Visa fullständig version : Oengagerade klubbmedlemmar
Har antagligen varit uppe på tapeten förrut, men vad gör man när det alltid bara är samma personer som drar runt verksamheterna i klubben.
Det hjälper ju inte att man påpekar, hur många mötet man än annonserar ut på hemsidan så är det ändå bara knappt en handfull som anmäler sig och det är alltid samma personer.
Ofta har jag lust att gå ur klubben och skita i allt ihop, :mad:. Hur många gånger man än talar om att om vi ska kunna ha några tävlingar i klubben så måste ALLA hjälpa till, men var är ALLA inte närvarande på möten iallafall, men tävla ska de :devil:
Det verkar som att folk tror att en inbjudan till ett möte inte gäller dom, men vem tror dom att man menar då, om man vänder sig till tex hoppryttarna inom klubben och talar om att det inte bara gäller de som tävlar utan alla som är hoppintresserade så måste man väl känna sig kallad även om man "bara" är skjutsande förälder eller??
Ja nu fick jag spy lite galla iallafall:D
jumanji
Förmodligen kan du inte göra något åt det, eftersom dessa människor tycker att det är helt otroligt tråkigt att göra massa gratisarbete.
Bl a därför jag lägger av med mitt inackorderingsstall, visserligen var vi ingen klubb, men det var samma visa. Alltid när det var dax för hölastning så lyste alltid samma människor med sin frånvaro, när jag ett år tuffade till mig och ville att de som inte hjälpt till skulle betala ett högre höpris, hjälp vilket ramaskri det blev
Det kommer alltid vara så att vissa hjälper till och andra inte.
Likadant på arbetsplatser, vissa maskar o fuskar med arbetstiden, medan några alltid ställer upp
Välkänt fenomen i de flesta klubbarna antar jag.
/trazel - som känner sig som sin klubbs tävlingssektion. ;)
break_a_leg 2007-09-21, 22:40 Det är samma problem överallt! Jag blir lika arg varje gång när vissa gnäller över att det finns för få tävlingstillfällen och tillhör klubbar som i princip ALDRIG anordnar några tävlingar.
Precis. Vår klubb har haft 6 tävlingar i år, och konstigt nog så har vi faktiskt ganska gott om tävlingar i vårt distrikt nu om vi jämför med för 3-4 år sedan (sedan är det väl inte en suck mot hur det ser ut i Skåne). Det börjar "dessvärre" poppa upp lite rena tävlingsklubbar, vilket jag tycker är synd.
BeastieBabe 2007-09-21, 23:31 skriv om kontrakten för de som har hästar uppstallade på klubben, att stalltjänst och tävlingstjänst ingår..
är det ex en ridskola där man behöver få dit elever som fuktionärer så inför ett poängsystem, poäng för varje timme man hjälper till under en tävlingsdag, efter 10 poäng får man vara med på poänguteritt, 30 poäng = poänghopptävling med film på kvällen, 50 poäng = 2 dagars poängridläger, ett dressyrpass och ett hopppass för instruktör på klubben..
vi kanske ska införa det på våran ridklubb där det finns många elever men mycket få funktionärer på tävlingarna :(
diartistakasha 2007-09-21, 23:42 Jag kan lägga mig till skaran som aldrig hjälper till på tävligar. Jag är ju alltid med och tävlar!?! Och är jag inte det så jobbar jag då jag jobbar varannan helg.
Dock så hjälper jag till på andra vis jag sitt tex med i valberedningen och så tar jag mig tid att gå på alla möten. Men det känns alltid som att övriga klubbmedlemma titar snett på mig för att jag inte "ställer upp" enligt dem.
Har precis samma problem... Vi har nästan 300 medlemmar varav ca 170 rider lektion och resten är privatekipage... ändå är vi bara 4 i tävlingskommittén och får knappt ihop funktionärer...
Men vi har börjat köra med direkt kommunikation... Det har blivit bättre, men vi försöker också bättra på "belöningarna" för arbetet... Till exempel får våra hemmaryttare tillgång till en stallplats om de ordnar med funktionär eller jobbar själva... Poängsystem är på gång, precis som funktionärslotteri...
