Visa fullständig version : Attans envisa häst... (lastningsproblem)
Jag åker ofta på kurs med min häst. Han är en tolvårig vallack, lugn och cool i de flesta lägen. Vänlig, snäll och gosig. Okomplicerad i all hantering utom lastning.
Han är min egen uppfödning och gick snällt på som unghäst. Jag tränade mycket lastning när han var liten. Han har varit utlånad i fyra år utan att några lastningskatastrofer hänt, så vitt jag vet.
Jag har ett ganska nytt släp med boggi och han åker bra i det.
Han verkar inte ett dugg rädd, bara envis. Han går fram till lämmen och där blir han stående.
Mitt problem är att jag är tvungen att lasta ensam. Vissa gånger kan det ta över tre timmar att få på honom, i bland kan det ta en kvart. Jag tror jag har provat det mesta. Att bli arg på honom fungerar inte alls.
Han åker lugnt och fint, är inte det minsta svettig.
Nån som har nåt knep som jag inte provat än?
Jag börjar bli trött på det här.
Ja, jag vet ju inte vad du har provat.
Min dotters häst har varit hur lättlastad som helst. En dag var det bara tvärstopp. Inte rädd, men hon hade bestämt sig för att inte gå på. Vi kämpade verkligen med detta. Prövade allt och följde alla tips vi fick, lastade flera gånger i veckan utan att åka iväg, och maxtiden för oss var 4h och 20 min:crazy:.
När det var halt ute ville vi inte riskera något och backade intill stalldörrren, då gick hon på som de flesta hästar gör.
Lika plötsligt som problemen uppstått så var dom bara borta efter ca ett år. Hästjäveln gick bara rakt in och har gjort det sedan dess.
Jag vet inte varför, kanske hade hon inte ork att bråka mer eftersom vi aldrig någonsin gett oss, hon ska på till varje pris.
Det skulle kunna bero på att vi satte i 3/4- bommen bak så att hon fick åka lite bredare. Det var när hon åkt så ett par gånger som hon ville gå på. Men jag vet inte, tror egentligen mer på att hon helt enkelt gav sig.
Så mitt enda råd är väl tålamod.
Vår ponny är totalt omöjlig att lasta. Vet inte hur hon varit tidigare då hon bara varit hos oss i ca 7 månader och innan dess var utlånad.
Nu lasttränar jag henne, och jag använder mat som förstärkare. Jag ställer släpet i paddocken och sen gör vi ledarskapsövningar på volten. Går, stannar, backar. Hela tiden utan fokus på släpet. Den "belöning" hon får är att gå till släpet och äta ur hinken. Jag började med hinken nere framför lämmen, och har gradvis flyttat den upp in i släpet. När hon har ätit lite backar jag ur henne och fortsätter traggla på volten. Det verkar som om hon tycker att det är så förbannat tråkigt på volten att det blir ett välkommet avbrott att gå till släpet och äta lite.
Jag kan inte säga att det funkar, för jag har inte fått in henne hela vägen, men istället för att totalt stänga av och stå och veva med frambenen så fort hon såg släpet, så spetsar hon nu öronen och ser förväntansfull ut när vi närmar oss släpet bakifrån:) Hon har nu gått lugnt och sansat upp med alla fyra hovarna på lämmen. Och det är en stoooor förbättring.... Så jag tror att vi är på rätt väg:)
Denna tråden var precis vad jag behövde läsa idag :angel: Jag har nämligen kämpat med min nordsvensk i dag i en hel timme! och det tyckte jag var mycket..... Hon har varit lite si och så när jag lastat henne tidigare, har inte haft henne så länge sen i våras bara. Ibland har hon bara gått in ibland har hon krånglat men gått direkt man lagt lina om baken. Men sist vi var till ridhuset tog det nog 20 min trots lina. I dag (el. i går det är ju ny dag nu) tänkte jag att jag skulle träna lite för vi ska till ridhuset på torsd och så är det markus-kurs på lördag. Vore ju kul om man klarade att lasta sin häst själv då.
Sagt och gjort jag laddade med havrehinken inne i släpet parkerade så att dörr kunde användas har märkt att hon gillar det bättre än lucka.
På med repgrimma och sen satte jag i gång pedagogiskt och fint. Vad ledde det till en envisare häst än någonsin med alla 4 fötter stadigt i backen. SUCK!
Longeringslina runt baken, inte så lätt när man är ensam men ändå. :eek: Lika bra resultat där.
Smått galen hämtade jag ett spö, pickade på henne med spöet hela tiden, slutade bara om hon visade tendens att röra sej framåt. När hon backade rappade jag till ordentligt. :( Ingen kul metod men nu verkade hon haja vad det handlade om. Och efter en kort stund gick hon in, massor av beröm, mumsa lite havre och sen tog jag ut henne. Lastade på henne två ggr till med lite pickning bara med spöet. Havre i släpet och sedan fick hon gå in i stallet och äta sin mat.
Som sagt det känns inte kul att behöva använda spö men jag såg ingen annan utväg. Nu ska jag träna hela veckan så hoppas jag att det ska bli ett slut på dumheterna.
Min andra häst ett halvblod har alltid varit lättlastad, var mkt sjuk som föl och åkte flera ggr till djursjukhus. MEn hon ville inte låta sej lastas själv (alltså gå in utan mej) men med henne tog det en kvart första gången, fem minuter andra och nu går hon in själv och jag kan stå kvar utanför och stänga.
Jag tror inte att det var det som var orsaken till nordisens beteende hon har krånglat även när jag har gått före men nu gick ju även hon in själv. Nu håller vi tummarna för att veckan fortlöper utan problem.:banana:
Ja det här var kanske inte direkt något gott råd till dej Cilla men en liten tröst att du inte är ensam kanske, så kände jag det när jag läste din tråd. Tack!
pibalill 2007-09-16, 04:42 Alla hästar går att lasta utan problem. Missförstå mig nu rätt - det går med träning utan problem. Första gången kan det ta lite tid beroende på hur envis/rädd/orolig/ovan/van hästen är. Jag brukar få lasta andras hästar o då ofta hästar som "inte går på". Det har behövts linor, piskor (usch!) mm innan men av någon konstig anledning så kan jag lasta dem utan varken hjälpmedel eller hjälp från andra.
Den som är intresserad av hur jag gör kan skicka ett privat PM till mig så får ni mera info.
Jag lastar alla mina genom att sätta longerlinan i grimman och sedan runt bommen så hästen får gå in själv och jag står vid sidan /bakom.
Då kan man lätt stänga bakom när kraken behagar traska in:angel:.
Mitt sto har haft sina perioder då hon varit helt omöjlig men bara man väntar ut henne och tar det lungt så går det bättre och bättre.
Man får absolut inte vara stressad eller pressa henne då går hon i taket och backar och beter sig, men klarar man behålla lugnet går det oftast bra.
Ja, jag vet ju inte vad du har provat.
Min dotters häst har varit hur lättlastad som helst. En dag var det bara tvärstopp. Inte rädd, men hon hade bestämt sig för att inte gå på. Vi kämpade verkligen med detta. Prövade allt och följde alla tips vi fick, lastade flera gånger i veckan utan att åka iväg, och maxtiden för oss var 4h och 20 min:crazy:.
När det var halt ute ville vi inte riskera något och backade intill stalldörrren, då gick hon på som de flesta hästar gör.
