Visa fullständig version : Kleinspitz-Tysk spets

bortsprungenskitunge
2007-10-01, 16:32
Hejsan.

Jag och min pv funderar på att köpa hund och är allra främst intresserad av rasen Kleinspitz.

Är det någon har inne som har eller har haft en sådan hund?

Hur är dem i psyket?

Undrar mest överlag vad ni har för erfarenheter och vet om kleinspitzen. Har haft hund förut men bara stora hundar :P

Mvh

bortsprungenskitunge
2007-10-02, 13:04
puutt*:angel:

attempt
2007-10-02, 13:24
Dom är sjukkkt söta! :love:

Vad jag vet om dem så är de lättlärda, sällskapliga och de gillar barn. De jagar inte, men de kan ibland jaga efter en katt eller hare bara för att det är kul att springa. Dom är vänliga, flexibla och lättsamma.

Kanelbulle
2007-10-02, 13:35
Pomeranian?

Är det en sådan du menar måste jag säga: Inte min typ.

Nervösa, skälliga, konstant rinnande ögon och man fokuserar nästan inget på psyket inom aveln. Finns andra små, trevliga hundar jag skulle välja istället.

attempt
2007-10-02, 13:44
Men det är väl inte samma ras?

Kanelbulle
2007-10-02, 13:49
kanske inte:o

Vansinnigt lika iaf:D:D

men jag är inte tillförlitlig nånstans idag. Sovit för lite och jobbat för mycket.

Det var nog detta Jag hakade upp mig på (markerat):

Pomeranian härstammar från den urgamla tyska vargspetsen, som var oenhetlig till typen, och som har givit upphov till samojed, chow-chow, keeshond, finsk spets med flera. Från början var den ingalunda någon dvärghund utan vikten höll sig omkring 12-15 kg, en tämligen stor hund alltså, som hölls som någon slags hushund. Den hade ett ganska besvärligt temperament och saknade jaktanlag, varför den inte blev särdeles populär i England, dit några exemplar importerats omkring 1800. Där fick den namnet ”spitzdog”, men efter en tid döptes den om till pomeranian. Att denna hund kom att tillhöra dvärgraserna berodde närmast på en tillfällighet. Det hade nämligen fötts dvärgexemplar i kullarna, vilka avlivades då man trodde att de var mindre livsdugliga än valparna av normal storlek. I slutet på seklet lät man på försök några dvärgvalpar leva och fann då att dessa var lika fullvärdiga som sina normalstora syskon. Därmed var dvärgspetsen etablerad; man började renavla dvärgexemplare, som omedelbart rönte stort intresse, inte minst därför att drottning Viktoria 1888 satte igång med egen uppfödning av de små pomeranians. I USA introducerades dvärgspetsen så tidigt som 1891, och den kom till Sverige 1905. Drygt 10 år senare kom den svenska uppfödning av rasen igång på allvar. Numera registreras ca 200 Pomeranian/dvärgspets årligen.

bortsprungenskitunge
2007-10-02, 13:53
Dom är sjukkkt söta! :love:

Vad jag vet om dem så är de lättlärda, sällskapliga och de gillar barn. De jagar inte, men de kan ibland jaga efter en katt eller hare bara för att det är kul att springa. Dom är vänliga, flexibla och lättsamma.

ja jag veeeet,såna smä söta fluffbollar :D:love:

Oh,det låter ju positivt fast man kan lära alla hundar att gilla barn ;) har du haft en själv?=)

Kanelbulle: nej de är nog inte helt samma ras.

KickiH
2007-10-02, 13:54
Gillar att höra "sin egen röst" så det får man hålla efter. Vaktar bra.

http://www.skmk.info/

attempt
2007-10-02, 14:09
Nej, det är inte riktigt min typ av ras. Men jag brukade vara "doggy-walker" åt en sådan förut, med andra ord: hjälpe en tant med den för att hon inte orkade gå ut så ofta.

bortsprungenskitunge
2007-10-02, 14:11
de har jag hört ja, men man borde kunna lära en hund att skälla mindre.det kommer vara en valp..har varit inne på den sidan men frågade efter era egna erfarnheter.

bortsprungenskitunge
2007-10-02, 14:12
okej du skulle inte vilja förklara vf du inte tycker det?vad tycker du är bra resp dåligt med den?

