Visa fullständig version : Till er med hund!
En fråga till er som har egen hund.
Hur gör ni när ni jobbar?
Kan ni ha med hunden på jobbet, eller är den ensam hemma, är ni flera i hushållet som jobbar olika?
Ja hur gör ni helt enkelt? :)
Min fam har alltid haft hund, men då har det istortsätt alltid funnits någon hemma när man var i skolan å pappa på jobbet. Farmor och farfar bor granne :D
Men nu bor man ju inte hemma längre och har bott i lägenhet med min sambo och två katter i åtta år nu, så då har det ju inte varit så aktuellt med hund även om det alltid finns i bakhuvudet.
Nu till saken, vi ska flytta till hus på landet med stoooor tomt osv.
och då börjar man ju genast bli mycket sugen på att skaffa hund igen, men hur ska jag kunna det när varken jag eller sambon tyvärr inte kan ha med hunden på jobbet? Går det helt enkelt inte att ha hund då? :(
Eller ska man skaffa sig en äldre hund och då kunna ha den i hundgård på dagen när man arbetar?
Känns inget bra det heller, ska jag ha hund vill jag ju att den ska kunna vara med.
Visserligen skulle den ju få vara med överallt annars, stallet och allt annat kul man gör efter jobbet och på helgerna.
Jaja nu ska jag sluta tjata, men hur gör ni och vad tycker ni?
Ursäkta att det vart så långt.
Visst 17 kan ni ha hund för att ni båda jobbar. Det är ju inte alla som kan ha med hunden på jobbet. Du säger du har en stor härlig tomt, perfekt för en hund. Bygg en hundgård med en isolerad hundkoja, nu blir det ju regnit och snart kyligt. Är det en äldre hund så är det inga problem, men en valp bör ha kontakt med er medan den är liten och får acklimatisera sig. Sen vänja den succesivt vid hundgården, en liten stund varje dag. Sen givetvis att det finns vatten och mat och nåt tuggben för sysselsättning. Så skulle jag gjort.
Jag har den stora förmånen att kunna ha med mig mitt hjärtegryn på jobbet. En av många fördelar med att jobba som budbilschaufför :bow:
Jag och Diesel har blivit kända som ett riktigt radarpar hos stamkunderna.
Alltid när man lämnar bud där, frågar dom vart min andrechaufför är :D
Härligt att kunna ha med sin älskling. :)
Då får han ju verkligen vara med så att säga.
Skönt att höra att du tycker det är ok med hundgård, man kan ju kanske tänka sig att det finns folk som tycker det är jätte taskigt osv.
Men det är väl så man tänkt sig att det får bli om man skaffar sig hund.
En mysig isolerad stuga och en stooor hundgård, för som sagt vi kommer ha en tomt på 7500 kvm så det finns plats att ta av.
Skulle ju kunna fungera bra.
Fast då måste man ju nästan skaffa sig en vuxen eller en unghund, för en vappis måste ju ha lite mer tid på sig, men gud va de e mysigt med vappisar :love:
Hur länge skulle hunden vara själv?
Basilika 2007-09-30, 18:43 Jag jobbar också så när jag blev med hund alldeles nyss så valde jag en som var nästan vuxen. Min tjej är dryga 9 månader nu och kan vara själv hemma. Jag är hemma på lunch och rastar henne och äter hemma som sällskap en stund. Jag skulle inte vilja ha min hund i hundgård hela dagen i säg 9 h med restid, har inga riktigt bra argument för det, det är magkänslan som talar..
Det skulle ju bli runt 8h eftersom jag jobbar heltid, något mindre kanske eftersom sambon och jag jobbar lite olika tider.
Tycker också att det kanske kan vara för lång tid, men det sägs ju att djur inte har den tidsuppfattningen som vi mäniskor har.
Sen hoppas man väl att dom skulle klara det bara dom får vara med resten av tiden.
Absolut inte så att hunden skulle få vara i hundgården när man själv är hemma.
Men visst jag har också lite av den där känslan av att det kanske inte skulle vara så kul för dom, men samtidigt så tror jag inte att dom tänker som oss.
Jag har turen att kunna ha med hunden på jobbet, samt att jag har föräldrar som ställer upp.
När de slutar tidigt/är lediga är både deras och min hund hos dem, när de jobbar (och jag med) så är hundarna med mig på jobbet.
Du säger att du inte skulle vilja ha hunden i hundgård i 9h, men du tycker det går bra att lämna den inne själv så länge med avbrottet att du kommer hem och rastar.
Där kan jag inte riktigt se skillnaden faktiskt, känns till och med som om det är bättre för hunden att då vara i hundgård där den kan välja själv om den vill vara inne eller ute.
fetanten 2007-09-30, 20:17 Vi har 4 hundar. Både maken och jag jobbar heltid (kontorstider). Den lilla hunden (nyss fyllda 1 år) har jag med mig på jobbet. De andra tre är hemma. Att det funkar är för att barnen kommer hem tidigare. Den dagen de också är i skolan lite längre går grannen ut med hundarna mitt på dagen och stannar hos dem en timme eller två (leker med dem). Sen är de oftast med till stallet. Funkar bra för oss.
jappisen 2007-09-30, 20:34 Jag studerar just nu och går oft akorta dagar 2-3 timmar. Om jag går längre dagar så lämnar jag hunden hos min mormor som är dagmatte. Skulle inte vilj alämna honom själv hemma mer än max 4 timmar i streck. Sen tycker jag inet om att bara gå hem på rasten och gå ut och sen lämn ahonom igen. Då ser jag hellre att han får sällskap hela dagen.
min sambo jobbar heltid och har inte så mycket ansvar för hunden..
jag jobbar i regel bara 4-5 timmar per dag och har ett flexibelt jobb där jag kan åka hem och vara med hunden nån timme innan nästa jobb.
skulle jag vara tvungen att byta jobb så skulle jag se till att det funkar med hunden, skulle ALDRIG göra mig av med honom!
fetanten 2007-09-30, 21:34 Jag studerar just nu och går oft akorta dagar 2-3 timmar. Om jag går längre dagar så lämnar jag hunden hos min mormor som är dagmatte. Skulle inte vilj alämna honom själv hemma mer än max 4 timmar i streck. Sen tycker jag inet om att bara gå hem på rasten och gå ut och sen lämn ahonom igen. Då ser jag hellre att han får sällskap hela dagen.
