Visa fullständig version : Kraffts höjning
Förra veckan köpte vi krafft för 183kr och nu igår....har dom höjt till 225kr:cry: Vi gör av med 3-4 säckar/veckan, det blir en rejäl höjning på månadskostnaden det. kan dom verkligen höja så mkt??
Nej, nu ska jag prova ÖB:s:devil:
manhattan_2006 2007-10-06, 10:00 va? vilken sort av krafft köper du? så dyrt är det inte här
För ett par veckor köpte jag Hippo Grow Alfa, höjt från 139 till 155 för 25 kg! I foderaffären sa de att spannmålen har gått upp pga dåliga skördar, och högt världsmarknadspris. Så jag tror att de flesta har höjt, möjligen finns det gamla partier kvar till gamla priser ett tag, men jag tror att man tyvärr får räkna med dyrare kraftfoder.
Krafft groov 125 o krafft sport....på gr...gård..:(
På grund av att det är brist på säd, så kommer alla foder som innehåller någon typ av säd (havre, korn, vete) att stiga kraftigt i pris.
Det beror på dels att det under en tid blivit mindre bönder som odlar säd, många gårdar säljs t ex som hästgårdar istället för lantbruk idag. Dels på att det varit ogynsamma odlingförhållanden på många platser, för mycket regn eller inte regn alls. Till sist dels på att man börjat tillverka etanol till miljöbränsle av säd vilket gör att efterfrågan på säd som mat, foder och bränsle överstiger tillgången.
Så man kan lugnt räkna med att det kommer att bli ganska mycket dyrare med kraftfoder framöver. Vi har gått från överpruduktion till för liten tillgång just nu.
Etanolframställningen konkurrerar om spannmålen, då vet man snart vad priserna blir:devil:
På grund av att det är brist på säd, så kommer alla foder som innehåller någon typ av säd (havre, korn, vete) att stiga kraftigt i pris.
Det beror på dels att det under en tid blivit mindre bönder som odlar säd, många gårdar säljs t ex som hästgårdar istället för lantbruk idag. Dels på att det varit ogynsamma odlingförhållanden på många platser, för mycket regn eller inte regn alls. Till sist dels på att man börjat tillverka etanol till miljöbränsle av säd vilket gör att efterfrågan på säd som mat, foder och bränsle överstiger tillgången.
Så man kan lugnt räkna med att det kommer att bli ganska mycket dyrare med kraftfoder framöver. Vi har gått från överpruduktion till för liten tillgång just nu.
Inte på alla foder.
Jag kör på Salsa dom har ökat med ca 10:- säcken inte farligt tycker jag.
Vaddå inte alla foder? Du har ju fått en höjning redan och det du köpt kan ju vara tillverkat av förra årets skörd fortfarande. Sedan får man ju också se till prisklassen på foder. Ett dyrare foder som höjer priset med 5% får ju en större ökning än ett billigare som höjer med samma procent.
MItt foder som är importerat har inte höjt ännu men importören har förbrett mig på att höjningen kommer under hösten/vintern.
[QUOTE=Masse;9209610]Vaddå inte alla foder? Du har ju fått en höjning redan och det du köpt kan ju vara tillverkat av förra årets skörd fortfarande.
Nej inte på alla! Som du kanske såg så skrev jag höjningen.
Och tro mej jag vet att det inte är från förra årets skörd.
Du FÅR skriva Granngården ;)
Köpte Lusern hack på Granngården i dag, kostade 155 kr för 25 kg, har kostat ca 125 kr.
[QUOTE=Masse;9209610]Vaddå inte alla foder? Du har ju fått en höjning redan och det du köpt kan ju vara tillverkat av förra årets skörd fortfarande.
Nej inte på alla! Som du kanske såg så skrev jag höjningen.
Och tro mej jag vet att det inte är från förra årets skörd.
Men det kommer att stiga mer så var lugn för det.
Greenpower har också gått upp rejält, tidigare kostade runt 100kr men nu kostade det 148! nästan 50% ökning alltså.
Har hört att allt foder har gått upp, enligt stallägaren har spannmål till kossorna gått upp till 1,80 kr, kostade förra året 90 öre per kg.
