Visa fullständig version : 2 åring som aldrig åkt

linzan
2007-09-19, 15:08
Jag ska hämta en 2 åring på fredag, denna har aldrig varit nära en transport och vi har en bit att åka. Jag får väl erkänna att jag är lite orolig att den ska gå över bom osv. Är det dumt att ge den nåt lugnande? Får dom problem med balansen osv isåfall?
Tacksam för svar!

Sammet
2007-09-19, 15:37
Det enda jag kan råda dig till är att om du skall ha den fast så se till att bommen sitetr i rätt höjd och att grimskaftet är Kort.
Risken att de stegrar över ökar emd ett långt grimskaft.

Ett alternativ, för denna gång endast (med denna häst), är ju att ta bort sidovägg och frambom och köra den lös.
Då finns det inget att hoppa över
Å andra sidan finns det säkert en massa negativa saker med det med.

pmm
2007-09-19, 16:09
Tycker inte man ska göra på något annat sätt än hästen kommer få åka senare i livet. Utan nu går vi in och så står vi här. Ev. godis belöning när hästen är fast och transporten stängd.

Kolla att det inte finns något i transporten hästen kan skada sig på, var med om en unghäst som sparkade och fick ett regält sår av sprinten som man låste fast bakbommen med.

Är väggen kvar se till att den står stadigt och inte gungar och låter.

Lädergrimma och ett kort grimskaft och frambommen i rätt höjd.

Jag skulle undvika hönät, hästen kan både fastna, det försämmrar luftcirkulationen och det kan leda till transporsjuka.

Jag skulle kört hästen med så lite skydd som möjligt eller inga skydd alls för att lättare hålla balansen (min står helt stilla utan höga transportskydd)

Skulle inte köra den lös, hästen kanske vänder sig och sen vill den alltid vända sig så fort den går in i en transport.

never_again
2007-09-19, 17:33
Som svar på din egentliga fråga: Varför utgå från att den skulle gå över bommen och ge lugnande i "förebyggande" syfte? Det bästa du kan göra är väl att ge hästen en trygg och lugn första resa med transport, precis så som du vill att hästen ska transporteras resten av livet, utan att för den skull droga den?

När jag transporterat unghästar för första gången sker detta utan mellanvägg/alt. väggen sneställd (beroende på transport), utan skydd, med grimma och grimskaft ganska kort bundet. Varken mer eller mindre. Brukar ge ett par gobitar när hästen är lastad, inget hönät eller annat som kan störa...

Lycka till!

Baddy96
2007-09-19, 17:56
jag hade faktiskt samma dilemma som du i våras. KÖpte en 2-åring över telefon. Hästen stod i skåne och jag bor i östergötland. Hon hade aldrig åkt transport förut så vi var lite nervösa när vi skulle lasta och åka. MEn det gick faktiskt jättebra. VI körde väldigt lugnt och försiktigt för att hon skulle få en chans att hitta balansen. Hon stod som ett litet ljus i transporten hela vägen. SÅ det går säkert bra för dig med, oroa dig inte.

linzan
2007-09-19, 21:05
Tack för alla svar, naturligtvis vill jag att hon ska se det som en bra upplevelse. Men eftersom det är en bit dvs 6 timmars färd så är jag lite nervös eftersom hon aldrig har åkt innan men vi får hoppas på att hon står lugnt och stilla. Man har sett så många olyckor hända och det är väl därför man är lite nojjig ;)

hillevie
2007-09-19, 22:27
vi lägger oftast halm hårt packat och väl säkrat fram, ända upp till bommen om hästen inte är transportvan (om hästen skulle reagera) då slår den iallafall inte runt utan får backa ner igen. är det en liten ponny (eller mindre föl) så kör vi dom bak och fram eftersom frambommen sällan går att sätta tillräckligt lågt, då kan dom i värsta fall klättra bäst dom vill utan att skada sig..

oftast går det helt smärtfritt (men tanke på hur många hästar som transporteras dagligen), så lycka till

