Visa fullständig version : Smarta tips för stallet?!

Tokmaja
2007-09-16, 12:04
Har ni några smarta tips för stallet, förvaring, uppbindning osv osv.?
Håller ju som sagt på att renovera mitt stall lite och försöker komma på hur jag smartast ska förvara saker, sådana där smarta små tips som man inte kommer på själv!

Och har sett nån bild på folk som nästan har uppbindningsringarna i taket, dvs kättingen/repet sitter fast i taket... har själv lecablocksväggar, det är ju svårt att få något att sitta riktigt bra i det, funderar därför om det är bättre att sätta uppbindningen i taket... eller är det dumt?
TIPS på hur jag ska göra med det, tack!!

diartistakasha
2007-09-16, 22:19
Jag vill med veta hur det är att ha uppbindningen fast satt i taket.:)

Dangerose
2007-09-16, 22:33
Jag kan inte se några nackdelar med att ha uppbindningsgrimskaften fastsatta i taket, om de är fastsatta ordentligt.
Tyvärr kan jag inte komma med några tips på hur man bäst fäster de i taket, det är väl mycket beroende på vad det är för tak det handlar om.

I övrigt vad gäller inredningtips så kan jag rekommendera mjuka krokar i gummi istället för i metall. De minskar skaderisken rejält.

Xoya
2007-09-16, 22:48
Jag såg något jättesmart hemma
hos en kompis som hon hade i sitt
stall. I skötspiltan/spolspiltan så fanns det
gamla bilbälten uppskruvade högt på väggarna. :)
Dom använde hon till att binda upp hästen med.
Tror att det ska vara mittenbälten till baksäten. Sen så hade hon karbinhakar fastknutna i bilbältena. :D
Jag skulle nog föreslå och stapla på höjden...det har jag gjort i mitt stall.
Alla torra täcken förvarar jag i Ullareds bigbautagulakassar. Då slipper man onödigt damm. :)
Om hästen har vattenhinkstående på marken brukar jag sätta hinken i ett bildäck så blir det onödigt med spill.
I stället för krubba har jag en hink som jag hänger upp i boxen och tar ner när hästen ätit klart. Praktiskt och enkelt att rengöra. :rofl:

Pia
2007-09-16, 23:00
Jag såg något jättesmart hemma
hos en kompis som hon hade i sitt
stall. I skötspiltan/spolspiltan så fanns det
gamla bilbälten uppskruvade högt på väggarna. :)
Dom använde hon till att binda upp hästen med.
Tror att det ska vara mittenbälten till baksäten. Sen så hade hon karbinhakar fastknutna i bilbältena. :D

Det har vi i vårt stall och det är jättebra. Det ska vara bälten från baksätet, men det måste inte vara mitten. Av någon anledning fungerar det inte med frambälten. Vi har valt att knyta fast panikhakar istället för karbinhakar.

Pia
2007-09-16, 23:11
Kom på ett par saker till.
Jag tröttnade på ryktlådorna som alltid är fulla med hår och spån, så nu har varje häst varsin cykelkorg till sina borstar.
En piasavakvast fastskruvad på boxväggen är underbart att klia sig på tycker våra hästar ( jag behöver väl inte påpeka att vi tagit bort skaftet:D)
En av våra hästar lyckas alltid välta ut sitt vatten trots hinkhållare, bildäck osv. Nu har vi satt upp hinkhållare, dom klassiska som är som en ring att sätta hinken i, plus ett snäpplås ovanför att fästa handtaget i. Snäpplåset finns på börjes. Detta har pålle ännu inte lyckats klura ut.

BeastieBabe
2007-09-16, 23:19
vill du ha uppbindning på normal höjd så sätt en 95x45regel från golv till tak som du fäster både i golvet, taket och väggen så kan du få en bra hållbar uppbindning från den..

just det är kanon när man sätter upp sadelhängare ochså.. fast då tar man bredare virke och sätter distans bakom, då kommer sadelns vulster inte att ligga emot väggen när man hänger upp den = mindre slitet och tillplattat..

tycker man att väggen blir skitig bakom tränsen kan man sätta en hylla över och ha tränshängarna på kanten av hyllan, då sparar man väggen och får dessutom en hylla att lägga bett, vantar, svampar och lädervårdsgrejor på i sadelkammaren..

redskapshängare över elementet till blöta skydd, oslagbart..

stora krokar i taket ca 1 dm från väggen, häng blöta täcken på tork där.. dom är ur vägen men ändå i stallet.. är dte för högt i tak så sätt 2 små rullblock i taket och dra igenom flagglina med krok i ändarna, då kan du hissa ner krokarna, sätta fast täcket och dra upp det och knyta fast linan..

i sadelkammaren förslår jag att du sätter hyllplan långt upp och köper plastbackar med lock, där kan du stuffa ner MYCKET..

dynlådor i plast håller sig rena och snygga i sadelkammare, och sväljer många täcken och schabrak..

Orkan
2007-09-17, 15:03
Mitt bästa tips har jag själv fått här på Buke...
Det är till foderförvaring:
http://www.ikea.com/PIAimages/20659_PE105805_S4.jpg

Kanon bra! Från Ikea. Får i en 30kg säck krafft. Precis att ett 1kgs mått går i öppningen. Stapelbara och tar nästan ingen plats alls!

Är du själv i stallet eller är det inackorderingar = mycket grejer som ska förvaras för sig?
Jag ska ha garderober i min sadelkammare och sätta sadelhängarna i garderoben, så kan alla låsa in sina sadlar och annat dom är lite extra rädda om så slipper man tjafs om sadlar som har blivit skavda eller att folk använder andras saker. Min tanke med min kraftfoderförvaring var först att ha låsbara lådor för att slippa tjafs om att folk tar foder av varandra men ikeas lådor va så bra på alla andra punkter så det blev dom!

Polly_Mulle
2007-09-17, 15:06
Skolådor från IKEA i svart plast på boxarna för lindor, borstar, bra att ha till handsgrejjor som vantar, sporrar, salvor, hovkrats mm. Hur överlevde jag utan??

BeastieBabe
2007-09-17, 15:14
vill du ha krokar i stallgången men inte vill att hästarna ska kunna gå emot dem så sätt en täckeshängare över, då skyddas krokarna av ramen..

har du inget galler på fronten på boxarna men ändå vill ha krokar och täckeshängare utan att hästarna tar tag i allt så sätt en plankhylla över.. då kan hästarna inte nå sakerna..

har du ett hörn över eller kanske ena änden på stallgången så bygg ett rejält skåp där, det är alltid bättre att förvara alla grejer i ett stängt skåp, om hästarna kommer lösa ska de inte kunna nå en massa saker.. grejer som ni kan ha i det skåpet är ryktlådor, vattenhinkar, duschsvampar, extra elband och isolatorer, verktyg m.m

lynxlady
2007-09-18, 10:29
jag har en trästege fastspikad mot ena väggen som jag har fleecetäckena på.. Kör oxå med cykelkorgar för borstarna, och annars har jag breda hyllor längs med taket där täcken och sånt ligger, de syns knappt då.:p

Ninnurur
2007-09-18, 16:49
Vi har satt Ikeas golvskydd, Kolon, på väggen bakom krubban. Skyddar träväggen mot dreggel och sånt och är bra mkt lättare att göra rent.

cactuspower
2007-09-18, 17:01

Sånna där lådor har jag också, har 5 st nu tror jag det är. De första jag köpte har jag haft något år nu, håller med om att de är kanon!

Har man många hästar så är gröna soptunnor superbra till foderförvaring. Rymmer väldigt mycket och är praktiska eftersom de har hjul. Vet dock inte vart man får tag i dom.

gutenviks
2007-09-18, 17:13
Jag har ett ställe som finns uppbindning från taket och det är inga problem när hästarna står uppbundna där. Uppbindningen när den inte används, hänger vi i en putskrok. Det är inte någon bra bild men du kanske kan se något.
Kram Lena
http://www.pixbox.se/alb560368

gutenviks
2007-09-18, 18:48
Jag lägger mina ryktborstar i en sån där vagn med hjul som man har i badrummet. Jättebra, får plats med bensydd och andra grejjor jag vill ha tag på snabbt.

bigganl
2007-09-19, 07:25
Jag har uppbindningsrepen fastsatta i takbjälke. Funkar hur bra som helst. Lätt att gå under också. Inga grimskaft som hänger i vägen. Det sitter en stor bult med en ring i. där sitter sen en stor karbinhake. Nu är det ju träbalkar så det är lätt att få fast dem då. Är det annat material vet jag inte hur man gör bäst. Fråga bygghandeln kanske?
Tips: Sätt upp mycket krokar. Det är så bra att kunna hänga av sig jackan, tränset, grimman, väskan eller vad det kan vara. Krokar på bra platser är jättebra. Sådanana där små hängare för hinkar är bra att ha vid uppbindningsplatsen ifall någon vill ge foder där eller hänga upp rykthink tex. Bara att hänga upp hinken då och de syns ju knappt när de inte används och tar ingen plats.

ang
2007-09-19, 09:05
Organiserad förvaring; grepar, kvastar och dylikt hängs på ett ställe.
Krokar i gången sätts högt, inte kul att gå emot. Och bara det som används förvaras framme.

Det skall vara lätt att sopa och hålla rent, det blir mindre skadedjur och en trevligare miljö både för häst och människa.

