara drygt 165 hög men långlinjad, drar 155 i täcke. han åker i mitt "vanliga" släp från -79 dvs. inte ens särskilt högt i tak (valeryd med aluminiumskåp och fronturlastning). har kört hästar i det som varit drygt 175 med. därimot låter vi större hästar bredåka.

P.G
2007-09-15, 21:44
Hejsan!

Jag har precis köpt en häst som är 1.75cm och vi körde hem honom i en Star Diamant, det gick jättebra. Vet inte storleken på den men mindre än så ska de nog inte vara.

mizz_perfect
2007-09-15, 21:45
du ser rätt lagom ut i storlek på honom så det lär fungera bra! Transport och sånt bör du nog inte oroa dig för, dagens transporter brukar rymma stor häst och han är ju ändå ingen groteskt monster. En fd bekants häst var 182cm och den fick plats i en star trailer.

Mellvina
2007-09-15, 23:17
inget som eg. har med tråden att göra men......... väldigt fin häst! :love: Hoppas att allt går bra!

SoffiProppi
2007-09-15, 23:41
jodå, större hästar kan åka i vanliga släp. hur tror du hästarna åkte "förr" ;) då fanns inga släp med så hög takhöjd som finns idag. tror inte heller längden är något problem för pållen ser inte direkt långlinjad ut.

mitt halvblod är bara drygt 165 hög men långlinjad, drar 155 i täcke. han åker i mitt "vanliga" släp från -79 dvs. inte ens särskilt högt i tak (valeryd med aluminiumskåp och fronturlastning). har kört hästar i det som varit drygt 175 med. därimot låter vi större hästar bredåka.

Ja, har ingen anning om vad för täcken jag kan använda nu.. Har massor i stl 145, men det är ju aningen litet...

SoffiProppi
2007-09-15, 23:42
inget som eg. har med tråden att göra men......... väldigt fin häst! :love: Hoppas att allt går bra!

Tack, tack!!! :bow::D

axel
2007-09-16, 00:08
Tänk på att den blir dyr i drift.
Den behöver betydligt mkt mer mat än den får nu.
Ingen buk o knappt med muskler- mkt mer protein.

Den får plats i de flesta lite nyare släpen-

Den kommer oxå att bli betydligt större- när den har musklat sig o kräver att du tränar för tränare.

Det krävs oxå mer av dig för att hjälpa den att kunna hålla ihop i ridningen.

En 6-åring är fortfarande ett relativt oskrivet kort. när den är starkare kanske den kommer att testa dig, då blir en stor häst- riktigt mkt häst:crazy:

SoffiProppi
2007-09-16, 00:18
Tänk på att den blir dyr i drift.
Den behöver betydligt mkt mer mat än den får nu.
Ingen buk o knappt med muskler- mkt mer protein.

Den får plats i de flesta lite nyare släpen-

Den kommer oxå att bli betydligt större- när den har musklat sig o kräver att du tränar för tränare.

Det krävs oxå mer av dig för att hjälpa den att kunna hålla ihop i ridningen.

En 6-åring är fortfarande ett relativt oskrivet kort. när den är starkare kanske den kommer att testa dig, då blir en stor häst- riktigt mkt häst:crazy:

Vi har inte fått hem honom än men i vårt stall får vi ta hur mycket mat vi vill för en fast summa i månaden, ganska bra tkr jag! ;) Sedan är jag ganska bra på att fixa foderstater och dylikt. Anläggningen hästen ska stå på är ett aktivt tävlings -träningsstall men jättebra tränare så det blir träning MINST 1 gg/vecka

Madelene
2007-09-16, 13:34
Vilken fin häst, ni ser ut att passa mycket bra ihop.

Jag tycker man ska tänka på att inte behandla hästen annorlunda bara för att den är hög/stor. Men däremot får man ju tänka på att ha en tillräckligt stor box och kanske man får kika på höjden på taketet till hagen?

/M

Lovisaleonora_
2007-09-16, 13:55
Alla mina stora (184 cm/179 cm/173 cm) har åkt "vanliga" transporter. Enkelaxlade Trane t ex. Visst, de föredrar att åka utan mellanvägg och med helbom bak, men det har inte varit något problem (enda problemet är vikten, det är inte alla släp som tar så mycket som en stor häst väger - lagligt).

