Visa fullständig version : Vilken Trailer ska jag ha.....??
Ja nu har jag börjat leta trailer. Men det är en stor djungel och jag skulle behöva lite hjälp. Mina krav är:
-Boggie
-Sadelskåp
-Delbara bommar fram o bak
-Frontutlastare
-Bilen får bara dra 1500
-Max 50 000:-
Kan ni hjälpa mig? Gärna bilder!
Flytta gärna tråden om den ligger fel!
Goat lover 2007-10-27, 18:12 Cheval liberte eller böckmann (som f.ö har kampanj just nu) Dem får du nya för det priset.
helt klat böckamn. har en själv som min häst älskar att åka i (vanligtvis svårlastad och oroli i släpet) men ej i detta. har en böckman master äldre modell men kanon bra
Star eller Kylinge skulle jag ha köpt.
Bild på min enkelaxlade Kylinge utan sadelskåp på (kör med tävlingsskåp inuti istället. Men det ser ju i princip likadana ut fast det blir boogie, och sen kommer ju sadelskåpet på i fram. Tyvärr ingen bild på sidan där fronturlasten sitter på denna dator.
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_18/15940000-15949999/640x480/15947433.jpg
Martina_m 2007-10-28, 20:46 Är inte så himla insatt. Men jag skulle absolut satsa på en Kylinge eller Star. Det finns i mycket fint skick för 50 000 kr. Med allt det du vill ha. Och de är bra stabila, ljus och bra kvalité.
Startrailer? Jag har en startrailer rubin, dock inte boggie men den uppfyller de andra kraven du har.
JA har en star nu och det älskar jag!!!!! Men vikten blir ju ett problen då de oftast ligger på 1500 och mer.......
hur är det med böckman?....hur ser de ut inuti??
har de frontlastare??
JA har en star nu och det älskar jag!!!!! Men vikten blir ju ett problen då de oftast ligger på 1500 och mer.......
:confused:
Det där stämmer ju inte riktigt. Beror ju helt på vad de är typade till, och när jag söker på dem hittar jag X antal, både star och kylinge typade till 1500 kg.
Jag tycker hästarna trivs super bra i Umeåsläpet. De är isolerat och har taklucka bra ventelation och framutlastning. boggie.delade bomar.hingstvägg ifram.bred dörr.rejäla bommar i bak men har även dörrar bak och gjort dörr i fram så man kan köra shettis utan att den kryper under bommen.ljus inut i x.bred högt i tak. ja vad mer. Nej jag tycker om Umeå släpen dom håller länge och har bra andrahandsvärde.
Sen har mor ett Böckman och dom verkar oxå jätte bra stora och höga breda ljusa inut i, de ända jag inte gillar de är övre delen i bak som är en pressening som man drar ner. De blir kallt på vintern,en del hästar tycker de är läskigt när de låter om den.
Men de är två rejäla transporter som är tåliga.:banana::bump:
Martina_m 2007-10-29, 08:47 Som Han_naH sa, så finns det gott om Star Trailer som ligger på just 1500. Diamant är väl den extra höga/breda och den kan vara lite tyngre, men finns ju Safir som är boggie oxå va? Även Apollo från Kylinge brukar liggar på 1500 eller under det.
Pocahontas 2007-10-29, 08:52 Jag slår också ett slag för Umesläpen, har också ett boggi med fronturlastning. Helt kanon!
Jag tycker det är viktigt med isolerade släp som innebär varma på vintern och kalla på sommaren. Takluckan är också ett stort +.
I övrigt ljusa och fräscha.
Danneman_79 2007-10-29, 11:31 hej hej vill inte vara en glädje dödare =) men tänk på vikterna med bil o släp så du inte åker för tungt ,, är inte så ofta man blir stopad med häst transport men de blir fler o fler , hört o sett flera nu efter vägarna ,, hjälper er gärna om niu e osäkra har BE CE o kör lastbil hela dagarna , så man ser rätt mycket.
IrishDraft 2007-10-29, 11:36 Jag slår också ett slag för Umesläpen, har också ett boggi med fronturlastning. Helt kanon!
Jag tycker det är viktigt med isolerade släp som innebär varma på vintern och kalla på sommaren. Takluckan är också ett stort +.
I övrigt ljusa och fräscha.
