Visa fullständig version : Hästens namn på tävling=passnamn?
Jag undrar om hästens namn som anmäls till tävling måste överensstämma med det namn som är registrerat i passet? En dum fråga kanske, men vår häst har ett lite udda namn i sitt pass "Ugly" :crazy: och det känns inte helrätt att använda det i tävlingssammanhang. Nu börjar det närma sig tävlingspremiär. Måste man registrera ett namnbyte? Kostnad? Tacksam för svar :bow:
hmm vet ej hur det är, men antar att det ska vara samma namn på pass som på licens. men spelar det någon roll? dom ropar bara upp namnet hmm, två gånger / tillfälle på tävlingsbanan. Inget att skämmas för. kan vara ganska roligt.
Min häst som exempel.
Midåkra Herheadheldhigh. inga mellanrum eller så. gissa om att det kan bli många skratt innan man kommer fram till rätt utal.
Du ska se att det inte är så farligt med din hästs namn.
Det är ju ialla fall H*ns namn.:p
Jo, vi får väl bjuda på några skratt :rofl: även om vi kallar honom för något annat i vardagslag. Han måste ha varit ful som föl ;) Det kan inte vara lätt att vara speaker med din hästs namn. Ugly är ju inte svårt att uttala i allafall :D
*knapplån*
Dock lite intresserad av namn byte? vad det kostar och hur man gör det?!
Lite intresserad av att sätta in ett uppfödarnamn innan hans egna namn!
Ja, jag vill också veta. Hur går det till, vad kostar det? Någon som gjort det? Fler som tävlar med konstiga hästnamn? :smirk:
break_a_leg 2007-10-23, 07:13 Undrar om det inte är nya reger att man inte får byta namn längre...Jag hinner inte kolla upp var man kan hitta mer info just nu, men kolla på förbundets hemsida - där finns det säkert.
:bow: tack för tipset! Letar vidare och återkommer om jag hittar nåt intressant :smirk:
*knapplån*
Nej, man får inte byta namn längre (tidigare kunde man göra det mot en ganska hög kostnad). Det är inte heller tillåtet att lägga till ett uppfödar/stuterinamn såvida det inte finns registrerat (om uppfödaren skaffat sig ett stuterinamn i efterhand har man dock möjlighet att skaffa ett nytt pass, med det tillägget i namnet, mot en mindre summa).
starcraft 2007-10-25, 18:08 för att svara på din första fråga, har precis varit i kontakt med förbundet angående detta med namn och det ska vara det namn som hästen är registrerad med (det som står i passet då) som ska stå på licensen.
för att svara på din första fråga, har precis varit i kontakt med förbundet angående detta med namn och det ska vara det namn som hästen är registrerad med (det som står i passet då) som ska stå på licensen.
:bow: superduper! Då vet jag! Läktaren kommer att få sig ett gott skratt :rofl: I passet står att han är född den 1:e april också :smirk: Men han är en goding likaväl!
Vindelkusken 2007-10-27, 10:26 När min ponny Zorro skulle debutera var jag tvungen att använda hans "passnamn" som är Xett. Jag mailade ridsportförbundet och frågade eftersom det hade varit roligare att använda det namn han kallats vid under 12 år... Men ack, på tävling heter han Xett ;)
TresBienDuLoup 2007-10-27, 10:35 Hade en häst som hette Trés Bien Du Loup som mååånga domare hade svårt att uttala... Där blev det också många skratt innan det började likna det rätta.. Oftast gav dom upp...=)
Ja, jag vill också veta. Hur går det till, vad kostar det? Någon som gjort det? Fler som tävlar med konstiga hästnamn? :smirk:
Tävlar gör jag inte då pållen bara är ett. Men ska jag tävla något så får jag ha en papperspåse över huvudet. Grabben heter Van Elliot, vilket är helt okej om man inte behöver presentera mig, Vanessa... :(
Är inte jag som namngivit...
Tävlade ett tag en ponny (Seline). Det uttalas som Celine men eftersom det stavas med S hade domarna ofta problem.. Kunde bli typ "Selajn" eller "Seliné".. :P hah. Men det är sånt man får bjuda på..;)
Vindelkusken 2007-10-29, 13:50 Hehe ja jag kan förstå att det blev komplikationer ;) Skulle inte heller klara att uttala det namnet...
Min häst heter JJ's Liona Mischief. Inte så svårt för vissa, men tydligen för andra
(På tävlingen)
"Malin Johansson på.......... Liona......."
