Visa fullständig version : Hur transportera häst?

ullis25
2007-09-15, 22:10
Hur transporterar ni era hästar? Med eller utan mellanvägg? lös eller uppbunden? långa eller korta bommar? täcke eller utan? smalt eller brett?

CillaW
2007-09-15, 22:33
När han väl går på, åker han med mellanvägg och (korta) bommar, uppbunden i elastiskt transportgrimskaft. Det enda han har på sig är en linda på svansen, så att den inte blir helt kvaddad mot bakväggen när vi kör.

Krut
2007-09-15, 22:42
jag körde med mellan vägg , uppbunden självklart , kort ca 30-40 cm , korta bommar , körde med tunt transporttäcke nu i sommar , kan dra i transporten när man kör ... och korta transportskydd och en linda i svansen ... och lädergrimma förståss ...

grabben redo att åka med sina heta flitit använda transportskydd x)
http://i234.photobucket.com/albums/ee225/Kruwt/Kruten/Foto1634.jpg

Hannibal_roll
2007-09-15, 22:53
Hur transporterar ni era hästar? Med eller utan mellanvägg? lös eller uppbunden? långa eller korta bommar? täcke eller utan? smalt eller brett?

Har alltid hästarna lindade, täcke har jag bara om det behövs, i stort sett aldrig på sommaren. Binder med grimskaft med panikhake. Har alltid mellanväggen i även om jag bara kör en ensam häst. På någon häst har jag även haft boots, någon har behövt svanslinda också.

trolli
2007-09-16, 03:07
Jag kör min utan mellanvägg. Uppbunden med elastiskt rep med panikhake,utan transportskydd,utan boots,utan täcke,kan använda svanslinda om vi ska åka långt.

tenfore
2007-09-16, 10:13
Uppbunden (transportgrimskaft med panikhake) utan mellanvägg. Brukar ha täcke på när det är kallt ute. Använder aldrig transportskydd. Fungerar bra både på stora och små hästar. Har låga specialanpassade bommar när vi kör shettis för att de ska stå säkert.

WildWilma
2007-09-16, 10:23
Med mellanvägg och 3/4 bom bak uppbunden i ett relativt kort transportgrimskaft med panikhake. Lädergrimma, höga transportskydd fram och boots bak(de höga transportskydden är för små och hästen står stilla). Täcke om det behövs dvs. inte på sommaren om det är varmt, annars alltid. Inget svansskydd då det inte behövs.

ullis25
2007-09-16, 10:29
Uppbunden (transportgrimskaft med panikhake) utan mellanvägg. Brukar ha täcke på när det är kallt ute. Använder aldrig transportskydd. Fungerar bra både på stora och små hästar. Har låga specialanpassade bommar när vi kör shettis för att de ska stå säkert.

Då har du lång bom fram och bak?

Jag funderar på hur min häst ska åka i släpet. Tycker det blir lite trångt att ha mellanväggen rakt, funderar på antingen ta bort den eller skaffa 1/4 bom och 3/4 bom. Då får han lite mer sväng rum..

syrran
2007-09-16, 10:32
Min transporteras normalt sett uppbundet med mellanvägg..
Täckad bara om det behövs... Utan transportskydd om hon är oskodd. Med transportskydd om hon är skodd....

Lovisaleonora_
2007-09-16, 11:27
Med tidigare häst och släp; utan mellanvägg och med helbom bak. Inga täcken (om det inte var kallt och han var svettig), skydd eller annat mer än grimma och självklart uppbunden.

Numera har vi ett mycket rymligt släp och mjuk mellanvägg, alla utom stora tjocka dräktiga tanten har åkt med mellanvägg i. Vi har dörrar bak istället för bommar.

Messy
2007-09-16, 12:57
mellanvägg
kort bom
elastiskt transp. grimskaft med panikhake
lädergrimma
täcke om det behövs
höga transportskydd, om vi ska på träning så är hon även lindad under dem
står på ett litet lager spån

en allmänfråga till er som inte har transportskydd: varför?
fattar inte hur ni vågar, räcker ju med att någon dåre kör om å det blir tvärnit eller liknade och att hästen tappar balansen och trampor på sig... :crazy:

Lovisaleonora_
2007-09-16, 13:00
För att risken för skador ökar med transportskydd. Enligt de djurambulansförare som håller föredrag och de proffs som arbetar med att transportera hästar.

Det blir varmt under skydden, vilket irriterar. Det är jobbigt att röra sig, vilket irriterar.

Jag har tvingats tvärnita och väja, ingen av mina hästar har NÅGONSIN trampat sig eller på annat sätt skadat sig under transport. De enda transportskador jag på nära håll upplevt är de där hästen har trampat runt för att få av sig transportskydden, trampat av dem och DÅ trampat sig.

Madelene
2007-09-16, 13:25
Eftersom jag inte har några helbommar så får mina åka med mellanväggen på plats. När jag får hem mina helbommar får de nog fortsätta åka på vänster sida, har mjuk mellanvägg så de kan bredda sig ändå och det känns säkrare om hästen står mer still än om den trampar runt i hela transporten.

Alltid uppbundna, har elastiskt transportgrimsakft fastsatt i grimman och så halsrem som jag fäster mot väggen så de inte ska kunna komma över bommen framåt.

Alltid hönät. Skodda hästar får alltid ha transportskydd, fullblodet har alltid något på benen trots att hon är oskodd. Annars får de oskodda åka utan skydd.
Är det en lång resa får alla lindade ben, mina går på lösdrift och behöver det extra stödet då de ska åka långt och därmed stå still länge.

Är det kyligt ute så får de fleecetäcke eller annat svettäcke på sig, annars har jag dom helst utan, mindre saker att fastna i.

/M

Tillägg: Kör alltid hästen på vänster sida för att få tyngdpunkten mot vägens mitt och inte ut mot diket.

Sar
2007-09-16, 14:14
Långt grimskaft med panikhake fastsatt i ringen under fönstret på kortväggen fram. Gör så att hästen kan stå och balansera sitt huvud men är kort nog så att den (förhoppningsvis) inte kan komma över.
På min förra häst hade jag mellanvägg som stod snett där bak så att han hade 3/4 bom bakom sig och 1/4 bom på andra sidan.
Nu har jag mellanvägg som står fastsatt mot väggen och hel bom bak. Bommen är egentillverkad men ska nu bytas mot en "riktig", jag ska bara byta fästena.
Det beror helt på väderlek om hästen är täckad eller ej. Transporterar jag med brodd har han haft transportskydd alternativt benskydd med mjuk boots. Stoet som jag nu har transporterat står utan benskydd.
Jag har Umesläpets högrej som ser ut som ett utspänd mjuk pressening där man lägger hö och ev. ngn godsak de kan plocka åt sig när de gått in i transporten.

ullis25
2007-09-16, 15:07
Är det så att en häst balanserar bättre om den kan stå lite snett, i 45grader? Då kan det ju va bättre att ta bort mellan väggen så han kan parera bättre med benen än om jag har honom på ena sidan av väggen.

Annikan
2007-09-16, 15:35
märker att alla har sina hästar fastbundna.... det har inte jag. Min står lös i transporten pga en olycka då han gick över bommen för ett par år sedan. Han tycker det är läbbigt nog att åka transport utan att dessutom behöva sitta fast med huvudet. Olyckan som hände var att han gick över bommen i fram och blev liggande med huvudet o halsen i en väldigt läbbig vinkel för att han satt fast i väggen fram och hamnade med huvudet mot lemmen och baken mot framrutan efter att han gått över bommen.
Det var dock ngn som skrev något om att sätta fast i grimman + halsrem för att inte kunna gå över. Kan du utveckla det?
Han åker iaf mycket mer avslappnat om han står lös.... funkar fint!