Tack för att höet är bra så man slipper tillskott. Köper iofs lite lusern och mineraler men de får inte så mkt så det går ju an.
Billigt ändå. Ger 165 på City Gross för Green Power.
lundborg 2007-10-06, 18:58 tror att lusernpelletsen också var dyrare sist jag köpte:(
Billigt ändå. Ger 165 på City Gross för Green Power.
Och min foderleverantör har höjt från 125 till 156 - en höjning på 25% :mad:
Havrepriset bekymrar mig mindre - jag ger så försvinnande lite till mina hästar att det inte spelar någon roll.
Immer
Räkna med att detta är bara början av en bister vinter gällande spannmålspriserna. Det ÄR eller kommer att bli, rejäl brist vilket givetvis påverkar priset till konsument. Dels beroende på årets skördar och dels beroende på vad det skall användas till. Kolla ATL eller Land Lantbruk - där har det signalerats länge.
lundborg 2007-10-06, 22:11 hmm dags att bunkra då :(
Usch! Visst är d väldigt dyrt att ha häst nu? Spånpriset steg ju enormt för några år sedan när pelletsen kom, nu betalar man mer för spån än för foder/mån:crazy:. Men nu blir nästa smäll...samtidigt som man måste ha recept på avm m.m o dessutom kommer ju vetr, ridhus,tränare m.m snart att göra en höjning igen för d gör dom ju varje ny säsong:cry: Men min lön, den stannar den...
Haha, det här blev en gnälltråd;), men nu vet jag varför krafften chockhöjts i allafall Tack,tack
lundborg 2007-10-07, 11:29 spånet kommer att stiga mer det med hörde jag :(
Pumpernickel 2007-10-07, 17:47 Jag köpte Fibergi bas i veckan och de har höjt från 169:- till 196:-. Årets skörd på spannmål blev inte så tokig, inte här i södra skåne iaf. Den blev så pass bra att min sambo fick löneförhöjning pga att de kunde leverera så bra mängd. Men det är klart att det ser lite olika ut beroendepå var i Sverige man bor.
Det är rätt stora höjningar! Kanske dax att kolla över vad man ska fodra med nu då. går ju inte att bunkra heller pga bäst-före-datum.
Pumpernickel 2007-10-07, 18:49 Nej det går ju inte att köpa på sig. Tur att jag har en lätt fodrad häst så jag klarar mig på en säck Fibergi (25kg) i månaden. Han blir fet bara han ser mat.:rofl: Men det börjar bli dyrt i alla fall.
CeciliaAndersen 2007-10-07, 18:58 Även Salsa foder har stigit i priset..
Var på Granngården igår och där hade dem höjt Salsa havrefria från 189 kr till 213 kr..
TUR att vi har så bra värden i höet detta året så det räcker med 70 gram krafft miner blå, 1 dl salsa havrefria och 1 dl uppblött betfor per häst ;D
Alexandra_W 2007-10-08, 09:17 Räkna med att detta är bara början av en bister vinter gällande spannmålspriserna. Det ÄR eller kommer att bli, rejäl brist vilket givetvis påverkar priset till konsument. Dels beroende på årets skördar och dels beroende på vad det skall användas till. Kolla ATL eller Land Lantbruk - där har det signalerats länge.
Exakt. Pratade med lokala foderhandlare om det där nu i höst. Priserna är skyhöga på spannmål, och det slår mot färdigfodren med. De (foderhandlaren) får nya prislistor ungefär varannan vecka från färdigfoderleverantörerna nu, med nya höjningar varje gång. Och taket är inte nått.
Alexandra_W 2007-10-08, 09:19 Men min lön, den stannar den...
Lite OT.. men då kanske du borde ta reda på varför den står still? För normalt så sker det ju löneutveckling varje år, och just i år var väl avtalsmässigt ett ganska bra år också?
Inkomstskatten är ju sänkt med, vilket också borde ge någon liten slant mer. Så helt stillt ror jag väl ändå inte lönen står va?
