Visa fullständig version : Hjälp - jag hatar torv!!
Jaha och så var man fast i torvträsket igen efter att ha lyxat med halm under en tid.. :crazy: Nyhetens behag tog slut ungefär samtidigt som jag tömde ut den sista torvbalen när jag ströade upp.. Alltså - ALLT blir brunt! Dammet lägger sig som ett solkigt lager i precis hela stallet och i mina näsborrar när jag mockar (hur påverkar det hästarna egentligen?). Dessutom har min fölunge en jobbig tendens att sprida ut c:a 2-3 kg hö i hela boxen varje natt (hon skall ha fri tillgång) - vilket gör att mockningen blir enormt tung och tidskrävande.! :( Tyvärr är det näst intill omöjligt att bli av med gödseln för en överkomlig summa om man inte strör med torv här, annars hade jag gladeligen bytt.! Ni som gillar torv, pls kom med uppmuntrande tillrop om torvets förträfflighet som strömedel, jag behöver bli uppmuntrad.! :cry:
sassiball 2007-09-21, 12:33 Varför skaffar du inte en foderhäck el liknande till din fölunge, så sparar du ju hö dessutom. Och det blir säkert lättare att mocka. Jag har gjort egna (snygga) foderhäckar i trä till mina pållar, har underlättat en hel del för dem som ska ha fri tillgång.
Partiklarna som flyger i luften av torv är inte lika farliga som av spån o halm. Blöt lite så dammar det inte lika mycket.
Fördelar:
+ Binder ammoniak överlägset bäst så mindre lukt och nyttigare för både häst och människa
+Partiklarna som flyger omkring är så pass stora att de fångas upp av fimmerhåren så därför är de inte skadliga för hästarna på samma sätt som t.ex. spånets finare damm
+Man har inga problem med vad man skall göra av gödselhögen
Det var några plus.... Gillar inte heller det här bruna lagret som lägger sig överallt (så man får tvätta saltstenen titt som tätt också) och saknar den fräscha spånlukten.
Jag har provat på de flesta "strömedel". Halm tycker jag är rätt tidskrävande att mocka + blir stor gödselstack + FY bubblan vad man kan lukta hästp*ss. Räcker med att man har satt in en fot, så stinker man. Kan det vara bra för hästarna? Spån tycker jag är OK, men nja...oxå rätt tidskrävande o "flygit". Tidningspapper-SUCK!!:crazy: Nääe...torv för mig är lättmockat, tar lukten, en hel del rötter o annat i som hästarna kan sysselsätta sig med. + Blir mindre på gödselstacken. Visst är det ljusare med spån o ev. halm. Men jag föredrar torv. Suger även upp urinen o "isolerar" den bättre tills man mockar. Man märker var det är blött direkt och kan "ta ut" fläcken. (Har inte runnit runt i halva boxen.) Sen har jag lagt in lite halm oxå, för extra plock till hästen! ;)
Hatar också torv.. så jag kan inte komma med något positivt.
Tycker att torv är så svårmockat, man ser ju inte alla bajspluttar, de försvinner ju i torven!!!
Tycker det blir äckligt, i spån ser man ju bajsen så att man kan ta bort den... och när spånet blir äckligt ser man det också.. torv kan ju bli jätteofräscht utan att man ser det...
Jamen, jag tycker att torv är jättebra. Det enda som funkar med min "dammallergiker häst".
Det är lite dyrare men mycket drygare. Mer lättmockat. Dämpar stank! Jag vet bara födelar faktiskt. Hört att det är hälsosammast för hästen också!
chrysler 2007-09-21, 14:16 Varför skaffar du inte en foderhäck el liknande till din fölunge, så sparar du ju hö dessutom. Och det blir säkert lättare att mocka. Jag har gjort egna (snygga) foderhäckar i trä till mina pållar, har underlättat en hel del för dem som ska ha fri tillgång.
För mej känns det väldigt främmande att ha foderhäckar inne i boxar för föl men för hästar öht.de är inte 100% säkra & föl kan bralla, ställa sig på bakbenen & fastna olyckligt.
Till ts kan jag nog inte heller skriva ngt positivt, varför har du inte spån?Var jag bor är det ytterst ovanligt att använda ngt annat än det.Råspån dammar inte lika mkt som kutterspån, det lägger sig väldigt isolerande på golvet & är lättmockat.
