Visa fullständig version : min häst har blivit helt knäpp
Som ni kanske har läst i en annan tråd så lämnade jag iväg mitt 3-åriga sto på inridning, men det det hela slutade med att min häst fortfarande inte är ridbar i mina ögon.
Nu har jag bara arbetat henne från marken efter det att hon kom hem från den så kallade inridningen. Har ej försökt att rida henne än.
Men lite exempel på vad jag behöver råd om är:
*Hon reser sig i boxen. Vad gör man då?
*Hon går inte att tränsa på ett "normalt" sätt, grimman måste vara på under annars slänger hon sig åt alla håll o kanter. När tränset väl är på så är hon som vanligt igen.
*Hon går inte att longera, hon stegrar sig då, vet inte om det är för att hon inte förstår, eller att hon bara är less o dummar sig. Men vad ska jag göra då? Det mest troliga är att hon dummar/trostar sig så in i norden.
*När hon tex tröttnar på en sak så knuffas hon med huvudet, typ försöker putta bort mig.
*Hon försöker även att sparkas med ena frambenet, typ slänger fram det när nåt inte passar henne.
*När hon blev riden så brukade hon även stegra sig med ryttaren på. Varje gång med dessutom. Detta är andledningen till att jag inte ridit henne än.
Förutom dessa knäppa grejer hon gör så är hon faktiskt riktigt snäll, det verkar som att det är när man börjar kräva lite av henne som hon dummar sig.
Observera att jag inte tillåter dessa saker hon gör, brukar säga ifrån på skarpen, men hon är som ett litet barn o tar det med en nypa salt bara, har alltså ingen respekt.
Jag är oxå väldigt noga med att hon inte ska "vinna", det ska jag göra. Men ändå verkar hon inte fatta.
Nu behöver jag allas råd o tips till hur jag ska få ordning på henne. Få bort hennes dumheter.
Jag har hört att det enda man kan göra med en sån här häst är att antingen ta föl på henne eller att knäcka hennes självförtroende så att hon blir som ett föl i huvudet igen och starta om på nytt.(hur man nu knäcker hästen självförtroende:angel:)
Jag tycker att det låter helt befängt, det måste finnas andra sätt.
Kanske ska tillägga att det inte är någon fel på henne, hon besiktades för ca 3 månader sen, det var strax innan jag köpte henne.
Har man kollat tänder, utrustning och så att ev andra fysiska problem inte finns.
Sker detta alltid eller i perioder? Te x i samband med brunst?
Jag tycker inte att man tar fö på en sådan häst, förrän man riktigt tagit reda på vari problemen ligger. Att få en likadan avkomma skulle ju inte vara kul, varken för dig eller någon annan om det nu ligger på det psykiska planet.
Varför ska man knäcka deras självförtroende, ser jag ingen vits i varken etiskt eller moraliskt.
Snowball 2007-09-22, 11:27 Knäcka ens häst självförtroende tror jag inte på. Du skriver att hon blev besiktad för tre månader sedan men sedan har hon varit på inridning. Tänk om något har hänt som du inte har sett så hon kanske fått ont någonstans. Hon kanske gått omkull men ingen har sagt det till dig.
Om det hade varit min häst hade jag nog låtit en veterinär se över hästen. Sen om det inte är något fel på hästen så hade jag börjat om från början med hanteringen. Din beskrivning (läste även din förra tråd) får mig att tro att någonting har hänt med hästen under inridningsperioden
Hade jag varit i ditt ställe så hade jag hört av till den som ridit in henne. För antingen så kan inte den personen sitt jobb eller så förstår du inte hur det fungerar. Så jag hade bett dem komma hem till mig och visa hur man tränsar hästen utan grimma, longerar den m m.
Fungerar det inte då heller för "inridaren" så är det kanske dags att fråga sätta kompetensen och kanske att du till och med måste vända dig till någon annan som kan få rätt på hästen.
Kan däremot den som ridin hästenrelativ enkelt få rätt hästen hemma hos dig behöver du istället lära dig hur du ska göra.
Har man kollat tänder, utrustning och så att ev andra fysiska problem inte finns.
Sker detta alltid eller i perioder? Te x i samband med brunst?
Jag tycker inte att man tar fö på en sådan häst, förrän man riktigt tagit reda på vari problemen ligger. Att få en likadan avkomma skulle ju inte vara kul, varken för dig eller någon annan om det nu ligger på det psykiska planet.
Varför ska man knäcka deras självförtroende, ser jag ingen vits i varken etiskt eller moraliskt.
När hon besiktades så sa veterinären att hon har vargtänder.
Kan det vara dessa som gör att hon är sån här?
Men hon är alltid sån här när man kräver nåt av henne, nåt som gör att hon får jobba.
Utrustningen är det inte fel på för hon har inget emot sadeln.
Men bra att du nämde det där med tänderna, jag hade faktiskt helt glömt bort att hon hade vargtänder:o
Ska genast ta ut en hästtandläkare som får kolla om det är dom som stör henne.
Hade jag varit i ditt ställe så hade jag hört av till den som ridit in henne. För antingen så kan inte den personen sitt jobb eller så förstår du inte hur det fungerar. Så jag hade bett dem komma hem till mig och visa hur man tränsar hästen utan grimma, longerar den m m.
Fungerar det inte då heller för "inridaren" så är det kanske dags att fråga sätta kompetensen och kanske att du till och med måste vända dig till någon annan som kan få rätt på hästen.
Kan däremot den som ridin hästenrelativ enkelt få rätt hästen hemma hos dig behöver du istället lära dig hur du ska göra.
Inridaren sa det att hon bara hade testat en gång att longera henne, och det gick inte för henne heller. Annars har hon bara haft henne lös i en korall.
Men jag fick henne dit jag ville, men efter mycket envishet från mig, hon gör det man ber henne om, men det tar tid, hon vill liksom försöka vinna över mig först.
Men det där med att tränsa henne, det ska jag be henne att hon får komma ut och visa mig hur hon gjorde. Vi kanske helt enkelt gör på olika sätt.
Annars är det så att det är tänderna som stör som jag skrev tidigare.
Knäcka ens häst självförtroende tror jag inte på. Du skriver att hon blev besiktad för tre månader sedan men sedan har hon varit på inridning. Tänk om något har hänt som du inte har sett så hon kanske fått ont någonstans. Hon kanske gått omkull men ingen har sagt det till dig.
Om det hade varit min häst hade jag nog låtit en veterinär se över hästen. Sen om det inte är något fel på hästen så hade jag börjat om från början med hanteringen. Din beskrivning (läste även din förra tråd) får mig att tro att någonting har hänt med hästen under inridningsperioden
Jo nåt knepigt har hänt henne under den tiden, det tror jag med.
hon har ju tydligen inte haft det så jättekul hos beridaren som hon har blivit "knäpp" nu. :crazy:
låt henne vara nån vecka och börja sen med mkt enkla saker. hon har förmodligen hamnat många många hack bakåt i utbildning nu. så går det när man låter oseriösa ha hand om hästen. hoppas du klagar!
Vad är det för en inridare du har hittat, som inte kan longera hästen? :confused:
Säger som de andra, kolla tänderna!
Du skriver också att hon inte har respekt för dig. Man brukar ju säga att man ska förtjäna en hästs respekt, och du har säkerligen mycket jobb framför dig. Försök hitta någon duktig person som kan hjälpa dig, kanske med inriktning på NH? Naturligtvis ska du inte knäcka henne eller ta föl.
Blandrastik 2007-09-22, 14:49 Då ska vi se...
Nr 1, utgå alltid från att hon inte förstår dig, en häst är ett djur som är starkt med en mycket liten hjärna. De trotsar inte, de reagerar bara som de för stunden anser blir bäst. Så stryk trotset.
Nr2, Hon reser sig i boxen, gör hon det när hon är själv, se till att hon inte kan fastna eller skada sig. Gör hon det när du är i boxen så skulle jag skrämma skiten ur henne, vråla och vifta med armarna och bli så stor som möjligt, berömma snabbt när hon står på fyra ben.
Nr3 Öva att tränsa utan bett, när du har plockat vargtänderna så låter du bettet hänga på ena sidan, trär fast på huvudet och lirkar in bettet sist.