Lika plötsligt som problemen uppstått så var dom bara borta efter ca ett år. Hästjäveln gick bara rakt in och har gjort det sedan dess.
Jag vet inte varför, kanske hade hon inte ork att bråka mer eftersom vi aldrig någonsin gett oss, hon ska på till varje pris.
Det skulle kunna bero på att vi satte i 3/4- bommen bak så att hon fick åka lite bredare. Det var när hon åkt så ett par gånger som hon ville gå på. Men jag vet inte, tror egentligen mer på att hon helt enkelt gav sig.
Så mitt enda råd är väl tålamod.
Han var hyfsat lättlastad som ung.
Nu har han varit hemma i snart två år och det har varit mer eller mindre lika illa hela tiden. Han åker lika bra brett som smalt, och vid lastning ställer jag bakre delen av mellanväggen åt sidan så han har en bred ingång.
Jag kan inte backa intill stalldörren, tyvärr.
Nu lasttränar jag henne, och jag använder mat som förstärkare. Jag ställer släpet i paddocken och sen gör vi ledarskapsövningar på volten. Går, stannar, backar. Hela tiden utan fokus på släpet. Den "belöning" hon får är att gå till släpet och äta ur hinken. Jag började med hinken nere framför lämmen, och har gradvis flyttat den upp in i släpet. När hon har ätit lite backar jag ur henne och fortsätter traggla på volten. Det verkar som om hon tycker att det är så förbannat tråkigt på volten att det blir ett välkommet avbrott att gå till släpet och äta lite.
Mat inne i släpet får han, när han väl gått in. Han bryr sig inte om att jag lockar med havrehunken, mer än att han får vääääldigt lång hals. Rör på benen gör han inte.
Ledarskap tränar vi, och jag har också provat att longera honom utanför släpet så att det enda lugna stället är lämmen. Enda resultatet är att han travar sig svettig.
Skulel du klara av att ha en sk lasthjälp runt rumpan på hästen medans du leder?
Ibland har hon bara gått in ibland har hon krånglat men gått direkt man lagt lina om baken. Men sist vi var till ridhuset tog det nog 20 min trots lina.
Lina bryr han sig inte om. Jag har hittills kämpat två timmar i dag (har gått in för att jag började bli arg på honom).
Sagt och gjort jag laddade med havrehinken inne i släpet parkerade så att dörr kunde användas har märkt att hon gillar det bättre än lucka.
Har ett Ifor och har provat med både step-up och läm. Ingen skillnad.
På med repgrimma och sen satte jag i gång pedagogiskt och fint. Vad ledde det till en envisare häst än någonsin med alla 4 fötter stadigt i backen. SUCK!
Longeringslina runt baken, inte så lätt när man är ensam men ändå. :eek: Lika bra resultat där.
Smått galen hämtade jag ett spö, pickade på henne med spöet hela tiden, slutade bara om hon visade tendens att röra sej framåt. När hon backade rappade jag till ordentligt. :( Ingen kul metod men nu verkade hon haja vad det handlade om.
Har repgrimma under vanliga grimman, spelar ingen roll.
Lina runt rumpan (knepigt att hantera ensam) bryr han sig inte om.
Vispar med långpisk runt rumpan, då kan han ta enstaka steg med bakbenen, men frambenen står där de står.
Och efter en kort stund gick hon in, massor av beröm, mumsa lite havre och sen tog jag ut henne. Lastade på henne två ggr till med lite pickning bara med spöet. Havre i släpet och sedan fick hon gå in i stallet och äta sin mat.
När han väl går in, eller ens tänker åt rätt håll, får han pussar och kramar och uppmuntrande tillrop.
Havren får han när han är inne.
Ja det här var kanske inte direkt något gott råd till dej Cilla men en liten tröst att du inte är ensam kanske, så kände jag det när jag läste din tråd. Tack!
Jag vet att jag inte är ensam... det är så förbaskat trist att jag kanske t o m missar kursen (tja, början av den missar jag ju).
Alla hästar går att lasta utan problem. Missförstå mig nu rätt - det går med träning utan problem. Första gången kan det ta lite tid beroende på hur envis/rädd/orolig/ovan/van hästen är. Jag brukar få lasta andras hästar o då ofta hästar som "inte går på". Det har behövts linor, piskor (usch!) mm innan men av någon konstig anledning så kan jag lasta dem utan varken hjälpmedel eller hjälp från andra.
Den som är intresserad av hur jag gör kan skicka ett privat PM till mig så får ni mera info.
Han är envis. Van vid att åka och inte ett dugg rädd. Har provat lina, pisk, havre, longering, repgrimma. Har du nåt övrigt magiskt trick får du gärna skicka PM.
Jag lastar alla mina genom att sätta longerlinan i grimman och sedan runt bommen så hästen får gå in själv och jag står vid sidan /bakom.
Då kan man lätt stänga bakom när kraken behagar traska in:angel:.
Japp, gjort det med. Med allsköns drivning bakifrån. Han backar då, oavsett vad som finns bakom.
Skulel du klara av att ha en sk lasthjälp runt rumpan på hästen medans du leder?
Eftersom han inte bryr sig om tryck bakifrån av lina tror jag inte det hjälper.
Dessutom har jag bara två händer...
Bryr han sig inte om tryck spelar det ju ingen roll...
Annars kan det ibland funka med hästen i ena näven och linorna i den andra sas.
Hur ofta har du möjlighet att lasta?
Kan du trötta ut honom? Typ att skit samma om det tar fem timmar, vi står här tills du går in och det blir ta mig :devil: ingen mat föränn du gått in heller...
Hur ofta har du möjlighet att lasta?
Kan du trötta ut honom? Typ att skit samma om det tar fem timmar, vi står här tills du går in och det blir ta mig :devil: ingen mat föränn du gått in heller...
Jag har eget släp och kan träna närhelst jag har fem timmar över.
Det brukar bli uttröttningsmetoden efter sådär 3-4 timmar. Nu står han i stallgången och har tråkigt, och maten finns i släpet och ingen annan stans.
Det är så jäkla frustrerande att det ska ta sådär tre timmar varenda gång, om jag inte har hjälp.
Hur funkar det när du har hjälp då?
Nordisar lyfter man inte in precis.:p
Det är enkelt. Köp en stor och ljus transport. De flesta mörka små likkistor som folk fraktar runt sina hästar i är skrämmande, det är ett under att det finns hästar som öht går in i dessa.
Det är enkelt. Köp en stor och ljus transport. De flesta mörka små likkistor som folk fraktar runt sina hästar i är skrämmande, det är ett under att det finns hästar som öht går in i dessa.
Jag har ett Ifor -01. Det är ett stort och ljust släp.
Hur funkar det när du har hjälp då?
Nordisar lyfter man inte in precis.:p
När jag har hjälp kan min medhjälpare hindra honom från att gå åt sidan medan jag uppmuntrar honom bakifrån, eller locka honom med havrehinken medan jag lyfter ett ben i taget.
Det är ingen nordis, men han är inte lyftbar för det.
Måste ha ögonen i kors idag. Tyckte det stod att det var en nordis...
Strunt samma.
Han går alltså mest åt sidorna elelr inte alls om jag fattade rätt då?
Klurigt...
Inga möjligheter att lasta från stall.
Går dte backa intill så du står mot en vägg elelr liknande så du får åtminstonde en sida avskärmad då?.
