Visa fullständig version : Vilken fågel?

Tigertofflan
2007-09-18, 13:09
Jag och pojkvännen är på G att skaffa fågel, men har inte riktigt koll på... allt som inte är undulater, haha!

Om vi vill ha en fågel som inte behöver jättestort burutrymme, kan bo utan burkompis och som är lätt att få handtam, vad ska vi titta på då?

Spelar det någon roll, ur "tamhetssynpunkt", om det är en hane eller hona vi köper?

_Viva_
2007-09-18, 17:41
Har ni sa pass mycket tid for fageln att ni med gott samvete kan ha den utan burkompis?

Vad ar anledningen till att ni vill ha en ensam fagel?

Undulat eller nymfparakit ar bra nyborjarfaglar. De ar latta att fa handtama och att prata.

Gauti
2007-09-18, 18:52
Säger precis som Viva jag.. varför ha en ensamfågel? Jag har en flock på 8 undulater och det är så det ska vara, så lever dom i friheten! En fågel trivs inte att vara ensam! det är själviskt att köpa en fågel att ha själv bara för att dom blir mer tama då eller av annan anledning. fåglar mår bäst av en kamrat i sin bur.

Gabbi
2007-09-18, 21:53
Jag tror tyvärr det blir svårt med de kraven. Det beror förstås på vad ni menar med "inte jättestort" men reglerna har nyligen skärpts.

De bör dessutom hållas minst i par:
1 § Burfåglar ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om deras behov av att vara tillsammans med andra fåglar tillfredsställs genom kontakt med människor.
Bestämmelserna i första stycket gäller inte heller om det finns särskilda skäl.
Allmänna råd till 6 kap. 1 §
Särskilda skäl för att inte hålla en burfågel i ett par eller en grupp
kan vara att fågeln är så onormalt aggressiv mot andra fåglar att det
finns en uppenbar risk för att den skadar dem.

Vad gäller buren för tex en undulat så måste minst en sida vara 70 cm lång, och höjden minst 60 cm. Sorgligt är att de flesta zooaffärsburar inte uppfyller detta.

Tigertofflan
2007-09-19, 00:01
Lånar min egen knapp och svarar er alla.

Jag vet inte jag, men för mig känns det som en självklarhet att ha en ensamfågel om man vill ha den handtam. Det är så jag lärt mig, men det stämmer kanske inte? I övrigt är vi hemma ganska mycket. Pojken jobbar treskift och jag har korta dagar i skolan, så nog har vi tid att vara hemma med pippin.

Nymfparakiter är ju hima fina, men behöver inte de stort utrymme?

70 x 60 är för mig ingen stor bur. Det jag menar med stor bur är nåt i stil med papegojbur á la voljär som täcker halva vardagsrummet :p

Opartisk
2007-09-19, 11:28
Nymfisar blir skrikiga om man "skämmer" bort dom med att vara med hela tiden. För övrigt så skulle inte jag skaffa enbart 1 fågel utan se till att det finns sällskap till den i form av en annan fågel.Visst blir de tamare när de är ensamma men också mer beroende av er...

Pest eller kolera liksom.

Annars så hade jag inskaffat vandrande pinnar,de kan vara ensamma men ser själv till att bli fler.;)

Karlavagnen
2007-09-19, 13:05
Jag har haft både Undulater och Nymfar

Hade inte valt nymf om jag mot all förmodan skulle ha en ensafågel (inte en hona iaf.)
Mycket eftersom den hona vi hade hatade alla av kvinnokön, högg efter oss, väste och var allmänt otrevlig, mot pappa och alla av manligt kön däremot va hon len som siden, hon var också trevlig mot min moster, som var väldigt kortklippt, långhåriga män fick dock samma behandling som llånghåriga kvinnor...
Har hört om fler som haft de här problemen med sina nymfhonor...

Funderar dock själv på att skaffa fågel igen när jag och PV:n får lägehet, det blir isf. garanterat ett par undulater då jag tycker att de delivs är treligare att se på och dessutom är roligare att ha med att göra.
Visst, jag upplevde att undulaterna ruggade mer och var lite gapigare, men betydligt mycket mer tillgivna =)

Ainon
2007-09-19, 17:31
Du skulle behöva specieficera dina krav lite mer.
Exakt hur stor får buren max vara? Hur vill du att fågeln ska vara i temperament? Hur ställer du dig i fråga till fjäderdamm som lägger sig överallt? Vad tycker du om en fågel som har aggressiva perioder under häckningssäsongen? Vad tycker du om en stor fågel med näbbstyrka att krossa handen/fingret? Ljudvolym?