Lord_Calvert 2007-09-23, 10:14 Våran klubb har precis samma problem..Man blir galen:mad: Det är ALLTID samma personer som hjälper till och då får dom ofta hjälpa till en hel tävlingsdag, istället för att alla skulle kunna hjälpa till X antal timmar! Hade vatt mycket bättre om man kunde bytas av...
Våran klubb har nu gjort så att man MÅSTE hjälpa till på en tävling för att få vara med... T.ex som på våran första hopptävling så va alla som startade tvungna att hjälpa till eller typ någon förälder annars får dom inte starta i nästa tävling!
Vet inte om det funkar särskilt bra..det återstår att se!:idea:
En dålig grej med detta är tyvärr att det finns vissa som åker dit och ska tävla som är alldeles själva och som inte kan ställa in sin häst i transporten.. Så dom har ingen möjlighet att hjälpa till!
Supermoose 2007-09-23, 12:34 Jag kan lägga mig till skaran som aldrig hjälper till på tävligar. Jag är ju alltid med och tävlar!?!
och du rider alla klasser så du har inte ens mäjlighet att hoppa in och hjälpa till lite här och var, är det stora klasser och du startar i början så kan du hjälpa till med resten av klassen, omyggnad av bana eller va det behövs folk.
Jag hjälper till oavsett om jag tävlar eller inte, det finns ALLTID plats för en fuktionär till, inte minst en som hoppar runt och kan byta av de andra så de kan ta en fika.
diartistakasha 2007-09-23, 22:57 Nä när jag tävlar så måste jag koncentrera mig på det. Och efter jag tävlat vill jag ju hem med min häst. Och vart skulle jag göra av hästen medans jag skulle springa omkring och vara funktionär?. Kan inte ha han i transportden för det gillar han inte alls..
så fungerar det när man kör folkrace, för då behövs ju så himla många funktionärer för att klara tävlingarna... vi har diskuterat att eventuellt införa samma sak, så du kan väl hålla lite uppdaterat på hur det går? :)
mariannesv 2007-09-23, 23:04 På klubbtävlingar kan man ju till exempel säga att alla (klubbmedlemmar) som ska vara med och tävla också måste utföra någon uppgift i samband med tävlingen. Om man absolut inte vill göra nåt jobb på tävlingsdagen finns det ju mycket som ska fixas innan också!
diartistakasha 2007-09-24, 12:02 Jo men det gör vi. Alla som ska tävla hjälper till med banbygnaden kvälln innan. Och är man kvar till slutet brukar vi hjälpas åt att plocka undan hindren innan sissta prisutdelningen.
Det svåra är att vi inte har någon "ridklubb", vi är en sån klubb som egentligen inte har någon egen plats, vad jag menar är att det finns kanske 6 ridhus där medlemmarna är utspridda. Hade man haft ridskoleverksamhet bleve det lättare, men vi ska ta tag i det här nu är det tänkt:angel:
jumanji
Hur gör du när du går banan, behöver gå på toaletten under en tävlingsdag? Nog ställer du in hästen då, eller ber du nån hålla den? Men visst, alla behöver inte hjälpa till under själva tävlingsdagen. Men även när man vill ha hjälp att städa anläggningen före tävlingen, måla hinder mellan tävlingarna mm mm så är det ändå alltid samma människor.
Här blir det knapplån...
Så nu ställer inte jag upp på omval, är trött på att tjata på folk, trött på att skicka pappa med dottern som tävlar så jag kan jobba på hemmatävling, när ingen annan skulle komma på tanken, och många andra saker. Jag har fyllt min kvot av ideellt arbete för många år framåt...eller...äh, jag kommer säkert att hjälpa till ändå. Ska vi åka på andra klubbars tävlingar, måste vi ju ställa upp och ordna också.
Alternativet är som det börjar bli utomlands, med proffstävlingsarrangörer. Och då blir det dyyyrt...
diartistakasha 2007-09-25, 10:27 Min man kan hålla hästen den korta stunden som jag är inne på banan eller på toa. Men en längre stund gillar han inte att stå med honom då han inte är så hästvan.