Om det nu var mig du riktade ditt svar till så ...
Våra hundar är ensamma hemma 4 - 4½ timme. Skulle familjen vara borta mer än det som kommer grannen och går ut med dem och STANNAR hos dem i 1 - 2 timmar, och då leker hon med dem i trädgården. Kastar boll osv.
Blueeyes 2007-09-30, 21:38 Jag tar med vovven på jobbet - den lyxen har jag just nu!
Basilika 2007-09-30, 21:53 Du säger att du inte skulle vilja ha hunden i hundgård i 9h, men du tycker det går bra att lämna den inne själv så länge med avbrottet att du kommer hem och rastar.
Där kan jag inte riktigt se skillnaden faktiskt, känns till och med som om det är bättre för hunden att då vara i hundgård där den kan välja själv om den vill vara inne eller ute.
Ojdå :o Jag är ute med vovve på morgonen. Jobbar ca 4 h, kommer hem på lunch och är hemma en timme. Jobbar sedan ytterligare ca 4h och är sedan hemma hos vovve. Det här gäller mina barnlediga veckor. Mina barnveckor kommer det barn hem ca 14:40 som rastar och sällskapar vovve.
Jag vet att det här inte är ett superbra alternativ heller men det är iaf inte så jättemånga timmar i sträck. Så för mig var det nog eg. inte hundgården det handlade om, utan bara att vovve skulle vara utan matte o husse en hel dag.
Pappa är hunddagis just nu och det har funkat bra men nu har de lagt om schemat så jag jobbar skitdåliga tider så nu vet jag inte vad jag ska göra. :crazy:
Jag har min på hunddagis! Fungerar jättebra.
Calazirya 2007-10-01, 00:04 Fast man kan inte räkna med att hunden ens trivs i hundgård, jag skulle iaf inte ha förlitat mig på enbart den lösningen..
Och 8 timmar ENSAM är för lång tid för EN hund oavsett om man har den inomhus eller utomhus..
Det är ju inte för att hundar inte kan hålla sig som man rekomenderar en max tid på ca 5 timmar/ dag utan för att hunden är ett sällskapsdjur beroende av flocken..
När jag sökte mitt jobb sa jag att jag jobbar hellre många dagar och korta pass, än långa dagar. Som tur var passade det dem bra, så jag brukar inte jobba mer än 4-5 timmar.
Ibland är det längre men min sambo pluggar och har inte speciellt mkt schemalagt så det är aldrig någon fara att hunden blir ensam för mycket. De flesta dagar är hon inte ensam alls.
IrishDraft 2007-10-01, 06:49 Ojdå :o Jag är ute med vovve på morgonen. Jobbar ca 4 h, kommer hem på lunch och är hemma en timme. Jobbar sedan ytterligare ca 4h och är sedan hemma hos vovve. Det här gäller mina barnlediga veckor. Mina barnveckor kommer det barn hem ca 14:40 som rastar och sällskapar vovve.
Jag vet att det här inte är ett superbra alternativ heller men det är iaf inte så jättemånga timmar i sträck. Så för mig var det nog eg. inte hundgården det handlade om, utan bara att vovve skulle vara utan matte o husse en hel dag.
Fast det är ju din hund också, utan husse och matte en hel dag, bara det att du har delat upp det i två omgångar... Det är väl ingen skillnad eller? det bara låter bättre...
Låter som om alla här har väldigt bra lösningar på ensam hemma problemet. tyvärr är det ju inte alla som har den lyxen.
Och ok då ska man kanske inte ha hund, men det känns verkligen inte som om alla kan ha denna lyx med att få hjälp från alla håll :smirk:
Självklart skulle jag ju få hjälp från vänner och släkt men det är ju tyvärr ingen som bor jätte nära direkt :(
Självklart ska man inte bara tro att hunden trivs i hundgård och självklart ska hunden vänjas vid det.
Hunddagis kan ju också vara ett alternativ.
Kanske kan du hitta någon pensionär eller annan som är hemma som vill ha lite sällskap av din hund?
Jag passar själv en tik som jag har "nytta av" som leksällskap för min hund. De har jätteroligt ihop, är ute i trädgården nästan hela dagen (inhägnad med hundkoja) och så går vi långpromenader.
När tiken far hem får jag chansen att träna min vovve på egen hand, så för oss är det att både att ha kakan kvar och att äta den, både ha en och två hundar...
Det kan vara värt en annons och se om intresset finns i ditt område... ;)
Basilika 2007-10-01, 10:20 Fast det är ju din hund också, utan husse och matte en hel dag, bara det att du har delat upp det i två omgångar... Det är väl ingen skillnad eller? det bara låter bättre...Jag tycker det är stor skilland på 8 h i sträck jämfört med 4 h men det är ju jag det :smirk:
Calazirya 2007-10-01, 11:40 Självklart ska man inte bara tro att hunden trivs i hundgård och självklart ska hunden vänjas vid det.
Jag tycker ändå att 8 timmar är på tok förlänge, jobbar ni 8 timmar ( heltid ? ) så blir det ju lite mer med tanke på färd till och från jobbet också...
Hot Shot 2007-10-01, 11:51 Jag jobbar som personlig assistent och har ofta möjlighet att ta med vovven till jobbet om det inte är så att killen jag jobbar hos ska iväg på någon aktivitet. Annars har vi löst det så att mina föräldrar eller mormor och morfar har henne. Hon är bara 15 veckor så vi har inte börjat lämna henne själv mer än någon kort stund då och då.
Förhoppningvis börjar sambon jobba dagtid snart så då behöver hon bara vara ensam 1-2timmar då och då, annars blir det till att försöka hitta dagmatte.
Jag jobbar så olika, vissa dagar jobbar jag bara 4 timmar, vissa 8 timmar. Men om vi tar en 8 timmars dag, så antingen ligger Birk hemma, och får då ett ben innan jag sticker på jobbet, sen kommer jag hem efter 4 h och går ut med honom i ca 30 min, och sticker sen på jobbet igen. Min sambo är hemma hela dagarna eftersom han jobbar natt, men sover då tills jag kommer hem kl 4, så han räknar inte jag som sällskap direkt, även om Birk kanske känner att han har någon hos sig iaf.
