Visa fullständig version : Grönt kort och licensfrågor.

break_a_leg
2007-09-23, 11:03
För att undvika 100 trådar om samma sak, gör jag ett försök att nåla en tråd där ni förhoppningsvis kan hitta den information ni behöver.

Vill man börja tävla (oavsett gren) så bör man börja med att ta grönt kort. Om det kan du läsa mer här. (http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=91908)

Om du sedan ska börja tävla så behöver man licens som ryttare. Mer om detta kan du läsa här. (http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=91876)

Ska du tävla på regional nivå och uppåt behöver din häst/ponny licens. Hur man skaffar det läser du mer om här. (http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=91877)

TR finns numera på förbundets hemsida (http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=95402) för respektive gren.

Supermoose
2007-09-23, 12:01
Toppen :bow::bow:

INVISIBLE
2007-09-23, 12:19
Toppen, TACK :bow::bow::D

kladdkakor
2007-09-23, 12:23
Åh, det här är något jag har saknat :banana: Toppen! :bow:

Lea
2007-09-24, 08:28
Ja, verkligen jättebra! Nu kan vi prata om nåt annat än bara detta eviga dilemma:D

brosen
2007-09-29, 23:29
Alltså är det bara jag som måste ha Licens på lokal tävling..?
Men om jag ska på en lokal hopptävling måste jag ha bed mig mätarintyg, vacc intyg osv då?
Och grönt kort?

break_a_leg
2007-09-30, 02:56
Alltså är det bara jag som måste ha Licens på lokal tävling..?
Men om jag ska på en lokal hopptävling måste jag ha bed mig mätarintyg, vacc intyg osv då?
Och grönt kort?

Allt ovan stämmer om du tävlar ponny, ponnyn ska dessutom vara chippad.

brosen
2007-09-30, 19:22
Men om jag rider stor-häst då?
Ska bara jag ha licens då mä?

break_a_leg
2007-09-30, 19:39
Ja, det är samma på stor häst. Men titta på länkarna i ursprungsinlägget så hittar du all info där.

caarroow
2007-10-08, 18:10
hej. på torsdag ska jag ta grönt kort och jag skulle vilja ha hjälp med vad man ska kunna på grönt kort provet. jag har fått facit till provet men det verkar som det inte stämmer riktigt så nu undra jag om nån kan hjälpa mig?

Lea
2007-10-08, 18:23
Du får ju ha TR med dig men jag tror att saker som "etik på tävlingsplats" inte är helt fel att plugga på. T. ex. tränsa innan urlastning, tyngsta hästen på transportens vänstra sida osv.

INVISIBLE
2007-10-24, 18:11
Varför ska man ha tyngsta hästen på vänstra sidan? :p

Sazalamel
2007-10-27, 07:38
Man bör ha den tyngsta hästen till vänster på grund av att om man råkar komma ut på vägkanten kan hästens tyngd (om den står på fel sida) hjälpa till så att man hamnar i diket :eek:

Men å andra sidan har jag 2 högeråkare hemma. står dom till vänster lever dom :devil:. får hålla mig borta från vägkanten där...
men för det mesta lastar jag på vänster sida.

Oliven
2007-11-10, 14:03
Är det nån som vet hur länge teoretiska provresultaten för Gröntkort gäller? Jag har gjort det teoretiska för nått år sedan men inte det praktiska. Om jag gör det praktiska snart måste jag göra om det teoretiska då?

Sazalamel
2007-11-13, 12:17
finns bara det teoretiska provet kvar hos provledaren, så borde det räcka med det praktiska.

Galoppi
2007-12-20, 21:58
Måste man ta grönt kort så fort man är över 13 år??
Jag är 14 och har Lila kort fast räker det till att tävla på sin ridklubb.?

roadkilled
2007-12-26, 15:54
Ah vad bra:bow: Nu fick jag svaret på en fråga jag letade efter!:)

cinna-n
2007-12-26, 23:47
Är det någon som vet hur länge ett grönt kort gäller? Tog mitt 1996 är det giltigt ännu?

break_a_leg
2007-12-27, 18:22
Jag tog mitt 1995 och det gäller fortfarande...

Shadow
2008-01-03, 12:43
Tack :bow: nu fick ja svar på allt ja undrade över :banana:

Lea
2008-01-06, 16:14
Jag har alltid trott att det görna kortet är personligt men nu sa en kompis till mig att hon hade tävlat på en annans kort. Det ska man väl inte kunna?

