Visa fullständig version : Hjälp, datan stannar hela tiden!

Zebran
2007-09-27, 08:20
Nu har vi fått problem med vår dator, tänkte att någon här kanske kunde hjälpa till? problemet började kanske för nån vecka sen eller något liknande.
Det är så att när man gör något på datan, tex är inne på internet så stannar den plötsligt, man kan inte trycka ctrl alt delete heller utan man måste använda strömbrytaren. det här händer ofta kanske 2ggr halvtimmen. Måste avluta meddelandet nu innan datorn stannar igen :crazy:
Är verkligen tacksam för all hjälp!

replica
2007-09-27, 16:37
Var det länge sedan ni defragmenterade den?

Min mammas dator blir väldigt trög och låser sig när hon inte har defragmenterat sin på länge..

Elftor
2007-09-27, 17:08
Jag är ganska säker på att det inte har med fragmentering att göra.

mizz
2007-09-27, 17:10
Vad tror du att det kan vara då?
(frågar med tanke på att det kan vara svårt för TS att ödsla dyrbar tid på att försöka få ned ett meddelande)

Elftor
2007-09-27, 17:15
Jag vet inte, det finns massor av tänkbara fel. Jag skulle föreslå att de tar hjälp av någon eller lämnar in datorn. Det är möjligt att någon mer kunnig här kan komma med bra förslag, men jag tycker att det är svårt att diagnosticera på håll.

Cheran
2007-09-28, 13:10
Låter som virus etc.

Kolla så att ditt antivirus prg har uppdaterade filer och gör en virussökning.
Rensa datorn från spyware med hjälp av tex Lavasofts Add-aware http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,7423-order,1-page,1-c,antispywaretools/description.html

Om inte detta fungera & du har win XP eller Vista återställ datorn till ett tidigare datum, då din pc som fungerade som den skulle.

Cattis_E
2007-09-29, 07:47
Virus, systemkrockar, överhettning, fel på hårdvara, något som stjäl allt minne mm.
Ja det kan vara vad som helst. Kanske bäst att be någon titta på datorn? Svårt att säga vad som kan göras innan man hittar orsaken.
Börja med att kolla datorn med virusprogram, spybot och adaware, gör systemåterställning (som någon sagt). Eventuellt kan det hjälpa att installera om Windows.

Zebran
2007-09-29, 10:53
Kanske ska beskriva lit mer noga, så blir det kanske lättare för er att veta vad det kan vara. ibland stängs datorn bara av och några ggr har den startats om av sig självt. då kom det även upp ett meddelande att den startats om för att unvika ett allvarligt fel elr ngt liknande. Ibland startar den inte heller, utan stannar bara upp när den laddar.

är jättetacksamma för att ni försöker hjälpa oss!