Jag vet inte hur ni andra gör när ni mockar torv. :confused: Men man ska inte röra runt i det och leta för mycket! Mocka det man ser och låta det bli lite "bäddaktigt". I halm o spån letar man, och nästan silar man ju efter "skitarna". Med torv ska man låta "bädden" vara! Tog ett tag innan jag lärde mig att "låta bli" att röra för mycket :angel:. Då lägger sig skitarna lite ovanpå och är lätta att ta! Jag har tom haft sto m. föl på torv, dvs 2 hästar i samma box. Det var inga problem att mocka då heller. Bara man inte ska vara "duktig" (missförstå mig rätt nu!) och luckra upp "bädden". Torv blir mjukt att ligga på om det får ligga!
Sen finns det ju såklart de hästar som har en förmåga att fräsa runt i boxen, så det blir svårmockat. Men då kvittar det nog vad man än använder!:crazy:
Alindra2000 2007-09-21, 14:24 Har en häst som vi har testat de mesta med, men hon tog sig alltid ner till golvet med sina haser när hon låg (testade inte bädd men jag gillar inte det sen tidigare). Torven har faktiskt varit det som fungerat bäst! Så för henne var det de enda (renlig dam iof så hade inget strul med mockningen). Idag är de gummimattor på golven i boxarna så problemet skulle väl inte finnas om vi bytte men tycker om torv så byter inte bort det. Sen luktar det enligt mig mindre. För mig blir det billigare också då jag använde betydligt mer spån på spån och halmtiden jag hade.
Jag avskyr torv av flera olika anledningar men den största är att: DET BLIR SÅ HIMLA MÖRKT! Man ser ju ingenting, allt är dunkelt och nää, det skulle jag aldrig ha. Dessutom tycker jag att det är svårmockat, andra tycker säkert att det är jättelätt men som sagt...inte jag.
Var inte meningen att komma och lacka men...;) Du kanske kan blanda spån och torv?
Jag vet inte om det är av intresse men på "min" skola har vi först ett rejält lager med torv och sedan spån på det, funkar super på vissa hästar, andra fixar till det så det är nästan omäjligt att mocka. Kanske värt att prova?
Jag köper torvmix. En blandning av torv och spån. Det blir ljusare i boxen och ger ett mycket trevligare intryck. Var glad att du blir svart i näsan. Då vet du att det inte hamnar i lungorna! Om torven blir för torr brukar jag blöta den lätt med vattenslangen och det blir mycket mindre med partiklar i luften. Jag älskar torv i boxarna. Kommer aldrig att byta.
Ni som använder råspån visst ser ni till att det bara är spån från lövträd, råspån från gran och tall utsöndrar massor av terpentener och det är INTE bra för varken luftrör hovar och hud...:bump:
Jag tycker torv är jättebra! Det luktar nästan inte alls i stallet och jag tycker det är lättmockat. Dessutom har jag en hosthäst så jag kan inte ha något annat strömedel. Enda nackdelen tycker jag är att det är dyrt samt att det kan frysa på vintern när det är riktigt kallt.
Madde_padde 2007-09-21, 15:57 jag tycker inte alls om de just för de där! har stått på torv ett år men har nu senaste året stått på spån och är sååå nöjd!
Hagens_Zorba 2007-09-21, 16:42 Jag tycker det är väldigt lättmockat!
Bajset är ju bajs och torvet är ju massa småstrån,
inte alls svårt att se skillnad på.
Och kisset är ju mörkt och syns väl!
de är ju jättebra med torv..lättmockat o bra, fast de blir ju ganska så dammigt men då städar man ju desto oftare och de är bra.
enda nackdelen med torv är ju just att de blir lite mörkt o tråkigt.
ja förstår inte hur folk inte kan se skillnad på skiten o torven?
men de finns ju olika sorter torv, finns ju den blöta varianten och den va hemsk..stora klumpar i den och svårmockat, jag har den torra torven..bara fint strö utan klumpar alls..jättefin torv..men eftersom de dammar så mycke brukar ja blöta den lite.