:rofl:
__karin__ 2007-11-01, 16:48 Tävlar min ponny shaad ..de kan bli lite kul de me:rofl:
Min häst jag tävlar på heter Sockertoppen. det är lite kul.
Aeternum 2007-11-03, 10:37 Vi har en Trix, en Ruff, en Fido
En del speakers hade problem med uttalet på min palomino
Slotshus Pierrot
Som uttalas Slothus pierrå
Men, som dom sa "Slotsahusets poarå"
lillsyrran 2007-11-03, 10:42 Jag tävlade mammas isisvalack Hugleikur... det var inte heller lätt! :rofl:
min tränare anmäler en av sina hästar med ett annat namn för hästens riktiga namn är så fruktansvärt fult:)
Pews_med_Sudden 2007-11-05, 23:18 Min hästs namn är värre ... hm ... *harkel* ... hans namn i passet är Saddam. Förskräckligt. Men så är han ju snart 17 år också och man får väl hoppas att hans uppfödare inte visste vem hon döpte honom efter. :confused:
Sputnick 2007-11-06, 13:45 En som jag känner skulle tävla på sin islandshäst Gloi som uttalas som de låter men speakern ville bara säga Glojj haha:p;)
Stackars dig och hästen :crazy:
Gabby_Ossi 2007-11-12, 18:11 *kl*
En annan liknande fråga, måste man skriva in den stammen som hästen har i passet? Min ponnys avkommor är alla reggade okänd-okänd, men ägarna skriver in stammen när de anmäler till tävlingar, det blir ju lite kul när de är inne på prisutdelning samtidigt :idea:
horsemanship 2007-11-15, 10:02 Tvingades anmäla en häst jag tävlade lite på för massor med år sedan under namnet Gay Fox... Blev rätt mycket skratt pga det :rofl:
Tror att uppfödaren menade att döpa honom till Guy Fox, men stavade fel och vips så blev han Gay Fox istället.
Haha! Shit vad dumt det kan bli.
Uppfödaren till min häst skulle döpa sitt föl till Blue eyed jacky, men när hon fick tillbaka registreringsbeviset hette hästen vistt Blue eyed Tacky. :rofl: iofs ganska gulligt enligt mig... Men tänk vad ett litet stavfel kan göra x)
Kl
Inte så fult eg. kanske, men när jag skulle hoppa en clr round en gång så stog det på passet Connacht Bold Flyer, men vi sa att dom kunde säga Conny. När vi kom ut på banan hördes det "Och här kommer Nojra Kole på Connect"
Jag heter Norah Kohle (Uttalas Kåle) ja, det blir ibland fel ;)
Ett annat vanligt uttal på min häst; ConnArch BoldFlier
castle_bar 2007-11-15, 21:13 Är det till BHSK i Munkedal du ska?
Jag kollade på startlistorna nu, och det var iaf med en häst som heter Ugly! :)
Jag ska inte hoppa själv, jag var egentligen sugen på det trots att det bara är en clear round, men jag hade ingen som kunde köra och jag ville inte köra dit själv med hästen... så jag ska dit och fota istället! :)
En som hade ponny i samma stall som min pålle köpte sin ponny vid namn "Prins", men hon hade alltid drömt om att ha en ponny som hette "Tarzan" så hennes pappa fixade namnbyte...han hette sedan "Prins Tarzan" :smirk:
Vet inte hur det är med er, men jag tyckte det var ganska udda!
Tävlade ett tag en ponny (Seline). Det uttalas som Celine men eftersom det stavas med S hade domarna ofta problem.. Kunde bli typ "Selajn" eller "Seliné".. :P hah. Men det är sånt man får bjuda på..;)
Haha men det var ju min ponny :)
EnPerson 2007-12-22, 14:14 *kl*
Vi blev lite förvånade när vi fick kvalpapprena till falsterbo förra året, där hetter hästen Quite a GAY :crazy:.
I år hade dom iaf skrivit rätt ;)
roadkilled 2007-12-26, 15:49 Har ochså en häst med lite, för vissa, svåruttalat namn:D
Blackpool heter hon.
*Black Póól
*Blackpål
Hennes smeknamn Poosh är visst svårare:D
*Pårsch
*Push
Pappa kan fortfarande inte säga hennes smeknamn:crazy:
min heter Filur!! inte så svårt att säga kanske men på en storhäst låter det hemkt kul1XDXD=)
Min kompis gamla ponny heter Hinders Twitichitt. Jag kan ju säga att det blev ganska många olika utal på det namnet när hon var och tävlade :p Fast själv tycker jag det är ganska lätt att säga men det tyckte visst inte alla :p Den kallas iallafall Lilleman så det brukade bli det istället :)
Har ochså en häst med lite, för vissa, svåruttalat namn:D
Blackpool heter hon.