Kanelbulle
2007-10-02, 14:14
de har jag hört ja, men man borde kunna lära en hund att skälla mindre.det kommer vara en valp..har varit inne på den sidan men frågade efter era egna erfarnheter.

Men det är en ras med låg skälltröskel.
Alltså är den mer benägen att skälla än många andra raser.
Så det handlar inte enbart om uppfostran.

attempt
2007-10-02, 14:14
Var den frågan till mig?

bortsprungenskitunge
2007-10-02, 14:17
japp,det ser du i högra hörnet...

Kanelbulle.aha hur vet du det?hur kan man få reda på det?eller har alla andra småhundar det?

attempt
2007-10-02, 14:20
Jaha, jag gillar hundar som lite korthårigare, större och lite "livligare".

Annars är kleinsspitzen en mycket trevlig vovve.

Kanelbulle
2007-10-02, 14:48
Det är en hund av spetstyp;)
Spetsar skäller generellt sett mycket och lätt.
Det är dessutom en liten vaksam vakthund, och jag sätter 100:- på att den skäller för att varna, samt i största allmänhet.

Hittade även detta:

Tysk spets härstammar från stenålderns torvhundar
familiaris palustris Rüthimeyer” och senare boplatskulturers spetsar
och är Mellaneuropas äldsta hundtyp. Många andra
sitt ursprung från den. I icke tysktalande länder är wolfspitz
som keeshond och zwergspitz som pomeranian.

Den belgiska Schipperken och de Rhenländska raserna Wolfspitz, Mittelspitz och Kleinspitz var och är varnare och fanns bl.a på bogserbåtar och pråmar repektive magasin och varulager.
Att bevaka och varna har alltid varit spetsarnas passion. Med fantastisk hörsel och uppmärksamhet är de mycket medvetna om sitt revir minimal och oftast ingen jaktinstinkt.
Drottning Victoria av England började sin hunduppfödning med en Kleinspitz från Tyskland och Drottning Victoria skapade från denna Pomeranian (dvärgspets).

Bullen, som har svårt att släppa tanken på att kleinspitz och pomeranian är samma sak:D.

bortsprungenskitunge
2007-10-02, 14:55
är de bevisat eller är de som föder upp dem själv,eller folk med fördommar som säger det?menar inget dumt mot dig,är bara jättenyfiken!:idea: så dt är alltså mer en vakthund än jakthund.taack för citaten,intressant läsning!

Kanelbulle
2007-10-02, 15:05
dubbelt.

1010101

Kanelbulle
2007-10-02, 15:06
Jopp, det är en hund som använder rösten för att varna.
Det är ingen fördom, utan ett faktum. Spetsar skäller, det är de avlade för oftast.
Sen skäller en del fåglar och andra på grannen.

Du ska vara medveten om att även om den är liten, så hörs den.

Den belgiska Schipperken och de Rhenländska raserna Wolfspitz, Mittelspitz och Kleinspitz var och är varnare (brandlarm:D;)) och fanns bl.a på bogserbåtar och pråmar repektive magasin och varulager.
Att bevaka och varna har alltid varit spetsarnas passion. Med fantastisk hörsel och uppmärksamhet är de mycket medvetna om sitt revir minimal och har oftast ingen jaktinstinkt.

Lilljessicah
2007-10-03, 21:56
Där måste jag flika in och hålla med.
Som ägare av ett tjuvlarm så kan jag berätta att skällandet är inget man ska sticka under bordet med.

Du kan aldrig bortse från rasernas ursprung, däremot kan du, i det här fallet lära din hund att inte okynnes skälla.
Att varna dig med 2-3 skall istället för att skälla i evigheter osv.

