Visa fullständig version : För litet stall, gå ute hela vintern?

EvelinaSkoldenborg
2007-10-28, 09:45
Jag ska köpa en ny häst nu till vintern hade jag planerat, men vi har ett problem.
Det finns ingen plats i stallet, och taket är för lågt (det står bara ponnies i). Stallägarna ska riva alltihop och bygga ett nytt och stort stall till våren, i april.. Då undrar jag, skulle min nya häst kunna stå ute hela vintern, med rätt täcken? Eller fungerar inte det alls? :confused:

Jätte tacksam för svar!

Cilla
2007-10-28, 09:49
klart det funkar! bara täcket håller fukten ute och hon får fri tillgång på hö, så klarar hon d galant.

Korven
2007-10-28, 09:52
FEL du mäste ha vindskydd om du inte har stall. Täcke eller inte spelar ingen roll.

aldente
2007-10-28, 09:52
Inte utan godkänt vindskydd.

Nog för att pållen skulle överleva men det är inte poppis hos djurskyddet.

EvelinaSkoldenborg
2007-10-28, 09:54
Vad skönt att höra att det skulle funka :)

För det är ingen annan som har någon annan åsikt ?

EvelinaSkoldenborg
2007-10-28, 09:56
Om jag ber Stallägarna bygga ett godkänt vindskydd då? (vilken inte skulle vara några problem) Skulle det då funka? Eller skulle den må dåligt utav det?

Myzan87
2007-10-28, 10:05
Finns det ett godkänt vindskydd är det inga problem att låta hästen gå ute.

EvelinaSkoldenborg
2007-10-28, 10:06
Kan man hjälpas åt at bygga det själva? Om man tar reda på hur och vad som är riktigt godkänt?

Cilla
2007-10-28, 10:07
FEL du mäste ha vindskydd om du inte har stall. Täcke eller inte spelar ingen roll.

ja, givetvis. glömde skriva det. :o

Estivuz
2007-10-28, 10:09
Jag ska köpa en ny häst nu till vintern hade jag planerat, men vi har ett problem.
Det finns ingen plats i stallet, och taket är för lågt (det står bara ponnies i). Stallägarna ska riva alltihop och bygga ett nytt och stort stall till våren, i april.. Då undrar jag, skulle min nya häst kunna stå ute hela vintern, med rätt täcken? Eller fungerar inte det alls? :confused:

Jätte tacksam för svar!

Vindskydd är ett måste, sen kan den ju inte gå ute själv hela nätterna. Har du någon kompis till den?

veronican
2007-10-28, 11:32
Ni kan säkert bygga ett vindskydd själva om ni låser på vilka regler som gäller. Ströa upp därinne tex med halm så kan hästarna gå in och lägga sig på torrt underlag om det är blött ute.
Viktigt att din häst har kompisar dag och natt ute.
Viktigt också att du ger extra mycket hö/hösilage för det kräver mer mat för att hålla värme och hull när man går ute dygnet runt. Många har fri tillgång på grovfoder när de har hästarna på lösdrift som du.

Jag tror inte du behöver oroa dig för hästen, de är gjorda för att vara ute och är tryggast när de har god uppsikt över sina omgivningar, det här med att vilja bo inbonad med väggar runtom oss är mänskligt, hästen är tryggast i flock mitt på ett fält med uppsyn över ev faror som kan dyka upp.

Lycka till!

misen
2007-10-28, 11:36
bygg upp ett vinskjul med 3 väggar å tak som är ganska ordentligt stort. sen tror jag din påle vill ha sällskap i hagen på natten också.. se skadar ju alrdig. mina hästar går ute året om å de e delvis tävlingshästar. men dom har skjul allihop. och täcken och fri tillgång på mat för att hålla värmen.

Immer
2007-10-28, 11:36
*knapplån*

Jag är tveksam till att det räcker med vindskydd, det krävs troligen en ligghall.

Immer

Lillkumpula
2007-10-28, 11:39
Jodå, bara man ser till att täcka och fodra henne. Vindskydd har ju många nämnt, och det går nog snabbt att fixa om ni har virke och många händer:)

Vet inte hur du tänkt dig ang. sällskap eller inte. Jag tro vekligen inte att din häst skulle ta skada av att stå ensam under natten, men du kan ju ändå höra runt i stallet och se om det finns någon som kan tänka sig att ha sin häst ute tillsammans med din ändå.