BeastieBabe 2007-09-21, 17:05 kl*
ni som tycker att det blir mörkt, se till att sätta in bättre belysning, stall ska inte vara utan belysning, det är inte bra för hästarna att bara ha "nattlampe-ljus" inne såfort det blir mörkt utomhus..
dessutom sätter hästarna så mycket vinterpäls när man har dålig inomhusbelysning..
även ifall stallet är riktigt upplyst så tycker ja endå de blir mörkt med torven..nu har ja ju vant mej men man märker skillnaden när man kommer in i stall som har ljust spån.
inte de att de blir mörkt så att man inte ser nåt..
Dingelass 2007-09-21, 18:16 Tänkte säga det samma....
Jag har strött med halm och spån i fyrtio år, men går nu in på tredje säsongen med torv och kan inte tänka mej något annat!
Det är otroligt lättmockat, gödselhögen (som inte blir så stor) tas med glädje emot av bönderna i trakten. Torv är rent, fräscht och hygieniskt.
Visst dammar det, men dammpartiklarna är så stora att de inte skadar hästens andningsorgan. Jag har en liten, mjuk borste som jag använder för att "damma" i stallet någon gång per vecka.
Det behöver inte bli mörkt för att man har torvbäddar! Vi har ett nybyggt stall med bra belysning och gallerboxdörrar där ljuset kommer emellan. Här finns några bilder från i vintras när stallet var nytt: http://www.pixbox.se/alb_show_id311886_page0.html
Immer
sassiball 2007-09-21, 18:38 För mej känns det väldigt främmande att ha foderhäckar inne i boxar för föl men för hästar öht.de är inte 100% säkra & föl kan bralla, ställa sig på bakbenen & fastna olyckligt.
Till ts kan jag nog inte heller skriva ngt positivt, varför har du inte spån?Var jag bor är det ytterst ovanligt att använda ngt annat än det.Råspån dammar inte lika mkt som kutterspån, det lägger sig väldigt isolerande på golvet & är lättmockat.
Har man otur så kan det kanske hända, men jag menar ju inte foderhäckar av galler, de verkar farliga. Jag har ändå fött upp en del föl/unghästar och ingen har hittills skadat sig eller ens fått minsta reva av mina foderhäckar. Dessutom finns det ju i plast också i form av en "jättekrubba" , då är ju risken ännu mindre att något händer. Jag tror att Immer har sådana höhäckar i plast monterade? Har för mig att jag sett någon bild någonstans.
Ja, det är rätt. Jag älskar mina Hay Bars :love:
Bilder finns här:http://www.pixbox.se/alb_show_id304967_page0.html
Immer
hingstsugen 2007-09-21, 20:47 Vad lustigt att man kan uppleva samma sak så olika, jag kan tvärtom inte tänka mig så mycket annat än torv och gick precis över från halm till torv i fölboxarna då minsta killen är 4.5 mån. Jag tycker att det är skitjobbigt att mocka i halm och har nu bara en box kvar med halm. Det tar lika lång tid att mocka 4 torvboxar som det tar att mocka halmboxen och så fort jag hinner ska det bli torv även i denna.
Torv är lättmockat och går lätt att hålla fräsch , bra torv ska inte damma när du strör ut det, vilket märke kör du? Vissa hästar som är väl renliga kan dock senare få dammigt i boxarna och då är det vattenkanna som gäller.
En nyhalmad box är mysig men bara ett kort tag och den fördelen uppväger inte nackdelarna. Jag tänkte faktiskt senast idag ( när jag mockade halmboxen) att det enda tillfället jag vill ha halm är just i fölboxarna innan fölning-tills fölet är ett par månader samt om jag någon gång har en lösdrift då torven fryser, annars blir det nog allt torv för hela slanten!:D
"Lyxat" med halm, är du galen :eek:
Halm är det värsta jag vet att mocka, allt blandar sig med allt och man är ju genomsvett efter några minuter. För att inte tala om den enorma gödselstan som ingen vill ha men ska spridas på något sätt.
Av ekonomiska skäl har vi bytt från torv till spån i höst, och jag saknar min älskade torv så det kryper i kroppen. Tog max fem minuter att mocka en box. Men vi ska testa spån ett år har vi kommit överrens om, så då blir det så.
Men spånet kryper överallt i stallgången, och stinker ammoniak. Begriper inte hur vi ska få till bäddar av det. Ändå har vi kalkat och plattat och donat.