Om så är fallet kan du sedan ha en longerlina som du tar runt bommen och sedan hantera hästen från utsidan ändå.
ledarskapsövningar :banana:
har du prövat med att låta honom själv gå in transporten? Dvs att du står kvar ute när han fortsätter in.
Min fungerade bättre när hon fick gå in själv. Kunde stå länge och vänta på att hon skulle gå in (handlar om timmar) och så fort hon kom in i transporten backade hon ut igen. Ingen chans att hålla kvar henne, lägga linor kring baken eller hota med spö.
Men när hon fick gå in själv så gick det på 5min :banana: (men nu har vi problemet att hon ska stanna där när vi börjar stänga rampen :angel: Fast så fort vi har skaffat en egen transport så ska det tränas mer! )
Sessiagh 2007-09-16, 09:34 Det här var intressant att läsa! Ingen som har bekymmer när hästen väl är i transporten? Mitt sto går hjärtans gärna in och kan stå en hel dag (läs: inga problem med att stå kvar i godan ro) - så länge du inte närmar dig bakbommen! Minsta antydan till att bakbommen ska läggas på så backar hon lugnt och bestämt ut.
Vi köpte ny transport med bakdörrar som alternativ till bommar - med samma resultat....
Hur gör man i ett sånt läge? Förutom sliter sitt hår och tänker så det gnisslar om hjärncellerna?
Vi har ett äldre släp som alltid står i hagen och som jag lägger godbitar och mat i mellan varven. Ledövningar sitter klockrent, jag kan skicka henne in i transporten. Men ve om jag visar minsta tecken på att stänga in henne.
Jag vet att hon tidigare varit svårlastad och inte ens velat gå in i transporten. Vad som kan ha hänt har jag ingen aning om. Hon kom till mig som 10 åring.
/Sessiagh
pibalill 2007-09-16, 23:08 Det är synd att det är så långt till dig härifrån, hade gärna kommit till dig annars för att prova om min metod funkar. Det konstiga är att jag egentligen inte vet vad jag gör men jag lyckas........typ alltid. Jag har iof ganska lång hästvana, precis som du, och har ofta tagit hand om speciella hästar både egna o andras.
ledarskapsövningar :banana:
Vi har inga problem med ledarskapet i någon annan situation.
har du prövat med att låta honom själv gå in transporten? Dvs att du står kvar ute när han fortsätter in.
Står jag kvar ute så står han kvar ute...
Han går alltså mest åt sidorna elelr inte alls om jag fattade rätt då?
Han går inte alls. Pressar man honom eller går på honom står han antingen kvar där han står, eller går åt sidorna.
Klurigt...
Inga möjligheter att lasta från stall.
Går det backa intill så du står mot en vägg eller liknande så du får åtminstonde en sida avskärmad då?
Har försökt det också, ingen skillnad.
Om så är fallet kan du sedan ha en longerlina som du tar runt bommen och sedan hantera hästen från utsidan ändå.
Precis vad jag gjorde. Han bara står där. Går jag på honom står han kvar, eller backar.
Vi kom iväg till kursen, och hem igen. Men i dag var nog nytt rekord.
Här hemma ringde jag grannen efter tre timmar, och med hennes hjälp tog det fem minuter. Hem igen hade jag också hjälp, då tog det en halvtimme.
Om jag kunde begripa vad som rör sig i hans hjärna...
Tror hästen lärt sig att du har begränsad makt när du lastar ensam.
om det tog 5 min med hjälp av en granne. satsa på att ha extra resurser ett tag framöver så ni gemensamt kan lägga en annan typ av press på hästen. ju snabbare den får koll på att här finns inga valmöjligheter (eftersom den inte är rädd) desto snabbare får du bukt med det och kan sen förhoppningsvis åka ensam igen.
mvh/m
pibalill 2007-09-17, 08:47 Kanske en dum fråga men har du kollat om hästen har ont nånstans? Jag menar, han VET att det innebär jobb att gå på transporten, är ju på väg till en kurs. Hästar har ju ibland lite svårt att visa att dom har ont o det här kanske är hans sätt att visa att...NEJ, jag vill inte åka o jobba, jag har ont!
Tror hästen lärt sig att du har begränsad makt när du lastar ensam.
om det tog 5 min med hjälp av en granne. satsa på att ha extra resurser ett tag framöver så ni gemensamt kan lägga en annan typ av press på hästen. ju snabbare den får koll på att här finns inga valmöjligheter (eftersom den inte är rädd) desto snabbare får du bukt med det och kan sen förhoppningsvis åka ensam igen.
mvh/m
Ja, jag tror det är något sådant.
Han vet att jag är flockledare, men samtidigt vet han att jag är snäll...
Grannen har lovat hjälpa till från början nästa gång och jag har kompisar som kommer att dyka upp framöver för lastträning.
Kanske en dum fråga men har du kollat om hästen har ont nånstans? Jag menar, han VET att det innebär jobb att gå på transporten, är ju på väg till en kurs. Hästar har ju ibland lite svårt att visa att dom har ont o det här kanske är hans sätt att visa att...NEJ, jag vill inte åka o jobba, jag har ont!
Han jobbar minst lika mycket på hemmaplan, så det tror jag inte. Men alla funderingar är bra att ta upp.
MorvanMorr 2007-09-17, 10:54 Mat inne i släpet får han, när han väl gått in. Han bryr sig inte om att jag lockar med havrehunken, mer än att han får vääääldigt lång hals. Rör på benen gör han inte.
Kan ju vara så att han behöver "hjälp".. Min är väldigt snäll att lasta, han går på fint med frambenen men får icke med sig bakbenen.. Funkar däremot utmärkt om han har "hjälp" av en lina eller ett par armar bakom rumpan. Blir dock besvärligt om du oftast lastar själv..
karolinakempe 2007-09-17, 11:48 :Dhej!
jag är allergisk mot mutor (hinkar), linor, spö och alla saker till.
jag fick hjälp av en jätte duktig kille när min vallak vägrade åka från strömsholm.(4 timmar för att få honom dit och samma tid hem)
han hade en lastningskurs för oss i 1 timme.
först skulle han backa, sen gå fram för tryck av grimmskaftet.(då stegrar min kille sig för att han inte vill att någon säger åt honom vad han ska göra).
fram fram fram sen back.
Allt handlar om ledarskap.
han använde repgrimma och longeringslina.
när hästen drar så släpp inte utan håll kvar trycket,(man glider en del så använd bra hanskar)när hästen går fram så slutar trycket och det är berömmen. fryser de fast så slå linan mot benet så det låter. flytta den sidleds.
låt hästen vila då den står där du bett den. men dock inte så länge för det ska vara skönast inne i transporten och jobbigt utanför.
jobba jobba jobba.
när hästen gått upp på rampen så backa den innan den stannar eller gör det själv för då har du kontrollen.
väl ute så ska den upp igen direkt aldrig vila.
när den väl är inne så backa ut den innan den gör det själv. lasta många gånger på det sättet.
(han lastade min 100 g på en timme.)
be någon röra hästen på rumpan då den står inne i transporten där bommen ska vara.
sen stänger du bara.
När jag lastar ut själv så lossar jag grimmskaftet och lägger den raklång över ryggen på min häst. går ut och öppnar.väntar så ett tag ,tar bort bommen bäntar ett tag och sedan säger jag backa och tar lite i grimskaftet.