*Black Póól
*Blackpål
Hennes smeknamn Poosh är visst svårare:D
*Pårsch
*Push
Pappa kan fortfarande inte säga hennes smeknamn:crazy:
ååååå SORFS gamla häst? =)
Alexandra_W 2007-12-28, 21:07 Vi har en Trix, en Ruff, en Fido
En del speakers hade problem med uttalet på min palomino
Slotshus Pierrot
Som uttalas Slothus pierrå
Men, som dom sa "Slotsahusets poarå"
Fast poarå är ju korrekt, franskt uttal?
Ang uttal så har jag hört de flesta varianter både på Nicelyna, och Vision Enzahi. Waikele var inte så lätt som jag trodde heller.
Å andra sidan, när jag köpte nye herrn, så i stallet där fanns en häst som hette Påskharen. Tänk att tävla den ;)
roadkilled 2007-12-29, 16:19 ååååå SORFS gamla häst? =)
Jajjamensan:)
KL
Är de någon som vet om man kan ändra namnet om hästen inte har ett nytt pass? Har kikat på en häst som bara har den gamla ID-boken och som har ett riktigt fult namn - går de att byta namn när man skickar in för att få de nya passet?
lillbeka 2008-01-02, 23:51 Min förra ponny hette ngt så enkelt som Golda, och utalas Gold'a .
Men på en del tävlingar så sade dom Gólda... saker som man får ta :P
Alexandra_W 2008-01-03, 06:57 KL
Är de någon som vet om man kan ändra namnet om hästen inte har ett nytt pass? Har kikat på en häst som bara har den gamla ID-boken och som har ett riktigt fult namn - går de att byta namn när man skickar in för att få de nya passet?
Är det ett hbl, så nej. Det går inte byta namn längre (förr gick det mot en nätt summa av 5000 kr.)
De e ett hbl tyvärr... Men tack för svaret, då vet jag!
måste bara fortsätta på roliga namn, min kompis fick heta "**** Djungel på Oliver" (uttal som i oliv).
Själv får jag heta "What's" och pållen får heta "Bimbo"
Man kan på tokig på vissa namn och man förstår varför de på vissa tävlingar skippar stuterinamn. Var på tävling där det var en häst som hette följande i stuterinamn: Kirkjuferjuhjaleigu :D
diartistakasha 2008-01-03, 14:14 Min häst heter dragon (draken) men får alltid heta dragon som kryddan på tävlig (visserligen drake på latin men ändå). Funderar på att gå inom dommartornet nästa gång och berätta hur det ska utalas:D
Ellebelle 2008-01-06, 16:38 haha... komiskt med alla namn... tyvärr kommer man nog alltid att få stå ut med att folk uttalar saker fel.
Det "värsta" som jag varit med om är på en tävling för många år sen... Min ponny, som är en valack, heter Mistral och det uttalas inte konstigare än att man läser det rätt upp och ner.
Jag red förklassen och då var det inget konstigt, men när min medryttare startade klassen efter så presenterades de såhär:
"Nästa startande är XXX på Mistra. Mistra är en hingst.."
Hallååå... är det så svårt att läsa innantill??? Sen trodde alla på tävlingen att vi red på en hingst *haha*
Vita_N_6520 2008-01-06, 18:05 Min häst heter dragon (draken) men får alltid heta dragon som kryddan på tävlig (visserligen drake på latin men ändå). Funderar på att gå inom dommartornet nästa gång och berätta hur det ska utalas:D
Ja så går det när man väljer utländska namn.. ;)
Vi har en dragon på klubben och det uttlas som kryddan.
På tal om konstiga namn.
En tjej här red en häst som heter Ma petite cherie (franska för er som inte vet) och det verkade vara väldigt svårt att uttala.
En gång blev det Ma petupp Cherry ( :eek: ) och en gång matititt cheri.
:crazy:
Libertas 2008-01-06, 18:24 KL
Någon som vet vad man gör om hästen i fråga faktiskt inte har ett namn?
Min häst är 5år och hon är E: Cagliostro UE: Calypso IV...
Köpte henne från uppfödaren, som inte hade "döpt" henne, så hon har inget namn...
Vad gör man då?
Jag hade en ponny som hette Baccella för ganska länge sen och hon fick ofta heta Bassella . men det utalades [Backella].
Hennes pappa,Baccaracc, fick eta allt från Bassarás, Baccarass, Ballarall.:p komiskt värre.