Några trevliga arter som jag kan rekomendera beroende på vad ni vill ha för fågel är
*Nymfkakaduor, beskedliga mindre fåglar, ofta mycket tillgivna, dammar, kräver bur 1,2x0,7x0,8
*Morhuvade (+ andra långvingepapegojor), extremt tuffa små fåglar, kräver bur 0,9x0,45x0,6
*Pionus, generellt snälla tysta papegojor, kräver bur 1,2x0,7x0,8
*Sparvpapegojor, minstingarna men tuffa och nyfikna, kräver bur 0,7x0,45x0,6

Sen finns det ju även andra arter såsom ädelpapegojor, amazoner, grå jakos, aror mf men de jag nämt tidigare tycker jag är mest lämpade som husdjur.

//Ainon, ägare av en gulkindad amazonpapegoja

Tigertofflan
2007-09-20, 15:30
Exakt hur stor får buren max vara?
Om vi har buren där vi tänkt ha den, så kan den vara maximalt 140 hög, 80 bred och 50 djup.

Hur vill du att fågeln ska vara i temperament?
Oj, jag vet inte.. Lätthanterlig, bra nybörjarfågel, hyfsat lätt att läsa av.

Hur ställer du dig i fråga till fjäderdamm som lägger sig överallt?
Spelar mindre roll, har redan en kanin och en katt som skräpar ner överallt. ^^

Vad tycker du om en fågel som har aggressiva perioder under häckningssäsongen?
Slipper gärna om det är möjligt, såklart.

Vad tycker du om en stor fågel med näbbstyrka att krossa handen/fingret?
Eftersom vi inte ha plats till en särskilt stor bur vill vi inte ha en stor fågel heller. Nåt i storlek med en nymfparakit (eller mindre) verkar ganska "lagom".

Ljudvolym?
Så länge det inte är skärande skrik som får glasen i köket att vibrera så är vi glada. Kvitter på lagom nivå.

Ainon
2007-09-20, 18:42
Då kan jag ta och ge några förslag.

Sparvpapegoja (http://www.parrotparrot.com/articles/article_images/minimanonroos3.jpg) tycker jag ni definitivt ska kolla in mer. Supersmå (13cm) men väldigt mycket såsom man tänker en papegoja. Finns i flera färger men gröna och blå är vanligast.
Skulle jag inte ha en papegoja redan så skulle jag definitivt skaffa en sparvpapegoja!

Sedan en lite större fågel är Vitpannad pionus (http://www.parrotpassionsuk.com/Pionuspets/Images/thurston.jpg) . Kan vara lite krångligare att få tag på men absolut inte omöjlig att hitta. ca 24cm stora så de kräver dock en bur som är 90cm bred.
Är generellt snälla fåglar som inte skriker i onödan och med ett mysigt temperament.

Kolla också in meyerspapegojor(http://www.papegojprat.se/modules/artinfo/images/meyers.jpg) och brunhuvade papegojor (http://www.chieftain.com/archive/2006/feb/19/styBIRDVET.jpg), lite mer tuffa fåglar än pionus dock. Kräver dock precis som pionus en bur som är 90cm bred. Låter gällare och mer än de två ovanstående men brukar inte låta alltför mycket.

Det finns tyvärr inte så många papegojor som kan ha en bur som är max 80cm bred, av de som lämpar sig som tamfåglar är det i princip undulater, sparvpapegojor, dvärgpapegojor och katarinaparakiter (de sist nämnda kan du också kolla in, lite mer tråkiga brukar de upplevas då de är väldigt lugna).

Något ni måste tänka på hur ni ska göra innan ni skaffar fågel är katten. Det är olämpligt att ha katt och fågel lösa i samma rum även under uppsikt och ska ni ha en ensam fågel så måste den få vara ute med er hela dagarna. Även att ha fågeln i bur och en katt i samma rum utan uppsikt är mkt olämpligt.

Tigertofflan
2007-09-25, 10:31
En liten uppdatering. Vi kikade runt på raserna du tipsade om, men vi blev lite avskräckta både av storleken och åldern de kan komma upp i.