Polly_Mulle
2007-09-16, 15:40
Min åker i lädergrimma, höga skydd fram, svansskydd. Löst bunden, har även glömt binda honom en gång, dvs lös, inte heller det var några problem. Har nu enhästars med hellånga bommar. Åker ALDRIG trångt, i tvåhästars står han helt utan vägg.

ullis25
2007-09-16, 15:51
Jag brukar ha min lös, han har en förmåga att fasta med grimman överallt så många lädergrimmor har gått sönder.. men det var i lånade släp. Nu har jag ett eget och funderar på hur jag ska göra.
Klurar på att ha mellan väggen kvar och 1/4+ 3/4 bom då kan han va lös, alt ingen mellanvägg men då måste han ju va bunden, bra då med lädergrimma som går sönder väldigt lätt om han fastnar.

Men om man kör utan väggen, får de inte för sig att de ska vända sig om då?

Annikan
2007-09-16, 16:28
jag har hört att de oftast föredrar att åka baklänges. Min valde att stå så när han reste lös utan mellanvägg en gång. Spelar det egentligen någon roll?

Messy
2007-09-16, 16:50
de åker bäst då ja. men man vill väl helst ha lite utrymme framför om de ska stå så, alltså inte åka baklänges i en vanlig tranport... då har de ju ingen bom som tar emot fram om du gasar till eller bromsar så att säga :)

Lovisaleonora_
2007-09-16, 17:09
Hästen måste ju ha en bogbom att ta stöd mot, annars kan den ju knäcka nacken. Ume är väl de enda som har baklängestransport som jag känner till...

flurrizen
2007-09-16, 18:04

Med mellan vägg till båda. Trailern är 175 bred och med mjuk mellanvägg så dom får gott om plats. Båda är uppbundna. Har korta bommar bak och fram med mellanväggen. Alltid täcke, vad för sort beror på vädret.
Dom står ju smalt eftersom mellanväggen är isatt, men rätt brett kan dom stå ändå för att mellanväggen är mjuk.
Har alltid transport skydd, lädergrimma och ibland boots under är när min åker. Svanskydd ibland, bakbommen tar ju emot så dom kan inte klia mot baklämmen iaf.

Annikan
2007-09-16, 18:09
ja, självklart. Tillfället jag pratade om var ett extremt undantag på inrådan av vet, för att kunna fortsätta färden hemåt efter olyckan. Vad jag menar är: spelar det egentligen någon roll för hästs och förares säkerhet och bilens balans m.m? Är det egentligen inte konstigt att inte fler transporter har baklängesvariant då hästarna föredrar det?

mackan
2007-09-16, 18:57
märker att alla har sina hästar fastbundna.... det har inte jag. Min står lös i transporten pga en olycka då han gick över bommen för ett par år sedan. Han tycker det är läbbigt nog att åka transport utan att dessutom behöva sitta fast med huvudet. Olyckan som hände var att han gick över bommen i fram och blev liggande med huvudet o halsen i en väldigt läbbig vinkel för att han satt fast i väggen fram och hamnade med huvudet mot lemmen och baken mot framrutan efter att han gått över bommen.
Det var dock ngn som skrev något om att sätta fast i grimman + halsrem för att inte kunna gå över. Kan du utveckla det?
Han åker iaf mycket mer avslappnat om han står lös.... funkar fint!

Åker den alltså ej uppbunden, fast med frambom i trailern fortfarande? :confused: låter livsfarligt. vad gör du om hästen får huvudet under bomen och får för sig att pressa sig ut genom framdörren? (har hänt åtskilliga). eller försöker vända sig om? eller återigen hoppar över frambommen?

KL

Min åker enhästars boogie, dvs utan mellanvägg, alternativt vanlig trailer utan mellanvägg med helbom. binder med två grimskaft i varsin sida av grimman.
har höga transport skydd fram och endast lindad med paddar bak, då han blir stressad av höga transportskydd bak och jag inte vågar riskera sån onödig stress då jag haft lastproblem med hästen tidigare och det nu verkar ha börjat stabilisera sig.

täckar inte om han inte är svettig och vi ska åka långt i kyla. försöker undvika extra olycks potentiella problem som kan bidra till att lastproblem uppstår.

Annikan
2007-09-16, 19:27
[QUOTE=mackan;9088845]Åker den alltså ej uppbunden, fast med frambom i trailern fortfarande? :confused: låter livsfarligt. vad gör du om hästen får huvudet under bomen och får för sig att pressa sig ut genom framdörren? (har hänt åtskilliga). eller försöker vända sig om? eller återigen hoppar över frambommen?

Han är såpass liten att han kan röra sig både framåt o bakåt ngt steg och kommer på det viset lätt loss om han "kollar" under bommen. Men du har kanske helt rätt. Det är bara det att han är lugn o sansad i transporten så länge han inte är fastbunden. Fast det kanske är dags att träna på det. Har dock haft en tränare som kört honom ett antal gånger till o från sig och hon har tyckt att det är bättre att han står lugn lös... men det kan ju hända att jag borde ifrågasätta det mer. Att binda i var sida av grimman låter ju vettigt... o sen då? Ut på långsidorna i fästen istället för frammåt eller? Så länge hästen står fastbunden "frammåt" så att säga så går han ju lika lätt över bommen som lös??
Hur o varför gör ni andra som kör dem lösa som ni gör??

mackan
2007-09-16, 19:36
Han är såpass liten att han kan röra sig både framåt o bakåt ngt steg och kommer på det viset lätt loss om han "kollar" under bommen. Men du har kanske helt rätt. Det är bara det att han är lugn o sansad i transporten så länge han inte är fastbunden. Fast det kanske är dags att träna på det. Har dock haft en tränare som kört honom ett antal gånger till o från sig och hon har tyckt att det är bättre att han står lugn lös... men det kan ju hända att jag borde ifrågasätta det mer. Att binda i var sida av grimman låter ju vettigt... o sen då? Ut på långsidorna i fästen istället för frammåt eller? Så länge hästen står fastbunden "frammåt" så att säga så går han ju lika lätt över bommen som lös??
Hur o varför gör ni andra som kör dem lösa som ni gör??

Låter riskfyllt i mina öron, som sagt, det har hänt att de kommer ut via framdörren med lite otur, eller vänt osv..... skulle palla upp med halmbalar eller ngt fram istället, om den är så liten.......

binder som sagt i varsin sida av grimman, och sen ut på långsidorna i fästen. viktigt att man inte låser för kort, så den fortfarande kan svänga och röra på huvud och hals. testa de elastiska uppbindningarna på en häst som tycker det är otäckt att sitta fast - är KANON!

boccia
2007-09-16, 19:37

Med mellanväggen placerad snett (dvs brett). Självklart uppbunden (grimskaftet fäst med säkerhetsknut i en ögla på främre väggen, ca 50 cm över golvet) Långa bommar (eftersom de åker brett). Täcke vid behov, men oftast utan. Höga transportskydd bak på en av dem (han nöter sönder hasen mot den bockade kanten på sparkplåten annars), men övriga åker helt utan.

Annikan
2007-09-16, 19:57
Ska kika på det, tack för tipset!

Sar
2007-09-16, 19:59
Är det så att en häst balanserar bättre om den kan stå lite snett, i 45grader? Då kan det ju va bättre att ta bort mellan väggen så han kan parera bättre med benen än om jag har honom på ena sidan av väggen.

Jag tycker egentligen att det bästa är att ha mellanväggen uppställd mot väggen (ordentligt fastsatt) så att hästen kan välja att stå brett/snett över transporten med bakbenen men ändå kunna stödja sig mot mellanväggen fram.
Alt nr två är att korta sin ena bakbom och länga sin andra så att hästen kan stå bredare bak och lättare trampa om.

Mliisan
2007-09-16, 20:07
min lille bebis har lädergrimma, han står uppbunden ganska kort.
med transportgrimmskaft och panikhake. Sedan låga fodrade
transportskydd. Mellan väggen har jag i, så han såtr smalt. Sedan hingstgaller.
och en kort bom.
Han trivs bäst när han åker smalt.
har ej täcke på honom.

/ Mliisan

fetanten
2007-09-16, 20:13
* Med mellanvägg
* Uppbunden med transportgrimskaft (elastiskt) med panikhake
* Sommartid oftast otäckad (beror på väder), vintertid täckad
* Inga transportskydd för då trampar/stampar han - utan står han blickstilla.