EvelinaSkoldenborg
2007-10-28, 12:28
Självklart ska han/hon inte stå ensam. Har pratat med en tjej i stallet. Hennes 2 ponnier ska gå ute me min :) Så sällskap får han/hon.

Korven
2007-10-28, 13:21
*knapplån*

Jag är tveksam till att det räcker med vindskydd, det krävs troligen en ligghall.

Immer

För mig är vindskydd och ligghall samma sak.

sjoberga
2007-10-28, 13:55

Men det är det inte i myndigheternas ögon. Ett vindskydd kan byggas hur som helst. En ligghall har ganska tydliga riktlinjer för att byggas.

Och ALLA utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall, vindskydd är till för temporära vistelsehagar.

Typiskt är reglerna att ligghallen ska ha två ingångar, ha ett bra fungerande underlag som är torrt för hästarna under alla väderförhållanden (dvs oftast fungerar det inte utan att gräva ur och grusa, eller gjuta), väl tätade väggar, kondensskyddat tak (dvs EJ naket plåttak), ljusinsläpp och väl anslutna väggar till underlag.

Finns det mer än 4 hästar på HELA anläggningen (obs, ej endast utegångsdjuren) ska bygget dessutom förprövas hos Länsstyrelsen.

En ordentlig ligghall till ett par hästar kommer att kosta åtminstone 20.000 även om man gör allt jobb själv. (om man inte kan ordna virket riktigt billigt förstås!)

chrysler
2007-10-28, 14:04
Konstigt, min granne har ute hästarna hela vintern & det kan man nog snarare kalla vindskydd.

3 väggar & tak, absolut inte 2 ingångar utan en hel sida öppet.Plåttak utan ngn slags isoleing då det inte behövs när det är så bra luft.
Det är inte grus eller gjutet där, utan jord.Bygget har garanterat inte kostat 20 000, utan abra ngt de spikat upp på en dag.

& detta är godkänt då hon tagit ut inspektör många ggr & denna vet att hon har lösdrift.

chrysler
2007-10-28, 14:05
Varför inte flytta hästen till ett annat stall bara, så sparar det mkt arbete?
Det är inte bara att spika upp vadsom helst & det är ju mkt jobb för stallägaren att göra vindskydd/ligghall(vad folk nu kallar det).
hade jag som stallägare inte haft plats för hästen hade jag meddelat detta & bett hästägaren kolla efter annat då det kostar att bygga oxå.

sjoberga
2007-10-28, 14:15
Konstigt, min granne har ute hästarna hela vintern & det kan man nog snarare kalla vindskydd.

3 väggar & tak, absolut inte 2 ingångar utan en hel sida öppet.Plåttak utan ngn slags isoleing då det inte behövs när det är så bra luft.
Det är inte grus eller gjutet där, utan jord.Bygget har garanterat inte kostat 20 000, utan abra ngt de spikat upp på en dag.

& detta är godkänt då hon tagit ut inspektör många ggr & denna vet att hon har lösdrift.

Det skulle inte godkännas här. En helt öppen långsida är dock ett helt accepterat alternativ till 2 ingångar!

Hur luften kan vara "bra" förstår jag inte, kondens bildas väl alltid på plåttak vid temperaturskillnader???

Och gjutet (även om inte golvet är det) måste det väl ändå vara på något sätt, annars borde det blåsa bort i nästa storm...

Underlag: är det sandjord? Då kan man få ett fungerande torrt underlag även i en ligghall.

Men är det högst 4 hästar på anläggningen så kan det som du skriver mycket väl vara godkänt, av en då inte så noggrann inspektör.

Forest Autumn
2007-10-28, 14:20
Varför inte skaffa en utebox?

EvelinaSkoldenborg
2007-10-28, 17:58
Varför inte skaffa en utebox?

Har ni bilder ni skulle kunna skicka på (era?) ute boxar?

EvelinaSkoldenborg
2007-10-28, 18:02
Varför inte flytta hästen till ett annat stall bara, så sparar det mkt arbete?
Det är inte bara att spika upp vadsom helst & det är ju mkt jobb för stallägaren att göra vindskydd/ligghall(vad folk nu kallar det).
hade jag som stallägare inte haft plats för hästen hade jag meddelat detta & bett hästägaren kolla efter annat då det kostar att bygga oxå.

Är inte så lätt att bara byta stall. Har inte hittat plats någon annan stans nu under vintern tyvär. Så jag får kanske helt enkelt vänta med att köpa ny häst till våren, om man inte finner en bra lösning.

Forest Autumn
2007-10-28, 18:13
Vi har fyra st boxar i stallet. Vi har bestämt oss för att det ska räcka.

Vi har alltså inte någon utebox men jag tycker egentligen att det verkar vara en ganska bra lösning. Jag tror att det är bra för hästen att stå i en sådan, lite tråkigare för den som sköter hästen men det är ju egentligen inte så viktigt.

Novalisa
2007-10-28, 18:27
En häst kan visst gå ute hela vintern. Tänk bara på att det är värre om du köper en häst som är klippt, eftersom det tar tid att sätta ordentlig vinterpäls. Det finns jättebra broshyrer man kan beställa från kommunen, med olika regler och mått.

Korven
2007-10-28, 18:29

Samma hos oss, godkänt. Glömde vi har isolerat tak med nån väv.

Forest Autumn
2007-10-28, 18:36
En häst kan visst gå ute hela vintern. Tänk bara på att det är värre om du köper en häst som är klippt, eftersom det tar tid att sätta ordentlig vinterpäls. Det finns jättebra broshyrer man kan beställa från kommunen, med olika regler och mått.

Detta var nog inte till mig men det gör inte något.
(Tänk på att trycka på rätt svarsknapp. Det tog ett tag innan jag fattade hur man skulle göra.)
I alla fall så
vet jag att hästar inte fryser som vi och att många nog kan vara ute hela tiden. Det beror antagligen på vad de är vana vid, vilken typ av häst, om de har tillgång till mat osv. Men nu får man ju inte ha dem ute utan möjlighet att söka skydd.

Sedan beror det på var man bor. Jag bor i skäne men är uppvuxen utanför Stockholm. Jag minns de första vintrarna här nere. Jag trodde att jag skulle frysa ihjäl!! Det blir kallt med denna luftfuktighet och blåst. Våra hästar hade inte velat vara ute hela dygnet om när det blåser snöstorm. Sedan får alla här tycka vad ni vill.

peter_lundin
2007-10-28, 20:46
Förstår inte vad det är du menar inte skulle godkännas. Det är väl ingen som skulle komma på tanken att isolera taket på en ligghall! Vilka temperaturskillnader?
PL

chrysler
2007-10-28, 20:50
Ja det kommer aldrig vara över 4 hästar där.
Det blir ju aldrig kondens där då det är högt i tak & luften rör sig hela tiden, är inte det som är meningen med att ha lösdrift?att hästarna ska hållas så naturligt som möjligt?
Annars skulle det inte vara ngn idé att ha hästar med kronisk bronkit & kvickdrag på lösdrift kan jag tycka.

chrysler
2007-10-28, 20:55
Ja, har man ingen stallplats så går det ju inte att köpa häst tyvärr.

mizz
2007-10-28, 21:00
Men ska det inte finnas tillgång till en sjukbox oxå. Och redan nu finns det inte en godkänd box(uppstallningsplats) till den ev hästen, då faller ju hela idén med utegång.

åke
2007-10-28, 21:01
Om jag ber Stallägarna bygga ett godkänt vindskydd då? (vilken inte skulle vara några problem) Skulle det då funka? Eller skulle den må dåligt utav det?

Låter ju inte så roligt att gå ute själv tycker jag.

Dahlia
2007-10-28, 21:42
Låter ju inte så roligt att gå ute själv tycker jag.

Du har nog missat inlägget där det står att den får sällskap av två ponnier:angel:

chrysler
2007-10-28, 21:47
Man ska kunna inhysa minst vart 25e djur i en sjukbox.Alltså kan du ha en box & 25 hästar på lösdrift eller 50 hästar & 2 boxar osv, vilket i mina öron är på tok för lite!!

sjoberga
2007-10-29, 09:17
Förstår inte vad det är du menar inte skulle godkännas. Det är väl ingen som skulle komma på tanken att isolera taket på en ligghall! Vilka temperaturskillnader?
PL

Jag har fått tydliga instruktioner om att utföra
* en kondensfri takkonstruktion, naket plåttak är ett exempel på EJ godkänd konstruktion.
* isolation av taket med minst 50mm mineralull för att dämpa buller från regn (på denna punkt för jag fortfarande samtal om vad som egentligen är nödvändigt)
* helt täta väggar som ansluter väl till underlaget
* underlag som fungerar väl till ändamålet, dvs aldrig blir fuktigt under drift oavsett väderförhållanden.
* 2 ingångar alt helt öppen långsida.
* Snörasskydd ovanför ingångar.
* Tillräckligt ljusinsläpp.
* med mera. med mera.

Kraven har kommit dels från kommunens djurskyddsansvariga och dels från den förprövning som jag genomfört hos Länsstyrelsen.

Ovanstående är skriftligen dokumenterat i mina förprövningshandlingar.

Alladin
2007-10-29, 09:36
Det verkar vara rätt stor skillnad på var i landet man bor vad som godkänns.

Vi har byggt ligghall under sommaren. Bara förprövningen hos Länstyrelsen kostade 3000 kr.

Vi var tvugna att gjuta platta och sätta upp skivor på väggarna upp till 150 cm, men de godkännde att vi bara hade en öppning, taket måste kondens skyddas alltså inte bara plåt. Allt som allt kostade våran lösdrift för 3 hästar 30.000 kr.
Tillgång till sjukbox måste finnas.

Att djurskydds inspektören godkänner och vet om är inte samma sak som att det är godkännt av Länstyrelsen.

sjoberga
2007-10-29, 09:42
Att djurskydds inspektören godkänner och vet om är inte samma sak som att det är godkännt av Länstyrelsen.

Nej, men för byggen på anläggningar med färre än 5 hästar totalt krävs inget godkännande från Länsstyrelsen (än). Då räcker det att kommunens inspektör godkänner hästhållningen.

Där vi bor har Länsstyrelsen och kommunens djurskydd tät och nära kontakt - och mycket likartad syn på hur saker och ting ska vara.

Alladin
2007-10-29, 10:21
Det har du ju rätt i. Hade vi inte redan haft stallet med plats för 8 hästar så hade vi ju inte behövt förpröva.

peter_lundin
2007-10-29, 10:29
Delvis häftiga krav med tanke på hur lite det står i författningen.
Täta väggar skall inte behövas ända upp, vindduk överst skall kunna godkännas. Det isolerade taket undrar jag verkligen vad de har för stod för.
PL

sjoberga
2007-10-29, 10:33
Delvis häftiga krav med tanke på hur lite det står i författningen.
Täta väggar skall inte behövas ända upp, vindduk överst skall kunna godkännas. Det isolerade taket undrar jag verkligen vad de har för stod för.
PL

Det undrar jag också, och fler jag pratat med. Jag har hittills nöjt mig med att lägga ett riktigt undertak och sedan läktat plåt ovanpå - det ger fullt kondensskydd och visst bullerskydd. Men jag är beredd på att få åtgärda med ett isolerat innertak efter slutbesiktningen - dock kostar det en massa pengar till ingen eller extremt liten nytta för mina hästar....

Det är nog ganska annorlunda över landet vilka krav som ställs..

Grängesberg
2007-10-29, 10:43
Men det är det inte i myndigheternas ögon. Ett vindskydd kan byggas hur som helst. En ligghall har ganska tydliga riktlinjer för att byggas.

Och ALLA utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall, vindskydd är till för temporära vistelsehagar.

Typiskt är reglerna att ligghallen ska ha två ingångar, ha ett bra fungerande underlag som är torrt för hästarna under alla väderförhållanden (dvs oftast fungerar det inte utan att gräva ur och grusa, eller gjuta), väl tätade väggar, kondensskyddat tak (dvs EJ naket plåttak), ljusinsläpp och väl anslutna väggar till underlag.

Finns det mer än 4 hästar på HELA anläggningen (obs, ej endast utegångsdjuren) ska bygget dessutom förprövas hos Länsstyrelsen.

En ordentlig ligghall till ett par hästar kommer att kosta åtminstone 20.000 även om man gör allt jobb själv. (om man inte kan ordna virket riktigt billigt förstås!)

Fast bryr sig myndigheterna egentligen om det öht?

Det finns ett ställe där det har vart si och så med hästhållningen i mina ögon, myndigheterna har vart där och kollat stället, för 2 år sedan.

Nu var jag såklart inte där och hörde vad som sades, men än i dag så finns ingen ligghall, endast litet vindskydd som knappast rymmer alla de hästar som går i denna, lösdrift.!

Snarare är det nog så att det knappt är plats åt 1 endaste häst, i alla fall inte enligt de regler som är satta.

Men det verkar inte spela så stor roll. Hästarna går kvar, staketen är av dålig kvalitet och det är alldeles för många hästar på liten yta.

Jag tycker man tappar förtroendet för myndigheterna när det sätts upp regler som ska vara för hästarnas bästa, folk ringer och anmäler dåliga förhållanden och ändå händer precis ingenting. Trots kontroll.

mizz
2007-10-29, 11:29
Man ska kunna inhysa minst vart 25e djur i en sjukbox.Alltså kan du ha en box & 25 hästar på lösdrift eller 50 hästar & 2 boxar osv, vilket i mina öron är på tok för lite!!

Är det per 25 djur nu, förut var det för vart 10:e? Men det ska ju ändå finnas en sjukbox tillgänglig, med godkända mått vare sig du har ett eller tio djur gåendes ute. Och som det är i detta fallet skulle ju djuret gå ute för att det inte fanns möjlighet att få till en uppstallningsplats med godkända mått. Så jag skulle vilja säga, nej, enligt djurskyddsmyndighetens regelverk kan inte TS ha en häst gåendes på lösdrift, även om en godkänd ligghall bygges.
Sedan vad som händer i verkligheten är en heeelt annan sak. ;)

Adrenochrome
2007-10-29, 16:55
Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.

KÄLLA: SJV

Sweetan_
2007-10-29, 20:49
mina medrttarhästar går ute både natt och dag, vihar byggt ett litet vindskydd, täcke behövs inte då hästen anpassar sig med päls, de kanske fryser de första dagarna om de är vana att stå inne men det rär för att musklerna som de reglerar pälsen med är stela, men de bukar komma igång efter ngn dag.

Gordon
2007-10-29, 21:57
De är bättre att läsa bestämelserna själv än att sitta här och lyssna på olika åsikter.Inget illa menat. Men då lir de rätt från början. De är regler till allt.;)

Stopek
2007-10-30, 19:22

Jätte tacksam för svar!

Det är olagligt att hålla häst ute utan tillgång till liggahall med strö för hästen att ligga på. Låt du hästköpet vänta till våren.

Hälsning Maja

sjoberga
2007-10-30, 20:16
De är bättre att läsa bestämelserna själv än att sitta här och lyssna på olika åsikter.Inget illa menat. Men då lir de rätt från början. De är regler till allt.;)

Om det var ett direkt svar till mig, kan jag upplysa om att jag både har läst reglerna i detalj, de tolkningsändringar som kommit senare och har en godkänd förprövning samt kontakt med handläggare på Länsstyrelsen och handläggare på kommunen, som har beslutat om vårt paragraf 16-tillstånd.

Och ändå är jag mycket intresserad av de åsikter som finns här och hur man kan tolka de regler som finns.

sjoberga
2007-10-30, 20:17
Det är olagligt att hålla häst ute utan tillgång till liggahall med strö för hästen att ligga på. Låt du hästköpet vänta till våren.

Hälsning Maja

KL - Om hästen behöver täcken för att vistas ute låter det nästan som att hästen inte alls passar för utegång. En häst sätter päls för att klara kylan om man bara inte "pillar" med det naturliga så mycket.

chrysler
2007-10-30, 20:33
Både jag & grannen har jordbruksfastighet så vi får slå upp nästan vad vi vill utan tillstånd.
Alltså sätta upp lador, manskapshus osv utan bygglov.
Förprövning behöver man ju bara när man ska bygga plats till mer än 4 hästar.

chrysler
2007-10-30, 20:34

Ja, eftersom det verkar vara så olika krav i olika kommuner är det nog bäst att man hör med sin egen kommun.

chrysler
2007-10-30, 20:36
Är det per 25 djur nu, förut var det för vart 10:e? Men det ska ju ändå finnas en sjukbox tillgänglig, med godkända mått vare sig du har ett eller tio djur gåendes ute. Och som det är i detta fallet skulle ju djuret gå ute för att det inte fanns möjlighet att få till en uppstallningsplats med godkända mått. Så jag skulle vilja säga, nej, enligt djurskyddsmyndighetens regelverk kan inte TS ha en häst gåendes på lösdrift, även om en godkänd ligghall bygges.
Sedan vad som händer i verkligheten är en heeelt annan sak. ;)

Den uppgiften jag gav, läste jag på jordbruksverkets sida samma dag(etersom djurskyddsmyndigheten är nedlagd så blev jag direktlänkad dit).

bigganl
2007-10-31, 10:47
*knapplån*

Immer

Hur defineras egentligen skillnaden mellan ligghall och vindskydd? De ligghallar som finns här i trakten (godkända) ser ut som vindskydd i mina ögon. Men det måste väl finnas något som skiljer dem åt?

sjoberga
2007-10-31, 10:51
Förprövning behöver man ju bara när man ska bygga plats till mer än 4 hästar.

En sanning med modifikation. Förprövning behövs om anläggningen SAMMANLAGT har mer än 4 hästar. Även om nybyggnationen gäller utebox för 1 häst.

mizz
2007-10-31, 10:58
En sanning med modifikation. Förprövning behövs om anläggningen SAMMANLAGT har mer än 4 hästar. Även om nybyggnationen gäller utebox för 1 häst.

Sedan räknas väl även andra djurslag in.

Kollade upp detta
"Om flera djurslag hålls i samma avdelning i en byggnad avgörs kravet på förprövning genom en beräkning av varje djurslag av kvoten mellan det planerade antalet djur och ovan angivet antal. Kravet på förprövning gäller inte om summan av kvoterna understiger 1,0"
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/byggnation/forprovningochbesiktningavdjurstallar.4.b1bed21132 9040f5080003442.html

Men nu gäller det bara hästar, får, kor etc. När jag först läste detta förekom även katter i denna beskrivningen.

Alexandra_W
2007-10-31, 11:13
Hur defineras egentligen skillnaden mellan ligghall och vindskydd? De ligghallar som finns här i trakten (godkända) ser ut som vindskydd i mina ögon. Men det måste väl finnas något som skiljer dem åt?

Vindskydd behöver inte ha ströat underlag.

chrysler
2007-10-31, 11:44
Ja men det lät på skribenten som att det bara var för 3 hästar, jag kan ju inte veta om människan har fler hästar.

tintilar
2007-10-31, 14:42
Du måste ha minst 1 hästkompis i SAMMA hage.
Du måste ha en halmad (ströad), godkänd ligghall.
Du måste ha boxplats att ställa hästen i vid skada eller annat.
Du måste ha förvaring för dina saker. Läder klarar omöjligt vintern om det inte förvaras varmt.
Du måste se till att hästarna har fri tillgång på mat och vatten.
Du måste alltså också se till att vattnet inte kan frysa.
Du måste också se till att täcka hästen på rätt sätt.

Korven
2007-10-31, 22:30
Dom sista fyra meningarna ska stå bör, inte måste. Eller hur?

jassica
2007-11-01, 18:40
Låt hästen gå ute, men du måste ha ett vindskydd, ja det är lag på ligghall,em n hur ofta kommer djurslyddsmydgigheten och kollar? bygg ett vindskydd och gör b ädd inuti precis som man gör bädd inne i boxen i stallet!

alla här ska alltid låta så negativa, och jag tror INTE att alla sköter sina hästar så perfekt som det skrivs här,

Alexandra_W
2007-11-02, 09:36
Låt hästen gå ute, men du måste ha ett vindskydd, ja det är lag på ligghall,em n hur ofta kommer djurslyddsmydgigheten och kollar? bygg ett vindskydd och gör b ädd inuti precis som man gör bädd inne i boxen i stallet!

alla här ska alltid låta så negativa, och jag tror INTE att alla sköter sina hästar så perfekt som det skrivs här,

Hur ofta djurskyddsmyndigheten kollar är enkelt, aldrig, den är dessutom nerlagt. Men jag antar du menade djurskyddet/kommunens miljö & hälsa inspektör. Och de ska komma var tredje år på rutinkontroll, i många kommuner genomförs hästinventeringar nu. Men ffa kommer de om de får in en anmälan. Vilket de som har hästar ute utan skydd brukar löpa ganska stor risk att åka på.

Sen, det är ju inte en regel 'bara för att' med ligghall, utan utegångshästar måste ju ha en torr liggplats.

Sen, skillnaden mellan ströat vindskydd och ligghall torde vara minimal om vindskyddet byggs så att bädden hålls torr.

Däremot, en sak att tänka på som jag inte vet om man tagit upp i sammanhanget är - om man bygger stall för tre boxar, och så gör man en lösdrift för tre hästar t ex, så innebär det sex platser. Och då krävs förprövning. Lite avig regel, men.. Jag har ju stall med tre boxar, och när djuskyddet var här och inventerade i somras så frågade jag om jag behöver förpröva för lösdrift i befintligt utrymme. Och insp tyckte att 'den där är en slamkrypare. För med lösdrift får du plats för 6 hästar = solklar förprövning. Samtidigt tänker du ju inte ta in fler hästar utan ska ha den som komplement. Men, vid en senare inspektion, om du står där med 3 + 3 platser riskerar du att åka på problem om du inte förprövat..'

tintilar
2007-11-02, 09:49
Måste enl min åsikt. :o Men såklart menar jag ju bör. :D

mizz
2007-11-02, 11:01
Oj då. Det där var ngt att ta i beaktande. Om man har otur kan ju inspektören komma upp i fem platser, även om man inte har fler än två hästar för tillfället.

Alexandra_W
2007-11-02, 11:34
Oj då. Det där var ngt att ta i beaktande. Om man har otur kan ju inspektören komma upp i fem platser, även om man inte har fler än två hästar för tillfället.

Mmm, jag frågade mest för sakens skull, hade inte en tanke på att det skulle behövas förprövning, då det ju är i befintlig (ladugårds)byggnad, och ju 'bara' var som komplement, dvs jag skulle ju ändå inte ha mer än tre platser/hästar här. Men de skulle ha, varje häst, både box och lösdriftshallsplats.

Just nu står lösdriftsbygget stilla, jag kom av mig lite iom att det riskerade bli krångel.

Trissa
2007-11-02, 11:42

Och har man andra djur på gården, kor eller får tex, så måste man räkna djurenheter. Då kan man behöva förpröva även om man inte kommer upp i fem platser.... :smirk:

mizz
2007-11-02, 11:45
Och har man andra djur på gården, kor eller får tex, så måste man räkna djurenheter. Då kan man behöva förpröva även om man inte kommer upp i fem platser.... :smirk:

Nu återfinns ju inte katter på listan, så jag går säker när det gäller andra djurenheter (som tur är).

:smirk::confused:

AnnA_
2007-11-02, 13:00
Däremot, en sak att tänka på som jag inte vet om man tagit upp i sammanhanget är - om man bygger stall för tre boxar, och så gör man en lösdrift för tre hästar t ex, så innebär det sex platser. Och då krävs förprövning. Lite avig regel, men.. Jag har ju stall med tre boxar, och när djuskyddet var här och inventerade i somras så frågade jag om jag behöver förpröva för lösdrift i befintligt utrymme. Och insp tyckte att 'den där är en slamkrypare. För med lösdrift får du plats för 6 hästar = solklar förprövning. Samtidigt tänker du ju inte ta in fler hästar utan ska ha den som komplement. Men, vid en senare inspektion, om du står där med 3 + 3 platser riskerar du att åka på problem om du inte förprövat..'

Det där verkar vara en tolkningsfråga hur det ska bedömas... Jag har liknande byggplaner som du - 4 boxar plus en ligghall på 50-60 m2, dvs i teorin plats för ca 10 hästar... Men jag kommer inte ha mer än 3-4 hästar boende här - det är samma hästar som ska ha tillgång till både box och ligghall.

Jag ringde till den ansvarige på vår Länsstyrelse och frågade om detta. Han sa att jag inte behövde förpröva detta. Om jag tänker ta hit en femte häst så ska det förprövas innan den flyttar in, men inte om jag använder det så som jag tänkt till max 4 hästar. Han lovade att jag kunde referera till honom om det dök upp någon inspektör som sa annorlunda, så det känns ok för mig.

Visserligen har jag inget emot förprövningen, det är ju alltid bra att få proffs som granskar ens planer! Men stallet finns redan och att få till lösdriften enligt reglerna ska jag nog klara själv - så då är det ju skönt att spara in de där tusenlapparna som förprövningen skulle kostat.

Alexandra_W
2007-11-02, 13:53
Det där verkar vara en tolkningsfråga hur det ska bedömas... .

Mm, som 'min' inspektör sa - det är en slamkrypare. Och hon skulle ju inte 'säga något' om hon kom tillbaka om 3 år och det var lösdrift (dvs plats för 6 hästar) men ej förprövat. Men som sagt, det kanske inte är hon som kommer nästa gång, och hon kunde ju inte garantera att nästa person skulle ha samma syn på det.

Johanna_s
2007-11-02, 13:57

Håller med!
Tror nog att man kan räkna ut det!