Visa fullständig version : Är det samma katt?

Juuwliaa
2007-10-26, 18:39
Min mamma ringde för en liten stund sedan och berättade att dom hade sett en katt som eventuellt kunde vara min, som försvann för ett par månader sedan i sammband med en flytt. Jag har fått en bild skickad via SMS, men min mamma är osäker på om det verkligen är min katt. Men jag tycker att dom två är så lika att det omöjligt kan vara en annan katt, eller så är det bara önsketänkande... Därför, vill jag ha er hjälp. Jag bifogar två bilder, en bild fotad idag på en katt som eventuellt är min, och en gammal bild på min katt.

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15890000-15899999/640x480/15897453.jpg

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_23/08790000-08799999/640x480/8794414.jpg

Titta på ränderna på ryggen, är det bara jag som tycker dom är näst intill identiskt lika? Självklart är det lite svårt att bedömma när vinklarna är olika men på ett ungefär... Dom ljusa tassarna, strecket från ögonen ut mot "kinderna"... KAN två olika katter vara såhär lika?

Ska åka ut imorgon och titta om det är min katt eller inte, men jag vill gärna höra andras tankar. Självklart förstår jag att det kanske inte är min katt, men jag vill ju så gärna att det ska vara så...

Reykur
2007-10-26, 18:54
Dålig bild men jo, jag säger att det är samma katt. Tabbyränderna på ryggen är identiska. Härligt att han är hittad!

Edit, byter kön på katten ;)

Tassetass
2007-10-26, 18:58
Jag tycker också det ser ut som samma katt! Vad roligt!! :bump:

Juuwliaa
2007-10-26, 18:59
Jag vet ju hur duktig du är på katter så jag blir extra glad att du tycker det! Just nu känns det som att jag försöker inbilla mig själv att det är samma katt, men när även andra ser det så...

Men måste faktiskt tillägga att det är en pojk ;)

Åh nu vill jag åka dit direkt... Har dock ingen skjuts förens vid 10-11 tiden... Suck!

Juuwliaa
2007-10-26, 19:04
Ah jag blir alldeles :love: Nu får jag tvinga pappa att åka ut med mig dit och titta... Självklart ska man inte hoppas på för mycket, men jag vill ju så gärna att det ska vara min grabb.

orion_x
2007-10-26, 19:47
Tycker med det ser ut att vara samma katt. Annars är de vääääääldigt lika. Hoppas det är din kisse

Juuwliaa
2007-10-26, 20:40
Vi har varit ute och letat nu men tyvärr dök det inte upp någon kisse, så vi får åka dit igen imorrn och kika...

Tviggy1081
2007-10-26, 20:51
Jag tror med det är samma katt!:)
Håller tummarna för att det är den!

LillaQ
2007-10-26, 23:00
Säger som alla andra sagt, dom är ju väldigt lika! Så kan mycket väl vara samma katt, håller tummarna för d;)
Så tråkigt när man blir av med katten.. =/

mandalaki
2007-10-26, 23:20
Hoppas du hittar honom - det måste vara samma katt!

Och rund och fin är han ju även på den nya bilden, han verkar inte ha svultit, någon måste ha matat honom.

Vagis
2007-10-26, 23:54
Hoppas du hittar honom - det måste vara samma katt!

Och rund och fin är han ju även på den nya bilden, han verkar inte ha svultit, någon måste ha matat honom.

Precis.
Du kan alltså ha svårt att hitta honom av två skäl.
Någon HAR tagit hand om honom.
Eller också klarar han sig på egen hand. Och kan mycket väl vara blyg för dig också...
Det är inte alls ovanligt att man måste fånga sin igenhittade katt i fångstbur.

Häng upp lappar där i närområdet - så täcker du bägge varianterna.

Visar det sig att någon har hjälpt honom - glöm inte att tacka mycket för att de hjälpt och så... De vill nog inte ha pengar, men nån trevlig gåva eller gentjänst är säkert uppskattat.

Om det trots allt visar sig att det INTE är din katt, men ändå en hemlösing, så föreslår jag att du tar hand om den. Inte istället, utan i namn av den som försvann. På det att hans eventuella död inte blev förgäves.