Har alltid ett hönät fram så att han kan mumsa så mycket han vill (och han brukar mumsa mycket).

lillsyrran
2007-09-16, 20:29
Mellanvägg i brett läge.
Uppbunden med två grimskaft, varav ett med panikhake.
Lilla luckan nere (annars blir hästen irriterad).
Transportskydd och täcke vid behov.
Alltid hönät.

never_again
2007-09-16, 21:20
*kl*

Har funderat på detta med att transportera utan mellanvägg... Hittills har jag alltid kört med mellanväggen på alla hästar, men när jag skulle hämta hem en 1-åring som aldrig transporterats tog vi ur väggen för att allt skulle gå enkelt och smidigt med lastningen. Och det var inga problem. Enda problemet var att vi inte hade någon helbom bak vilket inte kändes OK, men resan gick bra som tur var.

Funderar nu på att helt sonika kasta ut mellanväggen för gott och skaffa helbom bak. Hästen kan ställa sig snett, har gott om plats att trampa om och kan åka hur brett dem vill. Jag kör alltid väldigt försiktigt, men frågan är om hästen ändå behöver mellanväggen för att stödja sig eller om det går lika bra ändå? Känns liksom lite onaturligt att kila fast hästen mellan två väggar så att den knappt kan röra sig, speciellt hästar som inte är så pigga på att gå på i första taget...

Lovisaleonora_
2007-09-16, 21:25
Enligt den info jag har (se ovan) så använder de INTE mellanväggen att stödja sig mot. De jag har transporterat utan mellanvägg har åkt bättre utan än med. Vissa har inte ens gått på med mellanvägg utan krävt att få utrymme att balasera.

Uddatyp
2007-09-16, 21:37
min häst åker brett med en mellanvägg och en 3/4 bakbom.
korta transportskydd, lädergrimma, grimskaft fastsatt i väggen där fram, och om vi åker när de är mycket trafik ute så får han ha ett litet hönät att pyssla med.

Paxido
2007-09-16, 21:58
- Med mellanvägg (för att inte kunna trampa runt m.m)
- Uppbunden
- Korta bommar
- Lindad eller transportskydd, har dock varit med om att lindorna trampats ner så har på senare tid tyckt att transportskydd känns säkrare av den anledningen
- Bara täcke om det behövs
- En häst - vänster sida (såg att någon skrivit det, jag gör likadant)
- Ingen mat för att undvika åksjuka
- Transporterar korta bitar

Blackee
2007-09-16, 22:27
Vi har enhästarstransport så pollen står brett och det gillar han mkt bättre än att stå trångt. Sedan har han täcke efter väder, ALLTID transportskydd, lädergrimma och "svanspuff".
Såklart är han uppbunden och har säkerhetslina.
Hö har han nästan jämt, mängd efter hur långt vi åker.

Lovisaleonora_
2007-09-16, 22:30
Säkerhetslina? Vad är det? Säkerhetsbälte för hästar?

ullis25
2007-09-16, 23:13
När man lastar så ska man ju som tidigare har skrivit, lasta på vänster sida. Men om man då tar bort mellanväggen så kan ju hästen lägga tyngd på höger sida i transporten. Då är den ju på fel sida ändå.. och vipp risken blir större?
Men man kan ju iofs binda på vänster sida...

ullis25
2007-09-16, 23:18
Enligt den info jag har (se ovan) så använder de INTE mellanväggen att stödja sig mot. De jag har transporterat utan mellanvägg har åkt bättre utan än med. Vissa har inte ens gått på med mellanvägg utan krävt att få utrymme att balasera.

Min häst är lite tveksam till och gå in om mellanväggen står rakt, han undrar nog hur i hela fridens han ska få plats där.. så när jag lastar får jag alltid flytta bort väggen och när han är på plats flytta tillbaka den så jag kan sätta fast bommarna.

Kan inte hitta den sidan där jag läste om att hästar vill stå i 45grader för att balansera bäst. Tror det var på någon hemsida från ett transport företag.

axel
2007-09-16, 23:44
För att risken för skador ökar med transportskydd. Enligt de djurambulansförare som håller föredrag och de proffs som arbetar med att transportera hästar.

Det blir varmt under skydden, vilket irriterar. Det är jobbigt att röra sig, vilket irriterar.

Jag har tvingats tvärnita och väja, ingen av mina hästar har NÅGONSIN trampat sig eller på annat sätt skadat sig under transport. De enda transportskador jag på nära håll upplevt är de där hästen har trampat runt för att få av sig transportskydden, trampat av dem och DÅ trampat sig.
Det här var en onödig rekommendation.

har flera bekanta som fått allvarliga trampskador- när de bara skulle "åka en liten bit" .
kunde ha varit ännu värre.

Dagens transporter är uttänkta i sin inredning.

hästarna kan behöva stöd av mellanväggen- om den nu är på snedden eller halva bredden- om trailern är bred.

De äldre släpen är inte till för 2 stora hästar.
Man uppskattar bredden för stor häst till ca. 1 m.
Sen är det för att de ska kunna ställa sig brett som man har plasten eller gummi istället för en fast hel vägg.

Om hästen skulle tappa balansen så har den då inte hela släpet att vingla runt i- vilket kan leda till en trafiksäkerhetsfråga eller bara en nervös häst som trampar om vid minsta lilla kurvtagning.

Xoya
2007-09-16, 23:54
Min Glenn transporteras alltid med mellanvägg, i fall han nån gång skulle åka med en annan häst bredvid sig. Transporteras varannan gång höger och varannan gång vänster när vi är ute och åker.
Alltid uppbunden med dubbla grimskaft.
Kort bom fram...kedja där bak.
Beroende på väder och hur långt man åker med täcke. =)
Smalt...ifall han skulle behöva åka med nån annan häst en annan gång. =P

Lovisaleonora_
2007-09-17, 11:02
Min häst är lite tveksam till och gå in om mellanväggen står rakt, han undrar nog hur i hela fridens han ska få plats där..

Jag skulle aldrig komma på idéen att sända in hästen utan att först ha satt mellanväggen åt sidan. Den sätter man ju tillbaka på plats när hästen är inne. Det låter väldigt hårt att försöka få in hästen i spiltan utan att flytta mellanväggen. Hästar är av naturen klaustrofobiska.

Lovisaleonora_
2007-09-17, 11:04
En häst balanserar sig med benen och halsen, inte genom att ta stöd mot väggar.

Hästar som har hela bredden att balansera på utnyttjar denna och står bättre än den som har mellanvägg i. Det behövs inte mycket sökande för att få fakta i hur hästar hanterar sin kropp, det är bara att göra ett experiment med fyra stödpunkter (ben) och se hur man lättast får den att stå stadigt...

axel
2007-09-17, 14:16
Jag kan bara prata av egna erfarenheter.
Mina hästar TAR stöd av väggen i sidled med fossingarna o står sen still så hela färden.
Den ena har även vä. bak mot bakluckan.

Man ska ha en enhästars om man ska köra utan vägg- eller att man kör försiktigt i svängarna o inte välter med släpet.:mad:
Det är då stor kraft som far i sidled i trailern.

Är övertygad om att mitt släp hade vält då jag blev påkörd av mötande i hjulhuset - om hästen hade stått på höger sida eller kunde viktförskjutas dit.

Det står även i trafikförordningen- Last ska säkrasi den mån som det går- gäller i synnerhet levande last.

Lovisaleonora_
2007-09-17, 14:18
Du kan inte räkna mellanväggen som säkring. Den tål inte belastningen av en normalstor häst (550 kg)

Det finns MÅNGA stora hästar som inte kan köras med mellanvägg skulle dessa inte köras ö h t menar du? Det finns ingenting konstruktionsmässigt som talar mot att man kör utan mellanvägg.

ang
2007-09-17, 14:26
Våra åker på diagonalen, uppbundna i väggen ut mot trafik. Mellanväggar, och dörrar bak - inga som helst bommar.