Rör ej hästen på vägen ut någonstans på bakdelen.
mitt tipps och det funkar för mig och min kille tar ca 5 min att komma iväg för oss nu
Har samma erfarenhet. Bara att instämma! :bow:
Rätt sorts ledarskap är nyckeln.
KungTulle 2007-09-17, 15:45 Med min gamla ponny Tjelvar var man tvungen att göra ett knep.
a/haka i stadig lastelina i grimman. ( Inte longerlina utan nåt hästen inte kan dra av). Ha handskar på.
b/ ställa hästen framför lastrampen...
c/ gå in själv hoppa ut genom luckan fram och gå runt till hästen...( ha andra änden av lastlinan i handen)
d/ stå och snacka med hästen utan stress.
e/ bara vänta
f/ och vänta
g/ och vänta
h/ när hästen sträcker halsen framåt eller ta ett steg framåt hala in linan..håll den sträckt. Backar hästen släpp inte efter...( eftersom du har linan runt "hörnet" dvs i dörröppningen fram kan du hålla hästen även om den rätt rejält kastar sig eller spjärnar bakåt samtidigt som man kan släppa om hästen går omkull eller liknande.
I början kan det mycket väl ta flera timmar att gå in....men om man har nåt gott inne i trailern dvs direktbelöning så lär sig hästen att det lönar sig att gå in.
Efter någon månads träning klampade min ponny in direkt.
Och eftersom man står bakom trailern själv inder processen så är det lätt att själv haka på trailerbommarna bak och stänga rampen själv och sedan gå fram och fästa hästen där framme också.
Kan väl tilläggas att Tjelvar var ytterst lättlastad med MIN metod men om någon fick för sig att leda upp honom på konventionella vis- så fick dom vänta 3 timmar eller mer innan behagade gå in.
Vid ett tillfälle innan jag hade egen transport och kunde lastträna mera aktivt var det åtta stora karlar som LYFTE in honom i transporten.....
/KT
Det låter självklart irriterande och kaxigt :o, men sedan jag började köra med ledarskapsmetoderna utan våld eller lock o pock, går alla mina hästar på själva.
Det hade jag inte trott varit möjligt innan jag lärde mig det.
Det sparar tid om inte annat.
Och mindre risk för skador på både människor och djur.
Rekommenderar att ta hem en person duktig på NH att lära både häst och människa hur man gör. ;)
Hm, svarade fel person. Sorry. Skulle svara ts.
ungefär så var min tanke också...
Cinderella90 2007-09-17, 20:46 Jag åker ofta på kurs med min häst. Han är en tolvårig vallack, lugn och cool i de flesta lägen. Vänlig, snäll och gosig. Okomplicerad i all hantering utom lastning.
Han är min egen uppfödning och gick snällt på som unghäst. Jag tränade mycket lastning när han var liten. Han har varit utlånad i fyra år utan att några lastningskatastrofer hänt, så vitt jag vet.
Han verkar inte ett dugg rädd, bara envis. Han går fram till lämmen och där blir han stående.
Mitt problem är att jag är tvungen att lasta ensam. Vissa gånger kan det ta över tre timmar att få på honom, i bland kan det ta en kvart. Jag tror jag har provat det mesta. Att bli arg på honom fungerar inte alls.
Måste bara fråga, har du testat med repgrimma?? vi hade jätte mkt proble att lasta våran. iblnd fick i inte ens in honom. plus at han vände bken till, stack väg... mn repgrimman funkade jätte bra, lr mkt bättre. inte lika bra i mörkret.
men iaf, att du bara står kvar på lämmen, lämna den inte. utan lägg din tyngd på honom. om du förstår?. fast du kanske redan testat?
Måste bara fråga, har du testat med repgrimma?? vi hade jätte mkt proble att lasta våran. iblnd fick i inte ens in honom. plus at han vände bken till, stack väg... mn repgrimman funkade jätte bra, lr mkt bättre. inte lika bra i mörkret.
men iaf, att du bara står kvar på lämmen, lämna den inte. utan lägg din tyngd på honom. om du förstår?. fast du kanske redan testat?
Jag lastar med repgrimma under den ordinarie grimman, och linan fäst i repgrimman.
Jag tror faktiskt du skulle kunna lösa det här problemet genom att ta hjälp av ett proffs på området, som får komma ut till dig och faktiskt, göra upp med hästen just i denna fråga.
Hästen demonstrerar förmodligen sin makt över denna situation såvida den inte är skräckslagen. ;)
Tricket är ju att veta vem som kan ge mig bästa hjälpen. Sen ska det ju funka när den här proffmänniskan inte är där, och jag ska ha verktyg att lösa problemet om det återuppstår.
Ja, sannolikt är det så att han har respekt för mig i alla andra situationer utom just denna. Han vet att jag är snäll helt enkelt...
Tricket är ju att veta vem som kan ge mig bästa hjälpen. Sen ska det ju funka när den här proffmänniskan inte är där, och jag ska ha verktyg att lösa problemet om det återuppstår.
Ja, sannolikt är det så att han har respekt för mig i alla andra situationer utom just denna. Han vet att jag är snäll helt enkelt...
De här människorna som sitter inne med den här kunskapen brukar finnas inom Westernsvängen, men inte nödvändigtvis.
Kan du inte höra dig för bland alla hästmänniskor runtikring där du bor, och fråga om de vet nån som är riktigt erkänt duktig?
Har hästen varit med om att nån annan bestämt över lastsituationen, och gjort upp med hästen om detta, är siuationen till allra största delen avklarad. Du får också lära dig samtidigt hur man ska göra och köra vissa ledarskapsövningar i anslutning till lastningen.
Såsmåningom kan man trappa ner på dem, för hästen har accepterat läget.
Om hästen är riktigt envis kan det hela se aningen dramatisk ut när en människa ska ta ledarskapet över hästen. Man ska då inte glömma hur det ser ut när hästar tar ledarskapet över varandra.
Får hästen återfall, så brukar det gå bra att tränaren återkommer, för att befästa övningarna.
Lycka till ;)
flashlight 2007-09-18, 12:04 Jag vet att jag inte är ensam... det är så förbaskat trist att jag kanske t o m missar kursen (tja, början av den missar jag ju).
Har också missat en kurs en gång:angel: Då lärde jag mej mycket faktiskt, ang lastning och betydelsen av min egen inställning.
Så efter det, med såna hästar ( som inte är rädda eller klaustrofobiska el likn utan bara står där lugnt och "har inte lust") har lösningen alltid varit att jag blivit arg:cool: MEN inte genom att låta det gå ut över hästen utan genom att verkligen använda ilskan till beslutsamhet från tårna och upp. :devil: Bita ihop och använda energin till att förmedla "nu går du på eller så blir jag riktigt arg:mad:"
Missförstå inte, man skriker inte eller slår, man bara får nog och förmedlar det. Så svårt att beskriva i ord. Men hästar vet ofta när det är dags att acceptera fakta, "ojdå, var det såå viktigt":cool:
Det fungerar med dem man känner väl och det gör ju du. Man förmedlar med sin kroppshållning och attityd att diskussioner är uteslutna:mad:
Alltså, bli arg från start, be honom inte, beordra honom:mad:
Men du kan inte låtsas, beslutsamheten måste vara äkta, låter lätt men är ofta svårt, man är ju så orolig att det inte ska gå, och där får hästen ett övertag:cool:
Jag brukar ta hästen på släp, som om man ska till hagen ungefär bara och bestämt kliva på, med ryggen åt hästen. Tjafsar den det minsta så, säger man till med sin mest bestämda röst......Det brukar fungera. Om ej, ja då skullejag säga till den ordentligt, hur beror på häst och situation. HElst ska du ha medhjälpare inom räckhåll de första gångerna men de är passiva utom synhåll tills du behöver hjälpen. Det hela ska ju gå ut på att - går han inte på när du är ensam - kommer andra och han får lov att gå på ändå.