Det slutade med att vi igår kom hem med en liten undulatbebis :) Vi vet inte om det är en hona eller hane än, dock.
http://i23.tinypic.com/o0au5l.jpg

H*n är fortfarande lite rädd och tillbakadragen, och har suttit på samma pinne sedan h*n kom hem igår eftermiddag. H*n blir väl förhoppningsvis snart hungrig och börjar röra sig runt lite.

Katten har skött sig exemplariskt, förövrigt. Suttit snällt och tittat den första halvtimmen och sen var det inte intressant längre.

Ainon
2007-09-25, 20:09
Jag trodde ni inte ville ha en liten undulat, annars hade jag föreslagit en sådan ;)

Lycka till med fågeln, den ser ut att vara runt 10-12v så det blir nog inte svårt att få den tam. Inte så lätt att se vaxhuden ordentligt men av det jag kan se ser det ut som en liten flicka.

Tigertofflan
2007-09-25, 22:37
Tack så mycket! :) Enligt tjejen vi köpte henne(?) av är hon(?) runt 7 veckor gammal (när tas ungen från mamman?).

Lite nya bilder från idag. Hon är jättetrevlig, och har redan vågat sig sätta sig på både husses och mattes finger :)
http://i20.tinypic.com/k7151.jpg
http://i22.tinypic.com/6qxgso.jpg
http://i23.tinypic.com/16h9753.jpg
(pinnarna ska bytas ut, vi har bara inte fått tummen ur än ^^)

H*n har dock inte ätit något än. Hur länge är det normalt för en nyflyttad fågel att inte äta?

Vet du förresten vad det är för färg på vår lilla pippi? Har snokat runt lite och tror att h*n är en kobolt, men jag är inte så bevandrad i undulatvärlden.

zds+a
2007-09-26, 10:11
Själv har jag en nymfparakit!det är min första fågel och det tog en månad sen var han handtam:)tycker att det är en jättebra första fågel :banana:

Tigertofflan
2007-09-26, 21:12
Idag har h*n hittat till foderskålarna och ätit massor. :)

H*n har också börjat rugga så smått så snart kan vi kanske se säkert om det faktiskt är en flicka vi fått med hem.

gul_zebra
2007-09-27, 01:17
Sparvpapegoja (http://www.parrotparrot.com/articles/article_images/minimanonroos3.jpg) tycker jag ni definitivt ska kolla in mer. Supersmå (13cm) men väldigt mycket såsom man tänker en papegoja. Finns i flera färger men gröna och blå är vanligast.
Skulle jag inte ha en papegoja redan så skulle jag definitivt skaffa en sparvpapegoja!
Kom och ta! :angel: Här finns en blå hona och en faded hane till salu, jag hatar de och ser de gärna försvinna snabbt som attan :devil: De må vara söta men ljudet... Fy satan säger jag bara, att så små djur kan skrika så högt! :eek::crazy:

Stallflicka
2007-09-28, 10:14
Min farfar hade en otroligt tillgiven och fin nymfparakit hane. Skulle jag köpa fågel skulle det bli en sådan. De är inte lika stora som en papegoja heller så buren tar inte lika stor plats.

http://www.nymfparakit.net/

Stallflicka
2007-09-28, 10:16
Oj, såg nu att ni köpt en fågel redan :). Vad fin :bump:

Torktumlare
2008-08-26, 21:40
Du har en liten hane =) det ser du då han är blå på den "grejjen" över näbben under ögonen

paradiset
2008-08-27, 21:35
Nej fel, bebishanar är helrosa och bebishonor är blåaktiga med vitt runt näshålorna så ja det är en flicka och färgen är koboltblå spangle ( spangle heter hennes vingteckning)

Och du vet väl att din bur är olaglig? Minsta mått för undulat är 70*55 och 60 hög. Ngn cm hit eller dit är inte hela världen men din ser pytte ut. Så här bor mina i en bur som är 83*53 och 68 hög:

http://i2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/IMG_1521.jpg

995 kostade den =) Och då är ändå mina ute fritt som de vill hela dagarna. Men det måste finnas flygutrymme och plats för leksaker.