Stallkammaren; skåp, lådor och hyllor så att golv är lätta att hålla rena. För vår del innehåller den utrustning som används - annat rensas ut till förråd, säljs eller kastas. Vi har ca 2,5*3 meter uppvärmd sadelkammare för två hästar, och det räcker som förvaring och täckestorkning. Idealet vore ju större, men vill man att det ska funka så går det att lösa.

Eliine
2007-09-19, 09:38
Ikeakassar går att använda till i princip allt!! :D

Tror att Ikea får öppna en stallavdelning snart eftersom dom har så mycket användbart :p

Annars så tycker jag att grimskaften i taket verkade som en jättebra idé! Hästen måste vara rätt vig för att lyckas trasla in sig om den står uppbunden.

BeastieBabe
2007-09-19, 10:44
apropå stegar så kan man ha en sådan i taket för täckesupphängning också. ena sidan sätter man fast med gåkngjärn och den andra i linor som man kan hissa ned den sidan, då är det lätt att hänga upp täckena på den och sen bara hissa upp i taket..

du har säkert ett bra stallapotek redan men du akn lägga till lite grejer såsom en ny fräsch ren hink som bara används för veterinära ändamål, stoppa i en flaska lactacyd, några rena svampar och handdukar och sätt plast över så håller det sig rent..

häller du ur vattenhinkar ute och inte vill att det ska bli hörester och rännilar direkt på marken så gräv ur en liten grop, sätt i ett sånt dära cementrör och fylla på med sand upp till hälften, häller du vattnet däri så rinner det inte iväg överallt och det är lätt att ta upp höet och slänga på dyngstacken..

Sätt upp uppbindningskrokar utomhus på en solig plats, det är hur skönt som helst att rykta ute en varm höst eller vårdag..

är det trångt inne i stallet så bygg ett litet vindfång utanför dyngstacksdörren för skottkärror, grepar, kvastar etc..

Orkan
2007-09-19, 15:30
[QUOTE=BeastieBabe;9106659]apropå stegar så kan man ha en sådan i taket för täckesupphängning också. ena sidan sätter man fast med gåkngjärn och den andra i linor som man kan hissa ned den sidan, då är det lätt att hänga upp täckena på den och sen bara hissa upp i taket..QUOTE]

Vilket bra tips! Ska genast fixa fram en stege! Nackdelen med många täckeshängare är ju att dom tar mycket plats även när dom inte används. En stege i taket tar ju ingen plats!

Kryptonit
2007-09-24, 11:12
Jättesmarta tips :idea:

Milou
2007-09-24, 12:06
Har man många hästar så är gröna soptunnor superbra till foderförvaring. Rymmer väldigt mycket och är praktiska eftersom de har hjul. Vet dock inte vart man får tag i dom.

Kolla på din sopstation de brukar finnas där. :idea:

Pia
2007-09-24, 16:10
Heeej!:) Nu först fattade jag vem du är. :idea:
Det kanske var vårt stall du syftade på. / Pia

grafit
2007-10-01, 12:53
:confused:Kom på ett par saker till.
Jag tröttnade på ryktlådorna som alltid är fulla med hår och spån, så nu har varje häst varsin cykelkorg till sina borstar.
En piasavakvast fastskruvad på boxväggen är underbart att klia sig på tycker våra hästar ( jag behöver väl inte påpeka att vi tagit bort skaftet:D)
En av våra hästar lyckas alltid välta ut sitt vatten trots hinkhållare, bildäck osv. Nu har vi satt upp hinkhållare, dom klassiska som är som en ring att sätta hinken i, plus ett snäpplås ovanför att fästa handtaget i. Snäpplåset finns på börjes. Detta har pålle ännu inte lyckats klura ut.

Jag har dom där hinkhållarna med ring och nä min pålle kan inte heller väta ut vattnet då MEN han puschar på dom med rumpan så att dom knäcks på mitten... Vet inte hur jag ska löra det här med vattnet för han välter ut allt :confused:

BeastieBabe
2007-10-01, 13:56
:confused:

Jag har dom där hinkhållarna med ring och nä min pålle kan inte heller väta ut vattnet då MEN han puschar på dom med rumpan så att dom knäcks på mitten... Vet inte hur jag ska löra det här med vattnet för han välter ut allt :confused:
har du galler för boxen? om inte, sätt vattenhinken utanför så han inte kan klämma sönder den.

om du har galler så bygg in den helt och hållet, dvs gör en hörnhylla med kraftigt regelvirke med ett runt hål upptill, där sätter du ner hinken.

grafit
2007-10-01, 14:25
har du galler för boxen? om inte, sätt vattenhinken utanför så han inte kan klämma sönder den.

om du har galler så bygg in den helt och hållet, dvs gör en hörnhylla med kraftigt regelvirke med ett runt hål upptill, där sätter du ner hinken.

Där finns galler... Inte mitt stall så jag kan inte börja mecka för mycket där... Hade den innan i krubban med då hade jag ingenstans att ge kvällsmaten om inte stallägaren tog ut spannen/ transportkrubban igen annars ligger dom i tusen bitar i boxen på morgonen.

Nicke
2007-10-01, 14:53
Där finns galler... Inte mitt stall så jag kan inte börja mecka för mycket där... Hade den innan i krubban med då hade jag ingenstans att ge kvällsmaten om inte stallägaren tog ut spannen/ transportkrubban igen annars ligger dom i tusen bitar i boxen på morgonen.

Kan du inte fråga om du kan få lov att sätta upp en krubba till att ha vattenhinken i?

BeastieBabe
2007-10-03, 15:58
alltså, den här prylen kan du ju ta ner igen när du flyttar eller byter box..

LadySara
2007-10-03, 16:10
mer tips.. jag är i samla på mig ra tips tagen... var nyss å skrev på papper på nytt hus där de skall byggas stall...

Myzan87
2007-10-03, 16:26
apropå stegar så kan man ha en sådan i taket för täckesupphängning också. ena sidan sätter man fast med gåkngjärn och den andra i linor som man kan hissa ned den sidan, då är det lätt att hänga upp täckena på den och sen bara hissa upp i taket..

Vi har redan en sådan stege fast den går till höloftet. Smart tips ska pröva att använda den till täcken istället :D

BeastieBabe
2007-10-03, 17:43
mer tips.. jag är i samla på mig ra tips tagen... var nyss å skrev på papper på nytt hus där de skall byggas stall...
ÅHH! fan va kul :D jag är helpå ett besök där :idea:

BeastieBabe
2007-10-03, 18:04
ÅHH! fan va kul :D jag är helpå ett besök där :idea:
hittade lite småtips också..

Har du en exakt giva kraftfoder men inget exakt mått så skär av en plastflaska så den rymmer exakt så mycket som du ska ge varje mål..

Spara alla småsnuttar av sadeltvål (kanske bäst i större stall) smält i kastrull och häll upp i en ask, ställ i frysen för att stelna, så har du en extra sadeltvål..

Gör en sjuklapp till varje häst som sitter på boxdörren, där kan varje hästägare skriva in grejer som är normala för hästen (ex gallor, knölar etc) och dess normaltemp..

LadySara
2007-10-04, 22:04
hänger man många täcken på tork tillsammasn kan de lätt blandas ihop. speciellt om de är många olika som släpper ut7tar in.
nyckelringr me hästens namn på är kanon att fästa i spännet. tex fram.

LadySara
2007-10-04, 22:06
i ett inte allt för stort stall 5 boxar tex. är de kanon att sätta upp en bokhylla på väggen. (i foderkammaren) med i detta fallet 15 fack. tex.. morron middag kväll kraftfodershinkar ... ja de går att göra på många sätt... hade de i förra stallet. alla gjode ording å ställde på rätt hylla. enkelt att ta rätt.

LadySara
2007-10-04, 22:07
de ska besiktas å så ska juh vårat säljas.. men de kan blijäkligt bra... om ett halvår har jkag 5 min skrittväg till nybyggt ridhus *drömma*

stranger
2007-10-05, 12:56
Eller transportkrubba som går att hänga på mellanväggen mellan gallerpinnarna och så långt in i ett hörn som möjligt!!

stranger
2007-10-05, 12:58
Mitt tips är att skära till 2 4kanter med korkmatta el dylikt (tex grytunderlägg i kork funkar oxå) och spika upp på väggarna precis där stallgångskrokarna slår mot väggen när man släpper kjedjan/repet - dels spar det väggarna dels blir det ljuddämpande!!

Starforsaken
2007-10-05, 13:13
Eller en sån rullvagn som man körde TV och video på i skolan. Den kan man rulla ut i stallgången också så slipper man bära en massa tunga hinkar :idea:

gladia
2007-10-05, 15:46
Hej! Såg att det var ett bra tag sedan du la in denna bilden men är det någon som vet om de fortfarande finns kvar på ikea och i så fall vad de heter. Letade på hemsidan men kunde inte hitta. Verkligen en praktisk lösning!!! :idea:

Nicke
2007-10-05, 16:27
Snor tråden lite.
Det är svårt att få garderober täta.
Undrar varför det inte finns plastlådor i liggande ställning för hästtäcken, som man kan stapla ovanpå varandra, så många m,an behöver, och har en öppning på kortsidan att ta ut dem från, så inte mössen bygger bon därinne?
Eller finns det månntro?

shergar
2007-10-05, 17:14
Dom heter Sortera och finns i två storlekar

c0pyright
2007-10-05, 23:01
Hej! Såg att det var ett bra tag sedan du la in denna bilden men är det någon som vet om de fortfarande finns kvar på ikea och i så fall vad de heter. Letade på hemsidan men kunde inte hitta. Verkligen en praktisk lösning!!! :idea:

Här är en länk till lådorna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90076364

fragansia
2007-10-06, 11:34
De är verkligen praktiska som foderförvaring! Såg nu att de tom sänkt priset, jag betalade 159:- för den större modellen när jag köpte...