Å gödselstan är ju redan en kulle efter bara 1,5 hästar har stått inne under september. :cry:
Torv det är ju det bästa som finns. Kommer till och med spara halva gödselstan för att kunna kruta på grönsakslanden i några år framöver. Har aldrig sett maken till tillväxt med torvgödsel.
Var glad istället! Torv är ju hur bra som helst!
Ja, det är rätt. Jag älskar mina Hay Bars :love:
Bilder finns här:http://www.pixbox.se/alb_show_id304967_page0.html
Immer
Såg ju toppen ut! Spec om man har en dam som min som när hon blir lite uppstressad drar runt allt i box. Var hittar man såna? :)
Adrenochrome 2007-09-21, 23:18 Varför köper hästägare alltid kasst torv ? Torv är inte bara torv. Det finns krossad och sållad, och den sållade är nästintill dammfri. Ställ lite krav på affärena där ni köper.
ja förstår inte hur folk inte kan se skillnad på skiten o torven?
.
Beror kanske på vad man har för häst. Min tant lekte kurragömma med sitt bajs och grävde alltid över det, i spånet såg man bajshögarna eller pluttarna, i torven fick man leta leta leta och leta.. och tillslut hade mans omf örstört bädden...
Länge leve tidningspapper...:angel:
:rofl:
kl*
ni som tycker att det blir mörkt, se till att sätta in bättre belysning, stall ska inte vara utan belysning, det är inte bra för hästarna att bara ha "nattlampe-ljus" inne såfort det blir mörkt utomhus..
dessutom sätter hästarna så mycket vinterpäls när man har dålig inomhusbelysning..
hur länge om dygnet är dina hästar inne?
Mina hästar har då alltid satt vinterpäls efter vädret utomhus...
Jag kan inte annat än hålla med dig. Jag gillar inte torven för allt damm som blir överallt. + att själva torven yr omkring. Jag kan ha torv underst i en permanentbädd om jag inte får tag på halm, men annars är det spån som gäller här.
Torven har ju fördelar som att det har så hög uppsugningsförmåga och det blir väldigt bra gödsel.
Varför köper hästägare alltid kasst torv ? Torv är inte bara torv. Det finns krossad och sållad, och den sållade är nästintill dammfri. Ställ lite krav på affärena där ni köper.
Vilket märke rekommenderar du? Jag hat torv i botten på permanentbädden när jag inte får tag på halm och jag har bara använt "stall vital" torv, en grön bal. Den föll inte mig i smaken då det dammade som 17 och flög omkring. Finns det bättre märken? Då kan jag kolla runt om det finns häromkring. Ska anlägga bädd om en vecka ca.
[Men spånet kryper överallt i stallgången, och stinker ammoniak. Begriper inte hur vi ska få till bäddar av det. Ändå har vi kalkat och plattat och donat.
Å gödselstan är ju redan en kulle efter bara 1,5 hästar har stått inne under september. :cry:
Det ska INTE lukta ammoniak när du har spån som strö. Vi har alltid haft spån och aldrig någon lukt. Ventilationen i mitt stall är inte den allra bästa, men ingen lukt som sagt. Om det luktar är det något som inte stämmer. Inte dammar det heller som torven.
Det blir inte stor gödselstack heller. Ett grannstall strör med torv och jag kan inte se någon skillnad på deras stack och vår i storlek. Halm däremot ger stora stackar.
Däremot passar inte spån att ha i det undre lagret om du ska ha permanentbädd. Spånet brinner alldeles för sakta och håller inte ihop som torv och halm gör.
jezzscar 2007-09-22, 09:25 Jag har haft torv nu sen hästarna kom in från betet, och tycker det är hemskt! Jag får sår i näsan för det blir så torrt! :eek: Och det helnar aldrig! Och det är mörkt och hemskt åxå!
Men nu får jag snart byta till spån när korna kommer in för vintern, då hämtas spån till gården. Svärfar (som har korna) sa att han använde torv till korna förut men kornas spenar blev så torra och så var det nåt med gödslet som han inte tyckte var bra.