Nu har jag ett lättare namn på storhästen Little Queen
*KL*
Min unghäst har ett förskräckligt namn. Inte ett dugg svårt att uttala men låter bara helt fel på honom :crazy:
Äldre häste har dock ett coolt och passande namn :D
KL
Någon som vet vad man gör om hästen i fråga faktiskt inte har ett namn?
Min häst är 5år och hon är E: Cagliostro UE: Calypso IV...
Köpte henne från uppfödaren, som inte hade "döpt" henne, så hon har inget namn...
Vad gör man då?
hon är alltså inte registrerad, eller har pass?
Då kan du ju gå in på www.asvh.se och se hur du ska registrera henne/skaffa pass.
Sedan får du väl döpa henne till vad du vill :D
Min lilla bängbula heter SPIN**.
("snurr på engelska")
Den speaker som inte klarar av det borde ju gå om grundskolan!
Fruktar dock att det trots allt kan bli ett;
Här kommer idalina på spiiiin..suck:banana:
Libertas 2008-01-10, 18:57 Ok... vet ej om hon har pass... har inte fått några papper på henne än... Men chippad är hon iaf...
Jahopp, nu så måste jag komma på något "spexigt" namn också... :angel::D
Tack för svaret!
whitetrash 2008-01-10, 20:56 *kl*
hakar på tråden lite...
jag har en tysk import som har TVÅ namn i passet. han har ingen licens i sverige ännu... hur gör jag då? kan jag välja det jag tycker är finast? :p
*kl*
Ingen speaker har hittills lyckats uttala Waco rätt :rofl:
Det uttalas Vacko men han får ofta heta
Wacko (som betyder dumskalle typ)
eller
Waco som staden där en massa människor tog mass-självmord
*KL*
tur att man har en häst som heter Martina det blir inga fel där inte.
Waco: Om det är engelska är ju det rätta uttalet wejko (som staden i Texas där de utförde masssjälvmordet) och inte vacko, iaf enligt engelsk grammatik.
Narcissa 2008-01-14, 21:50 Fast Gay betyder ju även glad så den hade nog "rätt" namn.
horsemanship 2008-01-15, 09:15 Mmm, mycket möjligt.
horsemanship 2008-01-15, 10:08 Fast det uttalades guy (gaj) och inte gay (gej).
indigo95 2008-01-15, 10:11 min förra häst hette "the big winner" inte så kul på tävlingsbanan :rofl:
*knapplån*
Min Denise hette ofta Dennis inne på banan. På en dressyr tävling sa speakern "Och här har Linn på Dennis, fast det är ett sto" :D
(Den nya heter Chin-Chin vi får se hur det går att uttala ;) )
Rambolina 2008-01-15, 16:34 Jag har faktiskt just haft samma dilemma fast tvärt om:D Har precis köpt en häst som har haft två namn under sina 4 månader i Sverige! Valde att ta tillbaka hans passnamn just för att slippa problem under tävlingar! Med tanke på den här tråden har jag tydligen fattat rätt beslut:bump: Så nu har jag en Anton hemma!:D
Narcissa 2008-01-15, 19:00 Uttalades det så enligt den som döpt hästen?
maskrosbarn 2008-01-17, 17:38 Vanessa med Van Elliot: Vad är det med det då? *trög* :crazy:
KallaMigBecca 2008-01-19, 19:59 min häst heter Daytona vet inte hur många gånger hon har hetet Dayton..
HAHA
sen har jag också fått höra att jag heter Gladheden i efternamn. fint att komma in på banan och asgarva^^ fick inte höga poäng på den inridningen:angel:
Kallebus 2008-01-23, 22:37 Ha ha! :rofl:
Jag är glad att jag inte är speeker för en del har ju stavat helt konstigt jämfört med hur dom vill att det ska uttalas.
Se bara på Madick, hon skulle hetat Magic men det blev lite fel. Tur var väl det, Madick är ju lite ovanligare:angel:
Litenvit 2008-05-17, 22:18 Jag hade en häst som hette Fachall (som uttalades precis som det låter, med ett sch-ljud i mitten). På en tävling så ropade de ut honom som något som väldigt mycket lät som "Fuck-all".
Hmmm...
