Visa fullständig version : Ska köpa häst och behöver råd

sonett
2007-10-27, 10:14
ska köpa häst och behöver nu råd.
Har hittat hästen för mig, om vi ska utgå från bilder/info och dylikt.
Fick en video på hästen, dock av mycket dålig kvalitét. Men på videon kan man ana att hästen går orent i traven. Hästen är dock inte riden mycket senaste tiden och är även barfota. Orenheten är mest något jag tror att jag ser, men är inte riktigt säker. Men jag har visat filmen till några till och dom ser samma sak som mig. Hästen ska dock enligt uppgift inte vara skadad. (men det vet man ju aldrig) Ska man stå över eller ska man låta veterinär besikta hästen och låta veterinären avgöra?

Halali_95
2007-10-27, 10:54
Låt veterinären avgöra

In_Joy_And_Sorrow
2007-10-27, 11:48
Eftersom den går barfota så kan det ju vara så att den är öm i hovarna. Men jag tycker också att du ska låta veterinären avgöra.

Totola
2007-10-27, 11:58
Säger som övriga - låt veterinären avgöra. Alt. be dom sko på hästen och åk och provrid/titta först när hästen är skodd för att du ska kunna vara säker på om det beror på hovömhet eller inte.

Det är såklart säkrare att köpa en häst som går 100% rent, men jag tror inte alltid man behöver se så hårt på att hästarna går "konstigt" vid ridning. Bara det inte ser ut som att de har ont och går igenom besiktningen. Hästarna kan se konstiga ut för att de är stelare i ena sidan, för att ryttaren stör för mycket, för att de inte är rakriktade osv. Vet bl a en häst som kan se direkt oren ut när ryttaren låter den gå "som den vill" på volt för att den inte har balans och nästan lutar åt ena hållet, då blir det för mycket vikt på det frambenet så den kan snubbla till. Rider man den i balans blir det inte samma sak.
Men som sagt, då ska man ju VETA att den är fräsch! :p onödigt att köpa en häst om man misstänker att den är halt.

sonett
2007-10-27, 14:30
skickar ett pm med video så kanske du kan kika..?

NonStop
2007-10-27, 16:27
Men jag antar att du ska provrida hästen. Känns den oren då, skulle jag nog inte ens ta ut vet och besikta.. Är den ömfotad borde man kunna be ägarna sko den så man kan skilja på vad som är vad!

sonett
2007-10-27, 16:33
det är ca 100 mil att åka så det känns väl inte så lockade. hästen kostar 19.000 inkl hemkostnad.

simplythetruth
2007-10-27, 16:47
Då kan du nog hitta något bättre!

Köp inte en häst utan att ha sett den först, det är som att köpa sig problem! :eek:

sonett
2007-10-27, 16:51
jag kan gärna skicka videon till ett par stycken, som är duktig på o se sådant. Jag hoppas jag har fel, för då är det rätt häst för mig!
pm:a mig gärna. Lägger givetvis inte ut den här.

svea
2007-10-27, 17:04
Jag skulle över huvud taget inte köpa en häst som "inte är så mycket riden senaste tiden". Köp en som är ordentligt igångsatt, och bedöm den efter det arbete den presterar när du provrider den.

sonett
2007-10-27, 17:07
Hästen är inte så mycket riden sista tiden pga att ryttaren bor på annan ort och det är pga ryttarbrist, också därför den ska säljas. (andra har hållt igång den då och då under tiden)

svea
2007-10-27, 17:18
Jag vet, det brukar aldrig saknas anledningar till varför hästen står. Men i slutändan är det bara den häst man har framför näsan för dagen som man kan köpa, i precis det skick den är just då.

ancan
2007-10-27, 17:23
det är ca 100 mil att åka så det känns väl inte så lockade. hästen kostar 19.000 inkl hemkostnad.

Då tycker jag verkligen du ska kolla den noga, låter oerhört billigt för en inriden häst...men det kanske är en shettis;)

sonett
2007-10-27, 17:23
just den anledningen tror jag dock på. Ägaren har haft hästen i alltför många år, hela hästens livstid. Jag är nog säker på att bra och rätt hem är viktigt denna gång.

sonett
2007-10-27, 17:25
pm:ar vad det är. Vill ej skriva ut det på offentligt forum.
men det är ingen shetlandsponny ;)

ancan
2007-10-27, 17:34
Ibland är PM väldigt bra att ha:)

Jag håller numera med övriga som skrivit i tråden, låt en bra veterinär avgöra det hela.

LYCKA TILL!

sonett
2007-10-27, 17:45
tack för svar.

lwt03001
2007-10-27, 17:50
Då tycker jag verkligen du ska kolla den noga, låter oerhört billigt för en inriden häst...men det kanske är en shettis;)

Så tycker jag inte man kan resonera. Det finns bra hästar för rimliga priser. Köpte min 4-åriga arabvalack i påskas och han var inriden och kostade 20000:-. Ett klipp tycker jag då han är helt underbar och väldigt utvecklingsbar inom dressyren. Så man kan ha tur inom hästvärlden...

sonett
2007-10-27, 17:53
Efter mycket om och men. Har tackat nej. :cry: Att det skulle kännas så svårt att tacka nej trodde jag inte. Men, det är väl bara och bita ihop och leta vidare.