Täcke på vintern om de är svettiga, annars nakna. Transportskydd när de är broddade, annars små boots.

Hästarna står lugnt, ofta med låg huvudställning. Vi har kamera så det är ganska "tråkigt" att kolla, eftersom de vilar bra :cool:

axel
2007-09-17, 14:26
Jag har S.´s största halvblodsmärr o den har mellanvägg på snisken .
I en vanlig standardtrailer.
Bommar o mellanvägg hjälper upp konstruktionens hållbarhet- likväl som bakluckan.. En yttervägg som belastas med full kraft håller inte om den välter om hästen samtidigt faller dit.

Lovisaleonora_
2007-09-17, 14:33
Men det är ju det jag menar, du kan inte räkna mellanväggen som lastsäkring.

axel
2007-09-17, 14:46
Jo. Den kan då inte fara 1 m. åt ena eller andra hållet.
Halvfulla tankbilar kan oxå få viktförskjutning eller osurrad last.
Bilfärjor har sjunkit när last har kommit i gungning.

Sen har hästsläpen sin tyngdpunkt högre upp- vindkänsliga.
iom att den är uppe vid hästens mage någonstans.

Lovisaleonora_
2007-09-17, 14:52
Av vad jag lärt mig när jag tog BE-behörighet kan mellanväggen INTE räknas som lastsäkring.

Har du annan säker information är jag väldigt nyfiken på källan.

_liinn_
2007-09-17, 14:54
Min åker altid i täcke,lädergrimma,transportgrimskaft,med väg, vanliga bommar Fram & bak, har transport skydd & - eller Lindad. Boots om han är broddad.

axel
2007-09-17, 14:59
Fast de körkortsprövarna har ingen kunskap hur hästar funkar.

inte polisen heller- de flesta.

Du måste tolka lagen om lastsäkring- för övriga trafikanter o även se till sin egen hästs välfärd.

att rekommendera - inga skydd o ingen form av mellanvägg- kan leda till allvarliga konsekvenser den dagen man har otur att möta ngn som försätter en i fara. Det hjälper inte att man kör bra o försiktigt själv.

Trodde väl aldrig att ngn skulle köra på mig- en annan hästägare dessutom- som pratade i mobilen:devil:

Lovisaleonora_
2007-09-17, 15:03
Även de mest underbyggda erfarenheter är ju inget annat än erfarenheter. Har jag motstridig erfarenhet bildar jag mig en egen uppfattning.

I fråga om transportskydd är både min egen och de "proffs" jag pratat med överens: de ställer till mer än de skyddar. T ex är det få (om något?) transportbolag som godkänner att du lastar med annat än svansskydd och grimma på lastbilen.

I vissa fall är det ju direkt olämpligt att köra med mellanvägg, t ex de fall där hästen är för stor. OM man får på den stora, stor hästen får den lätt panik p g a klaustrofobi. Att ta bort mellanväggen är en lätt åtgärd, och under de 10 år jag kört utan mellanvägg har jag aldrig varit med om att hästen valsat runt i släpet, de har samtliga föredragit att stå still och balansera på diagonalen.

Charon
2007-09-17, 15:08
1-hästars boggi, alltså ganska brett. Täcke beroende på väderlek.

axel
2007-09-17, 15:13
Nu pratar du om en häst med fobi- där får man kanske ta till undantag, men man faller gärna in i ett mönster o försöker sen inte att ändra på det till det bättre- för hästen. DEN vet ju inte sitt eget bästa.

Lastbilar o flyg är en annan femma.
Du har ju en helt annan komfort i dylika.

Transportörer har många dåliga erfarenheter av att folk sätter på för dåliga skydd o inte sätter dem rätt.
då är det klart att om de kasar av eller liknande- kan det bli rejält oroligt.
Hästar som ej är resvana eller åker riktigt långt.

därför har de denna regel.
själv har jag haft skydd på mina när de har transporterats av en speditör, som dessutom har lastat om till annat fordon när hästarna ska till olika orter.

fragansia
2007-09-17, 15:13
Med mellanvägg, uppbunden, långa bommar och brett ensam men kan även åka smalt tillsammans med annan häst, täcke beroende på väder och alltid transportskydd.

Lastar på vänster sida i enaxlad transport och ströar med torv.

Lovisaleonora_
2007-09-17, 15:16
Nej, jag pratar inte om hästar med fobi. Jag pratar om hästar, ett flyktdjur, av naturen klaustrofobiska.

Jag pratar om dräktiga halvblodsmärren där det är fysiskt omöjligt att få in henne utan att slänga ut mellanväggen.

Jag pratar om mina stora halvblod som inte heller accepterar att stå med hovarna tätt intill varandra för att mellanväggen ska vara kvar.

Om sto med föl där bägge två har möjlighet att röra sig i transporten.

Kort sagt: stora hästar och situationer som kräver mer utrymme än ett släp med mellanvägg i erbjuder.

axel
2007-09-17, 15:22
Men jag menar inte att mellanväggen SKA stå på mitten, utan att man gör så att den får lagom med plats.
De blir då inte klaustrofobiska utan vidare.

en fölmärr är ofta van att stå i en trång seminspilta.

Lovisaleonora_
2007-09-17, 16:05
De blir inte. De är.

Jag tror inte du läser eller så förstår du inte. Det är fysiskt omöjligt att ha mellanväggen i när man har ett stort djur. Det funkar inte. Det är för trångt. Det går inte att tvinga hästen att stå med en framhov på den andra. Det är inte görligt.

Då MÅSTE man riva ut mellanvägen. Kör man med föl så anser jag att man BÖR riva ut mellanväggen, det är ingen bra idé att köra med mellanvägg, sto och löst föl.

axel
2007-09-17, 16:40
De blir inte. De är. Ja men det är vår uppgift att träna dem i att lita på att vi inte utsätter dem för faror.
Jag tror inte du läser eller så förstår du inte. Det är fysiskt omöjligt att ha mellanväggen i när man har ett stort djur. Det funkar inte. Det är för trångt. Det går inte att tvinga hästen att stå med en framhov på den andra. Det är inte görligt.
Det beror helt o hållet på vilken typ av transport som du har. Förmodar att det är en enhästars:confused:
Om du menar en högdräktig märr- så får den ej ens transporteras i det läget om det inte är akut.

eller menar du att din häst är 160 cm bred?
Då MÅSTE man riva ut mellanvägen. Kör man med föl så anser jag att man BÖR riva ut mellanväggen, det är ingen bra idé att köra med mellanvägg, sto och löst föl.
att man inte har vägg när man kör sto o föl är en helt annan femma.

Lovisaleonora_
2007-09-17, 17:07
Vi kan träna bort mycket, men hästar ÄR klaustrofobiska.

Jag pratar om tvåhästars, normala transporter. Har du en stor märr behöver den inte vara särskilt dräktig för att inte få plats. Jag vet, vi har provat.

Prova att lasta en rejäl tinker t ex, det är inget man gör med mellanvägg på plats.

Enligt din teori är det ju betydligt värre med två hästar utan mellanvägg, det är ju betydligt mer vikt som förflyttas, och dessutom inte bara i sidled, utan även i längsled (även om fölet inte är särskilt tungt känns det i ett enkelaxlat släp)

boccia
2007-09-17, 17:12
Men jag menar inte att mellanväggen SKA stå på mitten, utan att man gör så att den får lagom med plats.
De blir då inte klaustrofobiska utan vidare.

en fölmärr är ofta van att stå i en trång seminspilta.

Mig veterligen så rör sig inte seminspiltor, så det är en stor skillnad mellan dem och en hästtrailer...

Har haft en häst, inte ett dugg klaustrofobiskt lagd, som inte klarade att åka med mellanväggen på plats. Sålänge vägen var spikrak var det inga problem, men direkt det svängde lite litegrann så började h*n klättra på väggarna (bokstavligt talat, jag såg det själv på monitor jag lånat för att se varför h*n betedde sig så dumt i transporten. Efter det kör jag ALLA mina hästar med mellanväggen snett.