Baron Linge 2007-09-25, 16:17 Många ridklubbar (och nu menar jag inte sådana som hör till en ridskola) har som krav att man måste vara funktionär (eller skicka en ersättare) vid ett visst antal av klubbens tävlingar varje år. I gengäld kan man få t ex gratis startavgift på egna tävlingar. Man kan också tänka sig att man måste delta på ett visst antal arbetsdagar eller liknande.
Min erfarenhet är också att det aldrig fungerar att sätta upp lappar eller skicka mail om att man behöver hjälp eller att det ska vara ett möte. Man måste prata med var och en personligen! Om man gör det så är det många som säger ja- kanske för att de inte vågar komma själva, kanske för att de inte vågar säga nej.., kanske för att de då inser att det berör dem osv. Lycka till och ge inte upp än - det är ganska kul, också! att jobba ideellt
Vi har samma problem... Till årsskiftet kommer det troligen införas arbetsplikt för samtliga medlemmar, ridskoleryttare som privatryttare. Men min tanke är: Vad händer med de som ändå inte hjälper till?? Vi kan ju inte tvinga folk till arbete (även om det skulle behövas ibland :devil:) i det här landet!
Inför man arbetsplikt så kommer ryttarna lämna vår klubb och byta till en klubb där de inte behöver hjälpa till har jag en känsla av. Det är alltså inget alternativ för oss. Det finns så många bra klubbar häromkring, så för att få behålla ryttarna måste man göra något för dem.
Ja, tiden för när det idéella engagemanget var på topp har försvunnit. Sorgligt, men sant! :crazy: Det är alldeles för många aktiviteter som konkurrerar om tiden numera. Det är dags att börja driva ridklubbarna mer affärsmässigt :smirk: Nu är jag kontroversiell, men kanske skall man införa differentierade taxor beroende på engagemang. Den som inte vill engagera sig betalar en högre taxa och slipper engagera sig, den som engagerar sig något betalar en mellantaxa och den som engagerar sig maximalt en lägre taxa. Låt medlemmarna skriva under ett avtal inför varje år. På så vis finns det ändå utrymme för alla. Våga tappa de medlemmar som inte ställer upp på detta! Alternativet är kanske att det inte finns kvar någon ridklubb överhuvudtaget. Jag skriver av egen erfarenhet och har själv varit med och startat en ridklubb helt ideellt, men det var på 80-talet och då konkurrerade inte ridverksamheten med andra intressen och verksamheter på samma sätt. Dessutom tror jag på att ridskolorna måste nischa sig och tänka över sin affärsidé. Dags att tänka nytt! :smirk:
Supermoose 2007-09-28, 11:58 Inför man arbetsplikt så kommer ryttarna lämna vår klubb och byta till en klubb där de inte behöver hjälpa till har jag en känsla av. Det är alltså inget alternativ för oss. Det finns så många bra klubbar häromkring, så för att få behålla ryttarna måste man göra något för dem.
Nu måste jag prostestera lite här, hur tänker ni som säger så för att få behålla ryttarna måste man göra något för dem vad jag utläser av det så är det att "ni" dvs några i klubben måste jobba och göra saker för att andra i klubben ska vilja stanna kvar??
Vad gör dessa ryttare så värdefulla för er klubb att ni låter er jobba åt dem, varför klarar ni er inte utan dem?
Så här var det i min förra klubb också, dvs att några skulle fixa allt åt andra, jag är inte med där längre och fler med mig gick över till en annan klubb där ALLA hjälps åt, ingen är förmer än andra och kommer därför undan, jag tror detta också är en av orsakerna att klubbkänslan är mycket större här.
Hur vi än har vänt och vridit på det där så har vi ändå kommit till samma sak. Det finns många klubbar i våran närhet som inte har någon typ av arbetsplikt och har betydligt bättre träningsmöjligheter än vad vi kan erbjuda. Därför måste vi vara rädda om de tävlingsryttarna vi har. Falska rykten sprids som löpeldar.
Supermoose 2007-09-28, 13:56 Ni får gärna jobba ihjäl er för att era tävlingsryttare ska slippa jobba och stanna hos eran klubb det spelar inte mig någon roll, men jag undrar fortfarande VARFÖR är dessa latmaskar så viktiga för er?