Andra alternativet har varit att jag lämnat Birk, kommit hem på rasten, sen tagit med honom så att han fått ligga i bilen de sista fyra timmarna, (han älskar bilen). Då har jag haft möjlighet att gå ut med honom små pinkpauser ca 2 gr på de 4 h, + att mina brukare har fått leka lite med honom. (Jobbar på ett gruppboende)
Ja man kan ju se om det är någon som skulle kunna tänka sig att vara hunvakt när man är på jobbet, gäller bara att hitta någon som man verkligen kan lite på.
Vill även inte ha någon som ska "fostra" hunden åt mig, det vill jag gärna ta hand om själv.
Men som sagt hittar man några bra person så är det ju ett jätte bra alternativ.
Men vad tycker ni om alla dessa hundar som faktiskt bor i hundgård jämt, finns ju en hel del tjänstehundar, jakthundar,slädhundar m.m.
Som bara kommer ut för arbete, träning och rastning.
Jag kan ju kanske inte tycka att det är idealt heller eftersom jag själv vill ha hunden som en familjemedlem, men dom hundarna verkar ju inte vara för olyckliga tycker jag.
Verkar ju klara sig x antal tim själva, nu säger jag absolut inte att jag tycke det är bra vill bara höra vad ni tycker.
Som du säger så är det ju inte idealet att låta hunden vara själv i 8-9 h varje dag, 5 dagar i veckan.
Sen tror jag att är de 2 eller fler i tex en hundgård, så har de lite sällskap av varandra. Fördelen med en hundgård tycker jag, är att de kan titta på tex fåglar, människor osv. Är de bara hemma inomhus, så ser de ju ingenting!
fetanten 2007-10-01, 12:18 Fördelen med en hundgård tycker jag, är att de kan titta på tex fåglar, människor osv. Är de bara hemma inomhus, så ser de ju ingenting!
Njae, inte alltid sant. :) Två av våra hundar sitter i soffan och tittar ut genom vardagsrumsfönstret. Massor av folk som går förbi och skulle det komma en katt så skäller den ena som en tok ... ;)
Den tredje ligger och sover (oftast) och den fjärde är med mig på jobbet.
Ibland turas de om vem som får åka och jobba.
Det förstås! :) Hos oss går det inte att göra så, för det passerar typ aldrig någon utanför våra fönster!
Buppisen 2007-10-01, 13:49 *svarar till TS genom att sno en knapp*
Jag och sambo jobbar heltid, har en GOldenvalp född 20 juni. Första veckan var vi hemma, sen fick han sitta med mig på jobbet en månad varje dag (arbetar på ett lugnt kontor, mestadels själv hela dagen med vovve). Nu är han här på kontoret två dagar i veckan, en dag hos en kompis med en Ridgeback, två till hos en granne med en schäfer och labbe att leka med. Tyvärr har grannen nu hoppat av helt utan anledning så vi söker efter ett alternativ som håller. Tills dess får han vara med lite mer på jobbet. Vill inte bolla omkring honom för mkt... Visst är det lite pyssligt med dagmammor när det skiter sig (som nu) men det är ju ett hållbart alternativ iaf.
På sikt ska han vara ensam halvdagar och med på jobb/hos dagmamma halvdagar. Alltså max 4h-5h ensam.
springsten 2007-10-01, 14:20 sitter lite med samma funderingar som TS.
min sambo jobbar 1v förmiddag 6-14, 1 vecka eftermiddag 14-22 och 1 vecka natt 22-6.
Jag börjar jobba oftast 9 eller 9,30. slutar som oftast 18 eller 19,30.
( vi har lite varierat schema så jag börjar även jobba 12, 13 och slutar 15,16,17...) lediga dagar mitt i veckor och varannan helg. min sambo är alltid ledig på helgerna.
Bor på en stor gård på landet med katt och 2 hästar. Granne med mina föräldrar. Min pappa är bonde hemma och äter 13 varje dag slutar runt 17 (har gården tillsammans med sin bror som bor på själva "bondgården" så jag är befriad i från kossor runt knuten ;) )
Min mamma jobbar oxå i affär börjar 9 och slutar 18. de båda kan hjälpa till med att rasta och hålla sällskap.
ev så skulle jag kunna ha hunden på jobbet (på lagret, en tjej hade det förrut funkade jätte bra!)
tvekar dock om vi är borta för mycket och att hunden skulle bli lämnad ensam för länge...?
skulle fungera att bygga hundgård om det skulle behövas..
så var tror ni? skulle det fungera för oss?
Min hund är ensam hemma (med katten som sällskap) ca 8-9 timmar varje vardag. När jag inte jobbar har jag alltid med mig hunden och vi hittar på många olika aktiviteter. Jag har inga barn, så hunden kommer i första hand. Det är självklart att vovven mycket hellre skulle vilja ha sällskap dygnet runt, men han klarar sig utmärkt så här också. Bodde tidigare i hus med stor hundgård, men han verkar trivar bättre av att vara inne på dagarna. Han är inte alls lika hysterisk när jag kommer hem, utan ligger på soffan och drar sig. Till skillnad från när han stod i hundgården, då han skakade och gnydde av upphetsning när jag kom hem.
I nuläget åker jag hem på luchen och tar en hastig promenad med honom, men håller på att jaga folk som kan gå ut med honom på en längre tur under dagen. Eventuellt ska ha få vara på dagis en dag i veckan.
Calazirya 2007-10-01, 16:09 Men vad tycker ni om alla dessa hundar som faktiskt bor i hundgård jämt, finns ju en hel del tjänstehundar, jakthundar,slädhundar m.m.
Som bara kommer ut för arbete, träning och rastning.
Jag kan ju kanske inte tycka att det är idealt heller eftersom jag själv vill ha hunden som en familjemedlem, men dom hundarna verkar ju inte vara för olyckliga tycker jag.
Verkar ju klara sig x antal tim själva, nu säger jag absolut inte att jag tycke det är bra vill bara höra vad ni tycker.
Hur ser man att en hund är lycklig vs olycklig ?