Polly_Mulle
2007-09-21, 01:49
Lasta, stäng, bind fast och åk, Tips är att lasta genom en stalldörr om man är hygglig på att backa, minskar problem vid lastning med runt 500% dvs det lyckas alltid och går ganska fort med förhållande lite bråk och skaderisk.
Lädergrimma, knyt inte FÖR kort, jag är mer orolig att de ska bli rädda för att de märker att de sitter fast. Inget lugnande, dock ev bomull i öronen, inget på benen. Så, nu har du gjort det enkelt för hästen.

Lovisaleonora_
2007-09-21, 07:59
Håller med de som råder dig att göra det enkelt. En häst som inte åkt transport innan är oftast inte svår att lasta. Däremot om den inte har varit uppbunden, hanterad och van att lyda människor - då blir det jobbigare.

Tycker det är en fördel att ni ska åka lite längre, det ger hästen tid att slappna av, upptäcka att det inte är något farligt och hitta ett bra sätt att balansera.

linzan
2007-09-22, 13:10
Det gick inte bra kan jag ju meddela. Totalt skogstokig blev hon och det slutade med att hon kom flygandes ut genom framdörren. Tack gode gud att min dörr ändå är så bred som den är annars hade hon fastnat. Vi gjorde allt lugnt och sansat men hon var helt hysterisk, antagligen inte så mycket hanterad som jag fick uppfattningen om att hon var. Känns tungt men skönt att hon inte skadade sig värre

NiAl
2007-09-22, 13:34
Trist att det blev fel men kanske inte helt oväntat eller ovanligt. Fick ni hämtat henne alls eller fick ni ge upp? Nyfiken för jag har just bokat en mycket söt liten ettåring som ska åka ca 45 mil om drygt en månad...

Jag tänker iofs ta hem henne med hästtransportör. Då får hon sällskap, står lös utan att kunna vända, hanteras av hästvana människor och åker så komfortabelt som möjligt. Då har hon ändå åkt kortare sträckor några ggr i vanlig transport tidigare men jag tycker ändå det är för lång resa för en så ung häst att fara helt ensam. Kanske ett alternativ även för dig?

När jag nästa helg ska hämta en femårig islänning blir det uppbundet med höbalar framför bommen. Han har hoppat över bommen och voltat med rejäla skador som följd tidigare så där chansar vi inte. Men han är ju betydligt mer hanterad än lilltjejen...

Annika Källse
2007-09-22, 13:41
Jag tänkte säga ta med en gammal och van läromästare!

Jag brukar ta med en gammal valack när jag kör unghästar eller dumma hästar. Han är kanon då han brukar passa på att tala om för de yngre hästarna att han inte accepterar annat än att de står som ljus... Har aldrig haft några problem med varken åringar eller äldre hästar. En sällskapshäst brukar lugna ner unghästarna då de sällan har varit ensamma tidigare.

Fick du inte med hästen hem så ta den med en hästtransportör som kör lastbil då de får sällskap och lite mera plats.

Stinky
2007-09-22, 13:48
såg att du svarat att det inte gick bra men hoppas du hann få hem hästen då och att den inte hoppade ur längs vägen?,nu är det bara att träna hemmai lungn o ro.

Åkte med våran 1-åring till bete i sommras det gick heller inte bra,han bröt sönder grimman(läder) och slog upp framdörren och kom ut på landsvägen jätteotäckt,så det är inte bara att åka som många tror.
Vi hade bundit han kort och tagit med gammle farbrorn han går med i hagen som sällskap med det hjälpte inte.
Våran 1 åring är hur lättlastad som helst springer på och står snällt tills transpoten rör på sig då får han panik.
vid hemresan från betet i helgen fick han lugnande och det gick jättebra snäll lugn häst,tycker hellre man kan ge lugnande en gång i onödan än ställa till livsfara,träna på åka transport kan man nu göra hemma ilugn och ro.

hästhandlarjävel
2007-09-22, 15:03
Jag brukar alltid ta med en åk kamrat till unga hästar :)

linzan
2007-09-22, 15:43
Nej vi fick inte hem henne, vill inte ens tänka på hur det hade gått om man hade börjat köra. Köpet gick tillbaka men jag ska fundera på det fram tills ikväll. Går det ens att vänja dom när dom är så pass som hon var? Jag trodde hela trailern skulle gå i bitar och jag vet ärligt talat inte om jag har nerver till att ha en häst som inte går att köra utan ett andra världskrig.