Nr 4 Hon går inte att longera. På med longerprylarna, ut i paddock, börja med att gå. Rakt fram och inget annat. Steg två, låt linan bli 1-1,5 meter, hästen ska fortsätta att gå, rakt fram inget annat. Ta ett dressyrspö så du kan driva fram hästen. Men den ska gå rakt fram inte runt dig. Två meter lina, nu kanske du behöver en longerpiska för att driva, låt hästen trava ibland, du får jogga med. Motion är nyttigt. När hon lärt sig att gå fram och stanna på lina, så kommer själva volten inte att bli ett problem. Men hästar som bockar och far eller ställer sig mule mot näsa går helt enkelt inte frammåt. Det är något vi måste lära dem.
Nr 5 Att gå när matte säger "gå", att stanna när matte säger "stanna" är den bästa "ömsesidig-respekt-utbildning" som du och din häst kan ha. Använd även den när du kommer upp på ryggen på henne. Du kommer att ha massor gratis om din häst har fattat att när matte säger "GÅ!", då finns det järnlåda inga andra alternativ.
Sen, den är tre!
Lugn och fin bara, du har en häst som verkar ha fått en lite taskig start. Men lite tålamod så kommer det här att bli jättebra.
Tack för dina superbraiga tips:)
Hon reser sig i boxen när hon är själv och när hon ser att jag går iväg.
Hon reser sig inte högt utan lättar bara lite med frambenen.
Jag hoppas med att det bara är så enkelt att hon har fått en taskig start genom att jag gjorde det felet att jag skickade iväg henne till en oseriös person.
Men det jag mest oroar mig för, det är ju att hon stegrar sig när hon blir riden, den gången jag var o kollade när inridaren skulle visa upp min häst när hon blev riden, då stegrade hon sig så högt att hon gick över.
Det är det jag vill få bort på henne, jag anser att det är farligt med en häst som stegrar.
Men hur får man bort det?
Mer tips tack:idea:
underbarasteponny 2007-09-23, 01:01 antagligen har inridaren lyckats få ridningen till något negativt.
jag tycker du ska låta henne vila i ca 2veckor och sedan börja om HELT från början.
börja med att bara öva att leda henne, delvis att hon inte får gå framför dig, ska stanna när du stannar osv.
när hon lyssnar uppmärksamt på dig kan du börja kräva mer av henne men var noga så att du inte kräver för mkt direkt och hästen ´känner att hon inte orkar/fårstår.
var noga med att berömma och berömm heldre när hon gör som hon ska och försök ignorera småfel i början så att hon känner sig duktig och förstår att hon gör rätt.(missförstå mig rätt, att hon inte känner att allt hon gör blir fel)
seadn tycker jag du ska börja med inridningen försiktigt eller skicka iväg henne till en seriös inridare som du kan få tel nummer till någon som äger en häst dennne person har ridit in tidigare så att du vet hur duktig hon är.
Ta bort allt kraftfoder och ge ordentligt med hö. Om du kan, låt din häst gå ute dygnet om. Sen ska din häst ha rejält med motion. Du får leda henne. Rejäl skritt och du får ordentligt med motion. Minst en 1 timme, varje dag. Är hästen orolig då du är ute -ta samma väg varje dag så hon lär sig den vägen och känner sig trygg där. Det är bra om någon häst kan vara med som stöd. Det allra bästa vore om hon kunde gå som handhäst och även få trava eller få gå någon timme i en skrittmaskin. Efter skrittmotionen kan du prova att longera henne en stund i trav. Och ha just inga krav då. Bara trav och byt varv ofta. När din häst fått springa av sig DÅ kan du köra lite uppfostringsgrejer på lina. Lära halt, rygga gå efter dig och lite sånt där. Men först ordentlig motion!
När du sen ska börja rida så ska hon ochså vara ganska slutkörd. All överskottsenergi ska vara borta och sen har du med två medhjälpare som leder henne på varsin sida i grimma som sitter under tränset. Både du och hästen behöver stöd i början. De som leder ska hjälpa henne framåt, jag vet inte vad hästen kan i form av skänklar och tygeltag. Men låt det ta tid så du känner dig säker. (hästen blir säker om du är det)
gulan
Hur var hästen i de moment du beskriver (tränsning, longering osv) INNAN du lämnade iväg henne?
Tycker det låter lite som om du helt plötsligt har lite panik och försöker forcera igenom saker väldigt snabbt. Jag får inte intrycket av att den var mycket hanterad/longerad osv innan du skickade iväg den.
varför skulle det då funka nu - om den dessutom haft det jobbigt hos "tillridaren"?
Hur van är du vid unghästar?
om det blivit problem pga "tillridaren" är det ännu viktigare att du är riktigt rutinerad, annars ta hjälp redan från början, så saker inte går ytterligare snett.
ta bort vargtänderna punkt slut. de kommer att störa henne.
om hon gått över baklänges pga stegring kan det ju vara fel på henne, dvs låsningar eller annat som uppkommit.
skulle ta ut vet och besikta om den, och sen vidare till ET.
Alexandra_W 2007-09-23, 15:13 När hon besiktades så sa veterinären att hon har vargtänder.
Kan det vara dessa som gör att hon är sån här?
Men hon är alltid sån här när man kräver nåt av henne, nåt som gör att hon får jobba.
Utrustningen är det inte fel på för hon har inget emot sadeln.
Men bra att du nämde det där med tänderna, jag hade faktiskt helt glömt bort att hon hade vargtänder:o
Ska genast ta ut en hästtandläkare som får kolla om det är dom som stör henne.
Det du beskriver vid tränsningen kan mycket väl bero på ont i munnen, även stegrandet vid ridning. Det övriga är väl mer långsökt.
Dock, var beredd på att även om det var/är vargtänderna som gett tränstrams och stegring, så smärtminne 'sitter i'. SÅ beteendet kan fortsätta
*säger hon som fortfarande försöker sudda ut bettrelaterat smärtminne hos fbldonnan..*
Jag har inte hängt med från början, men hur länge var hon hos inridaren? Har hört en del historier om dåliga inridare som inte gör sitt arbete och när man då får hem sin häst behandlar man de som inridna, fast de egentligen inte är det, och det kan bli dumt. Om det är så för din del, att inridningen på något sätt inte är korrekt gjord, är det väldigt tråkigt och ger en hel del x-arbete.
Ska försöka svara er alla.
Hon får inget kraftfoder, hon går ute dygnet runt fortfarande och dom fodras med hösilage i hagen.
Hon går brevid mig och stannar när jag stannar osv.
Nån skrittmaskin har vi inte tillgång till tyvärr.
Jag har haft flera unghästar tidigare, dock inga som har varit som mitt nuvarande sto, men jag har väl haft tur innan;)
Hon var iväg på inridningen i nästan 2 månader.
Jag köpte ju henne för 3 månader sen så när hon kom till mig kunde hon inget speciellt, hade haft sadel o träns på sig några gånger bara.
Innnan jag skickade iväg henne på inridningen så hade jag bara tränsat henne 2 gånger och gick bara ut o gick med henne då. Dom gångerna hade jag grimman under tränset för att jag tyckte det var säkrare att göra så innan hon hade vant sig med tränset ordentligt.
Mer än så gjorde jag inte med henne, gick ut lite bara, hängde över henne en gång oxå vilket hon inte ragerade på.
Det enda jag har gjort med henne nu under den veckan hon har varit hemma så har vi bara testat att longera henne, det var i fredags det.
Nu idag(sön) fick jag hjälp med att tömköra henne, det gick jättebra, inga dumheter, vi kunde även tränsa henne utan grimman under. Jag har visserligen bytt bett på henne nu, förut hade hon ett 3-delat och nu ett rakt bett med fasta ringar som hon verkar tycka mycket bättre om, så det kan oxå vart det som gjorde att hon inte ville bli tränsad.
Först var vi i ridhuset vilket hon tyckte var lite tråkigt, sen gick vi ut istället och det var jättekul tyckte hon, hon lyssnade på smakningarna(efter ett tag) och även på tygeltagen, när jag svängde och förhållningarna. Mycket duktig var hon. Min syster hade även sin 15-åriga foderhäst med sig som hon red på, vilket säkert gjorde henne trygg oxå.
