Visa fullständig version : Olika utseende på kattungar i kullen

Cernika
2007-09-22, 20:08
Våra kattungar är väldigt olika. Två av dem är rätt så korthåriga och de andra är väldigt lurviga. Var till veterinären häromdag och då pratade vi om det. Hon sa att kattungarna i samma kull kan ha olika pappor och det kan vara förklaringen! Lustigt tycker jag och lite lite intressant ur den synvinkeln att det är viktigt att föra stark avkomma vidare. Katter har ju inte så bra koll på vilka som är deras pappor, bröder och söner. Om man då får ungar med flera pappor så är ju sannolikheten större att man inte av misstag valt en olämplig pappa till sina barn.

Litegrann har vi trots allt satt detta ur spel genom att de flesta väljer att kastrera sina hankatter. Jag vet inte var honorna egentligen hittar alla hanar???? Jag skulle inte vilja ha en okastrerad hane av oro för att den skulle skvätta. Dessutom finns en oro att den helt enkelt sticker när det blir dags att leta efter en "snygg tjej"

MissFideli
2007-09-22, 21:06
Fat olika hårlag behöver inte betyda olika pappor, det kan fortfarande vara samma pappa på alla ungar.
Huruvida katter väljer pappor är jag osäker på. Möjligtvis i vilt tillstånd, men tamkatter tror jag tar vad som erbjuds helt enkelt.

Tires
2007-09-22, 23:18
Välja och välja, de tar nog vad som erbjuds som du säger! Om det är två hankatter har de antagligen gjort upp i förväg och det blir därmed den "starkaste" som parar sig med honan. Men sen finns det ju inget som hindrar att den ev "slagne" hankatten får till ett när "vinnaren" inte är i närheten. En honkatt behöver inte få alla ägg befruktade vid ett och samma tillfälle, därmed ges det möjlighet för en kull att ha flera fäder.

Cernika
2007-09-23, 09:54
Vi har hela tiden utgått ifrån att det är samma pappa, "den röde store i busken", men det var intressant att få veta att det faktiskt kan vara fler pappor. Vår kolsvarta hankatt är lite lik den röda katten trots olika färg eftersom han är så stor jämfört med de andra. Både pappan och mamman kan ju trots det ha massor av olika egenskaper och utseenden i sina gener.

Cernika
2007-09-23, 09:57
Det var flera katter som cirkulerade runt huset när hon löpte, så hon hade en viss valmöjlighet, även om det kanske var hanarna som gjort upp om det. Det stora starka och lite smått sura var den som hela tiden var närmast henne när vi såg henne.

Den "gubben" hade hon även stött på ett halvår tidigare då hon blev uppjagad i ett träd och inte vågade sig ner. Vi fick köra bort honom och hjälpa henne. Sen, ett halvår senare, är han snyggast på berget :)

Springer
2007-09-23, 22:16
Dels kan de ha olika pappor och dels kan båda föräldrarna bära på långhårsanlaget.