Levande last kan inte säkras, det är vad jag fått lära mig, och därför ska fordon med levande last framföras efter de förutsättningarna. Bommar o mellanvägg kan INTE räknas som lastsäkring, då hästen utan större problem kan ta sig över dem. Tror dock att det för några år sedan kom en "godkänd" sele för "säkring" av hästar, ett slags bälte som satt fast i skenor i sidorna på släpet, med remmar både över och under hästen, så att den hindrades från att resa sig/lägga sig under färd...

ullis25
2007-09-17, 18:57
åååå jag blir helt förvirrad! vet inte hur jag ska göra!:confused: bort med väggen eller ha den på sniskan.
Har en nordis, han får plats när väggen är rak och det funkar, ingen panik eller något. Men jag tycker han ska få mer utrymme...

boccia
2007-09-17, 19:12
Jag föredrar att ha den på sniskan, under förutsättning att man har ordentliga fästanordningar för väggen så den verkligen står still åt sidan och inte rör sig/stressar hästen. Mina hästar har stått lugnare så än helt utan vägg, dessutom så "styr" jag upp viktfördelningen lite mer i släpet, då hästen måste stå på ena sidan framtill (mindre risk för svaj/obalans i släpet)

Russin8
2007-09-17, 20:11
En häst balanserar sig med benen och halsen, inte genom att ta stöd mot väggar.

Hästar som har hela bredden att balansera på utnyttjar denna och står bättre än den som har mellanvägg i. Det behövs inte mycket sökande för att få fakta i hur hästar hanterar sin kropp, det är bara att göra ett experiment med fyra stödpunkter (ben) och se hur man lättast får den att stå stadigt...

:bow::bow::bow::bow:
Kunde inte ha skrivit bättre själv. Håller med dig helt.

MVH Russin8

Russin8
2007-09-17, 20:31
Min pappa jobbade många år som transportör av hästar över hela europa. Jag anser att han och hans kollegor nog vet vad dom pratar om när dom säger att hästen ska åka så brett som möjligt.

När hästarna själv får välja hur dom står i ett släp så ställer dom sig bakofram och på snedden, alltid!
Har kört hästar löst av olika anledningar, och dom har alltid ställt sig så.

Så jag förespåkar att man ska ta bort mellanväggen när man kör en häst, för att den ska kunna balansera sig.

Sen finns det givetvis undantag, hadde ett russ som inte gick att köra brett för då levde han rövare fullständigt, men stod hyffsat stilla med mellanvägg...

MVH Russin8

Cinderella90
2007-09-17, 20:35
[QUOTE=ullis25;9084485]Hur transporterar ni era hästar? Med eller utan mellanvägg? lös eller uppbunden? långa eller korta bommar? täcke eller utan? smalt eller brett?[/QUO

när vi kör chevalier, som vi även lasttränat.
Har vi mellanvägg. och självklart bunden då han annars hade fått mer panik. Men det är med panikhake. Täcke beror helt på årstid och om det varit träning/tävling. Vi brukar oftast linda, och inga skydd. fläta svansen med, o även där ett skydd, när ja hittar det =P

kicki71
2007-09-17, 21:15
Hästen: täcke p- efter väderlek då, svansskydd och transportskydd, lädergrimma
Transporten: rätt så mycket spån, vanligt transportgrimskaft med panikhake, hönät, mellanvägg med gummimatta. Åker med väggen vanligt, men hon kan ändå stå "brett" när mellan väggen är mjuk.

axel
2007-09-17, 21:17
men jag utgår från att en hästägare som har en riktigt stro häst- gör vad den kan för att få transporten lagom till sin häst. Att man flyttar mellanväggen så att den har större än 50% framtill o sen resten av väggen på sniskan. lång/ kort bom bak.

Sen kan du inte säga att sto med föl är 2 hästar:confused:
det är ju för att de ska ha kontakt med varandra o fölungen ska kunna dia vb. -allt för att inte utlösa stress.
Detta exempel särskiljer sig dock från annan transportering.

ni som anser att bommar inte har ngn säkerhetsaspekt eller bidrar till starkare konstruktion- bör ta kontakt med släpvagnstillverkarna o höra varför man utrustar vagnarna som man gör idag.

titta på en omkullvält trailer så får ni se ett krossat ägg:eek:

Lovisaleonora_
2007-09-17, 21:22
Men va? Var kom nu diskussionen om bommar in i bilden? Har inte ens sett att bommarna diskuterats. Vi har dörrar på ett av släpen och det fungerar utmärkt för att stabilisera konstruktionen. Jag skulle aldrig få för mig att lasta utan bom eller dörrar bak. Av säkerhetsskäl bl a.

Sto med föl är två djurenheter och räknas som två djur, två hästar. Men inte i full hästvikt så klart.

Det börjar bli tjatigt, men ingen av de hästar jag har kört utan mellanvägg hade klarat att få plats med mellanväggen åt sidan. Jag hävdar att mellanväggen inte gör något för stabiliten i släpkonstruktionen.

axel
2007-09-17, 21:28
Vad har du för ras?
Shire eller Zebra:rofl: - din avatar:rofl:

sen är föl föl.
De FÅR åka lösa. det har med vikt att göra oxå.

Om dina hästar är svårlastade- kan det bero på att de tycker att det är jobbigt att behöva balansera upp sig så mkt- stressfaktor.

mina lastar sig själva o står sen som ljus- med mellanvägg på halvsnisken.

fetanten
2007-09-17, 21:30
*kl*
Jag har mellanvägg på min transport och den är i sitt normala läge när vi kör. Ibland är den förd åt sidan vid lastning, men det funkar inte alltid (kör ibland två hästar). Inga problem med hästar som vill stå brett trots mellanvägg då den består av en metallram och mjuk gummivägg. Hästen kan bredda sig trots stängd mellanvägg.

Rebecka83
2007-09-17, 21:30
min kille åker med mellanväggen lite åt sidan, och han är uppbunden i vanligt transportgrimskaft som är fäst i ringen ovanför fönstret...

han har alltid höga transportskydd och en svans tunnel... täcke eller inte beror på temperaturen ute...

Lovisaleonora_
2007-09-17, 21:45
Axel, jag vet inte riktigt vad du pysslar med nu.

Vad är det du argumenterar? Om det är relevant har vi fullblod och halvblod. Och hästarna jag har haft som är för stora för mellanvägg har samtliga varit halvblod.

Jag har bara självlastande hästar, jag sänder in dem. Vet inte var du har fått det ifrån att de skulle vara svårlastade?

Argumentera gärna, men kan vi inte hålla oss till diskussionens ursprung och inte ge hän åt sandlådenivå?

axel
2007-09-17, 21:49
Jag tog väl misste.:o

trodde att du hade skrivit att dina hästar var oroliga o därav körde utan mellanvägg.:confused:
Ska läsa bättre!

Lovisaleonora_
2007-09-17, 21:54
Jag rev ut mellanväggen från början för att en resvan häst helt plötsligt vägrade gå in. Efter 1 år med åkande en gång i veckan, minst. Självlastande, men vägrade plötsligt.

Köpte helbom och provade utan mellanvägg, då kom min vanliga lättlastade häst tillbaka i sin forna form.

Sedan dess har jag insett att det finns fler än ett sätt som är rätt.

axel
2007-09-17, 21:54
Med tidigare häst och släp; utan mellanvägg och med helbom bak. Inga täcken (om det inte var kallt och han var svettig), skydd eller annat mer än grimma och självklart uppbunden.

Numera har vi ett mycket rymligt släp och mjuk mellanvägg, alla utom stora tjocka dräktiga tanten har åkt med mellanvägg i. Vi har dörrar bak istället för bommar.
Jaha..
Det var förr du åkte utan mellanvägg- pga släpet mao.

Lovisaleonora_
2007-09-17, 21:55
Nä, p g a HÄSTEN.

Jag körde utan mellanvägg så sent som i våras, då en av hästarna vi levererade krävde det.