Sen i stallgången så stallde jag en pall brevid henne som jag stod på o hängde lite över hennes rygg från båda sidorna, hon brydde sig inte om det heller.
Så bara på dom här få gångerna som jag har gjort grejer med henne så visar hon framsteg tycker jag.
Men när tycker ni att jag kan pröva att hänga på henne o sitta på henne igen?
Och vad kan man göra om hon nu skulle få för sig att resa sig igen med mig på?
Blandrastik 2007-09-23, 17:42 Om du läser din häst så kommer hon att tala om när det är ok för dig att sitta på henne igen.
Fortsätt med det jobb som du har beskrivit så ni båda kan få bli väldigt duktiga på det. Det stärker bådas självförtroende.
Det skulle jag göra i åtminstone ett par veckor till.
Sen nån dag när syster är med igen, och du longerat/tömkört henne, så ha på sadeln från början. Klappa och slå på sadeln, ryck i stigbyglarna. TITTA PÅ HÄSTEN!!
Är hon totalt ointresserad av vad du håller på med ta tag i ett stigläder och häng lite, ser hon fortfarande ut som om det är helt ok?
Be syster om hjälp och glid upp på ena sidan, och glid genast av och klappa. Syster håller förslagsvis i hästen.
Samma sak igen, och får du ingen reaktion från hästen så hänger du kvar en stund och klappar på sadelns andra sida.
Gå hem och ät.
Nästa gång kanske du kan hänga kvar en stund till, detta är hutlöst obekvämt, men nyttigt.
Och om hästen inte spänner sig, så använder du det röstkommando som hästen känner så väl igen.
"Gå!"
Känn och läs av hästen, inga spänningar, häng kvar en meter eller sju. Spänner sig hästen, glid av och börja om.
Själva uppsittningen funkar på samma sätt, steg för steg, läs hästen och se vad hon accepterar. Låt det ta tid.
Allt detta utgår naturligtvis från en frisk häst. Fast jag tror att, står de på bakbenen vid tre, då har den inte varit med alla steg.
fy din stackare, jag tycker så synd om dig och din häst, att det var en så sjukt oseriös tillridare ni hamnade hos. du borde stämma henne, men hon var väl "o-officiell" dvs inget företag/firma? då är det svårt :crazy:
tycker det låter som du går klokt tillväga, bra att din syster är med också. Blandrastik har gett många bra råd.
framför allt tror jag att du ska samtidigt som du går tillbaks och backar i historien för hästen, försöka att inte låsa upp dig på vad som "hänt" tidigare, så att du inte projicerar in problem på dig och hästen i hanteringen. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men försök som sagt.
håller tummarna för er och lycka till. jag tror det löser sig, bara synd att det blev så fel, men det är inte första ggn det händer, och hästar är förlåtande djur.
mvh/m
Forest Autumn 2007-09-23, 19:46 Du har fått många bra tips redan. Sedan kan jag tycka att det kanske har gått lite väl snabbt. Om jag har läst rätt i tråden så hade du hästen en månad och sedan var hon på inridning i två månader och nu är hon tillbaka hos dig igen. Det låter som många omställningar för en treåring. Jag tycker att man ska ta det lugnt med nya hästar och nya platser, vet att inte alla håller med mig. Men om jag var du hade jag låtit henne vilat ett tag och sedan börjat om lite från början med det som fungerar, så att hon får landa lite.
:bump:Du måste kolla tändern Vargtänder bör man ta ut..Sen är det so Blandis säger Men det tar tid då kanske vi pratar om år:bump:
:bump:i från ämnet det är levande varelse inga maskiner det värkar som dom flästa tror att det är gunghästar o blir väldigt förvånader når dom inte fungerar rätt:bump:lycka till o ha mycke tid promenera med hästen ,då får du mycke gratis du kan gå över allt med den.jag gick med min i 4år innan hon släpte upp mig nu är hon som en dröm.Tid lycka till:bump:
Eller så kan du skicka iväg henne till en kvalificerad unghästutbildare som fixar det åt dig.
Jag lovar dig att du får mindre bekymmer och mer roligt med din häst om du tar ordentligt med hjälp!
Lycka till!
Forest Autumn 2007-09-23, 21:38 Du har tryckt på fel svarsknapp. Jag antar att ditt svar ej är till mig. Bara som en upplysning det gör inte något.
Förutsatt att det inte är något fysiskt fel på hästen så är mitt förslag: Lämna hästen till en duktig westerntränare. Enligt min erfarenhet är de bättre på att träna den sortens hästar än "vanliga" tränare.
Jag hade en unghäst som var svår. lämnade honom på inridning hos tränare och fick hem en häst som var ännu värre. Kändes rätt hopplöst, men pratade med en westerntränare och det kändes rätt så han fick en chans. Han hade hästen i 4 veckor, jag var även där och provred hos honom ett par gånger och sen tog jag med hästen hem och red.
westerntränare har ofta mera tydliga system i sin träning som gör att hästen blir mera medveten om vad som gäller och därmed tryggare i situationen.
Hoppas det går bra för dig och hästen!
Läs Klaus Hempflings bok "Dans med hästar", ordentligt & försök ta till dig det som står & göra som han säger / lyssna på hästen, den har varit till stor hjälp för mig & min unghäst som jag också hade problem med. Håller med de andra inläggen, att ta det långsamt & lär dig läsa av hästen. Har du möjlighet så ta hjälp av en instruktör med markarbetet. Menar inte att du ska ta en "ridlektion/tömkörningslektion" utan hjälp hur du läser av hästen påverkar den från marken genom att förändra din position, hur rörelser påverkar hästen osv, ledarskap & förtroende. Det är ger väldigt mkt även sen den dagen du väl sitter på hästen.
*kl*
du har fått jätte bra råd om hur du skall göra så jag tror det fixar du hur bra som hellst=)
men jag kan inte skäppa tanken på att sadel ev klämmer eller kanske är av i framvalvet.
Hästar kan ju reagera när sadel är på utan att dom för den skull kopplat det till sadeln (tänker på att hon reser sig när nån sitter på)
Du känner din häst bäst själv, skulle det vara utrustning så märker du nog det bäst själv .
om inte annat så var detta en intressant tråd att läsa, ialf för mig=)
önskar dig lycka till med det fortsatta arbetet
/loppis
Tack för era svar:) Blir så glad när alla vill hjälpa mig:)
Jag vill inte lämna bort henne ännu en gång, jag känner att jag vill försöka själv först och med hjälp av andra duktiga som jag har många av i stallet.
Men en westerntränare vore en bra ide att ta hjälp av oxå, ska kolla lite om det finns nån här i närheten som kan komma o hjälpa mig.
Sadeln som hon har är helt ny så den är inte av nånstans, den är visserligen lite för vid för henne så jag håller på o letar ny sadel nu.
Vi har longerat henne igen och denna gång gick det mycket bättre, nästan inga dumheter.
Hon blir bättre och bättre hela tiden ju mer hon blir ompysslad.
Först ville jag sälja henne, men nu skulle jag inte sälja henne för allt i världen, nu är hon helt underbar:love:
Hoppas bara att hon fortsätter att vara underbar när hon ska bli riden igen med;)
Lite tips vid första ridningen...
Ni är 2 personer antingen din syster eller tjejjen som hjälper dig med hästen, gärna både du och den andra tjejjen, så att ni båda är med och ser hur hon reagerar och är..
Ni har sadel och träns på henne. Dock inga tyglar! Ta ett grimskaft som ni fäster runt halsen. Ni börjar med att longera hästen en stund i båda varven. Sen sitter ryttaren upp, hon ska inte ha fötterna i stigbyglarna. Den som står på backen går bredvid i nåt varv, börjar sedan longera i skritt. Det är den som longerar som hästen ska lyssna på!!
Ryttaren kan hålla sig i grimskaftet om hon känner sig lite vinglig.
Andra gången ni sitter upp på henne kan ryttaren prova att "starta" henne med rösten, alt lite benhjälper.