Hon kanske var under 13 när jag tänker efter. Eller är det 12? :confused:

break_a_leg
2008-01-06, 16:55
Från 14 år måste man ha eget grönt kort, men man får ta det "själv" från det man är 13. Om man är yngre så måste man ha med sig en myndig person med grönt kort på tävlingar.

Teja
2008-01-16, 11:55
Jag har just tagit grönt kort (en vecka sen)
När borde man få själva kortet?

break_a_leg
2008-01-16, 13:08
Den person i min bekantskapskrets som tog kortet i år fick kortet på plats.

Teja
2008-01-16, 21:23
Okej, för dom sa att vi fick kortet om nåra veckor.
Är inte det lite länge?

Sandri
2008-01-17, 15:52
Är det någon som vet om man får rida en prova på distans sträcka utan att ha grönt kort? Eller måste man ha det då med, även fast det bara är en "pp/prova på" ? Tacksam för svar! Mvh. Sandra

lisafinal
2008-03-15, 01:29
allså, jag vill tävla en lokal/regional, dock bara lok klass, och de står ju att de bara krävs licens från regional, men när jag ska anmäla mig står de att jag måste söka på hästens licens för att anmäla mig, hur kommer de sig?

perniki
2008-03-17, 19:12
Nu har jag en fråga. Vänder mig till er här på buke innan jag frågar någon annanstanns.
Jag tog mitt gröna kort någon gång 1999 eller så på min dåvarande ridklubb. Tävlade lite smått men sen lade jag ner hästeriet i ca 3 år.
Började igen utan att tänka på det men rider numera på en annan ridklubb. Jag har ingen anning om vart mitt gröna kort är. Det börjar bli dags att tävla lite smått. Frågan är nu, måste jag ta om mitt gröna kort eftersom jag inte vet vart det är eller förs det register över vilka som tagit grönt kort?
Då borde jag väl bara kunna kontkta min gamla ridklubb och be om att få ett nytt grönt kort?

Någon som vet hur det fungerar?

break_a_leg
2008-03-17, 19:16
Kontakta det distrikt som klubben där du tog kortet tillhör och be om ett nytt kort. Du får nog betala en mindre summa för detta.

xandoor
2008-03-20, 00:54
KL

Är det svårt att ta grönt kort ?
Skulle vilja ta det men är nervös över att jag inte skulle klara av det. Blir liksom blockerad när det gäller prov.
Hur lång tid är en kurs och hur lång tid tar själva provet ?
Är provet på många sidor ?

Hoppas att någon har lust att svara.
Tack på förhand

break_a_leg
2008-03-20, 01:07
Nej, det är inte speciellt svårt! De flesta går ju en kurs innan provet och då går man igenom det mesta. Dessutom får du ha TR att slå i under provet. (Du behöver alltså inte lära dig utantill).

summer love
2008-04-12, 13:10
*kl*
det är så att jag ska betala medlemsavgift via postorder och jag undrar om man får medlemskortet hemskickat?
innan har jag hemtat det på ridskolan men jag är sällan där nu då jag står i ett annat privatstall, men ska fortfarande vara medlem.

tack på förhand :)

break_a_leg
2008-04-12, 13:56
En del av de klubbar vi är medlemmar i skickar inte ens ut några medlemskort...

summer love
2008-04-12, 19:00
En del av de klubbar vi är medlemmar i skickar inte ens ut några medlemskort...

så man behöver inte visa medlemskortet när man ska tävla? det trodde jag .. :o

break_a_leg
2008-04-12, 20:46
Nej, det behöver man inte. Du kan inte lösa licens om du inte har betalat din medlemsavgift.

Osäker_
2008-04-17, 13:21
*KNAPPLÅN*

Jag undrar om man måste ha mätintyg på ponny om man ska tävla i Avd B? Ryttaren är (över 18 och det rör sig om en d-ponny som verkligen inte ser ut att bara över storhäst.)

break_a_leg
2008-04-17, 15:34
Ryttare över 18 får väl endast tävla ungponnyer? (Det är skillnad på hopp och dressyrreglerna, kolla i dressyrens TR)

Eiram
2008-04-18, 10:59
Nääe? Jag har för mig att de har infört att man får lov att starta i avd B om man rider på en ponny över 8år?