Nu kommer jag att blanda torv och spån, vill ha torvens uppsugningsförmåga men spånets doft och ljus. Dessutom har jag kallstall, och en blandning fryser inte alls på samma sätt som om man har antingen torv eller spån! :idea:
Domino_s 2007-09-22, 11:06 Jaja mensan....;) Va skitnoga med att fråga om detta innan vi hämtade....
Noffepoffe 2007-09-22, 11:33 Jag älskar torv och kommer aldrig ha något annat.
Det är lätt att mocka, ingen äcklig lukt, "isolerar" alla otrevliga dofter.
Torv är lättmockat!!! Man ska ju liksom "sila" sig igenom torven. Ha en grep med "små" hål, det blir lättare då. Det är bara att ta upp en liten hög med torv och sen sila, då får man upp allt. Inga problem alls. Torven har ju betydligt mindre "bitar" än halm och spån.
Som flera sagt här så är torven det absolut bästa för hästen.
Våran torv är ganska ljus faktiskt, den är inte alls sådär kolsvart. Givetvis är det inte lika ljust som spån, men det får man ju faktiskt leva med.
BeastieBabe 2007-09-22, 14:20 kl*
hur länge om dygnet är dina hästar inne?
Mina hästar har då alltid satt vinterpäls efter vädret utomhus...
jag har inte egna hästar men har sett och hört om detta fenomen många gånger..
hästen sätter vinterpäls efter den mängd ljus hästens hud får. dvs utan täcke ute när det är sol, utan täcke och rejäl belysning inne = mindre vinterpäls
täcke ute, in tidigt och släcka lampan vid 17 = mycket vinterpäls..
just den skillanden var det i 2 stall 2 km ifrån varandra, dvs samma väder och temperatur på båda ställena, kan hända att det var något kallare och blåsigare närmare kusten, men i det stallet satte hästarna mycket mindre vinterpäls..
Har svårt att köpa det. Har i många år sett det som helt individuellt hur hästarna sätter päls och det har inte haft någonting alls med hur ljust eller mörkt dom haft det i stallet. Mina hästar går dessutom ute vintertid från mörker till mörker och när dom kommer in är det dags att släcka för natten. Sommartid går dom ute dygnet runt om inte insekterna gör det för surt för dom.
Vad det gäller torv, smutskänsla och mörker därav...lägg lite spån på översta lagret så ljusnar det upp och känns "renare";)
wolken fee 2007-09-22, 16:35 Jag vet egentligen inte vad ni sysslar med..................
¤ Torv måste man vattna, när den är för torr med en vanlig vatten kanna med stril.
¤ Tycker man att det är för mörkt i boxen, så köp en bale spån och strö ett lager ovanpå.
¤ Oavsett om man använder sig utav spån eller torv, så behöver man en hökrubba, för att undvika hö i hela boxen, ner kissat eller utspritt samtidigt bli det mer hygienskt för hästen, och man sparar hö.
Krubban görs enkelt beskrivet genom att man utnyttjar en hörna i boxen och skruvar bräder ifrån golvet upp i önskad höjd, och få på det viset en avgränsad hörna för grovfoder. På golvet lägger man en playwood skiva för att komma ifrån det cementerade golvet.
Såg ju toppen ut! Spec om man har en dam som min som när hon blir lite uppstressad drar runt allt i box. Var hittar man såna? :)
PM kommer!
Immer
Skalman1 2007-09-22, 19:26 Jag gillar inte heller torv. Har vår ponny på halm med torvbotten. Det suger upp kisset bra så lukten sätter sig inte. Kalkar dessutom ca 1 g / v för luktens skull. Har halm ovanpå, mest för att ponnyn skall ha något att pyssla med på kvällen och natten. De sover ju inte som vi gör. Behöver inte vara så mycket halm. Sen kan man låta det bli en bädd under, det är bara bra. Värmer underifrån. :idea:
Har bytt till torv i höst, haft spån innan. Min häst är hopplöst rörig i boxen på nätterna. Har innan med spånet haft jättejobbigt att mocka, det man missar syns dessutom med en gång i spånet. Fick lägga in nytt ofta och har aldrig fått till en bra bädd. Vi bytte till torv för gödselhanteringens skull och jag måste hålla med om att jag var mycket skeptisk först. La en ordentlig botten och vattnade den så att den inte dammade. Det var lite jobbigt att mocka innan bädden satt sig, men efter det så har det varit enkelt. Tog ca två veckor. Hade endast ren torv först, men för ljushetens skull gått över till torvmix, 50%torv, 50%spån. Kanonnöjd med det! Behöver inte vattna det och är dessutom billigare! Kommer inte att byta tillbaka till spån igen, är jättenöjd! Min häst är också glad i att dra runt höt, men tycker ändå att det är lättare. Vi har dessutom två ettåriga hingstar i stallet som delar box, denna är också lättare att mocka nu och dom är vidriga med att ställa till det i boxen under natten! Så det finns hopp, håll ut! Som sagt; Torvmix :bow:
Vad kostar en sån torvmix bal? Hur många liter innehåller balen?