Vad falska rykten har med det hela att göra förstår jag inte ett smack av.
Knapplån
På vår klubb är det oftast samma personer som driver runt ex tävlingar, alltid samma folk som ställer upp som funktionärer osv. Men iår upplever jag att det har varit mycket större uppslutning när det gäller att hjälpa till på tävling. Även om många tävlar så går de in mellan klasserna och hjälper till att höja, bygga om osv. Och även om det är en liten hjälp så gör det otrolig skillnad.
När vi hade vår tredagars tävling i augusti var vi en liten grupp som jobbade långt innan tävlingen med att förbereda div olika saker, så när tävlingshelgen kom så var vi otroligt förberedda, hade koll på alla funkitonärsbitar, såsom banan, framhoppning, cafeteria, dommarpersonal, sekreteriat osv, och alla visste vad de skulle göra, kan säga att vi som hade hand om banpersonalen var glatt positiva då folk anmälde sig frivilligt till att stå på banan fastän de inte behövde!
Sen hade vi lokaltävling härom helgen, vi var lite mer avslappnade och inte lika engagerade med att ordna bla banpersonal utan tänkte att det ordnar sig, tji fick vi, folk var inte förberedda på samma sätt denna gången på att hjälpa till, så det blev lite tjatande, speciellt på ponnytävlingen, hästtävligen var det mer självklart att folk hjälpte till. Så man kan sammanfatta att man aldrig kan slappna av och tro att det löser sig med bla banpersonal, iof gjorde det ju det men då fick man ju stå där själv hela dagen oxå:smirk:.
Vår klubb erbjuder sina tävlingsryttare gratis starter på hemmatävlingarna, blir man placerad så erhåller man självklart premier och hederspriser. Detta är mot att man hjälper till på tävlingen, vill man inte hjälpa till så får man betala för sina starter. Tycker att det fungerar bra, de som tävlar mycket och själva inte hinner hjälpa till brukar skicka någon ex pojkvän, pappa, mamma, kompis l istället för de själva, och självklart får de rida gratis om de skickar en ersättare.
Jo, självklart får de nåt tillbaka! Med i förslaget finns tex rabatterade/gratis träningar och clinics.
Men är det inte på förslag från ridsportsförbundet att man måste arrangera tävlingar för att få lösa licenser? Detta stoppar ju i så fall ryttarna från att byta till en "arbetsfri" klubb.
J
Men är det inte på förslag från ridsportsförbundet att man måste arrangera tävlingar för att få lösa licenser? Detta stoppar ju i så fall ryttarna från att byta till en "arbetsfri" klubb.
Är det inte så redan då? Tror det men är inte hundra säker
Jag tror att det har med sammanhållningen i klubben att göra. En klubb som har bra sammanhållning tror jag har lättare att få sina medlemmar att engagera sig och hjälpa till på tävlingar.
Om man inte känner sig som "en i gänget" så är det nog lätt att bara strunta i att hjälpa till.
Att sätta upp lappar som man kan skriva upp sig på om man vill hjälpa till är ingen bra lösning tycker jag, det är lättare att få folk att ställa upp om man frågar dom personligen. Skapa en telefonlista som ni kan använda er av från gång till gång. Jag tror det är många ridskoleelever, både vuxna och barn, som gärna skulle hjälpa till om någon bara FRÅGADE.
Och det gäller att man har en stark "kärntrupp" som kan styra upp och delegera åt andra.
En telefonlista?
Ska vi ha en telefonlista över 400-500 medlemmar? :eek::p
cambello 2007-09-30, 18:55 Den klubben jag rider för nu håller inte i någon ridskoleverksamhet men där finns hopp och dressyrträningar. Vi behöver hjälpa till på tre tävlingar per år och gör vi detta betalar vi bara hälften av träningen själva, resten står klubben för. Om man inte hjälper till får man en extra räkning i slutet av terminen. Klubben betalar även staravgiften på hemma tävlingar. Får se hur detta kommer att fungera, är helt ny i denna föreningen
Domenico 2007-10-01, 22:22 knapplån
Jag tror att många faktiskt inte förstår hur mycket arbete det ligger bakom en tävling. Har tidigare varit mycket engagerad i min tidigare klubbs tävlingsektion (läs jag och en kompis drev den i princip helt själva).