Sedan tipsar jag dig hit : http://undulatportalen.se/

Välkommen till ett trevligt forum med massa kunskaper! Bla om rätt utfodring.

lizan
2008-08-27, 23:17
Verkligen supertråkigt att ni bara köpte en... :(

Freeky
2008-08-28, 20:39
Tycker du oxå att det är förfärligt med fåglar i fångenskap?

katie
2008-08-29, 12:11
Oj då.:o Hade inte läst alla inlägg så jag såg inte att du redan skaffat pippi.

Lycka till med den.:laugh:

lizan
2008-08-29, 22:32
Nej. Men att hålla flockdjur ensamma när det faktiskt inte finns några "särskilda skäl" tycker jag är hemskt sorgligt. :(

Tigertofflan
2008-09-05, 17:35
Hittade denna tråden precis och känner att jag vill uppdatera er lite.

Redan veckan efter vi köpte första pippin åkte vi och köpte en till, så ensam bor hon inte längre :) Hon har fått sällskap av en jättefin grön pojke :)

Angående att buren skulle vara för liten (för jag antar att det var riktat till mig?), så är den 60x80x33 (BxHxD)cm, så de har gott om utrymme. Och så får de komma ut utanför buren också givetvis :)

gul_zebra
2008-09-05, 21:43
Knappast gott om plats... De får ju inte plats att flyga ordentligt ens.

Lagliga mått är det inte heller om minnet inte sviker mig nu. Minimumlängd för finkar är 70 cm och din bur når ju inte ens upp till det...

Tigertofflan
2008-09-06, 02:37
Jag tycker o andra sidan inte att man håller en fågel i bur på heltid. Jag tycker inte buren behöver vara stor nog för dem att flyga i om de inte faktiskt bor där på heltid. Fåglarna är ute och flyger varje dag, och de använder buren till att äta, dricka, bada och sova. Jag tycker den är bra tilltagen för det ändamålet. Sen tycker jag visserligen att jordbruksverkets burmått i allmänhet är i minsta laget, men min poäng är att man får se lite till omständigheterna också.

ginnies
2008-09-06, 13:08
Nej. Men att hålla flockdjur ensamma när det faktiskt inte finns några "särskilda skäl" tycker jag är hemskt sorgligt. :(

Men är inte just fåglar gjorda för att flyga?
Sitta i bur hela livet, usch.

gul_zebra
2008-09-06, 16:16
Undulater är fåglar. Fåglar flyger. Även om de släpps ut varje dag så kan de inte flyga i buren. Kan de inte flyga så får de inte utlopp för sitt naturliga beteende, det får de bara utlopp för när du tillåter det. Kan inte påstå att det låter som ett kul liv för fåglar, ffa inte så intelligenta fåglar som undulater. Tänk på att det är papegojor du har...

Det hade varit en helt annan sak om de fick vara utanför buren dygnet runt, eller iaf hela dagarna och bara sov i buren...

ginnies
2008-09-06, 16:29
*minns dåligt*
...men har det inte varit tal om att förbjuda burfåglar även inhemska uppfödningar? Jag har antagligen fel.

gul_zebra
2008-09-06, 17:04
Det vet jag inget om... Men jag tvivlar rätt starkt på det.

Tigertofflan
2008-09-07, 03:07
Det hade varit en helt annan sak om de fick vara utanför buren dygnet runt, eller iaf hela dagarna och bara sov i buren...

och de använder buren till att äta, dricka, bada och sova.

???

tiotiotio

lizan
2008-09-07, 03:41
Fast du borde ju kanske läsa lite bättre vad hon skrev...

Och ska man vara så hård så kan vi ju låta bli att ha några djur i fångenskap alls...

ginnies
2008-09-07, 09:45
Och ska man vara så hård så kan vi ju låta bli att ha några djur i fångenskap alls...

Vad menar du med fångenskap?

gul_zebra
2008-09-07, 14:06
Ah, missade det sista. Så de flyger löst hela dagarna då, eller fattar jag fel nu?

lizan: Varför kan vi inte vara både hårda och ha djur i fångenskap? Det går, tro mig. Jag är stenhård med mina djurs skötsel men lyckas ändå ha både fåglar (zebrafinkar och måsfinkar hittills), marsvin, råttor, möss och hamstrar i fångenskap och har även haft en del annat genom åren som tex gambiska jättepåsråttor.

Det största misstaget man kan göra när man har djur är att inte vara hård med att sköta de rätt. När det gäller fåglar så innefattar skötseln även möjligheter för fåglarna att kunna flyga då det är en del av deras naturliga beteende - vilket det för övrigt står i djurskyddslagen att de ska få utlopp för.