Jag kan bara tala för slädhundar och det är att slädhundar som arbetar i spann oftast har sin flock ( andra hundar ) och har inte alls samma behov av oss tvåbenta för att må bra.
Det går inte alls att jämföra med en vanlig familjehund..
Och jag tycker det är lika mycket fel att lämna en jakthund helt ensam i hundgård hela tiden och enbart nyttja den vid jakt..
Aningsfull 2007-10-01, 16:20 Just nu är sambon arbetslös så han passar hundarna medan jag jobbar. Annars har vi alltid lyckats lösa det på nåt vis, och har det nån gång kört ihop sig så att hundarna skulle bli lämnade en längre stund (mer än 4 h) har mina föräldrar ställt upp som hundvakt. :bow:
Rambolina 2007-10-01, 16:47 Jag har med mig min hund på dagarna, iofs arbetar jag mellan 12.00-18.00 fyra dagar i veckan, alltid ledig på fredagar. Vissa dagar stannar han hemma men då blir det mellan 11.40 och 16.00 ca och det har inte varit några problem. Kan du inte kolla om det finns hundvakt i närheten? Många vill ha en hund att rasta och gå promenader med fast de vill inte skaffa egen.
jag har nog fått lära mig idag att en hund blir så bortskämd om den har husse/matte hemma jämt.
Calazirya 2007-10-01, 17:22 Jaha, vilken smartjan var det som droppade den kommentaren då?
Såklart en vuxen hund bör kunna lämnas ensam några timmar och det är därför man tränar det från valpstadiet...
Men att en hund skulle bli bortskämd för att den har husse/matte är hemma jämt måste vara årets "bästa" mening för att komma undan med att lämna hunden ...
Aningsfull 2007-10-01, 19:47 Kanske samma som berättade för mig att han kunde minsann låta bli att ta ut sin hund på 24 timmar och den kissade ändå inte inne. :crazy:
Kan väl hända att hunden är snäll och håller sig tills den blir blå. Men stackars hund! Fatta själv om man inte fick gå på toa på ett dygn. :crazy:
Jag jobbar skift och min sambo "som vanligt" så vi överlappar varandra rätt så bra. När jag jobbar dagtid så brukar jag fjäska med min bror så han passar henne, kan han inte så får hon vara i hundgård. När jag jobbar eftermiddag så brukar hon få sitta i hundgården från jag åker tills sambon kommer hem, det blir många timmar då han ofta är sen. Idag är en sån dag, och jag skäms jättemycket när jag lämnar henne! Hon hatar att vara i hundgården, blir jättestressad. Men det tror jag mest beror på att hon är där för lite, en hund som är van att vara i hundgården 7-17 vänjer sig och det blir en del av hundens hem. För Smilla är hundgården bara ett ställe hon får vara ensam på ibland, då blir det ju värre... Våran andra hund följer med sambon till jobbet när jag jobbar dag/em. Orättvist kan tyckas men han hävdar att det inte går att ha en golden i lastbilen, medan det går utmärkt att ha en liten russell där.
Jag tycker absolut att ni kan skaffa hund trots arbete, bygg en hundgård på tomten och hoppas att hunden inte skäller hela dagarna :D Det finns ju oxå möjlighet att betala en slant och låta hunden vara på dagis! Antingen på ett "vitt" dagis, eller hos nån glad pensionär :)
Tips är ju att skaffa en hund som inte kräver så mycket aktivering om ni väljer lämna den hemma, så slipper ni förhoppningsvis få hemmet söndertuggat...
Hur ser man att en hund är lycklig vs olycklig ?
Jag kan bara tala för slädhundar och det är att slädhundar som arbetar i spann oftast har sin flock ( andra hundar ) och har inte alls samma behov av oss tvåbenta för att må bra.
Det går inte alls att jämföra med en vanlig familjehund..
Och jag tycker det är lika mycket fel att lämna en jakthund helt ensam i hundgård hela tiden och enbart nyttja den vid jakt..
Jag hur ser man att en hund är lycklig vs olycklig, det hoppas jag bara att människor med hundar kan göra.
Går väl inte att sätta direkta ord på hur man ser det, men det både känner man väl och ser en del också tycker jag.
Jag jämförde inte med en vanlig familjehund, ville bara höra lite vad ni tyckte.
Jag skulle heller aldrig bara kunna ha en hund i en rastgård jämt, då finns det ju ingen vits med att ha hund heller.
Sen gör ju folk så mycket andra konstigheter med sina hundar som kanske smäller högre än att lämna den själv i 8h i en hundgård.
Men det är ju inte det vi prata om här.
Jag har ju faktiskt haft ut denna fråga för att se hur alla löser detta med att ha hund och jobba heltid och jag har fått många bra svar det tackar jag för.
Och anledningen till att jag frågar om detta med hundgård är ju att jag själv känner mig klyven i denna fråga.
Tack för denna.
Skönt att höra att det finns en del som tänker lite i dom banorna som jag tänkt när jag tänker på att ha hund i hundgård.
Självklart skulle det ju vara jätte skönt om vi kunde ha hunden med till jobbet, men nu går det ju tyvärr inte.
Så vad gör man när man är hundälskare :)
Calazirya 2007-10-01, 20:22 Självklart och du fick min syn på dethär med hundgård !( fast den kanske inte dög när det var "fel" svar )
Att folk gör grövre "konstigheter" med sina hundar betyder inte ( iaf i min värld ) att man berättigas att göra mindre "elaka" gärningar, förstår du hur jag tänker ?
Jag har alltid haft tur ( för jag ser det som extremt tur ) att kunna antingen ha med mina hundar på jobbet eller som nu : Student.
Men jag vet inte hur jag ska formulera mig så det inte låter hårt /elakt, men i min värld är det inte en rättighet att ha hund ( jag säger inte att du tror så ) och kan man inte ge hunden vad den behöver så kanske man ska avstå.
Men jag vet att det varit diskussion om detta på Buke förr, vissa anser att det är nemas problemas att lämna sina hundar ensamma 8 timmat/dag och vissa ( jag inkl ) tycker inte att det är ett bra hundliv ..
Om man ska lämna hunden så pass länge så kan man ju inte ta sig tid för något annat än hunden när man kommer hem i princip, inte åka och handla inte träna själv INGENTING, för då ska hunden ha sitt och dygnet har bara 24 timmar..