Vår nordsvensk är en cool valcak som inte vill åka transport helst. Vägrar gå framåt eller backar lungt och bestämt ut när han är halvvägs inne i transporten. Vi har lasttränat en ammas med en ängels tålamod och mat som beröm i transport. Märkte ingen större förbättrning efter ca tip ggr träning. Ibland gick han på ibland inte.
Nu sätter vi grimma + halsring på honom. Fäster en longerlina i halsringen och linan träs genom ringen i grimman, under hästen huvud. Virar longerlinan tre varv runt frambommen och "drar" in honom. Dvs har linan sträckt och tsräcker upp den så fort han går framåt så att han inte får en chans att backa. Nu kan faktiskt lilla jag på 45 kg hålla emot hans 600 kg! En gång har han förökt backa, numer går han nästan på direkt om vi har halsringen på.
vet inte om det funkar med din häst, men är värt att prova. man kan ju oxå står utanför och göra detta så att du kan stänga bakom.
Han får alltid mat som belöning i tranporten sedan...
Cinderella90 2007-09-18, 16:01 ok. kanske kan vara bra o ta ut någon som kan hjälpa till? som är mkt van av detta!?.
Vi var ju tvugna till det, kanske inte alla behöver men ändå.
Silvio wirth är JÄTTE duktig, fast han finns ju i ullared. men värd varenda krona. hade nog aldrig funkat utan honom..
ok. kanske kan vara bra o ta ut någon som kan hjälpa till? som är mkt van av detta!?.
Vi var ju tvugna till det, kanske inte alla behöver men ändå.
Silvio wirth är JÄTTE duktig, fast han finns ju i ullared. men värd varenda krona. hade nog aldrig funkat utan honom..
Jag vill nog ändå påstå att jag är ganska van vid hästar och vid att lasta - andras hästar!
Tar nog hellre hjälp från närmre håll, men tack ändå.
Vår nordsvensk är en cool valcak som inte vill åka transport helst. Vägrar gå framåt eller backar lungt och bestämt ut när han är halvvägs inne i transporten. Vi har lasttränat en ammas med en ängels tålamod och mat som beröm i transport. Märkte ingen större förbättrning efter ca tip ggr träning. Ibland gick han på ibland inte.
Nu sätter vi grimma + halsring på honom. Fäster en longerlina i halsringen och linan träs genom ringen i grimman, under hästen huvud. Virar longerlinan tre varv runt frambommen och "drar" in honom. Dvs har linan sträckt och tsräcker upp den så fort han går framåt så att han inte får en chans att backa. Nu kan faktiskt lilla jag på 45 kg hålla emot hans 600 kg! En gång har han förökt backa, numer går han nästan på direkt om vi har halsringen på.
vet inte om det funkar med din häst, men är värt att prova. man kan ju oxå står utanför och göra detta så att du kan stänga bakom.
Han får alltid mat som belöning i tranporten sedan...
Att stänga bakom är inget problem, när han väl är på står han där och går inte ut.
Vinscha in med halsring låter lite farligt... jag vill nog ha möjlighet att släppa efter om det behövs.
Ska fundera på om jag kan hitta på nån variant av detta.
Hur skulle du göra om hästen inte ville gå in i boxen?
Gör samma såvida den inte är rädd.
Det ska vara den mest naturliga saken i världen- att den följer med dig överallt.
Var beslutsam- Vi SKA in!!!!
Han är inte ett dugg rädd.
Om han inte ville gå in i boxen fick jag väl göra samma sak - envisas i tre timmar, sen ringa på hjälp.
Han följer mig vart som helst, utan grimma t o m - utom in i släpet.
Att stänga bakom är inget problem, när han väl är på står han där och går inte ut.
Vinscha in med halsring låter lite farligt... jag vill nog ha möjlighet att släppa efter om det behövs.
Ska fundera på om jag kan hitta på nån variant av detta.
Att vinscha och greja är rätt osäkra metoder för alla parter, eftersom hästen spjärnar emot.
Nästan alla hästar kan hyfsat enkelt lära sig att gå på helt själva, och stå still så man kan stänga bommen bakom.
Det hela handlar i första hand om säkerhet.
Sen är det ju klart en bonus att man kommer i tid till träningar och kurser.
Om han inte ville gå in i boxen fick jag väl göra samma sak - envisas i tre timmar, sen ringa på hjälp.
Det där låter som en häst som om den får hjälp kan bli hur lättlastad som helst.
Mitt råd är, spara tid och bekymmer, och svälj stoltheten, och ring närmsta westernklubb för vidare kontakt till rätt person. ;)
Det där låter som en häst som om den får hjälp kan bli hur lättlastad som helst.
Ja, jag tror också det. Men det är något vi måste ta oss förbi innan vi kommer dit.
Hans mamma var fånigt lättlastad.
Har ingen stolthet jag behöver svälja, men jag vet inte om man måste vara extra bra på hästhantering bara för att man rider western.... min hästtandläkare är fantastisk på att hantera hästar, kanske kan be honom hjälpa mig.
Har hästen varit med om att nån annan bestämt över lastsituationen, och gjort upp med hästen om detta, är siuationen till allra största delen avklarad.
Japp, det har han redan varit med om....
flashlight 2007-09-18, 21:25 Tror inte du behöver nån westerntränare. Se mina råd tidigare i tråden, ang bla medhjälpare vid behov.
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden.
Mitt bästa tips, som jag använde när min häst inte ville gå in och jag var tvungen att lasta själv, är ett helt vanligt dressyrspö.
Slog i princip aldrig, använde bara till att peta och rama in bakdelen med.
Ja, jag tror också det. Men det är något vi måste ta oss förbi innan vi kommer dit.
Hans mamma var fånigt lättlastad.
Har ingen stolthet jag behöver svälja, men jag vet inte om man måste vara extra bra på hästhantering bara för att man rider western.... min hästtandläkare är fantastisk på att hantera hästar, kanske kan be honom hjälpa mig.
mm, jag sa det, att det inte nödvändigtvis måste finnas nh-folk inom western. Det var bara ett förslag.
Du klarar förmodligen det där själv. Du har ju fått en massa bra tips här. ;)
KL
Måste få hoppa in här och se om det är någon som kan ha nån bra idé om hur vi kan lösa vårt "lilla" lastningsproblem.
De flesta verkar ha störst problem med att få in pållarna i släpen, det har vi också haft men vi lyckades komma så långt att han gick upp - det var sen det stora problemet uppstod...