Inga mer pm behövs. Tack för tips och råd.

Goat lover
2007-10-27, 18:10

100 mil är väl inget större hinder. orkar du inte köra själv så ta tåget.
Själv har jag åkt 100 mil för en katt för 5.000:- bara för att jag ville se den innan jag tog hem den så jag visste att det verkligen skulle bli bra och jag skulle trivas med den.

Tokmaja
2007-10-27, 19:20
Hur kan man avgöra om att det är "rätt häst" bara genom att se bilder och se en film??
Att hästen inte är mycket riden tycker jag personligen inte gör så mycket, har precis själv köpt ett avelssto som inte är riden mycket alls i sitt liv, MEN jag vet ju också att jag köpt just det, ett avelsto som inte är mycket riden, så man får väl se vad det blir av henne...
Men 100 mil går lätt med tåg.
Åkte själv 100 mil tor i helgen för att hämta min häst som alltså bodde 50 mil från mig ungefär, och då hade vi ändå transport med ena resan (ja de som körde mig hade ju transport bägge vägar...) och det var inga problem, så att åka tåg ensam 100 mil utan att ta med häst tycker jag inte skulle vara några problem, om det verkligen är RÄTT häst!

sonett
2007-10-27, 19:27
Det va inte bara det som gjorde det.
stam, ålder, kön, ras, tävlingsmeriter vad det som stämde också.
Har varit halvintresserad av andra hästar av andra raser m.m också men det va ju denna typ av häst jag hoppats på att hitta.

Men har dock tackat nej som jag skrev innan.

Jag har köpt häst osedd förr och varit nöjd, det är inget problem.

Totola
2007-10-27, 22:10
Jag tyckte inte hästen såg halt ut i den rätta bemärkelsen, MEN hade definitivt någon form av rörelsestörning. Om det lutar åt köp så se till att räkna med noggrann besiktning och att troligen behöva lägga pengar på åtminstone massör, i värsta fall många ET behandlingar (kanske vet.vård men då borde de ju märka det på besiktningen).
För det känns snarare som att hästen ibland är rädd att kliva på sig själv (med bakbenen) för att den är "låst". Och då och då verkade den bli "oren" för att den var låst av handen, särskilt på volt, men tygelhälta är oftast något som orsakas av låsningar i ryggen. Såg den inte böja sig i sidled ordenligt en endaste gång, snarare gick den FELböjt upprepade gånger även utan ryttare. Upplever den inte harmonisk i kroppen. Nu har den ju inte heller världens bästa ridexteriör och det har jag tagit hänsyn till men den ser alldeles för stel och "hackig" ut för att vara "fräsch".

Så som sagt, oavsett om vet ger klartecken eller inte så skulle jag ta med i beräkning den tid och de pengar som kan behöva läggas ner för att få en mjukare och fräschare häst. Även om låsningar t ex inte nödvändigtvis innebär smärta eller "hälta" så får man en i längden mindre hållbar häst om det inte åtgärdas.
Och gör absolut veterinärbesiktning innan köp.

Totola
2007-10-27, 22:11
Ursäkta, såg först nu att du redan tackat nej! :p

pimy
2007-11-02, 23:34
men hur vet du att hästen är perfekt för dig om du inte har provridit den? Bara på säljarens beskrivning och en video är det ju omöjligt att avgöra om du och hästen kommer att funka ihop!

Totola
2007-11-03, 23:47
men hur vet du att hästen är perfekt för dig om du inte har provridit den? Bara på säljarens beskrivning och en video är det ju omöjligt att avgöra om du och hästen kommer att funka ihop!

Fast sånt där har ju med tur och lite skicklighet att göra även om man provrider.
Jag provred min första häst och tyckte den verkade väldigt trevligt överlag både hanteringsmässigt och i ridningen. Vi passade inte särskilt bra ihop för det, visst gillade jag hästen men personkemin hade garanterat kunnat stämma bättre överens med andra ryttare/andra hästar insåg jag i efterhand! :p
Nästa kuse köptes osedd, och förutom att den faktiskt var ofräsch (vilket gjorde att jag fick pengar tillbaka för att kunna sälja vidare som promenadhäst, rätt låg prisklass) och den hästen gillade jag skarpt personlighetsmässigt. Sen vete sjutton om personkemin stämde till 100%, man blir ju så partisk när det är ens egen häst - nog sjutton gillar den mig bäst! :angel: men JAG gillade hästen grundpersonlighet enormt, känslig, framåt, nyfiken, social.

Visst kan det bli grymt fel, men så länge man har ett bra avtal som innebär att man kan lämna tillbaka hästen om det visar sig att den inte är enligt beskrivningen (annars, om den är värd sitt pris, så kan man ju helt enkelt sälja vidare den) så tror jag det är nästan lika stor chans att det i längden blir bra om man köper osedd som om man köper sedd.
Just för att själva provridningen ändå inte säger så mycket om hur hästen kommer att vara när man haft den själv några månader...