Även om den där löneökningen man får inte riktigt känns som den matchar prisökningen :devil: Konstigt det där :angel:
Reagerade på att det blev lite dyrare än vanligt när jag köpte foder sist men trodde det berodde på att jag köpte både b-vitamin, groov 125 och protein, letade sen upp några gamla kvitton och visst hade de höjt :eek:
Hoppas på att värdena i höt är bättre i år än förra året :crazy: Är ändå inte så farligt då jag inte behöver ge min häst flera kg krafft om dagen så en säck räcker ju över 1 månad.
Sen ang. spånpriserna köper ni färdiga spånbalar? Kanske det finns någon såg i närheten ni kan köpa direkt av istället? Åka dit och bara fylla en gammal hästtransport eller om ni har traktor och vagn! Mkt mkt billigare än spånbalar.
Men angående spånpriserna; det går ju inte bara att se till pengarna heller utan just kvalité och mängd. Är spånet dammavskiljt, t ex?
Alexandra_W 2007-10-08, 10:47 Sen ang. spånpriserna köper ni färdiga spånbalar? Kanske det finns någon såg i närheten ni kan köpa direkt av istället? Åka dit och bara fylla en gammal hästtransport eller om ni har traktor och vagn! Mkt mkt billigare än spånbalar.
Skulle aldrig köpa råspån från sågen. Dels är det för fuktigt för min smak, halten av terpener är för högt, och så vill jag inte ha sågspån, utan kutterspån.
Så jag köper torrt, balat, dammavskiljt kutterspån.
Det går via vissa sågar att få dammavskiljt kutterspån, och det blir billigare än balat. Men även där har priserna stigit. För mig är det för stort merarbete sett till den prisvinst man gör, att åka runt och skotta säckar, härbärgera dessa säckar etc, för att göra det. Där jag bodde förr hade vi spånrum på skullen dock. Så vi köpte en lastbil direkt från sågen, med dammavskiljt kutter. Tippades på presenning på gårdsplanen, och sen blåste vi upp det i spånrummet. Himla billigt och bekvämt. Sen fanns det en lucka i golvet i spånrummet, och ett brett rör ner till ett annat spånrum i anslutning till stallet. Så öste man ner spån där, skyfflade i skottkärra eller säckar och in i stallet med det. Då var det värt pengarna.
(Jag köper btw balat, dammavskiljt kutter, får det hemkört och avlastat (för 31 kr/gång, dvs 25 kr + moms i serviceavgift). Kostar sen senaste höjningen 65 kr/bal, inkl moms.
Ibland funderar jag på att ströa boxarna med eldningspellets (vi har pelletspanna med). Det känns fasiken billigare ;)
Jag lyfte luren och ringde till Granngården. Och ve och fasa vad priserna ökat. Enligt denna butik kostar säckarna följande
Groov 90 208 kronor ökning ned 23,8 %
Groov 125 225 kronor ökning ned 22,95 %
Grund 159 kronor ökning med 32,5 %
Sport 225 Kronor ökning med 22,95 %
Ponny 235 Kronor ökning med 20,5 %
Musli 229 Kronor ökning med 13,37 %
Lucern Pellets 145 Kronor ökning med 18,85 %
Lucern Mix 165 kronor < hade inte gamla priset)
Lucern Hackat strå 155 kronor < hade inte gamla priset)
Pluss R/B 245 kronor ökning med 22,81 %
Pluss grön 315 kronor ökning med 16 %
Rehab 259 Kronor ökning med 19,91 %
Energi 289 kronor ökning med 18,93 &
Protein 435 kronor < hade inte gamla priset)
Jag tycker det är dyrt :devil:men varningsflaggor för att spannmålspriset gått upp har det pratas om i lantbrukspressen sedan skörden gick i gång. Det finns flera artikar som skriver om bönder som skall sluta odla betor och potatis för att i stället satsa på spannmålet.
Min foderhandlare har ännu ej höjt sina priser på det foder jag köper men det har förvarnats om en höjning.
Dock har de uppbyggt så att är du en stadig kund och tecknar ett kontrakt på den mängd du gör av med på ett år är du garanterad samma pris under detta ett år. När året på kontrakter börjar löpa ur måste jag dock köpa den kvantitet som jag avtalat. För mig har detta varit en bra affär.