Tore90
2008-04-18, 12:03
KL

Är det svårt att ta grönt kort ?
Skulle vilja ta det men är nervös över att jag inte skulle klara av det. Blir liksom blockerad när det gäller prov.
Hur lång tid är en kurs och hur lång tid tar själva provet ?
Är provet på många sidor ?

Hoppas att någon har lust att svara.
Tack på förhand

Blir du nervös när du får använda facit till proven oxså? ;)

När man skriver up för grönt kort får du ha TR att slå i.

vad jag har förståt så lär du dig att slå i TR på kursen altså hur TR är uppbyggt. ( jag gick en snabb kurs på 2 min innan jag skrev provet :D)

LadyCovergirl
2008-04-20, 23:27
Ryttare över 18 får väl endast tävla ungponnyer? (Det är skillnad på hopp och dressyrreglerna, kolla i dressyrens TR)

På D-ponny får alla ryttare starta avdelning B i hoppning, förutsatt att ekipaget är proportionerligt.

LadyCovergirl
2008-04-20, 23:27
Ja, alla ponnyer som tävlar ska ha ett giltigt mätintyg.

break_a_leg
2008-04-21, 06:58
Ja, det vet jag - det var därför jag svarade som jag gjorde. Dressyren och hoppningen skiljer sig ju åt.

LadyCovergirl
2008-04-21, 09:22
Men då stämmer ju inte ditt påstående:
"Ryttare över 18 får väl endast tävla ungponnyer?"

xandoor
2008-04-24, 23:43
[QUOTE=Tore90;10490650]Blir du nervös när du får använda facit till proven oxså? ;)
vad jag har förståt så lär du dig att slå i TR på kursen altså hur TR är uppbyggt. ( jag gick en snabb kurs på 2 min innan jag skrev provet :D)[/QUOTE/

Jag blir lätt blockerad vid prov, ställer kanske lite för stora krav på mig så det är antagligen därför. Och därför blir jag nervös.

Men jag kan upplysa om att jag nu har gjort provet och det gick bra, hade bara 2 fel. Så jag är riktigt nöjd och glad över att jag inte nervös/blockad när dagen väl kom.

Kajsafreak
2008-05-11, 19:24
[QUOTE=Tore90;10490650]Blir du nervös när du får använda facit till proven oxså? ;)
vad jag har förståt så lär du dig att slå i TR på kursen altså hur TR är uppbyggt. ( jag gick en snabb kurs på 2 min innan jag skrev provet :D)[/QUOTE/

Jag blir lätt blockerad vid prov, ställer kanske lite för stora krav på mig så det är antagligen därför. Och därför blir jag nervös.

Men jag kan upplysa om att jag nu har gjort provet och det gick bra, hade bara 2 fel. Så jag är riktigt nöjd och glad över att jag inte nervös/blockad när dagen väl kom.

Men vad är det för slags frågor som kommer upp? Ska kanske börja tävla min medryttarhäst lite grann och måste nu ta grönt kort. Och vart kan man ta grönt kort?:confused: I mitt stall fanns det en kurs i höstas, men korkad som jag är, så gick jag aldrig på den. Jag har frågat efter en ny men dom säger att dom inte har tid. Har hört att man kan ta kortet utan att gå kursen, men vart vänder sej man då?:crazy: Å e det svårt att slå i TR? :o

fionis
2008-05-18, 20:21
hur lång tid tar det innan licensen kommer?

PrinceFair
2008-05-18, 21:38
det beror helt på vilken tid på året det är. har många löst licens samtidigt kan det ta ett par veckor (oftast typ i feb-mars)
annars kanske en el två veckor.

fionis
2008-05-19, 20:37
Tack så mycket!:bow:

Tore90
2008-05-22, 13:29
[QUOTE=xandoor;10529333]

Men vad är det för slags frågor som kommer upp? Ska kanske börja tävla min medryttarhäst lite grann och måste nu ta grönt kort. Och vart kan man ta grönt kort?:confused: I mitt stall fanns det en kurs i höstas, men korkad som jag är, så gick jag aldrig på den. Jag har frågat efter en ny men dom säger att dom inte har tid. Har hört att man kan ta kortet utan att gå kursen, men vart vänder sej man då?:crazy: Å e det svårt att slå i TR? :o

Får väl ursäkta det sena svaret :o men glömt bort att jag varit här å skrivit :D enligt mej är frågorna helt o relevanta det viktiga är att du kan slå i TR. Jag kommer inte exakt ihåg frågorna men en fråga var. Beskriv vilken klädsel du ska ha i din tävlings gren.

hur långt får spöet vara?

vad bör du ha med dej till tävling?

ja typ såna frågor men även klurigare.