Vårt nuvarande fullblod på 173 cm har tidigare i sin karriär åkt GAMMAL Boj, den lågalåga typen som idag säljs begagnade som ponnysläp. Han verkar inte ha tagit skada av det, men han gillar skarpt sitt Boj Classic med hyfsat öronutrymme.

hillevie
2007-09-16, 14:41
Ja, har ingen anning om vad för täcken jag kan använda nu.. Har massor i stl 145, men det är ju aningen litet...

du får väl mäta ryggen ;) det finns ju hästar i den storleken som kan ha 145, en del märken är ju dessutom större än andra även om märkningen säger "samma". annars finns det ju begagnat affärer där man kan "byta ut" sin utrustning mot en annan passande beg. ;)

SoffiProppi
2007-09-16, 18:06
Vilken fin häst, ni ser ut att passa mycket bra ihop.

Jag tycker man ska tänka på att inte behandla hästen annorlunda bara för att den är hög/stor. Men däremot får man ju tänka på att ha en tillräckligt stor box och kanske man får kika på höjden på taketet till hagen?

/M

Jo, jag hade väl tänkt köpa en häst på 165 cm så vi får nog ta en titt på stallet igen.. :)

Halvblod_Rider
2007-09-16, 20:15
jag måste säga att du ser liten ut på hästen:p
men ni ser ändå fina ut tillsammans, lycka till med din nye bjässe! :bump:

SoffiProppi
2007-09-16, 20:27
jag måste säga att du ser liten ut på hästen:p
men ni ser ändå fina ut tillsammans, lycka till med din nye bjässe! :bump:

Kände mig liten, fasen vad ont i benen och fötterna jag fick när jag hoppade av, behövde nästan fallskärm! :eek:

Halvblod_Rider
2007-09-17, 09:40
nu var d längsen jag satt på ett 170+ hbl men jag minns väl hur det är:D

ska ni tävla o så?:bump:

Ancor
2007-09-17, 10:01
Jag har 2 st "bjässar":D
Båda närmare 180 i mankhöjd. Jag kör dom i en Star Trailer Diamant, fungerar alldeles utmärkt. Dock brukar jag linda svansen, eller ha svansskydd på dom. Dom har rumpan väldigt nära bakluckan för annars blir dom helt avskavda :crazy::rofl: Men annars inget speciellt.

kimikiwi
2007-09-17, 14:50

*lite knapplån*
Vad är höjden på ditt släp?

Har en relativt nyinköpt gammal trotjänare till transport; Valeryd -77 enhästars med höjd 2,05 m. Kvinnan vi köpte denne av hade kört sina halvblod i den med mankhöjder kring 160, så jag tänkte att få in min pojke på 165 inte skulle vara några problem. Men den är liten... :confused: Inte för att han verkar bry sig om det, han är cool i de flesta lägen (och brukar för det mesta huka och titta ut genom det lilla fönstret under färd, inga huvuden i taket alltså) och finner sig i det mesta. Dessutom blir det bara turer till ridhuset ca 1 mil bort i denna transport, men försöker ändå på ngt sätt övertala mig att den "passar"...
(Tack för lånet :crazy:)

Fhanny
2007-09-17, 15:33
Min häst är 178 och han åker i en vanligt transport ibland ihop med en till. :)

hillevie
2007-09-17, 16:00
ja du. höjden står inte i pappret och jag kommer inte ihåg. får mäta senare ;) men bredden är 2.90 och längden 3.60. fast det borde vara samma höjd om du har samma typ av skåp.

mitt heter valeryd HT 1300.

det fungerar hur bra som helst. vårt gamla släp hade samma höjd det och vi körde stora hästar upp till drygt 175 i det med. "förr" fanns inte så höga släp som finns idag, men det fanns riktigt stora hästar då med.

därimot bredkör vi dom större hästarna med bom bakom.

majabergman
2007-09-17, 16:06
mamma hade ett halvblod på 178 som dom körde i vanlig transport. Fast han åkte brett.

Lovisaleonora_
2007-09-17, 16:11
Min häst är 178 och han åker i en vanligt transport ibland ihop med en till. :)

... fast troligen inte lagligt va?

Rambolina
2007-09-17, 17:59
tycker väl inte att det är speciellt stort, det enda du behöver tänka på är att hovslagaren är beredd på att han drar stora skor ev:)
Själv har jag en på 176 med täckesstrl 165 hemma och han åker runt i en Thule Exclusive, extra bred och extra hög barar för att han ska slippa känna sig inträngd:o
Lycka till med nya hästen!