Varför inte tyglar? Jo, därför att hästen ska ju lära sig att förstå rösten och benhjälper. Tyglar kan man ju egentligen klara sig utan. Risken finns att hon upplever obehag om den som rider grejjar för mycket med handen. Det kan ju vara därför hon reser sig. Om allt går bra kan ni ju prova lite i trav också, annars slutar ni när det känns bra och tar traven nästa gång. Detta är ett väldigt bra sätt att börja på. Jag har själv tillämpat detta i min inridning av flertalet unghästar, och det är det smidigaste sättet jag vet.
Hör gärna av dig om hur det går!
Lycka Till!
lilla_lisa 2007-09-26, 12:55 Jag har följt dina trådar om denna häst.
Den här tjejen som du har hittat som ska hjälpa dig.
Hur mycket kan hon, tänkte så att hon inte är lika dålig som hon som red in hästen?!
Är hon duktig och kunnig, gör ni samma saker etc. eller flamsar hon bara?
Vilka erfarenheter har hon?
Jag tycker du gör rätt som behåller henne hemma.
Risken är annars att hon kommer till ytterligare en "inridare" som inte vet vad hon gör, eller så kommer hon till nån mer sierös, som forcerar fram fortare än vad din hästs skalle klarar av i detta läge.
Pyssla, longera, promenera med henne, och öka kraven sakta, så ho hinner med att känna att hon gör rätt.
Stressa inte fram en inridning som hon inte är mogen för.
Vad tråkigt att höra detta nu! :eek:
Du som var så lyriskt glad över din nya häst..
Jag tycker det låter som att de har tillåtit oönskat beteende när hon var iväg på inridningen..
Givetvis kan jag inte säga att det ÄR så när jag inte har sett hur hästen är / beter sig.
Mitt tips är att ta ut en tandläkare till henne och en bra kiropraktor som kan kolla igenom hela hästen.
Leta efter spänningar/låsningar.
Det KAN vara så att efter att hon har börjat ridas så kan hon ha fått lite spänningar och annat som hon kan tycka är obehagligt.
Det är ju inget ovanligt fenomen.
När du har uteslutit detta kan du ta tag i detta på ett annat sätt och sedan utesluta att det är nåt fysiskt.
OM det sen skulle vara så att det inte hittas nåt fysiskt problem på henne så tycker jag att du med en varsam men bestämd hand får steg för steg ta tag i grejerna hon har för sig en efter en.
Först och främst vänj henne vid att få på sig grimma/träns/sadel på ett harmoniskt och tillfredställande vis.
När du känner dig nöjd på det planet och du kanske har fått upprepa detta 100 ggr så får du aktivt ta tag i nästa steg.
T.ex longeringen.
Låt henne stegra sig, men gå på henne hela tiden när hon gör det.
Framåt framåt, framåt.
(Det är svårt att stegra och röra sig framåt samtidigt.)
Ge henne nåt att tänka på hela tiden och lämna henne inte sysslolös under passet.
Jobba först i skritt, framåt, stanna, framåt, byt varv, framåt, sakta av. halter m.m.
Så fort du märker att hon är på väg att ta saken i egna händer måste du vara där och korrigera henne med en ny uppgift.
Och beröm massor.
Man ka aldrig berömma en unghäst för mycket.
Så fort hon rör sig i rätt riktning utan att försöka hitta på egna grejer, så fort hon byter varv utan krux, så fort hon kommer fram i trav utan att sätta sig emot.
Led henne mycket ute ute i skog och mark och ha lite morotsbitar i fickan.
Lär henne att hon ska följa dig och stanna när du stannar, ha sin fokus riktad emot dig.
Du kan oxå hitta på lite egna övningar för hand.
T.ex gå över/under vissa saker du har monterat.
Det kan vara att backa runt bommar, gå över presenningar m.m.
Dessa övningar kommer du tjäna på sen.
Hon lär sig att ha roligt med dig och hon lär sig att låta sig guidas och vägledas av dig.
Du visar HENNE vad som kommer härnäst.
För det är DU som bestämmer. Inte hon.
Unghästar har en tendens att vara mycket uppfinningsrika och jag tror du har köpt en häst med mycket i huvudet.;)
Har hon inget att göra så hittar hon på lite egna bus-hyss att roa sig med.
Koncentrera dig på arbete från marken till att börja med.
Dels har du mer kontroll på situationen ifrån marken och det är där de första problemen uppträder så börja där.
Sen kan du bitvis plocka upp den kontakten med dig upp på ryggen sen.
Jag tror du behöver sätta gränser på nytt åt henne, visa vad som är rätt och fel och framförallt börja att återigen bygga upp förtroendet till henne.
Hon är i en slags övergångsålder från föl till unghäst.
Det är en period som kan innebära en del trots och ofta en del konflikter.
Lite som ett 5-årigt barn som "kan själv" och som tror att den är jättevuxen.
Bryt detta nu innan det blir ett invant och alldeles för djupt rotat beteende.
Annars kommer du får jätteproblem att jobba bort det oönskade sen.
Hoppas att du fixar detta nu och att jag kanske har gett dig nåt bra och vettigt tips!
Lycka till! :bow:
lilla_lisa 2007-09-26, 16:11 Det känns som att det är en hel del onödiga svar i denna diskution!!
Herregud! Hästen har varit på en felaktig inridning. That's it!
Flickan ska väl inte behöva ta dit veterinärer och kiropraktorer och allt va ni nu begär!
Hästen behöver bara få börja om från början och få rutin och få lära sig saker. Att hon stegrade när hon blev riden på beror ju till 99,99% på att hon är osäker och inte hade nån aning om vad som skulle hända oc vad hon skulle göra. Slit i tyglarna och spark i sidorna, sånt utsätter man inte ens en inriden häst för, hur Fan tror ni hon reagerade??? Första gångerna hon blev sutten på??!!
Jenny82: Lyd ett råd är du snäll; vänta med att ta ut en massa veterinärer och kiropraktorer och western tränare och allt sånt, det kostar bara en massa DYRA pengar. Börja om från början med hästen. Jag lovar dig att hon kommer bli kanon fin! Ge henne bara lite tid.
Jag tar själv emot hästar för inridning, så jag har lite i ryggsäcken att plocka ifrån..
Ellinor * 2007-09-26, 19:43 Hej!
Hur har u gjirt med dina tidigare unghästar? Tycker det verkar som att din pålle är väldigt osäker, och orolig, väldigt svårt att säga över internet dock.. Men av det du hade berättat, så kan jag bara säga att jag hade nog försökt "börja om från början". Nu har din pålle blivit bättre, och det är ju skönt att höra! :) Men ha inte för bråttom för att det går bra, utan ta det lugnt, och nöt in det pållen kan, och ge mycket beröm, nästan så det känns dumt, så fort hästen gör rätt måste h*n få veta att den gjort något bra. Hoppa inte bara upp och rid hästen sen heller, utan ge det sin tid! Det kommer nog bli en fin pålle med tid och omtanke! :) //Ellinor
Det känns som att det är en hel del onödiga svar i denna diskution!!
Herregud! Hästen har varit på en felaktig inridning. That's it! ..
Det tror jag oxå.
Men du som inridare borde ju oxå veta att mycket händer med hästen rent muskulärt och att avfärda alla fysiska orsaker med en handviftning på en häst som nyss ridits in.. Ja det är inte ALLTID helt klokt.
Nu tror jag som du att hela hästens oönskade beteende går att klandra inridaren för men man ska nog vara lite försiktig med att utesluta även andra orsaker..
I alla fall på en häst man aldrig sett IRL.
Börja om från början med hästen.
Ge henne bara lite tid.
Helt riktigt!
Och det är det jag ville poängtera med mitt inlägg ovan.
Deltamax 2007-09-27, 09:59 Hej.
