Visa fullständig version : Mös eller råtta xD ?

MadicDomino
2007-09-15, 23:29
Skall skaffa någon av dem :) Så nu har jag lite frågor :d!

Vad äter en råtta/mus?
Hona eller hane ?
Partner eller eller ensamen?
Leksaker ?
Bur?
Kostar?
Ras?
Hur går det med andra djur som hund?
Strö?
Temprament?
Bittiga?
Vad får de äta och vad får de inte äta ?

Men kan komma :)

Mvh
Emma

aiquen
2007-09-16, 02:07
Jag är inte så insatt i mössens värld (men misstänker att den är ganska lik råttornas), men jag kan svara för råttor:

Vad äter en råtta/mus?
Råttor är allätare och ska äta en varierad kost, gärna enligt tallriksmodellen. Många ger müsli (innehållande de fyra sädesslagen, majsflingor och ev. russin/torkad frukt) som basfoder och kompletterar med rester från den egna människomaten.

Hona eller hane ?
Tja, det sägs ju att hanar är lite lugnare i temperamentet men jag vet inte. Däremot är ju hanar större än honor, och luktar mer också.

Absolut inte ensammen.

Leksaker ?
Allt! Tunnlar, tidningspapper, krukor, klätterställningar etc. etc. Råttor är nyfikna och undersöker gladeligen det mesta som kommer i deras väg.

Bur?
Så stor som möjligt, med bra klättermöjligheter. D.v.s. det gör absolut ingenting om den har en ganska liten bottenyta om den bara är hög. En större fågelbur (parakitbur) brukar fungera bra.

Kostar?
Buren eller råttorna? :p
En bur kostar i alla fall ofta ganska mycket i en affär, men det brukar gå att få tag i en bra bur hyfsat billigt på begagnatmarknaden.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad en råtta kostar. Men räkna på några hundra per råtta om du köper av en seriös uppfödare (vilket rekommenderas).

Ras?
Det finns bara en ras. ;) Däremot olika hårlag, teckningar och färger. Men det får man välja efter eget tycke och smak.

Det beror på hunden. Min hund fungerade jättebra med mina råttor, men så är han också världens snällaste hund. Och min katt satte råttorna själva på plats genom att bita honom i tån när han var uppe och klängde på buren. :D Han var dock bara kattunge då.

Strö?
Oj, det finns en del att välja på. Aspflis, Toa-Lätt (papperspellets), tidningspapper, spån från lövträd o.s.v.

Temprament?
Är så himla olika! Alla råttor har sina egna personligheter. Men överlag är det väldigt trevliga djur. Pigga, snälla och nyfikna.

Bittiga?
Normalt - nej.

Råttor kan äta det mesta. Jag kan just nu inte ens komma på någonting jag hört är strängeligen förbjudet...

gul_zebra
2007-09-16, 02:21
Vad äter en råtta/mus?
Mina råttor får fri tillgång på Euroshoppers fruktmüsli med hundmat nerblandat.
Har ingen mus men ska köpa en om en vecka och han kommer få samma sak.
Och så självklart vanlig färskmat också - matrester enligt tallriksmodellen, typ.

Hona eller hane ?
Just med råttor ska det först och främst gälla honor eller hanar - de är flockdjur ;)
Hanar är hur som helst större, inte lika pigga och framåt som honor utan tenderar att bli goseklumpar. Nackdelen är att hanar luktar mer och en del bli så lata så de ligger kvar och pissar i hängmattan istället för att gå någon annanstans :angel:
Med möss har jag fattat det som att hanar är lugnare, men att de luktar förjävligt :p

Råttor ska som sagt bo i flock.
Mushonor ska också bo i flock, hanar däremot tenderar att bråka och måste bo ensamma. Dock finns det uppfödare som har hanar som kan bo ihop.
Själv har jag 8 råtthonor i en flock, 4 råtthanar i en flock och ska köpa en mushane som kommer bo själv.

Leksaker ?
Allt, det är bara fantasin som sätter gränserna :) Dock brukar hängmattor hos råttor vara näst intill ett krav :D

Bur?
Så stor som möjligt :p

Kostar?
Kostar vad? Inköp? Tillbehör? Mat? Annat?

Ras?
Finns inga raser, bara olika varianter.
Sen vilken/vilka varianter du vill ha bestämmer du själv, det är ingen skillnad. Dock måste jag starkt avråda från nakenråttor/möss iom att de saknar tymuskörtel vilket tar bort immunförsvaret. Dubbelrexar är inte heller att rekommendera, de är så pass ömtåliga.

Dumbo är precis som vanliga råttor egentligen men iom att de är så populära har det blivit en hel del dålig avel på de så dåligt temperament odyl är rätt vanligt trots att det inte hänger ihop med just dumbogenen. Dock finns det seriösa uppfödare som föder upp dumbo på ett vettigt sätt.
Roan har problem med blodkärl som brister också. Det händer väl inte direkt alla roans om man säger så, men händer gör det...

Beror på de andra djuren :p Här hemma finns hund och det går alldeles utmärkt. Han får dock bara hälsa på råttorna när jag håller i de, han är bara valp än så länge och är rätt vild om man säger så...

Strö?
Papperspellets (tex Toa Lätt, Majsans Remiss), tidningspapper eller diverse dammfritt spån av lövträ. Inget dammigt iom att de har känsliga luftvägar.

Temprament?
Beror på vilka gener de har :p

Bittiga?
Råttor bits som regel aldrig. Undantag finns förstås men den risken är som störst om du köper råttor från zooaffär eller oseriösa uppfödare.
Som jag har fattat det brukar inte möss heller bitas.