Innan tävlingen skall skrivas proposition, anlitas domare, banbyggare, veterinär (inte det lättaste), allt jobb med anmälningar, svara få de mest konstiga förfrågningar osv. Detta är jobb som de flesta inte ser. De bygger bana i en kvart (om ens det) och känner sig jätteduktiga.
Jag tror att det i många fall handlar om att få folk att känna sig välkomna och "få in dem i gänget". Det brukar finns något för alla. Är man inte intresserad av hästar kan man ju bre mackor i cafeterian.
DedicatedHippieFlipper 2007-10-13, 22:38 Min klubb hade tävling i helgen. Själv var jag ledig och satt bara o tittade på hela dagen, men hade gärna hjälpt till, jag var ju ledig! Har dock inte funnits några funktionärsefterlysningar inför den här tävlingen, så antar att de redan klarade sig? Men mystiskt.... Hur anmälde sig funktionärerna?
Supermoose 2007-10-14, 19:12 Det är väl bara att kontakta tävlingsledaren så hade säkerligen fått hjälpa till.
cactuspower 2007-10-14, 20:19 Det här ett bekymmer hos alla ridklubbar. Själv har jag under flera år varit aktiv i våran klubb både i Ungdomssektionen, jag har inte varit med i själva tävlingssektionen men har ändå hjälpt till med i princip alla tävlingarna, även vissa förberedelser, köpt/jagat
priser, jag har sålt kolor, godis, punchbollar.. you name it.. prenumerat på bingolotter, stått och gräddat våfflor, målat hinder, hjälpt till på städdagar, mockat till ridskolehästar, ridit till hästar, gjort info-box-skyltar om varje häst, sattit upp typ alla lappar åt US.
Jag har även hjälpt till jätte mycket med allt kring lektioner och även haft lektioner själv men jag tröttnade på det, alldeles för dåligt hästmaterial och det var inte värt pengarna även om man nu fick lite pengar. Alla hästar är inte ens fräscha, utrustnigen är under all kritik, hästarna rids aldrig igenom längre osv osv. jag tröttnade, sa upp mig.
Nu är jag ur less på att man alltid t.ex. för US del ska få stå och ta största ansvaret själv och kommer man på en aktivietet så är det i princip man själv som får stå för allt ifrån att sätta upp lappar till att genomföra själva aktiviteten ifråga.
Jag är sjukt less på detta och jag känner inte alls för att engagera mig längre på samma sätt som jag gjorde tidigare, nu har jag mest lust att bara vara medlem och ha häst där vilket jag ju betalar boxhyra för men skita i allt det andra. Det tar ändå mycket kraft och energi och man får ingenting tillbaka för det...
Hade jag något annat bra ställe med ridhus skulle jag dessutom gladeligen flytta dit hästen omedel bums.
cactuspower 2007-10-14, 20:39 Tilägg:
Men men hur som helst, det här med att hjälpa till är något som förekommer hos alla klubbar. Det är svårt att få medlemmar att hjälpa till, oavsett om det är en stor ridklubb på tusen medlemmar en lite mindre, så är det ändå samma lilla skara i båda klubbarna oftast som hjälper till. Så det är inget ovanligt, men det man dock kan lägga märke till åtminstone här hos oss är att folk inte läser lappar, utan man måste PRATA med folk direkt för att gå gensvar, åtminstone om man försöker få t.ex. en ridskoleförälder att hjälpa till så är det genom att prata med personen ifråga, folk läser inte lappar för oftast finns det så många som sitter uppe. Ett alternativ kan ju vara om man har en klubbtidning t.ex. där kanske det är något lättare att folk bläddrar och läser igenom allt.
DedicatedHippieFlipper 2007-10-14, 22:31 Det är väl bara att kontakta tävlingsledaren så hade säkerligen fått hjälpa till.