Förstår du mitt resonemang ?
jappisen 2007-10-01, 21:43 Om det nu var mig du riktade ditt svar till så ...
Våra hundar är ensamma hemma 4 - 4½ timme. Skulle familjen vara borta mer än det som kommer grannen och går ut med dem och STANNAR hos dem i 1 - 2 timmar, och då leker hon med dem i trädgården. Kastar boll osv.
Nej svaret var verkligen inte riktat till dig eller någon annan. Jag bara svarade hur jag gör med min hund och inte gör med min hund. Var inte meningen att få dig att ta åt dig, sorry.
fetanten 2007-10-01, 21:46 Nej svaret var verkligen inte riktat till dig eller någon annan. Jag bara svarade hur jag gör med min hund och inte gör med min hund. Var inte meningen att få dig att ta åt dig, sorry.
Ingen fara. Egentligen tog jag inte åt mig, men passade på att förtydliga mitt tidigare inlägg.:)
Jag känner till några tjänstehundar som lever ganska så avskilda från sin familj. Det är hundgård eller hundrum inne.
Det som dock skiljer dessa från en vanlig familjehund är att de här tjänstehundarna arbetar 14 timmar per dygn och är ganska slutkörda då de kommer hem. Då är det skönt att få sova och vila i avskildhet. De dagar de inte arbetar blir dock hundarna mer sällskapliga och kräver ökad social kontakt.
Själv skulle jag inte sätta en vanlig familjehund ensam i hundgård hela dagen. Blir det inte stressande så blir det uttråkande och båda två ger oönskade effekter. Jag gillar inte heller metoden med att åka hem på lunchen. Det är bättre än inget, men inte bra nog.
TinyWiny 2007-10-02, 00:03 När jag fick min första hund var jag hemma och var långtids sjukskriven, när jag började jobba var han först själv hemma i tre timmar och när jag började jobba mer var han med mig på jobbet (en ridskola) på förmiddagarna och var hemma två-tre timmar själv på eftermiddagen, då hade han lekt så mycket att han sov tills vi kom hem igen:)
Nu är jag förtidspensionär:crazy: så nu när hund nr. två steg in i mitt liv så är jag hemma hela tiden.
Jag skulle inte skaffat hund på de premisserna att den fick vara själv hela dagarna, varken i hundgård eller inne, jag ser ju på min gamla hund om jag varit borta några timmar hur tråkigt han tycker det är, och då händer det ju inte ofta!
Hundarna brukar följa med vart jag än ska men beroende på vädret (för varmt eller för kallt) så kan man ju inte ha dem med alltid.
Så om du väldigt gärna vill ha hund så hitta någon som kan ha hunden hos sig på dagarna så att hunden slipper vara ensam!
jag har nog fått lära mig idag att en hund blir så bortskämd om den har husse/matte hemma jämt.
Hur menar du? Att hunden inte skulle klara av att vara ensam?
Bara för att min hund är ensam sällan betyder det inte att vi struntat i att ensamträna henne. :)
Men tänk till lite på vad du gör och hur du vill att ditt liv ska se ut.
Ok, så ni har hunden i hundgård 8 timmar på ettt dygn. Vad gör du resten av tiden?
Vill ni gå någonstans där hunden inte är välkommen så blir ju hunden ensam hemma ytterligare timmar. Det handlar om alltifrån att åka och handla mat, gå på bio, ut och äta middag etc.
Sen är frågan vart hunden ska sova? En hund som suttit i en hundgård en hel dag är kanske inte så mysig att ha i sängen på natten, vilket innebär att om hunden inte ligger i sovrummet så blir den avskild ännu mer från flocken.
Jag tycker inte att man ska skaffa hund om man inte kan garantera ett bra hem. Det ska inte vara några kompromisser redan från början!
En hund ska inte behöva vara ensam 8 timmar på en dag. Dessutom blir ni oerhört bundna om ni inte vill att hunden ska vara ensam mer än så. Ni gör ju annat än är hemma!
Har man jobbat en hel dag är man ofta ganska så trött och vill slappa lite. En hund som inte varit aktiverad på många timmar kan vara rätt så krävande att just få sin aktivitet när ni kommer hem.
Trådkapning!
Men vad tycker ni om hur min har det då?
Sambon är ju alltid hemma när jag jobbar, fast han sover. Birk får vara i samma rum som honom, men sambon är inte ute och går med honom under tiden jag är på jobbet, utan jag kommer hem på rasten och går med honom. Räknas han till att vara ensam, eller räknas det som att han har sällskap, fast sambon sover?
Trådkapning!
Men vad tycker ni om hur min har det då?
Sambon är ju alltid hemma när jag jobbar, fast han sover. Birk får vara i samma rum som honom, men sambon är inte ute och går med honom under tiden jag är på jobbet, utan jag kommer hem på rasten och går med honom. Räknas han till att vara ensam, eller räknas det som att han har sällskap, fast sambon sover?
Han har ju sällskap, kanske inte världens roligaste sällskap;) men ensam är han ju inte.
Bara en nyfiken fråga, jobbar din sambo natt eller?
Calazirya 2007-10-02, 08:30 Jag skulle inte tolk det som att din hund är ensam eftersom han ändå får vara i rummet.
Jag tycker själva rastningen är en liten del av ensamheten, en vuxen hund klarar att hålla sig rätt lång tid och det är inte därför jag håller på 4-5 timmars regeln. Det är för att hunden är ett flockdjur och ska inte behöva vara skild från flocken i 8 timmar ( som en heltid utgör )
Jag jobbar heltid vardagar,min sambo jobbar också heltid men även helger,så han har några lediga vardagar!
Jag jobbar mellan 05.30-14.00,min sambo jobbar oftast från 9.30-19.00,så vovven är själv ca 4,5 tim ca 3 dagar i veckan!
Självklart och du fick min syn på dethär med hundgård !( fast den kanske inte dög när det var "fel" svar )
Att folk gör grövre "konstigheter" med sina hundar betyder inte ( iaf i min värld ) att man berättigas att göra mindre "elaka" gärningar, förstår du hur jag tänker ?