Adrenochrome 2007-09-23, 09:04 Stockås torvströ i Karlskoga tex.
Men om manhar bädd..kmr inte ihåg vad det heter riktigt, så man bara lägger på ny torv när man mockat bort skiten, åsså typ efter ett tag så tar man bort all torv å lägger ny ;)
Rebecka83 2007-09-23, 09:15 Tycker det blir äckligt, i spån ser man ju bajsen så att man kan ta bort den... och när spånet blir äckligt ser man det också.. torv kan ju bli jätteofräscht utan att man ser det...
hur kan man INTE se att torven är ofräsch?? tycker det är så mycket lättare att se det våta i torv än i spån... (jag har inte bädd utan mockar som "vanligt" och det är alltid torrt o fräscht i boxen)
att se bajsbollarna är en vanesak...
till TS:
jag använder torv o har gjort det i många år, tycker det är lättare att mocka, speciellt hos min pålle som tidigare trampade runt en massa, både skit o piss ligger mer "still" i torven...'
går åt mycket mindre material... lättare att "sila" torven tycker jag
dynghögen blir mindre o mer miljövänlig...
torvdammet är lätt att borsta bort... brukar gå runt med en gammal ryktborste o bosta av fönsterbänkar o annat med jämna mellanrum...
Rebecka83 2007-09-23, 09:30 måla stallet ljust, ha ordentlig belysning och stora fönster så blir det inte mörkt...
Goat lover 2007-09-23, 11:16 Vilket märke rekommenderar du? Jag hat torv i botten på permanentbädden när jag inte får tag på halm och jag har bara använt "stall vital" torv, en grön bal. Den föll inte mig i smaken då det dammade som 17 och flög omkring. Finns det bättre märken? Då kan jag kolla runt om det finns häromkring. Ska anlägga bädd om en vecka ca.
Provade stall vital och svor över att det dammade och skulle ALDRIG mer använda torv. Då tipsade mamma om RS (här finns det på rosens) och den är underbar. Första dagarna är den lite småjobbig men sedan när den lagt sig är den toppen.
Goat lover 2007-09-23, 11:22 Har provat spån och halm innan och alltid varit för halm.
Nu har vi endast torv och är så jättenöjda. Tycker det kan vara lite småsvårt att se skillnad på skiten och torven de första dagarna när man lagt in torv för då är det små tussar av torv. Men när man bearbetat torven ett par dagar så är det inga problem.
Jag gör som flera andra här har berättat om: jag har en gammal borste som jag borstar urr fönstren med när det börjar bli dammigt. Kanske någon gång i veckan.
Man luktar heller inte stall när man kommer från stallet (sambon har iaf slutat att gnälla) för det är så mycket fräschare med torv.
Torven beter sig ju dessutom också lite grann som kattsand. Där de har kissat så klumpar torven ihop sig och man får med allt det blöta ut på ett lätt och smidigt sätt.
Sedan så ska väl torv vara till viss del antiseptisk också??? Består den inte till största delen av vitmossa eller har jag fått allt om bakfoten??
För er som tycker det blir mörkt: måla stallet i en ljus färg så störs man inte av att ströt är mörkt, eller lägg ett tunt lager med spån överst. Jag har dock slutat med et för jag tycker det ser skräpigt ut.
Här kostar en torvmixbal 75kr, en torvbal 82kr. Vet inte hur många liter (har aldrig kollat faktiskt) men är i samma storlek som en vanlig torvbal eller spånbal. Dock mycket tyngre än torvbalen och tycker att jag får ut mer i volym när jag strött ut den. Ska rota fram en påse i soporna i morgon om jag kommer ihåg, tog den sista jag hade idag, kollar även märke då.