Lycka till alla med era foder inköp
Alexandra_W 2007-10-08, 10:59 Sen misstänker jag faktiskt att det 'smyghöjs' en del med, i den 'allmäna höjningen'.
För det finns ju spannmålsfria foder, som även de höjts, så enbart spannmålspriserna hänger det ju inte på..
Protein 435 kronor < hade inte gamla priset)
Gamla priset är 382,50:-
bollen__ 2007-10-08, 12:33 KL
Köpte Kraffts blå havre i lördags. Den kostade 166kr :eek: jag har aldrig betalt mer än 120 de senaste månaderna.
Kornet hade höjts med ca 10 kr (Lantmännens egna) sen sist jag köpte.
Nu köper jag ju bara 1 säck av varje i månaden, men det blir dyrt ändå! (om man är van att betala mindre liksom)
Har det bara höjts på färdigfoder? Vad ligger priserna på vanlig havre och betfor t.ex. på nu? Lucernen hade ju höjts är det också p.g.a. dåligt år eller passar dom på att höja allt när dom ändå håller på?
bollen__ 2007-10-08, 13:34 Har det bara höjts på färdigfoder? Vad ligger priserna på vanlig havre och betfor t.ex. på nu? Lucernen hade ju höjts är det också p.g.a. dåligt år eller passar dom på att höja allt när dom ändå håller på?
Havren kostade 166kr om jag inte minns fel, kan leta efter kvittot om du vill. Kornet kostade nått på 90.
(Då är havren Kraffts blå, och kornet Lantmännens "egna" märke)
Hjälp! :eek: Inte konstigt att pappa (älskade pappa :love: ) klagar när jag säger att vi måste köpa mer foder... Men hur ska jag kunna få det billigare?! Har ju vant in mig på att ge Krafft Havre Röd och Pluss Grön :( Vet inte om jag vågar köpa havre av en "vanlig bonde", har läst för mycket om tomma skal och sådant... Eller går det lika bra? Havre som havre eller?
Fröken_Skåne 2007-10-08, 15:52 Så mycket har det inte stigit här!
Fröken_Skåne 2007-10-08, 15:52 Kraffts havre är ju något fetare..men granngården borde ha dylika alternativ
Du kan ju skicka in lite havre från bonden på analys och sen ge ett bud /kg havre efter vad analysen säger. Antingen så godtar han priser eller så gör han det inte.
*kl*
Det kan med andra ord löna sig för MÅNGA att leta reda på ett bättre grovfoder istället.
// En med ett dräktigt sto och en växande unghäst :crazy: Men hösilaget som serveras i stallet brukar ha B R A värden så det ska nog gå ändå.
lundborg 2007-10-08, 20:02 problemet med att ösa spån är att det knappt finns nått löst att köpa heller eftersom pelletstillverkningen har ökat :(
DÄRAV även högre priser på balarna...
bollen__ 2007-10-08, 20:37 Kraffts havre är ju något fetare..men granngården borde ha dylika alternativ
Granngården här har iaf bara Kraffts havre. Blå och Röd. Ingen annan havre :(
inte kul alls, här har det ändå varit bra skörd. Tur iaf att man kan dra momsen.
Varför köper ni inte direkt ifrån Krafft pallpris är mycket billigare om ni ändå gör av med 3-4 säck per vecka
Var glad att du inte är grisbonde! De får sig ett helsike i vinter med de dyra spannmålspriserna.
I år tjnar man mer än vanligt på att köpa ett grovfoder med så pass bra värden att krafftfoder inte behövs till hästarna.
BeastieBabe 2007-10-08, 23:01 Hjälp! :eek: Inte konstigt att pappa (älskade pappa :love: ) klagar när jag säger att vi måste köpa mer foder... Men hur ska jag kunna få det billigare?! Har ju vant in mig på att ge Krafft Havre Röd och Pluss Grön :( Vet inte om jag vågar köpa havre av en "vanlig bonde", har läst för mycket om tomma skal och sådant... Eller går det lika bra? Havre som havre eller?
skicka inte in ett prov för att se om det är mycket tomma skal, väg istället en fylld 10litershink, den ska väga runt 5 kg för att vara bra med kärnor, väger den bara 4 så har du ganska mycket skal..