Jaa, jag kollade på hemsidan, och såg hennes mail. Så ska maila o fråga om de behöver hjälp inför nästa tävling. Men det är väääldigt konstigt att de inte satt upp lappar om att de behöver hjälp!
Supermoose 2007-10-15, 10:22 Den kanske hade så de klarade sig utan att behöva efterlysa mer hjälp, men att en "extra hand" inte hade suttit fel, dessutom så kan jag av egen erfarenhet säga att responsen på "efterlysa funktionärer" via hemsidan oftast är väldigt dålig
.
Själv har jag svårt att förstå att den som har hand om tävlingen alltid ska behöva fråga folk om de kan hjälpa till, vilka tävlingar som finns brukar oftast ligga ute i god tid på de flesta hemsidor och du tycker jag att det inte vore svårt för folk att själva kunna planera in och tala om på vilka tävlingar de kan ställa på eller inte.
Det är säkert jätteuppskattat om du hör av dig och säger ett du är villig att hjälpa till nästa tävling, att det bara är att höra av sig till dig, jag tror de kommer bli jätteglada. :)
Ofta blir de så att det är samma personer som ställer upp, de kännaer varandra och vet vilka uppgifter var och en har, tex i sekretariatet ger man sällan till en ny person som man inte vet om den har koll på läget för det kan sabba en hel tävling, men däremot så är det säkert tacksamt om någon ny vill vara med där under ett par tävlingar för att lära upp sig, likadant på andra poster.
starcraft 2007-10-20, 13:39 Så är det väl i de flesta klubbarna som sagt och inte så mycket att göra åt. Det är oftast samma skara som hjälper till och så har det varit i det flesta klubbarna. Dock i min förra klubb hjälpte betydligt fler till än jag varit med om tidigare och efter. Tyvärr är det ju så att man tröttnar att dra lasset själv och då blir det ännu färre. Det är en ond cirkel det där.
// starcraft - 1/4 av en tävlingssektion i en klubb hon inte är med i eller får något utbyte av!
Så är det väl i de flesta klubbarna som sagt och inte så mycket att göra åt. Det är oftast samma skara som hjälper till och så har det varit i det flesta klubbarna. Dock i min förra klubb hjälpte betydligt fler till än jag varit med om tidigare och efter. Tyvärr är det ju så att man tröttnar att dra lasset själv och då blir det ännu färre. Det är en ond cirkel det där.
// starcraft - 1/4 av en tävlingssektion i en klubb hon inte är med i eller får något utbyte av!
Här är en till som är 1/4 i en tävlingssektion. Det sliter grymt mycket. I år har vi dragit lasset med sex tävlingar. Nästa år har vi tack och lov enbart en helg planerad.
minschamamman 2007-10-27, 17:31 Det kan vara svårt att vara funktionär när man själv skall vara med och tävla. Men klubben har ju också (förmodligen) flera tävlingar där du själv inte deltar? Och då kan man ju visa sin goda vilja och anmäla sig som funktionär.
Många anser sig för "fina" för att hjälpa till på tävlingar. Med den attityden kommer det ju inte att finnas tävlingar i framtiden. Jag tävlar själv men oftast inte 2 dagar i rad och inte på ponnytävlingar så det finns gott om tillfällen då jag kan hjälpa till.
Min klubb har höjt avgiften rejält för anläggningskortet för de som inte orkar hjälpa till.
Här i södra Sverige har många s.k. Tävlingklubbar dykt upp då de som tror sig vara bättre inte tycker att de ska hjälpa till att ordna tävlingar. De får väl inte ställa ut licenser längre om de inte anordnar minst Regional tävling?
break_a_leg 2007-11-04, 21:55 Från den 1 januari 2007 kan annan licens än lokallicens endast utställas av förening/klubb som under året eller under föregående år har arrangerat eller varit medarrangör vid tävling.
Med tävling menas Inbjudningstävling och högre och för 2008 års licenser gäller det att ha arrangerat tävling under 2007.
För att klubben ska noteras som arrangör är det viktigt att Överdomaren i sin rapport nämner om det är fler klubbar än en som varit med och arrangerat.
Så här står det iaf på förbundets hemsida ang rätt att ställa ut licenser 2008.
|
|