:rofl: vilka roliga namn era hstar får ^^, :rofl:
en gång tävlade min kompis tobias på en B-ponny i ponnyallsvenskan som heter Bolero III uttalas som det stavas ;P
de fick det till
in på banan kommer Tobias på Boll-Ero 3! :eek:
*lol*
mn häst heter Murat (polsk) det blir ju många murat alltså det uttallas inte som när man säger att man har murat en mur utan bara murat vissa tror oxå att han uttalas som Borat fast med M ^^, (och u) typ Mur-at ;P
han pappa (som bor i polen) heter Armaniak *asg* hm.. Vin ;P
känner äve hästar som heter
Myntsamlaren
Lingonben (?) :O
Buffin ^^, (uttalas Baffin)
Mac Gywer får folk till Mc Gajver ;P utallas eg. MacGaiwer
Tabris blir Ta-Bris i mångas ögon
Snuitje :banana: (sötnos på holändska(liten smäcker isabell))
många får snuitje till Snutj-E elelr snutije elelr min kompis som säger fel med mening men Schnuichje då! *asg*
mitt efternamn lol på det Hangasmaa ^^, wieho det brukar låta
Lina H -Hang -hangascha -hangasshma -eh jaa Lina :rofl:
Martenix 2008-05-18, 14:56 för att svara på din första fråga, har precis varit i kontakt med förbundet angående detta med namn och det ska vara det namn som hästen är registrerad med (det som står i passet då) som ska stå på licensen.
Om hästen inte har något namn i passet då? Imp. Tyskland...
***Knapplån***
Jag minns ett arabiskt fullblod, som på en regional dressyrtävling presenterades som Trop åcks (Trop ox) :D
Immer
Summercloud 2008-05-18, 23:42 ... hans namn i passet är Saddam
Förlåt, men det var ju bara för hemskt!:crazy:
Martenix 2008-05-19, 09:33 :rofl: :rofl: :rofl:
Sedan passar jag på att puttaupp min fråga angående om detr inte står ngt namn i passet.
Martenix 2008-05-19, 09:34 Förlåt, men det var ju bara för hemskt!:crazy:
Visst, men det finns nog mer än en Saddam i världen...
Men det finns ju ett ställe där dom döper alla sina hästar till Gay. Jag vet om ett par stycken som heter det.
HAHA Men det roligaste var en häst i stallet som hette German Gay......
Gay betyder ju bland annat glad på engelska. Så kanske skrev uppfödaren inte fel.
ZanMiguel 2008-05-21, 17:29 Jag red en ponny som hete Erganagh Curlew
Inget svårt men oj vad dom frågade hur det utalades...
Öranag Körlew Typ:p
Sen ponnyn som jag hade innan heter lovöns destiny på nåt konstigt viss fick hon heta lövöns hela tiden
Sen kan ja ju bara ta mitt egna efternamn Rosenback vilket oftast blir rosenbäck:grin:
Mitt lilla yrväder heter ju Spin.
Hon är uppfödd på stuteri rävdansen, som är ett av Sveriges ledande fullblodsstuterier, och med andra ord i full gång.
Kan jag lägga till Rävdansens i hennes namn?
Rävdansens Spin, med andra ord. Vore ju shysst att få lite fler bokstäver i namnet :D
Min ponny heter Chopi Chiq, har fått höra många olika versioner på det under åren xD
Martenix 2008-05-25, 19:19 Och hur skall det uttalas? Kan tänka mig att jag skulle kunna vrida till et rejält:angel:
fenny_92 2008-05-25, 21:11 hmm vet ej hur det är, men antar att det ska vara samma namn på pass som på licens. men spelar det någon roll? dom ropar bara upp namnet hmm, två gånger / tillfälle på tävlingsbanan. Inget att skämmas för. kan vara ganska roligt.
Min häst som exempel.
Midåkra Herheadheldhigh. inga mellanrum eller så. gissa om att det kan bli många skratt innan man kommer fram till rätt utal.
Du ska se att det inte är så farligt med din hästs namn.
Det är ju ialla fall H*ns namn.:p
helt spontant när ja läste försökte ja å uttala de :rofl: he he blev inte så bra kanske :rofl:
fenny_92 2008-05-25, 21:27 haha... komiskt med alla namn... tyvärr kommer man nog alltid att få stå ut med att folk uttalar saker fel.
Det "värsta" som jag varit med om är på en tävling för många år sen... Min ponny, som är en valack, heter Mistral och det uttalas inte konstigare än att man läser det rätt upp och ner.
Jag red förklassen och då var det inget konstigt, men när min medryttare startade klassen efter så presenterades de såhär:
"Nästa startande är XXX på Mistra. Mistra är en hingst.."