Nicke
2007-10-06, 11:51
Stapelbara plastlådor med lock för täckesförvaring, är det någon som har nån smart lösning på det?

BeastieBabe
2007-10-07, 19:28
Eller en sån rullvagn som man körde TV och video på i skolan. Den kan man rulla ut i stallgången också så slipper man bära en massa tunga hinkar :idea:
systembolaget har fina vagnar för storabetforhinken, kostar bara 10 kr :angel:

Lines
2007-10-07, 20:33
Det är ju stöld.

diartistakasha
2007-10-08, 00:13
Är det? trodde de var till för almänheten:)

Ninnurur
2007-10-08, 11:25
Snor tråden lite.
Undrar varför det inte finns plastlådor i liggande ställning för hästtäcken, som man kan stapla ovanpå varandra, så många m,an behöver, och har en öppning på kortsidan att ta ut dem från, så inte mössen bygger bon därinne?
Eller finns det månntro?

Eller så köper man sådana här stora "väskor" i kraftigare palst som egentligen är för täcken och sånt och har täcken i i garderoben :idea:

Lillkumpula
2007-10-08, 12:04
Jag har också väggar av leca, men har aldrig upplevt att skruv sitter dåligt i det. Vi har en massor av saker uppsatta efter väggarna - och allt sitter fast som i sten;)

Man måste (eller måste och måste...) ha skruv med plastplugg över, annars så gängar skruvarna bara lös sig har jag fattat det som.

Andra smarta tips? Tjaa... Jag tycker att vanliga upphängningskrokar (finns i hööks och börjes med plastöverdrag) funkar utmärkt att hänga upp blöta täcken i. Dom torkar i regel upp under natten och om dom har varit riktigt dyngsura så har vi använd oss av värmefläkten och satt den på en stol bredvid.

Det tar lite utrymme men håller sin funktion ändå.

BeastieBabe
2007-10-08, 19:31
Det är ju stöld.
WTF trodde du ":angel:"-smileyn var till för då? :rofl:

Nicke
2007-10-08, 20:13
Eller så köper man sådana här stora "väskor" i kraftigare palst som egentligen är för täcken och sånt och har täcken i i garderoben :idea:

Vaddå för några väskor? Det där lät intressant. Pris? Kan tillägga att det är inte lite täcken jag har :angel: Snarare, enormt många.

BeastieBabe
2007-10-08, 22:38
det är människotäcken-väskor.. finns på jysk.. dock är de i tunt tyg eller plast med lufthål.. så de håller inte mot något annat än lite damm.. isf kan du köpa örngott och stoppa täckena i :idea:

kolla på IKEA efter plastbackar med lock, de är nog bästa valet om du vill ha täckena skyddat mot det mesta, råttor kan iofs gnaga sig in ändå men sålänge täckena är fräscha bör de inte löpa någon risk..

har du plats skulle jag hellre hänga täckena på en stege i taket och lägga presennning över för att skydda mot damm..

Nicke
2007-10-08, 22:57
det är människotäcken-väskor.. finns på jysk.. dock är de i tunt tyg eller plast med lufthål.. så de håller inte mot något annat än lite damm.. isf kan du köpa örngott och stoppa täckena i :idea:

kolla på IKEA efter plastbackar med lock, de är nog bästa valet om du vill ha täckena skyddat mot det mesta, råttor kan iofs gnaga sig in ändå men sålänge täckena är fräscha bör de inte löpa någon risk..

har du plats skulle jag hellre hänga täckena på en stege i taket och lägga presennning över för att skydda mot damm..

Mja, jag skulle nog behöva rejäla plastlådor i hårdplast för ändamålet.
Eller plåtlådor kanske, så de åtminstone får tandlossning de små (och stora ) rackarna! :cool:
Jag får robba nåt gammalt arkiv som man jämt ser i advokatserier, där de ständigt drar ut bautaplåtlådor med viktiga handlingar i!
Har nån sett nån på nån skrot, så ring!

BeastieBabe
2007-10-08, 23:40
arkivskåp är svindyra, jag har själv varit på jakt i över ett år nu utan framgång :(

men hmm, alltså på plastverkstäder kan dom tillverka lådor och sådant av fiberglas med plast på (mitt ex gjorde bilhatthyllor med hål för stereo för att slippa förstöra originalhatthyllor), det kanske vore något? många bilverkstäder har en del för att laga kofångare och sånt.. kanske dom vill göra en låda size "dynlåda" med lock åt dig?

smessis
2007-10-08, 23:51
Haha. Jag har jobbat på systemet. Men blundar väl för det där..;) Du hade verkligen massa bra tips! Ditt stall skulle jag vilja besöka..:D

Nicke
2007-10-09, 09:12
arkivskåp är svindyra, jag har själv varit på jakt i över ett år nu utan framgång :(

men hmm, alltså på plastverkstäder kan dom tillverka lådor och sådant av fiberglas med plast på (mitt ex gjorde bilhatthyllor med hål för stereo för att slippa förstöra originalhatthyllor), det kanske vore något? många bilverkstäder har en del för att laga kofångare och sånt.. kanske dom vill göra en låda size "dynlåda" med lock åt dig?

Det där var ett bra tips! :)
Men jag vill ha smålådor för varje täcke. Då kan man bygga på höjden tänkte jag.

Lantlolla
2007-10-09, 10:31
Jag tror vi har någon sån gammal arkivgrej stående här hemma :P Haha till ingen nytta dock... kan väl se om pappa vill bli av med de eller om han tänkt använda de :P

Emmsan
2007-10-09, 10:33
Kanska inte riktigt vad du e ute efter men du kan skruva upp dem i gardroben om du vill

http://www.ikea.com/PIAimages/25893_PE099486_S4.JPG

Finns i olika storlekar på ikea:)

Emmsan
2007-10-09, 10:45
Kom på en annan sak, nu när jag köpte regn täcke sist fick jag det i en praktisk väska i plast, kanske kan man höra med närmaste
ridsport butik om de har över sen anda täcken som hat varit prov ex t.ex:idea:

Orkan
2007-10-09, 13:10
Gekås har stora kassar (som ikeakassar fast större) med dragkedja på.
Det får plats mer än ett täcke i dom och det tar säkert inte lång tid för mössen/råttorna att gnaga sig in.... men man kanske kan hänga upp dom eller nåt...

Nicke
2007-10-09, 13:25
Tack ska ni ha all ni som kommit med tips! :) Ska se vad jag kan hitta.

buschiq
2007-10-09, 19:08
En enkel sak är att använda gamla diskade ketchupflaskor till t.ex. linfröolja eller flytande mineraler e.dyl. som är hopplösa att hälla ur de stora dunkarna. Man slipper allt kladd och det är mycket lättare att dosera.

Lines
2007-10-09, 21:49
Annars finns det ju doseringspumpar...

BeastieBabe
2007-10-10, 13:02
En enkel sak är att använda gamla diskade ketchupflaskor till t.ex. linfröolja eller flytande mineraler e.dyl. som är hopplösa att hälla ur de stora dunkarna. Man slipper allt kladd och det är mycket lättare att dosera.
ja man kan lätt använda schampooflaskor också, suveränt till spill och kladd som inte vill sig annars..

själv har jag 4S-tjärsalvan i en schampooflaska, bara att ställa den uppåner i solen eller på ett element så blir den enkel att pressa ur..

annapanna8
2007-10-11, 17:08
Det finns ju plasväskor med dragkedja i olika storlekar (helt täta) på tex Maxi, jag har ett flertal som är inhandlade för mellan 19-39kr.

BeastieBabe
2007-10-11, 18:05
vad säljs dom till för ändamål egentligen då? jag har missat dom tror jag..

annapanna8
2007-10-11, 19:47
Jag vet inte vad de huvudsakligen är till för men jag brukar packa torrvaror i dem när jag handlar, badväska, övernattningsväska för barnen mm. De finns i många olika storlekar både med och utan dragkedja. De brukar vara mönstrade och ligga i stora travar så ibland tycker man bara att det ser rörigt ut vid en snabb blick.

jezzscar
2007-10-11, 22:07
Det finns en modell på IKEA också, som ska vara fukttät. Jag brukar ta hem alla täcken och kuddar från sommarstugan och ha dom ute i förrådet i såna kassar. Funkar riktigt bra!

bigganl
2007-10-12, 07:52
Stapelbara plastlådor med lock för täckesförvaring, är det någon som har nån smart lösning på det?

Har ni inga katter i stallet som håller mössen borta?
Vi förvarar alla täcken och schabrak i öppna hyllor och katterna håller musfritt.

bigganl
2007-10-12, 07:55
Synd att du bor så långt bort. Har två arkivskåp stående. Har aldrig tänkt på att de kan passa nere i stallet. (men det är ju en dammfri förvaring så varför inte)

Lines
2007-10-12, 09:14
Långt borta,ni verkar ju bo grannar :D.

Martina_m
2007-10-12, 11:43

Kanon bra! Från Ikea. Får i en 30kg säck krafft. Precis att ett 1kgs mått går i öppningen. Stapelbara och tar nästan ingen plats alls!

Är du själv i stallet eller är det inackorderingar = mycket grejer som ska förvaras för sig?
Jag ska ha garderober i min sadelkammare och sätta sadelhängarna i garderoben, så kan alla låsa in sina sadlar och annat dom är lite extra rädda om så slipper man tjafs om sadlar som har blivit skavda eller att folk använder andras saker. Min tanke med min kraftfoderförvaring var först att ha låsbara lådor för att slippa tjafs om att folk tar foder av varandra men ikeas lådor va så bra på alla andra punkter så det blev dom!

Om man vill ha låsbara. Kan man väl borra lite hål i sidorna och sätta hänglås på något sätt ;) Kanske...

stranger
2007-10-15, 07:19
Om man vill ha låsbara. Kan man väl borra lite hål i sidorna och sätta hänglås på något sätt ;) Kanske...

Fast då är dom ju inte täta längre!!:angel:

Rebecka83
2007-10-15, 07:33
Vi har ca 2,5*3 meter uppvärmd sadelkammare för två hästar, och det räcker som förvaring och täckestorkning. Idealet vore ju större, men vill man att det ska funka så går det att lösa.

hur har ni löst täckestorkningen? har nästan samma storlek på sadelkammare, aningen längre kanske...

fetanten
2007-10-15, 07:34
:confused:

Har du testat en sån där trekantig som man kan ställa ända in i hörnet?? Funkar super åt våra hästar.

Fibusen
2007-10-15, 08:14
*delvis kl*

Täcken kan man knöla in i sovsäckspåsar,då håller dom sig dammfria iallafall!

Den här är ju underbar för täcken/schabrak m.m!
http://www.tvshop.com/SE/products/stream/8857

Åhh,fanns i large också! Helt vattentät!
http://www.tvshop.com/SE/products/stream/7756

Pia
2007-10-15, 09:12
Ja, till täcken är den säkert bra. Men jag skulle inte använda den till kläder med tanke på hur skrynkligt det blir.
Jag vacum-packade chefens kläder en gång och :devil: vad skrynkligt det blev.
Jag var bussig nog att ta en egen påse till skorna. Det var väl bussigt av mig?:D

Starforsaken
2007-10-15, 09:59
Min far är en händig karl. Han har hängt upp ett järnrör i taket och sen har vi köpt täckesgalgar så vi kan hänga upp våra blöta täcken. Avfuktare på det och t.o.m de dyblöta vintetäckena blir torra på ett par timmar :)

MadicDomino
2007-10-15, 10:18
*knapp¨lån* :angel:

Läste i tråden om sno vagnar på systembolaget til att dra vatten och sånt :rofl:.

http://bole.e-line.nu/e-line/images/prod250/2678.jpg

I mitt förra stall hade vi en sådan här lek/trädgårds vagn!
Vi fick plats med 2 hö balar eller 3 vatten hinkar :D.
Perfekt om man skall dra ut vatten till hagen... Har man en händig man och en inkörd shettis kan man göra en lastvagn som shettisen kan få arbeta dra vatten till hagarna xD.

Så två problem lösta, en shettis som bara står som sällskap och transportera foder och vatten :rofl:. Man kan ju dra själv men det är inte lika kul :angel:.

Men köp en sådan här vagn :p, sparar så mycket på ryggen. saknar vagnen från förra stallet :( Men det håller ganska länge, bara man inte åker i dom :angel:. Tror de kostar runt 400 kr .

Mvh
Emma

MadicDomino
2007-10-15, 10:26
Sök på blocket -> för hus och trägård -> sök *vagn*
Får ni upp sådana vagnar :) Då får man lite större vagn :angel:..

Mvh
Emma

Chappe_
2007-10-15, 11:13
Snor tråden lite.
Eller finns det månntro?

Kan man inte köpa en sånhär låda som man förvarar trädgårdsdynor i?

Nicke
2007-10-15, 11:47
Kan man inte köpa en sånhär låda som man förvarar trädgårdsdynor i?

Jo de är bra, men de jag har sett går inte att stapla ovanpå varandra, samtidigt som man kan öppna locket. De måste ju i så fall ligga på sidan. Jag skulle också vilja ha lådor lagoma för ett täcke, så det går snabbare att hitta rätt i täckesberget.

Chappe_
2007-10-15, 11:53
det finns sånna också!! hittar dock ingen bild::( men min kompis har sånna i sin sommarstuga

Rebecka83
2007-10-15, 16:57
Min far är en händig karl. Han har hängt upp ett järnrör i taket och sen har vi köpt täckesgalgar så vi kan hänga upp våra blöta täcken. Avfuktare på det och t.o.m de dyblöta vintetäckena blir torra på ett par timmar :)

hmmm det är kanske en avfuktare jag behöver då...

själv har jag gjort så att jag skaffat sadelhängare... sånna som e som en "pinne" som man kan vika ner som jag hängt högt på väggen och så knäpper man bogspännena o hänger över sadelhängaren, funkar rätt bra... men jag misstänker som sagt att det är en avfuktare som behövs... måste undersöka närmare...

LadySara
2007-10-15, 17:50
tänk på att hänga insidan utåt när ni hänger täcken på tork... de är juh insidan som ska torkas först... en som ärviktigast..

Rebecka83
2007-10-15, 20:37
japp det har jag fått lära mig den hårda vägen :)

LadySara
2007-10-15, 20:47
jasså.. kommit ut på morgonen å täcken är torra tror du... men de visade sig att de bara var utsidan va??

sen måste jag oxå slå ett slag för avfuktare dom e kanon ..

Pia
2007-10-15, 21:25
Snor tråden lite.
Eller finns det månntro?

Jag har sett sådana på ÖB, men dom var av trä. Militärgröna givetvis:D eftersom det var överskottsgrejer. Öppning på ena kortsidan och gummitätning så det blev helt tätt.
Vad armén har haft dom till vet jag inte, men jag gissar att det går in två tjocka täcken i en sådan låda.
Dom var ganska tunga men ska dom stå på samma ställe går det ju an. Det är nog ett halvår sedan jag såg dem, kanske finns dom fortfarande.

Nicke
2007-10-15, 21:27
Jag har sett sådana på ÖB, men dom var av trä. Militärgröna givetvis:D eftersom det var överskottsgrejer. Öppning på ena kortsidan och gummitätning så det blev helt tätt.
Vad armén har haft dom till vet jag inte, men jag gissar att det går in två tjocka täcken i en sådan låda.
Dom var ganska tunga men ska dom stå på samma ställe går det ju an. Det är nog ett halvår sedan jag såg dem, kanske finns dom fortfarande.

Det där tål verkligen att kollas! Tack! :)

Rebecka83
2007-10-16, 07:10
jasså.. kommit ut på morgonen å täcken är torra tror du... men de visade sig att de bara var utsidan va??

sen måste jag oxå slå ett slag för avfuktare dom e kanon ..

precis!!! men det räkte med en gång för att lära sig... :)

fetanten
2007-10-16, 10:49

Jo, då. Om man gör på rätt sätt. Det är ju en kant runt om och om man bara borrar i den och inte genom själva väggen så går det. Har själv haft så tidigare. Men nu behöver jag inte låsa längre så jag sålde dem till en kompis.

BeastieBabe
2007-10-16, 17:35
dom är inte täta från början heller..

men lösningen är att sätta två vinkeljärn på lådan, ett på lock-kanten och en på sidan, så när locket är stängt ligger vinkeljärnen emot varandra och men kan bara haka på ett hänglås..
(man måste kanske borra nya hål om hålen ine matchar varnn efterosm att dte är en glipa mellan locket och sidan iofs, men är man händig så gårt det lätt..)

Ewelina
2007-10-16, 20:03
Min pappa har gjort en praktisk täckeshängare, ska ta kort när jag kommer hem. Så länge får det duga med beskrivning: Det sitter en bred bräda på väggen (ganska högt upp) i den är det hack med ca 20-25cm mellanrum. I dessa hack så passar "ribbor" som i andra ändan är fästa i ett snöre (kommer ni få se på kortet hur det är knutet). Det är bara att ta loss en av ribborna, lägga täcket på och sätta upp :) Är lätt och bra.

stranger
2007-10-17, 07:22
Smart!!

1010

BeastieBabe
2007-10-17, 11:55
ahh jag förstår precis :idea: det var smart.. det påfrestar ju inte så mycket på själva ribban då heller som om den skulle sitta fast i regeln bara..

BeastieBabe
2007-10-17, 11:57
kom förresten på några fler bra saker i stall

träns har ju en förmåga att skita ner på väggen i sadelkammaren, så man kan göra en fri tränshängare av en regel och 2 kedjor upp i taket, skruva på tränshängare på båda sidor av regeln och vips har du en kanon tränshängare där man inte skitar ner väggen något..

maria-mp
2007-10-17, 12:12
Jag vet inte hur ni gör, men jag har aldrig haft smutsigt bakom tränsen. Hur blir det det?:confused:

Haflinger
2007-10-17, 12:27
Beträffande vattenhinkar...
När jag hämtade min unghäst och han var lastad och klar så sa uppfödaren att jag kommer säkert att bli gråhårig på bus med vattenhinken. Men tji fick de.
Jag har två panikhakar fastskruvade med franska träskruv i väggen. Där hänger jag en fyrkantig hink, ca 20 l (returhink från vått sandspackel) kan säkerligen hämtas i varje välsorterad färghandel, som måste ta tillbaka returhinkar. (Min man är målare så jag får dem levererade).
Inte en gång har han spillt ut hinken. Jag har hinken i samma höjd som krubban.

tezz_mini
2007-10-17, 12:35
Jag vill INTE rekomendera att ha uppbindning i taket.
När uppbindningen är högt upp kan hästen lättare vända vilket kan leda till hängning/strypning.
Ett bra ögon mått för höjd på uppbindning är 30cm högre än mankhöjden(Öron höjd).

-Istället för att köpa dyrt häst godis odla morötter!Där inte hästarna kan komma åt så klart.
-Rekomenderar att ha hink på baken i däck för att minska risken för foderstrupsförstoppning.Så kan du ta ur den o diska efter varje måltid me en gammal diskborste.Så blir det inga bakterier i den.
-Ha en plastfotboll i vatten tunna/badkar så blir det inte is i den lika lätt!
-Fråga i affären efter champinjon backar(små blå låga lådor) dom är perfekta att ha lindor i.
-Fråga efter gammla morötter i affären.
-Fråga efter godis lådor i affären, dom är perfekta att ta mineraler o annat smått o gått i!
-Ha en grimma o grimmskaft hängande innanför dörren ifall nån häst kommer lös så du fort kan fånga in den!
-Ha inte utrustning o foder i samma rum/avdelning som blöta benskydd,täcken o vojlock. Fukt leder till mögel o dåligt foder!
-5cm långa små träd stumpar o ha träns på.Spikar ger skav i lädret.

tezz_mini
2007-10-17, 12:45
Ikeakassar går att använda till i princip allt!! :D

Tror att Ikea får öppna en stallavdelning snart eftersom dom har så mycket användbart :p

Annars så tycker jag att grimskaften i taket verkade som en jättebra idé! Hästen måste vara rätt vig för att lyckas trasla in sig om den står uppbunden.

Det räcker ju att den snurar ett halft varv så stryps den!
Smart!

Pia
2007-10-17, 13:49
*KL*
Nu har vi äntligen hittat en variant av små foderhäckar som fungerar.
Man behöver gamla bildäck med fälgen kvar, och stora plastbyttor. I vårt fall blev det plastfat som det varit falu rödfärg i, avsågade så de blev hälften så höga. Sambon borrade några hål i botten så att regnvatten kan rinna ut och fäste sedan byttorna med ett par genomgående bultar i fälgen. Kanten på byttorna filade jag lite så dom inte var vassa.
Dessa går inte att gnaga sönder. Går inte att välta. Regnvatten rinner ut. Och det finns ingenting dom kan skada sig på.:bump:
Varför har vi inte tänkt på detta förut?:D

BeastieBabe
2007-10-17, 15:23
Jag vet inte hur ni gör, men jag har aldrig haft smutsigt bakom tränsen. Hur blir det det?:confused:
de flesta av mina träns färgar av sig litegrann när man gör rent dem, de blir även lite klibbiga när man smort in dem med läderbalsam (även fast man gnuggar bort överflödigt balsam efter en stund) sedan är jag faktiskt inte den som gör en 100% rengöring av tränset varje gång jag använt det, det torkar ut lädret..

stranger
2007-10-18, 07:08
FIFFIGT!! med tunnorna!!
Jag har varit inne på lite samma sak fastän ta ett badkar utan propp och ev borra några fler hål i och sen hiva ner höt eller silaget där i de hagar där man har få hästar!!
Jag menar det funkar ju med badkar i ram till vatten så varför inte till grovfoder?!!
Man kan ju göra ramen med snedkapade hörn så blir det ju inga "spetsiga" hörn heller...

BeastieBabe
2007-10-18, 15:09
där kom jag på en till idé. ett gammalt badkar i hörummet gör att man lätt öppnar balar utan att spilla bort för mycket ner på golvet :idea:

och köper man hem mycket havre på en gång i pappsäckar så kan man hälla över havren i gamla tvättmedelshinkar (dom e ju ganska stora)..

Har man trångt om plats i foderrummet för kraftfoder så bygger man en stabil låst låda på loftet med ett rör ner till foderkammaren och en skjutventil som man öppnar och släpper ner några kilo åt gången i en hink i foderkammaren..

har man vattenhinkar i boxarna så kan det vara en god idé att ha en slangvinda inomhus så man slipper släpa runt hinkar med vatten.. och om man har råd kan man även köpa en enkel pump med siugslang som man sätter igång och sen går runt med slangen och suger bort det gamla vattnet ur hinkarna.. har man båda slangarna med sig samtidigt är det lätt att göra rent hinkarna på samma gång :)

fodernersläpp från loftet.. 5 cm rör rakt ner i krubban för allt torrt foder (betforen kan man ge vanliga vägen i stallgången) uppe på loftet har man små trattar på rören så det är lätt att hälla ner givorna.. hö går ochså fint att fodra uppifrån sålänge höet inte dammar för mycket och man har hosthästar..

torkskåp är härligt att ha.. samt tvättmaskin om man kommer över någon billigt.. och en rejäl torkställning utanför stallet, det ser så slarvigt ut med grejer hängandes på staketen :(

stranger
2007-10-19, 07:14
och köper man hem mycket havre på en gång i pappsäckar så kan man hälla över havren i gamla tvättmedelshinkar (dom e ju ganska stora)..
:(

Vi har köpt en gammal glassbox från typ ICA sån där med skjutluckor på!! Rymmer gissningsvis 500-600 liter och är helt tät så råttorna tar sig inte in!! Kylagregatet är trasigt men det spelar ju ingen roll för jag vill ju inte ha fryst havre men därav priset 100:-

maggan2
2007-10-19, 12:56
Vilken smart idé. En sådan frysbox borde ju även vara lätt att hålla ren invändigt + att man ser fodret genom locket.

stranger
2007-10-19, 12:58
Precis + att eftersom det oftast (på min iaf) är 2 skjutlock där det ena går in under det andra kan man använda det övre som avställningsyta...

lady foxglove
2007-10-19, 16:47
så här ser mitt stall ut litet men vaddå ja har ett stall som ni ser har ja krokar under överskåpen för att kunna hänga upp träns osv för rengjöring annars hänger jag hö påsarna där. foder har i i gammla kyl skåp i garaget i dagens lägae har ja fullt med lådor isv på kanin buren sen har ja ju uppbindnings linor i kedja med slang runt sätter i hop de på kvällen å kan torka täckena på det smart sm den haha sen har ju hörn boxen en hörn dörr sparar plats samt att dörren till stora är en sk i hop fäll bar dörr spaar å utrymme
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder037.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder036.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder035.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder034-1.jpg

dock är lister osv inte klara tar lng tid att få pappa att göra de sista men så länge hästarna kna vara inne så e det ju lugnt

BeastieBabe
2007-10-19, 21:29
oj va svårt det var att läsa det du skrev, kan du snälla skriva upp varje idé i varsit stycke?

BeastieBabe
2007-10-19, 21:31
Vi har köpt en gammal glassbox från typ ICA sån där med skjutluckor på!! Rymmer gissningsvis 500-600 liter och är helt tät så råttorna tar sig inte in!! Kylagregatet är trasigt men det spelar ju ingen roll för jag vill ju inte ha fryst havre men därav priset 100:-
bra idé! :idea: man kan säkert ringa den lokala distributörenav gb/triums/sia-glass och höra om de har nån trasig frys till salu.. eller så kollar man på återvinningsstationen..

bigganl
2007-10-19, 21:38

Det har jag inte varit med om heller. Måste vara ganska sällsynt.

stranger
2007-10-22, 07:10
eller så kollar man på återvinningsstationen..

Det är nog troligare eller i nån butik/mack med glassförsäljning vet av erfarenhet att går de sönder skjuvs de ur vägen och blir stående där:angel:...

Lantlolla
2007-10-28, 17:59
Puttar upp tråden lite, då jag behöver några täckestips. (orkar inte läsa heela tråden)
Mina krakar skall gå på lösdrift i vinter och jag har ingen möjlighet till sadelkammare. Så nu ska jag ha två frysboxar som pappa och farbror hittat på tippen, så att fukten skall stanna ute så gott som möjligt. Svårt att förklara, men vi ska sätta pinnar i som man kan hänga sadlarna på, och tränsen får lösa sig sen. Frågan är helt enkelt hur ska jag försvara täckerna som inte används, bäst? samt vart ska jag göra av de täcken som kommer användas.

Alltså hästarna har ju ett gäng med täcken, min herre kommer äga ett regntäcke som skall användas när han rider:P och ett fleecetäcke. Tanken är att det är vad som skall användas till de andra två också. Men de har båda vinterätcken och grejer, vart fasen ska jag göra av de?

En tanke är ju att slänga dessa täcken i botten på frysboxen och ordna ikeapåsar att hänga upp de andra som används.
Hur hade ni gjort? :S

LLaika
2007-10-28, 23:17
kl

Detta är också bra till täckesförvaring.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80100190

Fraggel_Tess
2007-10-29, 07:10
På tal om höhäckar i hagen så såg jag något i våras där hagarna var rätt bra leriga på ett ställe. De använde pallar med med 2-3pallkragar och lade hö i. Rätt så fiffigt...

vicky417
2007-10-29, 11:37
leter efter ett bra stallskåp. ngt tips?