Vad är det du är ute efter?

axel
2007-09-17, 22:00
Försöker bara att förstå vad du skriver o där du inte ändrar dig.
Numera har vi ett mycket rymligt släp och mjuk mellanvägg, alla utom stora tjocka dräktiga tanten har åkt med mellanvägg i.
Det blev skillnad med ett nytt rymligt släp.

Eftersom du är en moderator- pondus.- är det beklagligt att du hävdar att hästar ska resa utan mellanvägg o utan transportskydd!

Lovisaleonora_
2007-09-17, 22:03
Men nu tycker jag faktiskt att du får hålla dig till diskussionen.

Ska jag alltså inte längre få ha åsikter och uttrycka dem för att jag är moderator?!

Om vi ska fortsätta med DISKUSSIONEN så hjälper det ju till del att ha ett rymligare släp, men om vi tar den häst vi skulle till Helsingborg med för annans räkning - den hade inte ens kommit in i vårt rymliga släp med mellanväggen i.

Jag har ALDRIG argumenterat att mitt sätt är det enda rätta, däremot har jag faktiskt undersökt detta, hört med folk som är insatta, bildat mig en egen uppfattning och provat olika metoder.

Och det du påstår om att konstruktionen på något sätt skulle försvagas för att jag tar ut mellanväggen, det tycker jag om något är taget ur luften...

axel
2007-09-17, 22:22
Det är ju med lagom rymlighet som man bygger vagnarna idag.

Enhästars är betydligt bredare än förr o äldre 2- hästars har varken plats eller får bära 2 st. medelstora hästar även pga vikten.

man har även satt in fönster, takluckor o bättre ventilation i alla nya släp- allt för hästens välbefinnande inkl. klaustrokänslan som de annars kan få.

att det finns hästar som av olika anledningar inte kan åka som sig bör- är självklart. En som inte följer mallen eller har dåliga erfarenheter.
Att man löser det för just den individen.

AnnaKarinA
2007-09-17, 22:30
Jag kör med mellanvägg, lång bom, uppbunden, utan täcke eller skydd (om han inte är broddad).

Quinn
2007-09-17, 23:59
Jag kör numera ALLA hästar utan mellanvägg med lång bom fram och bak. (Har bomutlösning) Jag har övervakningskamera i trailern och har sett att alla hästar ställer sig snett för att balansera bäst. Det fungerar jättebra och jag upplever att de står stadigast utan mellanvägg då de kan ställa sig som de vill och bredda hur mycket de vill. Dessutom blir ju trailern öppnare och ger mindre känsla av klaustrofobi.

Vid en ev.olycka borde det vara bättre att inte ha någon mellanvägg att trassla ut hästen mellan.

Till unghästar och hästar som aldrig åkt förr brukar jag packa halmbalar framför bommen , i nivå med bommen,(sätter fast dem i fram så att de ej kan fastna i snörena ) Detta för att ej inbjuda till hopp över bommen.

ang
2007-09-18, 08:53
Men transportskydd är det flera som inte anser eller upplever irl vara viktiga. Moderatorstatus eller inte.

Och det bryter faktiskt inte mot några regler eller förordningar att tycka så.

axel
2007-09-18, 09:06
Ja det finns de som har dåligt säkerhetstänkande, men de flesta har skydd på- iallafall på skodda hästar.

Jag har inte sett EN enda tävlingsmänniska som inte har på ngn form av skydd vid färd. De som färdas långa sträckor kanske tänker annorlunda(i lastbil)

Man gör hästen en tjänst att lära den som ung att kunna ha skydd på- utan att sprattla nämnvärt.
Det har man även nytta av om hästen skadar sina bakben o behöver bandage. Sen gäller det att sätta på skydd/ bandage så att man inte hämmar rörelsen allt för mkt.

ang
2007-09-18, 09:42
Jag HADE skydd. Sen såg jag att det blir oroligare med skydd när det blir varmt under (transporterar relativt ofta med körtid upp emot 4 h) och detta uppkommer inte när hästarna körs nakna alternativt med små neoprenboots. För mig är det då ett enkelt val.
Ansvarslöst?
Tja, hästen får ju en behagligare färd. ;)

På vintern, med brodd i, så har de fortfarande transportskydd. Men det är inte som så att jag ser det som den enda sanningen.

boccia
2007-09-18, 11:44
Då har du inte sett mycket....
Jag är tävlingsmänniska, och kör utan skydd. Vet ett flertal andra tävlingsmänniskor som gör exakt samma.

Breccia_
2007-09-18, 11:55
Mina hästar åker smalt med täcke på, paddar+lindor+boots runt om, står uppbundna och lädergrimma såklart. Träns med vanligt bett alt stigbett om vi ska någonstans där det händer mycket vid urlastning.

Lovisaleonora_
2007-09-18, 11:57
Jag har jobbat med tävlingshästar, hoppning, och jag har heller inte den erfarenheten att tävlingsmänniskor i den utsträckning du beskriver använder skydd.

Trav- & galoppmänniskor har t ex väldigt sällan skydd på sina hästar, de som kör lastbil har väldigt sällan skydd på sina hästar.

De människor jag umgås med har sällan eller aldrig skydd på sina hästar.

Var och en blir salig på sin fason, men att argumentara att man är en oansvarig hästägare för att man inte använder skydd tycker jag bara är barnsligt.

Vi har dessutom koll på hur hästarna åker, vi har dubbla kameror i släpet, och INGA hästar steppar runt, trampar om eller lever runt. De står där de står, i svängar, i motorvägspåfarter, när vi blir omkörda - de står pall.

flashlight
2007-09-18, 12:24
Det är sant med galoppmänniskor i alla fall, men de använder ju ofta stora lastbilar där hästarna står betydligt stadigare än i vanlig trailer.

Orsaken är att skydd som glider tex kan orsaka mer skada än tramp anser man.

Jag vill själv använda skydd men de ska sitta ordenligt fast. En orsak till att galoppfolk kanske inte använder skydd är att fulllbod är himla svåra att hitta passande skydd till. De är antingen för stora och glider lätt av, med skador som följd eller för små och skyddar inte. De enda som jag tycker varit bra för fullbloden är en gammal sort med remmar, (vilket även galoppfolk jag känner använt)

Sen är galoppfolk människor som alla andra och det är en rätt konservativ sport tycker jag, på många sätt och har dom uppfattningar är det svårt att ändra. Det finns många idéer där i stallarna om det ena och andra, inte allt så himla klyfigt, heller.

Så att dom fått för sej att fullblod inte kan ha skydd betyder inte så mycket, provar man aldrig så klart dom sprätter med benen i början:angel:

Jag tror dock du har rätt i att många åker utan skydd men jag anser att välsittande skydd som inte riskerar att glida är att föredra eftersom det kan hända att hästen trampar om olyckligt vid en krängning som du inte kan rå för (du har ju medtrafikanter även om du själv kör försiktigt) och skadar sej. Vad som är värst vet jag inte, att sparka åt glidande skydd eller trampa rejält.

Mina fullblod har i alla fall aldrig reagerat mot att ha skydd men däremot har det som sagt varit svårt att hitta bra enkla som sitter.

Förstår inte varför diskussionen blir så infekterad i tonen:confused:

trazel
2007-09-18, 14:02
Hur transporterar ni era hästar?
- I en transport, boggivagn oftast. Hon har lindor och boots eftersom hon bara har sönder transportskydd.
Med eller utan mellanvägg?
- Mellanvägg med gumminederdel
lös eller uppbunden?
- Uppbunden
långa eller korta bommar?
- kort
täcke eller utan?
- Efter väder, men aldrig med ett tjockare än fleece eftersom hon stressar väldigt och blir varm.
smalt eller brett?
- Jag har ju korta bommar, så det blir ju smalt.

fetanten
2007-09-18, 22:24
Ja det finns de som har dåligt säkerhetstänkande, men de flesta har skydd på- iallafall på skodda hästar.