Du har fått en hel del intressanta tips o råd, men du ska va vaksam på det som sägs så du inte rör ihop det hela, när det gäller en så allvarlig situation som din häst tydligen befinner sig i med denna olyckliga start som hon fått och du nu har bestämt dig att börja om från början med den hjälp du kan få i ditt egna stall så är bara det ett mycket bra beslut av dig som både du och din häst kommer att ha stor glädje av i framtiden, det som har gått snett tidigare får du helt enkelt ta som det "är" och jag hoppas att du lärt dig något av denna mycket tråkiga historia, nu är det framtiden som gäller det är bara å glömma eländet, jag vill återkomma till din undran där du tycker det låter befängt att knäcka en hästs självförtroende så är det faktiskt inte så befängt som det låter, det finns hästar som beter sig på ett onormalt och konstigt sätt för oss människor (stegrar sig, vill sparka, markerar boxen som revir, huvudet upp i taket mm) dessa signaler är nog så allvarliga och då kan det vara befogat att helt enkelt "Nolla huvudet på en häst" det är det som vi kallar "knäcka självförtroendet" det är absolut inget som skadar eller att den far illa på något sätt men den som ska utföra det hela måste göra det på rätt sätt och resultatet blir att du får en häst som beter sig som ett nyfött föl, sen kan du forma din häst efter dina önskemål.
Men frågan är om det verkligen behövs med din häst, mitt råd är att avakta ett tag och vänta tills rangen i hagen är klar, hon vet vem matte och medryttare är, vilka andra hästägare som kommer regelbundet till stallet, vem som ger morgonfodringen utsläpp, vet vad som sker i omgivningarna mm, när hon funnit sig i detta så växer självförtroendet både hos dig och hästen och du kan börja arbetet med formningen, men det är väldigt VIKTIGT att du tar det i rätt ordning annars är du tillbaka på ruta ett igen, din häst behöver massor med ompyssling just nu och med den erfarenheten hon har varit med om så har allt gått alldeles för fort. Lycka till.
Herregud! Hästen har varit på en felaktig inridning. That's it!
Hästen behöver bara få börja om från början och få rutin och få lära sig saker. Att hon stegrade när hon blev riden på beror ju till 99,99% på att hon är osäker och inte hade nån aning om vad som skulle hända oc vad hon skulle göra. Slit i tyglarna och spark i sidorna, sånt utsätter man inte ens en inriden häst för, hur Fan tror ni hon reagerade??? Första gångerna hon blev sutten på??!!
Håller med helt och hållet.
Stackars Loppan:crazy:
Men nu har hon det bättre iaf, inga stor krav på sig längre och man märker på henne att hon börjar tycka att det är roligt att få komma in från hagen och bli ompysslad igen:smirk:
Jag har följt dina trådar om denna häst.
Den här tjejen som du har hittat som ska hjälpa dig.
Hur mycket kan hon, tänkte så att hon inte är lika dålig som hon som red in hästen?!
Vilka erfarenheter har hon?
Tänkte bara om hon är mycket duktig, så kanske hon kan ta "hela" ansvaret att rida in henne?
Så slipper du vara rädd och känna dig orolig inför alla prövningar, såsom uppsittning, ridning etc...
Jag menar du slipper ju lämna bort henne, och du kan känna dig säker på att hon blir inriden. Ett + när du har henne hemma är ju att du kan se vad hon gör när du vill!
Sen har jag kikat lite på dina tidigare trådar, ett ännu större + är att du får vara hemma med familjen med! :rofl:
Något som många skulle vilja vara.....
Hittills så verkar ju tjejen gjort resultat, med tanke på att hästen verkar "kommit framåt" i utvecklingen....
Som ni kanske har läst i en annan tråd så lämnade jag iväg mitt 3-åriga sto på inridning, men det det hela slutade med att min häst fortfarande inte är ridbar i mina ögon.
Nu har jag bara arbetat henne från marken efter det att hon kom hem från den så kallade inridningen. Har ej försökt att rida henne än.
Men lite exempel på vad jag behöver råd om är:
*Hon reser sig i boxen. Vad gör man då?
*Hon går inte att tränsa på ett "normalt" sätt, grimman måste vara på under annars slänger hon sig åt alla håll o kanter. När tränset väl är på så är hon som vanligt igen.
*Hon går inte att longera, hon stegrar sig då, vet inte om det är för att hon inte förstår, eller att hon bara är less o dummar sig. Men vad ska jag göra då? Det mest troliga är att hon dummar/trostar sig så in i norden.
*När hon tex tröttnar på en sak så knuffas hon med huvudet, typ försöker putta bort mig.
*Hon försöker även att sparkas med ena frambenet, typ slänger fram det när nåt inte passar henne.
*När hon blev riden så brukade hon även stegra sig med ryttaren på. Varje gång med dessutom. Detta är andledningen till att jag inte ridit henne än.
Förutom dessa knäppa grejer hon gör så är hon faktiskt riktigt snäll, det verkar som att det är när man börjar kräva lite av henne som hon dummar sig.
Observera att jag inte tillåter dessa saker hon gör, brukar säga ifrån på skarpen, men hon är som ett litet barn o tar det med en nypa salt bara, har alltså ingen respekt.
Jag är oxå väldigt noga med att hon inte ska "vinna", det ska jag göra. Men ändå verkar hon inte fatta.
Nu behöver jag allas råd o tips till hur jag ska få ordning på henne. Få bort hennes dumheter.
Jag har hört att det enda man kan göra med en sån här häst är att antingen ta föl på henne eller att knäcka hennes självförtroende så att hon blir som ett föl i huvudet igen och starta om på nytt.(hur man nu knäcker hästen självförtroende:angel:)
Jag tycker att det låter helt befängt, det måste finnas andra sätt.
Kanske ska tillägga att det inte är någon fel på henne, hon besiktades för ca 3 månader sen, det var strax innan jag köpte henne.
Jag tycker att det låter lite som om hon har komandot, det där med att "knäcka hennes självförtroende" tkr jag är helt fel, försök istället att få henne att vilja jobba för dig, t.ex ha sirap på bettet, så att hon tycker om att få in det/bli tränsad. I longeringen kan du ju be någon gå bredvid henne så att det inte är så att hon inte förstår. Hon känns verkligen som en bitshig treåring som gör vad hon vill, låter som en häst jag varit med om. tre år, uppfödd på nappflaska, har alltid fått vad hon velat. Hon blev fördjälvlig, når något inte passade henne vände hon om och försökte sparka och kissa på en... :S men hon slutade med det när man visade att det inte fungerade att hålla på så där, så hon blev jättefin på några månader bara. (Känner en "tillridare" som hon skickades till) Prova med att göra jättelätta grejer i början, se om det gåt och görsa dom svårare och svårare. Se till at hon heela tiden förstår bara, den finns en himla massa som inte ser att hästarna inte förstår.. :( Hoppas det hjälper.. :P
Lina_951 2007-09-29, 19:36 Hej Jenny82!
Jag har bara en fråga- Du har inga planer på att sälja hästen? Och köpa en som verkar vara lite lugnare och snällare.
Hon verkar ju ha "lite" problem i huvudet. Hon kanske var lite av ett impulsköp?, och du tagit dig vatten över huvudet?!
Jag menar sälj henne, så kanske du kan hitta dig en annan häst, som är lite mer lättlärd och som Du känner dig säker med. Då kommer allt kännas mycket lättare och du slipper känna oro varje gång du ska till stallet...
Jag har själv haft en häst som påminner så himla mycket om din häst. Och hon var precis på pricken som du beskriver din häst. Jag kämpade på, har haft ett 10 tal 3 åringar tidigare som jag ridit in själv och aldrig haft så svåra problem, men jag kände att hon kommer ta knäcken på mig.
En bekant la ett "skambud", inte ens hälften av vad jag gett, och hon fick henne. Jag kände att hon kommer aldrig bli den hästen jag vill ha, och så sant, för ca 1 månad sen ringde hon och sa att hon hade tagit bort hästen. Hon hade stegrat och gått runt när de höll på med inridningen, viket vi håll på med i nästan 6 månader. och hon hade skadat sig så pass att det inte gick att ha henne kvar.
Nu menar jag ju inte att så är fallet med din häst, men det verkar som att du har väldigt mycket problem med henne, och för att lugna nerverna kanske du borde sälja henne till nån som verkligen har det där tålamodet som så få av oss har.../Lina
Håller med dig lite här och lite där..
Men nåt jag inte håller med dig om är att du skriver att "Hon verkar ju ha "lite" problem i huvudet.
Jag vill gärna tro att du är en mycket god hästm,änniska som har haft så många unghästar som du har ridit in..
Men alltså.. den meningen.