BeastieBabe 2007-10-08, 23:03 Det är rätt stora höjningar! Kanske dax att kolla över vad man ska fodra med nu då. går ju inte att bunkra heller pga bäst-före-datum.
bäst före-datumet gäller VITAMINERNA i kraffts produkter, sålänge säckarna förvaras rätt så bibehållls energi, protein och mineralhalten i fodret bra mycket längre än 3 månader, säkert 8-9 månader.. men du kan behöva ge tillskott av vitaminerna istället..
Men då måste jag först hitta en bonde som säljer havre också... Tror inte det finns överdrivet många som gör det, men någon kanske jag kan luska fram! Så blir det bara det svinyra Pluss Grön som måste köpas, men där gör jag ändå bara av med 1l/dag. Ska genast gå in på blocket och se om ja hittar nå! :idea:
Vad är ett normalt/bra pris på havre? (om den är oanalyserad som denna lär vara)
Kan jag köpa så det räcker hela vintern? Nästa år? Har bara en häst som ska äta men kan man ändå köpa typ 300 kg? Hittade just en som säljer i säckar om 750 kg? DET är väl ändå lite mycket till bara en häst?
SirWillgott 2007-10-10, 11:08 Jag blev också chockad sist jag var i affärn!:(
Hur ska ekonomin klara det här?!
Blir att köpa hem några säckar att förvara nästa gång...
Typiskt när man har häst som behöver ganska mycket kraft för att hålla hull (svår att få i tillräckligt med hö ,och blir lätt bukig)
*F****************N :"( !!!! *
SirWillgott 2007-10-10, 11:09 Men då måste jag först hitta en bonde som säljer havre också... Tror inte det finns överdrivet många som gör det, men någon kanske jag kan luska fram! Så blir det bara det svinyra Pluss Grön som måste köpas, men där gör jag ändå bara av med 1l/dag. Ska genast gå in på blocket och se om ja hittar nå! :idea:
Vad är ett normalt/bra pris på havre? (om den är oanalyserad som denna lär vara)
Kan jag köpa så det räcker hela vintern? Nästa år? Har bara en häst som ska äta men kan man ändå köpa typ 300 kg? Hittade just en som säljer i säckar om 750 kg? DET är väl ändå lite mycket till bara en häst?
säckar om 750kg!? :o:eek: wow!
var det krafft grund som höjts så mycket?
sist jag köpte så kosta den 180:-säcken som är 25el30kg ...
kanske tur att man köpte på sig ett lager då :D haha
Havren kostade 166kr om jag inte minns fel, kan leta efter kvittot om du vill.
Hur många kg är det då i en säck?
Jag tror vi kan bortse från vad som händer i Sverige med nedlagda lantbruk och vädervariationer osv.
Det är helt enkelt världsmarknadspriset som stigit och det beror delvis på bränsleframställning. Sen blir ju Kina allt rikare och köper allt mer på världsmarknaden.
Troligen blir det högre priser framöver på spannmål och det är huvudsakligen bra! Kanske kan vi snart få ett jorbruk som går runt bara geom att sälja sina produkter.
bollen__ 2007-10-10, 21:05 Hur många kg är det då i en säck?
30 kg!
(tiiiiiiooo)
Grund 159 kronor ökning med 32,5 %
:eek::eek:
Sist jag handlade (två-tre veckor sen) betalade jag 130:- för en säck Grund
Innan dess kostade det knappt 120:-
Känner på mig att den här vintern kan svida i plånboken om priserna stiger ännu mer då höet inte var det bästa :(
Det enda jag inte oroar mig för är spåpriserna då vi känner en som har en såg och får därför spånet gratis
30 kg!
Alltså 166:- för 30 kg, vilket blir över 5:50 per kg. Och jag som tyckte att jag fick betala dyrt för havren i år hos min lokala foderförsäljare ..... betalar 2:75 per kg.
Havren kostade 166kr
Såg igår att havren här kostade 169kr, det är inget billigt foder längre.
KL
för "vanligt" kraftfoder, dvs havre och korn - ring närmsta bonde och fråga om ni får köpa direkt därifrån istället. det är ju skillnad om man ska ha ngt sorts färdigfoder. skulle aldrig i livet dröma om att köpa ngt så basic som havre/korn från butik ärligt talat, det är för dyrt!