Självklart finns det ju dock ställen även i lag där man får tumma lite på reglerna... Exempelvis när lagen helt enkelt är helt åt helvete uträknad. Har brutit mot burstorleksregler själv pga SJVs sjukt dåliga uträkning (kanske iaf, jag räknar inte med alla hyllplanen som de gör), men då var det lite av ett extremfall också kan man säga.

lizan
2008-09-07, 14:46
Inom någon form av mänskligt uppsatt avspärrning, på ett ungefär?

lizan
2008-09-07, 14:58
Jag har aldrig påstått att du inte sköter dina djur väl. Att du lyckats ha x antal olika arter förstår jag inte riktigt vad det har med saken att göra?

Jag tycker även jag att man ska vara hård när det kommer till djur och att det är varje djurägares skyldighet att hålla djuren på bästa sätt. Men att gå på någon stenhårt som redan sagt att hon inte tycker att fåglar ska sitta i bur 24/7 och sedan säga att du själv inte ens följer de lagar som finns, det får jag faktiskt inte ihop? Vem är du att bestämma att lagen är åt helvete?

Och ska man vara stenhård så tycker jag faktiskt inte att man kan ha varken fåglar, marsvin eller råttor i en liten lägenhet.

Fast jag är långt ifrån så stenhård.

ginnies
2008-09-07, 16:24
Och ska man vara stenhård så tycker jag faktiskt inte att man kan ha varken fåglar, marsvin eller råttor i en liten lägenhet.

Fast det är egentligen jag, håller med dig.

KisseNova
2008-09-07, 19:01

Hmm, varför kan man inte ha råttor i en liten lägenhet om man ska vara stenhård ? När jag flyttade hemifrån med mina råttor, så fick dom tillgång till hela min lägenhet och var bara instängda när jag var borta. Året innan jag blev gravid hade jag 3 olika flockar som turades om på dagarna att vara ute i lägenheten. En flock på förmiddagen, en på eftermiddagen och gamle Toker var ute så gott som jämt.

gul_zebra
2008-09-07, 23:05
Jag har aldrig påstått att du inte sköter dina djur väl. Att du lyckats ha x antal olika arter förstår jag inte riktigt vad det har med saken att göra?
Det var menat som ett exempel ;)

Men att gå på någon stenhårt som redan sagt att hon inte tycker att fåglar ska sitta i bur 24/7 och sedan säga att du själv inte ens följer de lagar som finns, det får jag faktiskt inte ihop? Vem är du att bestämma att lagen är åt helvete?
Som jag skrev, jag missade det hon skrev om utetiden.

Tro mig, i det fallet jag bröt mot den så var den helt åt helvete. Hade en voljär där man enligt lag fick ha 11 råttor (om man inte räknar med diverse hyllplan då. Jag räknar inte med de, är inte tillräckligt bra på matte), jag hade 12. Hade jag velat så hade jag kunnat dela upp buren i 4 lika stora delar och kunde då helt lagligt få in hela 44 råttor i samma bur - utan att göra buren större och istället ger råttorna mindre plats vilket självklart även försämrar för råttorna. Om det inte är helt åt helvete så heter jag Otto...

Problemet i den lagen är att burmåtten är helt fel uträknade. Måtten borde ta hänsyn till att råttor (och typ chinchillor odyl) lever i kubik och inte i kvadrat som det räknas efter nu...

Menar du lägenheter öht eller små lägenheter? Om det senare, var går gränsen för vad som är en liten lägenhet?

Gabbi
2008-09-08, 08:40
Jag tycker även jag att man ska vara hård när det kommer till djur och att det är varje djurägares skyldighet att hålla djuren på bästa sätt. Men att gå på någon stenhårt som redan sagt att hon inte tycker att fåglar ska sitta i bur 24/7 och .

Men det är just nu. En undulat blir 10+ år, och frågan är om det är lika roligt att släppa ut dom "dagligen" om 12 år, eller om det är roligast i början.

lizan
2008-09-08, 19:06
Nu är ju inte jag av åsikten att man inte kan ha djur i små lägenheter, har själv två marsvin (som för tillfället envisas med att bara vara i sin bur, vilket jag får lite ångest över).