Jag har inte sett EN enda tävlingsmänniska som inte har på ngn form av skydd vid färd. De som färdas långa sträckor kanske tänker annorlunda(i lastbil)

Man gör hästen en tjänst att lära den som ung att kunna ha skydd på- utan att sprattla nämnvärt.
Det har man även nytta av om hästen skadar sina bakben o behöver bandage. Sen gäller det att sätta på skydd/ bandage så att man inte hämmar rörelsen allt för mkt.

Så då tycker du att jag har dåligt säkerhetstänkande, när jag slutade med transportskydd på min häst. Han trampar runt som attan i transporten när han har skydden på sig (står still i stallgången, men inte i transporten) men när jag transporterade honom utan (hade lånat ut dem och hade glömt att jag själv skulle iväg på clinic) då stod han still. Sen dess har jag kört honom utan, känns säkrare att han står still i transporten.

axel
2007-09-18, 22:42
Det mesta beror på illa sittande bakskydd.
Prova riktiga väl sittande skydd fram o boots strykkappor bak- om den brukar ha så vid ridning.

fetanten
2007-09-19, 07:21
Det mesta beror på illa sittande bakskydd.
Prova riktiga väl sittande skydd fram o boots strykkappor bak- om den brukar ha så vid ridning.

Har inga skydd vid ridning då han inte behöver det.

Har testat transportskydd - funkar inte
Har testat neoprenskydd - funkar inte
Har testat att linda och ha boots - funkar inte.

Han står still utan grejer på benen, men trampar runt med grejer på benen. Så enligt mig är det helt klart säkrast att transportera just denna häst utan skydd.

axel
2007-09-19, 08:15
OK!
Men menar du att den blir störd även av bara skydd på fram?

Arielle
2007-09-19, 08:41
Min häst åker alltid i lädergrimma, lös el med elastiskt transportgrimmskaft med panikhake, fastsatt på väggen framför frambommen. Alltid transporskydd, täcke/n när det behövs, svansskydd då hon tenderar till att skrubba svansen. Hon åker brett men med mellanvägg. Ingen bom bak, då vi väntar på att få nya 3/4 & 1/4 bommarna levererade. Vill inte åka smalt, då transporten är lite äldre (-89) och inte lika bred som dagens nya. Hö-nät för att ha något att göra. Lättlastad då vi åker mkt själv.

flashlight
2007-09-19, 10:12
Skydd vid ridning har man ju för att förebygga.

Jag hade en häst som jag trodde inte behövde skydd. Han slog på sig bak emellanåt först, och hade skydd då vid ridning. Sen tyckte jag inte det behövdes:cool: och använde inte, delvis pga att han lätt fick skav av skydd.

Men märkte sen att han blev svårare i särskilt ena varvet, och när jag sen såg en annan person rida honom upptäckte jag att han pga sin stora självbevarelsedrift hade börjat parera bak för att INTE slå på och fick svårt att arbeta rakt:crazy:

Med skydd med fårskinn (långt innan detta blev mode:angel: hemtillverkade) så kunde han slappna av och arbeta rätt igen.

Så det där med att behöva eller ej är inte så enkelt lärde jag mej då...(fast rider man rakt fram i skogen är det ju antagligen inget problem)

Lite OT, men ändå med koppling till ämnet eftersom en häst som är van vid skydd vid ridning självklart accepterar lättare vid transport.

Tror skydden kan kännas irriterande, prova med fårskinn tex.

Mitrolle
2007-09-19, 12:32
Min häst åker 3/4 brett i sin extra breda boggi. Har transportskydd på sig på alla 4 och fleecetäcke på om det inte är mitt i sommaren. Lädergrimma och sitter fast i två transportgrimskaft.
Hon har också öronproppar i form av bomull för att slippa dånet i släpet/trafikljud, och för att de ska sitta kvar har hon en s.k. hoppluva.

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11750000-11759999/640x480/11756776.jpg
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11750000-11759999/640x480/11756777.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b173/mitrolle/DSCN3860.jpg

fetanten
2007-09-19, 15:33
OK!
Men menar du att den blir störd även av bara skydd på fram?

Japp.

Vet inte om det är något som hänt i hans liv innan han kom till mig (då var han 15 och det är lite över fem år sedan).

fetanten
2007-09-19, 15:35
Skydd vid ridning har man ju för att förebygga.

Jag hade en häst som jag trodde inte behövde skydd. Han slog på sig bak emellanåt först, och hade skydd då vid ridning. Sen tyckte jag inte det behövdes:cool: och använde inte, delvis pga att han lätt fick skav av skydd.

Men märkte sen att han blev svårare i särskilt ena varvet, och när jag sen såg en annan person rida honom upptäckte jag att han pga sin stora självbevarelsedrift hade börjat parera bak för att INTE slå på och fick svårt att arbeta rakt:crazy:

Med skydd med fårskinn (långt innan detta blev mode:angel: hemtillverkade) så kunde han slappna av och arbeta rätt igen.

Så det där med att behöva eller ej är inte så enkelt lärde jag mej då...(fast rider man rakt fram i skogen är det ju antagligen inget problem)

Lite OT, men ändå med koppling till ämnet eftersom en häst som är van vid skydd vid ridning självklart accepterar lättare vid transport.

Tror skydden kan kännas irriterande, prova med fårskinn tex.

Han går hur bra som helst utan skydd. Sparkar sig inte eller så. Och vi rider inte enbart skogsridning. Tränar regelbundet, varje vecka, för instruktör. Med benskydd blir han oridbar.

axel
2007-09-19, 17:24
Min häst åker 3/4 brett i sin extra breda boggi. Har transportskydd på sig på alla 4 och fleecetäcke på om det inte är mitt i sommaren. Lädergrimma och sitter fast i två transportgrimskaft.
Hon har också öronproppar i form av bomull för att slippa dånet i släpet/trafikljud, och för att de ska sitta kvar har hon en s.k. hoppluva.

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11750000-11759999/640x480/11756776.jpg
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11750000-11759999/640x480/11756777.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b173/mitrolle/DSCN3860.jpg
så åker mina hästar med- fast utan luva:rofl:

Har dock flyttat stolpen ett hack åt höger. Frambommen är lite längre än den andra.

tenfore
2007-09-20, 16:01
Då har du lång bom fram och bak?

Japp, lång bom fram och bak.

lilla e
2007-09-20, 22:07
Jag jobbade på Island en period där hade de inga mellanväggar i transporterna. de transporterna var betydligt mindre än de svenska och ändå gick det bra att klämma in två hästar. En gång hade vi dessutom ett föl framför två vuxna hästar, det gick hur bra som helst. Behöver man verkligen mellanväggen? vad har den för funktion igentligen?De är ju mer naturligt för en häst att stå brevid en annan häst än brevid en vinglig vägg.

nyponros
2007-09-20, 22:34
Jag kör min med mellanväggen i, korta bommar (hon åker smalt alltså) alltid på vänster sida.
Uppbunden i lädergrimma och alltid hönät.
Höga transportskydd runt om och täcke efter väder.

Det här funkar jättebra och hon står blickstilla när vi är ute och åker och är lugn så jag ser ingen anledning att ändra något=)

Maléne
2007-09-20, 22:43
Kör min helt lös, alltså inte ens en grimma på men självklart med mellanvägg. Höga transportskydd ibland svanskydd och täcke på om det behövs, ska åka till kliniken sent på onsdag så då åker nog täcket på på hemvägen.

Charlotte1975
2007-09-21, 07:33
Kör med mellanväg, med kort-lång bom så att han står brett, alltid på vänster sida.
Har alltid höga transport skydd och täcke om det är kallt + lite hö att mumsa på.

axel
2007-09-21, 09:00
Kör med mellanväg, med kort-lång bom så att han står brett, alltid på vänster sida.
Har alltid höga transport skydd och täcke om det är kallt + lite hö att mumsa på.

Gör lika, men har sällan hö- vid färd.
hade det i våras en gång o Gluffso fick en lättare sväng av foderstrupsförstoppning:eek:

blöt gärna höet.

CaliforniaSwed
2007-09-21, 10:50
Jag kör en 3 häst slantload(då står de snett). De åker bakåt eller framåt. Huvud på höger eller vänster sidan. bunden eller obunden. Helt lös i en box över axelarna. Allt beror på hästen jag har i transporten.