Det är knappast hästens fel att den gör som den gör.
Det beror helt på bristande hantering och det tycker jag att du borde veta..
Inget "fel i huvudet " på hästen för 5 öre..
Jag häpnar över såna här oerhört dumma kommentarer.
Förresten.
1 inlägg.
Reggad idag... Osar troll lång väg. :idea::cool:
Hej Jenny82!
Jag har bara en fråga- Du har inga planer på att sälja hästen? Och köpa en som verkar vara lite lugnare och snällare.
Hon verkar ju ha "lite" problem i huvudet. Hon kanske var lite av ett impulsköp?, och du tagit dig vatten över huvudet?!
Jag menar sälj henne, så kanske du kan hitta dig en annan häst, som är lite mer lättlärd och som Du känner dig säker med. Då kommer allt kännas mycket lättare och du slipper känna oro varje gång du ska till stallet...
Jag har själv haft en häst som påminner så himla mycket om din häst. Och hon var precis på pricken som du beskriver din häst. Jag kämpade på, har haft ett 10 tal 3 åringar tidigare som jag ridit in själv och aldrig haft så svåra problem, men jag kände att hon kommer ta knäcken på mig.
En bekant la ett "skambud", inte ens hälften av vad jag gett, och hon fick henne. Jag kände att hon kommer aldrig bli den hästen jag vill ha, och så sant, för ca 1 månad sen ringde hon och sa att hon hade tagit bort hästen. Hon hade stegrat och gått runt när de höll på med inridningen, viket vi håll på med i nästan 6 månader. och hon hade skadat sig så pass att det inte gick att ha henne kvar.
Nu menar jag ju inte att så är fallet med din häst, men det verkar som att du har väldigt mycket problem med henne, och för att lugna nerverna kanske du borde sälja henne till nån som verkligen har det där tålamodet som så få av oss har.../Lina
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så tänkte jag faktiskt sälja henne.
Men nu när jag ser att det faktiskt går framåt med henne så tänkte jag om, hon har som många andra säger, fått en väldigt dålig start.
Och nej hon var inget impulsköp, men jag köpte henne osedd, men å andra sidan, varför ska jag åka 45 mil och "kolla" på en häst som inte är inriden för?? Dessa dumheter hade jag inte kunnat se ändå genom att bara hälsa på henne. Och det var nog inget som dom förra ägarna heller visste om efterom att dom inte hade gjort nåt med henne.
Men visst, om jag känner att hon kommer ta "knäcken" på mig och att hon inte blir bättre, då har jag nog inget annat val än att sälja henne, men eftersom att det nu går bättre så varför sälja för:confused:
Hon behöver bara känna sig trygg igen vilket hon absolut inte gjorde hos inridaren. Allt hände på så pass kort tid där, från att ha nån hängandes över ryggen till galopp på en vecka, det skulle nog knäcka vilken häst som helst:eek:
Jag tycker att det låter lite som om hon har komandot, det där med att "knäcka hennes självförtroende" tkr jag är helt fel, försök istället att få henne att vilja jobba för dig, t.ex ha sirap på bettet, så att hon tycker om att få in det/bli tränsad. I longeringen kan du ju be någon gå bredvid henne så att det inte är så att hon inte förstår. Hon känns verkligen som en bitshig treåring som gör vad hon vill, låter som en häst jag varit med om. tre år, uppfödd på nappflaska, har alltid fått vad hon velat. Hon blev fördjälvlig, når något inte passade henne vände hon om och försökte sparka och kissa på en... :S men hon slutade med det när man visade att det inte fungerade att hålla på så där, så hon blev jättefin på några månader bara. (Känner en "tillridare" som hon skickades till) Prova med att göra jättelätta grejer i början, se om det gåt och görsa dom svårare och svårare. Se till at hon heela tiden förstår bara, den finns en himla massa som inte ser att hästarna inte förstår.. :( Hoppas det hjälper.. :P
Samma häst:rofl: Låter som det:angel:
Hon är faktiskt oxå uppfödd på nappflaska för hennes mamma dog när hon föddes. Tror även att dom förra ägarna har varit lite som att "ok du gör som du vill". Hennes liv har blivit helt omvänt nu, och hon försöker in i det sista att få som hon vill. Men det verkar som att hon börjar acceptera mer och mer nu att det inte alltid kan bli som hon vill.
Vi gör väldigt lätta saker nu, har börjat med att hon ska kunna longeras på ett ordentligt sätt och hon är så himla duktig nu och lyssnar jättebra på rösten:)
Imorrn ska vi tömköra igen för andra gången. Ska se om det blir lite bilder då:)
Hej
när jag läser alla dina inlägg så tycker jag att din häst har fåt för mycket intryck på kort tid.det inbär att den börjar motarbeta estellet för sammarbeta.när du ber din häst att utföre en sak så ska hästen också lyda eller hur?frågan är bara hur mycket kan du kräva av din häst.när du har börjad t.x med att ställa dig i stigbygel och hästen står inte still så böjer du henne med den tygel som du har åt ditt håll så att hon ser dig och du ser hennes öga.läng stigbygel såpass mycket att det är lätt att komma i den.sen står du med den ena foten i Stigbygel och med den andra följar du med om hon int står still.om du har böjt henne på rätt sätt så går hon bara runt runt.föjl då med tills hon står still. i den moment när hon står still,då tar du bort foten och berömmer henne.Vet du från böjran att hon inte klarar av detta så starta med att du använder din hand ästellet för din fot förstår du?
om man vill få ett vertroende och ett lederskab så ska du alltid anpassa träning efter hästens förmåga.när du ger hästen en uppgift så ska du fortsätta med denna tills hästen i lung och ro kan utföra den uppgift.om du sluter eller ta bort trycket eller föremålet innan hästen har blivit vän med den så lär du hästen att om den bara springer eller bockar eller jaga upp sig så behöver hon inte göra dom olika saker.
sen till slut om man inte kan longera en häst så att den lyssnar och sammarbetar då är dett inte rätt i tid att sitta upp!! en bra inriden häst bockar aldrig i sin utbildning!!!!!!!!!!!!!!! så länge en häst bockar eller sparkar så länge sammarbetar den inte den går emot tryck och har inte förståt inebörden av hans uppgift.du får gärna gå in på min hemsida www.ornatorpet.com och kolla lite hur man kan arbeta.ett litet tips: den som börjar leken ska också avsluta leken. Och så har jag en liten fungering angående att man ska vinna över sin häst:om du läger ditt träning på den nivå som hästen klarer av och sedan ökar detta i små steg så kommer du aldrig i den situation att det blir en kamp. I hästens värld finns ingen vinnare eller förlorare, dett finns bara en ledare eller den som följar.! du får ta din häst som en lärare. i den moment som hästen inte går emot och följar det är där du blir ledaren och då kanske du kan kalla dig en vinnare pga ditt enorma arbete du lagt ner. önskar dig en trevlig och rolig tid ihop med din häst. den verkar föresten väldigt smart. mvh silvio
Det hinner hända mycket i hästens kropp på tre månader, Kolla upp den på klinik.
Flaskbarn - det förklarar en del humör.
Flaskbarn - det förklarar en del humör.
Hmm, tror du?
Har aldrig haft en häst med så mycket humör som hon, men å andra sidan har jag aldrig heller haft en häst som är uppfödd på flaska heller.
Så ja det kanske kan förklara en del:rofl:
Det är ju väldigt svårt att säga att det skulle bero på att hon är flaskuppfödd.
En del lynne är både genetiskt och inlärt.:bow:
Mirakel83 2007-10-01, 21:58 Hej!
Jag har läst hela denna tråd och lite annat.
För det första så tror jag inte att det är något fel på hästen utan det handlar som andra har sagt att den har fått alldelens för många intryck under oerhört kort tid. Sen så får jag en känsla av att ni kanske inte passar ihop.
Jag har haft många så kallade "problemhästar" under min tid. Vissa passar man inte med och vissa så funkar det perfekt med. Jag tycker att du ska leta efter en häst som du verkligen passar ihop med och att skylla på att 45 mil är en lång resa för att kolla på en "häst som inte ens är inriden". Det är oerhört viktigt att träffa hästen före man bestämmer sig för att köpa den. Jag skulle aldrig köpa en häst utan att träffat den. Det tycker jag låter väldigt konstigt.