Jag har alltid haft tur ( för jag ser det som extremt tur ) att kunna antingen ha med mina hundar på jobbet eller som nu : Student.
Men jag vet inte hur jag ska formulera mig så det inte låter hårt /elakt, men i min värld är det inte en rättighet att ha hund ( jag säger inte att du tror så ) och kan man inte ge hunden vad den behöver så kanske man ska avstå.
Men jag vet att det varit diskussion om detta på Buke förr, vissa anser att det är nemas problemas att lämna sina hundar ensamma 8 timmat/dag och vissa ( jag inkl ) tycker inte att det är ett bra hundliv ..
Om man ska lämna hunden så pass länge så kan man ju inte ta sig tid för något annat än hunden när man kommer hem i princip, inte åka och handla inte träna själv INGENTING, för då ska hunden ha sitt och dygnet har bara 24 timmar..
Förstår du mitt resonemang ?
Jag förstår precis vad hur du resonera och jag håller med dig.
Det gör jag, bara det att jag ville ha tankar och förslag kring detta och höra vad och hur folk tänker.
Sen tycker jag väl inte att man kan aktivera sin hund på rätt sätt när man har den med på jobbet heller, utan den behöver ha sitt även efter att vi slutat jobbet med träning och allt detta man vill göra med sin hund, men jag fattar att det är det sociala ni menar med att ha med hunden på jobbet.
Inte säkert att hunden tycker det är super kul att ligga på ett kontor hela dagarna heller, men då får dom ju vara med iaf.
För alla kan väl inte jobba med "hundroliga" jobb :)
Min sambo jobbar 07-15.30 mån-fredag,jag jobbar 16-21 mån-tors,ev fredagar,så våran vovve är ensam max 15 min om dagen så som det ser ut i dagsläget!
IrishDraft 2007-10-02, 14:04 Jag tycker det är stor skilland på 8 h i sträck jämfört med 4 h men det är ju jag det :smirk:
Jo det är ju du det, 4+4 är ju fortfarande =8, visst inte i lägenhet/hus... Där är det ju inget snack om saken, hunden måste ju kunna göra sina behov med acceptabla mellanrum, men nu var det ju prat om hundgård och då borde ju 4+4 vara precis samma sak som 8... och jag antar att du vet om att smileyn du använder är nedlåtande...
Calazirya 2007-10-02, 14:25 Nej våra hundar har alltid varit kontorshundar, skillnaden är att då får hunden vara tillsammans med en flockmedlem under dagen ( dvs inte ensam ) och då kan familjen med gott samvete åka och handla, träna själv eller något annat efter jobbet.
Självklart kräver hunden SITT ändå, det tränar man ju inte på kontorstid. Men man tränar ju inte hunden hela kvällen från 18.00 till 22.00 ( om det inte är extremt då ) och den övriga tiden kan man då lämna hunden för att uträtta egna ärenden...
Det tycker jag INTE att man kan om man redan lämnat hunden 8-9 timmar , där i ligger skillnaden...
Dom alt som finnas är ju
Dagmatte/husse
Hunddagis
Ha hunden med på jobbet
Strunta i "regeln" och lämna hunden ensam hela dagen.
Jag skulle inte ha samvete alls att kunna lämna min hund ensam hela dagen om det inte var för en kortare period och det verkligen inte gick att lösa, men som permanent lösning = Tvär Nej
Jag har gått över och jobbar bara natte tid då min sambo jobbar dag.
De blir förre dagar och mer tid med hundarna + att dom är ju nästan aldrig själva,
Basilika 2007-10-02, 16:04 och jag antar att du vet om att smileyn du använder är nedlåtande...
Vad lägger du i begreppet nedlåtande? Skulle jag satt en :) efter en synpunkt på att det inte är skillnad på 4 resp 8 h?
Smirk betyder för övrigt smila vilket inte jag tycker är särskilt nedlåtande, möjligen sarkastiskt :)
tintilar 2007-10-02, 16:10 Jag anser att måste man lämna hunden 8 timmar om dagen 5 dgr i veckan så nej, då kan ma nog inte ha hund. Man måste tänka på djuret i detta fallet tycker jag. Man kan inte leka egoist för sin egen vinnings skull. Det handlar om ett djur som kanske lever i 10-15 år. Fullt medveten individ med behov.
Och det är inte "rastningarna" som är viktiga. En hund kan hålla sig från att kissa en hel natt utan problem - det är behovet av flock och sällskap, stimulans, av sin ledare, som har betydelse. Det är det behovet man måste ta hänsyn till.
Vi har en BC-korsning. Min sambo arbetar som grävmaskinist. Hunden är med honom hela dagarna. Lite olika beroende på hur det ser ut på det bygget de är på. Men i regel är han helt lös och har öppen baklucka att vara i örutom själva området kring bygget. Är aldrig bunden, inlåst eller liknande. Ibland åker han med i maskinen. På rasterna leker han med gubbarna - ibland under arbete också :D - och promeneras vid behov.
När sambon jobbar natt (snöröjning eller liknande) är hunden hemma. Då är ju jag där och sen kommer gubben hem när jag åker till jobbet. Just nu jobbar han em, och då är hunden hemma de dagar jag har tänkt komma hem direkt och åka iväg till stallet eller liknande. Vid dessa tillfällen är hunden hemma ca 5-6 timmar själv ibland, men det sker inte 5 dgr i veckan och har hittills skett 2 ggr åp 2 år (alltså 2 dagar). Man måste alltid läsa hunden - vad är bäst för honom just nu, idag?
Vår hund har inga problem med att vara ensam hemma. Han gör inget dumt, han skäller inte, ylar inte, oroas inte (som det verkar). Men ändå märker man skillnad på hans temperament när han blivit ensam för mycket under lång tid (arbetstid). Och jag skulle aldrig utsötta mina djur för en livssituation de inte trivs med, det har jag ingen rätt till.
Han gillar att vara med, räknar med att alltid få sitta i bakluckan, om vi så bara ska handla mjölk på ICA. han sitter hellre 2 timmar i bilen än 2 timmar hemma ensam. Han är med när vi handlar, åker till släkt, vänner. Han är med till stallet, överallt. Han är en del av flocken och bör följa sin ledare vilket han också ska ha möjlighet att göra så gott det går. Det mår han bäst av.