Sara-Ida
2007-10-26, 23:57
Must be!
Gud vad roligt! Man blir så ledsen när man ser alla annonser över övergivna och bortvillade katter som söker mattar och hussar. Härligt att din raring lever, mår bra och kan komma hem snart! :love:

Juuwliaa
2007-10-27, 10:35
Fast han var tydligen social sa mamma, för han kom glatt framspringandes och skulle hälsa. Men dom var inte säker på att det verkligen var min katt, och i och med att den såg välmående ut så tog dom inte med sig den hem.

Men min syster jobbar på ett dagis där dom hittade honom så isåfall säger hon till om hon får syn på honom igen. Men jag ska dit senare och leta lite, och hoppas på bättre lycka den här gången! :)

Det är inte alls omöjligt att någon har matat honom, utan det är det mest troliga, med tanke på att han tydligen var tjockare nu än förut :smirk: Sedan fanns det tydligen mycket råttor och så i området som också kan ha bidragit en del... ;P

Vagis
2007-10-27, 16:56
som tidigare sagt, häng upp lappar i området. Av flera skäl, bla

Om det är någon som har hjälpt till vill de säkert komma i kontakt med er. tänkt vad ledsna de blir när deras nya katt plötsligt bara försvinner.

Grängesberg
2007-10-28, 20:25
Visst måste det väl vara din katt, teckningen är ju otroligt lika.

Helt klart är det den.!

Hoppas att du får tag i den.

Gabbi
2007-10-28, 20:30
Färgteckningen på sidorna är ju identisk, så nog måste det vara samma katt...

Juuwliaa
2007-10-28, 22:09
Ja det förstås, tänkte inte så. Men ska helt klart hänga upp lappar! Tänkte också gå runt och knacka på hos dem som bor i lägenheterna där, för att höra om dom har sett honom, och kanske bor han hos någon av dem.

Men, om han nu bor hos någon där, kan dom vägra ge tillbaka honom? Han är dumt nog inte registrerad, öronmärkt eller någonting alls.

Heulwen
2007-10-28, 23:05
Alltså det där måste ju definitivt vara samma katt!

Grängesberg
2007-10-29, 11:23
Men, om han nu bor hos någon där, kan dom vägra ge tillbaka honom? Han är dumt nog inte registrerad, öronmärkt eller någonting alls.

Visst kan dom kanske det, men du har ju bild på katten, som har en speciell teckning på sidan.

Hade jag hittat den, haft den som min och om sedan ägaren skulle dykt upp så hade jag ju såklart blivit ledsen MEN försått att det rätta var att lämna den åter.

Du kan väl göra en överenskommelse med dom av något slag kanske.?
Att om du någon gång inte kan ha katten kvar så blir dom tillfrågade i första hand?

Eller kanske ta hand om den när du är på semester?

Nej, jag vet inte , men säkert får du tillbaka din katt, du har ju bildbevis på att den är din!

Hoppas verkligen att du hittar den igen!

Tarzzan
2007-10-29, 14:22
Ser exakt likadana ut.
Hämta hem din katt:bump:

Du har inte märkt din katt?Då är det lättare att konstatera att det är din katt

Juuwliaa
2007-10-29, 16:08
NU ÄR HAN HEMMA! :love: Han hade tydligen varit vid ett dagis sedan i fredags, så har han bott hos någon så var det inte där i allafall... Så jag hade ingen att fråga, men jag ska sätta upp lappar.

Han sprang direkt till matskålen när han kom hem, och gosade sedan ner sig i mattes säng :) Och när jag kom hem från stallet kom han direkt rusandes och skrek, hööögt, precis som vanligt... :love:

Mina föräldrar är lite skeptiska till att det är samma katt, men jag har suttit och räknat ränder på tassar, trampdynsfärgen, ränder på huvudet, färgen på morrhåren, färgen på hakan osv och allting är identiskt med mina bilder. Sedan att han har fått en riktigt tät björnpäls är förstås en annan femma... :P Och luktar illa gör han med... :smirk:

Tviggy1081
2007-10-29, 16:14
vad härligt att han är hemma :) :)

Ylva86
2007-10-29, 16:16
Jag tycker också att det ser precis ut som din katt. Så lika ränder är väl svårt att få till! Hoppas det går bra och att hon kommer lyckligt hem.