Sen att den ställer sig i boxen handlar bara om att den vill ha uppmärksamhet och kanske är understimulerad. Läste att du har en som hjälper dig och även en syster som håller på med hästar. Lägg upp ett schema så hon får vad hon behöver varje dag, Då menar jag inte att ni ska slita ut henne utan att ni delar upp det så hon får olika stimulans olika dagar i veckan. Longering, promenad mm. Sen att ni hjälps åt med att vänja henne vid sadel, träns och när ni hänger på henne/sitter upp. Alla måste göra på samma sätt så hon förstår nästa gång vad som händer.
Det var lite av vad jag hade på hjärtat. Det är mycket jobb med en unghäst och du säger att du haft unghästar förut så då vet du ju vad du har att göra. Men som jag skrev. Lägg upp det med din skötare och hjälps åt att lära hästen saker. Det måste klicka mellan alla parter!! ;)
Gör det inte det så borde du nog fundera på om det är denna häst som du vill lägga ner all din lediga tid på....
Lite bilder från i söndags då. Det vart ingen tömkörning men vi var ute och gick med sadel och träns i ca 1 timma. Gick jättebra.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/15250000-15259999/640x480/15250430.jpg (http://www.pixbox.se/pic15250430)
Redo att gå ut. Gick jättebra att tränsa henne:)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/15250000-15259999/640x480/15250431.jpg (http://www.pixbox.se/pic15250431)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/15250000-15259999/640x480/15250432.jpg (http://www.pixbox.se/pic15250432)
Kolla in djävulsögonen:devil: nä vars, söt som vanligt.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/15250000-15259999/640x480/15250433.jpg (http://www.pixbox.se/pic15250433)
Kul att plaska i vattnet, lekte med det med mulen och skrapade lite med hoven.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/15250000-15259999/640x480/15250434.jpg (http://www.pixbox.se/pic15250434)
Sur över att hon inte fick leka mer;)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/15250000-15259999/640x480/15250435.jpg (http://www.pixbox.se/pic15250435)
Och så kompisen med på ett hörn då;)
Djurflaskbarn får ofta en lite snedvriden bild av sig själv som djur - har dom växt upp med sin biologiska mor så brukar det inte vara så tydligt men helt klart att dom är mer självsäkra och ibland respektlösa mot människan.
Dom vill gärna krypa in på skinnet tex.
Det har du ju iof sig helt rätt i..:bow:
Har hört en del såna berättelser om flaskuppfödda djur som blivit översociala och helt omedvetna om sin storlek.
Likadant detta med att läsa signaler.
Inte heller helt lätt för ett djur som vuxit upp utan mamma av samma art.
Men detta låter mer som trots och protest.
Skulle fortsatt gissa på att det TS skriver om handlar om att det har gått för fort fram med inridningen och de har pressat henne lite för mkt.
För många intryck och inlärningsmoment på för kort tid helt enkelt.
Då slår det oftast tvärstopp till slut.
Men du har så rätt så... Klart att det mycket väl kan påverka hästen att den har blivit flaskuppfödd.
Det är en riktigt fin pålle du har! :love::love:
Ser ut som ett busigt charmtroll men väldigt feminin.
Jättefin är hon!
lilla_lisa 2007-10-02, 14:23 Lite bilder från i söndags då. Det vart ingen tömkörning men vi var ute och gick med sadel och träns i ca 1 timma. Gick jättebra.
Var är sadeln???
och hur hårt har du spänt käkremmen??
:confused::confused::confused:
Ööh va? Vaddå var är sadeln? Ja på hennes rygg såklart.
Och hur hårt jag spänner käkremmen det har inte du med att göra.
Mirakel83 2007-10-02, 15:50 Var är sadeln???
>Tänkte också på det när jag såg bilderna. Käkremmen är alldelens för hårt spänd och någon sadel syns ju inte på någon bild? :confused:
MaryMary 2007-10-02, 15:58 Hon kanske inte har lagt på sadeln på dom korten i stallet,
dom andra korten ser man ju inte om hon har sadel eller ej!
Nu tänker ni inte. :smirk: Hon sadlade väl givetvis efter det att hon tog korten.
Och käkremmen är väl lagom spänd. Om den ska hänga lösare så finns det väl ingen anledning att ha den alls. Vitsen med käkrem är ju att tränset inte ska kunna åka över öronen.
>Tänkte också på det när jag såg bilderna. Käkremmen är alldelens för hårt spänd och någon sadel syns ju inte på någon bild? :confused:
Spelar det någon roll om jag får fråga?
Det är ju inte det denna tråd ska handla om:confused:
Mirakel83 2007-10-02, 16:36 Spelar säkert ingen roll men det ser inte så bra ut. :(
Dingelass 2007-10-02, 16:51 Var är sadeln???
Detta är sååå typiskt buke!
Jättetråkig inställning att börja ifrågasätta och klaga om småsaker...
Hej!
Supersöt häst, det blir säkert jättebra med henne när du låtit henne ta allting i sin takt.
Jag hade själv en unghäst för ett antal år sen, som reds in av klåpare och sedan slängde av till både höger och vänster- inte ens duktiga beridare satt kvar. Hon fick vila och blev sedan bättre ett år senare.. (då hade jag sålt henne, kan fortfarande ångra mej ibland).
/ Lavinia
va fin hon är!:love:
å va kul de är att de går bättre för dig med henne!;)
de är så skoj å höra framgångar!! å inte bara att de går bakåt.. :banana:
jag undrar lite vad det är för en inridare hon varit hos??
det verkar som om personen i fråga inte vet hur man rider in en häst.
Och att din häst inte lärt sig att longeras av denna sk inridare är för mig ett ännu större mysterium.
jag som jobbar med att rida in hästar och även rider till, blir chockad av att höra det lilla din häst lärt sig på 2 månader och att det verkar som om du får göra allt jobbet själv nu när du fått hem den igen.
och nej man behöver verkligen INTE knäcka självförtroendet på en häst för att få den dit man vill, det handlar om ömsesidig respekt och mycket övning.
och ta absolut INTE ett föl på henne, ge henne istället ett chans att utvecklas som en normal treåring.
Förstår att du inte vill lämna iväg henne på inridning igen men jag skulle rekomender att du tar ut en bra och pålitlig tränare som kan hjälpa dig med inridningen av din häst.
på så sätt kan du övervaka det hela och vara med och rida in hästen.
PM:a gärna om du vill ha hjälp med nått :)
Lycka till med hästen!
Men hörrni!
Nu tycker jag faktiskt att ni får visa lite respekt härinne.
Det var inte det tråden handlade om och HUR kan ni tolka ut vart sadeln är när inte ens sadelläget är med på bilden..:confused:
Väx upp och skapa er en bra forum- (buke-) attityd och lite fler inlägg innan ni poppar fram som gubben i lådan och kastar pajer hit o dit.:mad:
jag undrar lite vad det är för en inridare hon varit hos??
det verkar som om personen i fråga inte vet hur man rider in en häst.
Och att din häst inte lärt sig att longeras av denna sk inridare är för mig ett ännu större mysterium.
jag som jobbar med att rida in hästar och även rider till, blir chockad av att höra det lilla din häst lärt sig på 2 månader och att det verkar som om du får göra allt jobbet själv nu när du fått hem den igen.
och nej man behöver verkligen INTE knäcka självförtroendet på en häst för att få den dit man vill, det handlar om ömsesidig respekt och mycket övning.
och ta absolut INTE ett föl på henne, ge henne istället ett chans att utvecklas som en normal treåring.
Förstår att du inte vill lämna iväg henne på inridning igen men jag skulle rekomender att du tar ut en bra och pålitlig tränare som kan hjälpa dig med inridningen av din häst.
på så sätt kan du övervaka det hela och vara med och rida in hästen.
PM:a gärna om du vill ha hjälp med nått :)
Lycka till med hästen!
Jo det var egentligen ingen riktig inridare om man säger så. Utan hon skulle rida in min häst vid sidan om, hon har en egen häst som hon har lyckats bra med, men tyvärr lade hon inte den tiden på min häst som min häst behövde, hon gjorde allt i sista sekund kan man säga.