[QUOTE=Zizzy;9124759]
jag har inte egna hästar men har sett och hört om detta fenomen många gånger..
hästen sätter vinterpäls efter den mängd ljus hästens hud får. dvs utan täcke ute när det är sol, utan täcke och rejäl belysning inne = mindre vinterpäls
täcke ute, in tidigt och släcka lampan vid 17 = mycket vinterpäls..
just den skillanden var det i 2 stall 2 km ifrån varandra, dvs samma väder och temperatur på båda ställena, kan hända att det var något kallare och blåsigare närmare kusten, men i det stallet satte hästarna mycket mindre vinterpäls..
Detta har faktiskt jag sett exempel på. Det är en av orsakerna varför man ska ha tänt på kvällen ett tag vintertid.
Pm:a mig oxå är du snäll men dom är väl skitdyra :(
miisen80 2007-09-23, 20:42 Pm:a mig oxå är du snäll men dom är väl skitdyra :(
Vill gärna också veta!
cactuspower 2007-09-23, 23:00 Jag tycker torv är väldigt lätt mockat, men har ändå valt spån. Men enda anledningen till varför jag övervägde spån (har permanent bädd) är nog för att det är ljusare (jag har dock ingen svårighet att se skillnad på vad som är skit och vad som är torvströ). Men ja gillar när det är ljust, vi har ändå ett ljust stall med bra belysning. Halm tycker jag funkar bra och mocka i till vissa hästar, men det är lite mer tung jobbat tycker jag. Tar längre tid att sköta, och anlägger man bädd tar det väldigt många timmar att mocka ur. Vissa hästar bli lätt bukiga på halm också, men annars är det trevligt i och med att det är ljust. Men en kompromiss just med torv är ju att blanda upp det med sågspån, blir ju nästan som torvmix som man köper, dvs. ljusare och är lätttmockat.
Jag får skicka en massa PM varenda gång jag lägger ut bilder på mina Hay Bars ;) Snart dags att kräva provision av återförsäljaren, kanske?
Du och Miisen80 har fått era PM:cool:. Men jag kan berätta för övriga att en Hay Bar kostade 1250, köpte man två eller fler var priset 1000 kronor/st. För mig som har hästar som gärna bäddar in höet i torven är det verkligen värt pengarna - mockningen går så mycket snabbare numera.
Immer
I vårt stall har vi packat torv i botten o sen lagt ett lager spån ovanpå.Det har funkat jättebra.Blir lite ljusare då..
MEN förra hösten när vi enbart hade torv, så var det några balar som var mycket rötter o annat i.Min islänning, som älskade att gå o leta efter ätbart i torven smaskade i sig av detta och fick kolik :crazy: Det var inte kul! Så efter det sorterar jag torven mycket noga..Något att tänka på kanske..;)
Kul att se att det är så många faktiskt föredrar torv. :crazy: Det gör det lite lättare att stå ut. Kanske. Apropå kvaliteten på torven så vet jag inte vilket märke vi kör då säckarna är helt grå (det är inte jag som har köpt in dem). Men jag har haft RS för flera år sedan och nog tycker jag den torven jag har nu verkar bättre. Lite ljusare i färgen och delar sig bra. En Hay Bar vore ingen dum idé - för blandningen torv och hö gör mockningen till ett litet helvete varje gång..
Moneypenny 2007-09-24, 08:52 kl
Ni som säger att det tar lång tid och mocka halm, har ni växelströbädd då ? (dvs mockar ut allt blött och bajs)
Jag har djupströbädd på halm och det är det bästa jag vet, jag behöver inte ens mocka bara strö ny ren över varannan var tredje dag. Har dock mockat som "vanligt" i halm med och det tar typ 4 min/box även om hästen är grisig då jag resonerar så att det gör inget om man missar lite när det är halm det är bara att strö ren över så klibbar allt det smutsiga ihop sig i botten och så kan man lyfta ut det nästa dag om man inte vill ha bädd.
Torv har jag (nästan) aldrig mockat i men tycker att det verkar bra, men jag ogillar färgen och allt damm, och släppa in en häst med nytvättade (blöta) vita ben ska man inte ens fundera på.
|