Calazirya 2007-10-02, 16:15 Smirk = inställsamt leende, självbelåtet leende !
/ C som inte lägger sig i hurvida du skulle använt den smileyn eller inte :)
Priscilla 2007-10-02, 17:54 *kl*
Min hund har max varit ensam 4 timmar (det var idag, och det gick jättebra!), annars är jag arbetslös (timvikarie inom äldrevården, så jag kan välja vilka dagar man tackar ja till), jobbar bara helger och kvällar när min mamma kan passa honom.
När det kör ihop sej har jag tråkigt nog ingen dagmatte, vilket känns jättejobbigt. Jag hoppas kunna hitta någon pålitlig sådan, tills jag flyttar hemifrån. Men som det är nu fungerar det bra och jag försöker att inte tänka på alla problem som "kan tänkas" uppstå. det är så onödigt att jaga upp sej över problem som inte finns.
Lev i nuet, så att säga :)
Det är ju därför jag vågade skaffa hund.
Det löser sej på något vis.
Skönt att det blir vanligare och vanligare med hunddagis. Det kommer verkligen vara ett alternativ för mej i framtiden.
Tack för alla svar, nu vet jag ju hur en del styr till det med sina vovvar när ni är på jobbet.
Jag ska iaf inte köpa någon hund och stoppa in den i någon hundgård 8h om dagen det känner jag. Har ju tyckt så hela tiden igentligen, men man vill ju försöka att se lösningar.
Men det finns ju som sagt andra...
Om det blir hundköp av någon gång i framtiden får man väl se till att man hittar någon bra människa som kan hjälpa till med rastning och sällskap om dagarna.
Tills dess får jag väl åka och kidnappa pappas hund när man är ledig. :D
Men om man har TVÅ hundar, som har sällskap av varandra medan "matte" är på jobbet 8 h...Och om dessa hundar är ute och springer med "matte" flera km/mil varje morgon, vilket gör dem helt slutkörda...De går och lägger sig på favorit - platsen i korgen/soffan och stannar där till dess att "matte" kommer hem från jobbet.
När matte kommer hem blir det antingen spår- eller sökträning i skogen eller lydnads/agilityträning på brukshundlklubben...Någon form av aktivitet i princip varje dag + promenader (bland annat "hundpromenader").
Hur ser ni på detta? Hundarna har ju sällskap av varandra samt att de är helt slut och lägger sig belåtna i soffan/korgen medan "matte" jobbar. Är det verkligen så "plågsamt" för dem då? Och när "matte" kommer hem får de fullt upp med spår, sök, lydnad eller agility samt promenader/hundpromenader (d.v.s. promenader med massor av andra vovvar).
Jag tycker verkligen att det är ett bra hundliv trots de 8 timmarna utan matte. Det finns så många fler som verkligen ÄR hemma dygnet runt med vovvarna men inte hittar på något kul med dem. Då tycker jag detta är MYCKET bättre.
jappisen 2007-10-05, 01:16 Men om man har TVÅ hundar, som har sällskap av varandra medan "matte" är på jobbet 8 h...Och om dessa hundar är ute och springer med "matte" flera km/mil varje morgon, vilket gör dem helt slutkörda...De går och lägger sig på favorit - platsen i korgen/soffan och stannar där till dess att "matte" kommer hem från jobbet.
När matte kommer hem blir det antingen spår- eller sökträning i skogen eller lydnads/agilityträning på brukshundlklubben...Någon form av aktivitet i princip varje dag + promenader (bland annat "hundpromenader").
Hur ser ni på detta? Hundarna har ju sällskap av varandra samt att de är helt slut och lägger sig belåtna i soffan/korgen medan "matte" jobbar. Är det verkligen så "plågsamt" för dem då? Och när "matte" kommer hem får de fullt upp med spår, sök, lydnad eller agility samt promenader/hundpromenader (d.v.s. promenader med massor av andra vovvar).
Jag tycker verkligen att det är ett bra hundliv trots de 8 timmarna utan matte. Det finns så många fler som verkligen ÄR hemma dygnet runt med vovvarna men inte hittar på något kul med dem. Då tycker jag detta är MYCKET bättre.
Visst är det br aatt hundarna får mycket aktivitet som jag självklart tycker att hundar ska få. Men vore det inte ännu bättre om de fick båda och? Jag skulle även om jag hade två eller fler hundar INTE ha samvete eller kunna lämna dem 8 timmar själva hemma. Sen ger jag min hund lika mycket mortion som du skrev att dina får men han är ändå inte hemma så länge själv. Men det är bara min åsikt och alla tycker ju olika och gör olika med sina hundar. Inte ens när jag är ledig så går det 8 timmar mellan mina rundor. Han är inne max 5 timmar i rad när jag är hemma.
föstår din "oro", men de flesta alternativen e bra, rastgård med isolerad kojja.....som en sa, då kan lilla vovven välja själv om den vill vara inne eller ute, men å andra sidan så kanske den känner sig "säkrare" eller kanske lugnare om den får vara inne, själv har jag en blandis på 1,5 år som faktiskt inte klara av att vara ute i rastgården med koja som jag lagt ner pengar, energi och komfort på. han mår bäst av att rastas rejält innan o sen vara inne o sen rastas igen...........när han var i rastgården blev han orolig o himla ängslig när jag kom hem, när han e inne blir han bara glad o lycklig av att jag kom hem........jag tycker du får pröva dig fram, mycket motion o rastning innan hunden blir lämnad ensam e bästa medicinen oavsett var dom är under tiden.....lycka till......
Visst är det br aatt hundarna får mycket aktivitet som jag självklart tycker att hundar ska få. Men vore det inte ännu bättre om de fick båda och? Jag skulle även om jag hade två eller fler hundar INTE ha samvete eller kunna lämna dem 8 timmar själva hemma. Sen ger jag min hund lika mycket mortion som du skrev att dina får men han är ändå inte hemma så länge själv. Men det är bara min åsikt och alla tycker ju olika och gör olika med sina hundar. Inte ens när jag är ledig så går det 8 timmar mellan mina rundor. Han är inne max 5 timmar i rad när jag är hemma.
jag förstår vad du menar, men en hund eller något annat djur för den delen har inget tidsbegrep, han eller hon vet inte om du varit o postat ett brev som tar 30 minuter eller 5 timmar???? en hund behöver inte ut var 5:e timme, då blir blåsan "fel" så att säga....förstår du vad jag menar?