En sak jag undrar är över vad som är bäst, att försöka sätta sig på henne ute med en äldre häst som sällskap eller inne i ridhuset själv?
Ute så kanske framåtbjudningen kommer av sig självt menar jag.
Kommer ha nån som håller i henne utifall att.
Idag hängde jag över henne med hjälp av en pall i stallet och hon brydde sig inte speciellt mycket, men man såg på henne att hon checkade av var jag var hela tiden. Jag låstades även att höja mitt ben över henne så som man gör när man ska sitt upp, det regerade hon på och flyttade undan bakdelen. Hon är inte redo än alltså?
Eller så går det kanske bättre om man är ute.
Ja eller vad tror ni:confused: Hur skulle ni tyda det?
Jag skulle vilja rekommendera att du jobbar på framåtbjudningen från marken så att den fungerar innan du sätter dig upp. Att tömköra utomhus och att sedan rida ut med sällskap brukar vara bra för framåtbjudningen men hon måste förstå att hon ska gå framåt även inom hus. Jag hoppas det löser sig för dig, ta gärna hjälp av en erkänt duktig instruktör som kan följa er utbildning och coacha er rätt.
P.S. Jag skulle också lossa käkremmen ett hål eller två. D.S.
På söndag ska vi åka o löshoppa henne hos en unghästutbildare.
Han hjälper även till med inridning så honom ska jag prata med om det, om han kan hjälpa mig.
lilla_lisa 2007-10-03, 12:19 Har du löshoppat innan??:bump: hoppas att det går bra, och att tränaren kan hjälpa dig med inridningen! :banana:
Det blir första gången för henne.
Ska försöka få in lite bilder på det:)
Tviggy1081 2007-10-07, 20:53 blev det några bilder från löshoppningen?:)
Lite nyfiken....
Idag var vi och löshoppade, hade tyvärr inte tid att ta några kort för jag fick oxå hjälpa till. Sen glömde jag bort det med:angel:
Det gick superbra, hon lärde sig himla fort vad det var hon skulle göra.
Tränaren sa det att det var en himla trevlig häst, hon verkar ju helt okomplicerad, har hon nån olat? Jag bara, emh, ja hon stegrar sig när man rider henne, han bara :eek: oj det var ju inte bra. Sen förklarade jag hur det låg till och han sa samma som alla andra här inne, hon har fått för mycket intryck på för kort tid.
Men nästa söndag ska vi dit igen. Han sa även det att jag kan komma med henne dit fler gånger så kan han hjälpa mig första gångerna jag sitter på henne. Låter himla kul:banana:
Han sa det att på det lilla vi gjorde med henne idag, (hon fick bara hoppa ett koppelräck för att vänja sig i början, hoppade kanske 6-8 ggr) så kunde han iaf säga att hon gör avståndsbedömningen väldigt bra och hon rör sig helt avslappnat i bogarna.
Igår så tömkörde vi henne för andra gången, vi var 3 stycken som var ute i mörkret igår på kvällen o gick. Jag hade en som hjälpte mig med att leda henne "ifall att" då hon inte är van än. Det gick jättebra:)
Det är så skönt att det går framåt med henne nu och jag är himla nöjd med henne, ibland är hon så himla lugn så att jag tror att hon är sjuk eller nåt men det är hon ju inte, hon är nog bara trygg.
Bara längtar tills jag kan få börja rida henne:d
Tviggy1081 2007-10-07, 21:26 vad roligt att han var så positiv!
Alltid trevligt ;)
Det ska nog lösa sig med din lilla dam ska du se.
Tycker hon verkar himla trevlig dam, och lägg gärna in bilder på henne när du har :)
TJOHO:bump:
Nu har vi suttit på henne för första gången.:) Gick rent ut sagt, skitbra!
Det var inte jag som satt på henne utan en tjej i stallet som tyckte att det var en kul utmaning. Vi hade förberett oss på det värsta, man blir så glad när det går bra då istället:)
Men det var en annan mycket duktig tjej som ledde Loppan i en lång lina och en repgrimma över tränset ifall att. Dom började med att banka på sadeln o hoppa brevid och hon brydde sig inte, sen fick hon hänga över henne och hon brydde sig inte då heller, sen gick dom ett varv och Loppan var fortfarande lugn och med på noterna, men lite svårt att hålla balansen bara. Efter ett varv så hoppade hon av, sen hoppade hon upp i stigbygeln, fortfarande ingen reaktion från Loppan, så då satte hon sig på henne och så skrittade dom flera varv i ridhuset tills att hon slappnade av ordentligt och det tog inte lång tid innan hon gjorde det. Så när hon var avslappnad så fick det räcka, då hoppade hon av. Loppan fick massa beröm hela tiden. Hon var väldigt duktig och lärde sig mycket fort att det inte var så farligt.
Imorrn ska vi fortsätta, men vi tänkte att vi ska leda henne tills det att hon får ett bättre självförtroende med en ryttare på ryggen för det har hon inte nu.
Hihi här har ni ett väldigt mörkt bildbevis:D Ska försöka fixa inställningarna bättre på kameran tills imorrn.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/15540000-15549999/640x480/15540844.jpg (http://www.pixbox.se/pic15540844)
Ojojoj!
orkar inte skriva så mkt nu men återkommer.
vem är denna människa som "ridit in" hästen från första början?
finns det någon kunskap över huvud taget!! verkar inte så!!
Som det verkar som i de allra flesta fall är det okunskap hos ryttaren!
Hästar vill vara till lags. leder de ej sin flock så vill de bli ledda!
Snälla låt en kunnig person rida in och utbilda din häst så kommer allt bli jättebra!
jobbar själv hos Christofer Dahlgren Horse Vision på Hellekis Säteri och rider själv Akademisk ridkonst. Vi har fått många sk "problemhästar" som ingen klarat av som är hur underbara hästar som helst. Tänk bara på hästens behov i första hand så löser sig det mesta det lovar jag
Mvh sofia
sofia.ljunggren@telia.com
herregud!
detta är ett stort problem och det finns väldigt väldigt få hästar som gör en sådan sak utan anlednig!
Ofta är det bara okunskap hos oss människor och inte så svårt att lösa ´men det finns ju lite att ta tag i!
Det allra första är ju att tillfredsställa hästens natuliga behov...
Jag skulle ju helt klart ta kontakt med Christofer Dahlgren som jag jobbar åt.Han har haft många sk "problem" hästar som ingen annan klarat av och det finns inte en häst han inte kunnat få ordning på som ändå kommit från "kända" ryttare
lycka till!!
lilla_lisa 2007-10-26, 17:58 Hur går det med ridningen och löshoppningen?? :confused:
Det var ett tag sen du skrivit, lite nyfiken!! :bump::bump:
Det går jättebra.
Hon utvecklas till det bättre hela tiden och hon älskar verkligen att hoppa:smirk:
Hon är nu riden ca 2 ggr i veckan, dom 2 senaste gångerna har hon inte behövt nån som leder henne, hon går bättre utan ledare nästan.
Inte nån direkt tendens till att resa sig, dock är hon lite knepig i början av passen men slappnar av efter ett par varv i ridhuset bara.
På söndag bär det av till tränaren igen, då ska det löshoppas igen och sen blir det ett litet ridpass med. Ska bli kul:)
Hade en hästtandläkare ute som skulle kolla henne i munnen, det var tvärstopp kan jag säga, han sa det direkt att det är ingen ide att bråka med henne, det enda som gäller är att ge henne rejält med lugnande. Så det blir att ta ut en vet. som fixar tänderna på henne om det behövs:D
Vad roligt att det går bra!
Keep up the good work!
lilla_lisa 2007-11-08, 13:56 Något nytt på inridningsfronten?? :bump::bump:
Lite uppdateringar:smirk:
Loppan är som en helt annan häst nu. Hon är så himla okomplicerad och lugn. Hon blir riden i skritt och trav utan några som helst bekymmer nu. Ok, jag är fortfande lite feg och har inte kommit upp på henne än, men snart så:bump:
Ville bara berätta för jag är så nöjd över henne:)
Tack alla för era svar oxå.:bow:
|
|