Och för den som inte läser Ridsport så borde man innan man köper ett Ume-släp faktiskt göra det... tänka på VILKET Ume man köper och kanske till och med bojkotta dem om man känner för det. Minns inte vilket nummer, men det var någon gång nu i höst... Det är inte bara 1 ramp som har gått av pga röta och Ume har INTE kallat tillbaka dem eller ersatt ägarna utan de har själva fått betala ny ramp... Dålig stil...
Vill bara lämna in en liten brasklapp för att just Star varit en av de släp som "fuskat" med tjänstevikten. Väg släpet innan du eventuellt går och köper ett begagnat så du inte blir lurad på lastvikten.
Tror dessutom att Star har en rätt hög tjänstevikt jämfört med andra liknande släp? Rätta mig om jag har fel! Det kan ju å andra sidan betyda att de är rejäla och tåliga.
Fats det har hon väl redan gjort, eftersom att hon har som krav att den inte får väga mer än 1500 kg.
/ Hanna, som också har BE
SassesCarloz 2007-10-29, 19:39 Jag säger bara THULE eller Kyllinge eller Star. (Det är ju det nya namnet på dessa släp.)
Har precis köpt ett Safir släp. Fronturlastning,sadelskåp och framför allt lätt utlösningsbara bommar fram. samt kamera övervakning.
Totalvikten på mitt släp är 1400 kg. Vikten stämmer mot polisens våg. Utan häst när vi kollade.
Att jag propsar på säkerhetsbommar fram beror på att kompisen med ett UME släp (med allt utom säkerhetsbommar) var med om något som kunde gått mycket illa. Hästen gick över bommen och höll på att strypas. Det var bara att skära av grimman och sen låta hästen komma ut genom lilla dörren. Den hästen lever idag. Men den kommer nog aldrig köras utan utlösningsbara bommar igen.
En sak man ska ha klart för sig att du kan ha hur mycket behörigheter på ditt körkort som bara är möjligt.
MEN det är ALLTID bilens dragkrok som avgör maximal vikt på släp.
Tex Suzuki Grand Vitara XL 7 (Jeep modell) får inte dra mer än 1850 kg. Så bara för att man tagit E behörighet så kan man inte koppla hur man vill. OCH blir du stoppad med den behörigheten och det är för tungt, räknar polisen med att du ska kunna räkna hur mycket max är för ekipaget.
Jag har BE CE DE Men måste i varje fall rätta mig efter dragbilens uppgifter.
En sak man ska ha klart för sig att du kan ha hur mycket behörigheter på ditt körkort som bara är möjligt.
MEN det är ALLTID bilens dragkrok som avgör maximal vikt på släp.
Tex Suzuki Grand Vitara XL 7 (Jeep modell) får inte dra mer än 1850 kg. Så bara för att man tagit E behörighet så kan man inte koppla hur man vill. OCH blir du stoppad med den behörigheten och det är för tungt, räknar polisen med att du ska kunna räkna hur mycket max är för ekipaget.
Jag har BE CE DE Men måste i varje fall rätta mig efter dragbilens uppgifter.
Koppla hur man vill kan man väl... eller...? Nog är det så att om man har ett BE-kort så får man koppla på ett släp som är högt typat, tex 1990 kg men man får inte LASTA det mer än vad draget tål. Typningen har väl liksom inget med det hela att göra. (Om jag nu förstått rätt...)
Varför tror alla att det är jag som ska ha släp i denna tråden för :confused:
Jag är väldigt nöjd med min kylinge med panikbommar dessutom.
Jag vet precis hur man får och inte får koppla.
Och att jag inte får koppla på en trailer typad till 2000 kg bara för att draget säger ifrån vid 1850 kg stämmer INTE!
Däremot får jag inte lasta släpet så att släpets vikt + lasten överstiger 1850 kg.
Jag har en Cheval Liberté 2003 som både jag och min häst är väldigt nöjda med. Den har allt du söker + att det även är kombiramp både fram och bak, sadelskåp är iofs tillval, det hängs på insidan av skötardörren.
Min häst som förut var väldigt svårlastad kliver rakt på detta släp.
Tjänstevikten ligger på 800kg så då får du lasta 700kg om du typar den på 1500kg.
Danneman_79 2007-10-29, 21:33 800 hundra kilo låter ganska lite men de lär väl inte vara en boggi vagn då iallafall. 800 i tjänste vikt va väger sen hästen då ? kan inte vikt på hästar ,,
Vad en häst väger varierar ganska kraftigt. Beror helt på om vi pratar shetlandsponny eller en shirehäst, sen varierar det även ganska mycket inom raserna. Vikten på en häst är bland annat beroende av mankhöjden, hur mycket muskler de har och hur välfödda de är.
Variationen är inte i ett tiotal kilo, utan kan variera över flera hundra kilo.
Jag kan ju säga att min "lilla" dam på 155 cm i tävlingskondis väger kring 500 kg (i underkant).
Jag kan ju för övrigt meddela att tjänstevikten på min enkelaxlade transport ligger på 640 kg, vilket medför att jag får lasta 660 kg.
IrishDraft 2007-10-29, 22:06 800 hundra kilo låter ganska lite men de lär väl inte vara en boggi vagn då iallafall. 800 i tjänste vikt va väger sen hästen då ? kan inte vikt på hästar ,,
800 kg i tjänstevikt kan VISST vara en boggi, sen är det säkert ingen boggi. Allt beror på konstruktion och material. OM du inte vet vad en hästväger hur vet du då vad en trailer väger :cool:
Danneman_79 2007-10-29, 23:56 jag e inte insatt på just djuret häst , kan fordon rätt bra då jag vuxit upp med det o sitter o flänger runt i en rutten lastbil me släp hela dagarna !! sa inte att de ja sa va rätt de var en fråga om de inte va lite me 800 kg men de stämmer säkert .. vet att enkel axlade e lättare säger sig självt lite ,, men de e ju bra att de finns lättare så ni kan lasta mera ,, själv skulle jag köpt en lastbil transport så man slipper släp :P hehe
men i en släpvagn så där va ingår i tjänstevikten då ? är de allt som sitter när den e tom ? eller är det som en bil ´ddär man räknar in chauffören o full tank ?
IrishDraft 2007-10-30, 08:08 Konstigt... Min pappa är nämligen VÄLDIGT insatt i släp och lastbilar och han tycker att hästtransporter och hästlastbilar väger onödigt MYCKET... eftersom dom har en förmåga att använda sig av onödigt tunga material...
Är nu inte 100% säker på tjänstevikten, men har för mig att den inkluderar avsedda däck, bommar, mellanvägg, eventuellt reservdäck? Dvs, fullt utrustad men absolut inget mer, därför åker många med överlast... de tänker inte på sadelskåpet, höbalarna, kraftfodret etc. etc.
Det är rätt många märken som klarar 800 kg som tjänstevikt med boggie:
Boj Bravo har tjänstevikter från 660, Classicen från 720 kilo. Ume tror jag börjar med A35 på 670 kilo. Dessa märken brukar dessutom ligga nära sanningen med tjänstevikten.
Byggs vagnen i aluminium i stället för galv etc så kommer det att påverka slutvikten. Alla saker som blir lättare är dock inte av godo, vissa påverkar också kvalité och hållfasthet.
Fast det är inte bara att köpa en lastbil istället för en transport.
Bla.
1. Man måste ha C-kort för att få köra lastbil om man nu inte köper en B-kortslasbil.
2. kostnaden för en lastbil blir oftast högre i inköp
3. Man måste ändå ha en vanlig bil plus en lastbil vilket betyder dubbla skatter, dubbla försäkringar mm. En transport är mycket billigare i dessa avseenden
4. Förvaringsutrymme
Det finns självklart fler aspekter, som både talar för och emot transport. Sen har många av dem som kör med lastbil även en transport också som de åker med "till vardags".
IrishDraft 2007-10-30, 09:18 Fast det är inte bara att köpa en lastbil istället för en transport.
Bla.
1. Man måste ha C-kort för att få köra lastbil om man nu inte köper en B-kortslasbil.
2. kostnaden för en lastbil blir oftast högre i inköp
3. Man måste ändå ha en vanlig bil plus en lastbil vilket betyder dubbla skatter, dubbla försäkringar mm. En transport är mycket billigare i dessa avseenden
4. Förvaringsutrymme
Det finns självklart fler aspekter, som både talar för och emot transport. Sen har många av dem som kör med lastbil även en transport också som de åker med "till vardags".
Väl talat. Dessutom är dessa B-kortslastbilar oftast överlastade pga att de är dimensionerade för två hästar och en massa last, fast lastvikten inte är det...
Håller helt med på det. Det är synd att det är så egentligen för de är ju himla smidiga! Men ack så dyra...
men i en släpvagn så där va ingår i tjänstevikten då ? är de allt som sitter när den e tom ? eller är det som en bil ´ddär man räknar in chauffören o full tank ?
Oftast ingår ingenting i tjänstevikten. Släpen vägs in tomma utan matta, bommar, mellanvägg o reservhjul.
Mitt släp som har en tjänstevikt på 840kg väger 940kg med utrustning för att köra häst i. Jag tappar 100kg i lastvikt på att ha inredningen i.
// Linda
Nattviol2007 2007-10-30, 09:51 Varför tror alla att det är jag som ska ha släp i denna tråden för :confused:
Jag är väldigt nöjd med min kylinge med panikbommar dessutom.
Jag vet precis hur man får och inte får koppla.
Och att jag inte får koppla på en trailer typad till 2000 kg bara för att draget säger ifrån vid 1850 kg stämmer INTE!
Däremot får jag inte lasta släpet så att släpets vikt + lasten överstiger 1850 kg.
:bow::bow::bow:
Pocahontas 2007-10-30, 09:55 Och för den som inte läser Ridsport så borde man innan man köper ett Ume-släp faktiskt göra det... tänka på VILKET Ume man köper och kanske till och med bojkotta dem om man känner för det. Minns inte vilket nummer, men det var någon gång nu i höst... Det är inte bara 1 ramp som har gått av pga röta och Ume har INTE kallat tillbaka dem eller ersatt ägarna utan de har själva fått betala ny ramp... Dålig stil...
Vad skulle det gå röta i:confused: Aluminiumen eller? Det måste vara i äldre släp som har plyfa i sig.
Ska se om jag hittar artikeln.
Det är inte bara 1 ramp som har gått av pga röta och Ume har INTE kallat tillbaka dem eller ersatt ägarna utan de har själva fått betala ny ramp... Dålig stil...
Det är de gamla plyfaramperna som gått sönder. Och visst skall man välja annat om man inte gillar företaget eller dess produkter.
Mycket kan man säga om umesläp; men artikeln kändes dessvärre inte så seriös. Ett företag utpekas och får inte utrymme att kommentera. Ur läsarens perspektiv hade jag hellre sett "generella" problem med vagnar, som jag som konsument bör hålla koll på. Nu vet vi dock att de verkar ha en risig policy på äldre vagnar - så hur långtgående garantier/ åtaganden som finns kanske är en intressant frågeställning?
Dock tycker jag att om släpen har en tio år på nacken, så bör man som ägare/ köpare vara rätt mån om att KOLLA golv och ramp. Det var btw INTE ett ume där golvet gick sönder under färd i våras. Den hästen slaktades och släpet var väl en 00:a om jag inte såg fel i artikeln som var då.
Lovisaleonora_ 2007-10-30, 10:56 Det är nyare Ume det rör sig om, och jag är faktiskt väldigt förvånad att Ume har valt att hantera situationen så taffligt som de gjort.
De har inte nekat att det är ett problem, att det är deras problem. Men av vad som kan utläsas skyller de på att de i sin tur inte får reklamera det konstaterat bristfälliga virket till sin leverantör och kan därför inte acceptera kundernas reklamationer.
Det kan jag hålla med om att det är en tafflig hantering, utan tvekan. Sen är det ju ett grymt bra sätt att själv sänka andrahandsvärdet på sin produkt + värdet i varumärket generellt ...
Vet inte när de bytte bakluckan, men plyfa kanske fanns för några år sedan?
IrishDraft 2007-10-30, 11:35 Mycket kan man säga om umesläp; men artikeln kändes dessvärre inte så seriös. Ett företag utpekas och får inte utrymme att kommentera. Ur läsarens perspektiv hade jag hellre sett "generella" problem med vagnar, som jag som konsument bör hålla koll på. Nu vet vi dock att de verkar ha en risig policy på äldre vagnar - så hur långtgående garantier/ åtaganden som finns kanske är en intressant frågeställning?
Dock tycker jag att om släpen har en tio år på nacken, så bör man som ägare/ köpare vara rätt mån om att KOLLA golv och ramp. Det var btw INTE ett ume där golvet gick sönder under färd i våras. Den hästen slaktades och släpet var väl en 00:a om jag inte såg fel i artikeln som var då.
Problemet är att jag har jämfört ramperna på de Umesläp det har varit problem med (allmännt kännt hos återförsäljare) med ramper hos andra släp och visst att ramper kan ruttna när dom blir äldre när de är gjorda av plyfa... Men... om du tänker dig de "stöd" som rampen vilar på när den står på backen så går det på nästan samtliga transporter hela vägen längs luckan och fästes i ramen på rampen, i den aktuella transportens fall slutar dessa stöd precis vid rampen. Det krävs inte någon stor analys för att räkna ut att dessa ramper kommer att braka ihop totalt när rampen ruttnar eftersom plyfan inte har något som tar emot i skarven mellan ramp och stöd. EN ramp som får stöd i denna region klarar sig betydligt längre, det är jag övertygad om.
Oftast ingår ingenting i tjänstevikten. Släpen vägs in tomma utan matta, bommar, mellanvägg o reservhjul.
Mitt släp som har en tjänstevikt på 840kg väger 940kg med utrustning för att köra häst i. Jag tappar 100kg i lastvikt på att ha inredningen i.
// Linda
Nja, det är nog på de äldre släpen. På de nyare vägs även inredningen in i tjänstevikten (standardinredning alltså).
Boj vägs inredda i alla fall, vet att fler gör det.
Har ett Kylinge Apollo med fronturlastning och boggie som idag väger 1500kg och då får jag lasta för 860 av dem (enl papprena sen vet jag väl inte om det stämmer på riktigt).
Det är just nu på service för att få nya höga bromsljus, öppningsbart fönster, nya vinterdäck, kort + lång bom bak samt höjning av totalvikten till 2000kg (har E och har tillgång till bil som tar ca 2700, det kan behövas när man ska åka runt med två connemaror...). (Och jag får haka på det på Volvon bara jag ser till att inte lasta mer än 960kg, då Volvon max får dra 1600kg).
Kylinges panikutlösning tycker jag är superenkel, den är likadan fram och bak.
(Nu har jag ett gammalt släp så ingen panikutlösning.)
Martina_m 2007-10-30, 15:35 Det är just nu på service för att få nya höga bromsljus, öppningsbart fönster, nya vinterdäck, kort + lång bom bak samt höjning av totalvikten till 2000kg (har E och har tillgång till bil som tar ca 2700, det kan behövas när man ska åka runt med två connemaror...). (Och jag får haka på det på Volvon bara jag ser till att inte lasta mer än 960kg, då Volvon max får dra 1600kg).
Ha lite svårt att hänga med... :confused: men...
Om jag har en bil som får dra 1500 på b-kort, och släpet är omtypat från 1500 till 2000kg. får jag fortsätta dra detta efter samma bil, så länge man inte lastar det så det överstiger 1500kg??
Eller kan någon förklara för mig? :o
Vad gör man egentligen när man höjer totalvikten på släpet?
IrishDraft 2007-10-30, 16:06 Ha lite svårt att hänga med... :confused: men...
Om jag har en bil som får dra 1500 på b-kort, och släpet är omtypat från 1500 till 2000kg. får jag fortsätta dra detta efter samma bil, så länge man inte lastar det så det överstiger 1500kg??
Eller kan någon förklara för mig? :o
Vad gör man egentligen när man höjer totalvikten på släpet?
Nix. Du får inte köra släpet.
I tur och ordning.
Med B-kort får du endast köra ett släp med en totalvikt (vilket inte är vikten för tillfället utan den möjliga totalvikten dvs. tjänstevikt+maxlast) som är lika med eller mindre än bilens tjänstevikt (bilens vikt +full tank +föraren 80 kg?). För att göra det hela ännu mer komplicerat får sedan totalvikten på hela ekipaget inte överstiga 3,5 ton (totalvikten återigen bilens och släpets tjänstevikt + maxlast, inte vad de båda väger för tillfället.)
Det du beskriver är tillåtet om bilen endast får dra 1500kg och du har BE-kort.
Eller ett annat scenario, bilen får dra 1500 kg på B-kort men bilens högsta släpvikt är 1300 kg (ja det kan stå så i pappren ibland), då får du dra en släpvagn med totalvikten 1500 kg men du får bara lasta så att släpet väger 1300 kg.
Omtypar gör man oftast åt motsatta håll (dvs. från 2000 kg till 1500kg) om man har B-kort eller åt det hållet du beskriver (från 1500kg till 2000kg om man har BE-kort.
Martina_m 2007-10-30, 16:13 Nix. Du får inte köra släpet.
I tur och ordning.
Med B-kort får du endast köra ett släp med en totalvikt (vilket inte är vikten för tillfället utan den möjliga totalvikten dvs. tjänstevikt+maxlast) som är lika med eller mindre än bilens tjänstevikt (bilens vikt +full tank +föraren 80 kg?). För att göra det hela ännu mer komplicerat får sedan totalvikten på hela ekipaget inte överstiga 3,5 ton (totalvikten återigen bilens och släpets tjänstevikt + maxlast, inte vad de båda väger för tillfället.)
Det du beskriver är tillåtet om bilen endast får dra 1500kg och du har BE-kort.
Eller ett annat scenario, bilen får dra 1500 kg på B-kort men bilens högsta släpvikt är 1300 kg (ja det kan stå så i pappren ibland), då får du dra en släpvagn med totalvikten 1500 kg men du får bara lasta så att släpet väger 1300 kg.
Omtypar gör man oftast åt motsatta håll (dvs. från 2000 kg till 1500kg) om man har B-kort eller åt det hållet du beskriver (från 1500kg till 2000kg om man har BE-kort.
Okej! Tack!! NU hänger jag med. :bow:
Men det där med att typa om släpet. Om man typar om från 1600 till 1400. Vad gör man med släpet. Eller är det bara maxlasten man sänker? Eller vad händer? :confused:
Lovisaleonora_ 2007-10-30, 16:58 OM du har BE-behörighet så kan du hänga på vilket släp som helst, så länge bruttovikten inte överstiger vad bilen får dra.
Har du däremot "bara" B måste totalvikten hålla sig till det bilen enligt registreringsbeviset får framföras med B-kort.
"Nedtypningen" innebär att man gör en tekniskt förändring (för att försvaga släpet så man inte lastar mer än man får) och de sänker maxlasten.
Cheval Liberté släpen finns bara som boggiesläp.
Mitt släp köptes helt nytt så det vägdes tomt (utan last men med mellanvägg och bommar) på bilprovningen vid regestreringsbesiktningen och den vikten var exakt 810kg. Vad hästar väger är som sagt olika, men min väger 585kg (vägd på klinik)och det är helt ok att lasta i, trots att totalvikten på mitt släp bara är 1400kg, jag kan t.o.m hänga in ett hönät, hi hi...
I mitt fall så fixar trailerverkstaden upptypningen, som är enkel därför att den är sänkt när den köptes. Har godkänd axelbelastning på 2000kg, chassit klarar 2000kg, bromsarna klarar 2000kg och däcken klarar 2000kg. Däremot så är handsken bara godkänd för 1600kg (det här är lite roligt för det är många år sedan släpet är uttaget).
Så det trailerfirman ska göra är att fixa intyg från tillverkaren om att släpet tål 2000kg (axlarnas maxbelastning står redan i regbeviset), sen byter de kulhandske till en som klarar minst 2000kg och sedan åker de till bilprovningen och gör en registreringsbesiktning (tror jag det heter, typbesiktning?).
Jag gör det här för att kunna nyttja släpets fulla "potential" iom att jag har fler än en häst, samt har BE så det spelar ingen roll att bilen bara får dra 1600kg som mest (med BE, 1450 med B, så det är ett BE-kortsekipage redan idag).
:)
Cheval Liberté släpen finns bara som boggiesläp.
Mitt släp köptes helt nytt så det vägdes tomt (utan last men med mellanvägg och bommar) på bilprovningen vid regestreringsbesiktningen och den vikten var exakt 810kg. Vad hästar väger är som sagt olika, men min väger 585kg (vägd på klinik)och det är helt ok att lasta i, trots att totalvikten på mitt släp bara är 1400kg, jag kan t.o.m hänga in ett hönät, hi hi...
Rätta mig om jag missuppfattat något, men det låter som om du kör med överlast? Eller kör du häst utan mellanvägg och bommar?
Mellanvägg och bommar väger väl minst 50 kg (på mitt släp betydligt mer eftersom jag har hård mellanvägg) och 585 + 50 + 810 = 1445 kg, utan hönät...
Fast hon vägde in det med bommar och mellanvägg.
Jisses! Jag läser som en total kråka... Tack för rättningen! :bow:
SassesCarloz 2007-10-31, 10:32 Cheval Liberté släpen finns bara som boggiesläp.
Är du säker på att mellanvägg och bommar satt i?
Jag har också haft ett sådant släp 2004 XL. Enligt försäljaren vägde det 990 kg MEN på pappret vägde det 1040. Dessa vagnar vägs in totalt tomma. Vi köpte av Margaretetorps och det var mycket tjafs och fel på denna vagn. Därför har jag bytt till svenskt.
Tack du som rättade mig vad det gäller vikterna men det var så jag menade. Det är ju ändå tydligen luddigt vad som gäller.
Jo jag var själv med på bilprovningen så jag såg med egna ögon att mellanvägg och bommar satt i och att vågen stannade på 810kg (avrundat uppåt).
|