Men jag menar nog egentligen att det är fel att begränsa djuren till en såpass liten yta som är såpass onaturlig för dem. Men råttor var kanske ett extra dåligt exempel ändå eftersom dom är så ruskigt anpassningsbara.

Jag ville bara driva en poäng till sin spets. :D

lizan
2008-09-08, 19:10
Ett exempel på vad? :p

Fast ändå- vem är du att bestämma att det är idiotiskt och därmed skita i lagen?

Men jag håller med om att det finns en hel del lagar som är riktigt underliga. Det kan vara ganska roande att gå igenom det som finns.

Jag menar små lägenheter eftersom större ytor nästan alltid är bättre än mindre ytor. Fast sen är det ju långt ifrån bara ytan som bestämmer vad som är bra eller dåligt. Jag drar inte gränsen för vad som är en liten lägenhet nånstans. Och dessutom så tycker jag ju faktiskt inte så, utan tyckte mer att om man nu ska vara stenhård så kan man lika gärna vara det på riktigt.

lizan
2008-09-08, 19:12
Om dom nu tröttnar så är ju det ett senare problem som man får ta itu med då. Man kan ju inte straffa folk för något som dom KANSKE kommer att göra någon gång i framtiden?

gul_zebra
2008-09-08, 19:33
På att man kan vara både hård och ha djur i fångenskap. Läs igen ;)

Jag har inte bestämt att lagen är puckad. Den bara är det :angel: Skämt åsido. Det säger sig självt att den är störd när man kan försämra för sina djur för att bli laglig medan man samtidigt är olaglig om man låter bli att försämra för de. Lagen är ju till för djurens bästa och när den inte är till djurens bästa så är den helt enkelt puckad.

Ok. Där kan jag däremot hålla med :D Är uppvuxen i ett rum på 7 kvm så jag har liksom sett själv hur svårt det är att sköta djur på liten yta. Det gick inte att säkra sladdar osv och att öht hålla städat på en så grymt liten yta var omöjligt så att ha djur lösa i rummet var helt otänkbart, tex. Och tja, är det en liiiiten lägenhet som inte bara agerar sovrum blir det ju etter värre med alla möbler man "måste" ha.
Såg lägenheter på 14 kvm när jag letade lägenhet, det vete fasen hur man skulle få plats med djur där :eek: Lägenheten jag kollade på innan jag flyttade hit var rätt liten den med, minns inte måtten... Skulle väl som mest få in råttorna och nån hamster där bara. Hur man skulle lösa utevistelsen däremot vete fasen för en lägenhet i den storleken är visserligen helt okej men när möblerna kommer in så... :crazy:
Fast det beror ju på djurarten också förstås. En liten hamster eller mus kan man ju klämma in lite var som helst egentligen bara man löser utevistelsen på något sätt.

lizan
2008-09-08, 20:35
Fast så hårt som du gick på om att fåglar måste flyga så tycker jag nog inte att det räcker med vad du gjort/gör för dina djur heller. Det var mer så jag menade.

Fast nu så tycker jag att dina djur verkar ha det alldeles förträffligt bra. Bara för att förtydliga att jag inte tycker att man ska vara så hård.

Och de flesta lagarna har faktiskt en poäng bakom. Jag har fått förklaringar på många lagar som känts helt åt helvete först. Men så får man lite åsikter från någon som vet varför det står som det gör och vips så känner man sig lite dum istället.

Gabbi
2008-09-08, 22:07
Om dom nu tröttnar så är ju det ett senare problem som man får ta itu med då. Man kan ju inte straffa folk för något som dom KANSKE kommer att göra någon gång i framtiden?

Straffa och straffa. Man kan se realistiskt på sitt djurägande och ge djuret shyssta förutsättningar även i framtiden när allt inte har nyhetens behag.

lizan
2008-09-08, 23:36
Varför tror du inte att TS ser realistiskt på det eller kommer vara schysst i framtiden?

glömmerallt
2008-09-09, 10:09
Oavsett hur TS ser på det hela borde hon väl ha en laglig bur? (jag vet inte vad som gäller men någon skrev något om att den var för liten.)

lizan
2008-09-09, 12:26
Självklart ska hon ha en laglig bur.

Men jag kan inte lagarna om fågel eftersom fågel inte varit något större intresse hos mig, så där tänker jag inte uttala mig eftersom jag inte orkar läsa på om fågel heller.

gul_zebra
2008-09-09, 16:24
Fast så hårt som du gick på om att fåglar måste flyga så tycker jag nog inte att det räcker med vad du gjort/gör för dina djur heller. Det var mer så jag menade.