Får äta nästan allt möjligt :p
Här finns bra info ang mat för råttor: http://ratfanclub.org/diet.html

Är lite osäker på möss än sålänge, har aldrig haft det innan så det blir min första mus på lördag :)

Kan även tipsa om råttforumet på http://r8forum.kanske.net samt ifokus; http://rattor.ifokus.se och http://mus.ifokus.se

MadicDomino
2007-09-16, 12:12
Kostnad mennade jag vad djuret kostade i inköp :D

Mvh
Emma

fancyfree
2007-09-16, 13:06
Råttor ligger nånstans mellan 80 och 200 kr. Möss 50 - 100?

wtf
2007-09-16, 15:37
orkar inte svara på alla frågor, men jag har sett möss från typ 30 kr och uppåt på djuraffärer.

gul_zebra
2007-09-16, 18:01
Beror på var man köper de. Råttor kan man få för en tia från ormmatsuppfödare, men då får man förstås räkna med att risken för framtida veterinärbesök blir desto högre - med högre kostnader totalt. Möss har jag sett för som lägt typ 5 kr... Även det från oseriösa uppfödare och/eller ormmatsuppfödare.
Hos en SRS-registrerad råttuppfödare får man betala 2-300 kr, hos en del oregistrerade kan man få betala allt mellan 100-200 kr. Själv har jag sålt råttor för 100 kr men då var de tjuvparningsresultat med dålig/okänd bakgrund.

Möss har jag inte så stor koll på, uppfödaren (som är registrerad i svemus) jag ska köpa från tar iaf 75 kr för en mus så jag antar att priserna ligger runt den summan från seriösa uppfödare.

MadicDomino
2007-09-16, 21:30
Finns det någon sida där det finns länkar till uppfödare av mös och råttor :) ?

Mvh
Emma

gul_zebra
2007-09-16, 23:41
Svenska Råttsällskapet: http://www.rattsallskapet.se
Svenska Musklubben: http://svemus.org

kvandi
2007-09-17, 03:19
Jag har haft både möss och råttor, och jag kan starkt rekommendera råttorna! Intelligenta, roliga och personliga -något jag inte kände att mössen var. Men köp från en seriös srs-uppfödare! Dels kan du få hjälp i framtiden, dels får du friska råttor(med största sannolikhet iaf) och så har du lite mer färger att välja mellan. Det är väl värt de två hundralappar det kostar per råtta, det är ju trots allt familjemedlemmar man skaffar.

Biomon
2007-11-03, 20:44
Vad äter en råtta/mus?
Mina råttor åt specialmat från djuraffären, grönsaker dög ibland, ca 2-3 ggr/vecka fick de t.ex. kokt ägg, korv eller liknande, och så hade de gnagarstänger och en saltsten i buren. Barnmat var också populärt :) Jag vet inte exakt vad man ska ge möss dock.. finns väl specialmat för möss i djuraffären antar jag? Min kompis gav sina möss vissa matrester.
Hona eller hane ?
Ingen aning när det gäller möss, men jag har hört att hanråttor blir tamare och lever längre än honor, vet dock inte om det stämmer ..?
Råttor: MINST två, alltid!
Möss: vet inte.. säkert mår de bättre av sällskap.
Leksaker ?
Pringlesburkar var superroligt åt mina råttor. Hyllor, tjocka kvistar, "grottor", hängmatta.. listan kan göras lång :) WC-pappersrulle utan papper på med godis inuti är en garanterad succé!
Bur?
För råttor: Stor, hög med bra klättermöjligheter. Bra inredd med t.ex. hängmatta, hyllor, leksaker och bo. T.ex. en fågelbur är bra.
För möss: glasbur med gallertak, hade min kompis iaf, möss är så små att de klämmer sig igenom gallerburar. Tunnlar, leksaker.. och bo såklart.
Kostar?
Råtta i djuraffär: ca 15 euro (ca 150 kr tror jag..)
Uppfödare: oftast dyrare
Bur: ca 100 euro för en bra bur (ca 1000 kr), bättre om man bygger en egen tycker jag för då får man den större och bättre.
Ras?
Tror inte det finns någon särskild ras för råttor/möss?
Hund & mus/råtta tror jag inte funkar, iaf inte med mus. Råtta & katt funkar bra, vad jag vet. Råttor ska man inte låta vara lösa med mindre djur som möss och hamstrar, de blir uppätna direkt.
Strö?
Råttor: strö från lövträd (absolut inte tall lr gran!). Jag hade aspflis åt mina, något som veterinären gillade :)
Temprament?
Olika från djur till djur. Mina råttor var väldigt pigga och aktiva.
Bittiga?
Nä, inte om de vänjer sig vid att bli hanterade av människor. Mina bet dock i början eftersom de inte var tama från början (de var från en djuraffär).
Råttor är allätare och kan äta animaliskt (kött, mjölkprodukter..). Man ska dock inte ge dem t.ex. för kryddig mat (som pizza) och inte heller människo-godis. Finns bra sidor på nätet för vidare information, t.ex. www.rattor.iFokus.se. Annars kan man ju alltid googla ;)

Katrine_Elliot
2007-11-04, 19:11
Jag skulle föredra mus, lättskötta! :) men visst, om du vill ha nått lite mer sällskapligt o ha i koppel så blire nog råtta! :)

Meriona
2007-11-07, 22:04
Ingendera! Köp två gerbiler vettja! :idea: