Visa fullständig version : Hästtandläkare.

Pilot
2007-09-17, 14:36
Jag har bestämt mig för att bli hästtandläkare, eller snarare, jag har funderat på det en hel del.
Nu är bara frågan hur man ska göra för att bli det?

Vad jag har förstått så är de flesta vanliga tandläkare som sedan har vidarutbildat sig på hästtandvård. Eller veterinärer som inriktat sig.
Jag vet ju även om att det finns skolor i amerika, men då vill man gå en bra gedigen utbildning, och inte en "helgkurs".
Någon som är det, utbildar sig, eller vet en bra utbildning?
Det borde finnas utomlands, bra skolor.

Lite hjälp tack :bump:

oki
2007-09-17, 14:48
Du har PM... :)

CillaW
2007-09-17, 18:33
Min hästtandläkare är utbildad i USA och har sedan jobbat som lärling i flera år.

boccia
2007-09-17, 18:39
Har för mig att det i sverige bara finns en som har rätt att titulera sig hästtandläkare (kan ha fel...) Utbildningarna i USA ger jag inte mkt för, hur i hela friden ska man kunna lära sig allt om hästens mun och hur den fungerar på bara några veckor????

Har använt mig av en hästtandvårdare som gått i praktik länge hos den jag syftar på som hästtandläkare. Tandvårdare finns det nog gott om...

Pilot
2007-09-17, 18:49
Jo men jag har hört om utbildningar i Amerika, som är på två- tre år, där man varvar med praktik. Det är ju mer sådant jag söker. Som sagt, ingen "helgkurs". Men jag tycker det borde finnas fler utbildningar mer än i Amerika.

Det är klart man lär sig om man är lärling, men hade ändå velat gå en skola, för det känns ändå som om man har otur så kanske man inte lär sig dokumenterat fakta.. eller hur man ska förklara. Jag vill ju verkligen lära mig det.

KungTulle
2007-09-17, 19:12
För de mest avancerade hästtandläkarutbildningarna i USA krävs att man redan innan har en veterinärexamen.

/KT

Pilot
2007-09-17, 19:26
*kl*
kan någon vara snäll o reda ut begreppen hästtandläkare o hästtandvårdare?

boccia
2007-09-17, 19:42
Ungefär motsvarighet inom humantandvård: tandläkare - tandhygienist/tandsköterska ;)

Pilot
2007-09-17, 20:01
ahaa tack, det säger ju egentligen säg själv. men bättre att höra det än att tro det.

till alla andra *host* ingen som jobbar med det? hade vart kul att höra..

vilka utbildningar finns det för att bli hästtandvårdare?

CillaW
2007-09-17, 23:57
Har för mig att det i sverige bara finns en som har rätt att titulera sig hästtandläkare (kan ha fel...) Utbildningarna i USA ger jag inte mkt för, hur i hela friden ska man kunna lära sig allt om hästens mun och hur den fungerar på bara några veckor????

Har använt mig av en hästtandvårdare som gått i praktik länge hos den jag syftar på som hästtandläkare. Tandvårdare finns det nog gott om...

Utbildningen som min hästtandläkare har gått är betydligt längre än så, i ett par omgångar dessutom. Tycker nog att han har förtjänat sin yrkestitel.
Vet inte vem du syftar på i ditt inlägg.

Men det är en djungel, det är helt klart, eftersom det inte är en skyddad yrkestitel.