SoffiProppi
2007-09-17, 21:42
nu var d längsen jag satt på ett 170+ hbl men jag minns väl hur det är:D

ska ni tävla o så?:bump:

Fick hoppa 80 cm när vi provred, haha, han bara klev över :p Jo, LA dressyr och LB hoppning hade jag tänkt om ngt år...

remmis
2007-09-17, 22:52
min häst är ca 178cm. lång i kroppen och mkt högrest. provlastade honom i ett släp igår, då i ska iväg på tordag, han fick inte plats:crazy:
han hade hosen i väggen framtill, bogen i bommen fram öronen vikta åt sidorna, nacken i taket och rumpan en bra bit utanför. båda bakhovarna ute på lämen....

så jag ringde trailr uthyrning idag och bokade det största o längsta släpet dem hade...

all utrustning är liten... allt behövs beställas i x-full... och när han är pigg eller stark i ridingen å känns han riktigt j*kla stor...

man jag är själv nästan 180 med lååånga ben, så jag är inte liten på honom.

lycka till!!

Fhanny
2007-09-18, 19:17
jopp, omtypad till 2 ton och har en bil som får dra det. :)

Lovisaleonora_
2007-09-18, 19:28
Fast är det att räkna som en "vanlig" transport? Det är rätt ovanligt att släp är typade till 2000 kg, de flesta ligger på 1300-1500 kg....

Fhanny
2007-09-18, 20:03
jag har inte en aning. men för mig är detta en vanlig transport.

Fakta
Längd 330 cm
Höjd 228 cm
Bredd 165 cm

Totalv. max 2000 kg
Lastv. max 1160 kg
Egenvikt 840 kg

Lovisaleonora_
2007-09-18, 20:22
Ja, det är inte lönt att klyva hår, men den är nog inte så vanlig att det är vad vem som helst kan hyra på macken...

Fhanny
2007-09-18, 20:26
haha okej. men jag tycker att den är ganska normal. den är ju inte extra stor iaf :)

Lovisaleonora_
2007-09-18, 20:43
Av ren nyfikenhet; vad är det för transport?

Fhanny
2007-09-18, 21:30
de är en Christ comet. :) ingen värsting men den dög för oss just när vi köpte den. men vi ska byta till en b korts boj troligen.

pysen123
2007-09-18, 23:00
Varför skulle det inte vara lagligt att ha två hästar i en transport:confused:

Lovisaleonora_
2007-09-19, 09:09
I en "vanlig" transport räcker inte lastvikten till. Oftast inte körkortet heller så då riskerar man körkortet med olovlig körning.

remmis
2007-09-19, 12:25
för att en vanlig häst väger ca 600kg.
två väger då minst 1200kg ihop. plus sadlar, hö osv.
det fins inte så många vanliga transporter som lastvikt som klarar det.

aicha
2007-09-19, 15:46
Jag har hittat en underbar, snäll och lätthanterlig 6 årig valack. Men jag är 14 år (178 cm lång) och hästen är 175 cm i mankhöjd... Har redan provridit och är förälskad.... Men vad behöver man tänka på med en sån bjässe? Kan han åka i vanliga transporter?

Jag tycker inte du låter/ser särskilt liten ut. Dessutom växer du säkert lite till om du är 14 år. Jag rider en 6-åring i ungefär samma storlek, & jag är "bara" 1.67. Men jag hade inte tvekat en sekund att köpa hästen pga storleken. Det handlar ju mer om känslan när man rider dem, att de inte känns alltför stora och tunga. Jag har suttit på betydligt mindre hästar som känts som dubbelt så stora som den jag rider nu.. Ocg ang storlek på stall & transport så ska det säkert gå bra, 1.75 är inte extremt stort, & inte heller särskilt ovanligt idag.

Och det någon skrev angående att en stor häst lätt drar iväg med en, det är inte så stor skillnad. Vi människor har inte så mycket att säga till om rent viktmässigt mot en mindre häst heller, om hästen väl har bestämt sig för att sticka/dra..

Casper
2007-09-19, 17:00
I en "vanlig" transport räcker inte lastvikten till. Oftast inte körkortet heller så då riskerar man körkortet med olovlig körning.

en kompis till mig har en startrailer uppklassad till 2 tons släp..

Lovisaleonora_
2007-09-19, 18:18
Så bra.

*tio*