Hallååå... är det så svårt att läsa innantill??? Sen trodde alla på tävlingen att vi red på en hingst *haha*
de låter ungefär som på en invigning på vår klubb när några av oss tävlingsryttare skulle rida. ponnyn ja hade då heter Dartanyang och är 15 år.
de blev ... som sitter på sin D-ponny Dartagag som är en valack på 5 år...
något fel kanske :P
han är NF men har på många tvälingar blivit kallad ridponny.
fenny_92 2008-05-25, 21:35 *kl*
hakar på tråden lite...
jag har en tysk import som har TVÅ namn i passet. han har ingen licens i sverige ännu... hur gör jag då? kan jag välja det jag tycker är finast? :p
ja tror du får välja men är inte säker... en i vårt stall har 4 namn :P men bara ett som gäller nu. ha kommer från tyskland. ett uppfödarnamn, ett tävlingsnamn i tyskland, ett försäljningsnamn och nu ett "svenskt" namn. de slutade med Don Chiccolino nu :P
oxå lite kul å uttala om man inte har hört de innan
Bangsi87 2008-05-26, 09:47 Min häst uppfödare hade inte så jättebra koll på uttal när de döpte han, han heter Draumur (uttalas Dröjmurr) men har kallats för Drammer hela sitt liv :grin:
Men när jag köpte han så har han fått sitt namn rätt uttalat sen dess :p
Var även lite kul när jag & kompisen skulle bli intervjuade av lokaltidningen, trots att vi bokastaverade så stavade de alla hästarnas namn fel :cool:
Men skulle inte vilja döpa om Draumur, tycker hans namn är jättevackert med en fin betydelse också då det betyder Dröm :)
Araminta 2008-05-27, 02:12 På tal om fel uttalade namn. Sköthästen heter Renoir, inget märkvärdigt i det. Berömd fransk konstnär som varannan unge känner till och kan uttala, dock inte kommentatorn på tävlingen för några veckor sen:
"Och här kommer ***** **** på Renoiii.... ehum...Reno... nä vänta, han heter nog Renör!!"
Vi låg dubbelvikta på läktaren :rofl:
fenny_92 2008-05-28, 11:28 kom på att ja måste lägga in ett namn till :D carctus...
hästen har inte tävlat så mycket än men ja tror nästan inte de har blivit rikigträtt en enda gång :crazy: kan bli caractus, caca??? katus, cartus och så klart kaktus :rofl: ganska kul men ryttaren klagar inte så ;)
Big Crazy Horse heter min och det får folk att höja på ögonbrynen. :D
Aeternum 2008-06-14, 05:02 Fast poarå är ju korrekt, franskt uttal?
Ang uttal så har jag hört de flesta varianter både på Nicelyna, och Vision Enzahi. Waikele var inte så lätt som jag trodde heller.
Å andra sidan, när jag köpte nye herrn, så i stallet där fanns en häst som hette Påskharen. Tänk att tävla den ;)
Det ska inte vara franskt uttal ;)
Han är dansk och döpt efter en okänd dansk författare som var vän åt uppfödaren. Alltså Pierrå :p
Anyway, imorn ska jag tävla hästen. Säger dom hans namn fel gör dom det bra.
Bellman :D :crazy: :love:
Blir kul då ja ska ut o tävla andra hästen.
HedeBo La'Bri
brukar bli.
Hedes labbe.
Hedebo LA
Heds Laaabriii :D
Min häst heter Pomme Peripossa, uttalas som häxans namn.
Vissa speakers har tydligen mycket svårt för att uttala det. ^^
Brukar bli:
Pom... Pomme... Pompe... Pomperpossan. ;)
Det är svårt att läsa innantill. :P
Om hästen inte har något namn i passet då? Imp. Tyskland...
Har du kollat igenom passet ordentligt? Många tyska hästpass har namnet stämplat/tryckt ganska långt bak i passet. I Tyskland ger de nämligen inte hästarna officiella namn förrän de gjort något, visats eller gått unghästtester eller tävlat.
Om det inte finns något namn i passet får man namnge hästen själv, har den ett namn "med sig" är det dock ganska smart att använda det för att den kan vara tävlad/visad någonstans med det namnet och då är det lättare att koppla ihop alla resultat med rätt häst.
Om hästen har flera namn i passet är det det som är tryckt som räknas, ibland står det också att ett namnbyte gjorts, men det ska också vara tryckt eller åtminstone stämplat. Handskrivna namn är oftast såna namn som någon hästägare givit utan att registrera det eller också hästens FEI-namn (som inte behöver vara samma som originlnamn).
Det kan inte vara lätt att vara speaker med din hästs namn.