BeastieBabe
2007-10-29, 12:56
ja utan värme i frysboxarna blir det lika rått och kallt inne i dom som utanför.. för att det ska kunna hålla måste allt som stippas in i frysboxen vara torrt.. så du kan inte hänga in lätt fuktat täcke och sadel och tro att det ska torka tyvärr..

jag skulle hellre tipsa om att ni köper en lekstuga (begaganad kanske?) och ställer in en kupevärmare.. trångt att komma in men å andra sidan så garanteras det att ni inte får mögel på grejerna..

lethal_smile
2007-10-29, 14:35
tack för alla underbara tips! :love::bow:
ska lätt köpa nån sån låda från ikea att ha havren i

// otti

stranger
2007-10-29, 15:33
Fast det är inte sant!! jag har nämligen haft två gamla KYLSKÅP utan strömfunktion som jag har täcken/vojlockar på hyllorna och läderplock och bett i "grönsakslådorna samt salvor benlindor o dyl i dörrfacken... Har haft så i ett par år innan vi bygde uppvärmd sadelkammare och det funkade utmärkt inte rått och inte fuktigt det blir ju tätt där inne!!
(Kallt/varmt blir det ju efter utetemperatur men inte fuktigt)
Fast det förutsätter ju att grejorna är torra när man stoppar in dom!!

BeastieBabe
2007-10-29, 16:07
Fast det är inte sant!! jag har nämligen haft två gamla KYLSKÅP utan strömfunktion som jag har täcken/vojlockar på hyllorna och läderplock och bett i "grönsakslådorna samt salvor benlindor o dyl i dörrfacken... Har haft så i ett par år innan vi bygde uppvärmd sadelkammare och det funkade utmärkt inte rått och inte fuktigt det blir ju tätt där inne!!
(Kallt/varmt blir det ju efter utetemperatur men inte fuktigt)
Fast det förutsätter ju att grejorna är torra när man stoppar in dom!!
jag skrev exakt det så klaga inte

"för att det ska kunna hålla måste allt som stippas in i frysboxen vara torrt.. så du kan inte hänga in lätt fuktat täcke och sadel och tro att det ska torka tyvärr.."

Lantlolla
2007-10-29, 22:10
Nej klart inte, men till stor del går de nog att torka av de mesta!
Hittade idag tvättpåsar på rusta, som jag planerar att ha täcken som används i. så kan jag skriva deras namn på påsarna och hänga upp dem. Även om de står 40 grader på den:P

Det kommer nog lösa sig, hoppas jag iaf :D

BeastieBabe
2007-10-29, 22:38
Nej klart inte, men till stor del går de nog att torka av de mesta!
Hittade idag tvättpåsar på rusta, som jag planerar att ha täcken som används i. så kan jag skriva deras namn på påsarna och hänga upp dem. Även om de står 40 grader på den:P

Det kommer nog lösa sig, hoppas jag iaf :D
hehe ja hade du häst sa du? och du tänker torka av fukten i täckena? gosh, tänk om det hade varit SÅ enkelt att torka täcken..

faktiskt så ligger det mängder med fukt i både täcke och sadel om man har fuktat ner dem, dvs hästsvett, hästånga, regnvatten, luftfukt, tvättfukt (sadelsmörjning)..

bered dig på att få mögelinvasion! för det händer nämligen på allt läder som inte hänger torrt.. och behöver jag säga hur pojkvännens lätt fuktiga overall såg ut efter 2 veckor i en plastpåse i hallen (17-18 grader) den var grönluden!

köp en lekstuga och sätt in kupévärmare.. mitt råd för att du ska slippa förstöra ditt läder och dina täcken :bow:

stranger
2007-10-30, 07:13
På tal om höhäckar i hagen så såg jag något i våras där hagarna var rätt bra leriga på ett ställe. De använde pallar med med 2-3pallkragar och lade hö i. Rätt så fiffigt...

Mkt fiffigt!! undrar om man kan ha så att man plockar av pallkragar efterhand som hästarna äter sig neråt eller om det blir för "rappligt" då??

stranger
2007-10-30, 07:16
jag skrev exakt det så klaga inte

"för att det ska kunna hålla måste allt som stippas in i frysboxen vara torrt.. så du kan inte hänga in lätt fuktat täcke och sadel och tro att det ska torka tyvärr.."

SILLY ME:o!! JISSES så brått man kan ha ibland:angel:!!! fölåt beastie ibland ska man ta en extra sekund på sig när man läser...

BeastieBabe
2007-10-30, 12:11
SILLY ME:o!! JISSES så brått man kan ha ibland:angel:!!! fölåt beastie ibland ska man ta en extra sekund på sig när man läser...
hehe ja jag kan förhasta mig ibland jag också.. jag var lite trött just då också så sorry om jag tog i :)

fetanten
2007-10-30, 15:09
Angående höhäckar i hagen ...
Vi har en sån där metallram som det är runt stora plast"dunkar" En del kör vatten i sådana osv. (svårt att förklara). I alla fall så har vi tagit bort plastgrejen och sågat av metallramen så att det bara är två rutor i höjd, slipat sågytorna så att det inte är vasst längre. Satt finmaskigt plastnät så att inga hovar kan komma in och fastna. I botten är det redan dräneringshål, så regnvatten rinner bort. Toppenbra. Och hästarna slipper lerigt hö. :)

Lantlolla
2007-10-30, 16:53
Klart de, men jag har inget utrymme för detta. Också ingen chans till att få el. Hästarna skall inte heller använda täcken. Men har löst de hela, så tack för tipsen iaf!

Vet inte 9om jag tryckjte på rätt svars knapp men de va menat åt Beastie :D Tackar :D

BeastieBabe
2007-10-30, 21:22
så ni har inte el i staketet heller? eller ni kanske har sånt där snyggt trästaket :love: det är så vackert..

bra att det löste sig iallafall :)

Lantlolla
2007-10-30, 23:06
Jo klart el, när en pålle är själv. bilbatterier är super men håller nog inte för länge för att värma upp en lekstuga :(

Men smart tanke om man har utrymmet annars!

BeastieBabe
2007-10-31, 12:46
jao, det beror ju på.. har man 2 batterier så kan man ladda ett hemma och ha timer på det som står i stugan.. man behöver ju inte ha kupévärmaren på hela tiden heller.. men en kvart i timmen nattetid eller så..

jag och mina polare är experter på bilbatterier till allt.. har en bärbar (läs: rullbar) stereo med bilbatteri i och jag och exet hade med på campingsemestern..
var ganska skoj när vi skulle ladda batteriet och använda det samtidigt på en camping..
stolpe-kontaktskladd-förlängningssladd-batteriladdare-batteriladdarkablar-batteri-singelcigarettuttalgssladd-multicigarettuttalgssladd-kylväska&mobilladdare&lampa :D

cano
2007-10-31, 14:52
Mkt fiffigt!! undrar om man kan ha så att man plockar av pallkragar efterhand som hästarna äter sig neråt eller om det blir för "rappligt" då??

Vi använder en pall med 3 st pallkragar på som höhäck i hagen, jag trodde i min enfald först att det skulle funka att bara ha dom lösa på varandra. :smirk: Men, icke sa nicke!
Redan första dagen så hade våran häst plockat av pallkragarna en efter en, det är lite otäckt om de får möjligheten att göra så för det finns metallgrejer på hörnen av pallkragarna som de kan skada sig på.
Jag löste det mad att skruva fast en bräda av lagom längd i pallen och pallkragarna på utsidan så att det inte går att lyfta kragarna uppåt. När detta problem var löst så fungerar det kanon, lite pyssel med att rengöra den med jämna mellanrum, men det är det värt.
Fungerar även ypperligt till att begränsa grovfodermängden till shettis kompisen som har mycket mindre behov än sina kompisar. :bump:
/Camilla

Nicke
2007-10-31, 15:29
:smirk: Men, icke sa nicke!

Självklart icke! Man bör icke underskatta hästhjärnor :angel:

Lantlolla
2007-11-01, 10:43
kl

nu har jag ett liten tips för täcken och schabrak. Hittade på R*sta tvåttpåsar, stora sådana vita och blåa, stod 60 grader och 40 grader på dem. Jag får nog ner upp mot fem täcken i en påse! :D Lätta att hänga upp ngn stans

jezzibell
2007-11-01, 20:55
Exakt samma sak gjorde mina :p
Jag har två pall på varandra och ovanpå det två pallkragar.
Kliade rumpan emot, så pallkragarna ramlade ner och pallarna låg inte mot varandra, så det var bara till å ta fram spik & hammare :D

LadySara
2007-11-01, 20:57
fast pall å kragar är kanon tyckte jag.. å min häst oxå eftersom hon itne åt de sista som låg emot marken... sen om den som fodrade va ltie sen ja iaf i hennes ögon då låg jragen på ett ställe å plyfan på ett å pallen på ett.. då flyttade hon undan ALLT.

Bangsi87
2007-11-06, 21:53
*putt*

Mer tips ngn? Jag kan säkert massor men tänker inte så mkt på det... =S

RedFling
2007-11-06, 22:17
Det som är det absolut bästa i mitt stall är väggarna. Vi klädde in hela stallet i spånskivor som har som en vit plastad ytbeläggning. (tänk ikeas billiga bokhyllor, typ som såna vita hyllplan) Tyvärr vet jag inte vad skivorna kallas eller vad de kostar. Vi hade tur och kom över ett helt parti för en femhundring kanske.
Det är hur lätt som helst att hålla väggarna fina, om hästen grisar är det bara att torka av. Spindelnät fastnar inte. Vill bara påpeka att jag inte direkt skurar vväggarna varje dag, men det är kul att kunna få stallet i nyskick nån gång ibland.