BeastieBabe
2007-10-29, 16:18
va roligt att det var din katt! och det låter som att han känner igen dig också :)

Ylva86
2007-10-29, 16:19
Var visst en han och läste visst inte så noga. Hoppas ni får det bra ihop igen i alla fall.

Juuwliaa
2007-10-29, 16:20
http://Juwlss.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTExMzUwOTQ5MCZ 0PTExOTM2MTI0MDEmY3VycmltZz0w

Här är en bild på den nyss hemkomna prinsen :) Som sooover...

Ylva86
2007-10-29, 16:21
Han ser ut att må jättebra! Och ger kanske lite hopp till Sara-Ida och Nagellacksberoende som har förlorat sina. Har inte läst idag. Kanske tillbaka? Grattis i alla fall!

Heulwen
2007-10-29, 17:33
Härligt! :)

Juuwliaa
2007-10-29, 21:06
Nu gjorde till och med min mamma mig osäker... Hon är nämligen tvärsäker på att det är en honkatt. Och desto mer vi försöker titta, desto osäkrare blir vi, i mina ögon kan det lika gärna vara en kastrerad hankatt (vilket min är), men mamma tycker det ser ut som en hona.

KAN två olika katter ha så pass lika teckning? Vi har ju räknat ränder och allt möjligt och allting stämmer...

Vi ska dock be någon som är mer kunnig som kan könsbestämma kissen.

Tviggy1081
2007-10-29, 21:26
Oj då...
släng in en bild, så ska vi nog reda ut det med :D

Juuwliaa
2007-10-29, 22:40
Ja jag får försöka fota imorrn, kameran är inte hemma just nu ;P

Vagis
2007-10-30, 12:42
Jag funderar, varför är dina föräldrar så angelägna att det är inte din katt?

Vill de så väldigt gärna fortsätta att söka efter din gamla katt?? Men ha då två katter, för katten!

Eller vill de ha en förevändning att inte ta igen hem katten?

Det är kanske ingen tillfällighet att katten blev kvarlämnad vid flytten?? Det är tyvärr inget ovanligt sätt att dumpa en katt...

Kämpa. Acceptera inte att dina föräldrar är nidingar. Acceptera inte, kämpa för att frälsa deras odödliga själar.

Och ÄR det en annan katt, se till att den får vara kvar ändå. Så får deras odödliga själar pluspoäng.

indian-charlie
2007-10-30, 12:55
Jag tycker du verkar dömmande helt utan anledning.

:crazy: Ööö... jag har fattat det som så att det är TS katt som försvann i samband med att TS flyttade.

Min mamma ringde för en liten stund sedan och berättade att dom hade sett en katt som eventuellt kunde vara min, som försvann för ett par månader sedan i sammband med en flytt.

Det står ingenting om att katten blev kvarlämnad vid flytten. :cool:

Att man ifrågasätter är väl inget konstigt, det kan ju faktiskt vara så att någon annan saknar sin katt och att man vill vara 100% säker på att det verkligen är TS kisse som man hittat.

Heulwen
2007-10-30, 15:27
Jag tycker också det är underligt att fdin mamma inte tror att det är rätt katt. Dem är ju identiska! Jag tror inte det finns många katter i Sverige som har ett identiskt lika tabby-mönster och att en sådan skulle dyka upp så nära - det är ju nästan omöjligt.
Men besök vet. för en könsbedömning, h*n kan ju se om den är kastrerad.

Sara-Ida
2007-10-30, 15:48
jag tycker den ser ut som en hankatt, ganska maskulint utseende om du frågar mig! :)

Vagis
2007-10-30, 16:30
Om ni är ärligen osäkra.

Behåll katten. OCH häng upp lappar på alla anslagstavlor i grannskapet där ni fann katten.
Berätta gärna för polisen. (de har även hand om försvunna katter).