Lovisaleonora_
2007-09-22, 16:09
Visst går det, det handlar bara om tid och kunskap. Har man däremot inte kunskap går det rätt snabbt åt skogen - även om man kan hyra in någon och göra det grundläggande.

Masse
2007-09-22, 17:30
Nej vi fick inte hem henne, vill inte ens tänka på hur det hade gått om man hade börjat köra. Köpet gick tillbaka men jag ska fundera på det fram tills ikväll. Går det ens att vänja dom när dom är så pass som hon var? Jag trodde hela trailern skulle gå i bitar och jag vet ärligt talat inte om jag har nerver till att ha en häst som inte går att köra utan ett andra världskrig.

Tråkigt för dig att det inte blev någon affär. Jag vet att det inte är riskfritt att transportera hästar. Så när jag spålde en tvååring som inte åkt mer än med sin mamma som fölni i sommar, ville jag inte att affären skulle slutföras förrän hästen var leverad. Så vi körde henne själv till köparen ca 30 mil. Tog med en gammal häst som hon kände mycket väl i släpet. Lastade gamlingen först och den lilla gick i det närmaste rakt upp. Åkte hur bra som helst med sin trygga kompis och kom fram helt oberörd av transporten.
Får hoppas att du hittar en ny häst och kanske en säljare som gör som jag. Så att du kan få hem din häst i en bit.

Sara-Ida
2007-09-22, 17:44

Ytterst oseriöst av uppfödaren att inte ha trailervant hästen. Sådant ska man göra redan när unghästen är föl - tryggheten av att åka med sin mamma sitter i för resten av livet. En sådan där katastroffärd och så har man ett problem helt i onödan. Dumt! :mad:

Nicke
2007-09-22, 19:53
Jag brukar alltid ta med en åk kamrat till unga hästar :)

Det brukar jag också göra. En trygg och lugn kompis som unghästen litar på, det brukar gå bra.

Orkan
2007-09-22, 23:32
kl
Jag har två 2åringar som har gjort sönder varsin transport.... Tycker också att det är bättre att ge lugnande en gång extra. Hästen får ju en lugn och possitiv upplevelse om det går bra även om den är drogad. När jag hämtade hem min nya 2-åring tänkte jag först ge den lugnande men han verkade så cool så vi körde utan. Efter 2km fick vi stanna med söndersparkad baklämm. Gav honom då lugnande och resten av resan gick kanon!
Hoppas att det går bra om du gör ett nytt försök.
Vill du verkligen ha hästen tycker jag inte att du ska avstå pga av detta. Med lite hantering och träning så kan det gå hur bra som helst.

linzan
2007-09-23, 19:24
Hästen var inte så mycket hanterad och samtidigt som hon verkade rätt hård i psyket så var hon himla nervös. Ingen lätt häst med andra ord. Jag hade velat ha henne men jag vet inte om jag vågar chansa. Sen var det en sak som jag reagerade lite på, hon var inte böjd!?! Dom hade gjort en vet bes utan böjprov. Har jag aldrig hört talas om innan