Skivorna räcker inte riktigt ända upp till taket, så där är det bara vanligt trä. Sen i skarven mellan två intilliggande skivor sätter man en bräda för att täcka glappet. Det blir snyggt när man målar brädan PLUS att hästen har något att klia sig mot.

Hoppas ni förstod det här röriga...

BeastieBabe
2007-11-07, 14:48
ja har man ett stall där man hyr ut några boxar kan ju en bokhylla med lite faktaböcker vara på sin plats i sadelkammaren.. så har man något att göra där och man har tillgång till fakta om något händer..

Faktaplanscher i stallet är också bra, sepciellt med muskel, skelett, ben, hov och tandöversikt, kanon när veterinären, hovslagaren, kiropraktorn, hästtandläkaren eller massören kommer på besök :)

bygger man stall själv kan det vara en idé att göra främre boxväggarna ganska tjocka, t.ex 90 mm med trä på insidan och en plywooddörr på utsidan, sätt upp tunna hyllor och några krokar så har du ett skåp för benskydd, grimma, rotborte, linement, lotion hästgodis mm men som hästarna inte kan få tag i från boxen även om man inte har galler.. :idea:

BeastieBabe
2007-11-07, 15:16
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/16230000-16239999/640x480/16235971.jpg (http://www.pixbox.se/pic16235971)

kul med sketchup :)

Emmahpemma
2007-11-07, 15:35
*knappis*

jag har en sånhär på boxdörren:
http://www.ikea.com/PIAimages/23137_PE107943_S4.jpg
rymmer precis fyra stallbandage och tunna paddar.

Perfekt att lägga bandagen i på morgonen för den som släpper ut. istället för att lägga bandagen i krubban eller i spånet. :idea:

samtidigt som den är såpass "skör" så att den går sönder före hästen gör illa sej på den om det vill sej så illa...

i love svala
2007-11-07, 16:52
så här ser mitt stall ut litet men vaddå ja har ett stall som ni ser har ja krokar under överskåpen för att kunna hänga upp träns osv för rengjöring annars hänger jag hö påsarna där. foder har i i gammla kyl skåp i garaget i dagens lägae har ja fullt med lådor isv på kanin buren sen har ja ju uppbindnings linor i kedja med slang runt sätter i hop de på kvällen å kan torka täckena på det smart sm den haha sen har ju hörn boxen en hörn dörr sparar plats samt att dörren till stora är en sk i hop fäll bar dörr spaar å utrymme
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder037.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder036.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder035.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/Bilder034-1.jpg

dock är lister osv inte klara tar lng tid att få pappa att göra de sista men så länge hästarna kna vara inne så e det ju lugnt

vilka söta boxar:love:

Fraggel_Tess
2007-11-08, 07:28
Fiffigt den ideén kommer nog lånas till mitt blivande stall.

BeastieBabe
2007-11-08, 12:49
smart :idea:
IKEA is the shit när det gäller stall ;)

jag har faktiskt tittat en hel del på de här fyrkantiga sopskåpshinkarna, de tar ju mycket mindre plats att ställa upp dem brecvid varandra att ha foder, prylar och allting i än de runda hinkarna..

Ninnurur
2007-11-08, 13:35
Vi har IKEA överallt!
* Golvskydd bakom krubborna
* De vita lådorna till foder
* Köksknivar till ensilagebalsöppning
* Klockan på väggen
* Träpallen till uppsittning
* Pax garderoberna i sadelkammaren
* Whiteboardtavlor och pennor

:bump:

Wilda82
2007-11-08, 18:27
http://www.pixbox.se/pic_show_id15250942.html

Jag har i mitt stall uppbindningen i taket.. och det funkar super :) (se bilden)
även våran lilla ponny kan stå utan problem.. :)

Moja
2007-11-08, 18:48

Sånnadär har vi också, Dom är perfekta!

LadySara
2007-11-08, 19:38
sen har du antagligen de som ja tror att näst intill alla stall har.. IKEA påsarna att paka hö mm i..

IKEA är klart en kanon affär när degäller saker till häst..

EmelieR
2007-11-08, 19:54
Jag har mina i olika påsar som man kan stänga typ icas. Sedan lkägger jag påsarna brevid varandra i dynboxen:)
Snyggt och dammfritt... Får plats ganska många täcken om man inte lägger ner de vintertäckena...
Dessutom har jag en likadan förvaring i soptunnan- men det är lite bökigare.
Sedan har jag en gammal frysskåp också till finsakerna. Garanterat musfritt:)

Ninnurur
2007-11-09, 09:47
Självklart ;)

Sen kom jag på att jag har ju deras påsar för förvaring av sängkläder/kuddar/täcken till att ha täckena i! :)

Ewelina
2007-11-21, 09:45
En annan smart ide är att gå in på blocket och söka på bortskänkes, då kan man hitta en massa praktiska saker som ingen vill ha längre men som ändå är i fräsht skick. Te.x hyllor och en och annan byrå. Man kan ju även fixa till de saker som är i lite sämre skick.

Ewelina
2007-11-30, 13:28
**Puttar**

BeastieBabe
2007-11-30, 14:24
jag kom på en sak idag
under fodertunnorna kan man ha hjulkryss så att man kan rulla runt tunnorna utan problem :)

nu har jag googlat men inte hittat prylen så det heter tydligen inte hjulkryss, men iallafall är det ett svetsat kryss med hjul längst ut på varje ände och på denna ställer man alltså vanligtvis en trave bildäck, men de kan även användas för fodertunnor.. borde finnas på mekonomen, jula m.fl bilprylaffärer..

Novalisa
2007-11-30, 17:40
I vårat stall har vi elkontakt i taket i stallgången. Det är bra när man tex ska klippa hästen. Man undviker att hästen trampar på sladden. Skulle hästen av någon anledning bli rädd är det bara att dra ur den.
Vi har inte krubbor till våra hästar utan typ diskbaljor som vi ställer på golvet. Det är ju mest naturligt för hästen att äta från marken. Dessutom är det smidigt att diska ur.

Gallardo
2007-12-01, 11:01
Hörrni.. Ang. dom där vita plastgrejerna som ni har köpt på IKEA och har foder i. Jag har köpt två sådana, men reagerade lite på att det är en glipa i gängorna. Blir inte fodret fuktigt om det inte kan stå inomhus? Mitt foder kommer stå i en lada där det är ganska fuktigt, men det är ju tak över.
Sambon föreslog att jag kan lägga en bit av foderpåsen över fodret, så det inte tar till sig fukt. Är det onödigt?

Nicke
2007-12-01, 12:29
Vi har inte krubbor till våra hästar utan typ diskbaljor som vi ställer på golvet. Det är ju mest naturligt för hästen att äta från marken. Dessutom är det smidigt att diska ur.

Det prövade vi också ett bra tag, men tröttnade på att de blev söndertrampade alltför ofta. Sen testade jag att ställa baljorna i krubborna, men tröttnade på att stå och vänta på att hästarna skulle äta upp så man fick diska. Dessutom, lyckades hästarna ibland ändå bita fast i baljan, och slänga ner på boxgolvet och trampa sönder. Det hela slutade med att krubborna skruvades fast "en våning ner", för att ätproceduren skulle föregå långt ner, som ovan sägs. Vissa krubbor bajsades det då i, och fick flyttas till ett ställe i boxen där ingen häst har lust att skita, det blev ganska nära boxingången.

grafit
2007-12-01, 14:15
Hörrni.. Ang. dom där vita plastgrejerna som ni har köpt på IKEA och har foder i. Jag har köpt två sådana, men reagerade lite på att det är en glipa i gängorna. Blir inte fodret fuktigt om det inte kan stå inomhus? Mitt foder kommer stå i en lada där det är ganska fuktigt, men det är ju tak över.
Sambon föreslog att jag kan lägga en bit av foderpåsen över fodret, så det inte tar till sig fukt. Är det onödigt?

Precis vad jag också tänkte när jag såg dom. Plus att kryp och insekter kommer ner där....

Ewelina
2007-12-01, 18:10
Sätter du krubborna för långt ner så är det väl inte bara det att det riskerar att hamna bajs i dom utan oxå ett och annat ben ;)

Nicke
2007-12-01, 20:26
Sätter du krubborna för långt ner så är det väl inte bara det att det riskerar att hamna bajs i dom utan oxå ett och annat ben ;)

Ben? ;) Så långt ner är de inte att de automatiskt kliver i dom, och skulle detta märkliga hända, vilken katastrof skulle det innebära i såfall? :D Nä,det har inte varit något benproblem hittills.

Ljulius
2007-12-02, 17:24
Vi har byggt en liten farstukvist (stavas det så?) utanför stalldörrarna, hur skönt som helst att stå under tak när man fibblar med stalldörren i ösregnet....

Sen ett bra tips, ha alltid en reflexväst och en ficklampa hängandes lättillgängligt innan för dörren, att ta på när du släpper in och ut i den mörka årstiden :D

Och som fler andra har sagt, krokar kan man aldrig få för mkt av!

misen
2007-12-02, 17:31
jag tycker det är super att sätta uppbindningen i taket dock är det lite dumt om man har unghästar. som när min var liten så skulle hon alltidha koll. vände ag så vände hon å vad hände jo ho stog helt intrasslad i snörena å de skulle hon aldrig kunna göra om man band snörena längre ner så de tog stopp för runpan så hon ej kunde vända sej hela vägen runt.