Så täcker ni alla varianter.

startpompe
2007-10-30, 21:15
gud va skönt att han är hemma (om det är din katt) jag tror det dom är ju super lika!!

Juuwliaa
2007-10-30, 22:23
Du har nog missförstått mig lite :) Det är min katt, det var jag som köpte honom, men jag (och katten) bor hemma hos mina föräldrar. Så han är defintivt inte "dumpad".

Hela min familj är riktiga djurvänner, och skulle aldrig kunna få för sig att slänga ut en katt. Men jag tror att mamma tycker hela grejen med att han är tillbaka efter så lång tid är orimlig, och vi har även köpt en ny katt sedan den här försvann. Varför skulle hon köpa en ny om hon inte vill ha en? Det framstod kanske inte att vi har köpt en ny katt, men så är det i allafall.

Vi har nu också fått bekräftat att det är en kastrerad hankatt, precis som jag tyckte det såg ut. Vi tog med honom till en uppfödare här i närheten som sa att visst är det en kastrerad hane.

Tanken är att vi ska sätta upp lappar, men jag vill gärna ha lite hjälp med vad jag ska skriva? "Vi har hittat vår katt. Har du tagit hand om den?" :smirk: Nä ärligt talat, kom med förslag på vad som kan stå.

Självklart ska katten få stanna. I mina ögon är det helt orimligt, rent av omöjligt, att det är två olika katter. Jag vägrar lämna iväg honom någonstans, jag vet att det är min katt. Än vad mina föräldrar säger så... Som ni säger, hur kan två olika katter ha identiska tabbymönster? :crazy: Jag låter väldigt naiv nu och korkad men... Han lystrar till sitt namn, han beter sig som vår katt, han ser ut som vår katt, han skriker som vår katt, han hittar i huset (visste direkt vart matskålen var, vart kattlådan står), kände igen kaninen osv.

Heulwen
2007-10-30, 23:21
Med allt det du skriver så finns det ingen som helst möjlighet att han inte skulle vara din katt. Grattis! :)

mandalaki
2007-10-31, 20:08
Det är klart att det är din katt.:)

Och anledningen till att du bör få tag i de som eventuellt matat honom under hans frånvaro är ju att HAN troligen inte kommer att stanna hos er, oavsett var ni bestämmer att han hör hemma.

Han kommer att fortsätta gå till det andra stället också eftersom de matat honom. Därför behöver ni samarbeta.

Heulwen
2007-10-31, 20:20
Om ni öronmärker han nu så har nog den som ev. matat honom vett att höra av sig till er om de ser honom igen. Enda anledningen att de matat honom var väl att han kanske dök upp smal och eländig hos dem och det inte fanns något som visade på att han hade en ägare.

Juuwliaa
2007-10-31, 21:14
Fast han verkar inte vilja lämna huset, han har redan fått gå ut och han går bara ut ca 5-10 minuter sedan kommer han inspringandes igen. Känns som att han är osäker på att han kommer bli "lämnad" igen, men visst kommer han säkert söka sig tillbaka till stället där han under den här perioden har bott.

Jag tänkte lägga ut en annons på blocket om att han är återfunnen, och sätta upp lappar. Eventuellt vet vi vem som har tagit hand om honom, en äldre dam som matar alla katter hon får syn på... :crazy: Snällt på sitt sätt men inte så roligt när katterna inte kommer hem sedan ;P

mandalaki
2007-10-31, 21:16
Aha, är det vad som hänt? Folk som matar in andras katter borde...:mad:

Men att han är så hemkär just nu tyder nog på att han haft det lite tufft, han har kanske inte fått mat helt regelbundet hos den andra personen. I så fall stannar han förhoppningsvis hos er.

Skäm bort honom med mycket godis nu;)

Sastra
2007-11-04, 00:41
Vilken fin solskenshistoria! Underbart att kisse är hemma igen, han ser så nöjd ut där han ligger i sängen :love:
Om jag vore du skulle jag se till att öron / chipmärka honom och sätta på honom ett halsband med namn och telefonnummer, om han nu skulle få för sig att leta upp sitt alternativa matställe igen.