misen
2007-09-23, 19:40
jag förstår inte varför alla som har unghästar inte kan låna, hyra elle rnått ett släp när hästen är liten å går med mamma. slänga in dom i släpet. köra en runda på 2 min för då har dom åkt med mamma å då brukar dom fatta vinken. min lille åkt när hon var 2 månader till föl bedömningen med sin mamma. mamma på ena sidan mellan väggen å fölisen på ena. Vi lastade fullt med halv baar framtill så fölet ej skulle gå fram utan hålla sej på sin sida. De gick kanon.. sedan dess har vi inte lastat henne förrens hon var 1 å då följde hon med sin 1 åriga kompis till djur sjukhuset som moraliskt stöd. Å det var inga som hällst problem. hur snäll som hällst. sen åkte hon själv till betet nu i sommras. å jag ska säga er. hon går in. står som ej ljus å går ut när man e framme. Allt handlar om träning och ledarskap.

Därimot så hämtade min kompis en häst som var 15 år gammal å aldrig åkt släp. så hon tog väck mellan väggen. la massa spån på golvet så de skulle se naturligt ut å sen lade hon massor av hö balar frammtil vid bommen så den ej skulle hänga sej. hon band den ganska löst så den kunde titta över allt å nästan vända sej lite på tvären. så gjode hon å det funkade.. så de bästa tycker jag e å föröka göra så att hästen ej hänger sej om den skulle hoppa. ligger där hö balar fram så kan den ju bara kliva ner igen. å offtast så brukar dom ju börja mummsa.

linzan
2007-09-23, 22:40
Denna hästen hade nog inte brytt sig om det var mat, så fort vi hade stängt bakom henne så bara totalt exploderade hon, lugnade ner sig nån minut för att sen braka loss totalt igen. Det var riktigt otäckt när hon kom flygandes ut ur framdörren måste jag säga. Det var precis det jag var rädd för

Lovisaleonora_
2007-09-24, 07:41
Måste fråga; bröt sig hästen genom en stängd framdörr?

wolken fee
2007-09-24, 07:59
SÄKERHET för dig och dina med trafikanter ute på vägen är nog något som många tydligen har glömt bort.

Se du till att en transport firma, med ordentlig lastbil kör hem din häst. På det viset ger du din två åring det bästa alternativet på en säker och lugn hem resa. Och det har du bara igen i fram tiden.
Sedan kan du själv hemma öva och träna din häst, på att åka transport.

Gupello
2007-09-24, 12:29
man brukar inte böja unghästar!

Pegija1
2007-09-24, 13:58
När min tvååring kom, aldrig åkt i transport valde vi att transportera henne i lasbil..
Gick rakt in och stod stilla hela vägen. Lastbil är oftast lättare..

Nu vet jag att d inte gick så bra för dig men bara ett tips till andra :)

Bangsi
2007-09-24, 14:06
*kl*

Jag kör alltid mina traierovana unghästar löst i transporten. Alternativt binder dem men utan bom. För det mesta får de stå lösa och det har alltid gått bra.

När de har åkt tillräcklig många gånger för att veta att det inte är farligt får de stå uppbundna vid bommen. Har sedan jag började med detta aldrig haft problem.

Så här har vi kört på över 20 unghästar och många av dem är i dag fullvuxna ridbara hästar som utan problem åker transport med bom, mellanvägg och annat.

/Åsa

Masse
2007-09-24, 14:52
Hästen var inte så mycket hanterad och samtidigt som hon verkade rätt hård i psyket så var hon himla nervös. Ingen lätt häst med andra ord. Jag hade velat ha henne men jag vet inte om jag vågar chansa. Sen var det en sak som jag reagerade lite på, hon var inte böjd!?! Dom hade gjort en vet bes utan böjprov. Har jag aldrig hört talas om innan
På unga hästar är det mer regel än undantag att man inte böjer.
Om jag skulle sälja en tvååring så hade jag nog avrått från böjprov eller näst intill nekat det för hästens skull. För om inte veterinären är hundra på detta med att böja är det risk att hästen skadas. Om köparen hade begärt en mer omfattande besiktning hade jag mycket hellre sett att en så ung häst istället röntgades.