Betalade 145 kr på granngården för 30 kg blå havre i måndags (tre dagar sedan). Gamla priset här var 113 kr, dvs en ökning med ca 30%. Har den nu stigit till 169? Ska ner och handla i eftermiddag.
Ibland är det synnd att man bara har fullblod...
Pumpernickel 2007-10-11, 12:49 Många säger att lönerna har stigit och man har mer pengar att leva för, men vi som studerar har inte sett någon ökning. Allting stiger i pris, bostad, bensin, hästen. Pengarna räcker inte till, varför skall inte studenterna kunna få liiite bättre ekonomi?
Alexandra_W 2007-10-11, 12:52 Många säger att lönerna har stigit och man har mer pengar att leva för, men vi som studerar har inte sett någon ökning. Allting stiger i pris, bostad, bensin, hästen. Pengarna räcker inte till, varför skall inte studenterna kunna få liiite bättre ekonomi?
Jag vill inte på något vis påstå att studenter har bra ekonomi, eller att ni inte förtjänar mer.
MEN, det har faktiskt skett en liten utveckling för studenterna, genom att fribeloppet har höjts, dvs ni kan tjäna mer pengar 'vid sidan av' utan att studiemedlet sänks.
Det kan fortfarande kraftigt diskuteras om man verkligen ska 'behöva' arbeta vid sidan av heltidsstudier, jag anser inte det. Men ska man vara rättvis så har det skett en del ekonomiska förbättringar för studenterna med, eller iaf möjligheter till det. (och även försämringar tyvärr, vad gäller a-kassa t ex. Det verkar dock inte som det gett de befarade problemen och ökningen av socialbidragsansökningar, utan den bättre arbetsmarknaden tycks ha gjort att de kan jobba under sommaren istället)
Pumpernickel 2007-10-11, 12:57 Visst är det bra att man kan tjäna mer nu, men det är svårt att hitta jobb med fasta turer, jag blir själv inringd när det finns behov för vikarier men denna månaden har jag inte jobbat en enda dag...fortsätter det så här så blir det en svår månad. Den så ska man hinna gå i skola, läsa och skriva arbeten, ta hand om hemmet, handla, städa, hinna ut till hästen, gå med hundarna, laga mat osv...
Alexandra_W 2007-10-11, 13:15 Jo, som sagt, jag menade inte att studenterna minsan har det jättebra ställt. Utan ville för rättvisans skull poängtera att det skett förändringar där med.
Sen, tyvärr så tycks det inte vara meningen att studenter ska ha någon hobby som kostar något, och för många ensamstående föräldrar är det svårt nog att få ihop det livsnödvändigaste. Så många skulle nog tycka att 'häst och hund, och du klagar?'.
(Hamnade i en sådan diskussion när jag studerade, och fick faktiskt en ganska annan syn på min egen situation sen. Okej att jag jobbade vid sidan av för att ha råd med hästen, och att mina föräldrar fick gripa in om det 'hände' något, och jag inte unnade mig ett dugg - förutom hästen, och aldrig hade några pengar. Men jag hade det ändå fasiken så mycket bättre än klasskompisen, ensamstående mamma med två små barn... )
bollen__ 2007-10-11, 13:19 KL
för "vanligt" kraftfoder, dvs havre och korn - ring närmsta bonde och fråga om ni får köpa direkt därifrån istället. det är ju skillnad om man ska ha ngt sorts färdigfoder. skulle aldrig i livet dröma om att köpa ngt så basic som havre/korn från butik ärligt talat, det är för dyrt!
Ja jag har funderat på det och försökt höra mig för men det är svårt när man är nyinflyttad. När jag bodde hemma köpte vi aldrig foder på Granngården utan mamma hade hittat en leverantör som var så pass mkt billigare, att trots att det låg längre bort så tjänade vi på det. Men då kunde vi ju köpa foder så det räckte i typ 3 månader i taget. Nu måste jag ju köpa varje månad! :(
Pumpernickel 2007-10-11, 13:21 Förstår vad du menar, men jag pratar inte bara om mig, utan alla andra, som har det mer knapert än vad jag. Tycker att man kan gott höja bidragen och studiepenningen. Sen handlar det mycket om att prioriter vad man lägger ut på, visst det är dyrt med häst, men jag väljer att prioritera det, kan bara bli så arg på alla politiker som har det så jävla bra och så sitter vi här och käkar ris med olika kryddor och bakar bröd på vatten och mjöl för att ha mat.