Jag är fortfarande aningen grinig för att Schipperken alltid glider in i spetsgruppen. :mad:

P.S. Det är Kanelbullens dag imorgon!:D

Lenis
2007-10-04, 00:06
Men inte alaskans! De är spetsar och de gapar inte i onödan! :love: (Hörde vår skälla mindre än 5 ggr under hennes 13 år. Och då jäklar var det inte ett löv eller en katt det va frågan om :devil:)

TS: Jag är inne på pomeranians (lika men inte samma ras..) och har besökt uppfödare. De sa till när nån kom men knep käft (utan tillsägelse!!) efter några skall. Och gudarna ska veta att det där bjäffet knappt kan kallas "skall".. iaf om man är van vid stora hundar :D Iaf om de skäller en i taget, hehe.. Har stött på en på sthlm horseshow, den var med i agilityteamet & gjorde konster. Ursöt :love: Pratat med en annan uppfödare, som jag står på kö hos utifall att, och hon har avkommor som tävlar lydnad & agility. Så de är liksom inte bara de soffhundar en del vill få dem till..

Trevligt är åxå att pälsvården inte är så jobbig som man kan tro, man FÅR inte ens borsta så ofta om man inte ska slita ut pälsen på dem.

Har hört en tjej säga att småhundar generellt är svårare att få rumsrena, men det uttalar jag mig inte om, för dålig erfarenhet med bara en i bagaget..

Yeah
2007-10-05, 18:30
Och som ägare till en annan ras med låg skalltröskel kan jag bara hålla med Kanelbulle, gillar man inte skälliga hundar ska man inte skaffa en ras som har en benägenhet att göra det. Nu skäller inte mina i tid och otid, men kommer någon hem till oss så går det inte att ta miste om.
Det handlar alltså inte bara om uppfostran, utan lika mycket om arv. Däremot är det ju bra om man är medveten om det, och därför kan jobba på att
lära hunden ifråga att inte okynnesskälla.

bortsprungenskitunge
2007-10-15, 11:32
Och som ägare till en annan ras med låg skalltröskel kan jag bara hålla med Kanelbulle, gillar man inte skälliga hundar ska man inte skaffa en ras som har en benägenhet att göra det. Nu skäller inte mina i tid och otid, men kommer någon hem till oss så går det inte att ta miste om.
Det handlar alltså inte bara om uppfostran, utan lika mycket om arv. Däremot är det ju bra om man är medveten om det, och därför kan jobba på att
lära hunden ifråga att inte okynnesskälla.

okej :D men alltså när ni säger en skällig hund,menar ni en hund som skäller mkt hela dagen eller som skäller när de kommer någon?för det gör ju många hundar..menmen vi har kontakat en uppfödare och ska komma och tiitta på en iaf :)

bortsprungenskitunge
2007-10-15, 11:32
ps! tack för era svar! :D

Gnist
2007-10-15, 11:36
Nervösa, skälliga, konstant rinnande ögon och man fokuserar nästan inget på psyket inom aveln.

Kan bara instämma och lägga till att många individer är osäkra små symaskiner.. :crazy:

Finns säkerligen trevliga stabila exemplar också, men jag har inte träffat på någon ännu.

emelina
2008-06-21, 13:46
Jag är en lycklig ägare till en Mittelspitz. :love:
Tillhör alltså rasen Tysk spets men är storleken större än Kleinspitsen. Jag är såå nöjd med min hund. Hon är nu strax ett år och hon skäller inte!!!! Givetvis gör hon det ibland men absolut inte ihållande och då endast om det kommer någon obehörig när vi är i stallet. Hon är oerhört följsam och lättlärd. Är redan nu möjlig att ha lös på de flesta ställen, vill alltid vara till lags och är snäll mot alla, både människor och djur. Rumsren blev hon i det närmaste av sig själv. Hon är enkel att ha med sig och jag har än så länge inte träffat någon som inte tycker hon är helt bedårande. Jag är nu en van hundägare som tidigare har haft Engelsk cockerspaniel,....som i det närmaste har fått semester. :D