Nej om du kan hitta runt i ett vanligt lexikon är det inte svår att slå i TR det finns ju register där det står både sida och vilket mom det står under.

Låna ett TR från någon kolla igenom det (menar INTE att du ska läsa igenom det) och lär dej hur det fungera, som du säkert vet är TR updelat i flera olika böcker beroende på vilken gren, men deras register fungera ju likadant. Hör sedan av dej till de ansvariga för kursen. Och fråga om du inte bara kan få göra provet. Kommer inte ihåg hur lång provtiden är men dom borde ju ha tid att kolla dej under de minuter som det tar att skriva provet. Och om de inte skulle ha tid så fråga dom var du kan vända dej.

LilianMadde
2008-07-18, 10:42
Om man inte tillhör en klubb, hur gör man då för att ta grönt kort?:confused::o

PrinceFair
2008-07-20, 20:31
man går med i en klubb :idea:
ska man tävla måste man vara medlem i en klubb, annars kan man inte lösa licens

Felicia
2008-11-16, 17:29
Man måste väl inte ha gröntkort för att bara tävla klubbtävling på sin ridskola? Eller måste man ? Inte så bra på det där :P

break_a_leg
2008-11-16, 21:54
Det är upp till klubben att bestämma.

Silver Girl
2008-11-20, 16:37
Tog grönt kort för 5-6 år sedan för att kunna vara med i en studentryttartävling. Har nu egen häst och funderar så smått på lokal tävling på hemmaplan.

Har lyckats hitta mitt gröna kort, men det är så repigt att det knappt går att läsa vilket år eller vilken klubb det är utgett. Är nu med i en helt annan klubb i annat distrikt.

Behöver jag få ut ett nytt kort om det gamla är näst intill oläsligt. Vart vänder man sig? Hur når man distrikten?

Min häst tävlades också tidigare, men för många år sedan och jag vet inte om han har licens, fick i alla fall inte med någon vid köpet. Ska höra med förra ägaren, men hur gör man om han har licens men papprena är borta. Löser man ny licens?

break_a_leg
2008-11-20, 17:10
Du behöver inte ta om ditt gröna kort. Behöver du ett nytt av någon anledning så måste du kontakta det distrikt där du tog kortet och be om ett nytt (det brukar kosta någon hundralapp). Fast syns det ditt namn på det kort du har är det ju onödigt...

Distrikten kommer du till via Ridsportförbundets hemsida www.ridsport.se

Licens för hästen behöver du bara ha från regional nivå och uppåt. Har din häst tävlat lokal så har den kanske inte licens? Hur man löser hästlicens finns också på föbundets hemsida.

ebbadomino
2008-12-27, 17:36
Behöver man grönt kort/licenser om man bara tävlar clear round / pay o ride ?? :)

cactuspower
2008-12-27, 17:52
Det är upp till klubben som arrangerar Pay & Jump, banhoppningsträningar, cm hoppning & dyl. vilka handlingar som krävs.
Men normalt är att du behöver ha grönt kort samt att ponnyn/hästen du rider ska ha ett vaccinationsintyg.

Clearround är ju en annan sak, det är ju en Bedömningsform på tävlingar. T.ex. om du hoppar "clearround" dvs. felfritt och inom maxtiden så brukar man tilldelas rosett efter felfri ritt. Det har ingenting direkt med grönt kort/licenser att göra.

Gällande licenser så krävs det från och med lokala tävlingar, ryttarlicenser. Från och med regionalnivå krävs det att både häst och ryttare har licens.

Hoppas du fick svar på dina frågor.,

odetteZ
2009-01-07, 13:55
precis vad jag behövde :D

Så onm jag ska tävla min lilla storhäst ska jag ha med:
*gröntkort
*vaccinations intyg
*ryttarlicens

är det rätt ellr är det någon jag inte har fattat.