Calazirya 2007-10-05, 10:07 Dom har visst tidsbegrepp, men kanske inte som vi människor ...
Húr vet du att dom inte har tidsbegrepp ?
Ärligt talat...
Åh nej, vovven blir orolig om han är ensam för länge!
Tänk om vovven fattar att han varit själv 8 timmar istället för 4!
Så många hundägare som det finns i Sverige (för att inte tala om världen!) som inte bryr sig ett smack om hunden är stimulerad eller har sällskap, osv. Skydd, mat och vatten är de inte heller så noga med. Det konstiga är att såna hundar behöver inte alls lida av några psykiska problem, de har helt enkelt anpassat sig. Hundar känner på sig vad vi känner. Dom vet att vi mår dåligt av skuldkänslor om vi tror att vi på något sätt missunnat vår lilla vovve någonting. Våra känslor förs över på hunden. :mad:
Om hunden har tråkigt kommer dom ofta på något sätt att roa sig själva, det gör i alla fall min. Han har en korg med massor av leksaker och tuggben. Jag kollar nivån på korgen när jag kommer hem. Är den helt tom (alla grejer utspridda) kan man kalla det krisläge för då innebär det att han gått över till att roa sig med inredningen, och då kan jag enkelt dra den slutsatsen att han har haft det fruktansvärt tråkigt! Oftast är nivån i korgen 1/3 när jag kommer hem, alltså lite till godo! ;) Det går en del pengar på hundprylar, men då får jag ju ha mina grejer i fred.
När jag växte upp hade vi en schäfer som inte fick vistas i huset. Han sprang lös på gården, men mestadels låg han på trappan på sin filt och glodde. Han fick inga promenader och enda mänskliga kontakten var när vi gick in eller ut genom dörren och klappade honom i förbifarten. Ibland kastade vi någon pinne och på hösten gick vi ut i skogen och plockade svamp. På vintern kunde han vara med när vi ungar åkte pulka. Inte mer än så, men han verkade helt tillfreds. Han vaktade sin trapp, det var hans uppgift i livet. :cool:
Calazirya 2007-10-05, 10:55 Ja vi har helt klart olika uppfattning om vad en lycklig hund är..
Bara för att hunden accepterar sitt liv betyder inte det att den är lycklig och tillfreds alls..
Basilika 2007-10-05, 11:06 Men hur vet man att en hund är lycklig och tillfreds? Hur vet man om den mår dåligt?
Calazirya 2007-10-05, 11:08 Ja det är ju det jag frågade tidigare..
Det kan man aldrig riktigt veta eftersom hundar inte kan tala, men jag tror att människor i allmänhet tolkar in lite mycket i hundens "beteende"..
Alltså att om hunden viftar på svansen och inte hittar på bus ( acceptans ) så är den lycklig/tillfreds och jag ville bara påpeka att så inte är fallet alla gånger.
Jag "känner" en dam som kan "tala" med djur. Jag trodde inte alls på sånt innan jag träffade henne, men jag är helt övertygad om att hon verkligen kan! Hon pratade med min förra rottis som hade haft ett helvete! Han satt i en liten bur i sju års tid, ingen kärlek, inga promenader, ingen träning, osv. Men hon berättade för mig att tiden mellan händelser är "ingenting" för en hund.
Rottisen fick vara i karantän i fyra månader. Jag frågade om den tiden, om han kände sig ensam, understimulerad, uttråkad, ledsen, osv? Hon svarade att han kände sig inte som nåt. Tiden gick utan att han kände av varken glädje eller sorg.
Så ska naturligtvis livet inte vara, men vad jag menar är att man inte ska behöva må dåligt och ha skuldkänslor för att hunden inte är aktiverad 12-16 timmar om dygnet. Om du är glad och ger hunden kärlek så känner den av det och ser fram emot nästa gång den får det.
Så var det min min rottis. Han brydde sig inte om att han satt i en bur hela dagarna eller att han aldrig fick träffa andra hundar och leka, osv. Det han var ledsen för var att det inte fanns någon i hela världen som brydde sig om honom.
Hon som pratade med honom sa till mig hur viktigt det är att prata med sina djur om vad som händer. Prata, prata hela tiden! Min häst speciellt ville veta när jag kom nästa gång, så att han inte stod och väntade förgäves.
jappisen 2007-10-05, 17:20 jag förstår vad du menar, men en hund eller något annat djur för den delen har inget tidsbegrep, han eller hon vet inte om du varit o postat ett brev som tar 30 minuter eller 5 timmar???? en hund behöver inte ut var 5:e timme, då blir blåsan "fel" så att säga....förstår du vad jag menar?
Hundar är flockdjur och mår INTE bra av att ligga hemma själva hela dagen. Något av det bästa en hund vet är att komma ut och röra sig och därför ser jag till att min hund får göra det mycket. Det med blåsan stämmer inte. Min hund kan klara sig länge på morgonen då han är morgontrött och inte vill ut tidigt. Detta trots att han får gå ut mycket på dagarna. Sen som någon sa att hunden anpassar sig. Ja visst gör hundar det men jag tycker det är vårt ansvar som hundägare att hunden anpassar sig till rätt saker. Att de får vad de förtjänar och det för mig är mycket kärlek, mycket mortion och att få komma ut.
jappisen 2007-10-05, 17:22 Ja vi har helt klart olika uppfattning om vad en lycklig hund är..
Bara för att hunden accepterar sitt liv betyder inte det att den är lycklig och tillfreds alls..
:bow::bow::bow:
nilemarindy 2007-10-06, 22:58 min sonic är med mig på jobbet tillfälligt. senare vet vi inte hur vi ska göra. har införskaffat oss 2 katter som håller honom sälskap (detta hanlda om c,a 2 timmar)funderade ett tag på att köpa en hund till och sätta in dom i hundgård?ett förslag är att söka dagmatte. finns många annonser om det lite överallt. folk som gärna går ut med hunden för en liten handpenning (typ konsum,blocket m,m.)bara man vill löser det sig:)
|
|