Ja, vad är det egentligen som skiljer dessa åt? Alla beskrivningar jag ser på ligghallar låter som vindskydd för mig. Någon som vet vad definitionen på ligghall resp. vindskydd är?
eller hur beskriver du ligghall resp. vindskydd?
lady_mike
2007-10-31, 12:28
Jag får för mej att ligghall har 4 vägar och en dörr in.. Och vindskydd har 3 väggar.. Men om det är så vet jag inte säkert.
Här är ett av mina vindskydd.
http://www.pixbox.se/pic_show_id15688203.html
BeastieBabe
2007-10-31, 12:32
ett vindskydd behöver väl bara ha 2 väggar (L-form) och tak för att det inte ska blåsa..
En ligghall måste ha tre väggar och preparerat underlag som hålls torrt och fräsht så hästarna kan ligga där..
BB hann före.
Men detta hittade jag:
"En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge."
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/hastar/skotsel/utevistelse.4.394d9f45113e42376618000612.html
Har inte hittat ngt om vindskydd. Finns det definierat?
Jag vet inte om det finns någon definition på vindskydd.
Din beskrivning känner jag igen och så skulle jag beskriva ett fungerande vindskydd så i så fall blir det samma sak för mig.
Men om en ligghall har tak och 3 väggar, vad är då ett vindskydd?
Jag har planer på att bygga ett vindskydd med tak och 2 öppningar. Då skulle det vara godkänt som ligghall om jag fattat det hela rätt?
Alexandra_W
2007-10-31, 14:20
*KL*
Enligt 'vår' djurskyddsinspektör så är skillnaden att ett vindskydd behöver inte erbjuda en ströad yta att ligga på.
Dvs du kan ha EXAKT samma byggnad, utan strö = vindskydd, med strö = ligghall.
Sen kan ju ett vindskydd som någon skrev bestå av bara en eller två väggar med, men den skillnaden är ju mer självklar.
lady_mike
2007-10-31, 14:41
ett vindskydd behöver väl bara ha 2 väggar (L-form) och tak för att det inte ska blåsa..
En ligghall måste ha tre väggar och preparerat underlag som hålls torrt och fräsht så hästarna kan ligga där..
Åhh. Så då har min häst en ligghall?! Bra o veta vad man har;)
Aha. Ja då är det inte någon skillnad på byggnaden då. Då kan jag bygga som jag tänkt mig.