Philosophia
2007-09-30, 11:21
Eller räknas det som intrång? Ibland när man har med sig datorn till lite olika ställen så signalerar den jämt att folks nätverk finns tillängliga. I många fall är nätverken också öppna. Är det bara att ansluta eller är det ett intrång?
Lite dum fråga kanske...
Om du går förbi ett hus och dörren är öppen, är det då tillåtet att gå in och ta lite mat ur kylen?
Jag skulle snarare jämföra det med att dricka ur någon annans vattenkran. När kranen står utanför tomten.
Det juridiska läget känner jag dock inte till.
Det juridiska läget känner jag dock inte till, som någon annan också sa.
Men det beror ju helt och hållet på vad du tycker är rätt och fel! Själv tycker jag att om man vill ha sitt internet för sig själv, så borde man sätta ett lösenord på det. Så är det med allting idag, t.ex. skåp i skolan är det bra att ha ett lås på om man inte vill ha någon annan som tittar in. Men om man väljer att inte ha lås (som jag valde under min skoltid), så får vem som helst som känner för det kika in och ta för sig, om dom anser att det är rätt. Kan dock påpeka att ingenting blev nånsin "stulet" från mitt skåp under min skoltid, även om jag bjöd in till det! Vet inte om det berodde på alltför snälla människor i Härnösand, eller om mitt skåp kanske redan såg så ruttet ut så ingen ville öppna det:angel:
Det angående internet så skulle jag personligen bara tacka och ta emot om någon inte hade lösenord på sitt trådlösa internet=) Man förstör ingenting för den som "delar ut" internet, kanske hastigheten då, men om det inte är någon supergamer som spelar massor med krävande spel så märks det nog inte att jag använder deras internet också. Jag skulle däremot aldrig titta in i någons skåp i skolan, det känns privat, med internet är det lite annorlunda, eftersom jag inte får tillgång till deras filer på datorn, utan bara just internetuppkopplingen.
Jag vet att många tycker det är fel att "leacha" på andra internet. Det som jag skrivit är mina åsikter, och dom står jag för.
Eller räknas det som intrång? Ibland när man har med sig datorn till lite olika ställen så signalerar den jämt att folks nätverk finns tillängliga. I många fall är nätverken också öppna. Är det bara att ansluta eller är det ett intrång?
Lite dum fråga kanske...
Inte så aktuellt längre kanske men.
Om nätverket är oskyddat så är det inget brott. Eftersom att informationen går via etern, och om nu nätverket är inställt så att alla kan ansluta sig, så är det inget dataintrång i lagens mening. Men om nätverket däremot är skyddat eller liknande så är det olagligt och räknas som dataintrång.
Däremot så bidrar du tekniskt sett till att den som tecknat avtalet begår avtalsbrott mot sin internetleverantör då det står i avtalen att abonnemanget endast får användas av ett hushåll.