Om jag kör en 2 hästars släp så mest stänga jag mellan väg ibland är det öppet. båda bunden och obunden. Igen det beror på hästen. Men jag alltid ser att transporten passar behovet till hästarna.

Saker jag inte gör med mina egna hästar, De har inte hö i transporten. De får hö/vatten på långa stäckor när vi stå stilla och ta en pause. Jag aldrig har transportskydd. Kan har en svans skydd på min sto i en 2 hästars transport men behöver inte det i min slantload. Och jag aldrig kör mina hästar i en enaxel transport.

LIA
2007-09-21, 11:42
Utan mellanvägg, ingen bakbom, öppen övre lucka, inget täcke (i 99% av resorna), inga skydd, lösa- utom unghästen som inte lärt sig ännu och därför är bunden med långt grimskaft.

Enda jag skulle vilja ändra på, är att ha 2-axlat släp istället, helst med riktigt boogieunderrede. Men kostnaden för ett fåtal resor per år? :crazy:

LIA

Russin8
2007-09-24, 18:25
Utan mellanvägg, ingen bakbom, öppen övre lucka, inget täcke (i 99% av resorna), inga skydd, lösa- utom unghästen som inte lärt sig ännu och därför är bunden med långt grimskaft.

Enda jag skulle vilja ändra på, är att ha 2-axlat släp istället, helst med riktigt boogieunderrede. Men kostnaden för ett fåtal resor per år? :crazy:

LIA

Har för mig att man inte får köra med öppen baklucka om hästen är lös...

MVH Russin8

Hagens_Zorba
2007-09-25, 15:33
Oj, nu blev jag orolig!
Jag ska köra min Tinkerkorsning som är 150cm hög och väger ca 500-600 kg. Tror du att han kan få svårt att få plats i en enaxlad där mellanväggen inte är reglerbar?

Rambolina
2007-09-25, 16:55
Med eller utan mellanvägg?
Med mellanvägg på två av dem, stora killen åker utan

lös eller uppbunden?
Uppbundna förutom shettisen som åker lös

långa eller korta bommar?
?? korta bommar vid smalt annars inga bommar alls (bak)

täcke eller utan?

Beror på årstid och hästens kondition, skadad häst/svettig häst täcke annars utan
smalt eller brett?
Smalt OCH Brett beroende på hästen

Alltid transportskydd runt om, svansskydd vid tävlingar

Lovisaleonora_
2007-09-25, 20:50
Det KAN bli problem, beroende på hur kraftig hästen är och hur van han är vid att åka. Och hur han åkt tidigare.

Hagens_Zorba
2007-09-26, 10:59
Hmm. han har bara åkt kortisar 4 gånger tidigare och minns nog inte så mkt. Så biffig är han ju inte.. Får väl se hur det går då!

kirrekorv
2007-09-26, 12:43
Kör med mellanväg av plast, smalt . har alltid transportkydd på
täcke om det är kallt eller om dom är svettiga

bollen__
2007-09-26, 13:28
KL
Utan mellanvägg, tidigare åkte han smalt, sen ville han åka brett, och nu vill han åka jättebrett.
Lös oftast, eller bunden så att grimskaftet sitter i ringen under fönstret mitt fram. Men alltid lös numera. Lädergrimma på dock.
Lindad med fleecelindor och paddar. Alltid. + Boots. Och en "svansstrumpa" (supersmart grej faktiskt!) då han skaver svansen så den ser ut som en diskborste.
Täcke om väderleken kräver det, eller vid svettig häst. Vid resa till tävling, tunt bomullstäcke så han är ren när vi kommer fram.
Inget hö eller vatten under resan, sånt får han (om det är en längre resa) vid rastpaus, annars när vi kommer fram!

axel
2007-09-26, 13:40
Ni som kör med lösa hästar!
Använder ni ej bälte på er själva o heller inte era barn, så de ska kunna röra sig om de får lust.

Det finns en lag om detta.

endast föl får transporteras lösa i släp- av naturliga orsaker.

Cinderella90
2007-09-26, 13:46
Måste säga att även jag transpoterar utan skydd, oftast. men detta för att han trampar omkring dubbelt så mycket med massa skydd på. o står inte stilla alls. plus att han inte alltid vill gå upp i transporten med massa skydd på.
däremot när jag ska iväg o träna osv brukar jag linda benen.

axel
2007-09-26, 13:56
Jag vet att det är många hästar som blir stressade av skydden. mer än själva resandet.
Därför kan man träna på det- utan att åka.
Det har man nytta av även om den får skador på benen.
Man kan sätta på kylbandage mm utan att den reagerar.

Sen är det av vikt att de sitter väl o att man inte spänner åt så hårt- i synnerhet inte över bakkotan- rörelsefrihet.

strykkappor med hård plastinsida o boots brukar inte vara några problem alls.

Ravishing
2007-09-26, 14:10
*OT*

Lovisaeleonora:

Har du varit med om hästar som varit oerhört stressade i transporten men som lugnat sig när de fått stå brett?

Mitt sto är jättestressat i transporten och jag vet inte vad jga ska göra riktigt :crazy:

kan det bero på att hon känner att hon inte har tillräckligt med balans?

axel
2007-09-26, 14:13
Inte till mig:angel:

Det är jättevanligt.
En stor orsak till stress.

boccia
2007-09-26, 14:19
Låter precis som mitt första sto. Hon blev en helt annan häst när hon fick åka brett (vilket vi visste redan då vi köpte henne, men av olika anledningar hade vi inte möjlighet att köra henne brett i början...)

LIA
2007-09-26, 16:09
Vi hade ett sto som sa kraftigt ifrån om vi stängde luckan. Mycket kraftigt! Även andra har därefter tydligt visat att dom tycker illa om luckan.

Alla våra hästar står bättre brett, utan mellanvägg. Dom placerar sig olika i transporten, men gemensamt är att dom särar på hovarna och väger med i transportens rörelser. Så står dom sedan tills man öppnar bak och ber dom backa ut. Det var mycket trampigare och tjafsigare förr med mellanväggen.

LIA

bollen__
2007-09-26, 18:13
Alla våra hästar står bättre brett, utan mellanvägg. Dom placerar sig olika i transporten, men gemensamt är att dom särar på hovarna och väger med i transportens rörelser. Så står dom sedan tills man öppnar bak och ber dom backa ut. Det var mycket trampigare och tjafsigare förr med mellanväggen.

LIA

Det känner jag igen i min också! Han var också trampigare och tjafsigare förut och då åkte han ändå så brett det gick med mellanvägg. Men ju äldre han blev dessto jobbigare blev det antar jag, för nu vill han bara åka utan mellanvägg.
Han står jääättebrett mellan hovarna! Ända tills jag ber honom komma ut!

Lovisaleonora_
2007-09-26, 20:30
Absolut!

Det började med att hästen efter 5 gångers åkande började trampa runt. Efter ytterligare ett par gånger vägrade han stenhårt att gå på. Och det var inte roligt att ha en 750 kg´s häst som kastar sig omkring. Efter en del desperation bestämde jag mig för att prova att lasta honom utan mellanvägg. Gick rätt på. Köpte en hel bakbom och från den dagen var hästen självlastande och stod som ett ljus väl uppe. Inga problem efter det.

Och sedan dess har jag helt enkelt slängt ut mellanväggen när hästar har burit sig stressat åt under färd. Till dess att de uppför sig som skit för att mellanväggen är ur, får de åka utan mellanvägg om de inte funkar med vägg. Så enkla lösningar säger jag bara TACK till...

axel
2007-09-27, 13:23
Vi hade ett sto som sa kraftigt ifrån om vi stängde luckan. Mycket kraftigt! Även andra har därefter tydligt visat att dom tycker illa om luckan.

LIA
Det beror oftast på HUR man stänger luckan. hästar är som regel lite bakskygga o stänger man för snabbt eller har en gnisslande lucka= rädd häst.

Trodde att just du var en som immunicerade hästarna- alltid.