Alexandra_W 2007-10-11, 13:31 Jo, jag tycker också den ska höjas. Det ska vara rimligt att leva på studiemedlet, UTAN att under teminerna jobba extra. Och leva är då inte makaroner med ketchup 6 dagar i veckan. Samtidigt är inte nödvändigtvis leva att gå på krogen tre kvällar i veckan heller.
Men att kunna köpa normal mat och/men kunna unna sig något extra till fredagen t ex, ha kläder på kroppen, kunna gå till tandläkaren, kunna ha en telefon, en bostad, vara försäkrad etc. Ha råd att gå till läkare/köpa mediciner. Samt försörja eventuella barn. Och ha en - om än liten - summa pengar över att göra vad man vill med (sen om man köper öl för den, matar hunden med den, köper blommor eller lägger den på sin hobby det är ju irrelevant)
lundborg 2007-10-11, 15:33 Många säger att lönerna har stigit och man har mer pengar att leva för, men vi som studerar har inte sett någon ökning. Allting stiger i pris, bostad, bensin, hästen. Pengarna räcker inte till, varför skall inte studenterna kunna få liiite bättre ekonomi?
därför att det ska bara löna sig att arbeta :angel: (ironi)
Jag vet faktiskt inte om jag vill köpa "från närmsta bonde" Har t ex en som inte klarar sig på blå/gul havre utan behöver ha matilda (röd/gul) som det är mer fett i.
Korn kan jag inte krossa själv så det går också bort.
Om jag skulle analysera havren hos bönderna blir det ganska dyrt också innan jag hittar havre som är likvärdig matildan gissar jag.
Köpte från en bonde i våras ett tag, men den dammade och var väldigt "lätt" =mycket skal i den. Var inte nöjd, även om han tog knappt halva priset jämfört med granngården.
/Kräsen.
Var och handla på Granngården nu i veckan. Uppsala
Krafft Lusernstrå 155 kr. Groov 125 225 kr.:crazy:
Nä om du har speciella behov så funkar det väl inte antar jag. själv har jag bara haft basic och ger inte så stora mängder heller, så analys på kraftfodret har jag inte haft behov av annat än de generella värdena för fodret i sig, parat med en ordentlig grovfoderanalys.
köper korn och krossar själva, det blir kanonfräsht och man kan välja graden på krossandet.
Jag vet faktiskt inte om jag vill köpa "från närmsta bonde" Har t ex en som inte klarar sig på blå/gul havre utan behöver ha matilda (röd/gul) som det är mer fett i.
Korn kan jag inte krossa själv så det går också bort.
Om jag skulle analysera havren hos bönderna blir det ganska dyrt också innan jag hittar havre som är likvärdig matildan gissar jag.
Köpte från en bonde i våras ett tag, men den dammade och var väldigt "lätt" =mycket skal i den. Var inte nöjd, även om han tog knappt halva priset jämfört med granngården.
/Kräsen.
Jag skulle dit och köpa hack idag och var så dum att jag inte kollade priset innan jag åkte dit.Så jag hade bara med mig pengar så det skulle räcka till det gamla príset :mad: tror du jag blev lite putt eller..
Förra veckan köpte vi krafft för 183kr och nu igår....har dom höjt till 225kr:cry: Vi gör av med 3-4 säckar/veckan, det blir en rejäl höjning på månadskostnaden det. kan dom verkligen höja så mkt??
Nej, nu ska jag prova ÖB:s:devil:
Allt spannmål ska höjas rejält kommande året, eftersom skördarna har slagit fel i stora delar av världen. Eftersom det gått relativt bra i sverige så blir det internationell budgivning på vårat spannmål och det får vi alla känna av.
Jag är en lyckans ost som skördat egen havre i år!!!!:)
|
|