Hannely
2007-09-24, 16:27
*kl*

Bara för att det går åt h-e första gånge behöver det inte hänga i. När jag köpte min häst som 1-åring hade han åkt med mamma på betäckning som liten, var alltså trygg i det men van att åka lös. Hade aldrig varit uppbunden alls visade det sig... Uppfödaran körde hem honom åt mig, jag var med i egen bil. Vi blev lite sena, uppfödarna skulle nämligen kolla på en av sina hästar som tävlade i närheten. Så istället för att köra hem bäbis till nya stället fick vi stanna på tävlingsplatsen med honom i släpet. Jag stannade vid bilen och passade. Han hade åkt jättebra, stog stilla o snällt tills han upptäckte att han satt fast:eek:. Kastade sig om o om igen, hamnade till slut liggande då grimman gick sönder. Jag mitt pucko hade öppnat framdörren så han kröp ut genom den. Lös ettårig hingst på tävlingsplats:crazy:. Som tur var gick allt bra, han stod lugnt och betade när uppfödarna kom tillbaka och såg ut såhär:confused:. Fick lyfta in honom i trailern igen, åkte sen snällt den lilla biten som var kvar. Var något nervös nästa gång han skulle lastas men han gick rakt in och har gjort så sen dess.

Många hästar gillar inte att ha överluckan stängd, testade ni att ha den öppen? Då får man ju vara noga med att hästen sitter fast så den inte vänder sig om, men ofta funkar det väldigt bra!

linzan
2007-09-24, 21:41
Aha det visste jag faktiskt inte, men nu är hon ju halt i vilket fall så saksamma. Hade jag haft henne lös därinne så hade det garanterat hänt mer än så. Paniken kom när vi hade fällt upp baklämmen, inte översta luckan. Lyckades lugna henne och sen bröt bara helvetet lös. Hade hon bott lite närmre så hade jag inte tvekat att köpa henne men ska jag ha henne nu så måste jag ju ta henne med lastbil och har då ingen möjlighet att kolla så hältan verkligen är borta. Alla ser vi ju olika. Aja får fundera lite! Tack för alla svar iaf. Btw, om jag nu skulle ta hem henne, HUR vänjer man henne vid att åka? Vi hade inte ens börjat köra liksom och hon verkar vara rätt bakskygg till på köpet!

Orkan
2007-09-24, 23:25
Hade det varit min häst hade jag struntat i lastträningen i början. Bara hantera henne vanligt och vänja henne vid olika saker innan man börjar med lastträningen.
Min ena tvååring hoppade över bommen i somras och vart helt galen försökte komma under bommen och stegrade och hade sig. Lyckade sen vända sig om i transporten, med mellanvägg. Han blev också helt galen precis när lämmen hade stängts.
Han lasttränade jag bara genom att lasta och stå i transporten tills han var lugn med det. Fick lite mat m.m. När jag sen skulle köra gav jag lugnande. Jag hade alltså inte stängt bakom honom innan utan lugnande. Jag vågade helt enkelt inte riskera ett sånt utbrott igen. När jag körde sen gick det jättebra. Har tyvärr inte lastat honom igen efter det...

Orkan
2007-09-24, 23:29
Min tvååring åkte transport med mamma som liten. Tidigt förra sommaren körde jag honom själv. han gick rakt på transporten och stod sedan som ett ljus när jag körde.
En månad senare skulle jag köra honom igen. Då bråkade han som f*n, hoppade över bommen och vände sig medans vi körde m.m.
Så bara för att det har funkat för dig så är det ju inte självklart att det går bra för alla andra!

linzan
2007-09-25, 18:59
Tack, jag ska höra lite med en häromkring som är väldigt unghästvan och dom har lastbil. Har man tur kanske dom kan hjälpa en med just lastningsbiten för det tror jag dom fixar bättre än mig. Just i hanteringen så lär man få vara väldigt lugn men konsekvent men jag måste nog ändå fundera på det. Är tacksam för alla tips och råd jag kan få