Fast nu så tycker jag att dina djur verkar ha det alldeles förträffligt bra. Bara för att förtydliga att jag inte tycker att man ska vara så hård.

Och de flesta lagarna har faktiskt en poäng bakom. Jag har fått förklaringar på många lagar som känts helt åt helvete först. Men så får man lite åsikter från någon som vet varför det står som det gör och vips så känner man sig lite dum istället.
Varför inte? Fåglar flyger, marklevande djur springer. Samma sak typ. Undantaget är väl större papegojor som har en tendens att föredra klättring (om jag fattat rätt, det är inte mitt område) fast även de måste ju få sträcka på vingarna ordentligt förstås... Gaah nu babblar jag, skyller på att jag är nyvaken :p

Ja självklart har de en poäng bakom. Men ibland blir det bara inte rätt, som när mått räknas ut i kvadrat för djur som lever i kubik... Och tja, personligen gör jag hellre det som är bästa lösningen för mina djurs välmående än är nitisk med lagar. Om man sen åker dit så får man väl ta smällen helt enkelt, om nån nu får för sig att göra en anmälan :p

Självklart ska hon ha en laglig bur.

Men jag kan inte lagarna om fågel eftersom fågel inte varit något större intresse hos mig, så där tänker jag inte uttala mig eftersom jag inte orkar läsa på om fågel heller.

Kollade L80 där måtten står angivna och undulaters minimimått ligger på samma mått som för finkar (och buren duger som sagt inte ens åt de), fast de ska ha mer plats per undulat.
Minsta tillåtna yta: 0.31 kvm
Minsta yta per fågel vid grupphållning: 0.04 kvm
Minsta mått på längsta sidan: 0.7 m
Minsta höjd: 0.6 m

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf

Sen vad alla de siffrorna ger för minsta djup på en bur vete fasen, jag är värdelös på matte och har således ingen aning om hur det ska räknas ut. Nån annan som vet?

Gabbi
2008-09-09, 21:15
Varför tror du inte att TS ser realistiskt på det eller kommer vara schysst i framtiden?

jag har jobbat med att sälja djur i tolv år, och det är mer regel än undantag att nyhetens behag tar slut. Det behöver inte betyda att man plötsligt skiter i djuret/djuren, absolut inte. Men, det kan betyda att man plötsligt kanske inte KAN släppa ut fåglarna i rummet VARJE dag, för man var tvungen att hasta iväg direkt efter jobbet, borta på konferens, eller på en middag, eller så får man barn, eller fler husdjur, och plötsligt hade det varit bra om fåglarna haft den där stora buren som TS först pratade om, istället för den lilla som knappt är laglig och som bara funkar om man släpper ut dom många timmar dagligen.

Tigertofflan
2008-09-09, 22:36
Och andra sidan, om man känner att ens situation förändras så att man inte kan släppa ut sina fåglar, då får man ju köpa en större bur eller bygga en voljär när den tiden kommer.

Jag tycker - som sagt - att jordbruksverkets mått är i minsta laget, men jag tycker också - som sagt - att man får se till omständigheterna också. Jag tror att en fågel som bor i en liten bur men som också får komma ut och flyga dagligen, trivs bättre än en fågel som bor i en enligt jordbruksverkets mått godkänd bur och sedan sitter där. För kom igen, hur mycket kan en fågel flyga på... vad var det? 70 cm?
Jag tycker att burstorleken spelar större roll för en fågel som inte är ute så mycket - och en fågel som inte är ute så mycket ska bo i en voljär, inte en 70centimetersbur.

Gabbi
2008-09-10, 09:09
Jag håller med. Min fågel (ensam pga att partnern dog) bor i voljär just ifall jag brister i utsläppning nån gång.

Jag blev bara besviken då du skrev i början att du såklart menade en stor bur, och så kom du dragandes med samma minimala bur som alla köper, och med samma förklaring som alla kör med.

paradiset
2008-09-10, 17:10
55 cm är minst tillåtna kortsida åt undulat. Dvs 70*60*55 cm.

gul_zebra
2008-09-10, 22:36
Oh så pass! Utmärkt, trodde den skulle vara ännu mindre i minsta mått med tanke på hur små måtten i L80 brukar vara :)