BeastieBabe
2007-12-02, 21:42
ja, det är ju glipor så man kan inte förvara fodret utomhus, det är samma sak med tunnor som man använder, de är väldigt sällan helt täta..

Om du har backarna så att det verkligen regnar och snöar på dem bör du kanske överväga att ha ett par andra tunnor.. annars kan du lägga in en "torrpåse" finns i 2-pack på hööks.. den suger åt sig en massa fukt (perfekt i bilen) och när de blivit mättade tar man hem dom, häller ut kornen på en plåt och kör några timmar i ugnen på 50 grader sen ner i påsen igen och ut i fodertunnan..

men är det värme och fukt i ladan där de kommer att stå? brukar grejer mögla ihop där? om inte så är det ingen fara, luftfuktigheten sjunker tillsammans med temperaturen så det ÄR fuktigare inomhus (såvid ni inte har en luftavfuktare inomhus)..

BeastieBabe
2007-12-02, 21:46
jag vet ponnies på en ridklubb i närheten, de kliver upp i sina krubbor som är på normalhöjd när det blir dags för fodring :eek:
men peppar peppar har de inte gjort illa sig någon gång ännu, dessa hästar har järnkrubbor men väldigt mjukt rundad kant så det hjälper ju det också..

men ja om hästarna börjar kliva i krubborna så får man ju se till att det inte finns något som de kan skada sig på på den nya "huvudhöjden" så att säga :)

själv gillar jag att fodra i riktiga murarbaljor eller såna däringa nya mjuka vattenhinkar de tål att lekas med och trmapas på också..

Novalisa
2007-12-03, 17:19
Det är ca 3år sedan jag slutade med krubba till mina hästar. De har aldrig trampat sönder en enda balja eller att de har bajsat i den. Ibland har de ändå stått kvar hela natten. Mina hästar kanske är ovanligt snälla? De bajsar alltid i en hög i boxen och där ställer jag inte baljan.
Det är oerhört smidigt att mocka efter dem också:bump:.

Bangsi87
2007-12-04, 15:06
Jag har 2 sånna mjuka hinkar (flexitub?) och de är helt :love:
2 st gröna, en stor för vatten och en mindre för foder.

Men jag har köpt mina 2 i en presentaffär på västkusten, ngn som vet vars de mer säljs? Har sett dem i ngn järnaffär med tror jag typ Jula?

För nu har jag bytt färg iom att jag har ny häst och skulle vilja ha en ljusblå :p
Ngn som vet var de går att få tag på?

BeastieBabe
2007-12-04, 15:25
hööks ;)

tiotusenröda

Bangsi87
2007-12-05, 11:54
Finns de verkligen på hööks? Är nog inte samma eller?
Nån som vet om de finns ngn annanstans?
Försökte skapa tråd om de hinkarna men det fick jag visst inte göra :p

Bangsi87
2007-12-05, 11:56
Den enda på hööks jag hittade var liksom ihopvikbar...
Jag menar mer de som är i mjuk plast/gummi och som finns i massa färger :p
Andvänds även vid trädgårdsskötsel har jag sett...

bigganl
2007-12-05, 11:57
Jag har köpt mina på Maxi. Kolla där om det finns en sån affär där du bor.

BeastieBabe
2007-12-05, 14:44
nej det är inte den, dessa mjuka hinkar finns i butikerna men precis som med hinderfötterna så finns de ej på postorder..

sånna
http://popclip.net/wp-content/uploads/2007/09/tub1.jpg

Bangsi87
2007-12-05, 15:32
Jaa! Sånna är det ju :D:D

Underbara är dom!
Men finns de nån mer stans än Hööks då?
Tror vår närmaste Hööks butik är en 15-20 mil bort :confused:

Ninnurur
2007-12-05, 19:00
Vi köpte våra på Coop Forum när de hade rea, 50% rabatt :)

Bangsi87
2007-12-06, 13:58
Har de sånna på Coop? Det har jag tyvärr aldrig sett iaf inte på vår Coop. Var det vanliga mat-coop eller coop bygg?

Ninnurur
2007-12-06, 15:06
Det var ett sånt stort coop som har allt, tror att de fanns på bygg/trädgård.

Bangsi87
2007-12-06, 23:20
Aha! Skall kolla där :D

cili
2008-01-08, 18:54
*puttar upp denna tråd i hopp om att fler tips ska ramla in*

Xoya
2008-01-08, 19:22
Heeej!:) Nu först fattade jag vem du är. :idea:
Det kanske var vårt stall du syftade på. / Pia

Aaa...det var det. :p

snuttis_linsan
2008-04-24, 20:16
Vill ha tips på snygga tränshängare :d helst något man kan göra själv. Gärna bilder på hur ni ha gjort !.. :bump:

janis
2008-04-25, 10:58
Gummihink!!! :idea:
Fungerade toppen till mitt "monster"
Dessutom kastade han mat omkring sig att jag även köpte en gummi krubba för golvbruk, ser ut som en hundmatskål i häst stl.
Han åt lugnare, och bättre eftersom han kom i det läge hästar är byggda för att äta i. Dessutom finns inget att göra illa sig på.:banana:

_Smulan_
2008-04-25, 13:32
*kl*

Nämen vilka smarta tips! Tack alla, har fått jättemycket inspiration.:idea:

Ang täckesförvaring så använder vi såna där gekåskassar (dom är stora nog att rymma även det tjockaste ute-vintertäcket) som vi förvarar i lagerhyllor. Tar inte mycket plats alls och rymmer mycket!:banana:
Har inte haft besök av gnagare heller, kan ju iofs bero på katterna med.:angel:

Hayah
2008-04-27, 19:12
*KL*

Nu ska vi se om jag minns något utav det när jag hade "eget" stall.

- Ha en uppbindningsring 2 m upp på väggen vid utgången. I denna fäster ni alla grimskaft. Lättåtkomligt, minskat trassel, lättare att hålla rent på golvet.

- Vill du hindra en häst att komma in i ett utrymme där du förvarar skottkärra/grepar etc utan att behöva krångla med dörr? Ta två hästskor på var sida av ingången, kapa två plankor i lagom längd och så har du en stabil "grind" som stoppar hästen utan att den skadar sig om den försöker trassla sig in och det är lätt för dig att öppna och stänga.

- Underskatta inte hjälmhängare. Det är luftigare än att ha den på en hylla och det hindrar både mögel och dålig lukt. :)

- Vill du att din häst ska äta på golvet utan att den drar runt höet? I ett hörn sätter du för en skiva i lagom höjd i något böjligt material. Du fäster den genom att på väggarna ha två klossar med "spår" emellan både i över och nederkant av skivan. På så vis kan inte hästen dra runt det men om den får in benet så lossnar skivan utan att hästen skadas. :)

- Äter din häst mycket på saltstenen eller är den expert på att slita ur den ur saltstenshållaren? Köp en stor saltsten för hagen och trä ett grimskaft genom hålet och bind i boxen på lämpligt ställe. Detta är mycket omtyckt hos min unghäst som även drar och leker med den. Går åt KNAPPT en sån sten om året för min tjej som då gillar saltstenen. :)

- Gamla badkar ser man i var och varannan hage! Men har ni samma elände som jag har haft? Var och varannat badkar läcker vid proppen? Min pappa löste det genom att ta bort proppen och istället satte han en kran under badkaret som öppnades när man skulle tömma och stängde igen när det fylldes. Aldrig mer att det läckte för att något grässtrå hade kommit i kläm. :D

Kommer kanske på mer och isf slänger jag in det här. :)

Tuva-Li
2008-04-27, 21:44
- Gamla badkar ser man i var och varannan hage! Men har ni samma elände som jag har haft? Var och varannat badkar läcker vid proppen?

När vi råkar ut för ett läckande badkar sätter vi ut det i hagen och tar bort proppen helt.
Sedan fodrar vi hö i det :idea:.

Slipper runt-trampad hö i backen/leran eller att vinden blåser runt höet. Blir nästan inget spill alls.

Regnar det så rinner vattnet ut genom propp-hålet.

Vansinnigt enkelt, men Hu så praktiskt :p

snuttis_linsan
2008-04-28, 13:18
puttputt :D mer tips?

snuttis_linsan
2008-04-29, 09:05
meeera tips :idea:

BeastieBabe
2008-05-01, 18:56
*kl*

bygger man eget stall så kan man göra en av väggarna till "garderobsvägg" med flera dörrar på rad med hål istället för handtag, därrinne kan man förvara allt som inte ska stå i gången och skräpa utan att man måste fixa ett helt eget rum till sakerna.. t.ex grepar & sopar, "kontor"(pärmar, mappar, böcker, sopkorg), ryktlådor, pallar, hovslagargrejer, Sjukvårdssaker (kanske t.o.m ett beg kylskåp?), extrahinkar, extrahöpåsar, extra mått och slangar, täcken m.m m.m

då kan man atingen låta dessa dörrar smälta in i väggen genom att göra dem exakt likdana som själva väggen, ex stående träpanel.. eller måla på engelska boxdörrar och istället för en hästs namnskylt så står det "Redskap", "Kontor", "Ryktlådor", "Sjukvård" etc etc..

snuttis_linsan
2008-05-10, 22:49
Anslagstavla där man kan sätta upp viktiga saker. Som telefonnr till alla i stallet, veterinären mm. och där man kan skriva kom ihåg lappar till varandra :d