Lite bakgrund; 4 åring, stor och tung häst, ca 1,70 i mkh, högrest, ohyggligt känslig för beröring, reagerar blixtsnabbt och med stor kraft. Det har tagit i genomsnitt 1-2 timmar att lasta honom och vi har varit tre man. Han har åkt 4-5 gånger nu. Släpet är i mitt tycke litet och för mörkt men det är inte min häst så det styr jag inte över, inte heller säkert att det hade spelat någon roll. Vi hade från början mellanväggen i och han har gått upp med metoden; JOBBIGT att vara utanför transporten ( volter, man puttar på honom, petar med spö etc ) LUGNT inne i transporten. Detta har ju funkat men det har tagit på tok för lång tid varje gång. Ska tillägga att linor funkade INTE, han reser sig och slår med frambenen med KRAFT, backar typ 10 meter i 190, han blir helt enkelt hysterisk av att känna linan ens nudda honom.
Så, jag kom med den ljusa idén att ta bort mellanväggen och sätta dit en helbom, för att släpet skulle bli rymligare och mera inbjudande. Det blev det, han gick på direkt och vi hakade i bakbommen glada i hågen - sen fick han fullständigt spel när han kände bakbommen och vräker sig bakåt så att den böjs som ett V. När han inte lyckas spränga den så försöker han häva sig framåt men eftersom han reser sig och är stor så kommer han inte över bommen fram utan VÄNDER sig om i släpen och hoppar över bakbommen och ut.:eek: Ägaren hann alltså inte binda fast hästen framtill innan han vräkte sig bakåt, mot bakbommen. Vi hann inte heller få upp baklämmen. Vilket kanske var tur...
Han får TOKspel bara ngt nuddar bakom honom. Jag har läst flera inlägg och ser att en del nämner att "har man bara fått upp bakbommen" så är det lugnt men så är det inte med honom. Jag har lastat många hästar och har haft många knep som funkat, lite olika metoder på olika hästar. Mina egna hästar är oförskämt lättlastade men jag har ju också haft en del andra genom åren som inte varit det...
Men med den här hästen så känner jag verkligen stor osäkerhet om vi ö h t kan klara att träna lastning på ett säkert sätt, hans reaktioner är så kraftiga att han lätt kan skada sig själv eller oss.
Vad sjutton gör man:confused:
Ägaren hade tänkt sig att den här hästen skulle påbörja sin utbildning inom hoppning och tävlas till nästa vår, går han inte att lasta så är det ett stort problem för henne:(
mm, jag sa det, att det inte nödvändigtvis måste finnas nh-folk inom western. Det var bara ett förslag.
Du klarar förmodligen det där själv. Du har ju fått en massa bra tips här. ;)
Jag klarar det säkert så småningom, men jag får nog ta hjälp. Tar också till mig en del av tipsen jag fått här.
Kom att tänka på en sak du kan testa, om du har frontutlastning förstås. Vi ställde kärran vid stalldörren när hästarna skulle in på kvällarna. Tog bort mellanväggen och alla bommar så att den var helt tom. Frontlemmen låg så att den slutade precis vid stalldörren.
Sedan fick alla hästarna gå genom transporten varje gång dom skulle in i stallet för kvällen. Våra andra hästar är väldigt lättlastade så dom fick gå före och då var tanken att hon skulle gå efter. Det gjorde hon så småningom men inte utan att trilskas.
Kanske är jag dum nu som ger ett tips som inte funkade för oss. Men när vi var i din situation var alla råd välkomna.:crazy:
Jag har det tyvärr inte så att det går att ställa släpet vid stalldörren. Annars var det ett kreativt förslag!
För att hästen ska komma över problemet med att den är känslig baktill kan man testa med täcke först och sedan sätta fast mjuka rör, helst vattenledningsisolation på täcket och vänja den vid det mjuka trycket. Longera den med en lina löst runt rumpan, släpp linan om hästen får spel, men fortsätt när den är lugn, när den vant sig vid det lätta trycket så ökar man trycket efterhand. Tömkör och låt tömmarna dingla mot rumpan, ha någon som leder i början.
Jag tycker att du har fått flera bra tips, särskilt av Flashlight, men inget verkar vara något du har hjälp av:confused:
(Menar förslaget att ha medhjälparna inom räckhåll men utom synhåll för hästen några gånger så att den lär sej att går den inte in direkt, kommer det fler och då måste den gå in)
Kanske ska du ta experthjälp eftersom inga förslag verkar falla dej i smaken:angel:
Om jag har fattat det hela rätt, så "växer hästen fast" framför rampen - du försöker få den framåt men det händer inget. Jag har två förslag:
1. Parkera släpet bredvid en vägg, fäst en longerlina i grimman, gå in i transporten och lägg linan runt bommen (inte vira) sen får du lyfta ett ben i taget och försöka ställa ner varje ben en liten bit framför det ställe den nyss stod på - samtidigt som du håller linan sträckt. Kan funka om du har tur....
2. Min erfarenhet är att man behöver "stressa upp" de här hästarna som liksom fastnar i marken, så att de börjar röra på fötterna. Arbeta vid sidan av släpet, låt hästen backa - gå fram - backa - gå fram - backa osv. och emellan åt gör du ett försök att kliva in i transporten, men så fort den växer fast börjar du om. (Ställ transporten bredvid en vägg även här)
Det är jättesvårt att ge råd utan att se hur hästen fungerar "live" men har du inte testat dessa så kan du ju göra det.
Jag har testat dina förslag. Om jag flyttar ett ben i taget hinner han flytta tillbaka det ben jag redan flyttat innan jag hinner flytta nästa.
Ditt andra förslag har jag också testat, fast kanske inte så intensivt.
Tack för tipsen!:bow: Ska vidarebefodra! Fiffigt det där med vattenledningsisoleringen:idea:
Hade samma problem som du och tillslut kände jag att det här löser jag inte själv så jag tog hjälp av en nh-tjej (som enligt sina egna utsagor aldrig misslyckats)
Denna tjej har inte principen att hon åker ut och gör jobbet åt dej utan det är du som ska göra allt själv medans hon säger hur du ska göra.
Jag fick först börja med att gå med honom i ett grimma och långt rep och kom han för nära mig så fick han backa han skulle respektera mitt område.
Sedan var det dags för lastning. Då tog vi repet och la det ett varv om bommen sedan gick jag ut igen och ställde mig vid sidan av lämmen. Repet ska vara sträckt hela tiden så att han känner tryck så länge han står still eller backar är det tryck som gäller så fort han går framåt är det eftergift direkt.
Vi stod 5,5 timme utan att han ens tänkte gå framåt. Helt plötsligt tröttnade han och gick på. Många skulle i detta läget berömma och ge mat och låta hästen gå av eller köra till tränig/tävling men det var nu arbetet började han fick gå på och gå av säkert 100 ggr (han fick en boxvila på 30 min i halvtid) under alla dessa gånger så sa tjejen att näre han har inte gett upp än så vi fortsatte trots att jag tyckte det gick jättebra. Efter någon timme var hon nöjd och sa att nu är han klar med vad vi begär av honom.
Eter detta kunde jag lasta honom helt själv i några veckor tills han helt plösligt fick samma ide igen (detta sa hon skulle hända) MEN denna gång visste jag att det enda som gällde var att ta den tid det tar och inte ge upp.. jag väntade 3,5 timme på honom och till slut gav han upp och jag lastade på och av ett par gånger till för att förstärka det. Sedan dess har jag lastat honom själv.
En viktig sak är att du måste bestäma dig för att köra samma sak hela tiden du kan inte ändra dig och tex helt plötsligt börja smacka eller locka med mat om du inte gjort det från början.
Och en annan sak är att hästen får inte gå nära dig om du står vid sidan av rampen så får han inte gå av mot dig han ska gå på rakt på. Går han för nära dig så vifta med repet eller flytta honom med pisken. Men du får inte flytta ett steg närmer mot honom, han ska flytta sig från dig. Och huvudet ska alltid peka in mot transporten han får inte titta på något annat.
F.ö. banlyste denna tjejen alla matbelöning för vad händer när han inte är sugen på mat?
Vid stod i ösregn hela den dagen och allt som allt tog det 6,5 timme och det var väl värt de 1000 kr hon tog för jobbet.
Ta en dag när du avsätter hela dagen för detta. Ta med dig fika korg ut för det tar tid men det är väl värt det.
Det låter som om ni lyckades väldigt bra.;)
Själv orkade jag inte köra utmattningsmetoden, utan lät nh-människan ta befälet över hästen (tog ca 20 min) och lastade sedan av och på hästen 4-5 ggr genom att hästen fick gå på själv utan linor eller lock och pock.
Jag fick också prova ett par gånger.
Hade haft problem med just den hästen i 10 år!
Sedan dess har hästen gått på.
Detta var 2 år sedan.
Kostade 400 kr.
Är helt nöjd med resultatet.
Hästen är aldrig rädd, vare sig före eller efter, men lyder lastkommandona. Man bara visar upp hästen på rampen.
Det är så enormt stor skillnad från häst till häst, hur lång tid det tar, och vad som behöver göras med den från fall till fall.
Jag kanske hade tur.
Scilla; jag har för mig att du bor i samma ända av landet som jag. Kan du skicka ett PM med vem det här är?
Problemet sitter naturligtvis hos mig och nästan alla tips är bra, men jag behöver hjälp att bryta ett beteende.
wewait_90 2007-09-21, 10:38 Jag skulle säga att det rör sig om bristande ledarskap! Hästen tror att den kan göra lite som den vill och skiter därför i dig vid lasning. Jag tycker att du ska prova ledarskapsträning så att hästen respekterar dig. Sedan blir det mkt enklare att lasta :) Jag har läst en bra bok i ämnet av Gitte V. Naldal, men jag kommer inte ihåg titeln. Något i stil med "förstå din häst" tror jag..
Lycka till!
Jag åker ofta på kurs med min häst. Han är en tolvårig vallack, lugn och cool i de flesta lägen. Vänlig, snäll och gosig. Okomplicerad i all hantering utom lastning.
Har du provat att lägga en halsrem på honom?
En del hästar räcker det med att den finns och att du har ett extra grimskaft i ringen. Dra lite i den så han känner att han har halsremmen på sig. Obehagligt tycker det flesta. De är av naturen svaga/känsliga där.
Lycka till.;)
Jag skulle säga att det rör sig om bristande ledarskap! Hästen tror att den kan göra lite som den vill och skiter därför i dig vid lasning. Jag tycker att du ska prova ledarskapsträning så att hästen respekterar dig. Sedan blir det mkt enklare att lasta :) Jag har läst en bra bok i ämnet av Gitte V. Naldal, men jag kommer inte ihåg titeln. Något i stil med "förstå din häst" tror jag..
Lycka till!
Jag tror faktiskt inte att det handlar om det. Möjligen tjall i ledarskapet i just den situationen, av någon anledning. I alla andra situationer är det inga problem med ledarskapet. Han följer mig som en hund, flyttar på sig av en blick och litar totalt på mig.
Utom vid lastning.
Mitrolle 2007-09-21, 23:28 Så var min häst med, följer mig överallt även in i trånga utrymmen i övrigt. Jag tycker mig ha gott ledarskap, men hon ville inte gå på släpet. Hade henne till o med på lastträning hos nh/western person men likaväl fanns oviljan kvar efteråt och hon vägrade snabbt gå på igen när vi väl åkt en bit. Hon ogillade att åka.
Vi har nu löst det, och jag har en lättlastad häst jag kan åka med ensam. Hon har bomull i öronen för hon ogillar lastbilar o annat trafikljud, samt skrammel från släpet. Slutade att svettas när man åker när vi började med detta.
För att få på henne kom jag på att prova en tröja för huvudet på henne, hästen går rätt in.
Har lastat med huva nu många gånger och hon går alltid på direkt då. Nu är hon såpass van att åka att jag kan skicka in henne utan huva på huvudet när jag är klar där jag varit och ska åka hem.
Hemma har jag fortfarande huvan på när jag lastar för att skärma av från störande objekt (läs gnäggande hagkompisar osv) i närheten.
Ibland kan man behöva bryta den negativa trenden med något som fungerar, och få in en rutin. Sedan när hästen fått in rutinen kan man börja ändra saker igen. Tillslut kanske man får det resultat man eftersträvade från början.
Jag hade alltså en häst som stod 5 m från luckan och sa "ALDRIG!" från början, som inte gick fram med linor, spö, mat, eller något.
Nu går samma häst in själv.
Alexandra_W 2007-09-21, 23:44 Jag är inne på samma linje som Mitrolle när hon skriver:
Ibland kan man behöva bryta den negativa trenden med något som fungerar, och få in en rutin. Sedan när hästen fått in rutinen kan man börja ändra saker igen. Tillslut kanske man får det resultat man eftersträvade från början.
Att när det inte finns uppenbara brister i 'grundhanteringen' hästen tidigare fungerat i den aktuella situationen, och det inte hänt något som är anledning tilld et ändrade beteendet, då kan man helt enkelt få ta till den metod som fungerar bäst, oavsett om det är en metod man egentligen vill använda. Naturligtvis inom rimliga gränser.
Men jag t ex tycker INTE om att dra in hästar, applicera någon form av smärta eller liknande för att få de att lyda. Samtidigt så har jag i två separata fall fått - som en sista utväg - ta till just det under en (kortare eller längre) period, helt enkelt för det varit det enda som fungerat. Efter en period med detta sätt, har hästen insett att 'det inte fungerar' att t ex bli tjurig, testa, vara istadig etc, och man får ketchupeffekt tillbaka till det tidigare beteendet.
Nu senast var det fullblodsdamen , som jag utan problem lastat själv rakt på. Tills en dag när hon bara sa NIX. Punkt slut, hon tänkte inte. Ren istadighet. Jag fick under några veckor använda mig av en metod jag eg inte alls tyckte om, som i princip gick ut på att 'du väljer själ, lätta trevliga vägen, eller hårda smärtande vägen'
Efter det, när hästen den hårda vägen insett att konstra inte var så himla kul, men man fick MASSOR med beröm om man gjorde eärr, och utan att stressa det hela, så är nu hästen samma vanliga, lättlastade dam som innan, jag lastar själv och hon knallar lugnt och fint rakt på, utan tvång och bråk eller liknande.
Hade jag försökt 'vänta ut' henne eller liknande hade vi nogs tått där än tyvärr.
men likaväl fanns oviljan kvar efteråt och hon vägrade snabbt gå på igen när vi väl åkt en bit. Hon ogillade att åka.
Hon har bomull i öronen för hon ogillar lastbilar o annat trafikljud, samt skrammel från släpet. Slutade att svettas när man åker när vi började med detta.
Jag tror inte han ogillar att åka. Han står lugnt, och är aldrig svettig. Har ett modernt släp med boggi.
Mitrolle 2007-09-22, 00:39 Nä, men det var det min häst gjorde. Din kanske har andra anledningar. Men hur det än ligger till måste man komma på en unik lösning just för din häst, ett sätt som passar honom.
CaliforniaSwed 2007-09-22, 13:17 Jag tro inte heller det är transporten/att åka som är problemet. För du har rätt för det är vad händer nu och det är DU som lastar nu som är problemet. Det var så enkelt från hur du fråga att lasta till var du står när du fråga. Han är inte rädd för transport som du skrev så vi kan säger det är nåt som händer innan han kommer in i transporten och…det är du. Jag tar det för givet han är som många svår lastade hästar, som var lätt för, men nu står vid rampen med ett uttråkat uttryck på ansikte och peta hö från tänderna med tungan som att säger ”ya, and what are you going to do about it?”. Att han gå in när du har grannan med är pga han har aldrig lyckats på detta sättet och han har inte kommet på att han kan ÄN om han vill.
Du hade en Ifor, har du båda dörrar och lämen? Och vilken använder du. För många hästar är det lättare att använder dörrar än att gå upp för lämmen. Det ser svårare för ut för många människor men hästar hitta att det blir lättare.
Som sagt troligen ditt bekymmer stämmer från att ingen menar vad de säger vid en viss övning= när du är själv och lasta. Hästarna kan vara super lärnings elev. Dvs.. att många har märkt att hästarna har lärt en dålig vana (som ibland kan stanna kvar ett livs tid) under en minut. Så fort de har fått något sorts belöning. Det är det med vissa hästar som sparka när man ska lyfta bak hovar ibland är de förbannad men många gånger tror de att de ska göra så. Matte lyfter hoven, de förstår inte, prova olika saker (tydligen inte prova de att bara står stilla), de ryker bort eller sparka och wha-la de fick belöning. Många gånger ger de upp till slut men processen är det samma varje dag för vissa. De är inte elak eller dum eller försöker bara att jävlas. De tror de gör rätt. Vart jag vill komma med detta är möjligtviss nångång har han fått belöning att stanna vart han vill. Och om han tro han kan vinner så kan de stå där till du ger upp. Hittills har jag inte hört av nån som har stannat där längre än 5½ timmar.
Allt ska var i samma ordning. Om du gör ett misstag börjar om från början och inte börja på vart du lämnade om nåt gick fel. Du kommer förstår mer senare.
Ta en pisk (som en förlängning av armen) av nåt sort eller grimskaft eller även din hand, men det är lättast att kommer åt baken att driva framåt med en pinne/piska för då behöver du inte ändra din position. Ibland när man ska driva och man måste flytta länge mot baken så öppna du en ficka mellan dig och transporten som de går framåt vill de gå genom.
När man driver hästen framåt så ligger du piskan på rumpan och rubba hästen med, så att säger det är inte farlig. När du behöver börja driva så börja du så himla mjuk ”tappa” (slå är för hårt ord och lätt missförstått) på rumpan och successiv hårdare och hårdare. Så fort hästen vissa den minsta försök (lyfta ett ben framåt eller även skifta vikten framåt) så sluta du och ställa armen ner i en avslappnad position. Jag brukare har en piska som är tjockare än de normala, det böjar inte. En dressyr piska kan ”bits” mer. Så det tjockare det är, det snällare det är. Var försiktig och det är inte för att slår det är för att framföra vad din hand kan göra om det var lika långa.
Från början: Ta killen som du brukar göra från en bit bort och skicka in honom till transporten med lite fart. Han säkert kommer att stanna vid en vis punkt men straffa inte honom för det. Du frågar att gå framåt med att klicka eller vad du bruka göra. Om du får inget svar Då börjar du driver framåt när han har taget ett steg, Vända om går bort några meter sen vänd mot tranporten och börja om från början. Gör inte lastning till problemet! just nu öva du att ta ett steg (eller två) framåt. Att ändra dina tankar så ändra du ditt kroppsspråk. Om du har i huvud att han inte går in, med stora sannolik han kommer inte att göra det heller. Att går ifrån transporten är en belöning och det är tvärtom vad folk brukar gör och hästen kan tänka ”hmm, detta är nytt”. Om han fryser fast går bort och jobba bredvid transporten, över en bom, mellan dig och transporten. Håller hans hjärna igång och hans fötter igång framåt. Sen till transporten och du börja om igen: skicka , fråga gå in, börja driva tills du får ett försök. När han ger ett rejält försök kan han stå där en minut. Sen backa du ut han och börja om. Ibland kan de stå där och helt plusligt utan att du gör nåt bara gå in.
Att alltid börja om från början så lära han att saker kommer i ordning och det ger honom en chans att svara vid klickningen t ex. Han vet vad kommer händer innan det händer så säga. Och på det visset är du alltid rättviss. Jag vet du blir frustrerad, många av oss har varit där. Men kommer ihåg det är bara träning och det är inget personligt mot dig. Det är bara nåt han är osäkert om just nu. Han kan vara osäker om du menar vad du säger. Många kan stå där och fråga gå in, blir frustrerad, och sen fråga på en helt orättviss sätt. Eller ”Gå in, annars!” Sen inget mer händer. Att vara konsekvent så kommer han lära fortare att bara gå in är lättare. Att prova massa olika saker och ändra din taktik mitt i allt kan han få belöning att stå, förstärkt.
Det är äntligen väldigt svårt att ta råd över ett forum och själv om jag hade hästen framför mig skulle jag kanske göra det lite annorlunda, men jag tro det är lättast och säkrast för dig att göra från ett snabb svar. Hoppas att du fick nåt från detta skvabble att använda. Lycka till!
Nä, men det var det min häst gjorde. Din kanske har andra anledningar. Men hur det än ligger till måste man komma på en unik lösning just för din häst, ett sätt som passar honom.
Ja, precis. Och jag tar till mig alla tips jag får :) Tack för ditt bidrag.
Ja, precis. Och jag tar till mig alla tips jag får :) Tack för ditt bidrag.
tjat tjat...om du hittar en duktig snubbe/snubba...så hittar denne just den där unika lösningen på direkten. Jag lovar att det är värt varenda öre. gud vad det är skönt med en lättlastad häst..(ursäkta tjatet) :o
tjat tjat...om du hittar en duktig snubbe/snubba...så hittar denne just den där unika lösningen på direkten. Jag lovar att det är värt varenda öre. gud vad det är skönt med en lättlastad häst..(ursäkta tjatet) :o
Det handlar om att hitta rätt hjälp också, men jag har som sagt ingen stolthet att svälja.
Hans mamma var mycket lättlastad, så jag vet hur gött det är.
Mitrolle 2007-09-26, 22:55 Jag kan iaf uppdatera att mitt sätt gett resultat. Nu senaste gångerna har jag lastat henne både hemma på stallplan och borta på träningen utan att ha något på huvudet och genom att bara skicka in henne i släpet, själv.
Hon går på utan problem! :bow:
Det handlar om att hitta rätt hjälp också, men jag har som sagt ingen stolthet att svälja.
Hans mamma var mycket lättlastad, så jag vet hur gött det är.
Jag talade av egen erfarenhet. Jag själv hrmppf. :o hade en del stolthet att svälja nämnligen. Tur att du är lyckligt befriad från detta hinder. Men men, jag är glad att jag lyfte telefonluren och ringde westernklubben. Problemen är bortblåsta med vinden! :D
(peppar peppar)
|
|