Tänk på islandhästtävlingarna. Alla dessa namn man snubblar tungan av....:rofl:
kl
när jag var ute o tävlade för ett antal år sedan fanns där en häst som tävlade samma klasser....vid namn Salami Snällt?....
kl
Jag importerade ett sto från Estland... Gissa hur jag såg ut när jag väl frågade vad hon hette och fick till svar att hon hette SAKTA:crazy:, jodå, stavat precis som i långsam. (Jag frågade faktiskt, men det hade ingen betydelse i Estland utan var bara ett namn:grin:.)
Det var aldrig någon speaker som hade problem med uttalet men däremot brukade det oftast bli en liten förvånad paus innan de läste upp hennes namn.
Som tonåring hade en kompis ett varmblod med namnet Fire Maid... Hade varit riktigt vackert om hon inte ägt en valack:angel:.
mammaBerg 2008-07-07, 15:20 Min häst heter Pomme Peripossa, uttalas som häxans namn.
Vissa speakers har tydligen mycket svårt för att uttala det. ^^
Brukar bli:
Pom... Pomme... Pompe... Pomperpossan. ;)
Det är svårt att läsa innantill. :P
Fasy det tycker jag inte är så konstigt. När man sitter där och pratar och samtidigt ska hålla koll på allt runtomkring så läser man vad man tror där står. Pomperipossa såklart :idea:
Vi har ett russ som heter Pyrethanna. Det tål också att fundera på.
Enkelt uttal Pyret - hanna isär. Inte ngt fint med th-ljud
Sen vet jag att ibland blr det fel på samma häst om igen just för att man tänker att det ska bli rätt :angel:
ForeverYoung 2008-08-17, 22:48 *kl*
hakar på tråden lite...
Många holländska hästar har ett avelsnamn och ett tävlingsnamn. Den första jag hade valde jag att kalla båda namnen, min nuvarande hade fått sitt avelsnamn på licensen i Sverige (inte jag som bestämde). Tror dock att du kan välja vilket du vill, men ska inte lova nåt...
Min kompis häst heter Jenka och kallas Wilma men dom anmäler ssom jenka =D
kl
när jag var ute o tävlade för ett antal år sedan fanns där en häst som tävlade samma klasser....vid namn Salami Snällt?....
men gud...... :rofl:
Muffin, Big Mac, MacDonald, Pudding.. lika "snällt" det :rofl: :devil:
min dam heter Honey Bird Twitter.
har bara tävlat 1 gång hittills, och de fick det faktiskt rätt :banana:
men däremot andra jag presenterat henne för har ibland lyckats få det till..;
Honny Börd Tviter
Hony
Ho..ho..ho..ÄH! HONUNG!
Hone Bird Twittan (va...? :cool:)
:rofl::rofl::rofl:
jag tycker inte att det är så svårt??
Och dessutom uttalas Pierrot "pierrå" på franska också. "Poarå" som ni var inne på stavas poireau och betyder purjolök. Om man inte menar Hercule Poirot vars efternamn uttalas likadant.
beaslillatuss 2008-10-28, 00:17 kl
min förra ponny hetter June's Jewel van de Zonnehoeve :D Var roligt på tävlingar, för oftast lät det såhär:
"Nästa ryttare är xxx på June's Jewel... June's jew... June's Jewel van de SANNEHAVENN!"
jag och du 2008-11-04, 23:21 *knapplån*
Nu för tiden får man inte göra namnbyte på häst/ponny. Inte efter att alla tävlings hästar/ponnysar ska ha pass;)
Ja du kan välja vilket du vill :)
Min holländska häst har två namn. Han heter Odin och Olivier. Odin är hans avelsnamn medans Olivier är hans tävlingsnamn. Jag valde ganska så lätt Olivier ;)
Martenix 2008-11-15, 15:38 Har du kollat igenom passet ordentligt? Många tyska hästpass har namnet stämplat/tryckt ganska långt bak i passet. I Tyskland ger de nämligen inte hästarna officiella namn förrän de gjort något, visats eller gått unghästtester eller tävlat.
Om det inte finns något namn i passet får man namnge hästen själv, har den ett namn "med sig" är det dock ganska smart att använda det för att den kan vara tävlad/visad någonstans med det namnet och då är det lättare att koppla ihop alla resultat med rätt häst.
Om hästen har flera namn i passet är det det som är tryckt som räknas, ibland står det också att ett namnbyte gjorts, men det ska också vara tryckt eller åtminstone stämplat. Handskrivna namn är oftast såna namn som någon hästägare givit utan att registrera det eller också hästens FEI-namn (som inte behöver vara samma som originlnamn).
Ser att det var längesedan du var vänlig att svara:o
Jag har inte hittat något namn någonstans. Ska gå och titta efter en gång till dock.;)
Min lilla tös heter Amazing = Fantastisk! Är riktigt nöjd med namnet (Uppfödaren som döpt henne) men det känns som att vi kommer att ha höga förväntningar på oss! :D:grin:
De flesta får till det rätt men några äldre som tappat engelska lite kör på a-MASING ungefär :p
Min unghäst heter Light my Fire:p
vi döpte honom efter den där gamla låten :come on baby Light my fire, eller hur den nu går;):D
sandra_fredag 2008-11-19, 13:48 Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, men speakers som har svårt att uttala namn, så brukar alltid en av mina hästar få ett rolig uttal. Han heter Cort´chize på pappret, men när de säger det i högtalarna blir det nått helt annat :D haha!
Min ponny har inte precis ett konstigt namn Grythöjdens Index... Kommer in på banan "och så har vi XX med Gröthöjdens... ursäkta... Grythöjdens Index" :)
Min häst heter Pokkadis (ett sånt roligt P egentligen), men det uttala Thåkadis (engelskt th, som i the). Tror inte det kommer vara några problem på tävlingar precis, men när jag skulle förklara namnet för min fasters man, så satt han och grubblade på det.. Thåkadis .. Thåckadis .. Thaukadis .. Sen brast han ut i skratt "HAHAHAHHAHAHAHAH, det blir något helt annat på engelska. Vilka grymma uppfödare som gav ett föl ett sådant namn." Ja, det betyder ju skönhets gudinnan, så elakt kan ju diskuteras :angel: ..
Men när jag sa det till mina kompisar, blev det direkt Fuck This för dem, elaka människor :P!
Ja du kan välja vilket du vill :)
Min holländska häst har två namn. Han heter Odin och Olivier. Odin är hans avelsnamn medans Olivier är hans tävlingsnamn. Jag valde ganska så lätt Olivier ;)
Det är inte helt sant. Beror på vad som står i passet. Om det finns stämplat i passet att hästen även heter sitt tävlingsnamn är det helt ok.
Är det t ex bara inlagt i ett FEI-pass är det inte korrekt.
Karolina_91 2008-12-12, 23:47 Hmm förväntningar själv har ja en Queen of the country?? tror ni de blir några förväntningar?? har inte tävla än då de bara är en 05a Hihi
men de finns många konstiga namn!!!
Press och Press, min häst heter "bara" Amazing :grin:
WhoIsItAgain 2008-12-13, 02:49 Har en hög exempel jag varit med om:
Miramis - ska uttalas Miramiss. Blev ofta Miiiiiraaaaamiiiiis.
Domenica - läs bara vad som står med o inte å. Blev Dååååmenicka
Galax- Inte Gallax
Lucky-Lucky, hur svårt kan det vara? Jodå Lucy - Lucy
Action - som actonfilm inte Auktion eller Assion
Flake - som engelskans flinga (fläjk), inte försvenskat FLAKE
Avd roliga ponnynamn var han som hette Lunketuss. Men det var en pigg liten herre..
elin_stynsbergsgard 2008-12-30, 03:27 Jag undrar om hästens namn som anmäls till tävling måste överensstämma med det namn som är registrerat i passet? En dum fråga kanske, men vår häst har ett lite udda namn i sitt pass "Ugly" :crazy: och det känns inte helrätt att använda det i tävlingssammanhang. Nu börjar det närma sig tävlingspremiär. Måste man registrera ett namnbyte? Kostnad? Tacksam för svar :bow:
Jag tror att det är samma ... Vet inte säkert, men har det för mig ...
Jerseyite 2008-12-30, 03:48 Det dar med fula namn ar ju bara roligt! Jag tavlade en arab for ett tag sedan som heter She's Got Bette Davies' Eyes. Ja, det ar hennes namn!! Speakern hade otroligt roligt at detta: "Next up is XXX.... and She's Got Bette Davies' Eyes! XXX enters the course... Looking good in the trot... Looking good! Of course, She's Got Bette Davies' Eyes!" Man holl ju pa att trilla ur sadeln av skratt. :D
cactuspower 2008-12-30, 18:37 *KL* Jag kommer inte ihåg om jag svarat i tråden men min häst heter ju Landöras - Zvaigznite (lettisk imp). Men en gång när hon tävlade så orkade speakern bara säga "Landöras".
Men hon kallas till vardags för Landora men när hon var på tillridning så tyckte stalltjejerna att det namnet var krångligt, så därav fick hon nya smeknamnet, Doris ! :D
|